"Ez egy rugalmas acélszalag a végén könnyen kanyarodó véggel"
Árulnak mostanság ilyet eros muanyagból, ami lényegesen hajlékonyabb az acél behúzónál, hibája, hogy kombifogóval nem segíthetsz a húzásnál.
A szappannal bedörzsölés kicsit mókásan hangzik, ahogy magam elé képzelem a Tasztaltársan, amint szappanozza a derótot. §:-))
Javaslatom, egy darab mosogatószivacs egy-két csöpp víz és ugyanennyi mosogatószer, nem kell habzania/haboznia (nem kívánt törlendo).
Atech
Úgyis két ember kell a behúzáshoz (nagyobb szakaszok áthidalásánál), egyik húzza kifele a behúzó szálat, a másik, pedig finoman tolja befele a drótokat, miközben a szivaccsal síkosítja oket a doboz szájánál. Ha túl erosen tolja a drótokat, akkor megtörhetnek.
A fejemet én sem tenném rá de úgy tudom a szigetelt vörösréz vezeték max. terhelése a következő szerint számolható: a keresztmetszet (mm2-ben) négyzetgyöke (mivel az áram négyzetével arányos a hőfejlődés) szorozva 11-12-vel és így A-ban kapod, azaz az 1.5-ös kb. 14A, a 2.5-ös kb. 18A-ig terhelhető (ezt a terhelést végtelen ideig el kell viselnie).
A sodrott vezetéket valóban könnyebb behúzni, viszont drágább, a 2.5-ös kb 35-50 Ft/m (a tömöré kb 25 Ft/m). Nem lesz problémád a csavar lazulásával és a szálak kiállásával ha teszel rá érvéghüvelyt, bár egy kicsit macerásab így a szerelés. Mindenesetre a falban lévő cső alapján ítéld meg, hogy melyiket használod, ha sok kanyar van és kicsi a cső, érdemes megfontolni a sodrottat (a 2.5-es tömör behúzása sok kanyar esetén elég küzdelmes, olykor lehetetlen dolog).
A sodrott vezeték jobban bírja a gyűrődést, de jóval drágább mint a tömör. A falba húzható vezetékek is általában (csaknem kizárólag tömörek). Némi gyakorlattal a behúzás sem nehéz.
A behúzás eszköze a behúzó szalag. Ez egy rugalmas acélszalag a végén könnyen kanyarodó véggel. Ezt több kanyaron is keresztül lehet tolni minden gond nélkül.
A behuzandó vezetéket érdemes valami csuszás segítővel bekenni a behúzás alatt. Erre a célra megfelel a szappan. A szappannal bedörzsölt vezeték csőbe tuszkolása sokkal könnyebb.
A terhelhetőség ha jól emlékszem kb 3 A/mm2, de erre nem teszem a felyemet.
Azt hiszem hetvegen felmerem hova mekkora fogyaszto kerul, mennyi vezetek kell, es ez alapjan dontok a vegleges megoldasrol. Az mar majdnem biztos, hogy tanacsaitokat megfogadva "gerincvezeteknek" 2.5, leagazashoz vilagitasnak es kisfogyasztoknak 1.5-est huzok be. Valszeg az egesz at lesz huzva, mert az uj vezetek nem is ferne be a csobe, vagy csak nehezen, meg az eloregedett alut szetszedne az behuzas kozben.
A sodrott vezetekrol olyat hallottam, hogy azert nem jo, mert kapcsolo vagy aljzatszerelesnel hiaba sodrod meg a lecsupaszolt reszt, elemi szalak kiallhatnak es zarlatot okozhatnak illetve konnyebben lazul meg a rogzitocsavar alatt. Viszont szerintem konnyebb behuzni.
Azt tudja valaki, mekkora arammal lehet terhelni a kulonbozo keresztmetszetu drotokat? Mert azert ez lenyeges.
A 6A-es biztosito mar reg a multe, 16-os van, mert fater hegesztget neha es nem nagyon birja, meg a 16A sem neha. Viszont most itt az alkalom egy sajat kulon behuzni a muhelyhez, akar egy sajat kismegszakitoval.
Arakat tudtok esetleg, huzal, kismegszakito, szereloanyagok?
Ja es mivel lehet behuzni? Valami jo zsinorral? Vagy vekony drottal?
Csovet biztos nem teszek be ujat, mert uj dolgok nincsenek, meg az igen sok melo lenne, igy lesz ahogy latom eleg.
Egy egyszerű, de hatásos módszer a földelés tesztelésére:
Fogsz egy 100-as égőt, egy foglalatot és két szál drótot, csinálsz belőlük egy próbalámpát. Ez egyik vezetéket bedugod a fázishoz a konektorba, a másikat hozzáérinted a földhöz.
Ha az égő teljes fényerővel világít akkor jó a föld az adott helyen, ha nem akkor nem.
Ha nem akarsz csupasz végű drótot dugni a konktorba akkor kell még egy földet dugó is. Ekkor az egyik vezetéket normálissan kösd be a másikat pedig a föld helyére. Igy biztonságossan tudod dugdozni a próbalámpát. Jegyezd meg melyik villára kötötted a vezetéket és azt az oldalát dugd a fázisba.
VIGYÁZZ! A vizsgálat alatt a földelésre rákerül a fázis! Húzz ki mindent és figyelmeztess mindenkit, hogy ne nyuljon semmi elektromos készülékhez és a vízcsaphoz!!!! Csak saját felelőségre!!!
Ha egy videokamerával szembefordítod a távszabályzót, és megnyomsz rajta egy gombot
akkor látod, hogy működik-e. A CCD látja az infrát.
Ez bnem jelenti azt, hogy ha ad is hogy a kód az jó.
kösz a tanácsokat. de hogy lehet hogy az egyik konektor az jó, a többi meg nem. akkor mégsem a fő-földelés a rossz (gondolkoztam és lett cserélve vizvezeték de rézre és nem müanyagra)
előfordulhat hogy az egyik konnektor a rossz és ez elrontja az egész kört, az az egy konnektor meg más körön van?
összefüggésbe hozható a hiba azzal hogy biztositékok lettek cserélve?
Sajnos ebből még nehéz megállapítani a hiba okát. Lehet, hogy a földelés megszakadt a falban, vagy nincs rendessen leföldelve a védőföld. ( pl. régi ház a földelés rákötve a vízvezetékre késöbb a fém vizcső kicserélve műanyagra -> földelés megszünt).
Ehhez jöhet még egy hibás készülék pl villanybojler, mikró stb.
Huzz ki, árammtalanits minden készüléket ami földelt. Ha ezek után is fennál a jelenség akkor a vezetékezésben hiba van.
Majd egyenként dugd vissza őket. Amikor jelentkezik a jelenség nagy valószinűséggel meg van a hiba egyik okozója.
Szecső: az alábbiakat
megrázott az a rohadt számitógép. zizeg az egész boritása és világit rajta a fáziskeresőcerka. ezenkivül elrontotta a hangkártyáját is. (na mindez már tárgytalan, mert szereztünk neki rendes áramot)
a lámpákba ha energiatakarékos izzót csavarunk akkor lekapcsolt állapotban villog a lámpa mintha diszkóban lennénk...:o)
szóval van egy konnektor ami jó (erről meg a számitógép) de a többiben mindenhol rossz...
Tanácsot szívesen adok bármirol, mert alapjában mindenhez értek, legfeljebb kiderül, hogy nem.
Ebben a témában mégsem adok, mert nem nagyon értek hozzá (na jó semmit), és nem szeretném, ha miattam Lord lffy végleg csütörtököt mondana, foleg ezen a szép szerdai napon.
Jó hogy előkerült ez a topic, így nem kell megkeresnem...
szóval a Jézuska hozott egy állólámpát, ami csúszókapcsolós... valami japános hangzású (kaoyi kfd-525s) de taiwani cuccos.
merjem én ezt felügyelet nélkül hagyni?
Tüv, CE stb van.
Vant egy praktikus keplet a tomor alu vezetek terhelhetosegere, csak nem emlekszem ra pontosan.
Valami ilyesmi gyok(2)* keresztmetszet- es ez amperban, szoval egy vekony (1,5) alu-t ma mar konnyu tulterhelni, eleg ha az ember parja bekapcsolja a 1,5-2KW-os hajszaritojat.
Tobb konnetort ugy jo szerelni, hogy korbeviszel egy vezetekpart a szobaban, es errol csinalsz leagazast mindegyik konnektorhoz, es egy leagazasra tehetsz egy tobb konnektort tartamazo elosztot.
Es tenyleg erdemes minimum egy kulon csovet berakni kisfeszultsegu eszkozoknek ( telefon, hifi, tv stb- ezeket nam ajanlatos (es lehet tilos is) ugyanabban a csoben vezetni.
Es erdemes kicserelni is, a csere utan, ha jol tervezel ujjabb 30-40 evre rendberakod a rendszert, de erdemes felultervezni! 30 eve a haztatasok minimalis fogyassztassal rendelkeznek (max 1kw- 6A-es biztosito gyakran eleg volt), de ma mar a 16A (3kW) is gyakran keves ( mosogep, porszivo, hajszarito, mikro suto )
Hat- gondolom csinaltatok egy jo kis tulfeszultseg impulzust, mivel _hirtelen_ kapcsoltatatok le a rendszert, plusz a veletek egy transzformatoron levoket, az igy indukalt tulfesz, leveri a kovetkezo trafot is, ami megint tulfeszultseget produkal stb..
Én nem vagyok szaki, csak a nálamnál okosabb emberkék útmutatását követve csináltam meg a sajátom, a következoket tanultam:
Mosógépet illik külön körre kötni, én külön csobe is húztam.
A hutot tozse, mert ha elmész nyaralni minden mást le tudol kapocsolni, mégsem rohad meg a kajcsi.
Én a 2 szoba konnektorait külön-külön körre húztam, és egy harmadikra a többi konnektort (kivétel huto/mosógép).
A világítást célszeruen két körre osztottam szobák/többi.
A leágazásokat 1.5-esbol a többit 2.5-ösbol nemsodort(tömör?) rézderótból.
A mosógéphez végig 2.5-bol húztam.
Szerintem, megéri újrahúzni a lakást, mert nyugodtabban alszol, foleg, ha melegszik a drót.
Ja és a legfontosabb, amit tanultam, üt ám, de rendesen.
U.i.:Ha vésel, érdemes elgondolkozni a telefon/TV kábeleknek még egy csövet berakni, esetleg a HI-FI-re is gondolhatsz, de az már túlzásnak tunhet.
Ami praktikus lehet, a WC-be idokapcsolós ventillátornak berakni a csövet.
Én kicserélném az összes vezetéket a házban. A ezeték ára lehet, hogy pár honapon belül bejön a villanyszámlán. Pl. kicseréltünk egy melegedő nullbontót a villanyórában és a számla 500Ft-ot csökkent.
Szerintem lehet a konektorokat párhuzamossan kötni, de figyelni kell a várható terhelésre. Mindenképpen gondossan tervezd meg a hálózatot.
Még mindig villanyt szerelünk! Tessék csak kérdezni! Lehet kérdezni?
Hol a hiba ha a földelésben áram van? Valami egyszerü magyarázatot kérek, mert én nem villanytszerelek. :o)
Es hogy legyen valami szakmai is. Egy uj mosogep vasarlasa okan merult fel a kerdes, hogy mi legyen.:o)
Szoval: 30 eves csaladi haz (valyog), alu tomor vezetekek, bergman csovekben. Regi mosogeppel ha vizet melegittetunk igen melegedett az egyik fali doboz. Eloregedett csatlakozas volt osszecsavarva es szigetelo szalaggal szigetelve. Megprobaltam az atmenetei ellenallast csokkenteni, de nem tul sok sikerrel. Azota nem nagyon volt hasznalva a futes a gepen. Viszont az uj mosogepben csak jo lenne. Arra gondoltam, hogy ujra huzom a falban a vezetekeket. Ha mast nem, akkor csak a furdoszobaig viszek egy rez vezeteket a villanyoraszekrenybol.
Kerdes: sodrott, szigetelt rezvezetek megfelel? Koteseket forrasztassal csinaljam? Erdemes az egesz hazat ujrahuzni (szerintem megeri)? Mekkora vezetket hasznaljak? En legalabb 1,5-re de inkabb 2,5-re gondoltam.
Olvastam itt nalatok, hogy nem ajanlott a konektorokat parhuzamosan kotni. Akkor hogyan? Minden konnektorhoz, fogyasztohoz, vilagitotesthez kulon erpart (+fold) kene behuzni? Nem fer el a csoben!!!
Szerintem hívj engem! ;-))) Én is szép FÉRFI vagyok, a villanyszereléshez nem sokat értek, de néhány elhalt konnektorba már nekem is sikerült delejt varázsolnom. ;-)))
Azért a biztonság kedvéért vinnék egy (ném szép) szakit, akivel én megegyezek, de a vizet én iszom! (Bár a tequilát jobban szeretem.) ;-)))
Na ennyit off.
Most akadtam rá a topicra, és nagyon jó!!!
Kiváncsi vagyok mit szóltok ehhez:
Fény-hangcuccal vonultunk ki faluhelyre, úgy kb asszem 50-60A igénnyel. Be is csatlakoztunk valami helyi elosztóba, ahonnan kissebb drótozgatás után megérkezett a delej a dimmerünkbe. Ez csak két fázis volt, és amikor a már működő lámpákat tesztre kapcsoltuk, 2 faluból kergettük el az áramot! Utána minket kergettek vasvillával, mert mindez a Dallas vetítése közben...
Tehát: Mit lehet úgy félrekötni, hogy egy áramszolgáltató több falura eső villamostechnikai berendezéseit teljesen a mennyekbe röpítsük!
Üdv: HelpDesk
Ui: Van még egy pár delejes sztori, ha gondoljátok adagolom...
Ferritantennás középhullámú rádió azért "veszi" az infra távszabályzót, mert az infra LED áramkörében folyó viszonylag nagy áram impulzusokat illetve azok felharmonikusait érzékeli. Vagyis, ha ebben a körben szakadás van, a rádió alig, vagy egyáltalán nem jelez. Viszont, ha szépen jelez, attól még esetleg lehet rossz, ha a kerámia rezonátor hibája miatt téves frekvencián működik.
De a legtöbb hiba általában rádió segítségével javítható, úgyhogy csak rajta, ettől még marad munka a tv-szerelőknek, akik amúgy sem kedvelik a megbízhatatlan távszabályzókat...
Talan tud valaki segiteni:
A szerelvenyeket (dugals, kapcsolo,...) lehet a korommel ill. megfelelo doboz eseten csavarral is rogziteni. Nem tudja valaki veletlenul, hogy milyen csavart kell ehhez venni? Ez a meret szabvanyositott, vagyis szerelveny-gyartotol fuggetlen (ABB, Prodax...)?
abap.....
a padlóvonalába eső....
a padló és a fal találkozásánál fut körbe mint egy szőnyegszegély, formatervezett pattintható csatorna. és ebből fölfelé nő ki esztétikus formában a konnektor. - oda teszed, ahová akarod.
de szerintem, inkább a falba vésett dokog a szebb....nem láccik semmilyen formában.......
gbrL