Igen, a fényképen látható változatra gondoltam (akár kettő, akár három homlokfényszóróval)! Abban reményked(t)em, hogy úgy a megfelelő színű festékanyag, mint az oldalfalak tamponozásához szükséges eszközök ettől a változattól függetlenül az MTB által használva vannak/lesznek, így e változat végett újonnan nem kell létrehozni semmit, csupán vegyíteni két olyan elemet, amiket külön-külön modelleken alkalmaznak.
Hogy rajtam kívül elegendő számú érdeklődő lenne-e, ebben csak reménykedni tudok.
Ugyanakkor azt vélem, hogy a hetvenes évek második fele szó szerint, és átvitt értelemben is a hazai vasút legszínesebb korszaka volt, úgy a vasúti kocsik, mint a vontatójárművek tekintetében, így, ha időben rövid is (cca. 5-6 év), talán mégis megéri ezt az időszakot modellezni, hiszen így a beszerezhető más típusú modelleket ideszámítva is a színváltozatok legszélesebb skáláját tudja modellben (egyazon korszak alatt) megjeleníteni az ember.
Kicsit más, hogy még bonyolultabb legyen: A hazai vasút történetéhez tartozik, hogy motor- és személykocsik tekintetében a hetvenes évek első feléhez kissé megint más feliratozási séma tartozik, mint akárcsak a hatvanas évekhez, akár a már említett hetvenes évek második feléhez.
Lehetnek modellezők, akik kimondottan ebben a korszakban "utaznak".
Erre a változatra gondolsz ha jól értettem. Elméletileg lehetséges, de csak akkor, ha lenne rá megfelelő számú jelentkező. Mivel ezzel a festéssel és feliratozással csak rövidebb ideig üzemeltek. Egyébként az MTB gondolkodik egy Cak típusú kiegészítő személykocsi elkészítésén is a motorvonatokhoz, de ahhoz is szükség lesz egy igényfelmérésre, mert csak akkor lehet belőlük modell, ha megfelelő számú előjegyzés érkezik rájuk. Így lehet, hogy egy füst alatt el lehetne intézni a Cak személykocsi és az előbbiekben említett ABbmot felmérését is.
Egy kérdés: Szerinted rá lehetne-e venni az MTB -t, hogy az ABb / Bb motorkocsik modelljéből dobjon piacra olyan MÁV -os változatot is, amelynek színe megegyezik a MÁV HUNGARIA feliratozású változatéval, de a kocsi oldalfalának feliratozása már a leendő kék változatéval egyezne meg, kivéve talán, hogy a pályaszáma más lenne. Magyarul egy, a hetvenes évek közepének, ill. második felének megfelelő változat lenne, amely a kékekkel együtt jól megférne egy pályán, hiszen a valóságban egyidőben (is) léteztek!
Mondjuk, nem tudom, rajtam kívül még hányakat érdekelne egy ilyen változat..? Én biztosan vennék, a majdani kék változat párjául.
Ne haragudj meg, csak pusztán a jobb láthatóság kedvéért kölcsönvettem egy képet egy fórumtársunk korábbi hozzászólásából az alsó részek összehasonlításához.
"sok segítséget nyújtanak olyan modellezőknek a döntésben, akik csak az egyik modellt szeretnék megvásárolni és nincs lehetőségük a boltokban személyesen is megnézni őket."
Igen, ez lett volna a cél, remélem segít pár embernek. No meg a rácsról is szerettem volna képet. Egyébként ha valaki nem orral túrja a modellt, akkor normális távolságból nem nagyon látszik, főleg a sötétebb árnyalatú 228-ason.
Épp azért csináltam különböző megvilágítási viszonyok között képet, mert durva, hogy mennyit számítanak a fényviszonyok...és ez csak telefonos kép, és még így is látszik.
Dehogy okafogyott! Leginkább a "reggel, szobában" képeiden látszik jól a színkülönbség a 132-es és a 228-as között. Tegnap este kiváncsiságból előkaptam az egyik roco DR szergejt (a pár éve kiadott pluxx-ost), hogy a 228-al (52818) összehasonlítsam a bordó árnyalatát. Sötétebb bordó a DR.
Egyébként a felrakott képeid a két modellről nagyon hasznosak, sok segítséget nyújtanak olyan modellezőknek a döntésben, akik csak az egyik modellt szeretnék megvásárolni és nincs lehetőségük a boltokban személyesen is megnézni őket.
(A negativizálóknak üzenném, hogy rossz politika a hírhozót lenyakazni! Vagy egyszerűen hit kérdéssé teszik?)
Nos, befutott az MTB Bzx kocsi is.
Csináltam... Összehamarkodtam pár fotót a ROCO/VMC és az MTB modellekről.
Azért látszik, a formai eltéréseken kívül is, hogy más-más gyártástechnikai megoldások, anyagok, elemek vannak felhasználva a modelleknél. Nem kívánom minősíteni, hogy melyik szebb, vagy élethűbb. Azt, hogy kinek melyik tetszik jobban, vagy passzol jobban a gyűjteményébe, azt ki-ki maga döntse el!
A képeken felül a ROCO/VMC, alul az MTB. Ez nem értéksorrendet jelent! Pusztán így alakult.
Csak tippelni tudok, de nagyjából szerintem az volt, hogy annak idején az 1-es Szergej le lett festve bajszosra, mert egyrészt az volt a legjellegzetesebb retró minta, és hát mégiscsak az első Szergejről van szó. Aztán telt-múlt az idő, elkopott a gúnyája, újra kellett festeni. Közben beindult a MÁV-Startnál a retró-láz (szerintem cseh/szlovák mintára), a 194-es és a 001-es is megújuláson esett át, így jöhetett az ötlet, hogy az 1-es kapja meg a gyártáskori mintát, a bajszos meg legyen a másik.
Nekem a sötétebb bordó jobban tetszik. Volt jó pár évvel ezelőtt olyan állapot, amikor a 001-es Szolnokon ilyen sötétebb bordó volt, sárga "bajusszal" az orrán, de már csillag nélkül. Ma sajnos nem ilyen, valami halvány, matt pirosas-bordós, és bajusza sincs, csak egy szimpla MÁV felirat az orrán. Szegény olyan csúnya, hogyha lenne modellben, meg sem venném.
Akkor semmi sem működött volna... Ahogy néztem, a világítás bekötésénél többet szerettek volna kihozni, mint amennyit a PLUX16 enged, és valahogy összekeverhették az MTC21-gyel pár dologban.
Egyébként csapnivaló munka, ilyet régen láttam már a ROCO-tól. A fiaim szebb nyomtatott áramköröket terveztek már évekkel ezelőtt. (Habár a nagyobbik ki nem állhatja az Eagle-t, pedig tananyaguk volt.)
Na befejezem mára. A cél, hogy a PLUX16 dekóder (a ZIMO MX648P16 épp csak befér) lehetőségeit kihasználva a lehető legtöbb világítási funkciót kihasználjuk. A három fehér menetfény az persze alap, ahogy a függetlenül kapcsolható zárfények is. Az utastér világítását is függetlenítettem, ahogy a vezetőállások világítását is. Gyárilag ez messze nem volt így.
Elnézést a képekért, és igazából az lenne a profi megoldás, hogy a modell alvázán található alappanelt teljesen újra tervezzük.
Hát, szóval ROCO... Azt bátran le merem írni, hogy aki a modell (CSD M152 motorkocsi) elektromos alaplapját tervezte, annak halvány fogalma sincs a nyomtatott áramkörök tervezéséről.
Először is a motorkocsi B oldalának a világítását úgy tervezte meg, hogy a dekóder aljzat lábait összekeverte:
- a B oldalon a zárfényt nem az AUX1 kimenetre kötötte, hanem az F0-ra, ott is az előre menetirányra!
- persze a B oldalon a fehér menetfényeket meg az AUX1-re.
A PLUX aljzat ellentétes oldalán vannak, tehát nem eggyel mellé ment, hanem valahogy át a túloldalra, mert így komplikáltabb is lett.
Másodszor a motorkocsi A oldalán a világítás az teljes katyvasz! A közös pozitív kivételével semmi nincs a helyén.
Harmadszor: az egész NYÁK lemez úgy néz ki, mint aminek a kapcsolási rajzát valahogy behúzták az Eagle valamelyik verziójába (csak ugye rosszul, mert egy csomó lábat összekevert delikvens), kijelölte a felületen az alkatrészek helyét, aztán nyomott egy "autoroute" gombot, és a légátkötéseket letette a nyomtatott áramkör másik oldalára pár átvezető furattal. Van olyan 0,5mm "széles" vezeték, ami a legalább 4, oldalak közötti átvezetés ellenére körbeutazza az egész NYÁK lemezt!
Ettől a világítás teljes káosz, részben egyszerre mennek külön kapcsolandó funkciók, részben kapcsolhatatlanok, ha rajta van a sínen a kocsi, akkor világít a beltér, ha kell, ha nem...
Na most ugye lényeges lenne a ROCO-nak, hogy a modell előállítási költségeit leszorítsa. Akik gyártattak már nyomtatott áramköröket erre szakosodott üzemmel, azok tudják a nagyságon és a rétegszámon felül a furatok, és az átvezető furatok galvanizálása eléggé megnöveli a gyártási költségeket. Ezen a nyomtatott áramkörön érzésem szerint legalább kétszer annyi átvezető, galvanizált furat van a feltétlenül szükségesnél.
Hogy valami jót is írjak! Analóg üzemben a belső világítás, és a B oldal homlokfényei leválaszthatóak, és a DIP kapcsolókat egy kis csavart kicsavarva, egy fedőlemezt eltávolítva, a modell szétszerelése nélkül tudjuk kezelni. Mint írtam a mellékkocsinál ez nem így van.
Azt azért vonjuk le, hogy telefonos a fénykép. Nincs más kéznél, és nehezen lehet macerálni a beállításait. Nem olyan halvány, mint a képen. De valóban lehetne egy csöppet erősebb.
Most kínlódok a motorkocsi alaplapjával, mert gyárilag hibás, de megcsinálni sem sikerült. Azt a fickót, aki kitalálta a fekete lötstop lakkozást, azért szívesen felakasztanám a "szerszámánál" fogva egy akácfára, hogy lengés közben, ha fújja a szél, meg is szurkálják a tüskék...