Amugy en laikus vagyok - bar buszke, hogy a hetvegen fel mertem rakni ket lampat is a plafonra, marmint be is kotottem, ami nem nagy durranas persze -, de _szvsz_ minden tovabbi nelkul osszesodorhatod a szetganyolt vezeteket. Vagy egy kis darabot betoldhatsz, ha nagyon szetmalltak...
Mondom, nem ertek hozza, de a dobozoknal is a kotesek egy osszesodrasbol es leszigetelesbol allnak, ezert gondolom, hogy ez nem lehet gond.
áramtalanítás után próbálkozz egy 80as doboz beillesztésével(véső+kalapács)de mintha a saját fogadat vésnéd, nehogy mégtöbb szakaszolás keletkezzen:)
Ha elég ügyes vagy, "csokiban" összeköthető(szakik mi a hivatalos neve?)sőt egy konektort is betelepíthetsz :)bár annak 65kell és ott nyilván kisebb a mozgástér. Kérd meg valamelyik nőgyógyász ismerősöd -ők profik a kis helyen nagy dolgok kivitelezésében:)
Szvsz ártani biztos nem árt, de ha belegondolok, hogy a most épülő házamban 54dupla konnektor van + a konyha részen 3 4-es, hát ezekhez mind külön kismegszakítot felrakni...
AZ új kérónkban (új építésű lakás) bent úgy van megcsinálva, hogy szinte minden konnektornak külön kismegszakítója van (GE márka), ez az egész meg benne egy ilyen kék oldalú dobozban (nem tudom a márkáját, pedig ilyen ismert villanyszerelős dobozmárka :) )
Sziasztok!
Gyors tanácsra, ötletre lenne szükségem. Kérlek Titeket, hozzáértőbbeket, segítsetek. Olvasgattam a topic-ot, de nem találtam még ilyesmit.
Szóval adott egy megfúrt vezeték. Magyarul egy falfúrás során sikerült eltalálni és megsérteni egy vezetéket, így most az általa ellátott lámpa és konnektor nem kap áramot.
Valahogy szeretném kijavítani, csak az a gond, hogy nem csőben van a vezeték, hanem a vakolatban benne. Hogyan lehetne kielégítő szakszerűséggel "helyi műtét" alkalmazásával kijavítani? Úgy értem, a sérülés helyén kibontani, megjavítani a vezetéket (hogyan?), aztán "visszatemetni"? Nagyon nem szeretném, hogy az egészet teljes hosszában ki kelljen szedni a falból.
Elnézést, ha nagyon amatőr a kérdés.
Előre is köszönöm!
km
Persze, csak az a föld az nem feltétlen az, ami az (esetleg 50-100 m-re lévő) elosztók/erősítők földje. Ezért ez annak ellenére, hogy nem szerencsés, de normális dolog.
Az ELMŰs betápom 16 amperes, kismegszakítók 20-asok, fí relé 40-es. Reggelre meguntam, kikötöttem. Elképzelhető, hogy megdöglött? Gyártmánylag meg Legrand, az nem olyan rossz.
Most olvasok csak vissza alaposan:"az UPC-s kábel meg szó szerint ráz" Akkor szerintem sürgősen rugdosd meg az UPC-t ! A külső árnyékoló érnek legjobb tudomásom szerint föld potenciálon kell lennie!!!
Mielőtt tönkrevágnád a gépeidet, javasolnék egy szünetmentes tápegységet. Szépen megy lefelé az áruk kezdenek megfizethetőek lenni.
Na most visszatérve a FI relére: Mivel mindíg más készüléknél produkálja a hibát és terhelés rákapcsolásakor, tippelem hogy a FI relé a hibás. A 40A bőven elég, ha csak a gépek üzemelnek.(Fűtőtest, mikró játszik?) Még az indítási áramlőkés sem szerepelhet ha fokozatosan dugod be őket egymás után. Megjegyzem, én egy 6-os kapcsolós elosztót használok abba van beduva minden, monitor, gép, modem, lámpa, stb. Ha nem használom a gépet, mindíg lekapcsolom, Napi 2-3 kapcsolás megvan átlagban. 25A/30mA -es Fi relé üzemel, minden gond nélkül. SIEMENS gyártmány. Ezt azért írom, mert inkább vegyél egy jó nevűt mint nagyobb áramút. Szóval szerintem a FI a hibás. Vidd vissza a boltba, cseréljék be. Kloeckner Moeler, Merlin Gerin, Siemens, Ganz, Ezekben megbíznék. Van egy márka amiben nagyon nem. Nem tudom illik-e kiirni a nevét. De segítek tippelni. T betűvel kezdődik a neve, és szinte mindíg a legolcsóbb a boltokban.
ui. Mennyi az áramfelvételed? A FI értéke a betáp kismegszakítókéval egyezzen meg vagy legyen nagyobb. Túlméretezni felesleges.
Na, akkor ismét fí relé. Szóval tudom, hogy a 40 amper az nem kioldási érték, csak ennyi a max. terhelhetőség, de akkor mi van, ha ezen túlmászik az áram? Leold. Most ugyanis megint levágta valami. Mindent lehúztam a hálózatról, betáp/kismegszakító/fi relé után egy hosszabbító, majd sorban bele a számítógépek, azzal kezdtem, ugyanis a levágás oka az volt, hogy bekapcsoltam a monitort. Két gép megy, bedugnám a lézernyomtatót, levágja. OK, kihúz minden, gépek sorba befelé, kapcsolnám a monitort, levág. Grrr... A 8-ik alkalom után kezdtem már hisztis lenni, gépeknek is jót tesz, szerverek is szabálytalanul álltak le, szóval tököm televe van. Elvileg most 40 amperes ez a vacak, de ha veszek vagy 100A-eset, akkor segíthet a problémán?
Na ez nem egyszerű. Általában egyszinű vezetéket használtak, tehát nehezen igazodik ki még egy szakember is, nem még látatlanban. Egyébként keveslem a 3 vezetéket. A DÁRIUS ugy emlékszem többet használt. A forgalmazó cége a IV. kerületben volt még 94-ben, valamilyen KKT. Szvsz a Dárius elég gyenge minőség volt.. és még finoman fogalmaztam. Amikor megszűnt a Pécsi Megyeszeres gyártás, Orosz(Szovjet) panelokat raktak bele Tesla hallgatókkal kombinálva. Javaslom szakembert hívni! Priviben adhatok jó kaputelefonos céget ha kell.
Ha meg a legolcsóbb megoldást akarod, tegyél fel egy független külön csengőt és kész. :)
Valaki igazán felhomályosíthatna, hogy miképpen működik a panelekben a kaputelefon, azon túl a kaputelefonokkal kombinált csengő!! Mikor a lakásban található beltéri kaputelefonegység hangszórója tulképpen a csengő!! A történet ugyanis az, hogy rokonunknál ilyen van..és előaáált az, hogy a kaputelefon szól, működik, lehet beszélni is, jtót nyitni is, de a csengő nem. Tudom, hogy ahány ház annyiféle szerelés, de hátha máshol is így van megoldva: a ház 84-ben épült, azóta a rendszer nem módosult, csak annyival, hogy beszerelték az elektromos ajtónyitót! Ha jól tudom lent az utcán régi (talán) DÁRIUS típusú egység van, a lakásokban meg az a régi, közismer csehszlovák egység. Ebbe 3 madzag van bekötve. Melyik mi? Az előtérben található kábelcsatornában látható, hogy ott jön ez a 3 vezeték, amibő az egyik bemegy egy csokiba és a csengő két szálját megkerülve megy tovább! Itt kb. 3V-ot lehet mérni! Egyáltalán hávy voltról működnek ezek a ketyerék? 12? Valszeg nincs elég szufla, ezért nem szól, de akkor miért működik a kaputelefon?? MIt kellene megnézni??
Előre is kösz!
"Tegnap este bekötöttem és kiderült hogy 2 fázis leold. Összes fogyasztót kikapcs után is !
"
Igazából az az eggetlen megoldás, hogy szétszakaszolod a gyanús részeket és amelyik visszakötésénél leold, ott a gond! Vagy méregethetsz is feszmentes állapotban, de akkor is meg kell bontani a hálózatot. A csengőt kiveheted a gyanúsított listáról, ha van trafója, mert kettős szigetelésű. A kinti épületekre tippelek. Nézd meg milyen kábel megy ki. 1 f. esetén 3 eres kell, 3 f. esetén 5 eres kell.
Ha valami levág, akkor az összes PC-t, monitort ki kell kapcsolni (a kapcsológombjával, vagy kihúzni)! Utána lehet a kismegszakítót felnyomni, majd a számítástechnikai eszközöket egyenként(!) bekapcsolni (nem csoportosan bedugni az elosztójukat!)!
Sajna ezekben az eszközökben lévő kapcsolós tápok igen szemetek tudnak lenni ilyenkor, és jön a leírt szivatás.
Az éjszakai áram átkapcsolgatásánál, pedig gondosan ajánlatos eljárni! Ki kell mérni, melyik fázison van az éjszakai a 3 közül, és onnan kell átkapcsolni. Különben előfordulhat, hogy az átkapcsolás ívet húz, és jön a fáziszárlatocska, ami gyönyörű fény, hang és egyéb multimédiás jelenségek kiséretében (pl. büdös) fejti ki áldásos hatását.
Kötéseknél nemritkán 3-4 ér is összefut, azokat elég macerás lenne az összecsavarásuk nélkül forrasztani! Két eret is érdemes összecsavarni, mert valóban nagyobb lesz a vezetékek érintkezési felülete, azonkívül nem kell az egyik kezedben lévő fogóval összefogni az érpárt... De ha nem csavarom össze, akkor sem csak annyi ónnal forrasztom össze, amennyi a pákacsúcson van, hanem körbefuttatom rendesen! Ha aztán üzem közben egy ilyen kötés megfolyik, akkor nem a kötéssel van a porbléma, gyorsan keressünk egy porraloltót...
A védőcső "derékszögesítéséből" véletlenül kihagytam azt, hogy nem sarkosan, hanem némi ívvel szeretném meghajlítani, hiszen a vezetéket még be akarom abba húzni! Jót kuncogtam a ragasztópisztolyos megoldáson... :-) Bocs!
Elvileg a forrasztásnál csökken a keresztmetszet, ami aztán melegedhet is. Ha durva vagyok, akkor aszondom, hogy zsugorcső alatt csináljon amit akar, kifolyni nem fg, max. utána visszaköt :-)
Naszóval-vettem filreét 25A/30mA, 3 fázisra. Tegnap este bekötöttem és kiderült hogy 2 fázis leold. Összes fogyasztót kikapcs után is !
Kérdésem: hogyan lehet kimérni a hibát?
1-A házban én kontárkodtam, ott biztos nincs a 0 összekötve a földel, viszont van udvari világítás+csengő(békebeli trafóval). Lehet hogy a párás idő miatt kavar valami? Toldások, elágazások csokiba(nem tudom a hivatalos nevét) vannak kötve.
2-Garázs,tyúkól más "mester" alkotása, átmenetileg kikötöm, de pont ilyenkor télen kell a világítás
"én lehet, hogy 45 fokban levágnám két csövet, aztán ragasztópisztollyal összeraknám."
:))) Nagyon tetszik. Tuti 90 fok lesz és tuti nem fog elmenni benne a vezeték. :)))
Csőhajlító ágy és betét kell. Minden normális vill. boltban kapható, és még melegíteni sem kell. Némi gyakorlás szükségeltetik. Erősen össze kell szorítani az a titok. A csövek minősége elég sz@r. :( Mérethibásak. Ha a betét lötyög a csőben, nem lehet teljesen hurka mentesen hajlítani.
30mA-es FI relé nyugodtan üzemeltethető 3 fázisú hálózaton is és kapható is. Én mindig olyat használok. Ha a FI relé leold, akkor valami nem ok!!! A másik érték pl. 25A csak a megengedett átfolyó áramot jelöli. Nem kioldási érték! Kisautomatát nem helyettesít!
Még egy 5let! 1fázisú hálózaton 1db. 3fázisú FI relével levédhető a nappali és éjszakai hálózat egyaránt.
off kérdés:
Létezik fémkereső, manapság már megfizethető áron is. Kb. 3-5 cm mélyen kimutatják a falban a fémet. Esetleg a feszültséget, tehát vezetéket is lehet keresni. Az olcsóbb pár ezer Ft-os változatoktól mondjuk csodát nem lehet várni, pl. nedves közegben fürdőszobában használhatatlanok. (saját tapasztalat)