ha már igy az áraknál tartotok..:O)))
holnap gyön hozzánk az elektromos müvektől, kicserélik a biztositékokat mert már régiek és állandóan kipattannak. (még olyan benyomós izé, és ott kell tornázni rajta hogy bennmaradjon.:O)))
azthittem hanyattesek..... hivatalosan 42e ft! valami 4-5 ezer forintba kerül / amperenként. :-OOOO
a fószer állitólag 23e-ért megcsinálja, mert valamit elsumákol. de jézusom, még az is sok három ilyen kis müanyag izéjért! mé nem mentem villanyszerelőnek.:O))
igazabol nem a vezetek a legdragabb szerintem a villanyszerelesben, hanem a szerelvenyek (meg az a ruhes FI rele).
pl. a mult heten a bricostore-ban le voltak ertekelve a 1.5-os, es a 2.5-os rezvezetekek, csak ugy hasra vettem mindenbol, alig mentem tul a 3e forinton... viszont ket valtokapcsolo a prodax classic csaladbol mar lazan 3 rugonal van... a kilokokaros konnektorbol meg siman kell 28 darab a lakasba, es meg igy is, hogy ezeket a tipusokat is olcsobban adtak, joval tulmentem az 50e forinton.
-----------
en inkabb korbevezettem a falon, bar nekem konnyu dolgom volt, mert az eloszobaban ez csak +4m-t jelentett.
Én is így gondoltam.
Lenne még egy kérdésem. Ha a vezetéket a szoba "szemközti" falára kell elvezetni, akkor az "toroniránt" a födémen, vagy "körbe" a falon szokás vezetni?
Amúgy eldöntöttem, hogy csinálok egy min-max számítást.
Min: minden helység villanyórához legközelebbi sarkáig "vezetem" el a vezetéket.
Max: minden helység villanyórától legtávolabbi sarkáig "vezetem" el a vezetéket.
Konnektor esetén 3 ér és + 2m
Kapcsoló esetén 2 ér +4m és akkor a kapcsolt lámpatest is "benne" van
Alternatív kapcsoló esetén 2 ér +6m
Csillárkapcsoló esetén 3 ér +4m
Már alig várom a munkaidő végét, hogy utánaszámoljak.
UI: Ez már a második villanyszerelő, aki ígéri, hogy megtervezi, de valahogy a tényleges tervezéshez egyiknek sem fülik a foga, csak "hasszámokkal" dolgoznak.
Ha valaki 3km-t becsült neked, az nekem gyanús. Ha a házad kerülete - az adatokból becsülve - kb. 60 m, akkor 5 érrel (3 fázis, null, védő) tízszer lehet körbetekerni 3 km-ből a házadat. Persze ha valaki úgy tervez, hogy kb. 30 m átlagtávolságra kell elvezetni érhármasokat (fázis, null, védő), akkor a 3 km-ből kb. 33 helyszín (konnektor, stb) jön ki, ami nem elképzelhetetlen. Ám én ekkora pazarlást nem csinálnék a feszültségeséstől való félelmemben. Maximum minden helyiségbe vezetnék egy-egy külön érpárt az esetleges nagyteljesítményű fogyasztókhoz, plusz a villanybojler(ek), vízmelegítők. Így 1 km-t símán el tudok képzelni. Több mint 100 eret még a csövek garmadába behúzni sem gyerekjáték.
Persze lehetnek extra esetek: pl. sok zegzugos helyiség van, magasak a plafonok, sok bonyolult alternatív kapcsolás, minden villannyal van fűtve, vagy mindent valahogy távvezérelni akarsz...
De inkább kérj még néhány ajánlatot!
Bobbobek:
Én nem haragszom, és nem is nagyon szoktam haragudni senkire, pláne itt a neten, mert nem tartom egészséges dolognak.
Csupán azt akartam általánosan mindenkinek érzékeltetni, hogy nagyon szívesen segítenék, de idő hiányában képtelen vagyok megtenni. Poénkodásomat úgy látszik magadra értetted - negatív felhanggal -, ezért bocs. Valójában csak azért dőlt ki belőlem, mert engem is zavar, ha a segítségemre várnak, de azt objektív tényezők akadályozzák.
De tényleg! Minden bántó szándék nélkül! Nem tudja valaki, hogy melyik bevásárlóközpontban lehet időt kapni? Mert azt tudom, hogy bármelyik ben lehet időt (vagy napot) lopni. De kapni? Az lenne a király!
kenyelmetlenul ereztem magam, mikor elolvastam a hozzaszolasod, ugyanis en _semmi_esetre_sem_ akartam szemrehanyo hangnemben irni a dolgot, tisztaban vagyok vele, hogy ez egy szigoruan onkentes forum, ahol ha az embernek van ideje, akkor beirogat, ha eppen nincs, akkor nem. szoval biztosithatlak, hogy reszemrol nem volt durcsi, hogy vegul a multkor felbeszakadtunk, OK?
...amugy valoban felreertettelek, en azt hittem, hogy te egyetlen relevel oldottad meg a dolgot, de ket relevel nem problema - meg a nap folyaman tul leszek a dolgon. kosz, hogy szoltal.
Bobbobek:
Lehet, hogy félreértettél, de úgy emlékszem én is azt írtam hogy az éjszakainak külön FI-relé kell (nálam is így van)!
Persze, ha egy fázisú nappalid van akkor elvileg lehetséges lenne egy három fázisú FI-relével realizálni egy működő kapcsolást, de nem hiszem, hogy ez szabályos lenne.
Kapcsolási rajzot is két FI-relére (3 fázisú nappali + 1 fázis éjszakai) igérhettem. Problémám azonban a megrajzolásához szükséges idő hiánya. És időt még se villanyszerelési boltban, se a Praktikerben, se az OBI-ban nem tudtam vásárolni.
Azért ha így is kell a kapcsolás, szóljatok!
kosz a valaszt, mar mukodik is.
---------------
valaki elarulna nekem, hogy egyetlen FI-relevel hogyan lehet az ejszakai aramra kotott boylert es a nappali halozatot egyidejuleg levedeni? tcs baratom mar emlitette, hogy leirna nekem azt a bekotest is, de aztan megsem irta meg, pedig most epp odaertem a dolgokkal...
A, ez vagy 2-3 eve volt (egy regi, istenverte aluminium-drotos panellakas), azota elkoltoztem. Meg akkor kicsereltem egy 16-osra (gondolom C-re) es ez meg is szuntette a gondokat.
Sajnos nem csak a motoros fogyasztok, de a (bennunket tan leginkabb erinto) szamitogepek, kulonosen a monitorok is hajlamosak hatalmasat rantani indulasnal. A regi lakasban a 10-eset rendre levagta a 19"-es monitorom ha vmi mas is ment.
"Az éjszakai áramkörnek külön csőben kell mennie!!"
Ez meglepett, egy kicsit. Én erről még semmilyen szakkönyvben nem olvastam. Az érthető, hogy külön vezetékek (fázis, null) kellenek, de a külön cső?
Szeretném tudni, ezt mi indokolja?
Ugynevezett "B" és "C" karakterisztikájú kismegszakító létezik. A "B" a gyorskioldású, a "C" a lomha. A gyorskioldás azt jelenti, hogy a túlterhelést gyorsabban leoldja, mint a lomha. A zárlatot természetesen mindkettő azonnal lekapcsolja.
Lakásban a világításnak általában 10A-es "B" kar. kismegszakító a javasolt. Egy áramkörre kb. 1500W teljesítményt számolj! A dugaszoló aljzatoknak inkább "C" karakterisztika javasolt és legyen 16A-es. A lomha kioldás a háztartásban a motoros fogyasztóknak kell. Ezek indításkor a névleges áram 5-10-szeresét is felveszik. A lomha kismegszakító ezt az árammegugrást nem veszi túlterhelésnek és így nem kapcsol le. Egy dugalj átramkörre kb. 2000W-t számolj. A konyhai konnektoroknak mindenféleképpen biztosíts külön leágazást!
A mérők elhelyezésére annyi rendelkezés van amennyi település az országban, ráadásul ezek idővel változnak. Az áramszolgáltató csak akkor adja ki az engedélyt ha a mérő elhelyzése megfelel az éppen aktuális rendelkezésének. Ugyanez érvényes a gázszolgáltatóra is.
Mindenképpen kérdezd meg a szolgáltatókat hova teheted a mérők helyét a szívások elkerülése végett.
lo2,
azt nagyon megkoszonnem, sokat segitenel vele.
-----------------------
van egy par kerdesem a nagyerdemuhoz kismegszakito ugyben...
a hetkoznapi 25A-os egyfazisu halozatom van, amiben ugy probaltam a halozatot a kismegszakitokon szetosztani, hogy a konnektor es a vilagitas az kulon megszakitokra menjen (termeszetesen azokon belul is tovabbi csoportositas van: haloszoba, nappali, stb)
tudom hogy tobb fajta megszakito is letezik, egyreszt a kioldasi sebessegtol fuggoen, masreszt meg az aramerosseg fuggvenyeben, szoval csak annyit kernek, valaki elmagyarazna nekem, hogy mi alapjan celszeru a halozaton a kismegszakitokat szetosztani.
olyasmire gondolok, hogy pl. a vilagitasnak eleg egy 10A-os lomha kioldasu, vagy ilyesmi... persze ez nem biztos, hogy igaz - elegge tajekozatlan vagyok az ugyben.
jaes mit javasoltok, a nagyfogyasztasu konyhai gepeknek milyen megszakitot rakjak be?
azokat ugyanis megintcsak levalasztottam a tobbi korrol, van egy kituntetett (2.5-es vezetekkel) a villamos tuzhelyemnek, meg egy masik kor is, ami szinten 2.5-es vezetekkel van, amire a tobbi haztartasi gepet akasztom: a mosogepet, hutot, mixert, stb.
es meg egy kerdes a vegere: nem tudjatok az ejszakai aram vezetekeit szabad vinni a tobbi normal vezetekkel egy bergman csoben, vagy annak muszaly leszek bevesni egy sajat vedocsovet?