Én az szmd motorokat a DT 75-ből ismerem. 1970 körülig örvénykamrás motorokkal látták el, melyekben a csapos porlasztók voltak. Nyitónyomása 125+-5.
Később szinte csak dugattyúkamrás motorokkal szerelték, melyekben már a többlukú (4) porlasztó van 175+-5 nyitónyomással. Még később jöttek a turbós változatok is melyekben erősített főtengely, nagyobb vízterű hengerfej van állítólag. A turbósnak a dugattyúkamrája is nagyobb, illetve az adagolója is többet nyom.
Az szmd14 szívó motorba 4×030-as jelű, a turbósba 4×032-es porlasztó való. A szívó motorokat szántáshoz néhol utólagosan turbóval látták el, ami sikerült, igaz a főtengely élettartalma jelentősen lerövidült. Az szmd17k kimondottan kombájn motor, de sok DT-be is raktak belőle utólagos motorcsere során. A legújabb kiadású DT-t szmd18 turbós motorral (is) gyártották, melyen a blokk kívülről is kicsit másképp van kiöntve, a belső különbségeket nem ismerem.
Sokat nem segítettem, de hirtelen ennyi jutott eszembe.
Ma hoztam haza egy Csepel motoros ciklon kompressort,már fújtam is vele a homokot viszi mint a vajat a rozsdát nincs valakinek képe eredetileg hogy nézett ki szegény? a hűtőbe belefészkelte egy madár magát és elkezdett melegedni a motor hűtő le kitakarit most jó Az olajtűkrős szűrőket kitakarítottam,a tápszivattyú alatti ülepítős szűrőt ugyancsak,olajszintek rendben mire kell még esetemben figyelni hogy ne legyen gondom,mert Csepel motorral még nem volt szerencsém Esetleg valaki nem tud kezelési könyvet a kompressorhoz?
Még mindig SZMD-ék. Nagy Vilmos barátom lepett meg vele ,ebbe sem található SzMD 19.Köszönet neki is a segítségért.Nem tudom,hogy lehet-e rendesen látni?
Nagyon szépen köszönöm a sok fáradozást! Nem néztem el az adattáblát. Egyértelműen 19-es. Ez mindkettőn jól olvasható! Ezenkívül viszont semmi adat nincs rajt, se lóerő, se fordulat. Még azt se értem, hogy a most szerzett SZMD 15K motorom 1700 fordulatú, a gépkönyv szerint kombájn motor. Létezik állítólag SZMD 14KF és SZMD 15KF 90LE/1900/p. Az SZMD17K is 1900-as fordulatú, meg gondolom a 19-es is legalább ennyit fordul, ha nem többet. Na amit nem értek, hogy tették a különböző fordulatú motorokat kombájnra? Legalább a cséplő művet hajtó ékszíjtárcsának akkor más méretűnek kellett lenni! Mert a menet variátor hajtásnál nem számít. Ott a kisebb teljesítményű lassúbb volt, de a cséplőmű nem mehetett lassabban. Kukoricában tapasztaltam, ha nem megyek teljes gázon akkor a ventilátor nem fújja ki rendesen a szemetet (pedig a leggyorsabbra van állítva). Na bocs, hogy ilyen sok baromsággal (az asszony szerint) terhellek. Üdv.
Annyira én sem ismerem-nem merem megharapni az ujjam a blokkok azonosságába és a nem azonosságába mert ez kellő szakirodalom hiányában csak a gyakorlatban mutatkozik majd meg.Jó lenne ilyenkor mindkettőről 1-1 katalógus és a cikkszámok elárulnák.Nálunk valamikor SK-4 esek ,DT-75-ös valamint SZK-6-osok voltak meg 2 db zöldborsó kombájn amibe SZMD motorok voltak.(VNBC talán?).Nem az volt rájuk a jellemző,hogy olya sűrűn javítani kellett volna őket.Annyi még eszembe jutott,hogy a 14K ( a DT-be) az kismotoros indítású volt a 15K meg elektromos.A porlasztókhoz megint nem tudok hozzászólni.A 14-es orosz nyelvű könyvében van egy porlasztó úgy nézem ez közv.befecsk.-ű.El is küldöm ,ime!A DT-75-ös hengerfején látszik az örvénykamra.Igaz,hogy ez nem visz közelebb a megoldáshoz,csak kéznél volt és elküldöm.
Minden hozzászólásodra külön reagálok,hogy ne maradjon ki semmi.Nincs táblázatom egy régi saját lejegyzetelésű lapokból szedtem össze valamikor régen.
Igen azok turbósak.A 17K előtöltése:26+2 fok.Van adat amit orosz nyelvű könyvből kibogarászok de 19-es nincs megemlítve sehol.Nem 18, csak nem jól látszik a tábláján? a Nivára ,(SZK 5 re ) a 17K és a 18K írja az orosz nyelvű "knyiga".
17Kés 18K 100-105LE 1900f/p-nél.Mint igértem már engem is nagyon kíváncsivá tettél ezzel a 19-essel,ha lesz valamim azonnal jelentkezem.14N -es mibe van azt én sem tudom.
Mint írtam SzMD 19 és SzMD17k motorjaim vannak. Most vásároltam MÉH telepen egy SzMD 15k-t. A konkurencia azért nem merte elvinni, mert könnyen mozgott a főtengely, de nem lehetett átfordítani. Én levettem a hengerfejet és kiderül, hogy egy kis madárfészek volt az egyik dugó felett (nincs rajt kipufogó csonk, be tudott menni)! Valahol száraz helyen tartották. Kitűnő állapotban van! Olajjal is fel volt töltve, szerintem nem is kopott. Az adagolóját letörték, de megvan az is. Stabil motorként használhatták, mert a hidraulika szivattyúk helye szépen be van fedve. 1968-as kiadású. Azt szeretném kérdezni, hogy ennek blokkja, főtengelye, hengerfeje(a hengerfejtömítése egyforma azt össze tudtam hasonlítani) megegyezik- e a 17k ill. 19-ével? Tehát tudnám-e ebből a szétfagyott motoromat javítani? Olyat is olvastam a gépkönyvbe, hogy a főtengely ötvözött acél v. öntött vas?! Mindegyik motor előkamrás? Az újabbak se közvetlen befecskendezésűek? A 15k-ba csapos porlasztók vannak, lehet hogy a17k-ba is (azt nem szedtem ki), de a 19-esét tisztítottam. Az több lyukú mint az MTZ 80-é.
A 17k előtöltése nincs a listába. ezek az adatok (és a többi nincs) meg valami táblázatos formába ahonnan be lehetne szkennelni? Mert így kibogarásznod gondolom nehéz. Csak a 17k és a 18k lehet turbós, hogy a nagyobb melegedés miatt nagyobb az illesztési hézag?
Nemrégen egészen bele voltunk lendülve a kombájnozásba :-) Az egyéb témák bősége miatt kicsit mostohák lettünk hozzájuk, de azért én még folytatom egy-két képpel. Először még mindig Claasok. Egy 50 éves SF/Hercules munka közben: