Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Több társaság megvette a Conrailt, és annak egyes tehervonati mozdonyain nem volt WC (hallatlan!! ilyen is csak Amerikában lehet...) A dolgozók. látva az ugyanannál a cégnél lévő szerencsésebb kollégáikat, tiltakoztak. Ezeknek a Norfolk Southern megfelelő méretű zsákocskákat osztott ki. Mivel a nehéz tehermozdonyok egy vezetőállásosak, kényelmetlen volt ott tárolni a tele zsákot, a mozdonyszemélyzet simán kidobálta azokat a pálya mellé. A farmerek meg panaszkodtak, hogy tele vannak a vágányok melletti útjaik másodlagos nyersanyagokat tartalmazó zsákokkal. A Norfolk Southern megszámozta a zsákokat, és el kellett velük számolni, akár üresen, akár tele.
A szakszervezeti kőnyomatos cikkének a címe erről: "A Norfolk Southern fasisztái akcióba lendültek" :-)))
Azzal a GP30-cal akkor kis keresgélés után sikerült megtalálnom az abban a kiadványban szereplő legszélesebb mozdonyt, amit a mostani végiglapozásom bizonyított. (Láttad te akkor abbban a puhafedelű, nagy, piros borítójú kiadványban a Trucks című fejezetben kb. négy oldalon vagy ötven forgóváz fényképét?)
Lapozgatva az idő előrehaladtával a mozdonyok szélessége majdnem monoton módon növekedett. Extrapolálva a trendből lehet, hogy az SD90AC MAC még szélesebb, bár erre bizonyítékot még nem találtam.
>Jut eszembe ezekről az RK-król, bár nem amcsi téma, hanem keletebbi. :) Semmi baj. Lélekben máris átfogalmaztam e topic témáját, Amerikai és az azt utánozni próbáló vasutak. :-))))) Írj ide ilyeneket is nyugodtan, inkább, mint hogy te is új topikot nyiss! :-)))
Ezt oroszországban meg tudták oldani hasonló szerkesztési szelvény mellett.
Azért nem ilyen egyszerű. Oroszországban a drót miatt az 5300 mm-es magasság sajnos be lett betonozva jó időre. A forgalom növekedésével a vonatok hossza megint kezd problémás méreteket ölteni, és az állomási vágányokat ugyebár nem lehet a végtelenségig hosszabbítgatni. Igaz, nem kell minden állomásra beférniük a hosszú vonatoknak, de ahova nem férnek be, ott meg külön eljárási rendeket kell kialakítani arra az esetre, ha netán az a vonat hivatlan vendégként mégiscsak meg kell hogy álljon azon a helyen.
A hosszak minden határon túl való növelése ellen elindult a tengelyterhelések emelése. Igen ám, de a rakomány mérete is nő, ha a tengelyterhelést növeled. A magasságot nem hághatod meg, csak drót nélküli helyeken (ott is csak addig, amíg a különféle műtárgyak engedik). Tehát marad a széltében való terjeszkedés. Már készülnek pár éve "túlszéles" kocsik, amelyekhez az egyes vonalakon alkalmazható rakszelvényekkel folyamatosan idomulnak. Na ja, csakhogy ez az idomulás óhatatlanul oda fog vezetni, hogy az 1520 mm-es hálózaton alkalmazható tengelyterhelések, rakszelvények és egyebek menthetetlenül eltávolodnak egymástól, Oroszország és a környező államok tekintetében. Ez a tendencia már most is erőteljesen megmutatkozik, és egyre csak mélyül a "szakadék".
RK, ami túlér a rakszelvényen. Egyébként a harckocsik tervezésekor valóban szempont szokott lenni a vasúti szállítás lehetősége (szélesség, tömeg, kocsiról kocsira való mozgás lehetősége, miegymás). De végülis nem feltétlenül. Valaki vehet egy nagy levegőt és mondhatja, hogy márpedig ezentúl nem szállítunk vasúton, csak tréleren és annyi.
a GP30, meglehetősen öregecske mozdony szélessége 10' 21/2", vagyis kb. 3317,5 mm OK, de épp azon a pár milliméteren szokott múlni: GP30 befér, Abrams nem mindenhova fér be.
Jut eszembe ezekről az RK-król, bár nem amcsi téma, hanem keletebbi. :) A Transsziben, már Vlagyivosztokhoz közel, van egy alagút, amelyik felett a hegy egyszercsak fogta magát és elmozdult, nem is olyan rég. Tovább nem terjedt a dolog, megvizsgálták, a mozgás megállt. Csakhogy deformálódott maga az alagút, a szelvénye szűkebb lett, és az RK-s vonatok már nem fértek át. Farigcsálni nem lehetett a hegyet két vonat között, mert ahhoz a forgalom túl nagy. Inkább fúrtak egy másik, de egyvágányú alagutat, azt most adták át. Az elmúlt időszakban az RK-s vonatokat azon a részen körbeküldték a BAM keleti szakaszán. Most lezárták a régi alagutat alaposabb farigcsálás céljából (és ha eközben ne adj isten, beszakad, nem a vonatokra szakad). Tehát lett a Transszib-en egy palacknyak, de a BAM keleti szakasza most is kisegíti őket, ha muszáj. 1 év múlva remélik újból átadni a régi alagutat, felújított állapotában.
"Szerintem az Abrams tank tervezésénél szempont volt a vasúti (és közúti) űrszelvény."
Azért döbbenet! Magyarországon egy Abrams tank tömegénél, és szélességénél fogva vasúton nem igazán szállítható, a karcsúbb T-72-es páncélos is necces, ahogy a hattengelys kocsira farol. Jellemzően az Abramsokat közúti tréllereken cipelték magyarországon a délszláv háború idején a "rendfentartók". Biztos emlékeztek, hogy mennyi panasz érkezett akkoriban a tréllerek által megrongált útak, és házak miatt. Az USA-ban meg egy vasúti kocsin kettőt szállítanak... COOL! :-)
Nagyon tetszik, az utóbbi ~15 évben elterjedt kétszintes konténer, és csereszekrényszállítás is, illetve az autók három szinten szállítása is meghökkentő. Egyedül a vasútvonalaiknak csekély arányú villamosítása zavar. Ezt oroszországban meg tudták oldani hasonló szerkesztési szelvény mellett.
Hogy az RK mi vasútul, azt nem tudom, de ez a rakomány biztos nem minősül nagyon szélesnek, mert a GP30, meglehetősen öregecske mozdony szélessége 10' 21/2", vagyis kb. 3317,5 mm. Szerintem az Abrams tank tervezésénél szempont volt a vasúti (és közúti) űrszelvény.
Jó masszív gerinctartója van a pőrekocsinak. Egyébként az M1 szélessége 3,66 m (12 láb), a T-72 viszont alig keskenyebb, 3,58 m. Láthatóan a pőrekocsi itt is valamivel keskenyebb a harckocsinál. Vajon az adott vonalon a 3,66 méteres szélesség RK-nak minősül, vagy sem?
Itt látható, hogy az Abrams tankokat hattengelyes kocsikon párosával szállítják az USA-ban. (Korábban egy hasonló fotónál a kocsik tengelyszáma nem volt látható, így vita tárgya lett)
Egy Abrams tank 63 tonna, miközben magyarországon a 41 tonnás T-72-es tankjainkat is csak egyesével szállítják a hattengelyes kocsikon. Ennyit számit az 300-320KN megengedett tengelyterhelés... :-)
Lesz Balatonalmádiban Július 9.-én Érem és Képeslapbörze a pannónia Kultúrális központban. Ez a Vasutállomással szemben van.Elképzalhető,hogy lesz Amerikai Vasuttal kapcsolatostémájú képeslap,újság. Akit érdekel jöjjön el és aki árulni akar:Asztalfoglalás Balog Pál 0688413493 vagy 0670339-6347. 9-15 óráig tart.
Igy van az egyes ujabb modellekhez félkész állapotban szállitják a kuplungot. Azért nyégyszögletes a drot, hogy az ne tudjon elfordulni összerakás után, hiszen ez lehetetlenné tenné a müködést.
A Frateschi modellek nagyon egyszerüek, de voszont olyanok, amit más nem igen gyárt.
Nem akarok a vitátokba beleszólni,de amit most vettem Gépet annak a Kadee kuplungjához attak drótot,méghozzá nem is kőr hanem téglalp keresztmetszetűt.Természetesen fémdrótot.Lehet ,hogy van műanyag drót is? Még azt szeretném megkérderzni,hogy mi a véleményetek a Frateschi modellekről?
A KATO-nak vannak ilyenjei, de annak mégsincs drótja...rosszul emlékeztem...bocs. Na szal a KATO-ba nem is lehet rakni drótot. Az az élethűség jegyében készült és műanyag.
A mozdanyaim listája elég hosszu, valamikor pl. valamennyi MDC Roundhouse, Athearn, Browser stb. mozdony fémtestü volt (az egyik polus a sasszin), de a rézmodellek egyike másika is ilyen. A saját gyártásu mozdonyaimon konzekvensen kerülöm az ilyen megoldást. A mozdonyaim részben fenn vannak a WEB-en levö képgyüjteményben.
A mágneses hatással egyet tisztázni kell. A kupplungnak csak a lelogo karja a vasdrot (ami reagál a mágnesre) minden más lényegtelen milyen anyagbol készül ebböl a szempontbol. Az drotot általában minden kupplungan amugy is vasdrotbol csinálják (ez egyszerübb) - már nem emlékszem, hogy voltak-e olyan klonok amelyiknek nem volt ilyen vasdrotja. (Az ilyen természetesen nem kapcsolhato szét mágnessel)
Milyen modelljeid vannak, amik fémből készültek? - csak kíváncsiskodom:)
Amúgy, nem teljesen igaz, hogy a Kadde és klónjai mind mágnesesek. Van nem mágneses is. Egy két gyártónál az külön fel van tüntetve, hogy "Non-magnetic" kuplungot is árul. Nekem egy van ami teljesen műanyag, egy KATO kocsin, de az nálam cserés Kadee-ra:)
Minden kupplung (Kadee és klonjai) müködik a mágneses szétkapcsoloval. A különbség inkább a felhasznált rugokban (spirálrugu, müanyagrugo) ill. a megoldás megbizhatoságában van.
Èn is a Kadeet szeretem, de miután ezek fémböl vannak, és a modelleim egy része is (nem potenciálmentes) fémmodell ez gyakran vezethet rövidzárlathoz, igy ilyen modellekre a Henry csatlakozokat szerelem - ma már ezek is tisztességes rugokkal jönnek.
Találtam egy ilyet: www.bahn-austria.at/linkc_ahtm minden féle modellbolt,hátha árul valamelyik Amcsi vasutat. A BRUMMI árul használt cuccokat is? Elfogadható árai vannak?