Keresés

Részletes keresés

zöldkomcsi. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288713

"Az EV-be már lítiumos akkukat tesznek, ezeknek pár százalék a vesztesége nagy töltőáram esetén is, de van benne hőérzékelő egyébként...."

 

Mit értel nagy töltő áramon? 95% hatásfok akkor lenne ha szinte végtelen hosszú ideig csepegtetnéd bele az áramot és nagyon hosszú idő alatt óvatoskodnád ki belőle. 85-90% szokott lenni a valóságban, a hőfok függést nem tudom, de 60 fokon már nem lehet tölteni egyáltalán.

Előzmény: szilvatövis (288655)
szilvatövis Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288712

Én tudok pár titkos módszert... keskenyebb gumi, kisebb tömeg, kevesebb lóerő... máris kisebb lesz a fogyasztás, alacsonyabb a CO2 emisszió.

Nem azt kell nézni, hogy ugyanaz a 300 LE-s böhöm papiron egy decivel többet, vagy kevesebbet fogyaszt 6, vagy 8 sebességes váltóval, nem azért rakják bele hanem, hogy jobban menjen. Ha a kisebb fogyasztás lenne  cél, meg sem fordulna senkinek a fejében a 300 lóerő....

Előzmény: mica-r (288705)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288711

3-5 év múlva ennivalóra lesz nagyobb gondod mint, hogy mi hajtja mi vezeti az autódat. )-:

Előzmény: _Berci (288686)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288710

....vajon megérné szabadon futáskor megnövelni kicsit a gumikban a nyomást? A megcsúszás lehetősége kisebb, az egyenletes kopásról meg kanyarban gondoskodna az okos autó ha a sebesség és a kanyar íve olyan akkor laposabbra engedi? ...nem tudom, csak ötletelek. (-:

Előzmény: zöldkomcsi. (288709)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288709

hm....hm....érdekes.... szerintem ha engedné szabadon futni akkor legalább 2 szer annyi üzemanyagot takarítana meg km-re vetítve mint ha generátorral akkumulátorba tölti majd onnan kiveszi villanymotoron újra mozgási energiává alakítja és az akkumulátor élettartamát is csökkenti a használat.

Előzmény: advocatusdiaboli (288702)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288708

Hogyan állsz a higany akkuddal?

 

Előzmény: dajtás (288707)
dajtás Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288707

MW nagyságrendben Kínából ~0,4 USD/W megkapod a napelemet, plusz a szállítás.

Előzmény: kzdiesel (288663)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288706

ezt meglehetosen rosszul tudod. Ezt is :)

Előzmény: szilvatövis (288704)
mica-r Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288705

Ne már! Tudod mennyit kell kínlódni minden egyes gramm kibocsájtás csökkenésért?

Előzmény: szilvatövis (288704)
szilvatövis Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288704

Biztosan.... bár némileg ellentmondani látszik, hogy a CO2 kibocsátást flottaszinten kérik számon és a sokturbó/soksebességű váltókat kifejezetten azokba a kisszériás csúcsmodellekbe rakják ahol nincs különösebb jelentősége a fogyasztásnak.

Előzmény: Törölt nick (288699)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288703

Az i3ban kigyullad a feklampa, ha elveszed a gázt.

Előzmény: advocatusdiaboli (288702)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 0 288702

Ez a korszerű EV-knél programozható, az i3 vagy a Leaf is beállítható úgy, hogy normál városi forgalomban gyakorlatilag egy pedálos üzemben használható, akkorát tud fékezni "gázelvételkor" mindegyik (egészen a teljes megállásig), hogy hirtelen esetektől eltekintve nem is kell a fékpedálhoz nyúlni. Leafon ki is próbáltam, elég furi, de jópofa, szerintem könnyen megszokható.

Előzmény: Rangun (288696)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 0 288701

A korszerű aszinkron rendszerek (motorgenerátor + vezérlés) meglepően hasonló képességűek mindkét irányba, és ha egy Li akkuból ki tudsz venni x Ampert, akkor azt nagyjából töltésként is bele tudod nyomni - tehát féküzemben nagyon jó arányban visszanyerhető az energia (persze 100%-ról szó nincs, de a mozgási energia 70-80%-a végül visszapakolható lesz az akkuba töltés formájában). Tehát fölösleges veszteség nem lesz. Ez normál üzemben nagyon hatékony dolog. Ugyanakkor muszáj számolni olyan esetekkel (pl: teljesen feltöltött akkuval elkezdesz egy hegytetőről féküzemben lecsorogni), amikor a töltést már nincs hová tenni - ilyenkor vagy elfűtik ezt műterhelésen, vagy a hagyományos fékre hárul a feladat, mindenesetre tervezéskor muszáj számolni ilyen eshetőséggel is.

Előzmény: GPS (288697)
.m.1710. Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288700

 

A Gigafactorz nem a 18650 est gyátsa hanem a saját konstruált 2170 est

 ami naaaaagy diferencia (egy kissebfajta forradalom)

 szoval a piac mozog

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288699

De, ezek mind a fogyasztáscsokkentes eszközei. 

Előzmény: szilvatövis (288698)
szilvatövis Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288698

Ahhoz nem kell turbó, pláne 10 sebesség. Ezek a nyomatékhoz kellenek.

Előzmény: Törölt nick (288695)
GPS Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288697

 

a generátorüzem nem fékez nagyobbat (sőt, kisebbet valamivel), mint amekkorát amúgy gyorsítani tud a kocsi.

 

Ahogy mondod, sőt, szerintem meg a generátoros fékezés még egy átlag mecha-fék közelében sem jut hatékonyságban.

 

Szerintem a motor/generátor üzemmód-váltás NEM teljesen "csereszabatos" hatékonyságilag a forgató/fékező nyomaték..

 

Másik kérdés, hogy vajon vissza lehet-e tölteni ugyanazt a baromi áramerősséget - amit pl. egy padlógázas gyorsuláskor kiveszünk belőle?

Mert ha nem, akkor a maradékkal mit csinálunk? Elfűtjük? Mibe? Az inverteres hőszivattyús fűtésbe?

 

(Csak analógiaként említem meg a kamionok elektromos lassítófékjét - ami nagyon fasza dolog hosszú lejtőkön - lefelé - de egy nagy fékezésre az se való. Viszonylag lassan is reagál... de hatékonyságban sem erre való)

.

Előzmény: advocatusdiaboli (288691)
Rangun Creative Commons License 2017.01.27 -1 0 288696

Hülyeséget beszélsz, a Tesla már akkor nagyot lassul, ha leveszed a lábad a gázról.

Előzmény: kzdiesel (288675)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288695

Ezeknek semmi köze a gyorsuláshoz. Ezek mind a CO2 emisszió miatt vannak.

 

Előzmény: szilvatövis (288681)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288694

Nyilvan hatasfokot akkor érdemes csak nézegetni ha normal közlekedésről beszélünk.

 

De ugye onnan indultunk hogy azért kell bele nagy motor hogy jobb legyen a rekuperácio hatásfoka, én csak ezt a kijelentést vontam kétségbe.

Azért kell bele a nagy motor hogy menjen mint az állat és lehessen villogni a katalogusadatokkal. 

Előzmény: kzdiesel (288675)
szilvatövis Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288693

Igen, így van. A Li vasfoszfát akkuk például már jobban bírják a gyűrődést.

Előzmény: advocatusdiaboli (288689)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288692

Attól függ milyen motor milyen autóban :)

Előzmény: kzdiesel (288668)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 0 288691

A valóságban baromi intenzív fékezéseknél az EV/hibrid kocsikban is zömében a meglévő normál, mechanikus fékeket fogod dolgoztatni, a generátorüzem nem fékez nagyobbat (sőt, kisebbet valamivel), mint amekkorát amúgy gyorsítani tud a kocsi.

De aki nem kimondottan ámokot futni megy az utakra, annak az esetek zömében ez elég is, mind a biztonságos elinduláshoz, mind a megálláshoz.

Előzmény: _Berci (288687)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 0 288690

Nem baj, két majomnak akkor is megért egy-egy azonnali mínuszt a gondolatom. :-))) Bár legalább az egyikről biztosan tudjuk, kicsoda. :-))

Előzmény: _Berci (288686)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 0 288689

De ez nem csak az akkun múlik. Dupla gyorsaságú töltés - mivel a cellafeszültségek, ahogy arra te is rámutattál, állandók - dupla árammal járnak, ez a vezetékezésben, a vezérlés összes kapcsolt elemén kialakuló veszteségeket is megnövelik, a melegedés miatt intenzívebb hűtést igényelnek, sok eszköz hatásfoka sem lineárisan változik.

Önmagában persze ez nem katasztrófa, igazándiból a hatásfok EV téren sosem lesz olyan erősen téma, mint az ICE autóknál, hiszen még a kicsit rosszabb hatásfokok is valójában nagyon jók lesznek. A gond inkább az, hogy a most ismert akkuk egyike sem igazán "élvezi" a gyors, forszírozott töltést, nagyon jól kimutathatóan gyorsítja a degradációját. Persze idővel ez is változhat, hiszen végre-valahára intenzíven dolgoznak az akkufejlesztéseken is, akkora energiákkal, mint korábban sosem.

Előzmény: szilvatövis (288685)
Platon Creative Commons License 2017.01.27 -1 0 288688

Ez csak akkor igaz ha korlátlanul hagyjuk melegedni töltés közben az akkumulátort. De messze nem hagyjuk. 

Előzmény: szilvatövis (288685)
_Berci Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288687

 

... tehát a töltőáramot valóban nem lehet tetszőlegesen növelni.

 

De nem is kell. Ha 1g-vel fekezel, az ~10 m/s sebessegcsökkenes mp-kent. Ha pl. 72 km/h-rol fekezel igy (az 20 m/s), akkor ~2 (lassan irom, KETTÖ) mp alatt allsz +. Az pedig biztosan nem qrja szet az akkut.

 

Előzmény: szilvatövis (288685)
_Berci Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288686

Kb. ezt irogatom mar evek ota. Több disruptive technologia konvergal (akku, EV, car-sharing, autonomia, AI, solar-PV). Ezek egyenkent is megrazkodtatnak a megfelelö szegmenseket (energiagyartas, mobilizacio). Viszont igy, kb. egy idöben (mondjuk 3-5 ev) "összefutva" tsunami-szerüen elmosnak iparagakat.

Előzmény: advocatusdiaboli (288684)
szilvatövis Creative Commons License 2017.01.27 0 0 288685

A lítiumos akkuknál nem jelentkezik az ólomsavasakra jellemző peukert hatás, de természetesen ha túlmelegíted akkor károsodik és romlanak a töltési jellemzői is, tehát a töltőáramot valóban nem lehet tetszőlegesen növelni.

Előzmény: advocatusdiaboli (288682)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2017.01.27 -2 1 288684

Bárhogy is, most rágódhatunk a Teslán, ami szerintem egy nagyon fontos nyitányt adott meg egy új irány felé - de a jövő valós autói sokkal jobban fognak mondjuk a Leafra hasonlítani.

 

Mondom: meggyőződésem, hogy az önvezetés előbb-utóbb nem egyszerűen elvárás, hanem kényszer, kötelező lesz (itt jegyezném meg, hogy a mostani szörnyű busztragédia nagyon nagy valószínűséggel nem következett volna be már akkor sem, ha csak a ma már komolyabb kocsikban bent lévő vezetéstámogató-sávkövető-vészfékező-menetstabilizáló rendszerek működtek volna rajta) - és ez a teljesítmény további hajszolását egyszerűen lesöpri az asztalról. Az emberek csöndes, kényelmes, komfortos járműveket fognak keresni - nem erőseket, mert igazándiból mindegyik egyformán (és elégségesen) erős lesz, a szabálytalan és veszélyes közlekedést meg az önvezető rendszerek amúgy sem engedik meg.

Előzmény: _Berci (288680)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!