Próbáljuk ki mondjuk 5-ben 45-ről 200-ig a gyorsulást. Ha a turbós alul erősebb, ahogy állítod, akkor nyerni fogsz :) Azért csak eddig, mert 200 felett túl nagy előnyben lenne az M3, akkor kezd el húzni ötödikben:) És ne mond, h nem életszerű, hiszen egy nagy blokknál 45-nél már lehet ötödikben mennem, ha nem kapok pirosat, akkor országúton nem kell váltanom szinte sose, mert ötödikben elmegy mindenhol:)
A turbós motorok jellemzően egy "szűk" tartományban erősek (ez persze lehet 3500-4000 fordulat is egy jobb motornál, mondjuk 1800-5800 között, de ritka), alatta, felette viszont nem feltétlenül érik el egy nagy turbó nélküli motor teljesítményét. Jó példa erre a városi tötymörgés: az Alfa, a 330i vagy az M3 ezres fordulattal csorogva, képes visszaváltás nélkül a forgalom tempójában gyorsulni. Az M3 akár ötödikben alapjáratról is (Timi ment már így át körforgalmon :)))), vagy bármilyen szűk utcába, hármas alapjáraton befordul, megy. Van egy tartomány, 2000-4000 között, ahol a turbós erősebb, akik itt használják, azoknak tökéletes. De túlzás lenne azt állítani, hoyg alul mindenképpen erősebbnek érződik. Egy tartományban igen, ennyi. ÉS persze nem feledve még két jellemzőt is: a késedelmet és a takarékosságot (ha nem nyomod. Az M3 városban ritkán megy 16 alá, könnyen 20 fölé nagy dugóban...)
Szóval van érv pro és kontra, manapság a legnagyobb érv az, hogy alig-alig van feltöltés nélküli nagyobb motor, és ez nem a szuper karakterisztika miatt van, hanem mert így könnyebb átvágni az EU előírásokat...
Ha összevetjük a 159-emet mondjuk egy 330i-vel, akkor azt látjuk a hahun, hogy a hasonló korú és felszereltségű 330i 6-7M, míg az enyém 4M volt. Ez az árkülönbség nem teljesen indokolatlan. A BMW csendesebb, kevesebbet fogyaszt, erősebbnek érződik a teljes fordulatszám tartományban. Plusz rajta van a JEL persze. Az Alfa viszont sokkal szebb. És talán nem fogják ellopni.
A megbízhatóságra vagyok nagyon kíváncsi. Az eddigi autóink mind motorcserén vagy motorvezérlés cserén estek át. Igazából ennél nem lenne túl nehéz megbízhatóbbnak lenni. A megbízhatóság persze nálunk semmit nem befolyásol azon, hogy mennyire szeretjük az autót. Ora teljesen ragaszkodik az RX8-hoz a motorcsere és a sorozatos szopások ellenére. A 325i-t én is szerettem nagyon annak ellenére, hogy fél életét szervizben töltötte. Szegény Mondeóim viszont totál megbízhatóan működtek, mégse ébresztettek érzelmeket.
Nyilván régebben csak a nagy teljesítmény elérése volt a cél, de manapság a turbósok a mindennapi közlekedéshez lettek fejlesztve. A helyzet az, hogy érzetre a 3 literes autóknál alul egy 2 literes turbó erősebbnek érződik sokkal.
Figyelj, minden relatív... Ezt azért úgy kell érteni, hogy ahhoz képest semmi nem történik, mint amikor pl. 4000-nél adsz gázt. Egyszerűen más a tempóérzet a kocsiban, igazából magamhoz (és a forgalomhoz...) képest száguldozom, csak nem érzem úgy, úgy, mint érezném ezt pl. a Grandéban. És ez szvsz kifejezett pozitívum. Ha nem így gondolnám, és a másik véglet izgatna, én is inkább egy gázos fabijját vagy egy stiftet vennék! :-)))))))
(Még egy nagypapás kritika: a kocsi rohadt hangos, szép -vagy mondjuk érdekes, dögös- a hangja, de nekem ez a zajszint nem teljesen jön be.)
Makacsul tartja magát ez a mániád, de a turbónak önmagában kevés köze van ehhez (még akkor is, ha személy szerint a turbómotorok nagy híve vagyok), egy motor karakterisztikája, hangolása soktényezős dolog, ráadásul a szimpla turbósoknál ugyanúgy megvan a "hova hangoljuk" dilemma, mint pl. a vezérléstervezésnél, mert a turbo karakterisztikája is jóval szűkebb és hegyesebb, mint a dugattyús gépé.... Alapból a sportosan felülre hangolt klasszikus turbós motorok ilyenek pont amúgy.
Manapság ez a mindenhol megjelent fura karakterisztika szvsz inkább a környezetvédelmi előírások és az előírt mérési módszereik számlájára írhatók, de ez csak egy öszeesküvéselmélet részemről...
AZ M3-assal én is így vagyok: tökéletes a felső tartományokban, de alul alapjárat közelében elketyeg városban, és ha gyorsítani kell, 1200-ról nemigen indul meg:))) Én már néztem automata M3-ast, amerikai modellt, de az enyémet nem tudom eladni, illetve regadóval plusz egy m lenne a németektől:(
Alapjáraton elpöfög, de gázt hiába adsz. :-)))) Persze mindenhol sokkal erősebb (és gyorsabb) mint nekünk bármink, ez az érzet is nagyon relatív eleve, de ahhoz képest, hogy mit művel, amikor pörgeted, nagyos semmilyen, ha nem. Egyszerűen nagyon hirtelen az átmenet és nagy a különbség. Ez a karakterisztika pl. rohadtul tetszik a motorokban, de a családi kombiban -amit nem aktív élvezetforrásnak vezetek sokszor- fárasztó néha. Persze élvezni élvezem lustán is, úgyhogy én automatát szeretnék... (és ebben a kontextusba lehet, hogy a diesel is elfogadható opció szégyenszemre) :-))))))))))
Egyébként nem halott alul. Próbálj meg mondjuk egy MOM mélygarázsból alapjáraton felpöfögni. Simán megy neki. A Mondeo V6-osa is pont ilyen volt. Nincs benne tüzijáték, csak traktoros nyomaték alul. Ezekhez a motorokhoz viszont nagyon passzolna az automata váltó.
A ti jármű parkotok, lássuk be, sok szempontból ne ideális. Én javasolnám Noénak egy Subaru Tribeca beszerzését, míg neked jó lenne egy ilyen kis szánalmas Alfa. Fogyasztásban semmiképp nem adnám alább. Átlagemberz team izda:)
felkerült ma az új lánc és a lánckerék. Kalandos volt az egész sztori, a beszerzés, szerelés, minden (hozzá való alapból nincs semmi, se kerék, se lánc), de végül - a magyar alkatrészkereskedelmi- és szervízmorál ismert és újra megtapasztalt színvonala ellenére is- összeált. A sikerhez pl. kellet az is, hogy az anno az SP2-höz kapott alkatrészesdobozban legyen véletlenül egy valszeg ottfelejtett láncszerelő szerszámszett is, ami így itthon volt, mert az mindenki állítása ellenére nagyon kellett hozzá. Mondjuk egy óra volt, mire leírások és szakértelem híjján kilogikáztam, hogy is működik ez az egész láncosdi... A lánckerék beszereléséhez is reszelni kellet egy-két közdarabot, de okés lett.
Mondjuk érdekes így leáttételezve, nem tudom, szeretni fogom-e. Menet közben nyilván sportosabb, de a kis sebességű manőverek érdekesek. Ha húzom a gázt, vagy gurulok 1.-2.-ben, akkor fasza, finomabb így. De amikor elveszem a gázt 1.-ben, akkor konkrétan majdnem elszállok róla, olyan a motorfék... Vigyázni kell még a gázelvétellel is... :-)))) (Meg a gagyi fokozatkijelző persze nem tud mit kezdeni a helyzettel, összezavarodik érthetően, meg kell néznem, át lehet-e esetleg parametrizálni).
Viszont most nem folyt belőle a hűtőfolyadék egyáltalán. A fene érti a dígó lelkét. Kedden jönnek a fékcuccok (tárcsák, betétek), akkor feldobom azokat meg az új gumikat is, kap új fékfolyadékot persze mindenhol, és máris korzikakész lesz dr M.!
(Valaki egy nyomatékracsnit most 50-ről 200-ig 6.-ban? :-))))))) )