Igen én egy igénytelen turista vagyok, akinek elég az ha van valamilyen jelzés.
Csak legyen! :-)
Ugyanakkor én elfogadom hogy van egy bonyolult szabályozás a turistajelzések festésére, amiről az a véleményem (ha megengeded, mert ez egy fórum) hogy enyhén szólva is túlzás. Túlagyalás.
Az ne legyen már gond, hogy ezt leírom, és nem tartom jónak annak a dorgálását aki dicséretet érdemel, mert egy köztudottan mostoha szakaszt tett követhetővé, saját eszköztárára hagyatkozva.
Fára festeni itt talán azért nincsen értelme, mert minden évben letarolják az erdőt a tudjukkik tüzelőért...? Csak kérdezem...
Ugye hogy vannak körülmények, amik mindjárt árnyalják a képet?
Te nem akarod elfogadni hogy az erdőben járók túlnyomó többségét a jelzésfestés szabályai egyáltalán nem érdeklik, csak azt a szűk réteget, aki fest, sőt ezek szerint őket sem mindenkit.
Rögtön leigénytelenezel, mert más a véleményem.
Nem gondolom hogy én lennék az aki ellenkezik, és a vélemény szót összekeveri a sértegetéssel.
" Egyértelmű, hogy van mire festeni. Tehát a dobozok nem oda valók."
A dobozt valaki valószínűleg a saját szórakoztatására festette és rakta ki, szerintem nem bántó. Ráadásul egész igényes munka. Ezen az alapon le kellene meszelni a szmájlis kék jelzést is a Tátika alatt.
És akkor állítsuk ezzel szembe az MTSZ által hivatalosan (?) felállított, valószínűleg milliókba kerülő, tökéletesen haszontalan betontuskókat.
Csak visszaidézem a kéktúrás honlapról egy olyantól aki pecsételt is:
"Pechünkre Káld elött 2 km-el kilyukdt a kerekünk, így tolnunk kellett a bicajokat. A Káldi Korona kocsmába betértünk ott bélyegeztünk, kicsit közelebb is lehetne az asztal :( "
A roller megfelel a sílécnek? Na, ez azért furcsa egy újságírótól. Persze, sok helyen járható rollerrel is, csak azzal éppen nem kéktúrázható.
Hasonlóképpen Kőszeg és Sümeg között a legtöbb helyen kerékpáros túrázásra is alkalmas a kékkel jelzett út nagy része. Kivétel talán Tömörd előtt az Ilona-vár.
Sőt a legjobb helikopterrel lehet, az non-stop panorámát biztosít! :)
De amúgy igazad van. Középhegységi tájakon nem biztos hogy előny a bringa.
Két dolog jut eszembe kerékpáros/gyalogos viszonylatban, személyes tapasztalatok, mindkettő a Karancs-Medves túrákhoz köthető.
- A Karancs-Medves első 15-16 kilométere érinti a 727m magas Karancsot, a 625-ös Salgót, és a 600 körüli magasságban húzódó Medves-fennsíkotis, összesen kb 1100 méter nettó szintemelkedéssel. (Ez egyébként a Bányász-körút útja is egyben, csak hogy mozgalom is legyen)
Namármost, én nem vagyok egy gyors léptű túrázó, sőt kifejezetten a lassúak közé tartozom, de ezen a szakaszon a velem kb egy időben induló biciklisekkel szinte egymást kerülgettük!
- Iszonyú erőnlét is kell ahhoz ha az ember ilyesmire adja a fejét! A Karancs legmeredekebb kaptatóján, ahol sorra dőlnek az emberkék, a biciklisek a hátukon vitték a bringát, amit ledermedve néztem.
Kb a túra felénél még mindig találkoztunk:
Abban is igazad van hogy semmivel nem alávalóbb a biciklizés mint a gyalogos túrázás, de szerintem ilyet senki nem is mondott.
Csupán annyit hogy vannak gyalogos és vannak kerékpáros mozgalmak, és kár összekeverni a kettőt.
A kéktúrák közül az AK az amin megengedett a biciklizés, érthető módon.
Ugyanakkor ha valaki utánanéz akkor láthatja hogy a Kohász Kéket is nyomták már bringával, és elfogadták nekik azt is, pedig a biciklisek útvonala jó ha itt-ott beköszönt a gyalogos Kohász Kéktúra nyomvonalának.
Erre meg azt mondom, hogy ha erre a tájra valaki eljön, akár csak biciklivel is, az megérdemli azt a szép jelvényt! Már ez is valami :-)
Kerékpárosok (köztük versenyzők is) a Kohász Úton, 2005-ben, Múzsla vezetésével, lendületes élmény még olvasva is, az őrültek még az Ökör-hegyre is felmentek a bringákkal! :-)
Javaslom, Te is nézd meg a saját fényképeidet. Egyértelmű, hogy van mire festeni. Tehát a dobozok nem oda valók.
A jelzéseket pedig nem az igénytelen turistákhoz igazítják országszerte, hanem egységes, szép kivitelű jelzéseket várnak el, ha már annyit költenek azok felújítására.
Egyébként ez a téma sokadszor kerül itt elő, mégis feltetted a képeket az idézett szöveggel:
"Ugyanakkor a kedvenc jelzéseim a szakaszról, csak hogy izgalmasabbá tegyem a napodat ezek:
sörösdoboztól a kutyakonzervig... :-))"
Tehát tudatosan hoztad ide a témát, mert vagy feltűnt számodra is, vagy csak újra akarod feszíteni a húrt. Személyre szólóan. Ezért a továbbiakban ez a téma számomra nem téma, a véleményem pedig változatlan, bármennyire is ellenkezel.
Van jelzés? Van. Van más amire festeni lehet? Nincs.
Ennyi. Ennek is nagyon lehet örülni, mikor nincsen más, inkább dicséretet érdemel.
A turistautak jelzettsége több mint jó, szinte bármerre járok túrázni. A nyócvan oldalas szabálykönyv egy kék és két fehér csík festéséhez nem kell hogy érdekeljen. :-)
Tamás pontosan leírta az okát. Ráadásul, ha megnézed a képeket, mindegyiken látszik, hogy lenne hova festeni a jelzést. Tehát itt semmi keresnivalója a dobozoknak. A dorgálás jár, csak még hobo-bobo késlekedik a pontosabb helymegnevezéssel.
A doboz könnyen áthelyezhető, és a vicces emberkék ezt néha ki is használják, illetve a bemutatott képen levő, nem is túl esztétikus.
Inkább vékony ágakra kell festeni, igaz azok sem tartósabbak, de a doboz sem hosszú távú megoldás.
A dobozt is mellesleg meg lehet szebben csinálni, de még jobb, ha előre elkészített jelzéseket tesz ilyen helyre az ember olyan módon rögzítve, hogy ne legyen könnyen áthelyezhető.
Nyilván egy túrázó minden jelnek örül, de ha lehet választani, akkor lehetőleg valami szebb látványt nyújtó megoldással legyen az megcsinálva.
Én csak "...ülök és mesélek" azokról a gondolatokról, amit átéltem, hátha van akire újdonsággal hat. Aztán természetesen mindenki úgy járja, tekeri, ahogyan az neki leginkább bejön. A Magyar Zarándokút néhány évvel ezelőtti felmérésénél nekem is volt egy közel 300 km-es szakaszom, amit bringával jártam végig. Nincs azzal semmi baj, tud az nagyon frankó lenni!
Az AK-ról van szó, a másik kettőnél a kerékpár szóba sem jöhet.
De az AK-n is vannak keményebb szakaszok, ahol a kerékpár inkább hátrány.
Az AK-n a vegyes teljesítés a legoptimálisabb, szvsz. Elég lélekölő gyalog a Mindszent utáni 10 km-es aszfaltos egyenes, a Mezőtúr-Ecsegfalva gátazás sem eccerű, másrészt viszont a Kiskunságban, Hajdúságban vannak jó mély homokos szakaszok, ahol gyalogosan talán könnyebb.
Nekem is az van a kerékpározással, hogy nem kerékpáros stílusban nyomom, hanem ugyanúgy, mintha gyalog akarnék menni. Ahol nem lehet rajta ülni, ott a tolás/vállon cipelés marad.
Szerintem egy külön élmény, más, mint a gyaloglás, de nem alávalóbb. :) Nekem mindkettő bejön.
Valahogy én is így látom. Ráadásul ha végigjárom gondolatban az egész Kékkört, érdekes, hogy az OKT szakaszai közül szinte mindegyikre emlékszem, az AK és a DDK szakaszaiból beugrik néhány kép, de lényegében a nagy részét elfelejtettem, ráadásul a községeket is sokszor nehéz visszaidéznem.
Ennek oka az lehet, hogy az OKT során az első bejáráskor igen sok túrát egynaposra szerveztem. Az AK messzebb van, így érdemesebb volt több nap alatt lejárni nagyobb távolságot, és valahogy nem bírtam eltárolni.
Viszont mindenképpen izgat az a gondolat, hogy esetleg kerékpárral is végigjárjam (de előbb inkább még egyszer gyalog az egész Kört).
Jó 30 éve sokat bicikliztem, de az elmúlt 15 évben már inkább gyalogolok. A túrázásnál számomra csak sokadik szempont a hatékonyság, sokkal fontosabb a természettel eltöltött "meghitt együttlét".
(Hogyan is nézne ki, ha a randevúmon nem élvezettel tölteném a minőségi időt, hanem kapkodnék, hogy minél többet, minél hamarabb letudjak.)
Szerintem az alföld "nehéz terep". Elsősorban azért, mert sokkal nehezebb észrevenni rejtett értékeit, sokkal több időt kíván, hogy megmutassa önmagát. Aki végigszaladja, akár biciklivel, kicsit olyan mint a viccben a lányok:
A matróz kórházba kerül. A vizsgálóból kijőve az idős nővér meséli a többieknek:
- Képzeljétek, ennek a matróznak a szerszámára az van tetoválva, hogy RÓZA... A többiek nem hiszik, bemegy a másik nővér, kijön: - Valóban, az van rátetoválva, hogy RÓZA... Bemegy egy fiatal, 20 éves nővér, és csak egy óra múlva jön ki: - Tévedtek, mert ahogy kézbe vettem, láttam, hogy azt tetoválták rá, hogy a: Mahart Tengerhajózási Üzemigazgatóság matRÓZA...
Hasznos tippek: Zsadányban a bélyegző NEM a Lengyel Ferenc u. 5 szám alatt, hanem az Attila Király utján található boltban - a felfestett pecsét jelzésnél - van. Ez közelebb is van a KÉKhez. Aki jó kávét, esetleg folyékony kenyeret szeretne: sétájon fel még kb. 500m -t a főútra a Red Line-ba. Eső után, kora tavasszal ez a szakasz gyalog is nagyon nehezen járható, kerékpárral - megkockáztatom -, egyáltalán nem. Kerékpárral a javasolt útvonal: Zsadány - Mezőgyán - Geszt kastély - vissza Zsadány - Biharugra."
Hmmm. :-( Legalább a honlapon nem kéne hirdetni az "alternatív" teljesítési módokat...
Amúgy ha már szóba került ez az egyesület, meg kell írnom egy nagyon-nagyon jó tapasztalatot is velük kapcsolatban.
A Békés megyei AK jelvényt az igényléstől számított egy héten belül megkaptam, pedig a május 1-i hosszú hétvége is beleesett. E-mailes tájékozódás, 1 órán belül érkező válaszok, szkennelt füzet, banki utalás (a jelvény minőségéhez képest kifejezetten kedvező ár).
Bár még nem aktuális,de én mindenképpen kerékpárral szeretném bejárni az AK-t és végig a kék jelzésen akarok haladni. Ha tolni kell,hát tolom,van benne gyakorlatom :D
Ha Magyarpolány, akkor kálvária, de ez a kálvária nem az a kálvária.
Ott, hol a S- jelzésű turistaút eléri a kálvária feljáróját, indul egy S+ jelzésű turistaút.
A Kálvária-domb "alatt", attól nyugatra.
Amikor az aszfaltos utcának vége van, még pár méter a murvás-agyagos erdészeti úton, és már fel is tűnik a hatalmas kőkereszt a domboldalban (balra). Itt indul az erdei kálvária, végig a S+ jelzésű turistaúton.
Az első 10 stáció a széles út mellett van (táblácskák jelzik), innen a keresztút végéig már erdei gyalogút.
A 14. stációnál van a szentkút, és kiépített pihenő is van.
A S+ tovább NY-K irányban hullámzik az erdőben, mígnem visszatér a S- jelzésű főútvonalba, melyen Farkasgyepűre mehetünk.
Nem szeretnék más tollával ékeskedni, de hadidoki is járt a szentkútnál, képeket is tett fel.
Na igen, itt látszik, mennyivel termelékenyebb a jól kerékpározható terep lehetőségeit kihasználva nyeregbe pattanni! Én a túrám első napján késő délelőtt indultam Mezőtúrról és a második túranapon dél felé érkeztem meg Ecsegfalvára. 34 km-t kell menni egyfolytában a töltésen, és onnan letérve még egy jó negyedóra a falu. Ha belefogok még egyszer az alföldi kékbe, akkor biztos én is kerékpározok majd ott, ahol lehet.
Én kevesebb, mint a felét jártam végig az AK-nak kerékpárral, de végig a jelzett úton. A nem homokos részek 95%-a jól kerékpározható, a többi a magas fű vagy esetleg a sár miatt kihívás, de tán 3-4 kilométert kellett tolnom csak a bringát a 350-400-ból. Nekem az valahogy nem jön össze a nagy kék úttal, hogy a kényelmesebb aszfalton lekerülöm a mezei vagy a gátas részeket, pedig a kerékpárosok egy része érintőpontosként tekint az AK-ra, pedig nem az.
Alapvetően a mozgalmasabb hegyi terepeket szeretem, ezért számomra egyértelmű volt, hogy ha már végre belevágok a kör leglaposabb részébe, akkor pl. a Mezőtúr-Ecsegfalva harmincvalahány kilométeres gátjába nem gyalog vágok neki. Bicajjal csak 2 óra volt.
Az AK-án járva főleg a pecsételőhelyeken erősítették meg, hogy biciklivel szoktak "ide jönni", ezt úgy értelmeztem, hogy többen lehetnek a kerékpárosok.
(Én gyalogtúrás vagyok, és nem is tudom elképzelni, hogyan lehet biciklivel végigjárni az AK-t. Hivatalosan a jelzett ösvényen kell végigjárni, vagy amennyiben az nem járható, kerülővel. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a nagyobb részét kerülővel lehet /vagy kényelmesebb végigbiciklizni.)
Ez alkalommal szeretném megkérdezni, van-e itt közöttünk olyan, aki az AK-t kerékpárral járta végig, a Kör többi részét pedig gyalog? Számomra a két műfaj nehezen fér össze, ezért nagyon fel tudnék olyan túrásra nézni!!!