Tudom, számokkal ciki itt jönni hitekkel szemben, bocs előre is...
Az idézet 2.0Tfsi olyan 280 Nm-t tud 1800 és 5000 közöt (tök egyenesen, valszeg elektronikusan szabályozottan), onnan esik meredeken, 6500-nál 200 Nm a vége.
A 3.2 JTS meg 310 Nm felett van itt végig, hullámzóan (4000 körül 330 feletti púp, lehet, ezt érezni...) és 6500-nál is 260 felett tud és elpörög 6800-ig, ahol 200 Nm a végső csók.
Persze, tudom, tudom... ...az érzet meg hátbabaszás. De vajon hogyan kéne ezek figyelembe vételét beleprogramozni a fékpadokba??? :-))))))))))
A turbo az egyik jó módszer a nyomatékgörbe-szélesítésre (más megoldásokkal egyetemben), ez egy bonyolult játszma, de azt mondani, hogy ami turbós az egyből sokkal jobb nyomatékrugalmasság-ügyileg, a számok tükrében is elhamarkodott kinyilatkoztatás szvsz. A turbósság nagy előnye a takarékossabbra hangolhatóság, hatásfok, teljesítménysúly és maga ez a "szabadabban hangolhatóság" és így többfélére állíthatóság (lsd. BMW, ugyanaz a blokk lesz 18i-től 28i-ig, vagy valami ilyesmi, stb.). És igen, ezzel könnyebb becélozni az EuroX teszteket...
(Mi nem fogunk türelmesen várni Orára. És C!-re sem. (...türelmetlenül fogunk...)) :-))))))))))
"manapság a legnagyobb érv az, hogy alig-alig van feltöltés nélküli nagyobb motor, és ez nem a szuper karakterisztika miatt van, hanem mert így könnyebb átvágni az EU előírásokat..."
A bizonyos köbcenti sávonkénti adó/biztosítás szüli a "kis köbcentis", turbós, nagy teljesítményű motorokat. Szerintem :)
A kis GS-emben nincs turbó, ehhez képest az Euro3-as KLE-hez képest "friss erdei levegőt" tolt ki hátul amikor a garázsban járattam mindkettőt.
Miért morogsz? Nem kéne az axiómákkal vitába szállni. Mivel az M3 nem turbós, így a turbós nem lehet erősebb és nem is érződhet erősebbnek.
Egyébként a turbós nekem is erősnek érződött, amikor próbáltam. A turbósban van egy hátbaverő feeling, ha rálépsz a gázra. De a BMW-nél meg kifejezetten az volt az érzésem, hogy nem mutatja látványosan az erejét, hanem nyugodtságot sugallva gyorsít nagyon. Nekem mindkettő tetszik.
(Éppen türelmesen várok Orára, hogy indulhassunk motort bejáratni.)
Valahogy csak megkéne nézni, miért hülyeség az, hogy a turbós kétliteres alul erősebbnek tűnik, mint egy 3 literes. Pontosabban részigazság, egy szűk tartományra igaz :)
Próbáljuk ki mondjuk 5-ben 45-ről 200-ig a gyorsulást. Ha a turbós alul erősebb, ahogy állítod, akkor nyerni fogsz :) Azért csak eddig, mert 200 felett túl nagy előnyben lenne az M3, akkor kezd el húzni ötödikben:) És ne mond, h nem életszerű, hiszen egy nagy blokknál 45-nél már lehet ötödikben mennem, ha nem kapok pirosat, akkor országúton nem kell váltanom szinte sose, mert ötödikben elmegy mindenhol:)
A turbós motorok jellemzően egy "szűk" tartományban erősek (ez persze lehet 3500-4000 fordulat is egy jobb motornál, mondjuk 1800-5800 között, de ritka), alatta, felette viszont nem feltétlenül érik el egy nagy turbó nélküli motor teljesítményét. Jó példa erre a városi tötymörgés: az Alfa, a 330i vagy az M3 ezres fordulattal csorogva, képes visszaváltás nélkül a forgalom tempójában gyorsulni. Az M3 akár ötödikben alapjáratról is (Timi ment már így át körforgalmon :)))), vagy bármilyen szűk utcába, hármas alapjáraton befordul, megy. Van egy tartomány, 2000-4000 között, ahol a turbós erősebb, akik itt használják, azoknak tökéletes. De túlzás lenne azt állítani, hoyg alul mindenképpen erősebbnek érződik. Egy tartományban igen, ennyi. ÉS persze nem feledve még két jellemzőt is: a késedelmet és a takarékosságot (ha nem nyomod. Az M3 városban ritkán megy 16 alá, könnyen 20 fölé nagy dugóban...)
Szóval van érv pro és kontra, manapság a legnagyobb érv az, hogy alig-alig van feltöltés nélküli nagyobb motor, és ez nem a szuper karakterisztika miatt van, hanem mert így könnyebb átvágni az EU előírásokat...
Ha összevetjük a 159-emet mondjuk egy 330i-vel, akkor azt látjuk a hahun, hogy a hasonló korú és felszereltségű 330i 6-7M, míg az enyém 4M volt. Ez az árkülönbség nem teljesen indokolatlan. A BMW csendesebb, kevesebbet fogyaszt, erősebbnek érződik a teljes fordulatszám tartományban. Plusz rajta van a JEL persze. Az Alfa viszont sokkal szebb. És talán nem fogják ellopni.
A megbízhatóságra vagyok nagyon kíváncsi. Az eddigi autóink mind motorcserén vagy motorvezérlés cserén estek át. Igazából ennél nem lenne túl nehéz megbízhatóbbnak lenni. A megbízhatóság persze nálunk semmit nem befolyásol azon, hogy mennyire szeretjük az autót. Ora teljesen ragaszkodik az RX8-hoz a motorcsere és a sorozatos szopások ellenére. A 325i-t én is szerettem nagyon annak ellenére, hogy fél életét szervizben töltötte. Szegény Mondeóim viszont totál megbízhatóan működtek, mégse ébresztettek érzelmeket.
Nyilván régebben csak a nagy teljesítmény elérése volt a cél, de manapság a turbósok a mindennapi közlekedéshez lettek fejlesztve. A helyzet az, hogy érzetre a 3 literes autóknál alul egy 2 literes turbó erősebbnek érződik sokkal.
Figyelj, minden relatív... Ezt azért úgy kell érteni, hogy ahhoz képest semmi nem történik, mint amikor pl. 4000-nél adsz gázt. Egyszerűen más a tempóérzet a kocsiban, igazából magamhoz (és a forgalomhoz...) képest száguldozom, csak nem érzem úgy, úgy, mint érezném ezt pl. a Grandéban. És ez szvsz kifejezett pozitívum. Ha nem így gondolnám, és a másik véglet izgatna, én is inkább egy gázos fabijját vagy egy stiftet vennék! :-)))))))
(Még egy nagypapás kritika: a kocsi rohadt hangos, szép -vagy mondjuk érdekes, dögös- a hangja, de nekem ez a zajszint nem teljesen jön be.)
Makacsul tartja magát ez a mániád, de a turbónak önmagában kevés köze van ehhez (még akkor is, ha személy szerint a turbómotorok nagy híve vagyok), egy motor karakterisztikája, hangolása soktényezős dolog, ráadásul a szimpla turbósoknál ugyanúgy megvan a "hova hangoljuk" dilemma, mint pl. a vezérléstervezésnél, mert a turbo karakterisztikája is jóval szűkebb és hegyesebb, mint a dugattyús gépé.... Alapból a sportosan felülre hangolt klasszikus turbós motorok ilyenek pont amúgy.
Manapság ez a mindenhol megjelent fura karakterisztika szvsz inkább a környezetvédelmi előírások és az előírt mérési módszereik számlájára írhatók, de ez csak egy öszeesküvéselmélet részemről...