Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Hát kérdeztem, hogy lehet-e rendelni, azt mondta nem. Hogy mi alapján kerül oda amerikai modell, aztat fogalmam sincs:)
A picurkát meg is járattattam velük, szép darab volt!
Az nem tetszik az Erkelben, ahogy a modellekkel bánnak! imán összetapperolják, a modelleket, pedig ilyen értékeknél én csak a fehér kesztűt engedném:)
Múltkor mikor érdeklődtem valami dekóder iránt, azt mondta valamelyik eladó, hogy megmutatja egy modellben. Erre előkapott egy európai OFF mozdonyt, meg egy csavarhúzót, simán nekiugrott, szétfeszegette a mozdonyházat, és megmutatta a belsejét! Hát lehet, hogy erre én vagyok csak háklis, de legszívesebben letörtem volna a kezét! Azt a modellt meg soha nem vettem volna már meg!
Még szerencse, hogy nem kértem meg a Big Boy részletes bemutatására:))
Hmmmm, érdekes, én utoljára akkor láttam ott amcsi dolgot, amikor a Triksz Nagyfiú megjelent*, pedig igen gyakran járok oda. Na jó, azt a picurkát én is láttam, legalábbis a dobozát messziről. Azt lehet tudni, ezeket csak úgy magától hozza, honnan-kitől, mi alapján, stb.? Na meg hogy lehet-e tudni előre, mit fog hozni és mennyiért? Esetleg lehet-e befolyásolni? :-)))
*Csak azért nem vettem meg, mert az új 200000 Ft-os bankjegyből éppen nem tudott visszadni ötezret. :-)))))))))
Azért az erkelben néha feltűnik egy-két dolog, multkorában volt egy Life-like Heraitage gőzős N-ben, elkelt mostanra. Volt egy TRIX Big Boy is a bejaratnál alulra eldugva, de észrevetem:)) Mikor érdeklődtem felőle vásárlási szándékkal, már elkelt az is.
Amit bánok az egy Prot2000-es kis switcher volt NYC fekete festésben, nem is adták drágán, de az is elment, mire meggondoltam.
Van ezekre a dolgokra vevő csak néha többet kell a boltnak várni.
Hál isten vannak gyűjtők kis hazánkban, viszont őket nem látod itt. Sokan már azért leszólnak embereket, mert volt pofája 100 ezret adni egy modellért...
Pedig jó lenne néha egy kis eszmecserére összejönni komolyabb gyűjteménnyel rendelkező emberekkel.
Tény hogy néha kicsit drágák, de egy MK Nohabhoz hozzájutni is lehetetlenség pedig 130000 Huf volt az ára. Nincs európai vagy magyar modellem egy darab se, de egyet szeretnék azokból a Nohabokból, meg hozzá pár MK IC kocsit.:)
Azt akarod mondani,hogy még nincs terpasztalod,ezek a gyönyörű dolgokat a vitrinben lehet megcsodállni?
Igen, azt akartam mondani - és úgy látszik sikerült is :-))) -, hogy nincs terepasztalom. :-((( Csak két dolog hiányzik hozzá: idő és hely. Ez viszont nem jelenti azt, hogy van vitrinem. :-))) Na, azért van egy üvegajtós szekrény, abban az egyik polcon van egy kupac osztrák mozdony (kb. 25 - 30 db, 90%-ban Roco). Ez kb. 15 éve változatlan, mindig mondom, hogy cserélgetni kéne, csak lusta vagyok hozzá.
Nem tudom Magyarországon miért nem forgalmaznak Amerikai modelleket,lehet,hogy kicsi rá az igény?Az Erkel utcában érdeklődtem egyszer,de azt monták csak néha egy-egy teherkocsi szokott lenni.
Valószínűleg tényleg kevesen keresnek amcsi modelleket Magyarországon. Az Erkelben utoljára 5-6 éve volt amcsi dolog, néhány Brawa által forgalmazott Lif-Like mozdony és teherkocsi, nameg a Roco-tól a Mallett mozdonyok és 3-féle teherkocsi szett. A Life-Like mozdonyok nagyon sokáig ott áltak, két db RDC2*-es még most van a pult alatt. (Pont a múlt héten mutatták.)
A másik nagy gond a kevés érdeklődő mellett az az, hogy a valóságban van több tucat mozdonytípus és több száz vasúttársaság, ezeknek nagy része modellben is. Na most ha annak a néhány érdeklőnek mindegyikének van egy-két kedvenc vasúttársasága és kedvenc korszaka, akkor elég nehéz beletrafálni abba, hogy pont ebbe passzoló modellek legyenek. Tehát lehet, hogy elfogyna 1 nap alatt, de lehet, hogy 5 évig ott állna a cucc. Szóval igazából csak a rendelés segítene, de ha ehhez még hozzávesszük a több tucat gyártót, mindegyiktől egy-két darab rendelés, nem lehetne jó árat elérni (gyakorlatilag ő is kisker áron kapná, és erre tenné rá a saját hasznát, tehát jobb, ha te rendeled meg.)
Szerencsére a rézmozdonyos kérdésre megadták a választ, ilyet én még csak fotón láttam.
*Az RDC-vel vigyázzál, ha hegyi pályát akarsz! A modell csak két tengelyt hajt és q***va nehéz (valamit nagyot elszámoltak), a múltkori próbán az 5%-os emelkedőn önmagában sem tudott felmenni! Az egész alváza tömör fém, talán az alsó dobozoknál belülről ki lehetne könnyíteni spéci maróval, de lehet, hogy még így is gyenge ehhez a motorja. (Amúgy én akkor csak egy RDC-t vettem, mert persze a 10-15 akkor kapható mozdonyból semmi sem passzolt az érdeklődési körőmbe; erről beszéltem fentebb.)
A felső képen látható mozdony az NJ tulajdona, típusszáma PL42AC, és 2003-ban építette őket át az Alstom/EMD páros. A kabin, a mozdonyszekrény egyes elemei, és a futómű Alstom gyártmány, addig az új, 3,1MW-os EMD710 motor EMD gyártmányú.
Az alsó képen látható mozdony a CalTrain tulajdona, de rendelt a járműből a Metra, is. Az átépítést a Motive Power, Inc. végezi, 2003-tól, a mozdony típusszáma MPI MP36PH3C, az új motor teljesítménye 2,8MW, a felújítás érintette a kabint, de ennél a mozdonynál az eredeti futóműveket meghagyták, és nyilvánvalóan csak a vontatómotorokat cserélték nagyobb teljesítményűre.
Még talán annyit, hogy az amerikai modellek kereskedelme szinte mindenhol a világon (beleértve az USA-t is) a boltok köré telepedik, azaz a boltok keresik a stabil vevöket, és ameddig ez nincs, nincs is általában áru.
A mozdony a Long Island Rail Road tulajdona, és egyes szakaszokon a vontatómotorokat harmadik sínről táplálják 750V egyenárammal, ami a város alatt átvezető alagútban nélkülőzhetetlen tulajdonság.
A mozdonyt a Siemens/GE gyártotta 1995-1998 között, teljesítménye 2,4MW és
A rézmodelleket sajna ma már igen ritkán árulják ugy, hogy magadnak kell összeállitani (ez szinte lehetetlen a dolog bonyolultsága miatt, illetve a rengeteg szükséges egyébb - gyakran nagyon drága kellék nélkül.
Van azért még néhány cég akik erre specializálodtak, de összerakatlanul is elég drágák a modellek, mert hozzá kell csomagolni egyet s mást, amivel sikeresen lehet összeállitani (amik értelemszerüen hiányoznak a kész modellböl).
Az ujabb modellekben már nagyon jo hajtás van (jo drága is) és általában a gyártok ezeket másoktól szerzik be (lásd a linkeket). A modellek legnagyobb baja a mai napig az egyre kisebb mennyiség - igy sokat csak elörendeléssel lehet megszerezni, mert gyakorlatilag elfogy még mielött elkészülne. (sok K26 pl.).
A rézmodelleknak aránylag igen nagy a másodlagos piaca, és szinte valamennyi ilyen dolgokra specializálodott boltban láthatsz egy sereg korábbi eredetü rézmozdonyt mindenféle, de általában jo állapotban.
Azt akarod mondani,hogy még nincs terpasztalod,ezek a gyönyörű dolgokat a vitrinben lehet megcsodállni? A rézmodellekről szeretném kérdezni,mert gyakran látok az e-bay.en,hogy ezeket neked kell összeforrasztgatni,lefesteni? És milyen motor és hajtás van bennük?/van-e lendkerék,hány tengelyt hajt?/ Azt hiszem Hallmark Márkájúakat láttam legutóbb. Nem tudom Magyarországon miért nem forgalmaznak Amerikai modelleket,lehet,hogy kicsi rá az igény?Az Erkel utcában érdeklődtem egyszer,de azt monták csak néha egy-egy teherkocsi szokott lenni. Meg talán a Mechano mostanában sokat fejlődött,de még kidolgozásban nem az igazi.
Ez a szerelmem vasútján, a Long Island Rail Road-on (LIRR) járó, a Senectady Super Steel által gyártott mozdony. Dízel-villamos, nomeg villamos, bár fél év alatt egyszer sem láttam tisztán villamosan menni, inkább dízellel be az alagútba az East River alá. De annyival jobb, mint a Bz, hogy nem nagyon füstölt.
A kocsik mögötte két szintesek, és a mozdony is pont olyan magas. Valamint a szerelvény másik végén egy pont ugyanilyen vezérlőkocsi van.
Na, akkor folytassuk az amcsi részével! Mivel ezeket csak egy éve kezdtem megint gyűjteni, ezért a taktika is még csak alakulófélben van. A lehetőségek is teljesen mások a hazai beszerzési lehetőség enyhén szólva szűkös volta miatt, vagyis mindent külföldről kell beszerezni.
Amikor megvettem a CP mozdonyt tavaly októberben, és újból "ringbe szálltam", előszőr képbe kellett kerülnöm az amcsi modellpiaccal kapcsolatban. Mivel volt kb. 20 év kihagyás, minden új volt számomra. Még most sem vagyok képben teljesen...
Ami lényeges, hogy annak idején kétféle modell létezett: a játék kategória és a rézmodellek. Az Európában ismert Roco/Fleischmann kategória nem volt. Talán az Atheran súrolta a lécet alulról. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott, kiváló minőségű (Távol-Keleten gyártott) modellek vannak az itteninél olcsóbb áron!
Mivel a kívánságlistám még nem teljesen kiforrott, ezért egyelőre csak a letisztázott részekre tudok koncentrálni. Leginkább a dieselmozdonyok vonzanak, de van egy pár gőzös is ami tetszik, ezért ezen a néhányon szeretnék mihamarabb túl lenni. Kettő már megvan, még kb. 3-4 kell. Vagyis itt prioritási lista elején ezek vannak, hamarosan megrendelem az N&W Y6b-t (2-8-8-2) a Precision Craft-tól (digit hanggal, postaköltséggel 600 dolcsi fölött).
A személyvonatok itt is a kedvencek közé tartoznak. Korábban gyakorlatilag semmit nem lehetett korrektül összeszedni, mert minden cég egy-egy kocsit festett 40 féle vasút színére, nem törődve a valóságbeli különbségekkel. Az utóbbi két évben változott a helyzet, a Walthers kihozta a Super Chief-et (Santa Fe), a Broadway pedig a California Zephyr-t (WP, Rio Grande, Burlington). Ezek már negvannak, vagyis a korábbi taktika ezek gyors begyűjtése volt. :-))) A Walthers most kezdi kihozni az Empire Builder-t (Great Northern), a Precision Craft pedig jövőre igéri a Coast Daylight-ot (Southern Pacific). Ezekből havonta egy kocsi jön ki, az első Empire Builder kocsi talán már úton is van... Szóval prioritásban ezek következnek.
A teherkocsiknál a taktikám úgy kezdődik, hogy kb. megpróbálom megsaccolni, milyen kocsikat szeretnék (több hónapos netezés eredményeképpen). Ezekből kiválasztom azokat, amelyekből csak gy-két darab kell, és először ezeket gyűjtöm be, ezzekkel aztán nincs többé gond. Amiből sok kell, pl. a boxcar, hopper, ott még azt sem tudtam felmérni hányféle típus létezik, azt majd később. Kicsit bekavar, hogy pl. szeretnék összeszedni egy kanadai gabonaszállító szerelvényt, ehhez kell vagy 20 kocsi. Ezekből éppen csak egy-kettő kapható, itt mindig figyelem, ha éppen megelenik egy, azt gyorsan megrendelem. Még az elején vagyok...
A dieseleknél még nincs taktikám, eddig csak Bécsben a Brumminál vettem ami éppen volt. Itt előszőr a már kész személyvonatokhoz szeretném a mozdonyokat beszerezni, de pl. a California Zephyr-hez most éppen nem csinálják az általam kiválasztottat. :-((( Lehet, hogy csak egy-két év múlva lesz. Szóval itt a Super Chief-hez lesz egy F7-es kvartett (A+B+B+A).
A beszerzés? Egyelőre egy kedves ismerősöm jóindulatán múlik, jelenleg ő rendeli meg nekem az USÁ-ból a dolgokat, remélem nem únja még. :-))))))))))))
Szóval a fő gondom az az, hogy nem tudom egy-egy modell meddig van gyártás alatt, mennyi ideig lehet beszerezni, mennyire kell sietni? Ezért igazából az ütemezést sem tudom megtervezni. Szíven szerint most gyorsan megrendelnék néhány ezer dollárnyi cuccot (ha lenne annyi pénzem erre a célra), de ezt jobb lenne néhány évre elnyújtani...
Ja, és mindehhez az is kell, hogy az európai dolgokat egy kicsit háttérbe szorítom, bár itt is van egy-két korábban megrendelt dolog.
Kedves RhB! Csak irigyelni tudlak,biztosan nagyon szép gyűjteményed lehet és jó munkahelyed ahol az anyagiakat előteremted. Nekem van 2családom, feleségem,MÁV-nál jó munkahelyem/ha meg nem szüntetik a vonalat/. A Család egy nagyszerű dolog,sok előnye van,de a kereset nagyrészét oda kell invesztálnom.Én ezért szoktam a régi modelljeimet eladni és az így kapott pénzt kiegészítve tudok Újakat venni.Csak egyszer bezárul a kör mert csak olyan modellek maradnak amik tetszenek. Majd ha van időd írjál a terepasztalodról is. Várom a gyűjteményed Amerikai részéről a beszámolódat. Esetleg,ha nem titok, honnan szerzed be a modelljeidet?
Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik?
Na, egy kicsit visszatérek a témára. Ebben továbbra sem tudok tanácsot adni, szerintem nem is lehet. Mindekinek mások a gyűjtési szempontjai és lehetőségei, ez alapjában véve meghatároza a taktikát. (Vagy ez stratégia, a két dolog közötti különbséget sosem értettem igazán? :-))) )
Én csak arról tudok szólni egy pár szót, ami rám vonatkozik. Most az európairól, aztán majd egy kiccsit később az amcsiról. (Közben dolgozni is kell egy kicsit.)
Tehát nekem mindig is a kedevenceim voltak a személyvonatok, persze teher is van bőven. Kihangsúlyoztam a VONAT-ot, azaz én lehetőleg szerelvényben gondolkozok. Tehát általában nem veszek meg egy kocsit vagy mozdonyt csak azért, mert tetszik, az is szempont, hogy belepasszoljon valamelyik már elkezdett vagy tervezett szerelvénybe. (Persze kivétel azért akad.) Ehhez az is hozzátartozik, hogy alaposan beleásom magam az irodalomba, kutatom a szerelvény összeállításokat, kocsitípusokat, és megpróbálok a modellek közül ezeknek megfelelőt keresni. Mivel az anyagi lehetőségek korlátozottak, ezért azoknak a modelleknek van prioritásuk, amelyek:
1) megszűnő vagy most kiadott limitált modell, tehát amivel nem lehet sokáig várni
2) amivel egy meglévő szerelvény éppen teljessé válik (tehát ha egy kocsi kell még egy vonatba, akkor lehetőleg nem kezdek új szerelvény összeállításába, kivéve, ha az 1) pont lép érvénybe)
3) mivel egy szerelvénybe több azonos kocsi is kell (akár személy, akár teher)), ahol lehet, különböző pályaszámú kocsikat keresek. Tehát ha kell még egy már meglévő kocsiból, és új pályaszámút találok, akkor igyekszek hamar megvenni, mert ez is eltünhet. (amcsinál könnyebb a helyzet, ott jellemzőbb az eltérő pályaszámon kiadott kocsi, nem kell annyira sietni.)
Ehhez még hozzá kell tenni, hogy mivel elég jól ismerem a vonatösszeállításokat és a kocsitípusokat is, tudom, hogy esetleg egy kocsinak van még olyan verziója, amit nem hoztak ki, tehát ha kell, megvárom, ami nekem kell. (Aki nem ismeri ezeket, hajlamos az első kiadott verziót megvenni, pedig lehet, hogy egy később kiadott változat jobban tetszik neki, csak erről ő nem tudott.)
A folytatásban már nem leszek ennyire OFF, akkor majd az amcsikról írok... (bár egy pár dolog igaz arra is)
Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik?
Hát pl. én! Annak idején (kb. 25 éve) amcsival kezdtem, persze akkor még csak jugó modellekhez lehett itthon hozzájutni. Egy pár év után bejött mellé az európai (előbb az osztrák, aztán a német, a svájci, aztán szinte minden), az utóbbi 15 évben gyakorlatilag csak ezekkel foglakoztam. Az amcsit kb. egy éve kezdtem el megint gyűjteni a tavalyi bécsi kiállításon vett CPRail AC4400CW óta.
Taktika? Az nincs... :-))) Azaz most inkább az amcsira koncentrálok, ezért az egyebekből csak olyat veszek, ami pl. meg volt rendelve. Na meg a Roco áremelés is kiakasztott, ez is segít egy kicsit. (Ehhez még azt is tudni kell, hogy se asszony, se gyerek, és gyakorlatilag minden pénzemet vasútra költöm.)
Én nem tudom ,lehet,hogy fura az izlésem de szerintem lehet gyűlyteni egyszerre több társaság modelljeit is,bár lehet a színek nincsenek mindig összhangban egymással.
Én nem azt mondtam, hogy nem lehet, hanem hogy a tapasztalatom szerint nem ez a jellemző. A színek összhangja meg ne érdekeljen, ha tetszik, vedd meg! Az sem baj, ha minden mozdonyod más társaságtól van vagy adott társaság különböző festésével.
Ez alatt azt értem ,milyen furcsán nézki egy BNSF gép egy piros CP előfoggattal.
Ha egy kicsit keresgélnék, valószínűleg találnék ilyen fotót... Manapság ezek a nagy vasútak annyira keverednek egymással, hogy szinte minden kombináció előfordul. Szóval ez ne legyen akadály a gyűjtésben...
Hát igazatok van! Egy fenékkel nehéz több lovat megülni,sőt szinte lehetetlen. Lehet ez a modelgyűjtés károsabb szenvedély mint a Pia,Narkó?Lehet,hogy a végén el kell adni a Házat,kocsit?-De akkor hol lesz a terepasztal? Vagy végül el kell adni a gyűljteményt és újra kezdeni? Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik? Én nem tudom ,lehet,hogy fura az izlésem de szerintem lehet gyűlyteni egyszerre több társaság modelljeit is,bár lehet a színek nincsenek mindig összhangban egymással. Ez alatt azt értem ,milyen furcsán nézki egy BNSF gép egy piros CP előfoggattal. Az egész Hobby szerintem csak pénz kérdése.
Ez nem csak kizárólag az izlésen múlik. Persze lehet úgy is gyűjteni, hogy mindent, ami tetszik, de a tapasztalatom szerint az amcsi vasútat gyűjtőkre nem ez a jellemző. Általában mindenkinek van egy-két kedvenc vasúttársasága (persze ez a kiválasztás tetszés alapon történik), aztán lehetőleg mindent ebből vesz. Nekem a fő kedvenceim a kanadaiak (CP, CN), az amcsiból pedig elsősorban a Santa Fe-t néztem ki magamnak. Persze tetszik még vagy 20 másik is, csak azt sem anyagilag, sem hellyel nem lehetne bírni... Persze azért lesz/van néhány mástól is, de a fenteikből több is.
Köszönöm,megtaláltam én is,ezekszerint nagy jelentősége van az írásmódnak. Ennek ellenére,nekem a kék jobban tetszik,de hát mindenkinek más az izlése. Azt hiszem a Családi béke érdekében-egy kicsit várok,majd eladok valamit és úgy próbálom megvenni.