Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
...ahol meg pl. hosszú alagút miatt villamosítottak, amint megoldották az alagút szellőzését, rögtön szétkapták az installációt... (lásd Great Northern, Cascade-tunnel)
Az amerikai vasutak alig ismerik a sürün lakott területeket, ill. ott már amugy is villamositotta vontatás (NY, WASH DC, CHICAGO stb.). Minedenhol máshol a nagy távolságok miatt szvsz lehetetlen megoldani a villamositást, meg ehhez hányzik az energia is (hacsak nem akarnak ujabb atomerömüveket épiteni).
Chicagotol nyugatra alig lakott területeken mennek a vonatok, ahol igen nagy részben még viz sincs, igy nincs miböl energiát nyerni.
A 750 V meg abszolut alkalmatlan nagy teljesitményü (az amerikai viszonylatokban meg pláne) vontatás energiaellátására.
"Tán mert olcsóbb olajból nyerni az energiát, mint abból villanyt csinálni, odavinni dróton, és bevinni a mozdony villanymotorjába. De nem tudom… :-))"
A Brittek sok tapasztalatot szereztek a harmadik sínes betáplálás terén, így náluk kellene puhatolózni. Mindenesetre az olaj olcsóbb nem lesz, így a villamos vontatás kisegítő üzemként el tudnám képzelni az USA-ban ily módon, például emelkedőkőn, ahol még rekuperálni is tudna a szerelvény, esetleg állomások előtt, és után a lassítás, és gyorsítás szakaszain, esetleg alagutakban, és sürün lakott települések mellett.
Más kérdés, hogy ezt 10-20MW felvétele esetén mennyire lehet gyakorlatban alakalmazni 750V egyenáram mellett...
"Ez biztos? Az amiknak kiváló forgóvázaik vannak, egy elterjedt típust sok mozdonynál alkalmaznak, pl. a Blomberg. Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?"
A Siemens is bemutatta honlapján a típust, és vannak fotók, ahol a forgóvázon típikusan európai vonásokat lehet felfedezni mint: a csapágyházkialakítás, kigyózásgátló, a kerékpárok egyben féktárcsaként való alkalmazása.
Úgyanez ismerhető fel az NJ Transit PL-42 mozdonyánál, ami az AMTRAK EMD F40PH mozdonyának az EMD/Alstom reikarnációja új kabinnal, forgóvázakkal, és EMD motorral. (Pár hozzászólással lejebb fotót találsz a mozdonyról)
Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?
Nincs olyan kép, amelyen jobban látszik a mozdony oldala (és így a futóműve)? Ahogy elnéztem, az amerikai tervezésű forgóvázak alapvetően evolúciót tökröznek, szépen végigkövethető lépcsőfokokkal. Ha egy olyan konstrukciót látunk, amelyben egyszerre túl sok változás van a meglévőkhöz képest, ott felébredhet a gyanú. Pláne, ha azon a szerkezeten Európában mostanság divatos (trendi) megoldásokat találunk.
>Érdekesség, hogy a motor villamos üzem alatt is él, nyilvánvalóan a motor hõntartása miatt,
Nem vagyok biztos abban a villamos üzemben.
Soxor láttam ilyen mozdonyt villamosított pályán, MINDIG dolgozott a dízelmotor (hallani a hangján, hogy induláskor felpörög, gyorsításkor jó erõsen jár, aztán kicsit halkabban). Valahogy nem szerették a villamos üzemet. Bár az is lehet, hogy a garancia miatt hajtották a motort, hogy bírja-e.
(Los Angelesben egy összetört orrú Genesis állt, a törés leponyvázva, és az egy hét alatt, amíg ott voltam, egyfolytában járt a motorja. Nyár volt, ott sem tudok mást elképzelni, mint hogy új volt a gép, így próbálták a motorját, hátha ki lehet cserélni a garancia terhére.)
> Nem lehet elmenni az a tény mellett, hogy itt négy tengelyre raktak 129 tonnát
A fõvonali sín jellemzõ súlya 138 font/yard, ami nagyon jó közelítéssel 69 kp/m…
> Jól látható az európai tervezésû forgóváz
Ez biztos? Az amiknak kiváló forgóvázaik vannak, egy elterjedt típust sok mozdonynál alkalmaznak, pl. a Blomberg. Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?
> Elgondolkodtató, hogy az USA vasúti teherszállítása miért nem használja mozdonyainál ezt a technikát, emelkedõknél, vagy vasútállomásoknál, ahol a gyorsítás, a kaptatás nagy teljesítményt, és így nagy üzemanyagfogyasztást igényel.
Tán mert olcsóbb olajból nyerni az energiát, mint abból villanyt csinálni, odavinni dróton, és bevinni a mozdony villanymotorjába. De nem tudom… :-))
> az ajtók magasperonhoz lettek kialakítva
Igen, mert MINDEN L.I.R.R. állomás magas peronos…
Olyan elmaradottabb államokban, mint a szomszédos New Jersey, a kocsikon a középsõ ajtó magas peronhoz való, a két vég ajtó pedig mindkettõ: magas peronnál a lépcsõt eltakarják egy lappal, alacsony peronnál meg nem, és ott a középajtó nem nyílik ki.
> Kezdetben átépített Boosterekkel lehetne kisérletezni... :-)
Régen volt booster, vezetõállás nélküli, vagy szükségvezetõállásos mozdony. Ma már a booster is mozdony :-)))
Amúgy az alsó kép Jamaica-n (N.Y. állam, Long Island) készült. Félelmetes forgalmú elõvárosi kicserélõ pályaudvar, vagy 8 vonal metszi itt egymást. Jön ide vonal a JFK repülõtér felõl is. Igaz, hogy egész Long Island New York elõvárosa…
A tornyon meg hatalmas felirat: "Thank you for using L.I.R.R!" Micsoda buta, elmaradott ország! Bezzeg a MÁV... :-))
Pár kép a LIRR "duo"-mozdonyáról, avagy amikor a delej visszi a dieselmozdonyt...
Jól látható az európai tervezésű forgóváz a kigyózásgátlókkal, tárcsafékekkel és a csúszóérintkezőkkel. Érdekesség, hogy a motor villamos üzem alatt is él, nyilvánvalóan a motor hőntartása miatt, bár azt villamos fűtéssel is meg lehetne oldani. A 4XX mozdonyok diesel, addig az 5XX mozdonyok duo üzeműek.
Nem lehet elmenni az a tény mellett, hogy itt négy tengelyre raktak 129 tonnát és 2,4 MW teljesítményt... :-) (Nem egy Csörgő kategória...)
A kocsik két szintesek, és az ajtók magasperonhoz lettek kialakítva.
Elgondolkodtató, hogy az USA vasúti teherszállítása miért nem használja mozdonyainál ezt a technikát, emelkedőknél, vagy vasútállomásoknál, ahol a gyorsítás, a kaptatás nagy teljesítményt, és így nagy üzemanyagfogyasztást igényel. Persze figyelembe véve a szükséges 10-20MW teljesítmény, és 750 V egyenáram káros (magas áramerősség) hatásait.
Kezdetben átépített Boosterekkel lehetne kisérletezni... :-)
"Hát igen, amcsi mozdony szokott szemnek ez kicsit... hmmmmmm, szóval szokatlan."
Igen, viszont nem győzték dicsérni a mozdonyvezetők, a jármű gyorsulását, vezérállásának kényelmét, és a CSÖNDET, mert náluk a 6MW teljesítmény, és a 240Km/h sebesség nem mindenapi, meg úgy általában a villamos vontatás 150-250 Literes dieselmotorok bőmbölése nélkül...
Egy pár ilyen nem réz villanymozdony van a Brumminál is. Van egy pár, ami tetszik is, de ezek esetleges gyűjtésével gondban vagyok, ugyanis "életszerű körülmények között" futtatni nem sok esély van. Na meg ott van még előtte a sorban 23-30(-40-50-60) diesel meg gőzös... :-)))))))))))))
1) A gyűjteményem nagy része (mozdonyok 2/3-ada, teherkocsik, 3/4-ede) régi jugó vagy gagyi Bachmann, Tyco stb., ezekkel nem fogok dicskedni... (Ezek ugye a 80-as évekből származnak, amikor még csak ehhez lehetett hozzájutni.) Érzésem szerint ezek egy része előbb-utóbb a Lángban végzi, egy párat feltuningolva fel lehet használni. A személykocsiknál valamivel jobb a helyzet. :-))) (20 dögös, 3 közepes, 6 gagyi)
2) A kirakatba kitehetők elég szedett-vedettek abban az értelemben, hogy ilyen vonatből van egy kevés, olyan szerelvényből van egy kicsi, azaz nincs egy úgy-ahogy komplett vonat. Én úgy képzeltem el a honlapra felrakandó fotókat, hogy egy témához vagy vonathoz tartozó dolgok legyenek együtt, pl. egy teljes személyvonat, egy konténer- vagy gabonaszállító szerelvény, 50-es évkbeli tehervonat, egy adott társaság mozdonyai stb. Ehhez viszont még sokat kell dolgozni... A célhoz legközelebb a Santa Fe Super Chief-je van, ehhez már "csak" mozdony kell, azaz 4 db F7-es (A+B+B+A), amit egy laza 700 - 800 dolcsiból 'meg lehet úszni". :-))) (Mert úgye úgy szép, ha duruzsol is.)
...de ha neked van más ötleted, esetleg más véleményen vagy, akkor szóljál!
köszönöm a Linket,nagyon jó. Lehet,hogy rá kéne állni az Amerikai Villanymozdonyok gyűjtésére. Én a Mezei István :Mozdonyok című könyvében olvastam róluk. A Mechanó GG1 re én is hallottam panaszt,hogy nem szereti az emelkedőt.
Sajnos Milwaukee villanymozdonyt modellben még nem láttam, pedig nekem is nagyon teszenek. (Kisszériás rézmodellben lehet, hogy van/volt.) Nekem a kedvencem az EP-2.
Nekem modellben van egy Pennsylvania GG1-esem (sajnos régi jugó, nem egy csúcs minőség) és egy Bachmann (nem Spectrum) Amtrak E60CP (ez kimondottan gagyi).
Itt van egy link, ahol nézegethetsz, de figyelj, mert itt nem csak amcsik vannak, és az amcsiknak is csak a töredéke. (A Milwaukee-nál ez EP a személyvonati, az EF a tehervonati és az ES a tolató, de ezt egy kis angol tudással ki lehet találni)
Lehet,hogy a porréteg adja a Patinát,mint a Téliszalámin a Nemespenész? Még azt szertném kérdezni,hogy Amerikai villanymozdonyok is vannak a gyűjteményedben? A Trainz 2006-ban láttam :Hiawata expresset ami nagyon tetszik főleg a többrészes mozdonya. Létezik ez modellben? A nevét lehet,hogy nem pontosan Írtam le.a Milwaukee Társaságé volt,vagy még az.
Én is csak kb. félévente jutok el oda, ilyenkor mindig jól esik látni a régi ismerősöket... Mármint a porhegyek alatt megbúvó mozdonyokat. :-))) Valahogy nagyon lassan fogyogatnak elfele...