Kedves Daoldin .Egyárbócosból csak a brandenburgi herceg részére 1678-ban Kolbergben , G.C. Pic-kelhering által épített " Goldene Yacht" metszete van meg 1:100 méretben . Ha gondolod , bescan-nelem és elküldöm .Egyébként megépítettem első modellként , majd elküldöm a videoképét is .Jó munkát
josef: köszi a segítséget, az oldalakat elkezdem átnézegeti :o)
Igazából egy belső alaprajzra lenne szükségem, valami kisebb egy v. kétárbocos vitorlásé. Milyen, mekkorra kabinok vannak, elhelyezkedés stb.
Van köztetek olyan, aki 90-93-ig volt az Al-Dunán, és részt vett a Smederevoi szállitásokban?
Állambácsi (szoke)olaja a szerbeknek.
(Érsekcsanád, Vác, Dunaföldvár, Csepel, Harta )
Ezek az adatok 1978-ig pontosak utána már nem nincs a információm.
{ADY:1972, Hersoni hajógyár
BALATON: 1956, Budapest, 1969-ben eladták Libanonba. Új neve Rita.
Testvérhajója a Béke: 1955, 1958 augusztus 4-ről 5-re virradó éjszaka elsüllyedt a Márvány-tengeren, ütközött a San Giorgio utasszállítóval.
BODROG: 1977, Gdansk
BUDAPEST/2/: 1967, Bulgária, Várna
CSOKONAI: 1976, Szcecini hajógyár
DEBRECEN/2/: 1965, Angyalföldön épült, norvég megrendelésre, a Mahart átvette.
DUNA/1/: 1957, Budapest. 1969-ben eladták libanonba. Új neve: Heba
DUNA/2/: 1951, NSZK. 1970-ben került a Maharthoz.
HAJDÚSZOBOSZLÓ: 1967, szovjet megrendelésre, Angyalföldön. Mahart átvette.
HEREND: 1965, Angyalföld, norvég megrendelésre, Mahart átvette.
HÉVÍZ: 1965, Angyalföld, norvég megrendelésre, Mahart átvette.
HUNGÁRIA: 1968, Várna.
KŐRÖS: 1977, Gdansk.
PETŐFI: 1973, Hersoni hajógyár, SZU.
RADNÓTI: 1977, Szcecin.
RÁBA: 1952, NSZK, 1971-ben Mahart megvette. Eredeti neve Duisborg.
SAJÓ: 1977, Gdansk.
SOMOGY: 1967, Angyalföld, finn megrendlésre, Mahart átvette.
TATA: 1965, Angyalföld, norvég megrendelésre, Mahart átvette
TÍSZA/2/: 1952, NSZK, Mahart megvásárolta, Eredeti neve: Augsburg
Hello . Úgy igazában még nem találtam tisztán középkori hajókkal foglalkozo site-ot .Javaslom , nézd meg a www.maritime.org , www.nmm.ac.uk helyeket . modellügyben a www.aero.naut.de honlapo. Egyébként mit szeretnél megtudni ? Lehet,tudok segíteni
Valóban 1998 tavaszán lett szétvágva. Felhozták a Tiszáról, és nem motorhiba volt ami miatt nem vált be, hanem ez a légpárnás megoldás (ami inkább vízsugárhajtás módszer) sajnos nem igazán alkalmazható lassú folyású, alacsonyabb vízhozamú folyókon, mert borzasztó nehezen viseli azt a mérhetetlen hordalékot, uszadékot, és trutyit, ami a rendszerbe került. Állandó dugulási problémákkal állt. A másik oka a part menti lakók tiltakozása volt. Nem tudom van e köztetetek olyan aki hallotta menni ezt a csodamasinát. Olyan hangja van, hogy kilométerekről lehetett tudni, hogy közeledik. A másik, hogy úgy húzta a vizet, hogy maga után mosott el mindent.
Egyszer volt szerencsém megnézni a kerékállását, képzeljetek el egy zsiguli kormányt, és egy szem kart, ami irányváltó, gázkar, és minden egyben. Ezek kezeléséhez egy sámli szerű szék állt a rendelkezésre. Nagyon lepattanva került már fel pestre, és ami röhej a Mahartnak még komoly tarifjárat terveik voltak vele a Szentendrei-Duanágban.
sziasztok
egy kis segitség kéne, középkori hajókkal foglalkozü honlapot keresnék, lehetőleg magyart. az se baj ha képekkel illusztriált, meg egy kis alaprajz is jöhet.
köszi
Ezt nem tudom. A jövő héten utánajárok. Egyébként még a NATO-támadás előtt szóba került egy Moszkva osztályú hajó beszerzése Szegedre, ami persze elmaradt. Kiváncsi leszek rá, hogy most előveszik-e az ötletet.
Ha jól tudom, akkor 1998-ban bontották szét. Nem tudom pontosan, mert sokáig nem láttam, aztán megkérdeztem Dr. Zsiga Attilát a MAHART Passnave Kft. tiszai kirendeltségének vezetőjét amikor találkoztunk. Ő mondta, hogy sok motorhiba volt, és nem tudták igazából helyrehozni. Szvsz az is közrejátszott, hogy a jugó helyzet miatt nem nagyon tudtak neki munkát adni, mert pl. a kanizsai rendőrség akdályozta a járatok szervezését. Most persze majd nyílván változik a déliekkel a kapcsolat, csak most meg nem lesz mivel hajózni.
Ha már tiszai hajózás, akkor megemlítem, hogy a Vasutas Hírlap tavaly évvégi számainak valamelyikében van egy cikk Kiss Lászlóról, a csege m/s tiszteletbeli kapitányáról, aki egyébként az egyik képemen is látható halványan, amint egyenruhában éppen elhegyja a hajót Tiszafüreden. Most nem tudok linkelni, de a MÁV weblapján megtalálható a cikk.
Mikor es miert vagtak szet a Siklo1-et?!
Pedig anno a MAHART pass-Nave nagyon buszke volt erre a hajora, amit ha jol sejtem a ruszkiktol szereztek!
Es nem is volt a hajo 40 eves, masreszrol erdekes technikai megoldassal is rendelkezett a kicsike.
Ekkora energiaval a megmaradt egyetlen dunai monitort is szet lehetne vagni:-((
A KDVI Kitűző IX-es motorosa 4 nappal ezelőtt eddig ismeretlen okból javításra várva elsüllyedt az Újpesti-öbölben. Az orrész teljesen mederfenékig merült, úgy hogy a hajócsavarok kiálltak a vízből szinte az ég felé. 3 napig csak a helyzetét sikerült stabilizálni, de tegnap kora délutánra a Mahart úszódarujának sikerült kiemelnie. Az okot vizsgálják, a környezeti kár (gázolajkifolyás) minimális.
A káreset a BKV hajózási javítóműhely dokkja mellett történt.
"Renault 9-es:Görög hajótársaság tulajdonosa és egyben vezetője érkezett tárgyalni Budapestre. Meglátta az irodaházat. - Úristen mekkora cég lehet ez? Hány (tengeri) hajója van?-
-Négy.-
-Ja, nekünk tizenegy hajónk van és az adminisztrációt én meg a fiam csináljuk.-
Hogy igaz-e nem tudom de nagyon igazság szaga van és a Mahartra illik is a sztori. "
Fennt van az új hajózási törvény a neten, a
http://www.kff.hu/kff/kffhf/JOG/2000-XLII-tv.htm
oldalon. A biztosításokról nincs szó bnne úgy láttam. Kinyomtatva 30 oldal!
A fejlesztesben az is benne van, hogy ott van toke. Ha haszon keletkezik, azt nem ellopjak, hanem visszaforgatjak a cegbe. Hitelbol, foleg draga hitelbol nem lehet fejleszteni. Amikor az allami vagyon szetlopasarol van szo, az nem azt jelenti, hogy egyszeruen aron alul eladtak a hajokat, meg a szekhazat, ill. nem csak azt. Sajnos a jovojuket adtak el, mert a sajat zsebukre dolgoztak, nemi csuszopenzert elonytelen uzleteket kotottek, vagy csak "veletlenul" lemaradtak tenderekrol. Es ez mar reg nem csak a Mahartrol szol. Az egesz szocialaista nagyvallalati szfera igy ment szet, a Nemeth-kormany atalakulasi torvenye utani "spontan privatizacioban." Ez, plusz a recesszio megtette magaet.
Az a baj, hogy a Mahartbol szinte semmi nem maradt. Amikor lehetett es kellett volna fejleszteni, akkor nem adtak ra penzt (80-as evek kozepe), amikor meg lett volna ertelme, akkor inkabb gyorsan szetloptak, ami meg volt (90-es evek kozepe) mostanra meg csak a vegtelenul lepukkadt hajopark roncsai maradtak. Korszeru tolobarkak alig vannak, a magyar hajogyartas megszunt, az ugynoki halozat leepult (minek, ha mar ugysem szallitanak), a tengeri hajopark meg szep lassan eloregedett, eladogattak. Ezzel az utobbival SZVSZ meg ez volt a legjobb, hiszen viszonylag kis hajok voltak, raadasul korszeru szallitasra (Ro-Ro, kontener) alkalmatlanok. Arrol nem is beszelve, hogy technikailag eleg korszerutlenek voltak, igy nagy volt az elomunka igeny. A 70-es evek kovetelmenyeinek meg megfeletek, foleg, hogy akkor a "devizat minden aron" volt a jelszo. De piaci mukodesre...
Jövőre az új hajózási törvény értelmében minden hajóra kötelező biztosítást kell kötni, amelyet a hatóság ellenőriz ugyanúgy mint közúton! És vajon a díjat mi alapján állapítják meg? Vízkiszorítás alapján?
A BME Közlekedesmernöki Karan okleveles vizi-közlekedesmernöknek lehet tanulni, a Gepeszkaron pedig okleveles hajoepitö-gepeszmernöknek. Korabban (90-es evek eleje) meg Gdanskba (Danzig)is jartak a kalandos kedvü magyar fiatalok hajoepitest tanulni.