Keresés

Részletes keresés

manhattani Creative Commons License 2006.09.12 0 0 618

Hát persze, hogy a szellõzés tett be a villamos vontatásnak, dízelmozdony nem is kellett hozzá. Ha elég erõs a szellõzés (és persze ha jó irányú… ), átmegy az a vonat mozdony nélkül is! Akkor meg mi a túrónak oda az a drót?? :-))

Előzmény: RhB (614)
division by zero Creative Commons License 2006.09.12 0 0 617
Kb 139 :-)
Előzmény: vaskerék (616)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.12 0 0 616

Egy filmecske a netről, amin a CSX vasúttársaság két EMD SD-90 MAC mozdonya elhúz egy konténereket, és kamion félpótkocsikat szállító gyorstehervonattal röpke 2,5 percen keresztül...  :-)

 

http://www.youtube.com/watch?v=Hmm0pfyVvvY&mode=related&search=

 

Nézd meg!!!

Válalkozik arra valaki, hogy megszámolja a kocsikat???   :-)

RhB Creative Commons License 2006.09.12 0 0 615
Így néz ki az általad egytengelyes alváz -nak nevezett bigyó... (spanyol kocsi a Railfaneurope-ról)
Előzmény: etwg (612)
RhB Creative Commons License 2006.09.12 0 0 614

RhB:

 

>...ahol meg pl. hosszú alagút miatt villamosítottak, amint megoldották az alagút szellőzését, rögtön szétkapták az installációt... (lásd Great Northern, Cascade-tunnel)

 

manhattani először:

 

Az utóbbinál speciel a dízelmozdonyok fejlődése tett be a villamos vontatásnak, lévén x-szer olcsóbb és egyszerűbb.

 

manhattani másodszor:

 

Azt a könyvet nem olvastam, de úgy gondolom, hogy persze hogy a szellőzéssel, mert a szellőzés kevés volt egy erősen dolgozó gőzös füstjét elvezetni. A dízel füsthöz meg már elég volt a szellőzés, tehát már megfelelt az igényeknek, relatíe megjavult :-))

 

---------------------------------------------

 

A Great Northern - Cascade Tunnel témához ma reggelizés közben nézegetve a könyvet 5 perc alatt találtam néhány tényt, ami ellentmond annak, hogy a dizelmozdony tett volna be a "villanyvasútnak".

 

1) A GN az első - legalábbis első nem tolató - dizelmozdonyát 1945 áprilisában szerezte be 4 db E7-es személyében, de ha konkrétan az Empire Builder-t nézzük, akkor a vonatot 1947. február 23-tól vitték az E7-esek.

 

2) A W-1 villanymozdonyok 1947 júniusban épültek. Ha a dizel kiszorította őket, akkor mi a francnak építettek újonnan bazi nagy villanymozdonyokat?

 

3) Az alagúton keresztül 1956-ig vitték villanymozdonyok a vonatokat, ami út közben két mozdonycserét is jelentett. Ez azt jelenti, hogy az a bizonyos "kiszorítás" több, mint 10 évig tartott.

 

Ha most ehhez hozzáveszem, amit az a bizonyos Empire Builder-es könyv ír, vagyis:

 

"In 1956, the Great Northen made the first major change to the Cascade Tunnel since it had opened the 7.79-mile bore in 1929. The completion of a forced-air ventillation system at the end of July permitted the Great Northen to abandon the electrification on the Cascade Division for the first time since the completion of the first Cascade Tunnel in 1900. This permitted the operation of diesels through the tunnel and all way from Chicago to Seattle for the first time, shaving as much as an hour switching time off the run's duration."

 

(remélem, jól írtam be az idézetet), szóval akkor mégiscsak a szellőzés kiépítése a ludas a villanykorszak megszűnésében.

 

Arra az esetre, ha az angol nem menne olyan jól :-)))), magyarul is olvashatsz a témáról. Egy bizonyos Tomori László írt egy cikket az usavasut.hu-ra "Vasút-vilamosítás Amerikában 1. rész: A Great Northern" címmel. Ezen cikk végén a következőt lehet olvasni (magyarul):

 

"Míg a GN gőzöseit folyamatosan dízelre cserélte, a Wenatchee - Skykomish közötti villamos üzem zavartalan volt. De a társaság 1956-ban megjavította a 2. Cascade alagút szellőzését, és ez üzemváltást vetített előre."

 

(remélem ismét jól idéztem)

 

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

 

Előzmény: manhattani (610)
zorwick Creative Commons License 2006.09.12 0 0 613
Na, kerestem pár képet még..hát elég viccesen néz ki:)

talgo1talgo2talgo3
etwg Creative Commons License 2006.09.12 0 0 612

A billegö kocsiknak az öse

 

(egytengelyes alvázak a kocsik között, aminek a keretére, mint egy ruhafogasra vannak felakasztva maguk a kocsik, hogy azok kiperdülhessenek a kanyarban....  nagyon egyszerüen igy is lehetne magyarázni...)

Előzmény: zorwick (611)
zorwick Creative Commons License 2006.09.11 0 0 611
Mi is az a Talgo?
Előzmény: vaskerék (604)
manhattani Creative Commons License 2006.09.11 0 0 610
Azt a könyvet nem olvastam, de úgy gondolom, hogy persze hogy a szellőzéssel, mert a szellőzés kevés volt egy erősen dolgozó gőzös füstjét elvezetni. A dízel füsthöz meg már elég volt a szellőzés, tehát már megfelelt az igényeknek, relatíe megjavult :-))
Előzmény: RhB (609)
RhB Creative Commons License 2006.09.11 0 0 609
Az Empire Builder-ről szóló könyv - a mai divatos szóhasználattal - a szellőzéssel hozta összefüggésbe...
Előzmény: manhattani (608)
manhattani Creative Commons License 2006.09.11 0 0 608

>...ahol meg pl. hosszú alagút miatt villamosítottak, amint megoldották az alagút szellőzését, rögtön szétkapták az installációt... (lásd Great Northern, Cascade-tunnel)

 

Az utóbbinál speciel a dízelmozdonyok fejlődése tett be a villamos vontatásnak, lévén x-szer olcsóbb és egyszerűbb. Korábban össze akarták kötni a Great Northern villamos hálózatát a Pennsyével... aztán később már szóba sem került.

Előzmény: RhB (602)
manhattani Creative Commons License 2006.09.11 0 0 607

WASH DC

Abban a városban találták fel az egyenáramú mosógépet.
(B0cs.)

És azon mos a Mary Land...

(Csatlakozom az előttem szólóhoz...)

 

 

Előzmény: hmsoft (601)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.11 0 0 606

Hát elég bizzar látvány az USA-ban a hatalmas mozdonyok mögött az alacsony építésü Talgo szerelvény.

 

Ime egy jobb kép a netről.

 

 

Előzmény: RhB (605)
RhB Creative Commons License 2006.09.11 0 0 605
Vazze, ebből az éles szögből nem ismertem föl...
Előzmény: vaskerék (604)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.11 0 0 604
Ez egy Talgo kocsikból álló személyvonat a végein egy-egy F59PH, vagy F59PHI mozdonyokkal.
Előzmény: zorwick (603)
zorwick Creative Commons License 2006.09.11 0 0 603
Ez miféle?traincomp
RhB Creative Commons License 2006.09.11 0 1 602
...ahol meg pl. hosszú alagút miatt villamosítottak, amint megoldották az alagút szellőzését, rögtön szétkapták az installációt... (lásd Great Northern, Cascade-tunnel)
Előzmény: etwg (600)
hmsoft Creative Commons License 2006.09.11 0 0 601
WASH DC

Abban a városban találták fel az egyenáramú mosógépet.
(B0cs.)

hm
Előzmény: etwg (600)
etwg Creative Commons License 2006.09.11 0 0 600

Az amerikai vasutak alig ismerik a sürün lakott területeket, ill. ott már amugy is villamositotta vontatás (NY, WASH DC, CHICAGO stb.). Minedenhol máshol a nagy távolságok miatt szvsz lehetetlen megoldani a villamositást, meg ehhez hányzik az energia is (hacsak nem akarnak ujabb atomerömüveket épiteni).

Chicagotol nyugatra alig lakott területeken mennek a vonatok, ahol igen nagy részben még viz sincs, igy nincs miböl energiát nyerni.

A 750 V meg abszolut alkalmatlan nagy teljesitményü (az amerikai viszonylatokban meg pláne) vontatás energiaellátására.

Előzmény: vaskerék (599)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.11 0 0 599
"Tán mert olcsóbb olajból nyerni az energiát, mint abból villanyt csinálni, odavinni dróton, és bevinni a mozdony villanymotorjába. De nem tudom… :-))"


A Brittek sok tapasztalatot szereztek a harmadik sínes betáplálás terén, így náluk kellene puhatolózni. Mindenesetre az olaj olcsóbb nem lesz, így a villamos vontatás kisegítő üzemként el tudnám képzelni az USA-ban ily módon, például emelkedőkőn, ahol még rekuperálni is tudna a szerelvény, esetleg állomások előtt, és után a lassítás, és gyorsítás szakaszain, esetleg alagutakban, és sürün lakott települések mellett.

Más kérdés, hogy ezt 10-20MW felvétele esetén mennyire lehet gyakorlatban alakalmazni 750V egyenáram mellett...
Előzmény: manhattani (595)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.11 0 0 598
"Ez biztos? Az amiknak kiváló forgóvázaik vannak, egy elterjedt típust sok mozdonynál alkalmaznak, pl. a Blomberg. Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?"

A Siemens is bemutatta honlapján a típust, és vannak fotók, ahol a forgóvázon típikusan európai vonásokat lehet felfedezni mint: a csapágyházkialakítás, kigyózásgátló, a kerékpárok egyben féktárcsaként való alkalmazása.

Úgyanez ismerhető fel az NJ Transit PL-42 mozdonyánál, ami az AMTRAK EMD F40PH mozdonyának az EMD/Alstom reikarnációja új kabinnal, forgóvázakkal, és EMD motorral.
(Pár hozzászólással lejebb fotót találsz a mozdonyról)
Előzmény: manhattani (595)
zorwick Creative Commons License 2006.09.11 0 0 597
A kis sárga véletlenül került oda!

Amugy az gáz-elektromos hajtású, Doodlebug névre hallgat, a Bachmann gyártja
Előzmény: bézés (593)
hmsoft Creative Commons License 2006.09.11 0 0 596
Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?

Nincs olyan kép, amelyen jobban látszik a mozdony oldala (és így a futóműve)? Ahogy elnéztem, az amerikai tervezésű forgóvázak alapvetően evolúciót tökröznek, szépen végigkövethető lépcsőfokokkal. Ha egy olyan konstrukciót látunk, amelyben egyszerre túl sok változás van a meglévőkhöz képest, ott felébredhet a gyanú. Pláne, ha azon a szerkezeten Európában mostanság divatos (trendi) megoldásokat találunk.

hm
Előzmény: manhattani (595)
manhattani Creative Commons License 2006.09.10 0 0 595

>Érdekesség, hogy a motor villamos üzem alatt is él, nyilvánvalóan a motor hõntartása miatt,

Nem vagyok biztos abban a villamos üzemben.

 

Soxor láttam ilyen mozdonyt villamosított pályán, MINDIG dolgozott a dízelmotor (hallani a hangján, hogy induláskor felpörög, gyorsításkor jó erõsen jár, aztán kicsit halkabban). Valahogy nem szerették a villamos üzemet. Bár az is lehet, hogy a garancia miatt hajtották a motort, hogy bírja-e.

 

(Los Angelesben egy összetört orrú Genesis állt, a törés leponyvázva, és az egy hét alatt, amíg ott voltam, egyfolytában járt a motorja. Nyár volt, ott sem tudok mást elképzelni, mint hogy új volt a gép, így próbálták a motorját, hátha ki lehet cserélni a garancia terhére.)

 

> Nem lehet elmenni az a tény mellett, hogy itt négy tengelyre raktak 129 tonnát

A fõvonali sín jellemzõ súlya 138 font/yard, ami nagyon jó közelítéssel 69 kp/m…

 

> Jól látható az európai tervezésû forgóváz

Ez biztos? Az amiknak kiváló forgóvázaik vannak, egy elterjedt típust sok mozdonynál alkalmaznak, pl. a Blomberg. Nem hallottam, hogy európai tervezésû lenne a forgóváz. Hol hallottad?

 

> Elgondolkodtató, hogy az USA vasúti teherszállítása miért nem használja mozdonyainál ezt a technikát, emelkedõknél, vagy vasútállomásoknál, ahol a gyorsítás, a kaptatás nagy teljesítményt, és így nagy üzemanyagfogyasztást igényel.

Tán mert olcsóbb olajból nyerni az energiát, mint abból villanyt csinálni, odavinni dróton, és bevinni a mozdony villanymotorjába. De nem tudom… :-))

 

> az ajtók magasperonhoz lettek kialakítva

Igen, mert MINDEN L.I.R.R. állomás magas peronos…

Olyan elmaradottabb államokban, mint a szomszédos New Jersey, a kocsikon a középsõ ajtó magas peronhoz való, a két vég ajtó pedig mindkettõ: magas peronnál a lépcsõt eltakarják egy lappal, alacsony peronnál meg nem, és ott a középajtó nem nyílik ki.

 

> Kezdetben átépített Boosterekkel lehetne kisérletezni... :-)

Régen volt booster, vezetõállás nélküli, vagy szükségvezetõállásos mozdony. Ma már a booster is mozdony :-)))

 

Amúgy az alsó kép Jamaica-n (N.Y. állam, Long Island) készült. Félelmetes forgalmú elõvárosi kicserélõ pályaudvar, vagy 8 vonal metszi itt egymást. Jön ide vonal a JFK repülõtér felõl is. Igaz, hogy egész Long Island New York elõvárosa…

 

A tornyon meg hatalmas felirat: "Thank you for using L.I.R.R!" Micsoda buta, elmaradott ország! Bezzeg a MÁV... :-))

 

 

 

 

Előzmény: vaskerék (594)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.10 0 0 594

Üdv!

 

Pár kép a LIRR "duo"-mozdonyáról, avagy amikor a delej visszi a dieselmozdonyt...

 

 

 

Jól látható az európai tervezésű forgóváz a kigyózásgátlókkal, tárcsafékekkel és a csúszóérintkezőkkel. Érdekesség, hogy a motor villamos üzem alatt is él, nyilvánvalóan a motor hőntartása miatt, bár azt villamos fűtéssel is meg lehetne oldani. A 4XX mozdonyok diesel, addig az 5XX mozdonyok duo üzeműek.

 

Nem lehet elmenni az a tény mellett, hogy itt négy tengelyre raktak 129 tonnát és 2,4 MW teljesítményt...  :-)  (Nem egy Csörgő kategória...)

 

A kocsik két szintesek, és az ajtók magasperonhoz lettek kialakítva.

 

Elgondolkodtató, hogy az USA vasúti teherszállítása miért nem használja mozdonyainál ezt a technikát, emelkedőknél, vagy vasútállomásoknál, ahol a gyorsítás, a kaptatás nagy teljesítményt, és így nagy üzemanyagfogyasztást igényel. Persze figyelembe véve a szükséges 10-20MW teljesítmény, és 750 V egyenáram káros (magas áramerősség) hatásait.

 

Kezdetben átépített Boosterekkel lehetne kisérletezni...   :-)

 

 

 

 

bézés Creative Commons License 2006.09.09 0 0 593
Én azért kérdeztem mert Zorwic a villanyos modellek közé sorolta.Én szerintem Diesel motor hajtja.Esetleg tud valaki róla bővebb információt?
Előzmény: RhB (591)
RhB Creative Commons License 2006.09.08 0 0 592
Azt a szép kis réz Milwaukee villanymozdonyt eddig még elfelejtetted megmutatni nekem... :-)))
Előzmény: zorwick (578)
RhB Creative Commons License 2006.09.08 0 0 591
Nem nyert. Egy kis bigyó pöfög benne... (Legalábbis tudtommal.)
Előzmény: bézés (589)
vaskerék Creative Commons License 2006.09.08 0 0 590
"Hát igen, amcsi mozdony szokott szemnek ez kicsit... hmmmmmm, szóval szokatlan."

Igen, viszont nem győzték dicsérni a mozdonyvezetők, a jármű gyorsulását, vezérállásának kényelmét, és a CSÖNDET, mert náluk a 6MW teljesítmény, és a 240Km/h sebesség nem mindenapi, meg úgy általában a villamos vontatás 150-250 Literes dieselmotorok bőmbölése nélkül...
Előzmény: RhB (583)
bézés Creative Commons License 2006.09.08 0 0 589
Köszi a képeket,az utolsó előtti az a sárga M-32 az Villamos motorvonat vagy akkumlátoros?Nagyon szép.
Előzmény: zorwick (578)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!