Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Háááát kéne az SD 70-esem elé 1 előfogat,mert állítólag ezek egyedül nem közlekedtek,de szeretnék 1 Switchert,1 SD7-9 -est esetleg 1 GP-7est., RS-11-est.
És mindez Burlington Northern akar lenni? Arra azért gondoljál, hogy az SD70 és a felsorolt többi nem igazán azonos korszak! Azok még az első generációs dízelek az 50-es évekből, ezek a nagy vasúttársaságoktól már kikoptak, mire az SD70 és társai meggyüttek.
Az a gázturbinás mozdony a villamos Acela nem villamosított pályára való kiterjesztése lett volna. Semmi hír az alkalmazásáról, aminek jó oka van. Az Acela alatt átépítették a pályát végestelen végig. Senki nem fogja átépíteni a pályát nagy sebességre Chicagotól Calforniáig. Sajna a személyszállítás nem ér annyit. Majd ha a tehervonatok is nagy sebességgel akarnak menni…
> Más kérdés, hogy véleményem szerint a nagysebességû vasút csak villamosított, nagysebességre alkalmas pályán képzelhetõ el, …
Szerintem nem villamosított pályán is elképzelhetõ, bár villamosítotton és Európában gazdaságosabb.
OFF A keleti oldalon a földgázüzemű gázturbina most az esélyes. A projektet az RZD finanszírozza, egy 2x4000 kW körüli teljesítményű, kétszekciós gépről lesz szó. Az új tervezésű gázturbina ugyan továbbra is fajlagosan többet iszik, mint egy mai dízelmotor, viszont földgázból carszkojeszelóban sok van, óccsóér'. Eredetileg szeptember 1-re el kellett volna elkészülni a prototípussal, úgyhogy a fiúk csúsznak egy kicsit... ON
A Ford se volt hülye, meg a GM sem. Akkor mondták, amikor nem volt konkurenciájuk. Aztán itt jön az állam mint moderátor szerepe, hogy ha éppen nem lenne konkurrencia, akkor is legyen. Aztán ez vagy bejön, vagy túl drága ahhoz, hogy bejöjjön, és menetközben ejtik vagy átvariálják - de közben meg egyszercsak előtűnik a természetes konkurrencia. (Olyan ez, mint egyes hazai tavak vízszintje miatti aggódás: már-már sikerülne valamelyik maffiának sikert elérnie és jó sok pénzért zsíros üzletet lenyúlnia, azt' jön egy kicsit esősebb időszak, és lehet másik munka után nézni...)
Az úrszelvényt meghatározta a kocsik mérete. ...aztán, ha nem valami kietlen pusztaságon halad éppen az a vasútvonal, akkor onnantól kezdve, hogy a meglévő kocsik méretei alapján elkészültek a műtárgyak, már az űrszelvény határozza meg az újabb kocsik méreteit. Egészen addig, amíg már túlságosan gátol, és x beruházás árán lépésekre kerül sor. Viszont az "onnantól" és az "addig" között a vasúttársaság be van szorítva a saját adottságai közé. (Az "addig" után meg majd az új adottságok közé...)
"vagy a gázturbinás, ami meg ivott, mint állat. Ettõl eltekintve az evolúciós törzsfejlõdés egyenes volt."
Igen, a gázturbinás kissorozatú mozdonyok zsákutcának bizonyultak az '50-es, '60-as években, azonban pár éve a Bombardier "felmelegítette" a technológiát a Jettrain powercar-ban, ahol az Acela alapú, mintegy 100 tonnás vonófej 3750KW teljesítményt produkál a gyártó egyik repüléstechnikában használatos gázturbinájával.
Mi van ezzel a járművel? Bevált? Tervezik a sorozatgyártását? Miért nem hallani róla semmit? Hány kisérleti darab készült belőle?
Jellemző, hogy kezdetben Kaliforniában Transrapidot tervezgettek, majd 200mp/h (320Km/h) sebességű TGV szerelvényeket, a közelmúltban már "csak" Jettraint, amivel a villamosítás költségeit megtakaríthatnák. Más kérdés, hogy véleményem szerint a nagysebességű vasút csak villamosított, nagysebességre alkalmas pályán képzelhető el, a Jettrain 2x3750KW teljesítménye kevés egy 600 tonnás vonat továbbítására, ahogy a 2x4800KW teljesítményű Acela is csak helyenként képes a 240Km/h sebesség üzemszerü produkálására...
> És a vasúttársaság nem mondta erre azt, hogy a konkurrens gyártó aszonta' nekünk, hogy megcsinálja pirosban is, úgyhogy ha maguk nem, akkor... A Ford se volt hülye, meg a GM sem. Akkor mondták, amikor nem volt konkurenciájuk.
> Na de a fennálló viszonyok is változhatnak, és a technológiai lehetõségek visszahatnak az elérendõ célokra.
A viszonyok: sok áru, amit minél gazdaságosabban (minél kevesebb emberrel) kell elszállítani. Ehhez meg a minél erõsebb mozdony a jobb.
Volt olyan próbálkozás, mint pl. egy Krauss-Maffei dízel-hidraulikus mozdony, ami nem vált be, vagy a gázturbinás, ami meg ivott, mint állat. Ettõl eltekintve az evolúciós törzsfejlõdés egyenes volt. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a két legnagyobb konkurens gyár ugyanott kötött ki: 6000 LE-s, Co’ Co’, négyütemû motoros, aszinkron hajtású mozdony.
> a mozdony lehetõségeit - a pillanatnyilag elérhetõ technológiákon kívül - a szomszédos rendszerek korlátozzák: ûrszelvény, pálya, állomások hossza, ívsugarak, bizber és társai.
Az úrszelvényt meghatározta a kocsik mérete. A pálya a síkon és a sivatagban egyenes volt, a hegységekben meg kanyargós, mindegyik társaságnak… A teherpályaudvarok meg akkorák, hogy külön autó volt arra, hogy a dolgozó elmenjen a túlsó végéig. A bizber sem volt korlátozó tényezõ, ahogy etwg is írta, ha egy tehervonatnak hétfõn meg kellett állni Chicagoban, vasárnap este elkezdett fékezni.
Amikor meg a nagy társasághoz megjött a következõ teljesítményfokozatú mozdony, az öregeket boldogan átvették a kisebb, teher ráhordó társaságok. Na, itt talán volt egy lemetszett oldalág: megesett, hogy egy ilyen átvett mozdonyból kiszerelték a turbót, mert a kisebb társaságnak nem nyújtott akkora elõnyt, mint amennyi gondot a karbantartása jelentett.
Na, úgy látom, lesz itt mirõl írni, már hozzá is kezdtem volna, ha nem most érek haza…
OFF Inkább virtuális pénztárca, amely kártyán keresztül tölthető. Végülis egy micro payment-változat, bár egyszeri, kártyán keresztüli közvetlen használat esetén olyan, mint egy online internetes kártyás fizetés. ON
Mi az a Pay Pal? Az e-bay -on is mindig ezt látom. Valami virtuális bankszámla,amiről tudok pénzt utalni? Elnézést a kérdésért de hátha így könnyebb a vételárat kiegyenlíteni.
inkább a fordi elv érvényesült, hogy mindenki olyan színû T-modellt kap, amilyet akar, ha feketét akar És a vasúttársaság nem mondta erre azt, hogy a konkurrens gyártó aszonta' nekünk, hogy megcsinálja pirosban is, úgyhogy ha maguk nem, akkor...
A fejlesztés céljában nincsenek evolúciós utak… Persze: minél olcsóbbért olyat, ami a fennálló viszonyok között ideális. Na de a fennálló viszonyok is változhatnak, és a technológiai lehetőségek visszahatnak az elérendő célokra.
Sokkal erõsebb (és kicsit gyorsabb) mozdony kell, és kész. Evolúciós utakra (szakaszokra) valóban elsősorban technológiai téren gondoltam. Vonali szolgálatra, ha van mit elvinni, akkor a mozdony lehetőségeit - a pillanatnyilag elérhető technológiákon kívül - a szomszédos rendszerek korlátozzák: űrszelvény, pálya, állomások hossza, ívsugarak, bizber és társai. Itt viszont elképzelhető, hogy egy-egy vasúttársaságnál valamelyik tényező kevésbé, másnál jobban korlátozott, és mondjuk úgy ítélték meg, hogy a korlátozó tényező megszüntetése drágább, mint a hozzá való alkalmazkodás. Ezen a ponton már megjelenhettek olyan különbségek a vasúttársaságok között, amelyek elvezethettek a kb. hasonló feladatra rendelt mozdonyok különbségeihez. Vagy a társaságok ezt a gyakorlatban szerencsésen megúszták, és ilyesmi - eddig - nem fordult elő?
> Ha mindegyikhez hozzáteszed, hogy mi indokolta a kifejlesztését (xy vasúttársaság azért vágyott ilyenre, mert nõtt az akármilyen szállítások volumene (ilyen-olyan okok miatt) …
Egészen másképp van, de adtál egy jó ötletet! :-))
Az EMD az elsõ, a gõzös helyett a vonalon valóban jól használható dízelmozdonyok, az FT-k kifejlesztésekor és gyártásánál hagyott fel azzal a mûködési móddal, hogy a mozdonyt rendelõ vasúttársaságok nagy halom tervrajzzal mentek a mozdonygyárba, inkább a fordi elv érvényesült, hogy mindenki olyan színû T-modellt kap, amilyet akar, ha feketét akar.
A többi mozdonygyár pepecselt az egyéni igényekkel, az EMD meg sorozatban ontotta az egyforma FT-ket. Nagyon nagy társaságnak kellett lenni, amelyik kedvéért módosított.
>Ha gyártók, azon belül (vagy akár "gyártók felett") evolúciós utak szerint csoportosítod, akkor a kaotikus mennyiségûnek tûnõ jármûfajta is szépen követhetõ lesz.
A fejlesztés céljában nincsenek evolúciós utak…
Sokkal erõsebb (és kicsit gyorsabb) mozdony kell, és kész. Ennek oka meg az, hogy elszállítandó áru mindig bõven volt, és erõsebb mozdonyok kevesebb mozdonyvezetõvel, tehát gazdaságosabban tudták elvinni. Evolúciós út inkább a technológiában volt (2.000 LE-s D.C. motoros egységek sorbakötve, nagyobb teljesítményû mozdonyok sorbakötve, gárturbinásak, aszinkron motoros mozdonyok, és ki tudja, mit hoz a jövõ…)
Adtál egy ötletet. Érdekesebb lesz, mint a személykocsik irányába lõdöznöm a puskaporom :-)))
Az első gép valóban az, a másodikra nem sikerült szám alapján rátalálnom, nekem 8105-ösnek tűnik, a Dash 9-esek pedig más számcsoportban vannak, + a vezetőállás utáni lapostetős géptér túl hosszú.
Vagy de. :) Ha gyártók, azon belül (vagy akár "gyártók felett") evolúciós utak szerint csoportosítod, akkor a kaotikus mennyiségűnek tűnő járműfajta is szépen követhető lesz. Ha mindegyikhez hozzáteszed, hogy mi indokolta a kifejlesztését (xy vasúttársaság azért vágyott ilyenre, mert nőtt az akármilyen szállítások volumene (ilyen-olyan okok miatt), és a vonatok nagyobb dinamizmusával próbálták ezt ellensúlyozni - most csak mondtam egy példát), akkor még jobban érthető lesz. Részemről maximálisan támogatom. :)
Jó lenne egy mozdony "review" az usavaut.hu -n. Talán manhattanit rá lehetne venni :)
Rhb a személykocsikon dolgozik, én a teherkocsikról szerkesztgetek egy átfogó irást.
Talán igy könnyen azonosítani lehetne egy-egy mozdonyt, kocsit:)
Persze biztos sokan azt modnjátok, hogy annyi féle van, hogy azt nem is lehet leírni, de ha nagyvonalakban be lehetne azonosítani egy-egy típust az már nagyon jó lenne.
Hát persze, hogy a szellõzés tett be a villamos vontatásnak, dízelmozdony nem is kellett hozzá. Ha elég erõs a szellõzés (és persze ha jó irányú… ), átmegy az a vonat mozdony nélkül is! Akkor meg mi a túrónak oda az a drót?? :-))
Egy filmecske a netről, amin a CSX vasúttársaság két EMD SD-90 MAC mozdonya elhúz egy konténereket, és kamion félpótkocsikat szállító gyorstehervonattal röpke 2,5 percen keresztül... :-)