Én marha eddig csak a térszerű sokaságban gondolkodtam.
Pedig az időszerű távolságok is változnak. Lehet, hogy inkább amiatt nem szeret a méterrúd magasban lenni.
Olyan metrikát kellene kitalálni, ahol vagy csak a térszerű, vagy csak az időszerű távolságok változnak a magasság függvényében. És akkor kísérletileg el lehetne dönteni, hogy az élő méterrúd a tér vagy az idő torzulása miatt zuhan.
Feltéve, hogy ilyen metrika kísérletileg is előállítható.
A metrika egy olyan függvény, mely a sokaság bármely két pontjához egy nemnegatív számot rendel. Pl. a legrövidebb út hosszát. Persze ha nem repülhetsz sas módra, mert kerítések, falak és egyéb civilizációs markerek korlátoznak, akkor a számodra hasznosan alkalmazható metrika is más lesz.
Dehogynem. Keress rá a "körpályán futó játékvonat vagy kúpinga mozgásának frontális vizsgálata" kifejezésre, egész sor tantervet dob ki erre a rendszer.
én a tehetetlenségi erők, azon belül a centrifugális erő kérdését venném elő elsőként, s csak később térnék más témákra. Kúpingáról szerintem addig nem érdemes részletesebben beszélni, amíg ezt nem tisztáztuk.
Ezt mondom már jó ideje.
Pontosan ezért találtam ki a vontatott téglát is.
Mert ott nincs másik erő.
Méltányolom, hogy ennek egy külön topikot hoztál létre.
Mondjuk Pitagorasz tétele pont on-topik lenne, hiszen az ekvivalens az euklideszi metrikával, és a relativitáselmélet pont abban különbözik a nemrelativisztikus modelltől, hogy a csak a pillanatnyi tereken definiálható euklideszi metrika helyett a teljes téridőn megadott Minkwski-féle pszeudo-metrikát használ. Olyant, aminek a térszerű (érintő-)alterekre való megszorítása továbbra is euklideszi metrika, vagyis a térszerű altereken a relativitáselméletben is érvényes Pitagorasz tétele annak ellenére, hogy a teljes téridőn nem.
Én egyetértek, csak a kijelölt nap meg időpont furcsa. A fórumban épp az a jó, hogy nincs időhöz kötve, nem kell folyton ott ülni, meg azonnal reagálni. Az írás nem száll el, megvár.
Természetesen ez sem egy diktátum, s akár meg is lehet szakítani az ilyen fajta a beszélgetést, de akkor nem olyan hatékony, s olyan mértékben veszti az integritását, amilyen mértékben megszakad.
Tekintsd ezt úgy, mint egy „kávéházi beszélgetést” egy ismerősöddel, ahol egy aktuális témát szeretnétek megtárgyalni éppen. Mennyire lenne hatékony egy ilyen beszélgetés, ha te többször is elmennél a kávéházból, mondjuk egyszer a kutyát megetetni, másszor meg a balkon virágokat megöntözni? Természetesen az egészségügyi szünetek beleférnek, vagy mikor „hoznak egy kávét”. Én nem várom el, hogy szigorúan egy percen belül válaszoljunk egymásnak, de azért ne kelljen túl sokat se várni a válaszra, mert akkor a felek esetleg elunják ezt a beszélgetést, s tényleg más foglalatosság után néznek, és ha esetleg visszatérnek ide, akkor kezdhetik azzal, hogy „hol is tartottunk?”…
Egyébként felőlem akár ma este is megkezdhetjük ezt a párbeszédet, ha neked megfelel. Szombat és vasárnap nekem nem jó, mert programom van.
Még felmerül az is, hogy melyik topikon legyen ez a beszélgetés? Most már szerintem is nem kellene terhelni a Relativitáselmélet topikot ezzel, hanem nyitnék ennek külön egy másik topikot, mondjuk Tehetetlenségi erők címmel. (Máris megindítom.)
Egyébként örülök, hogy hajlandó voltál (lennél) ebben a személyes párbeszédben részt venni, és el tudtál vonatkoztatni attól az ízléstelen trollkodástól, amit Sanyi Laci és néhány társa itt véghez vitt.
Már várom a jelentkezőt, aki Arkhimédész vízbe mártott testeiről kívánna tudományos párbajt folytatni. Vagy esetleg a Pitagorasz tételről itt a relativitáselmélet topikban.
Nagyon egyszerű. Nyitsz egy topikot és ott kifejted a nézeteidet a mechanikáról. Elvileg lehet zárt csoportot is létrehozni (a moderátorok bizonyára segítenek ebben) és ott zavartalanul lehet csevegni nem tudja szét offolni senki sem.
Csak nagyon halk megjegyzés: a fizika tanítása évtizedek óta a 7. osztályban kezdődik heti 1,5 órában. Már ha van aki tanítsa. Szegény hatodikosok csak nagyon messziről szagolják. A harmonikus rezgés és a fonálinga a B kerettantervben a gimnázium 11. osztályában kerül elő, az A kerettantervben talán ott sem. A kúpinga szót középiskolában ki nem ejtik. Ma a mérnökképzésnek nem feltétele a fizika érettségi még középszinten sem, és bekerülhet valaki a BME-re jövendő mérnöknek úgy, hogy középiskolában egyetlen fizika órája sem volt.