Keresés

Részletes keresés

vggeri Creative Commons License 2018.02.15 0 0 1954

jaj djuice.... :) Hagyjuk inkább!

Előzmény: djuice (1953)
djuice Creative Commons License 2018.02.15 0 0 1953

"azt fogod tapasztalni hogy a többség (akik ismerik, próbálták, tulajok) a Kawai billentyűit preferálja"

 

Ragyogó érv! :) Erre már korábban is leírtam, hogy kinek mi tetszik nagy tömegben, engem nem befolyásol, mert nekem az számít ami NEKEM tetszik! Nehogy már a haver mondja meg hogy nézzen ki a csajom... Érted?

 

Ráadásul azzal, hogy ezt az érvet hogy felhozod ("többségben a Kawai"), rögtön meg is cáfolod, hogy tenmagad állítása szerint is a Yamaha mellett döntöttél. Akkor most hogy is van ez, mármint hogy mit is számított hogy hány százan vannak oda máshol a Kawaiért?

Kezdesz belemonyolódni a fonalakba, csak szólok! ;)

Előzmény: vggeri (1951)
djuice Creative Commons License 2018.02.15 0 0 1952

"minél nagyobb a mintád, annál pontosabb eredményt kapsz."

 

Hol itt a hiba? A pontosság nem fordítja meg a tendenciát! :D

Előzmény: vggeri (1951)
vggeri Creative Commons License 2018.02.15 0 0 1951

:)

Kicsit döcögősen halad ez a beszélgetés :) Nem azt mondtam, hogy sokan szeretik a Kawait, hanem hogy az emberek többsége. Szóval, de, pont azt fogod tapasztalni hogy a többség (akik ismerik, próbálták, tulajok) a Kawai billentyűit preferálja. És ha már a statisztikában ennyire otthon vagy, akkor biztos tudod, hogy ha egy tendenciát akarsz kiolvasni ("az emberek X %-a aztt gondolja hogy Y"), akkor minél nagyobb a mintád, annál pontosabb eredményt kapsz.

 

Mellesleg nekem (szerintem sokan vagyunk így) a fórumok véleménye annyit számított, hogy eldöntsem mit akarok kipróbálni. Ezután pedig amellett döntöttem ami nekem legjobban tetszett. Mellesleg amint említettem, nekem ez a Yamaha volt, nálam ez nyert a Kawai és a Roland előtt. Viszont nyugodt szívvel döntöttem, mert mindhárom márka zongoráit többször, több órán keresztül teszteltem mielőtt választottam.

Előzmény: djuice (1950)
djuice Creative Commons License 2018.02.14 0 0 1950

Nincs itt olyan jelentősége sem a kérdésnek, mint gondolnád. Akinek Kawai tetszik, azt vesz, akinek Casio, az meg azt...

Én a stage pianokat perferálom, de leginkább ahhoz mérem a látottakat, hogy milyen profi zongorákat láttam már, amihez lehet is mit mérni (Steinwaytől a Blüthnerig sorolhatnám). Ez a különbség a látásmódunk közt, amiben persze semmi gond nincs hogy eltér.

 

Látom továbbá a nagy számok törvényének híve vagy, téged az ami meggyőz. Oké. A statisztika meg azt mondja, hogy amíg itt 1-2 ember a Roland vagy Yamaha vagy Kawai mellett voksol, addig máshol hiába ezrek voksolnak ez vagy az mellett, az átlag ugyanúgy kiegyenlített szerintem, hogy most 1000 ember mondja vagy 1-2, mert ott se lesz olyan hogy 975-en a Kawait fogják éltetni és csak 20-an a Rolandot pl. Na így érted már mire akarlak rávezetni? (-;

Előzmény: vggeri (1949)
vggeri Creative Commons License 2018.02.14 0 0 1949

A "külföldi majmolást" nem tudom hogyan olvastad ki a hozzászólásomból. Mivel ezen a fórumon kb 4-5 ember szokott hozzászólni, érdemes néha elolvasni egy olyan nemzetközi fórum oldalait, ahol naponta több száz felhasználó szólal meg és mondja el a tapasztalatait. Nem a "külföldi" a lényeg, hanem a vélemények, tapasztalatok száma.

 

"Lehet erről vitatkozni, de ki kell a valóságban próbálni leginkább!" Ezzel egyetértek, ezért kérdeztem, hogy vajon játszottál-e a Kawai CA sorozaton, vagy a 675/685-ön. Erre nem válaszoltál. A GH billentyű amit emlegetsz az egy húsz éves technológia. Az NW is kb 10 éves. Én játszottam nagyon sokat mindhárom márka jelenlegi top zongoráin, mielőtt a Yamaha 645-öt megvettem. (Nekem mindhárom tetszik egyébként.)

Mindettől függetlenül természetesen jogod van a Rolandot preferálni! Ezt pont olyan, hogy van aki a francia kocsikat szereti, de azért a többség egyetért hogy a japánok és németek jobbat csinálnak. ;P

Előzmény: djuice (1945)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1948

Az tény, hogy az akusztikus koncert zongorák billentése is jelentősen eltér egymástól. A digitálisok az akusztikusakat próbálják utánozni, melyik ezt, melyik azt, ebből vannak eltérések, és ugye ízlések és pofonok különböznek, az akusztikus zongorák terén is, tehát az ízlésbeli különbségek nem túl meglepőek.

 

Elég sok kritikus review-t olvastam a Kawai digitális zongorákról, és azt kell mondjam, voltak kiegyensúlyozott értékelések jogos kritiákkal is bőven, de ezt az utolsó hozzászólásodat valahogy nem látom ezek közé tartózóknak, bocs...

Előzmény: djuice (1945)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1947

Ebben az esetben azt érdemes tudni, hogy a nyári NAMM június 28-30 között lesz megrendelve, akkorra várható, hogy a gyártók előállnak új termékekkel. 

(A téli NAMM nemrég megvolt...)

Előzmény: K.Gáborr (1944)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1946

Z lábakkal, esetleg dupla/tripla X lábakkal érdemes próbálkozni. A szimpla X lábak komoly hordozható zongorához felejtősek.

Előzmény: K.Gáborr (1943)
djuice Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1945

Én erre a külföld majmolására sosem adtam. Nem azt mondom hogy pl. nem próbáltam ki a nagy reklámozások fejében az MP Kawaiokat, de az az agyonhájpolt 30cm-is fa billentyűzet olyan kakedli minőséget tükrözött, hogy vegye aki szereti.

A Rolandnak tényleg kopogósak voltak a billentyűi, ez igaz, de szerintem legközelebb áll pl. egy koncert Bösendorfer billentéséhez az összes közzül a PHA mechanika családjuk. És nem fárad egyszerűen a kéz rajta órákon át sem, olyan jól eltalált a súlypontjuk. A Roland volt pl. aki elsőnek csinált kiváltópontos dig. zong. mechanikát is. Lehet erről vitatkozni, de ki kell a valóságban próbálni leginkább!

Volt Yamahám is GH mechanikával, na az volt csak a lomha csuklógyilkos mechanika! Az NW már sokkal jobb bennük ma, viszont iszonyat könnyű, elszalad rajta a kéz. Szóval mondhat ki-ki bármit, nálam a Roland az egyik legjobb. A francia kocsikat is milliók méltatják ha már a külföldi fórumokat tartjuk etalonnak mint a Kawai esetén (amúgy sok dilettánsvélemény is van ott), aztán engem ott se lehetne a német vagy japán gépektől eltéríteni

Előzmény: vggeri (1941)
K.Gáborr Creative Commons License 2018.02.13 0 1 1944

Köszönöm mindenkinek a visszajelzéseket, mindenképp elfogok menni mindenhova.6 hónapom van még ameddig ezt a vásárlást meg tudom ejteni, úgyhogy nem sietek sehova, meg ennyi pénznél, nem is fogok sehova sietni.Elvégre a következő 10 évre lesz a partnerem, legalábbis remélem kitart addig. EZ a Korg EC100H is meglepően jól bírja, 9 éves, és eddig csak egy billentyű tört el(egyvonalas C), azt felraktam az ötvonalas h helyére, aztmeg leraktam az eltört billentyű helyére.(Mondjuk nem volt egyszerű kibontani).

Na szóval köszi mindenkinek, majd beszámolok a vétel után, hogy mi lett.

 

Üdvözlettel: K.Gábor

K.Gáborr Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1943

Nekem stage zongorák nem játszanak.Sajnos szeretem beleélni magam virtuóz darabokba, úgyhogy nekem az, hogy itt mozogjon miközbe játszok nem elfogadható.Tudom, hogy lehetne hozzá találni biztos megfelelő lábakat, amin megáll rendesen, meg gondolom van is súlya, de én most ilyen kísérletezgetésekbe nem akarok belemenni.Jó öreg régi kialakítású, upright piano(pianinó) kinézetű digitális zongorák között nézelődnék.Édesapámnak Yamaha DGX630-a van, az is elég robosztus, fa lábakon áll, de még ígyis beremeg néha.

Előzmény: djuice (1939)
vggeri Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1942

azt elfelejtettem, hogy a 3 szenzor minden komolyabb (értsd kb 300 ezer ft fölött) zongorában benne van, márkától függetlenül, tehát ez biztos nem lesz tényező

Előzmény: vggeri (1941)
vggeri Creative Commons License 2018.02.13 0 0 1941

"mert szerintem a Rolandoknak van a legjobb mechanikája"

Azért ezzel a véleménnyel a kisebbségben vagy. Szinte minden nemzetközi fórumon elég nagy egyetértés van abban hogy a Kawai és a Yamaha csinálja a legjobb billentyűket, sőt azt merném mondani hogy a Kawai billentyűit tartja a legjobbnak a zenészek többsége. A Roland nem is készít "top" billentyűzetet, a 1.5 milliós LX17-ben is ugyanaz a billentyűzet van, mint at 500 ezres HP601-ben. Ez egy rövid, műanyag, nagyon könnyű billentyűzet. Egyébként nem rossz szerintem sem, habár elég hangos, és szerintem túl könnyű. De a Yamaha 675-685-ben, és az említett Kawai-okban lényegesen hosszabb, fából készült, koncert zongorákat sokkal reálisabban utánzó billenytűzetek vannak amik csak a legfelsőbb modellekre van kifejlesztve. Abban igazad van, hogy nehezebb a billentésük, csakúgy mint egy akusztikus zongorának.

Persze az egész dolog abszolút szubjektív, de azt nem tudom mi alapján mondod, hogy "szerintem nem a Kawai lesz a te márkád". Játszottál már a CA 67/78/98 valamelyikén valaha? 675/685-ön? Érdemes kipróbálni! :)

Előzmény: djuice (1939)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2018.02.12 0 0 1940

Ami az említett Kawai zongorákat illeti, kicsit kiegészíteném a listát:

 

Ha esetleg van még eladatlan CA-17, azt is érdemes lehet kipróbálni -- bár azzal egy kicsit alálövünk az általad említett Clavinováknak.

Ha a fényes kivitel érdekel, akkor a CS8 és CS11 érdekes lehet, bár tudásban a CA78 és CA98 mint újabb modellek, jobbak.

Illetve a CA48-at is érdemes lehet kipróbálni, elsősorban az új Grand Feel Compact (GF-C) billentés miatt. Van szempont, ami mentén autentikusabb mint a GF II :)

 

Bár a CA-48-at kevésbé ajánlanám, elsősorban a nemrég bejelentett CA-58-ra tekintettel ajánlon a CA-48 kipróbálását, a CA-58 a CA-67 illetve CA-78 alternatívája lehet.

Slab változatból meg a Kawai ES8 / MP7SE / MP11SE (esetleg korábbi MP7/MP11) lehet még érdekes.

Előzmény: vggeri (1937)
djuice Creative Commons License 2018.02.12 0 0 1939

Én nem beszéllek le a Kawairól hogy ne nézzd meg, de szerintem nem az lesz a Te márkád.

Először is, csak kabinet stílusban gondolkodsz vagy az ún. stage pianok is szóba jöhetnek? Ilyen milkós árfekvésben sok jó modell van ott is ami szóbajöhet, pl. Nord Piano 3 stb. De ajánlom a Roland Zenegalériát is Pesten, hogy térj be hozzájuk, mert szerintem a Rolandoknak van a legjobb mechanikája. Gyakorlatilag ellenkezőleg működnek a többi digitális hangszerrel abban az értelemben, hogy még azoknál fárad a kéz a játék alatt, addig a Rolandoknál pont az önfeledt játékot nehéz abbahagyni. Nálad már fontosabb szempont lesz a 3 szenzoros leütésérzékelés megléte is és természetesen annál jobb, minél több modellt próbálsz ki!

Sok sikert!

Előzmény: K.Gáborr (1938)
K.Gáborr Creative Commons License 2018.02.12 0 0 1938

Zongorafeldolgozásokhoz kell a VST, alapjába véve gyakorláshoz a késés miatt nem midizek. Igen ezen én is elgondolkodtam hogy ezen a szinten már az anyagminőség és hangszorok is nyomnak a latba.Mindenképp ellátogatok majd, köszi a tippet.Kawai felé pedig valamiért eddig nem nyitottam, de annyian írják, hogy kénytelen leszek kipróbálni.Mégegyszer köszi a tippeket.

 

K.Gábor

Előzmény: vggeri (1937)
vggeri Creative Commons License 2018.02.11 0 0 1937

Szia, a Clavinova mellett a Kawai-t nézd meg. Látogass el a Budapest Zongoraszalonba, és próbáld ki a CA sorozat 67, 78, 98 valamelyikét, már ha van nekik a boltban kiállítva. Yamaha és Kawai mellett más nem nagyon játszik ezen a szinten. Egyébként ha csak a billentés és a midi számít, akkor gondolom vst-n akarsz játszani? Mert a top szekrényes zongoráknál sok pénzt fizetsz a hangszínért meg a hangszórókért is. Esetleg egy Kawai VPC is érdekes lehet, abban benne van a legjobb billentyűzet, de hangja nincsen csak midi.

Előzmény: K.Gáborr (1936)
K.Gáborr Creative Commons License 2018.02.11 0 0 1936

Sziasztok.

 

Digitális zongora vásárlás előtt állok.19 éves vagyok.12 éve zongorázok, klasszikus témában, régen versenyzongorista voltam.Eddig egy Korg EC100h billentyűm volt, ami elfogadható volt, mert eddig kapcsolataimból fakadólak amikor csak akartam gyakorolhattam akkusztikus zongorán, ha nehezebb darabról volt szó.Most viszont elköltözök, és szeretném magamnak venni egy minőségi digitális zongorát.Őszinte leszek.Két dolgot kivéve semmi sem érdekel egy digitális zongorán.Ez a kettő dolog a játékérzet és az  USB Midi.Semmilyen hangszín, egyéb extra feature engem nem érdekel.Csak, hogy minél jobb érzés legyen rajta játszani, és ezt hajlandó is vagyok megfizetni.Ebben kérném segítségeteket.Nézegetem már pár hete a kinálatot, eddig ott vagyok, hogy a Yamahának a Clavinova szériájából az egyik felsőkategóriás termékét veszem.Talán a CLP 675/685-öt.De nagyon kíváncsi lennék több zenész véleményére is.Milyen felsőkategóriás digitális zongorát javasolnátok még, ha csak a játékérzet számít?

 

Előre köszönöm segítségeteket.

 

K.Gábor

iamtwo Creative Commons License 2018.02.09 0 1 1935

Én ezt vettem:

https://www.aqua.hu/195-asus-vt207n-led-erintokepernyos-monitor-fekete-294561.html

 

A 19-es méret nekem pont jó, nem nagy, nem kicsi, de mégis kétszer akkora mint a korábbi tablet. Mivel a zongora fal mellett van, fúrtam fölé egy szép fekete polcot, azon pont elfér ez (is, és akkor már a füles, jegyzetek, stb is). A videojelen kívül egy USB kábel köti össze a géppel, egyszerre 10 ponton érzékel. Olyan mintha egy nagy tabletet nyomkodnál. A beüzemelésben van egy kis trükk, de így sem tartott tovább 5 percnél.

Előzmény: djuice (1934)
djuice Creative Commons License 2018.02.09 0 0 1934

"nem értettem az áradozást, de gyanítottam, hogy olyan profi zongoristák (vagy kereskedők..) magasztalták..."

 

Egy kis dohány egyes művészeket sem tántorít el attól, hogy bármit reklámozzanak. Akkor egy kereskedő sem fog kardba dőlni ha valamit el kell adni.
Hogy is volt a 90-es évek szlogenje? Van az a pénz, amiért bárkinek képes korpásodni a haja... :D

Amúgy meg ez a márka misztifikáció pont olyan, mint az autóknál, hogy most Mercedes, Audi vagy BMW stb. Kinek mi jön be adott szinten. Ezért nem úszható meg a saját tapasztalat. A vélemények csak iránymutatók maximum, mintsem kész döntési koncepciók (jobb esetben).

 

"az FP-30 füleserősítője elég gyengécske, érzékeny az impedancia-illesztésre."

 

Én mindent saját fülessel szoktam próbálni, mert a boltokban kiakasztott förmedvények, amik még jópár arra járó fejére is ráizzadtak, inkább risztanak mint vonzanak + a sajátom hangját ismerem is.

Amúgy pont én is nemrég vettem új minőségi fülest mert kezd galyra menni a régi, mégpedig a szakma egyik megfizethető standardjét: https://www.arukereso.hu/fulhallgato-fejhallgato-c3109/akg/k240-studio-p3111805/

 

"ipad jó, de az nálam nem tartozik az említett kategóriába"

 

Aranyosak az ipadek, csak valóban drágák. Nekem AIR 2 volt 128 gigás. Az több mint 100 ezerbe fáj használtan is, aztán nem sok mindent tudtam vele kezdeni értelmesen zeneileg, mert főként csak egy hobbi cucc. (Pl. nem tudsz csak 1 alkalmazást egyszerre futtatni hangszer tekintetében + vegyél hozzá átalakítót vagy dokkolót szintén nem kevésért, amivel midizheted...) Úgyhogy inkább elbizniszeltem egy Mac Minire. De valójában ezen összegek feléből ragyogóan összerakható egy hackintosh is meg bármi...

 

"lecseréltem egy érintőképernyős 19"-es monitorra"

 

Na ez engem is érdekelne! Hol kapni és milyen az?

Előzmény: mizu12 (1929)
iamtwo Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1933

Én JBL E50BT-t használok. Ugyan BT képes, de én vezetékes illesztéssel használom, impedanica 32 ohm. Nagy membránja, szép hangja van. Vaskos párnái jól beterítik a fület.
Eredetileg a Yamaha P45-ös hajtotta meg, de az említett tablet-monitor átrendeződés óta egy Asus Xonar DG hangkártya.

Előzmény: mizu12 (1931)
iamtwo Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1932

Ok, lehet hogy ipad jó, de az nálam nem tartozik az említett kategóriába :)

Előzmény: mizu12 (1931)
mizu12 Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1931

Egy ipad-em van, a boltban fejhallgatóval kipróbáltam a Korg moduljával pár percre, nem volt probléma a késleltetéssel,. de nagyon nem jártam körbe a témát.

 

Apropó fejhallgató: amit vittem magammal, az kissé halk volt az FP-30-ba dugva (az ES110-zel rendesen, hangosan szólt), átnyálaztam a netet, és kiderült, hogy az FP-30 füleserősítője elég gyengécske, érzékeny az impedancia-illesztésre.

 

Egy Audio-Technica és egy Sennheiser fejhallgatóról mondták azt a fórumokon, hogy vállalható, egyik 100, másik 150EUR, ezt sajnos nem kalkuláltam bele a végösszegbe, de lehet, hogy nem fogom tudni megúszni.

 

Van valakinek ilyesmiben tapasztalata?

Előzmény: iamtwo (1928)
mizu12 Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1930

Igazad van! Másfél órát próbálgattam a boltban, aztán hazamentem, leültem az SL-880 elé, és kiderült, hogy nem igazán van különbség a Fatar és az FP-30 közt a billentés nehézségében:)

 

Úgyhogy aludtam rá egyet, és megrendeltem a Roland-ot.

 

Mindenkinek köszönöm a jótanácsokat, segítséget!

Előzmény: djuice (1925)
mizu12 Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1929

Szia, én elég kezdő vagyok, de minőségi különbséget éreztem a két bill. közt. Az összes létező review-t megnéztem a neten, és nem értettem az áradozást, de gyanítottam, hogy olyan profi zongoristák (vagy kereskedők..) magasztalták, akik ebben az árfekvésben csak nagyon gagyikkal találkoztak (az elmúlt 10 évből nem volt összehasonlítási alapom). Ennek ellenére számomra az ES110 billentyűzete tényleg "olcsó" érzetet keltett, viszont az FP-30 billentyűzete egyértelműen jobbnak tűnt, mármint ami az anyagminőséget, a billentyűk tapintását, kialaktását illeti (a billentésről nem tudok nyilatkozni, mivel ahhoz nagyzongorás tapasztalat kellene).

 

A hangja lehet, hogy "zongorásabb" az ES110-nek, nekem az FP-30 kissé fémes hangzása jobban bejött.

Előzmény: vggeri (1924)
iamtwo Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1928

"az USB kimenetet is lehet használni tablettel"

Igen! De OTG-s kábel kell hozzá vagy a normál kábel mellé kell egy filléres OTG.
Ha zongora és a tablet között kicsi a távolság (gondolom így lesz, mert a kottatartóba rakod?), akkor bármilyen nem-a-legolcsóbb-kábel jó.

Én is tablettel gyakoroltam egy ideig, de a normális árú tabletek nem jók VST-hez, meg azért kicsi is a képernyőjük, így én végül 9 hónap után lecseréltem egy érintőképernyős 19"-es monitorra. A számítógép és a zongora+képernyő nem egymás mellett vannak, közöttük a szőnyeg alatt egy-egy 5 méteres jó minőségű USB kábel hozza-viszi az adatokat - minden gond nélkül.

Előzmény: mizu12 (1922)
djuice Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1927

Ezért írtam az 5 éves gyereket. Annak se csináltak régen sem szuperkünnyű billentyűzetet. Valahol el kell kezdeni és megtanulni alkalmazkodni, ez az egyedüli lényeg.

Van aki gitáron kezd el tanulni és nem áll rá a keze, aztán átmegy dobra és dobos lesz. Ezt mindenkinek el kell tudnia egy idő után dönteni (esetleg tanári segítséggel), hogy van-e hozzá tehetsége, adottsága, kitartása. Nincs új a nap alatt. :)

Előzmény: ÁsítóSárkány (1926)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1926

Mondjuk a jó zenész szintre is el kell jutni, és mindenki kb. botcsinálta zenészként indul(t) a legelején :) És persze az, hogy milyen hangszeren gyakorolsz, hogy jó zenész legyél, azért nem mindegy.

Ugyanakkor a billentés nehézségén szerintem felesleges aggódni, amíg professzionális felhasználás (megélhetés zenélésből) nincsen kb 1-2 éves horizonton belül.

Előzmény: djuice (1925)
djuice Creative Commons License 2018.02.08 0 0 1925

"egyedül a billentés nehézsége bizonytalanított el"

 

Érdekes! A Fatar 880-on írod hogy gyakoroltál. Annak is elég jó minőségű és a nehezebbek közzé tartozó a billentése. Szerintem az FP30 billentése nagyon lájtos. Nézz meg majd egy RD2000-et pl. ami közel egy milkós professzionális színpadi zongora, hogy annak milyen a billentése!

Szóval, amég nincs kifejlődve a kezed a zongorajátékhoz, ezt a kérdést nehéz is lesz megválaszolnod magadnak.

Csak egy kiegészítés: régen a pianínók korában, mikor csak az volt elérhető, még az 5 éves gyereknek is azon kellett zongoraiskolákat végigjátszani, ami felnőtt fejjel is beton kemény billentésű volt, úgyhogy ez nagyon viszonylagos dolog.

Egy zongoraművész ismerősöm szerint, nincs rossz hangszer csak rossz zenész, azaz a jó zenész azt is tudja, mihez hogy alkalmazkodjon. Nincs kifogás. Na ez is egyféle szemléletmód, csak azért írtam.

Előzmény: mizu12 (1922)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!