Keresés

Részletes keresés

RhB Creative Commons License 2006.09.25 0 0 786

Akkor ha esetleg kezdésnek szeretnék mondjuk valami gabonaszállító szerelvényt, elég csak egy bizonyos vagonból többet vennem, és kész is?

 

Sajnos ezt a kérdést nem pontosan értem. Amúgy a gabonaszállítóknak csak a kanadai változatában "vagyok otthon", ezek viszont tudtommal csak CP vagy CN mozdonnyal fordulnak elő. Amúgy attól, hogy gabonaszállító, lehet több tucat fajta kocsi is benne, lásd a korábban betett fotót az egy-mozdonyos CN szerelvényről.

 

A pályaszámokkal mi a helyzet? Nem hinném, hogy egy fajta festésű vagonból 2-3 számnál többet gyártanának... Ilyenkor jön be a képbe az ügyeskezű barát, aki átfesti?

 

Ez megint változó. Egyes cégek nem variálják a pályaszámot, esetleg egy későbbi újra-kaidás esetén lesz új számmal. Az Athearn általában egyszerre két számmal gyártja a dolgait, ami egy egy újbóli kiadás esetén újabb két számot jelent. A Walthers szokott csinálni 2-es vagy 3-as szetet is különböző számmal, de léteznek 6 vagy 12 darabos készletek is, pl. szénszállító kocsikból. Ezen felül olyan megoldás is létezik - bár elsősorban személykocsiknál -, hogy a komplett festett és feliratozott kocsiról csak a pályaszám hiányzik, ezt pedig egy matricán mellékelik több tucat számmal.

 

Viszont a kedvencem az InterMountain, aki egyszerre általában 6 (néha 3 vagy 12) számmal gyárt egy-egy kocsit, ami a "re-release" esetén újabb 6 pályaszámot jelent. van olyan kocsijuk - pont az egyik kanadai gabonaszállító - ahol már 116. számnál járnak! Persze ezeket utólag beszerezni nem könnyű, de ha az ember türelmes, akkor lassacskán össze lehet szedni. Mellékelem a "hopperek" listáját, ezen a "6  Car #'s " jelenti, hogy egyszerre 6 számmal van, a "Stock #'s 25-30" jelenti, hogy most éppen a 25. -től a 30. számig gyártják (tehát volt korábban már 24), a képre kattintva pedig bemegy az adott kocsi oldalára, ahol fel vannak sorolva az egyes Stock # -hez tartozó tényleges pályaszámok. Az oldalon az első kocsiknál tartanak már a 111-116 számoknál! Amúgy itt mindenféle önürítős kocsi van, nem csak gabonaszállító. Az "In Stock" jelenti, hogy éppen van, az "Out of Stock" most nincs, de várni kell.

 

InterMountain hopper lista

 

 

Ez a Broadway Limited 6-darabos szettje a N&W önürítős kocsijaiből, 2-féle felirattal (kis és nagy ) 4-4 db 6-os szett van, tehát összesen 48 kocsi. Azért ez nem rossz...

 

Itt két szett látható együtt. (Megjegyzés: ha megjön a N&W Y6b gőzösöm, lehet, hogy nekem is kéne vennem vagy 4 ilyen szettet...)

 

Előzmény: Seljuk (783)
crash__override Creative Commons License 2006.09.25 0 0 785
Ha kezdésnek egységes vonatot akartsz, akkor arra a legjobb egy BN-es szénvonat :-)

N-ben a Kato-nak van 8db-os szettje, és az Athearn-nek 5db-os pakkja hopper-ekből. Egy dupla SD45 vagy a modernebb időkben SD60M, és mehet a szerelvény.
Én is most egy ilyet akarok összerakni, de senki sem árul dummy SD45-öt N-ben. A két mozdony sok egy 16 kocsis vonatra, csak egymás ellen dolgoznak, egy működő gépet meg kibelezni barbárság :-(
Előzmény: Seljuk (783)
crash__override Creative Commons License 2006.09.25 0 0 784
A BN nagy kedvencem, igazán lebilincselőek azok a zöld gépek.
Az a jó a BN-ben, hogy mind sivatagi pályát építhetsz, mind hegyit, hiszen a Northern Pacific-el megörököltek jónéhány igazán kemény hegyi pályát.

És ne tessék ilyen szép tűzpiros CP gépekről képeket felrakni, mer' a Bourlinton-Northern-es mániámat elnyomhatja könnyen a piros mozdonyok felé való vonzódás. A másik ami mindig megfog, ha egy SF super chief festésű F7-est látok :-P

Előzmény: RhB (780)
Seljuk Creative Commons License 2006.09.25 0 0 783

Köszi, értem.

 

Akkor ha esetleg kezdésnek szeretnék mondjuk valami gabonaszállító szerelvényt, elég csak egy bizonyos vagonból többet vennem, és kész is? A pályaszámokkal mi a helyzet? Nem hinném, hogy egy fajta festésű vagonból 2-3 számnál többet gyártanának... Ilyenkor jön be a képbe az ügyeskezű barát, aki átfesti?

Előzmény: RhB (782)
RhB Creative Commons License 2006.09.25 0 0 782

Nagyon buta kérdés következik: egy bizonyos cég mozdonyai csak saját vagonokat húznak? Meg persze a külsős cégek vagonjait, mittomén valami gabonatermelő cégét. De hogy mennyire valószínű hogy egy UP mozdony olyan szerelvényt húz, aminek a fele UPs vagon, negyede mondjuk valami szénkitermelő vállalaté, és a maradék negyed meg mondjuk a Santa Féé?

 

Ez egy nagyon összetett dolog. A fordavonat szerű vonatok, mint pl. a szénszállító vonatok leginkább a csak saját társaság kocsijaiból állnak, esetleg ha egymáson keresztül mennek, akkor ezek kocsijai is lehetnek benne. Vegyes tehervonatokban mindenféle kocsi lehet, de az reálisnak tűnik, hogy a saját kocsik aránya nagyobb. Nagyon nagy társaságoknál ez az arány nagyobb is lehet, lévén baromi sok kocsijuk. Az egyik "boxcar"-os cikk a Model Railroader-ben említi, hogy pl. a New York Central és Pennsylvania kocsik aránya akár 10% is lehet, bárholis járjon a vonat, olyan sok fedett kocsijuk volt.

 

Azt is figyelembe kell venni, hogy bizonyos speciális kocsifajták, mint a konténerszállító, piggyback, tartálykocsi, gabonaszállítók stb. többnyire nem vasúttársaságok tulajdonában vannak, hanem szállítmányozó cégek ill. termelői szövetségek tartják fennt. Tehát pl. egy UP tartályvonatban nem nagyon van UP kocsi, hanem UTLX, GATX, Procor, Cargill stb. feliratúakat látni. Tartálykocsik leginkább vasútüzemi céllal vannak saját tuljdonban, pl. üzemanyag, kenőanyag a mozdonyok számára. A konténerszállítók nagy része TT (Trailer Train) vagy TTX feliratos, bár ezeken előfordul a bérbevevő társaság neve is (pl. TTX és UP is), hasonló a helyzet az autószállítókkal is. A gabonaszállítók jó része pedig termelői, tároló vagy feldolgozó társaságoké, pl. Aurora Elevator Coop (ilyen kocsim van) vagy Canadian Wheat Board (ez tudtommal állami cég) stb.

Előzmény: Seljuk (772)
RhB Creative Commons License 2006.09.25 0 0 781

Na ezt nagyon hiányolom a Wikipediában hogy nem írja hogy a nagyobb cégeknél kb meddig voltak üzemben a gépek. Láttam hogy 50es években kezdtek a GP9esek, dehát...

 

Itt egy link Michael Taylor GP9-es oldalára. Ezen alacsonyorrúra átépített CPRail GP9-esek (GP9u) vannak, 2005-ben még 206 db aktív mozdony volt. Azt nem tudom hirtelen, hogy máshol meddig voltak, de hasonló átépítést láttam már más vasútnál is.

 

CPRail GP9u
Előzmény: Seljuk (772)
RhB Creative Commons License 2006.09.25 0 0 780

Nem vagyok nagy vasúttársaság tudós,de a két társaság nem a BNFS néven egyesült?
Vagy ez a AT&SF egy újabb verzió?

 

A két egyesűlt társaság a Bulington Northern és a Santa Fe, a nevükből lett a BNSF, azaz Bulington Northern Santa Fe. Az AT&SF a Santa Fe hivatalos rövidítése, ugyanis őt úgy hívják, hogy Atchinson, Topeka & Santa Fe, de általában csak Santa Fe-ként emlegetik. Több hasonló eset is van, pl. a csak Burlington-ként emlegetett társaság rendes neve Chicago, Burlington & Quincy, azaz CB&Q, egyébként később a Burlington Northern része lett. Olyan is előfordul, hogy a közismert névnek látszólag semmi köze a hivatalos névhez. Néhány példa:

 

Milwaukee = Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific (CMStP&P)

Rock Island = Chicago, Rock Island & Pacific (CRI&P)

Rio Grande = Denver & Rio Grande Western (D&RGW)

New Haven = New York, New Haven & Hartford (NYNH&H)

Frisco = St. Louis - San Francisco (SL-SF) (a Frisco a San Francisco "beceneve")

 

Cotton Belt = St. Louis Southwestern (SSW)

Katy = Missouri-Kansas-Texas (M-K-T)

Monon = Chicago, Indianapolis & Louisville (CI&L)

 

...és a legszebb:

SOO Line = Minnepolis, St. Paul & Sault St. Marie (MStP&SStM) :-))))))

 

A képen lévő modellen látható, hogy a vezetőállás oldalán A.T.& S.F. van, a szerkocsin meg Santa Fe...

 

Ez meg egy kis illusztráció  a helyzet "komolyságát" mutatva. A kép felső részén a BNSF kialakulása látható, a piros a Santa Fe, a zöld Burlington Northern családfája, csak a jelentősebb társaságokat említve. Alatta a sárga ugyanez az UP-re. Sajnos a lebutított kép nem nagyon olvasható, de azért látványos...

 

Előzmény: bézés (770)
RhB Creative Commons License 2006.09.25 0 0 779

Pl. a GP4-eseket 1965-től gyártotta az EMD,...

 

Látod, tudsz te még nekem is újat mondani... :-))))

Előzmény: manhattani (775)
etwg Creative Commons License 2006.09.24 0 0 778
Szloveniában van egy srác (jesenicei klubban) aki árulja a kennedyk kaszniját (nem is drágán).
Előzmény: vert (777)
vert Creative Commons License 2006.09.24 0 0 777
Sziasztok!Keresem a Horvát Vasutak 2062 dízelmozdony jellegrajzát (kenedy) Gyári sorozatjel  GE-EM GT 26CW ha jól tudom,H0 modellt szeretnék építeni. Tud valaki segíteni?
etwg Creative Commons License 2006.09.23 0 0 776

Van a neten több roster is ahol minden idevágo adatot megtalálhatsz, mert a wikinek ez aligha lehet a feladata...

 

Keress pl. a www.trainweb.org -on

Előzmény: Seljuk (772)
manhattani Creative Commons License 2006.09.22 0 0 775

>Na ezt nagyon hiányolom a Wikipediában hogy nem írja hogy a nagyobb cégeknél kb meddig voltak üzemben a gépek.

Erről akár egy könyvet is lehetne írni....

 

Pl. a GP4-eseket 1965-től gyártotta az EMD, de a UP-nek 1999-ben még 11 darabja volt, igaz, hogy a D&GW-től került hozzá. És volt neki 3 GP15-öse, amilyet az EMD sosem csinált. Valami régebbi gépből alakították át AC hajtásúra, és új pályaszámot kaptak, mint nálunk néhány V41-es.

Előzmény: Seljuk (772)
Seljuk Creative Commons License 2006.09.22 0 0 774
Néztem az usavasut.hu-n a diorámádat zorwick, elég jópofa az a kis állomás. Jól látom, hogy mattítva van a sín? Az a gáz, hogy én Nesben szeretném ezt most a hely miatt, és azt megcsinálni... Nem kispálya :)
manhattani Creative Commons License 2006.09.22 0 0 773

>Magyar nyelvű irodalom e témában tudomásom szerint egy van a ww.usavasut.hu.
A linkek között sok jó kis oldalt találsz, ...

 

Igen, az nagyon jó kis honlap :-)))

 

Annál is inkább, mert hamarosan rajta lesz a cikksorozat az amerikai terepasztalomról, ami ugyan csak egy kikötői teherpályaudvar, de azért mégis... :-)

De azért zorwick fővonali vonatának lesz egy átmenővágány, a könyvespolcban meg a rejtett tároló.

 

Amerikai terepasztalhoz a legtöbb ötletet, legjobb képeket a Modell Railroaderben lehet találni. Including amerikai sivatagi vonal, amit egy holland csinált...

Előzmény: zorwick (761)
Seljuk Creative Commons License 2006.09.22 0 0 772

"A GP9-es már zűrösebb, mert az 50-es évektől létezik"

 

Na ezt nagyon hiányolom a Wikipediában hogy nem írja hogy a nagyobb cégeknél kb meddig voltak üzemben a gépek. Láttam hogy 50es években kezdtek a GP9esek, dehát...

 

Viszont annak örülök, hogy a GP38-2es beleillik a 70es-80as évekbe (bár ez nem lep meg, mert direkt néztem hogy a 70es évek elején fejezték be a gyártást:) ). Akkor viszont legyen a Union Pacific.

Nagyon buta kérdés következik: egy bizonyos cég mozdonyai csak saját vagonokat húznak? Meg persze a külsős cégek vagonjait, mittomén valami gabonatermelő cégét. De hogy mennyire valószínű hogy egy UP mozdony olyan szerelvényt húz, aminek a fele UPs vagon, negyede mondjuk valami szénkitermelő vállalaté, és a maradék negyed meg mondjuk a Santa Féé?

Soldato Creative Commons License 2006.09.22 0 0 771
Előzmény: bézés (770)
bézés Creative Commons License 2006.09.22 0 0 770
Nem vagyok nagy vasúttársaság tudós,de a két társaság nem a BNFS néven egyesült?
Vagy ez a AT&SF egy újabb verzió?
Én áthidaló megoldásként vontatok Európai kocsikat,vagy mernjen gépmenet?
Előzmény: RhB (769)
RhB Creative Commons License 2006.09.22 0 0 769

Az UP ebből a szempontból jó választás, mert az "ókortól napjainkig" létezik, tehát a különböző korszakokat csak a mozdonytípusok alapján lehet elkülöníteni (még a mozdonyok festése is változatlan). Az is előnye, hogy szinte minden mozdonytípusból volt neki. A 80-as évek és a BNSF egy kicsit nehezen jön össze, mert a BNSF 1995.09.22-én jött létre a Burlington Northern (BN) és a Santa Fe (AT&SF) társaság egyesülésével.

 

A GP38-2 manapság már többnyire kikopott, bár egy-két társaság még használja. Ideális mozdony a 70-es és 80-as évekhez. A BNSF-nél nem tudom mi a helyzet vele, lehet, hogy ezt már csak tolatásra használták.

 

A GP9-es már zűrösebb, mert az 50-es évektől létezik, a 80-as/90-es évekre már nem nagyon maradt, leginkább a kisebb társaságoknál, a nagyoknál többnyire csak átépítve és alárendelt szerepben.

 

Arra általában vigyázni kell, hogy a modellgyártó cégek hajlamosak egy-egy típust olyan verzióban is kihozni, ami sohasem létezett (az én kedvenc társaságomból említve a Canadian Pacific F7-est), illetve az egyes társaságoknál található eltéréseket sem csinálják meg.

Előzmény: Seljuk (768)
Seljuk Creative Commons License 2006.09.22 0 0 768

Először is köszönöm, hogy ennyien válaszoltatok!

A wikipediát már jó ideje nézegetem, és tényleg remek (legalábbis nekem, tudatlannak) az adatbázisuk ezen a téren is.

Igazából alapból ilyen 80as éveket lőttem be, de ahogy írtam, belezavarodtam a festésekbe. Kérdeztétek melyik tetszik legjobban, ilyesmi. Igazából legjobban a BNSF tetszik, ami megfogott még az UP. Mindenképp ilyen nagyobb vállalatokban szeretnék gondolkodni, mert egyenlőre egy tök szimpla valamit szeretnék csak és gondolom ilyen gépekkel az ember gyakrabban is fut össze.

Ugyanezen az elven tovább haladva döntöttem úgy, hogy talán így kezdésnek egy roadswitcher lenne a legjobb. GP38-2, GP9? Ilyesmi, egyenlőre itt tartok...

 

üdv.

Seljuk

RhB Creative Commons License 2006.09.22 0 0 767
Ja, még az is lehet, hogy Epoche 3-asak azok a MÁV kocsik...
Előzmény: zorwick (765)
RhB Creative Commons License 2006.09.22 0 0 766

Biztos szegény bézés is azon emészti magát, hogy mit tegyen a BN SD70-ese mellé?

:-)))))))

Előzmény: zorwick (763)
zorwick Creative Commons License 2006.09.22 0 0 765
bézés kolléga SD70-el húzat magyar kocsikat:))
RhB Creative Commons License 2006.09.22 0 0 764

...Atlas gyárt megfelelő modelleket...

 

Ja igen, és ha már találtál néhány neked tetsző mozdonytípust, akkor ez alapján is be lehet lőni a korszakot és vasutakat... Szóval kérdezz bátran!

Előzmény: Seljuk (760)
zorwick Creative Commons License 2006.09.22 0 0 763
Mi az hogy megmondjuk:))))))))

Mindenki azt kapcsol össze amit akar:))) Max jól meg lesz kritizálva!;)
RhB Creative Commons License 2006.09.22 0 0 762

Előszőr is ez az Epoche beosztás a német vasúthoz kötődik, bár a többi európaira is alkalmazzák, viszont az USA-val kapcsolatban felejtsd el!

 

Az Epoche V alapján feltételezem, hogy a 90-es évektől kezdve érdekel a dolog. Bár az is lehet, hogy ez csak azért van, mert nincs infód. :-))) Azt ne várd senkitől, hogy a "ki kit mikor vett meg" témába belebonyolódjon, mert akkor itt 40-oldalas hozzászólások lesznek. (Amúgy ez a folyamat még az "Epoche V" alatt is javában zajlott/zajlik. Ráadásul még újak is alakulnak.) Inkább kérdezz konkrétan, melyik vasút(ak) festése tetszik, aztán majd megmondjuk, hogy jönnek ki egymással...

 

Irodalom... Hmmmmmm, ez nem könnyű, előbb tudni kellene, mi érdekel? Általában éredemes a wikipedia-t nézegetni és buzgón használni a "Search" funkciót. Na meg a Google is hasznos lehet....

Előzmény: Seljuk (760)
zorwick Creative Commons License 2006.09.22 0 0 761
Olyan weboldalt sajnos nem tudok, hogy hogyan csináljunk Ep. V-ös amerikai terepasztalt könnyen-gyorsan, de egy két tippet innen bizonyosan kaphatsz. :)))

Mindenképp tájékozódj a neten a mai gépparkról, nézegess sok-sok képet. Linket nem kell irnom, csak a gugliba írj bár keresőszót, aztán onnantól már dominóelv:)

Magyar nyelvű irodalom e témában tudomásom szerint egy van a www.usavasut.hu.
A linkek között sok jó kis oldalt találsz, az írások, képek segítenek tájékozódni.

Próbáld meg kialakítani mi az ami érdekel konkrétan, mert ez egy eléggé szerteágazó téma. Egyet megígérhetek, hogy innen bizonyosan sok segítséget fogsz kapni.

Sok sikert
Előzmény: Seljuk (760)
Seljuk Creative Commons License 2006.09.22 0 0 760

Szervusztok!

 

Teljesen új vagyok itt, és biztosan járatlanabb is a témában mint Ti, de szeretnék készíteni -egyenlőre elméleti síkon pénz hiányában- egy amerikai jellegű terepasztalt (USA). Ha tudtok valami tanácsot, segítséget adni, esetleg irodalmat ajánlani (főleg neten) kérlek írjatok a panzertiger@vipmail.hu e-mail címre! Odáig jutottam eddig, hogy az Atlas gyárt megfelelő modelleket, de belekavarodtam a festésekbe, és abba, hogy melyik vállalat melyiket vette meg, emiatt úgy döntöttem, a biztonság kedvéért epoch V-öst csinálnék...

 

Köszi szépen a segítséget,

Seljuk

zorwick Creative Commons License 2006.09.21 0 0 759
Mind a 4 tengely hajtott, 5-pólosú motorral, két lendkerékkel, kadee kapcsolókkal, izzós első világítással.
Előzmény: bézés (758)
bézés Creative Commons License 2006.09.21 0 0 758
Megkérdezhetem ,hogy mind a 4 tengely hajtott,és lendkerekes,és hány pólusu motor van benne?
Köszönöm.
Előzmény: zorwick (757)
zorwick Creative Commons License 2006.09.21 0 0 757
A www.usavasut.hu-n, a modell menüpont alatt a zorwick galériákban találsz pár képet.
20.000 HUF az ára.
Előzmény: bézés (756)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!