Alulról szerencsére jól hozzáférhető, vasúti járművön nyitott az egész. Kíváncsi vagyok az olajteknő állapotára is, mert abból is kb. 5 liter vizet engedtem le.
A főtengely mitől törik el? Autónál, munkagépnél, egyéb nagy motornál még nem találkoztam ilyennel, viszont épp kéthengeres Csepel-motornál igen. (Fehér-tavi halgazdaság vagonkulijában, hónapok óta emiatt áll.)
Lassan írtam és sokat ,közbe te is beírtál.Vettem már ki én is kéthengeresből úgy törött főtengelyt,hogy a hajtókarokat -dugattyúkat feltoltam a felső holtpontba és kiforgattam a tengelyt így a tetejét nem bontottam meg.De ,hogy az egész főtengelyt be lehet-e tenni arra már nem emlékszem.Ti akik most is aktív szereplői és nem szurkolói vagytok a témának majd megadjátok rá a választ.
Mivel a motor dugattyúi be vannak állva-rozsdásodva ezálltal a főtengely is úgy áll mintha be lenne hegesztve,ezért a könyebben leköthető hajtókar csapágyfedelét hiába veszi le az emberfia mert a forgattyúcsapról nem tudja levenni ugyanis a másik hajtókarhoz lehet,hogy éppen nem fér hozzá(meg ha hozzáférne is ) a tengelyt nem tudja elmozdítani a berozsdásodott hengerek miatt.Miután már valamennyit mozdul netán jobbra-balra a főtengely akkor már letudja emelni a csapról.De a hengerfejfelől csak mindkettőt lefelé tudja nyomatni éppen ezért felváltva kell nyomatgatni,hamár megmozdult valamerre.Nem beszélve arról úgye,hogy a sok áztatás után még nem árt ha a felfelé igyekvő dugattyú hengerét megcsiszolja a dolgozó mókuska,hogy annak már szabad útja legyen legalább.No de nem akarok én okoskodni,hisz ezt tudjátok ti is... Bocsi,hogy beleszóltam csak nagyon ráértem és írogattam unalmamba.Dutráslacinak is igazat adok hogy úgyis talán csak a hajtókar lesz megmenthető.Csak nektek árulom el halkan csendbe,hogy szedtem én már szét berohadt Csepelt úgyis hogy lekötöttem a hajtókarokat,fejreállítottam a motort és a dug.csapnál megütve hüvelyestől kiütöttem a dugót aztán összetörtem a hüvelyt(mert tudtam,hogy van másik új garnitúra)-aztán már ment minden a maga útján.Persze ezt egy ritkaságszámba menő veterán motornál nem lehet megcsinálni,ahol minden eredeti darab óriási kincs.
Visszaugrok egy kicsit!! Hol és ki kínált neked szelepnélküli vezérlőtömböt MTZ-re?Már csak azért kérdezem mert elég ritka helyen találkozni ilyennel.Én idáig két helyen láttam ill.találkoztam vele de csak mint mellék vezérlőtömb amit csak a szelepessel együtt lehet használni (fővezértömbbel )párhuzamosan kötve.Olyan Orosz gépeken ahol három tolattyú kevés ott ezzel a szelepnélkülivel szaporították meg a felhasználhatóságát.Küldök egy-egy képet a sematikus rajzáról.A lényeg hogy a vezérlőcsatornáit öszekell kötni és viszavezetni a tartályba.
Ezekre gondoltál? Csak azért,hogy nehogy megtévesszelek valamivel.
A kéthengeres Csepel motornál az oldaldeknit le kéne venni és a könnyebben elérhető hajtókart levenni a főtengelyről.A mozdonynál nem nagy munka,nem utólag kéne sopánkodni az elrepedt eldeformálódott alkatrészek láttán,ahogy kisvasutas körökben szokás.Érdemes előre gondolkodni,főleg ha többen is figyelmeztettek!
Igen a megmozduláson múlik minden mert egy hengert nyomatsz ill.dugót, az menne lefelé de a másiknak meg jönni kellene fölfelé. Ilyenkor jó lenne ha a főtengelyt ki lehetne venni és a két hengert függetleníteni egymástól.
Ezt az akciot szivesen megnéznénk.Mikor milyen nyomásnál,mi történik?Melyik pillanatban mozdul meg a fötengely?Egy rövid videot készithetnél róla.Valahova felrakhatnád ,pl:Indavideo.Ha megtenéd nagyon megköszönénk.Köszi!!!
Kétesélyes. Vagy igen, vagy nem. Amúgy a szétszedéskor nem találtam hengerfejtömítést, cserébe jó adag sziloplasztot vakartam le az illeszkedő felületekről.
Nem hirtelen, egyszerre küldöm be a naftát :-). Nem szeretném szétrobbantani a blokkot, kiszámoltam, mekkora erők ébrednek. Csepel dugattyúnál kb. 400 tonnának megfelelő erő, ugyanekkora emeli le a hengerfejet is.
A kis olajinjektor 400MPa (huhh, ijesztő adat - 4000bar!) nyomást tud. Legutóbb egy 200cm3-es Honda motort indítottam meg vele, 70 bar körül megmozdult, pedig jobban be volt állva. (Nyitott gyertyanyílással állt kb. 5 évet a szabadban.)
Az olaj a henger palástját is feszíti. Ha egy ponton megreped egy picit is a rozsda, a petróleum már szalad is be a két felület közé és szétpattintja.
(A dolog pikantériája, hogy jópár csapágyat, kapumozgató mechanikát, sorompót stb. már szétszedtem és összeraktam vele, eszembe nem jutott, hogy erre is jó.)
Még mindig nem elégítetted ki kíváncsiságom :-) Azt felismertem, hogy porlasztó volt, de írtad, hogy "szerszám gyártással" foglalkoztál. Most meg azt írod hogy a "kissé begyógyult" motor megindításához fogod használni. Nem értem hogyan? Csavarszárt hajtasz bele és -a dugattyúra valami védő fém darabot téve- ezzel próbálod megmozdítani?
Köszönöm a jóleső szavakat és az információkat.Bízom benne,hogy már végre valahova majd csak eljutok.Kihasználva,hogy Hévízen voltam meglátogattam a major múzeum hombár padlását Keszthelyen.Persze a pincéjét sem hagytam ki.No meg a Gizella nevű vendéglátó helyet ahol lefotóztam a pincérnőt.Éjszakára elküldöm nektek.Figyelem!!! Ez nem veterán!!!A rehabilitáció kérdésére még majd viszatérünk.
Na végre olvashatunk újra !! Remélem sikeres volt a rehabilitáció !!! Az akkumlátorok feltöltve..... Most egy darabig csak mi olvassuk az eltelt időre adott reakcióidat !!! Ma volt Vecsésen káposztafesztivál,stabilmotorokkal veterán traktorokkal. Sok-sok ezer látogatóval. Érdeklődés szempontjából a legjobb,mert ennyi ember sehol sem nézi meg ezeket a gépeket. Dutrancs !! A mozgás nem okoz már fájdalmakat ?? Az év valószinűleg utolsó ilyen rendezvénye Monoron lesz október 4.-én. Szüreti felvonulás veterán traktorokkal. Mégegyszer nagyon örülök ,hogy újra közöttünk vagy !!!
Most 2o-ashoz vagy 54-eshez kellenének az említett alkatrlészek?Bp.Üllői út PÁL-dugattyú amit ajánlhatok.Fúrasd föl a hengereket és csinálnak neked minta után dugókat,gyűrűkkel,csapszeggel.Adagoló elemekkel kapcsolatba azt hallottam ,hogy megköszörülik az elemdugattyút és új hüvelyt készítenek hozzá valahol Kistarcsán.(Ha még működik ez a csatorna).Próbáld meg felhívni ezt a számot:o6 3o/3 986 463 vagy o6 2o/2 632 865,de ha jól sejtem te délvidéken élsz ,ugye?A számokért nem tudok garanciát vállalni mert nekem még nem volt rá szükségem.