Elmentem ma keresgélni SZK-5-ös után ,de azt már "eltüzelték"! Kicsit elkéstem.De ennek ellenére nem volt hiábavaló a munkám mert a következő szakirodalommal bővítettem a repertoáromat-gyűjteményemet.:
Azt meg is hiszem,de látszik rajta! Mi is ilyen könnyebb munkára használjuk már csak a 28-ast,20 évvel ezelőtt meg bérbe szántottunk még vele (2 fejes csővázassal)! Mióta ráraktad a turbót mennyivel bír többet? Láttam a szántásos videót,fantasztikus! :-)
A kuplung felőli hengerfejet levettem. A másikba beleküldtem az olajat, megindult és kinyomta a másik perselyt, hüvelyestől. Utána át a másik hengerre, a megmozdítottat kidrótkorongoztam. A kuplung felőli dugattyú meg se moccant, szépen lefolyt a benyomott anyag a karterbe. Marad a kikötős-perselyösszetöröős módszer, ezekért nem kár, lemezesen rozsdásak.
Szerencse a szerencsétlenségben,hogy pont a víz mentette meg a főtengelyt, az alulra került, a fáradtolajban úsztak a csapágyak, így sértetlenek.
Tavaszig hagyom a csudába, teleöntöttem az egész motort használt hajtóműolajjal, meg lekötöttem fóliával. Nem ez a gép a legfontosabb most, hogy menjen.
A másik vezérelőtömbbel Orosz autógréderen találkoztam a Bp.Hárosi laktanyából vette meg egy Kft és azt újítottam fel,valamikor 1990,vagy 91.-ben. valami Dz-o99 vagy valami hasoló tip. volt.Az MTZ topikba annak a motorját tettem be azt a hat hengeres kismotorosat.
SzK-5-ről semmim sincs mert a mi TSz-ünkbe nem volt.Van különbség az SZK-4 es váltó és híd között?Mert azt tudnák küldeni.Igérem neked utána járok és elküldöm a rajzokat vagy képeket,csak meg kell csinálni a benti gépemet mert nem jó.Most a műhelyből írok és itt nincs szkennelőm.
Ez megvan nekem is. Fantasztikus gépkönyv gyűjteményed lehet! A másik szelep nélküli vezérlőtömbbel hol találkoztál? Azt szeretném megkérdezni, hogy a "KEZELÉSI UTASÍTÁS A NYIVA SZK-5 TÍPUSÚ önjáró arató-cséplő géphez" című (Agrotröszt 1974) kiadványhoz szerintem mellékletként tartozó "43.ábrád" nincs meg véletlenül? Ez tartalmazza a sebességváltót, tengelykapcsolót, első hidat. Ez az én könyvemből hiányzik. Nagyon örülnék, ha ez meglenne neked v. valakinek és megkaphatnám valamilyen formába. Előre is köszönöm a "szorgos keresést" :-)
Az első munkahelyemen a Közútnál aszfaltos reizereket húztak a nagy Dutrák.Tele rotyogó anyaggal 12 T volt,ha jól emlékszem.Fönt dohogott a kéthengeres Slavia dieselmotor keverte a kását az üstben,alul meg a tűzszekrénybe fújta be a lángot, hogy ki ne hűljön.Az idősebbek még emlékezhetnek a látványra és a szagra.A traktorosok nem kímélték a gépeket mert kölcsönzött gépek voltak.Ennek ellenére elég jól bírták.
Értem,ezért is kérdezek már olyat aki jobban tudja,mivel az öregem nem hajtott nagy Dutrát! Volna itt egy eladó nem olyan messze tőlem,és megvenném hobbi célra ha volna miből,de így csak "elképzelem" sajnos! A te ezresed nagyon jó bőrben van,de a kis Dutrát is használod pölö? Veteránkiállításokra gondolom jársz? Ha egyszer véletlen eljutok oda kerülni is lehet a "járművekkel"?
Nálunk a Tsz-ben a nagydutrák bizony sokat mentek.A 3 falu határát(közös tsz volt) 2 D4K-B szántotta meg 3 szor! Mert akkoriban ahogy öregapánk mesélte 3szor szántottak:tarlóhántás,keverőszántás,őszi mély szántás. 1 gépen két traktoros volt és 12 óráztak,csak vasárnap délben álltak meg vele. Magyarul a Dutra motorja vasánap délig ki sem hült.Mégis bírta!Az ő emlékei szerint kb. másfél évente hoztak bele egy új motort,és akkor egyidejüleg az egész gépet feljavították.Ezen kívül silót tiportak,gréderezték az utakat,télen havat toltak,magyarán egész évben dolgoztak.
Nem veterán traktor,de aki szereti a mozdonyokat és a velük kapcsolatos leírásokat azoknak figyelmébe ajánlom ezt a kis könyvecskét.(Bobi ! Neked meg van ?).
Nem felejtettem el, a Te ötleted alapján toltam meg a Hondát. Érdekes, annál elég volt egy fúrás utána, csak felületi rozsda volt.
Dutrancs mester szavaival: több havat lep...tél, mint én. Eszembe nem jutott volna belenyomni az olajat, pedig jópár csapágyat, fogaskereket fel-és letoltam a benti szerszámmal.
A szétfagyasztott blokk helyett vettük Ózdon a másik motort, résztulajdonos vagyok benne. Nem hagyom, hogy az illető megismételje.
Most lehet,hogy hülyeséget kérdezek,de a 6 hengeres Dutrákat mikre használták régen? Azt tudom,felénk jobban disztillerezésre, pótot húzgálni satöbbi! De az öregem szerint nem bírták a huzamosabb hajtást! (szelepek,hengerfej) Különben szerintem a 2 hengereseket találták el legjobban! :-)
A hanyagságból szétfagyasztottat kifelejtetted a felsorolásból.A hajtókar lekötést úgy értettem,hogy a felfelé mozdulóra nem teszed fel a hengerfejet,hadd nyomja ki henger persellyel együtt.Aztán úgy kell vele cselekedni,mint a dorogi PUCH hajtány hengereivel.Az olajos kinyomás ötletét tőlem kaptad telefonon,tetszik ahogy reklámozod.
Hallottam, kár lenne a trakit is szétbontani. Azért köszönöm!
Most van két mozdony, két átforgatható motorral, plusz ez a szétrohadt motor. MÉH-telepről egy új blokk (mert akad még olyan idióta barom az országban, aki kidobja), plusz egy kopott, de még nem köszörült főtengely.
A fő vontatási feladatokat úgyis a négyhengeres gépek végzik.