Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Végre kezdik észrevenni ezeket a kisebb korridorokat. Pld. Csizfürdőn szívesen áztatnám magam egyszer. Ha jól tudom Losonc és Kalonda között a forgalom szünetel. Pedig ha megnyitnák Ipolytarnóc felé egészen Balassagyarmatig lehetne jutni , a hiányzó 6,3km-rel Ipolyságig. Szerintem ez tök baba lenne.
Sajna a délig való észjárás - bár nem akarok senkit sérteni sokszor igaz még délelott is, tanuja vopltam amint egyszer Kassán a Pirossapkás-állomásfonok kioktatta a szlovákul nemtudó ám németul jól beszélo a magyar kb 70 év koruli bácsikát hogy a Rákóczit ne az állomáson keresse hanem a Kassai dóm kriptájába. Pedig a gyorsvonat az orra elott állt, igaz nagyon koszosan mint ahogy már novemberben ez nem is lehet másképp, de a kék szurke Máv szinezés azért szembetuno volt a kocsin. ha valamit szeretnétek tudni nyugodtan kérdezhettek, amint idom engedi válaszolok, elég sokat utazom vonattal rendszeresen Pelsocrol a munkahelyemre Jókut (Kúty mellé így van némi tapasztalatom. talán nem ide való de nemhagyhatom szónélkul, biztosan voltak kozulôwetek is néhányan az elmult héten a pozsonyi vasutas találkozón. A látogatók szerény becslésem szerinti jó harmada a Budapesti kulonvonattal jott és a mozdonybemutaó alatt viszont a folvonultatott gépekról egy szó sem esett magyarul, eleenben a 310 re írt német szoveget még három gozosnél nyugodtan beolvasták. amint tobb idom lesz ezt szóváteszem a rendezoségnek - persze illedelmesen és esetleg segítséget is folajánlva, ellenbemn a jovore tekintve jó lenne ha ti is az utazást szervezokon keresztul igényelnétek a magyar nyelvu kiséro szoveget még akkor is ha sokan kozuletek jól beszélik a németet. Még ha ideát ok is alkotják a tobbségi nemzetet nemlehetnek ennyire bunkók hogy egy nemzetkozi találkozón a résztvevok jelentos hányadának nyelvén elmulasszák az információadást.
A Hatvan-Fülek-Miskolc vonat (szlovák) menetrendjét letöltheted a lent belinkelt oldalon PDF formátumban (160, 163-164-es mező).
Remélem sikerül valamilyen "normális" díjszabást kialakítani, mert ha a Szeged-Szabadka-Kiskunhalas viszonylathoz hasonló lesz, árban sem lesz versenyképes.
Lehet, hogy jobban kihasznált lenne a kedvezőbb időpontban közlekedő Hatvan-Losonc vagy Miskolc-Losonc közvetlen vonat.
2.) Mennyi a különbség árban a személy és a gyorsvonat között?
3.) Hogy van szlovákul a menettérti szó?
Konkrétan a 12:06 (Os 7346)-os vonattal mennék Zólyomból Besztercebányára, vissza pedig a 13:18 (Os 7305)-ös vonattal (ami Vrútky-ból jön) jönnék vissza, ami 13:56-kor érkezik Zólyomba.
Ezzel kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy ezek milyen vonatok szoktak lenni? Itt mozdonyra, kocsikra, esetleg motorvonatra gondolok.
Jegyet Zólyomban kérd angolul és esetleg tedd hozzá , hogy djakujem: Az ember soha sem tudja. Én fül és szemtanúja voltam , hogy Révkomáromban egy idős nénit aki helyi magyar volt egy szlovák vasutas meg sem hallgatott. Egyszer a pénztárban lévő hölgy nem akata érteni hogy Érsekújvár és csak akkor adott jegyet amikor azt mondtam hogy Nové Zamky. A restiben viszont tök rendesek voltak és a csapos nő azt mondta hogy a tótóknak csak délig jár az agyuk. Én kettő körül mentem. Na erről ennyit. A semleges angol a legjobb.
Azt szeretném megkérdezni, hogy a Zólyomban vasúti jegypénztárakban mennyire tudnak magyarul, könnyen meg tudja magát értetni az ember? A következő szöveg:"Obyčajný cestujúci 1.trieda 48,00 Sk 2.trieda 32,00 Sk" a teljesáru jegy árát jelenti 1. illetve 2. osztályra? Köszönöm előre is a segítséget.
Szemelvények az új 2006-os szlovák menetrendtervezetből:
- osztrák-szlovák viszonylatban a vonatok nevet kaptak pl: Marchfeldwiesel, Twin City, Kempelen, Prater, Grassalkovich stb., a Marchfelden át járó vonatok közül minden második Sprinter
- Pozsony és Nagyszombat között általában nő a menetidő...
- Érsekújvár és Párkány között 5 személyvonat hosszabb útvonalon, Budapestig közlekedik (Érsekújvár ind: 4:47; 5:47; 9:37; 14:33; 18:43, visszafele Érsekújvár érk: 7:30; 11:01; 16:04; 19:17)
- EC279 J. Hasek, EC171 Hungária, EC175 fél órával korábban közlekednek
- EC278, EC170, EC174 kb. 40 perccel később járnak
- vasárnapi napokon Párkányból indul a 376-os Devin gyorsvonat Cheb- Frant. Lázne felé
- 2 pár Pozsony-Zólyom-Fülek-Kassa gyorsvonat (Polana és Gemeran) hosszabb útvonalon, Eperjesig/től közlekedik
- 1 pár Miskolc- Sajólénártfalva- Fülek-Hatvan személyvonat
- munkanapokon újra 2 (és egy nem teljes szakaszon közlekedő) pár személyvonat jár Privigye és Németpróna
Miért nem előbb szóltál, most várhatok két hetet? :-((( Amúgy ez a kérdés igazándiból egy haveromat érdekli, én csak felajánlottam neki, hogy itt rákérdezek. Ezért sem jutott eszembe minden lehetséges forrás.
Ahol tegnap este vendégségben voltál, ott van egy könyvecske, igaz, hogy Szlovák de ha elkérted volna a vendéglátodtól, sok mindenre választ kaptál volna
Olyasmi nem volt, hogy pl. típus "tisztítás", azaz mondjuk egy típusból 236 db itt és 18 db ott, a másikból fordítva, akkor csere-bere, hogy egyszerűbb legyen az üzemeltetés és karbantartartás? Na meg az egyenáram/váltóáram ill. kétáramnemű dolog stb. is bekavarhatott.
Üdv, gondolom megyünk páran a hétvégi pozsonyi mozdonytalálkozóra. Egy kis kedvcsináló, vagyis hogy milyen vasúti látnivalók vannak még Pozsonyban... Egy márciusi nap képei itt:
Tudja-e valaki, hogy annak idején milyen elvek szerint osztották szét a CSD járműállományát a CD és ZSR között? Vonatkozik a kérdés mind a mozdonyokra, mind a kocsikra. Feltételezem, hogy valami köze volt hozzá az állomásitásnak, de gondolom nem ilyen egyszerű.
Szombaton (08.27) 10 órától Tátralomnicon (Tatranska Lomnica) lesz egy kis ünnepség és járműbemutató, ahol a (Cseh)Szlovák vasút múltját képviselő dízel motorvonatok lesznek jelen (M274 004, M131 1125, M240 042) , illetve a Tátrai Villamos Vasutat az 1913-ban a Ganz által Budapesten gyártott villamos képviseli. Természetes egész nap nosztalgiautazásokra is lehetőség lesz
Az egész apropója, hogy 110 éves lesz a Kőpatakról (Studeny Potok) Tátralomnicra vezető normálnyomtávú vasúti pálya.
Nem, sosincs így :) csak mivel a gyorsvonat hamar eltüzött, méterekkel mögötte beóvakodott ez a 810-es is (meg még egy 742-es is), ami ugyan személyvonat volt, de nem Csatára, hanem Érsekújvárra ment.
A 242-esek idén még maradnak, 5 napos szlovák fordát járva. Jövőre viszont csökken a Gorillák csehországi futása, így kevesebb kiegyenlítésre lesz szükség, úgyhogy kérdéses még, hogy maradnak-e.
Na meg volt a közel 636 Km -es túra , mely 12 óra volt teljesíthető a 150-172-173-180-170-150 vonalon , Léva - Margecany- Vurtky- BB - Léva körrel.
A Szobati naphoz képest meglehetősen sokan voltak a Horeh Ronecen ( de ezt QW Kolléga is jelezte) , de azért találtunk helyet. Besztercebánya után azért ürült egy kicsit de , volt aki még margecanyban is állt. Volt valami ifjusági fesztivál Milniky -ben ott sok érdekes "szigetes " kinézetű ifjú leszállt. Mivel ez a szakasz volt a leghoszabb ezért itt törekedtünk a kényelemre , de nem volt jellemző a üres fülke sehol .... Itt mégy használják az emberek a vonatokat , nem úgy mint ide haza. Egyet azért nem értettem miért nem raknak több kocsit Zolyóm és Kassa közé ha tudják és látjak a vasuti dolgozok hogy zsúfolt ???????? Ez nagy fa....ság. MIndent Ősszevetve Cervena Skala ig egy kicsit egyhangú hegyes a táj , de utánna mindent kárpotol ...........hat elég mesés. Margecanyban( azt hittük , hogy vaalmi nagyobb település) egy állomás közeli cukrászdában töltöttük el a közel 50 percet a Povazan - ig ami nagyon kellemes meglepetés volt . Perce pontosan 14.48 kor be is futott , és alig felszálltunk már suhant is ki .........hát igen ez is tele volt , de valahogy az asszony ráérzet hogy hová kell beülni a 6 plüss üléses (2. osztály) fülkék közül a középső két ülésre. A következő állomásnál le is szálltak akik az ablaknál ültek és máris királyi helyünk volt. A povazan egy klasszissal jobb mint a Ronec és 140 km/h alatt szinte alig ment. A kocsiknak is a rugózása és a hangszigetelése hibátlan volt. Azt sajnálom hogy a Margecany- Vrutky (186 km ) alig 2 óra alatt letelt , a látvány hibátlan a Lomnic majd 30 percen keresztül látható volt , és a többi látvány se volt elhanyagolható. Az hamar elszállt idő után szinte azonnal Vrutky -ba találtuk magunkat ...Ott fel a 840 -001 re és következett talán Európa alagút / km vidzonylatban az első 3 ban biztos benne lévő vonala. Az 1 órás út is hamar elszállt a vonat ( 840) egyszerűen európai színvonalú teljesen hibátlan még akár szakmai szemmel nézve is ( ugyanis a végzettségem : vasútgépész technikus, igaz nem gyakorlom ) tökéletes. Itt egy kicsit az út előtt izgultam mivel itt 6 percre volt az utólsó csatlakozás Léva felé ( Horeh Ronec ) de Óra mű pontosan beérkeztünk BB re ,és a Ronec Is 18.45 itt volt és 47 kor már huzott is ki a Búvár .....majd Zolyóm ban villany csere és 20.41 kor meg érkeztünk Lévára ahol az autónkat is ott találtuk ahol hagytuk.
Összeségében kellemes , de egy kicsit fárasztó túra volt.
Technické údaje - 182 [183] Výrobce KODA Plzeň Rok výroby 1963-65 [1971] Vyrobeno ks 168 [43] Trakční systém DC 3 kV Délka přes nárazníky 18 940 / 18 800* mm Délka skříně 17 560 mm ířka 2 950 mm Výka se st. sběrači 4 500 mm Rozvor podvozku 4 600 mm Vzdálenost otočných čepů 9 400 mm Minimální poloměr oblouku 125 m Pojezd Co'Co' Sluební hmotnost 120 t Průměr dvojkolí 1 250 mm Rozchod 1 435 mm Nápravový převod 1:4.238 Typ trakčních motorů 2 AD 4346 gT Trvalý proud TM 330 A Hodinový proud TM 355 A Trvalá taná síla 213 kN Hodinová taná síla 236 kN Maximální taná síla 345 kN Regulace výkonu odporová Trvalý výkon 2 790 kW Hodinový výkon 3 000 kW Trvalá rychlost 47.2 km/h Hodinová rychlost 45.8 km/h Maximální rychlost 90 km/h *) 182.001 - 103
>>az autóbusz állomás meg gondolom a cityben van: túrovo,,aut.st.
A Főtéren állnak meg a buszok, aztán az állomás előtt is. Nincs messze a az állomás a várostól, nyugodtan ki lehet menni gyalog is, persze nem ilyen melegben.
az nem gázolajcső, hanem vízcső, a víztartályból vezet be a géptérbe (korábban a PG500-ashoz kellett a víztartály), és kézipumpa segítségével tud a személyzet vizet utántölteni a motor hűtőrendszerébe.
Van egy szlovák mozdonyos könyvem: Hnacie vozidlá zelezníc slovenskej republiky (bocs a megfelelő írásjeleket nem tudom előállítani) amelyben van röntgenrajz a 751-esről és a PG 500-as kazán (parny generátor) a hűtővel ellentétes végén van a gépben (már amelyikben még van) így nem volna ésszerű ott bevezetni. Bár ezek után lehet hogy váratlan fordulattal az ellenkező kazános vége felé megy tovább a cső...
én nem vagyok ugyan gépész, és annyira nem is értek hozzá, de mivel a 752-eseken ilyen vezeték nincs, arra következtetek, hogy ez a 751-esek egykori gőzgenerátorával áll összefüggésben.
Nem tudom, ismeri-e valaki alaposabban a Bardotkát 749/751/752 sor, egy kérdésem lenne róla. Első látásra megdöbbentett a mozdonyszekrényen kívül vezetett gázolajcső, amely a kaszni oldalán levő furaton hatol be a géptérbe. Ezt műszaki ember csinálta vagy Spejdl és Hurvínek? Először átmeneti szükség-megoldásnak gondoltam, de ahhoz túl sok gépen ilyen. Nem tudták ezt normálisabban megoldani?
Érdekes lesz a Hatvan-Fülek-Miskolc közvetlen vonat, Hatvanból kb. a jelenlegi 5810 idejében indul majd (4:05), visszafele érdekesebb lesz, Miskolcról a mostani 5422 és IP 5404 között indulna (közelebb az 5404-hez) 14 óra körül. Kíváncsi leszek, kitalálnak-e rá valami jó díjszabást Bánréve (esetleg ÓZd) és Salgótarján között? :)
Sajnos én sem tudok szlovákul, kis görcsöléssel azért kijött, hogy az állomás: túrovo,,el.st. az autóbusz állomás meg gondolom a cityben van: túrovo,,aut.st.
egyébként meg gw gondolatával abszolút egyetértek:
de egy alkalommal érdemes megtenni gyalog az utat, hogy többször ne jusson eszedbe :)
Kijössz a pályaudvarról és balra indulsz a főúton. Lehet menni busszal is, de egy alkalommal érdemes megtenni gyalog az utat, hogy többször ne jusson eszedbe :)
Egyszer már átmentem gyalog Sturovo állomásról Esztergom állomásra. Hosszú és unalmas séta volt, kivéve persze a hidat és környékét. Ráadásul akkor is rohadt meleg volt. Ma már inkább valami busszal próbálkoznék. Biztosan van busz az állomás és a belváros között. Talán ez segít: http://cp.atlas.sk/
Valami gyors jobb lenne, de így is jobb a semminél. Remélem lesznek jó csatlakozások is. Elképesztőnek tartom, hogy Besztercebányát nem lehet kényelmesen megjárni egy nap alatt. Bár most az késő esti EC-vel vissza lehet jönni, de akkor meg már nincs itthon tömegközlekedés, meg sötétben már nem szeretek vonatozni.
Az ideális az lenne, ha kényelmesen beleférne egy napba Budapestről a Hronska Dubrava - Diviaky - Besztercebánya - Zólyom kör.
Bár nem engem kérdeztél, de nem bírom megállni, hogy le ne írjam: Sturovo állomás nagyon messze van Párkánytól. Én mondjuk nem vagyok kapkodós, de szvsz minimum félóra séta a város szélétől.
igazad van, arcképessel akkor kell vegyél egy Szob határ-Párkány jegyet, de meg nem kérdezd az mennyi, talán HáBé tudja.
azért mert Szlovákiába menet a mezei utas menettérti jegynél a magyar szakaszra 60, a szlovákra 55% kedvezményt kap.
Vidro
pontosat időket ugyan nem tudok, de lesz személyvonat valamikor 8:30-9 körül kifele, visszafele pedig olyan ami du. 5 táján érkezik, a következő este 9-9:30 körül.
Arcképes ig. mellé is meg kell venni mindenképp azt a menettérti jegyet? Aztán azt nem értem, hogy az egy útra szóló jegy miért drágább mint a menettérti? üdv.
Az érdekelne, hogy pontosan mennyibe kerül egy pótjegy a de. 10.10-es EC-re és mennyibe kerül egy Szob-Párkány jegy csak oda útra?
Pótjegy nincs rá, EC-re nemzetközi forgalomban nem kell. Ha a Hungáriával akarsz menni, akkor Bp-Párkány jegyet kell vegyél, mert az a vonat belföldi forgalomban nem vehető igénybe. A menettérti jegy ára kb. 2000 Ft (7,9 Eur), egyirányba nem érdemes, mert az ennél többe kerül.
Újfajta személyivel át lehet menni Szlovákiába?
Igen.
Miért nincs több vonat Párkányba Pestről?
Nincs igazán igény rá, de jövőre így is 3 párral több lesz...
Tervezek egy olyan 1 nap alatt megjárható kirándulást, hogy Szolnok-Bp. onnan kimenni Párkányig vonattal, majd visszajönni Esztergomba. Majd Pest-Szolnok.
Az érdekelne, hogy pontosan mennyibe kerül egy pótjegy a de. 10.10-es EC-re és mennyibe kerül egy Szob-Párkány jegy csak oda útra?
azt elfelejtettem, hogy június 1 óta van egy hétvégi kedvezmény, mellyel egész nap (vagy szombaton, vagy vasárnap) lehet korlátozás nélkül vonatozni csak személyvonattal 299 koronáért. A gyorsvonatra is érvényes változat 599 Sk.
Ami a bibi benne, hogy ez családi kedvezmény, azaz min. 1 felnőtt és 1 15 éven aluli gyerek kell hozzá, míg a maximum 2 felnőtt és 4 gyerek. a jegy csak a váltás napján érvényes, elővétel nincs.
szóval ha szereztek a túrához egy 15 éven aluli gyereket, sokkal jobban jártok :)
A 96/97-es menetrendben már csak a Horehronec megy végig. CSD menetrend már nincs meg, de úgy rémlik, hogy akkor volt több teljes hosszban közlekedő vonat is.
értem, de végülis ezek egybe vannak építve tehát elvileg akár Zólyom - Kassa között is járhatna a BZ, nem feltétlenül Cervana Skalanak kéne a végállomásnak lenni. Szóval össze lehetne vonni a két vonalat nem?
van egyszer a 172-es, melyet 1903-ban nyitottak meg Breznóbánya és Vöröskő között, és másodszor a 173-as, mely már ČSD termék, Červená Skala és Margecany között, első szakasza 1933 óta müködik. :))
Nahh mejártam a Szlovák Paraicsomot, üdv újra mindenkinek..
Dedinkyben pont a vasútra nézett az ablakom, szóval most jól informált vagyok.
Vonatok:
Főként 1 illetve 2 kocsis tunning BZ jár - ez a fehércsíkos ami HB oldalán is van. (példát lehetne venni róla, szép, tiszta kultúrált.) Napi 1-szer megy a Horehronec gyors ami átszeli Szlovákiát.
Ezen általában Búvár + 5 - 6 lehúzható ablakos gyorsvonati kocsi van.
én Dedinkyből utaztam valami Cervana Skala nevű falusi végállomásig.
Érthetetlen hogy miért pont egy poros kis faluban van ennek a vonalnak az átszállóhelye, mindenesetre a vonal gyönyörű. 7 alagút van Dedinky és Cervana skala között, sziklás szurdokok, viaduktok. Bementem a BZ vezető fülkéjébe is, tiszta autómata az egész, nincseken ormótlan karok két gombbal lehet szabályozni hogy merre menjen meg mennyivel. (Szlovákul nem tudok csak láttam) Ja és ami a lényeg, a hegyek között 70-80-al küldik a BZ-t nem tökölnek vele 20-30 al mint itt nálunk, és érdekes módon nem esek le az ülésről, nem verem be az fejem az ablakba a zökkenőknél. Magyarország állítólag fejlettebb, hát nem tudom hogy mi miért nem tudjuk karban tartani a szárnyvonalainkat. (Ezt nem csak erre az egyre értem, Losonc - Utekac vonalon is elég jól tolják az 2 kocsis dobozt, aztán pikk-pakk fenn van a hegyen)
mindegyik jár szombaton is, elsőosztályút nem érdemes, a Povazanon nincs lehúzható ablak az 1.o-n, a Horehronecen meg a folyósóról is lehet kilógni az ablakból :)
mikor mentek végülis, mert engem is érdekel ez a kör :)
Nahát nagyjából igy néz ki a maga kis 636 km vel eggyütt a dolog.
Levice( Léva) 8 óra 33 perc Margecany 13 óra 41 perc R 811 Margecany 14 óra 48 perc Vrutky 17 óra 16 perc R 610 Vrutky 17 óra 34 perc Zvolen 19 óra 10 perc Zr 1843 Turcan Zvolen 19 óra 26 perc Levice 20 óra 41 perc R 810 Horeh Ronec
ha nem késik semmi akkor 12 óra alatt bejárható cirka 650 Sk .- Ért
Ezek a vonatok közlekednek szombaton is ?
Illettve első vagy másod osztályú jegyet érdemesebb e venni ? a R610 minden féleképpen ez lesz remélem...........
a késés nem jellemző. a Turcan menetrendjében van egy kis tartalék a késés miatt, ezért nem valószínű, hogy lekésnétek a Horehronecet. Ha pedig késne, akkor a gyors vár rá max. 10 percet.
megveheted az összes viszonylatos jegyet Léván, max. némileg értetlenkednek :)
igen szorosra állítottam össze a menetrendet .....ebből kifolyólag kérdezném ,hogy menniyre szoktak késni ezek a vonatok ?
mert pl. a : Turcán 18.39 re van hivatalosan BB -én és a Horehronec pedig 18.47 kor akar onanna indulni Zolyóm felé ..........ettől egy kicsit tartok de, reméljük nem késik mert akkor az autót Léván hagynánk és akkor többet lehetne vonattal menni :)
Másik kérdés megvehetem e az összes viszonylatra szoló jegyet reggel léván ?
ha részletesen leirom neki hogy melyik vonattal milyen , viszonylatban akarok menni akkor kiállítja e a jegyet ?
Ez fura. Ugyanis pl. Lomnicon, a kedvenc éttermemben (mala mama - az állomás mögött, fantasztikus, higgyétek el!) az étlapon magyarul is szerepelnek a kaják, viszont a pincérkislány sértődött "NYE"-vel felel, ha megkérdem, beszél-e magyarul.
De általános tendencia, hogy a pénztárakba általában magyarul NEM beszélőket tesznek. De az állomásokon általában találsz valakit, aki tud tolmácsolni. Ez sajna nem igaz a Tátrára.
Az idegen nyelvek (nem)ismeretére klasszikus, és sűrűn emlegetett példám tavaly Csehországban a behynyei jegyvizsgáló: "nye anglecki, nye nyemecki, cseszki, cseszki!" (cseszd ki! :-) )
(Mellesleg ez a jelenség igaz Erdélyre is. Adott Madéfalva állomás. Vasúti csomópont, két színtiszta magyar falu: Madéfalva és Csíkcsicsó falvak között. De a pénztáros csak románul tud. Hogy honnan importálták, nem tudni, de rajta kívül minden cfr-egyenruhás érti az emberi szót)
sajnos Léva már nem olyan, mint Rimaszombat, ahol nem szeretnek szlovákul tudni, ott inkább magyarul nem szeretnek, de azért ha szerencsétek van, ki lehet fogni magyar pénztárost, érteni pedig a többség ért.
helyjegy nem kell, a Horehronec szombatonként elégge tele van, de BB után már biztosan van ülőhely.
klíma a Povazan első osztályán van, nyáron a Turcan (az utolsó vonat Vrútkyból) is ablakos kocsikkal megy, egyébként az klímás (lehúzhatatlan ablakú) motorvonat lenne.
Szinte teljesen reménytelen. Tavaly január közepén, nem sokkal a menetrendváltás után nagy nehezen Kassán tudtam venni. De reggel még ott nem volt, estére vittek egy pici szállítmányt.
Egyik helyen sem tudsz. Csak Bratislava hl. és Petrzalka, Nitra, ilina, Trenčín, Liptovský Mikulá, Vrútky, Koice, Preov, Humenné, Poprad, Zvolen, Banská Bystrica és Brezno állomásokon lehet kapni ha ügyes az ember...
Ez így elég hosszú szakasz, végig természetesen nincs földút. Körmöcbánya környékén végig a hegyoldalban megy a vonal, alkalmanként meg lehet közelíteni a vasutat, de még csak hosszabb szakaszokon se tudsz közvetlen mellette kerekezni.
Zólyom - Körmöcbánya - Ruttka vonal mellett mennyire lehet biciklivel menni? Én még csak vonattal voltam arra, de örülnék, ha Körmöcbánya környékén valami földút lenne a vasút közelében. Van ilyen?
Rozsnyó és Dobsina között rendszeres a teherforgalom, de biztos a személyforgalomra gondoltál... Egyébként ott hatalmas a szintkülönbség, nagyon költséges lenne ott vasutat építeni, a közút (65-ös főút?) pedig nagyon jó minőségű. Gondold el, hogy a körmöcbányai vonal már Hronská Dúbrava után elkezd emelkedni, hogy Felsőstubnyánál gond nélkül elérje az annyival magasabban lévő völgyet.
Köszi..Nem tom hogy olvassák-e ezt is meg azt is, aztán hátha itt több infót megtudok. Hmmm és ezeken a Stadlereken van lehízhatós ablak? Vagy ezen is ilyen modern egybeépített dolog van? :((
Miértnem hozzák át Zólyom - Losonc - Salgótarján - Hatvan - Bp vonalon?
Amúgy Rozsnyó - Dobsina között tényleg nem jár semmi? Pedig azért az forgalmas vonal lenne. (be kellett volna csatlakoztatni a 173-asba aztán valahogy továbbvinni Poprádba, mert elég gáz hogy Poprádról Losoncra végig kell utazni a fél országot holott kocsival kb 130 km)
Vagy csak spórolnak vele és nem kapcslolják be (lásd 86-os busz). Amúgy a régin nem volt klíma szóval elvileg pozitivum az hogz ezen van..de nekem akkor sem tetszenek ezek a modern tátrai villamosok.
Tényleg, hol jár az a kékszínű Desiróhoz hasonlító modern motorvonat szlovákiában???
Ezeken a vonalokon milyen kocsik járnak:
Cervena Skala - Dobsinska - Hnilec - Nálepkovo
Tisovec - Michalova (itt van az a szép völgyhíd???)
Banska Bystrica - Turc. Teplice (itt meg állítólag Szlovákia legtöbb alagúttal tarkított vonala van.)
Melyik vonalat érdemes még megnézni? Van valami kedvencetek??
Miért nem lehet olyan modern vonatokat csinálni ami nem ez a lehúzhatatlan bazi ablak van hanem olyan mint mondjuk az MD vonatokon, hogy legalább mellig le lehessen húzni és ki lehessen látni. Így semmi varázsa nincs az egésznek, mert a madárfütty helyett hallod a vonatzúgást, a szép panorámakilátás helyett meg sötétített ablakon teljesen elromlik a hangulatod mire felérsz... Éljen a régi fogas :))
Amúgy ez a sikló is igen ötletes megoldás...még nem is láttam ilyet.
talán azért nem a régiekkel kezdtek, mert hasonló gondok kezdtek akadni velük mint az MD-kkel (már nem csak az ablakon láttak ki az utasok, stb...). üzemeltetési szempontból se kellemes pátyolgatni 40 éves jármüveket, kell még ok?
a Stadleren is ki lehet nézni az ablakon, sőt, az ablak 2x akkor, kihajolni nem lehet (ez nekem is hiányzik) mondjuk az tény, hogy a klímáját nem egészen ide tervezték.
a pálya max. 60-as, így hiába bírná a 425.9-es 80-at, azt a tesztek óta nem futották meg, viszont sokkal jobban gyorsul, ami az adott pályán sokat számít.az utolsó két megállapítás is helyes: csendesebb is, és kevesebbet is fogyaszt.
infot találsz ékes szlovák nyelven a www.chz.sk oldalon találsz, de szerintem nem olyan nehéz megérteni. 15 éven felüliek "dospeli" azaz felnőtt jegyet kell váltsanak.
Nem tetszik ez az új Tátrai villamos..miért nem a régit újították fel? Az sokkal hangulatosabb, ki lehet nézni az ablakon ezen meg leülsz aztán semmi természetközeliség...Van még olyan régifajta szerelvény is, vagy azokat végleg megszüntették? Mennyivel jobb ez az új? Gyorsabb, csendesebb? kevesebbett fogyaszt?
jah még valami...Vonatozni akarok Szlovákiában és diákom van, az érvényes, vagy milyen kedvezmény érvényes Szlovákoknál? Mennyibe kerül 10 km jegy vagy ott milyen díjazás alapján számláznak?
Feketebalogi kisvasútról kérnék infót... Mennyi rá egy jegy, honnan hová megy, kocsival hol érdemes leparkolni, mit érdemes megnézni Feketebalog környékén..
Valamint mondtak egy vonatot ami a Domivei jégbarlangtól indul és valami jó alagútas tájon megy...Az tényleg szép vonal? Vagy melyik a legszebb vonal szlovákiában? (Hallottam valami Besztercebányai sokalagutas vonalról is..)
Én múlt héten jártam a Magas-Tátrában, túrázsi célzattal; de mint vasútmániás a vasút közelében azért aktív voltam :) Csak tátottam a számat a sokféle gép, motorkocsik és a TE láttán, ömlesztek pár képet, hozzáfűznivalóm nincs sok, mert csak laikus 'néző' voltam.
(bocs, ha kicsit sok :))
http://aeomega.web.elte.hu/tatra05/ <-- itt az úttal kapcsolatos OFF-topik beszámolót olvashatjátok.
Km-bank van igen, 2000 km=2000 Sk. minimum 60 km-t kell utazni vele egy alkalommal, IC-re csak helyjegyet kell váltani hozzá, EC-re az EC pótdíj és a gyorsvonati különbözetét kell megvenni.
Sajnos a pontos felhasználását nem ismerem, de úgy sejtem, neked az induló és a célállomást kell beírjad és a kalauz bejegyzi a megtett km-t, de lehet, hogy ezt előbb a pénztárban kell megtenni, ezt tényleg nem tudom.
2. létezik napijegy, 3- és 7 napos jegy TEZ+OZ 150, 300, ill. 500 Sk-ba kerül.
3. döcögnek, de a régiekről nem tudok, egy szlovákiai barátom a hétvégén próbált bejutni a depóba, de rossz kapust fogott ki és be se engedték
Én is kipróbáltam a múltkor, és optimista voltam, hogy az "odakinn" töltött 12 percbe belefér a fotózás és a jegyváltás is (másnapra a Tátrába). Először mákom volt, mert sor állt a pénztárnál, és hallottam, hogy a kis szöszi pénztáros leány magyarul is beszél, s legalább volt időm fotózni.
És innen kezdődött a szerencsétlenkedés. Össze-vissza telefonálgatott, idegesen lapozgatta a menetrendet, hogy mégis melyik vonal, hány km (mondtam neki fejből, de ő ezt hivatalból nem hiheti el - majd bemutatta, hogy összeadni sem tud), majd kapkodott, közben morgolódott, hogy miért nem tudok korábban jönni, neki erre nincs lehetősége, és miért kell visszamennem a magyar vonattal, stb...
majd nagy nehezen összehányta a jegyemet, -mikozben a forgalmista cseszegette, hogy mennie kéne a vonatnak, amelynek egyedüli utasa én voltam-, s azzal bocsájtott útnak, hogy mégegyszer ilyet ne csináljak, mert nem fog kiszolgálni, és nem is biztos, hogy jól töltötte ki a jegyemet, de megérdemlem...
Mindezt 4 perccel a menetrendi indulás után, amikor már 9 perce szolgált ki...
(namármost 2,5 éve MÁV dógozó vagyok, nagyon elszoktam az ilyesfajta pénztári közjátékoktól).
A fszt még utánam kiáltott menet közben, hogy "igyekezzen má', magára vár a nemzetközi vonat!", na, ekkor már, a bz lépcsőjéről visszakiáltottam, hogy talán nem rám vártak, hanem a pancser pénztárosukra! - majd ajtó be, bz indult, és 3 perc múlva ismét Bánrévén voltam.
Tanulság: Sajólénártfalván NE VEGYETEK ELŐVÉTELBEN JEGYET!
Sziasztok, a múlt héten végre perfektuáltam egy régi tervemet: Irány Selmecbánya! A XX. században már "bekerítettem" Selmecbányát a Léva-Zólyom-Ipolyság-Csata vonalakon, de a 20 km-es szárnyvonal csak most jött össze.
Szomorúan tapasztaltam, hogy a CKD EMU-k (a régebbi villamosok) már nem közlekednek, pedig a kocsikiadás, azaz, hogy valamennyi csorbatói vonat dupla legyen, megkívánná.
Van- avalmi infó esetleg szlovák részről is, hogy a szeptember 10.-i zólyomi nosztalicska vonat tényleg Bp-Párkány-Ipolyság-Zólyom útvonalon fog menni-e?
Nem tudom, hogy összejön-e ott az a jegyváltás annyi idő alatt, hiszen még határellenőrzés is van, és az a személyvonat sem mindig pontos. Én a lévait a múltkor csak úgy értem el, hogy letámadtam a határőrt, aztán rohantam a vonathoz.
kora délelőttre vonattal csak úgy tudsz odaérni, ha elmész előző este az Urpinnal és megalszol valahol Zólyomban, vagy Besztercebányán (a pályaudvarokat éjszakára bezárják), onnan reggel tovább.
Ha "kicsit" később is jó, akkor elmész a Nyugatiból a hajnali 5-kor induló személyvonattal, az 6:42-kor ér Párkányban, ott átszállsz a 6:51-es lévai személyre (gyors jegyvétel után), majd ott a Horehronec gyorsvonatra, az 11:09-kor van Chvatimec állomáson (ami a kisvasút alsó végállomása). A Horehronec szombatonként jól ki van tömve, érdemes lenne előre helyjegyet venni (bár volt, hogy rajtam az se segített).
pénzben ez útvonaltól függően olyan 5000 Ft-ból kijön menettérti (de ez csak becslés, nem számoltam utána!!).
Sziasztok! Ki tud tanácsot adni? Hogyan lehet Budapestről C. Balog-ra eljutni vonattal a kisvasúti napra szombat kora délelőttre? (lehetőleg olcsó módon) Szlovák vasúti térképet hol találok a Net-en? Köszi: Feri
350 010- 1977.06.28.-án a 271-es számú Meridian gyorsvonatot vontatva kisiklott, mindössze a vonat utolsó kocsija maradt a síneken. Élt összesen 2 évet.
És egy újdonság: június 12. óta cseh 242-es gépek visznek két pár gyorsvonatot Pozsony és Zólyom között.
350 009- 1989.11.10-én a 372 Balt-Orient Expresszvonatot vontatva utolérte a 9622 számú személyvonatot Nové Kopistynél (Roudnice és Lovosice között). A személyvonat 460 081+082 villamos motorkocsik által hajtott szerelvény volt, a 081-est két mellékkocsival együtt szintén selejtezték és szétvágták.
A jövő évben Budapestről Érsekújvárra közlekedő "ER" vonatok immár hivatalosan is meg fognak állni Garamkövesd (Kamenica nad Hronom) állomáson, illetve várhatóan Helemba (Chlaba) megállóhelyen is.
Ha ezt nem mondod akkor nem tudnám kinnt alszik Zólyomban M41 es stb elég izgalmas azt hogy milyen gázoljat tankol csak érdekességképp kérdeztem hogy azt a Szlovák vasut és a MÁv milyen arányban osztozik.
Szerinted megéri vonatot közlekedtetni ide? A bányászat is eléggé visszaesett, oda se jár már annyi ember... Bussán egyébként a megállóból nincs már semmi, ugyanígy Alsózellőn sincs semmi nyoma.
Nagykürtösön nagyon rossz helyen van az állomás, nem csodálom, hogy az utolsó időkben már nem járt odáig a vonat.
Aha, és kb mikor járnak ezek a vonatok? Hamár nem elveszettvágánytúra, akkor legalább valami érdekeset fotózzak. A másik, a térképen 473-mal jelölt Medry Kamen-Balassagyarmat, vonalból maradt még valami?
nem veszett el, elvileg 2 pár irányvonat és 1 pár tolatós teher jár hétköznapokon. Az határátmenetek csak átmenő teherforgalom számára vannak nyitva (korridorforgalom), így itt határellenőrzés nincs.
Használják, elég rendesen. Hétköznap általában két pár tehervonat megy rajta, szenet hordanak önürítős kocsikban, 752-es mozdony húzza. Évek óta felröppennek olyan hírek, hogy most már tényleg nem lesz szállítás, mégis van.
Lenne egy kérdésem: ezen az oldalon azt írja a térkép, hogy a Nógrádszakál-Bussa(Busince)-Velky Krtis vonalon teherforgalom van. Mivelhogy ugye a vonal csak Mo felől érhető el, ezért ezekszerint az ipolytarnóci és nógrádszakáli átmeneteket használniuk kéne. De használják még tényleg, vagy már "elveszett vonal" kategóriába sorolható a vonal (meg a határátmenetek)?
Köszi. Amúgy egyelőre fogalmam sincs, mikor megyek. Be kéne fejezni Borsodot még, aztán jöhet a szórakozás. :))) Na meg, eléggé el vagyok maradva a riportok írásával, még a lengyelt fejezgetem be éppen, és ezután jön Hodos-Z.szentgrót, a kétnapos nyírségi és a legutóbbi "Borsod I". Szóval ha ezek megvannak, akor lehet Szlovákiában élvezkedni. Meg Ukrajnába is menni kéne. Meg dolgozni is kéne mindezek között.... Áhhh.... :)))
Sajnos megromlott a szlovák vasúti menetrendeket tartalmazó CD-m, úgyhogy én sem tudok segíteni. És még arrafelé nem is jártam. De ha időben felmész Plavecsre, akkor láthatod, hogy készülődik-e valami... (jó sokat segítettem :)
sajnos most nem vagyok otthon, így nem tudom megnézni, de úgy rémlik a déli kassai személyvonat után indul lefelé egy teher, de nem vagyok benne biztos. Talán RwMan benéz ide és tud pontosítani.
Lipany felett van egy jó kis magasságnyeréses szakasz. A felső része viszonylag nyitott, belátható, ívben haladó vonat fotózásához nem tűnik rossznak. A menetrend alapján viszont személyszállító vonatokkal nincs elkényeztetve a környék. Kérdésem: kb. 10...15 óra között, mondjuk egy pénteki napon, milyen teherforgalomra lehet itt számítani? Köszi.
A küllős kerék nem tipikus Skoda megoldás! Az általam említett svájci Bo'Bo'Bo' mozdonyok (az SBB Re6/6-osa és az RhB Ge6/6 II-ese) is küllős kerekűek, de szinte az összes, a 40-es évektől a 70-es évek elejéig épült mozdony szintén az volt (SBB Ae6/6, Re4/4 I-től Re4/4 IV-ig, BLS Ae4/4, Re4/4, RhB Ge4/4 I stb.).
Ez valóban nem annyi de láttam már 1968 gy.évu 240 is meg 1988 gy.é. 242.is sajna hogy nem fényképeztem le de ez a 242 valóban szemmel láthatólag is nagyon uj vol. Ha jólemlékszem, Brunbe volt állomásítva.
Lényeges dologban nem kulonbozik a két mozdony, ha az máris esetleg neme´ég lényeges amit a kulson látsz-tehát a mozdonyszekrény formái. bIZONYáRA HA JOBBAN utánnanéznénk találnánk kulonbséget más téren is hisz némeylik; 242 majd 20 évvel fiatalabb mina a 240. Ha kéred az infót utánna nézek.
Hella ! :)
Thx mindkettőtöknek a választ, de3 mivel a szlovák vasutak a topic, lenne velük kapcsolatban is néhány kérdésem :)
Tipikus Skoda megoldás amit látok h a villanygépeiknek küllös kerékpárokat építenek :)
Ez valami cégjelzés, vagy csak valami bolondéria? :)
És miben különböznek a cseh 242esek a kicsit öregebb 240esektől?
Még valami az olasz dologhoz RhBnek :)
A legjobb gép a Kajmánok közül azok amik át vannak építve toltvonati üzemre (E656N sorozat).
Ezek bődületes tempót tudnak produkálni a Milano-Genova-Ligur tenger vonalon :)
A júniusi menetrendfazonírozás után cseh 242-es "Plecháč"-ok fognak vinni egy pár gyorsvonatot Pozsony (Bratislava) és Zólyom (Zvolen), illetve egy pár esti személyvonatot Pozsony és Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) között.
A legutóbbi információk szerint decemberben az összes 840-es motorvonat átkerül Pozsonyba, várhatóan komáromi és dunaszerdahelyi személy és ER vonatokként fognak közlekedni. Bár ez egyenlőre szerintem még elég ingatag elképzelés...
Mindkét tulajdonságra - csuklós és Bo'Bo'Bo' - a hegyi pályákon van szükség, ez már behatárolja a felhasználási területüket. Nyilván nem olcsó megoldás, fölöslegesen nem alkalmazzák. Bo'Bo'Bo' mozdonyokat még Svájcban használnak, normál nyomtávon az Re6/6-ost, ennek első két protó példánya csuklós volt, a többi már merev kasztnis, mint az E632/E633/E652-es család az olaszoknál. Az RhB-nál (lásd a nevem!) van még Bo'Bo'Bo' mozdony, a Ge6/6 II-es (1000 mm-es nyomtáv), ennek a kasztnija nem csuklik, csak "nyaklik", azaz oldalirányban nem, csak függőlegesen tud elmozdulni a két fél. Erre azért van szükség, hogy a vizszintes-lejtő átmeneteknél is meglegyen a forgóvázak felfekvése és a jó tapadás.
A Bo'Bo'Bo' tengelyelrendezést azért használják, mert a Co'Co' mozdonyok 3-tengelyes forgóváza erőteljesen rongálja a vágányokat, viszont a hegyi pályákon kell a vonóerő, amihez nem baj, ha sok hajtott tengely van. A mai nagyteljesíményű mozdonyoknál már 4 tengelyen is le tudják adni a megfelelő vonóerőt. ( A Re6/6-os, új megjelöléssel Re620, 1972-es, a Ge6/6 II pedig 1958-as típus)
Amúgy én is csípem az olasz mozdonyokat - meg úgy általában az olasz vasutat -, az én kedvencem az E656-os.
Szervusztok !
Teljesen új felhasználó vagyok itt a fórumon, és mivel ti alapvetően nem magyar gépekről írtok, ezért tőletek kérdezem meg:
Én a mozdonyokat tekintve a csuklós gépekért vagyok oda, amik európában 1-2 nagyon kivételtől eltekintve csak a TrenItalia színeiben futnak mozdonyok.
Az lenne a kérdésem, hogy miért nem elterjedtek ezek a mozdonyok?
Bonyolult a felépítésük?
Vagy a csukló jelent nagy műszaki gondot?
Mégvalami: a Bo' Bo' Bo' tengelyelrendezés (3 forgóváz) is nagyon ritka Európában, szintén mintha csak az olaszoknál lennének.
Ti mit gondoltok?
Érdekel a véleményetek !
RWMAN : Lelekes olvasója vagyok az oldaladnak, nagyon teccenek a képeid, sok sikert hozzájuk :)
Üdv mindenkinek: Peti
szép beszámoló, de az első szöveg után a többit nem is olvastam el.
nagyon bekeverhette az ember a gépeket, hogy a 730-asra azt írja, hogy a 60-as években gyártották, miközben lefényképez egy 1988-ban gyártott mozdonyt :) Na meg ez a "ca. 780 kW" is szúrta a szememet, nem is azért, hogy a valóság 600, hanem sokkal inkább a "ca ".
A 350002 Gorillát állítólag csupán átmenetileg - 5.3-tól ismét kitiltották a ČD vonalairól. Más: a rossz nyelvekszerint a jól ismert Albatros 4980104 gozosnek mivel lejárt a kazánvizsgája cseh szomszédainkhoz kell menni kazán javíttásra-cserére, és utánna, átépíttik pakura tuzelészre, és beborítják áramvonalat adó burkolattal majd valami osztrák társaságnak bérbe adják- erosen remélem, hogy ez tényleg csak pletyka. Bár...
Szomorú hír, a jól ismert Szlovák Albatros 498-104,-nek ápr. 15-én lejárt a kazánvizsgája, remélhetoleg folujítás kovetkezik és utánna újabb sok-sok kilométer.
Nem volt engedélye a 160 km/h-s közlekedésre a 002-es Gorillának, ezért nem járt a nemzetközi fordában. Ma az Ex 279-est a 240-075-2-es Laminát hozta. (Holnap EC 174)
A modernizációja után nem kapott engedélyt a cseh pályákon való közlekedésre, emiatt nem küldték máshova se külföldre (mivel csak hozzánk jöhetett volna, hozzánk meg forda szerint csak Csehországból jövő EC-t hozhatott volna). Azért járt 2001 óta Rajkán és Hidasnémetiben is és egyszer "véletlenül" Breclavban, de onnan rövid úton visszaküldték.
Március 31-én kapta meg az engedélyt a csehországi közlekedésre, és most jött el az ideje, hogy újra nemzetközi pályákon járjon.
Jelenleg az 5-ös jár belföldön hasonló okokból, reméljük rá nem kell ismét 4 évet várni.
Egyébként idén lesz 30 éve, hogy a Gorillák Budapestre járnak :)
Nem állnak rosszul, sőt. A múlt héten volt olyan nap, amikor csak kettő Gorilla állt a teljes meglévő állományból. Az 5-ös már nagyon rég kijött, volt is márciusban Hidasnémetiben :) Most a 19-es van bent.
Állvány híján az ütközőbak ajánlkozott a feladatra, a másik oldalról pedig egy szemetes.
Bele kellett olvasnom a nagytopikba, hogy milyen történelmi kép is ez! A 002-es Gorilla Szlovákián kívül! Ennyire rosszul állnak? A 005 kijött már a járműjavítóból?
Egyébként nagyon jó a kép, állványról készült, vagy az ütközőbakról?
Nos , 1993-ban kezdték a V63 gépeg vontatni a Panoniát Pozsonyig, Egy évvel késobb már Budapest- Kúty(Jokút) viszonylatban kozlekedtek.94-májusátol a Báthory-t vitték egészen Lipotvárig(Leopoldov) Majd a Báthory átirányítása után ismét egészen Kúty-ig kozlekedtek.
Val=osyinuleg igayad van,de eddig ezt a kocsit nem ilyen kabátban láttam. Elegáns kék-fehér,s ha joltudom szurke kombinácioban járta az országot. Valami átépíítés probálkozás lehet, egészében véve nem is olyan rossz, de amikor készult talán a korulmények diktáltak, és bizony a belson látni hogy a egyes részek anyagait nem nagyon vállogatták. Ez amúgy termes 1o. kicsit bumfordira sikeredett csomagtartokkal, ulésvázakkal.stb. Nemtudom miért, nekem a magyar Ap kocsikat juttatja eszembe.
Az éppen aktuális menetrendtervezet szerint lesz egy expressz vonat, amely Pozsonyból megy Kassára (és esetleg tovább Homonnára, Eperjesen át), de Zólyomon és Losoncon keresztül, mégpedig úgy, hogy Füleket elkerüli.
Nekem nagyon úgy tűnt, hogy a szili 50 - nél fut a legrosszabbul és 100 < a legszebben.
Változó. Az szerintem egyértelmű, hogy rossz állapotú kitérőn 40 helyett 30 km/h-val menni sokkal rosszabb mozgást eredményez, mint a 40. 25 éve Józsefváros felől Kőbánya-felsőre 80 helyett 60-km/h-val bejárva az eredmény hasonló volt, 80-nál szinte nem volt ideje a moözdonynak össze-vissza ugrálni.
A szlovák 263, 363 sorozatnál a jármű szabályozása a gyorsulást tartja meghatározott értéken. Így a jármű gépmenetben, illetve a maximális vonóerejének megfelelő meghatározott vonattömegig ugyanúgy gyorsít. A Gorilla meg a soros kapcsolás miatt szeret elpörögni, vele finoman kell gyorsítani. A V 63-nál a vonóerő az, amire a szabályozó szabályoz. Ha a mozdonyvezető a lehetséges legnagyobb vonóerőt állítja be, viszonylag kis tömegű vonattal igen jelentős gyorsulást lehet elérni. Ez a tulajdonság már a típusismereti oktatáson is tetszett a korlátozott gyorsuláshoz szokott pozsonyi kollégáknak. Mivel van köztük is olyan, aki ki meri használni a határértékeig a járművet, kissé meg is tépi a vonatot.
Kb. két-három menetrendi időszakban, a '90-es évek második felében (az 1993-as menetrendváltozástól volt gépcsere nélküli közlekedés) jártak a V 63-asokkal Jókútig a pozsonyi mozdonyvezetők. Meg volt egy ciklus, amikor Lipótvárra is ment V 63. Pontosan a fene tudja, mely évben volt ez. Majd utánanézek.
"ot friss felutést találtam az ágytokok és a forgovázkeret kozott" Ezt mi okzhatta, lennélszives részletesebben kifejteni? Nekem még 2000 májusában volt szerencsém egyszer a kora reggeli Gigant vontatta azthiszemn Pannoniával "repulni" Jokútrol Pozsonyba. Ma is emlékszem rá, 35perc késéssel érkezett Jokút-ra, ott a vámosok még újabb 20. megtoldották ezt. Amikor viszont elindult a szerelvény olyan érzésem volt, mit ha egy oriási tomegu hegy húzná a vonatot. Szinte beletapasztott az ulésbe ez az ero és ekkor nem csak nekem volt ez az érzésem, hanem a fulketársaimnak is, és gondolom másoknak is, egyik vasutas ismerosom is velem utazott és meglepodve kérdezte, mi ez ami minket vontat? két modernizált Gorilla? o ugyanis a voínaton volt, szolgállat után és talán nem is tudta hogy ott mozdonycsere volt.
A 263 - as tömege 84,2 t, a 363 tömege 86 t. Etwg írta egyszer, hogy a MÁV - nak is el akartak adni ilyen mozdonyokat, de a magas tengelyterhelés miatt sem kellettek.
"Ugyanott 1994-ben V 63-assal egy jókuti fordulóban"
Errolj legyszi meselj meg! Innen-onnan olvastam infokat, hogy a V63-al kijarunk Jokutig(vagy Breclavig) de mindegyikben volt egy talan... Rendszeres volt-e ez, vagy csak esetenkent jutottak el magyar gepek olyan messze?
Ezek szerint a magyarországi vonalakon nics huppano...
Add el a V 43-at a jobb futású mozdonyokat üzemeltető mozdonyszemélyzetnek. A V 63 esetében pedig az a bibi, hogy nem igazán szereik a hattengelyes mozdonyokat, több és szigorúbb sebességkorlátozás van rájuk.
A futásjóságról pedig annyit, hogy Zohor - Malacka között az átépítés előtt Gorillán 120 km/h-nál a rezsón főztünk bögrében kávét és nem lötyögött ki. Ugyanott 1994-ben V 63-assal egy jókuti fordulóban a szlovák mozdonyvezető kolléga az én jelenlétemben és kívánságomra ment az engedélyezett 120 km/h-val. Néhány helyen (a szelvényszámokat egy nappal korábban világosban felírtam, visszafelé Laminátkán, de írni azon is lehetett) nézegettem a fényszórók fényében, hogy a felsővezetéki oszlopok közt kiférnénk-e az erdőbe (a régi hegyeshalmi vonalon is utaztam, tehát nem vagyok félős) és Jókúton öt friss felütést találtam az ágytokok és a forgóvázkeret között.
Ezek szerint a magyarországi vonalakon nics huppano, vagy ott is mindenutt 80 ill. 50km/h -re vannak korlátozva? a kétlépcsos rugozás kétség kívul elony de akkor pl. a Gigantok miért nemjárnak be szlovákiába? Ezek már szerintem jobb futási tulajdomságokkal rendelkeznek.
Arra már többször utaltak, hogy volt több próbálkozás erre. Még az átkosban Komáromon át Galántáig járt V 43, egy huppanónál az akkuládái szakadtak le. Néhány éve szlovák személyzettel jártak ezen az átmeneten, de előbb az állomásokon lettek 50 km/h-ra korlátozva 100-ról, majd a vonalon is 80-ra. A 240, 350 sorozat kétlépcsős rugózású, nagyobb tengelytávú forgóvázaival sokkal nyugodtabb futású ugyanazokon a pályákon, és joggal kifogásolja így az ottani mozdonyszemélyzet a V43 sorozat futását.
Lényegébe igen s méghozzá jópár évvel-évtizeddel. A fobb paraméterei viszont megegyeznek a Laminátkáéval - 240 sorozat, csupán más, kevésbé csinos kabátot kapott mint a 240-es. Valamelyik forumban már írtam errol, utánna lehet esetleg keresni.
Rég nem bongésztem de ez most felkeltette a figyelmem,A " V 43 nem igazán jól fut a szlovák pályákon, az ottani mozdonyszemélyzet az ilyen futáshoz nincs hozzászokva." Mi a baj ezekkel a mozdonyokkal ideát? Lehet nagyon buta kérdés de nemnagyon értem. Lenne szives valaki megmagyarázni? Elore is kossz!!
Már kitárgyaltuk több helyen. A V 43 nem igazán jól fut a szlovák pályákon, az ottani mozdonyszemélyzet az ilyen futáshoz nincs hozzászokva. A 240 osrozat bejárásának lassan befellegzik, a BDV pedig nem mehet az üzemváltó állomáson túl.
Miért? Annyival nagyobb lenne a Szilik tengelyterhelése, vagy annyira rosszak azok a pályák? Vagy esetleg vasútpolitikai okokból? (az ÖBB Taurusok esetében erről suttognak)
Egyébként azért gondoltam inkább a Szilikre, mint a BDV-kre, merthogy azok most is eljárnak Pozsonyig, és nem tudom, hogy a hernyóknak van-e a határállomáson túl futási engedélye.
De ha Laminátka jön a Nyugatiig, akkor azt sem bánom :))
Utána kéthavonta Északi Jjavítóba kellene küldeni őket, újra összerakni. Próbálkoztak már Komárom-Érsekújvár-Pozsony vonatokkal is, de először levették a vonatok sebessgét az állomásokon, utána pedig a nyílt vonalon is, mivel V43-as továbbította ezeket.
a Bahn pályámon már régóta így van. Emeletes vonatokkal :)))
Más: a Tátrai Villamos Vasúton 2005.06.15-ig áll helyre a villamosközlekedés az utolsó szakaszon is, ahol még buszos pótlás van (Ótátrafüred-Csorbató).
Tényleg? Tegnap én is pont ezt gondoltam, amikor láttam Párkányban a Hernyókat, hogy milyen jó lenne pár zónázót továbbvinni Érsekújvárig. Igazi EUrégió :) Ennek nagyon örülök.
Van egy ismerősöm, aki a szlovák vasútnál menetrendszerkesztő. Ő mondta, hogy az új menetrendben négy pár vonat lesz Budapest és Érsekújvár között. Már csak én gondoltam tovább, lehet, hogy négy zónázó fog Párkányon túlmenni. Remélem, mozdonycsere nélkül, és akkor Érsekújváron is láthatunk Sziliket :))
mert előre nem tudtam a vágányzárakról, és arról, hogy az IC-k Galánta felé kerülnek
nemcsak azok, többek között a Báthory is, kíváló szervezés, előbb elmegy Pozsonyig, hogy aztán visszajöhessen Galántáig és onnan mehessen észak felé...
Tényleg, egészen decemberig tart majd ez a kerülgetős állapot?
Elvileg az idei építkezés terv szerint november végéig tart. A menetrend így marad a menetrendváltásig, amikortól az IC-k és a gyorsok már talán 140-el is mehetnek a 160-as pályán.
Tegnap hirtelen felindulásból kimentem Pozsonyba fényképezni. (Igazából Ti adtatok hozzá kedvet, nagyon megtetszett itt a szlovák vasút) Először elmentem Vinohrady megállóhelyre, ezt már tavaly átutazóban kiszúrtam, hogy jó fotóhely lehet.
Liptov érkezik Pozsony felől, és megy Kassára. Igazából már az IC-hez kijöttem, mert előre nem tudtam a vágányzárakról, és arról, hogy az IC-k Galánta felé kerülnek. Aztán persze realizáltam a helyzetet, így IC kép itt sajnos nem készült. Tényleg, egészen decemberig tart majd ez a kerülgetős állapot?
Ha jól tévedek, akkor ez a Gemerán gyorsvonat, Zólyomon keresztül Kassára
Aztán a nap is kezdett máshogy sütni, még megvártam az EC 170-et (Érdekes módon a főpályudvaron bemondják a Hungária nevet is), majd továbbmentem.
Ez már a főpályaudvar, nem túl jó kép, de a lényeg látszik: IC 507 indul Kassa felé. Elöl egy Laminátka, hátul a kétáramneű gép, ami majd Galántától viszi a vonatot.
Na én is felültem Bökinek...
Szóval:
Chrabrany -> Nyitragaráb (Nyitra vm. nagytapolcsányi j.)
Böki-> Chabany
(de már nem merek bízni a forrásaimban)
"A Gönczy-térkép(ek) az 1910-es helynévi reform előtti állapotot tükrözik..."
Világos. És gondolom ez a helynévi reform "rendet vágott", lett minden falunak magyar neve, nyilván még akkor is, ha az adott falu egyetlen magyarajkú lakossal sem büszkélkedhetett. iszonyúOFF A nemzetállamok (konkrét példánytól teljesen függetlenül) már csak így műxenek... iszonyúON
De nekem itten' az böki, hogy nem arról a Bökiről beszélünk, hanem egy Nyitra vármegyei Chrabrany-ról, amit Gönczy "Chrábor"-ként ír, és én az ilyen típusú átírásokat mint "abszolút uninformatívakat", inkább nem venném át, ha lehet. Erről jut eszembe, pl. a Kysak - Kőszeg, Kosice - Kassa esetében mi vajon a tyúk - tojás helyzet? Ugyanis a Kysak - Kosice páros nekem sokkal logikusabb ("kiszka" = kiscica), persze ez lehetett az átnevező "leleménye" is... :)
féloff
[i]"a Gönczy-tértép egy csomó településnevet nagyrészt "helybenhagy", [/i]
A Gönczy-térkép(ek) az 1910-es helynévi reform előtti állapotot tükrözik, nemzetiségi területeken ekkor keletkezett egy csomó olyan magyar helynév ami még a köztudatba sem ment át azalatt a pár év alatt. (mondjuk Bökit (Sáros vm. lemesi j.) Bökiként találtam rajta).
on
"...MSTS pályaépítők, sulinetesek és egyéb grafomániások..."
OFF Igen ám, de micsoda jó önuralom-gyakorlás ezeket átfutni, aztán (többnyire) nem reagálni rájuk? Szinte érzem, ahogy hónapról hónapra mind megértőbb, beletörődőbb, és ezt az állapotot normálisnak látóbb vagyok. Előbb-utóbb talán majd profitálni is lehet belőle... :))) ON
Nagyon jó, hogy van erre is egy külön topic, de az az igazság, hogy örülök, ha kettőt (VB, VG) követni tudok, esetleg belenézek néhány egyéb szaktopicba is. Szóval, ugye nem baj, ha nem nagyon sűrűn nézek erre a jövőben? :)
Ugyan, először én is a Buzullsba írtam ezt a hozzászólást, aztán úgy döntöttem inkább nem veszem el a helyet az MSTS pályaépítők, sulinetesek és egyéb grafomániások elöl, akik leginkább chatelésre használják a topikot :)
Egyébként gondolkodom azon, hogy milyen módon fűzzem bele a pontosításaidat az útleírásaimba. Mert ugye az az egyik dolog, hogy én látok valamit, belemondom a diktafonba, meg lefotózom, otthon megnézegetem, ami nem tiszta vagy amit hiányosnak érzek, annak megpróbálok utánanézni. A másik dolog meg az, amit olyasvalaki tud, aki többször járt az adott helyen, több írásos anyaga van róla, stb. Nyilván ez a kiegészítés is valami olyasmi, mint amivel én korrigálom saját magamat netről, innen-onnan egy-egy ilyen képes riport összerakosgatása közben... De mégsem teljesen ugyanaz...
Na mindegy, majd kitalálok valamit.
"Chrabrany" "Böki"
Pl. a Gönczy-tértép egy csomó településnevet nagyrészt "helybenhagy", csakhogy ugyanazt a falut az ottlakók is többféleképpen nevezhetik, meg mások is. Ki tesz igazságot? :))) (A "szokás"...)
"Ott max. 14 lehet az emelkedés..."
Hiszek Neked, én ezt láttam. (Ha nagyon érdekel, visszahallgatom a diktafonos szöveget.) Az a tábla lehetett kopott is, lehetett hó rajta, lesz.rhatta valami, stb. :)
"11,7 az alagútban van"
Hahh, abban a hóban örültem, hogy kb. láttam, mi újság... Egyébként már sokszor elgondolkodtam azon, hogy ezek az alacsony, kőből készült szelvénykövek nem valami praktikusak télen, sok hóban. Ilyenkor egy hosszabb rúd végén ágaskodó szerkezet mennyivel informatívabb tud lenni...
Más. Nagyon jó, hogy van erre is egy külön topic, de az az igazság, hogy örülök, ha kettőt (VB, VG) követni tudok, esetleg belenézek néhány egyéb szaktopicba is. Szóval, ugye nem baj, ha nem nagyon sűrűn nézek erre a jövőben? :)
Nagysurány felvételi épület kb. 8.7-nél van - érsekújvári és tótmegyeri kezdőponttal egyaránt kijön, csakhogy a tótmegyeri szakasz előbb épült, így ott sejthető a kezdőpont.).
Ez csak Tótmegyerivel jön, mivel Újvártól 10,5 km.
Alsóköröskényben (Dolné Krskany) 4 le- és 2 felszálló utas. 31.0-nál
30,5-nél.
saját szelvényszámozása szerint 32.7-nél van a váltókörzet, tehát valószínűleg Aranyosmarót kezdőponttal szelvényszámozódik
32,6-ná, de egyébként eltaláltad. A 140-es vonalon ez 40,2.
Chrabrany
Böki
visszainduló 850 006-osba, ...
mázlista, manapság már csak pótlásként járnak...
A balra elágazó 143-as vonal 60-as pályasebességű
a vonal sebessége 80-as, ott csak az ív miatt 60-as
Jobbra ugyancsak vágánykiágazás, hűtőtornyokkal rendelkező, kiterjedt telephez, amely Novákig (Nováky)
részint igen, de van kiágázas Privigye felé is, ami csak ott csatlakozik vissza.
Kb. 200 m-es alagúton haladunk át, ezután 15 ezrelékkel emelkedünk.
Ezt hol láttad? Ott max. 14 lehet az emelkedés, ennél erősebb emelkedő csak Nytrabánya felett van.
A viadukt felső végénél 11.7-es szelvény-értéket véltem látni, az alagútnál alacsonyabbat - vagyis itt már Felsőstubnya kezdőponttal szelvényszámozódik a vonal
11,7 az alagútban van :) Az alagutat egyébként 1927-ben kezdték építeni és 1931-ben adták át 3km hosszú, Nyitrabánya-Felsőstubnya vonalat 1931-ben. Mivel az alsó szakasz még 1913-ban készült el, a felső pedig 1931-ben, ezért az valamiért a felső végéről számozták.
Tudtok valamit a szlovák vasút szétválasztásáról. Január 1-től különvált a személy és teherszállitás.A mozdonyparkot is szétszedték állitólag. Ki tud többet róla?
Megint csak én vagyok. Találtam a fényképeim kozt egy hamisítatlan széípséget, mégpedig prototipus Bardotkát. Igaz o a cseheknél lakik de aki szépen rendbetartott hasonló gépet akar látni, látogassa megy Pelsocot ill kornyékét. Ott vannak ezek a gépek példásan rendbetartva. Azthiszem átjárnak Bánrévére is. Itt kulonben van egy másik becenevuk is mégpedig a Zamračená- azaz Beborult vagy ahogy a fiam hívja Morcos mozdony.
Hajajj, jól szórta a havat a Búvár 70-nél :) Nekem is fájt már, ezért tett követte a gondolatot, az egész péntek este jutott az eszembe. Még egy ilyen üres vonatot mint a Báthory vasárnap hajnalban, még nem láttam.
A Dongó mozgott ezerrel, túrta magát előre a hóban, hogy ki tudja húzni a kocsikat a rakodóvágánytól.
gw, elnök úr??? Nagyon jó lehetett neked, hatalmas hó volt odaát. Fáj a szívem, hogy én mostanában nem tudok arra utazni. Egy ilyen hómarót megnéznék ott munka közben, de a hófal előtt álló Dongó sem volt semmi. Az egyébként mozgott?
A szlovák "nagysebességü" pálya építése miatt nagymértékü módosítások várhatóak a menetrendben március 6-tól, főként a Pozsony-Zsolna-Kassa vonalon. A vonatok egy része az eredeti indulási időpontoknál korábban indul.
Az IC 402/403, 404/405, 500/501 Lipótvártól Galánta felé közlekedik Pozsonyba, illetve fordítva. Galántán nem lehet rá felszállni, a vonatok csak irányváltás miatt állnak meg 5-7 percre.
Szintén erre közlekednek a 700,610,1503,1505,1521,1601,1502,1504,1520,1730/1731-es gyorsvonatok.
Ezt az útvonalat veszi igénybe a Báthory gyorsvonat is, annyi különbséggel, hogy ez nem a Főpályaudvarra közlekedik, hanem Nové-Meston át közvetlenül Rajkára (de közvetlen kocsikkal a Főpályadvarra).
A gőzösöknek én se vagyok szagértője, Pelsőcnek már inkább :)
Nagyon igazad van, most így utánanézve én is láttam tavaly az 556 039-et, de mentségemre legyen mondva, sose néztem még meg alaposabban, hogy emlékezzek rá...
No,akkor mégegyszer ez a kép kb. 1998-ban készult de a gozos ma is megvan, futogép, egy 556 skoda termék. Tudomásom szerint meg kell orizni mert az MDC- a Vasúttorténeti gyujtemény részét képezi. Bár van még egy ilyen ami a nosztalgia akciókon szerepel de reméljuk ez is megmarad. Kulonben volt mégegy Pelsocon de azt már sajnos a kohó foldolgozta, és volt Losoncon meg Fuleken is de ezeket már réges régen nemláttam. Valahol ezekrol is van képem majd alkalom adtán folteszem.
Ami a Gozost illeti kicsi tévedés van, ez ugyanis egy hamisítatlan 556. skoda gép ami a mai napig futogépként szolgál. Igaz ezen a télen nemláttam, hogy ertegetné a fekete fustfellegeket de az igazsághoz hozzátartozik, hogy nappal kevesebbet utazok erre. ill. errol az állomásrol. Az viszont biztos, hogy a follépojén augusztusban még fényképeztem a másfél éves fiamat, aki azóta is mondogatja, a gozosben tuz ég és nemszabad ráhapálni mert kormos.
Valószínűleg igazad van, nem igazán vagyok nagy szakértője a gőzösöknek. Viszont nagyon érdekel a gőzösvilág. Mármint ami elmúlt. Mindenesetre nagyon jó a kép. Háttérben a gyönyörű hegyek, előtte a gőzös legközelebb pedig egy Studenka. Mint valami kis időutazás.
Üdv! Természetesen nem erre az egy darab mozdonyra gondoltam, hanem a mozdonytíouson belül az összesre! Csak megszoktam az egyes szám 3. személy használatát. Bocsi a félreértésekért!
Brestovany Včera o 10:44 sa počas prejazdu stanicou Brestovany vznietila bratislavská Gorila 350.018 na vlaku IC 405 Tatran. Vlak odviezol s mekaním 50 minút do Koíc Pering 363.102, ktorý bol stiahnutý z vlaku Pn 67103. Poiar uhasili elezničný poiarnici o 11:35. Gorila bola cez noc odstavená v Brestovanoch a ráno bola prevezená do Trnavy kde bola dnes zaradená ako vlaková na Os 3034. -rp-
Azaz roviden- tegnap 10:44 kor Brestovany állomáson való áthaladáskor lángra lobbant a 350.018 Gorilla. , mely a 405IC -Tatrant vitte. A vonatot 50perces késéssel a 363.102 "Persing " vitte Kassára. A tuzet a vasúti tuzoltók folytották el 11:35-kor A Gorilla az éjszakát Brestovany állomáson toltotte, majd reggel Nagyszombatba vontatták ahonnan a 3034 személyvonattal feltehetoleg, mert ezt már neírják- Pozsonyba vontatták. A kép illusztráció csupán de az érintett van rajta.
Ja és még valami, foleg mult év decemberébe, tobbszor lehette látni Szilit Pozsonyba a F.pu. Akkor ez most nemjár már, ill gépmenetbe megy vissza Gyorbe?
Koszi az infót! Én sajnos csak az itteni- ezek szerint pontatlan infókra támaszkodva írtam amit írtam és egy példa. az itteniek szerint az Urpint Zólyomig V43-viszi-Sicc, Gondolom akumlátorra megy a Kriváňon át oda vissza egész Hatvanig. Az hogy renszeresen Csorgovel találkozunk Fuleken az ezek szerin mellékes. Jó hogy hejretetted amit én enmtudtam. Mégegyszer kosz.
Pedig Párkányban van gépcsere (Amicus), Ligetfalun viszont nincs (abban az irányban Rajkán szokott lenni). Pozsonyba a győri "Eurégiók" szoktak csak Szilivel járni.
"A pozsonyi gépcsere az a magyarországi közlekedéstől független, ha kell, 5 perc tartózkodásban le tudják bonyolítani a Főpályaudvaron." Természetesen ezt tudjuk, én arra gondoltam hogy Pozsonyba nemláttam hogy Szili vagy Gigant kerulne a Budapestre irányuló vonatok élére, tehát tovább visznek mindent a Gorillák. Bár még Párkányba lehet gépet cserélni de infóim szerint ott sem teszik ezt. Talán egyeduli hely Ligetfalu- Petralka ahol Szil szokott vonatot kapni.
csak ez az egy gép, hanem tobb is bejár Magyarországra
Mind a 18 Gorilla megfordul nálunk. A pozsonyi gépcsere az a magyarországi közlekedéstől független, ha kell, 5 perc tartózkodásban le tudják bonyolítani a Főpályaudvaron.
Szerintem nem is csak ez az egy gép, hanem tobb is bejár Magyarországra, ami EC és Kúty határállomáson keresztul megy mindent ezek húznak, s nemigen láttam még Pozsonyba se hogy cserélgetnék oket.
Üdv! Ezeket a képeket még 2004. szeptember 19-én készítettem Párkányban, egy fotókirándulás alkalmával. Aki ott volt, szerintem szívesen emlékszik vissza arra a napra. A képen a Csárdás EC-t húzza a Gorilla Bp-Nyugati felé. Nem tudjátok, jár még át ez a gép Magyarországra? Bár lehet, hülyseéget kérdezek, a Haseket szerintem ő hozza-viszi.
Ezek már az újabb gépek, inkább az S499.02-nek (242) felelnek meg. a 42-es sorozatú gépek hasonlóak az S499.01-hez (240), bár azoknak is átépítették a homlokfalát, hogy így nézzen ki.
Na akkor kezdem a rovidebb végérol. Zold árbocos jelzorol nemtudok, ellenben minden jelzo árbóca színe szurke, ami messzirol nézve zoldesnek tunhet, foleg ha régebben festetteék. Néhány éve Pozsony egyik álomásán votakk még zold szinu árbocu jelzok de mind uzemen kívul helyezve, s ezek eléggé kulonlegesek voltk, még valami NDK norma szerint készulhettek. azóta nemlátam oket.
Ami az említette mozdonyt illeti:
Becsuletes jelolése 240. régebben S 489, beceneve LAMINÁTKA,.Ezt a nevet a laminát karosszériájárol kapta ami mellesleg nagyon csini. Tobb sorozatban gyártotta a Pilzeni skoda muvek, némi változtatásokkal. Így pl. az osszes 230 jelolésu - régebbi gép a ČD-hez kerult csehszlovákia felbomlás után. Ezek nemrendelkeznek elektrodinamikus fékkel. Csaknem a teljes 240 sorozat a ZSR tulakdonába kerult, ezeket a már említett elektrodinamikus fék ami 2000KW, és a tetejukon levo "galambdúc" kulonbozteti meg a 230 sorozattól, bár láttam már 240-t galambdúc nélkul is. Osszesen 255db. készult ebbol a tipusból. Uzemfeszultsége 25kV, 50Hz, ´tengelyelrendezése Bo,Bo, maxi. sebesség 110km -230 sorozatnál, 120km - 240 sor. ill kisérletileg 140km/h. Névleges teljesítménye 3080kW,maxi. vonóero 255-210kN, szogállati tomeg 85t, tengelynyomás 21,3t, teljs hossz 16440mm, forgócsaptáv 7800mm, tengelytáv 2800mm, kerékátméro 1250mm,legkisebb bejárható ív 120m,. Hasonló gép készult 6 tengelyes kivitelben de késobb csehszlovákián belul nemkerult forgalomba, ellenebe a szovjetunióba irányuló exportgépek kisérleti alapja lett. Bulgária szintén rendelt a 240 sorozatnak megfeleo gépekbol s tudtommal ma is uzemelnek.
Hát ennyi lenne. Még annyit megjegyzek halkan, hogy készulnek a gép kiszériás HO modelljei.
Üdv! Ha valaki erről a mozdonyról is tudna infóval szolgálni, megköszönném! Amúgy köszi a jellemzést, Kisvasutas! Még valami: Szlovákiában mit jelöl a zöld árbócú helyhez kötött jelző? Vagy lehet, nem is zöld, csak nem figyeltem kellően?
Ami a 750 -hez való hasonlatoságot illeti, talán csak a gyártó az. A 720-721 ben 6S310DR tipusú motor van, s teljesítményébol kovetkeztetve eltéro . Ezeknek a motoroknak 551kw teljesítményuk van, míg a 750 a K12V230DR, azaz, V elrendezésu, 12 hengeres, és 230mm hengerátméroju motorok vannak 1325kw teljesítménnyel, ugyan így a 753 gépekben is, a 754 gépekben a motor tipusa ugyan megegyezik, de teljesítménye 1460kw, ezek a gyorsvonati gépek. A Bardotka 752,751, gépek K6S310DR motorral vannak ellátva 1102kw teljesítménnyel.775/sec- fordulattal. Tehát a motorcsalád szerintem ugyanaz, csak a vontatási feladatok szerint változtatott paraméterekkel.
Ez egy nehéz tehervonati mozdony, Tengelyelrendezése Co,Co, uzemfeszultsége 3000V =, teljesítménye 3000kW, ill. állandó teljesítménye 2790kW, utkozok kozti hossza 18940mm, legnagyobb megengedett sebessége 90km/h, legkisebb bejárható ív 125m, súlya 120t, vonatfutésre alkalmas feszultség 3000v=, KERéKáTMéROJE 1250mm, és a Pilzeni koda gyártotta 59E1-59E3 tipusjel alatt, a 1963-65 években a CSD-nél, ill a ZSR-nél E669.1 ill, késobb a 182 jelolést kapták, az északi ún. fovonalon - a Tátra alatt teljesíttenek szolgálatot a még meglevo gépek.
Olvasom a kérést s kérdéssel válaszolok :
Melyik régi festésre gondolsz, a voros -sárga, szurkev vagy a ma is egyre inkább látható, elegáns, kék-fehér-vorosre,. Van ilyen is olyan is.
Valaki tud infókat és főként régifestésű képeket küldeni mailben a CSD T435-ös (ma 720 és 721 pályaszámon létezik) típusú dízel-elektromos mozdonyáról? Előre is köszönöm.
Illetve Abos-Sároskőszegnek is hívták vmikor. Érdekes, hogy van egy régebbi Elvirám, szerepel benne néhány nem csonka ország beli állomásnév magyarul, és Kysakot ott is Abos-Sároskőszegnek hívják.
Bizony, elég nehéz eldönteni, hogyan hivatkozzunk ezekre a helyekre...
Igen, én is Garamberzencét láttam egy régi vasúti térképen, aztán megzavart, hogy Hronská Dúbrava az tényleg Felsőbesenyő. Hasonló lehet a helyzet Kysak-kal is, ahol az állomást régen Abosról nevezték el, nem pedig Sároskőszegről...
A zólyomi fütőház és kirendeltségeinek mozdonyelosztása a ZSSK és ZSCS között, január 1-től. Érdekes, hogy üzemképtelen (de még nem selejtezett) gépeket is jó szívvel belevettek a listába (jónéhány 850-es motorkocsi), illetve hogy milyen sok vonatfütésre alkalmas Búvár került a teherszállításhoz, míg a tolatógépek is mind ZSCS színekben játszanak.
Egy kis izgalom azért sosem árt, de kényelmes embereknek tényleg jók az ilyen felüljárók :) Szilveszter napján Beszetrcebánya környékén nézelődtünk roosevelt kollégával, ahol sikerült egy-két igazán jó fotóhelyet találni. Az idő nem volt túl szép, és hó sem volt, de azért lett pár jó kép, egyelőre szöveg nélkül itt megtekinthető:
szilveszter napján jártam odaát, és örömmel konstatáltam, hogy a párkányi, a minden képzeletet alulmúlóan romos állapotú felüljáró helyén egy új "magasles" körvonalai kezdenek kibontakozni. mindezt csak azért bátorkodtam megjegyezni, mert az alant cirkáló gépek szemrevételezése most már sokkal megnyugtatóbb körülmények között történhet...
Ez nagyon érdekel! Tényleg van valahol egy elfeledett Árpád kocsiszekrény? Tudnál nekem erről az egész dologról egy picit többet írni? El sem tudod képzelni mennyire érdekel ez az egész!
Kissé helyesbíttek, tudomásom szerint csupán egy kb.2/3 részben megmaradt Árpád kocsiszekrény létezik, valahol az említett kozség erdojének surujében. Igértek róla képet de egzenlore semmi. Remélem sikerul személyesen Megtalálnom.Errol egyébként írtam a Ganz motorvonatok topikban.
Még valami, valamikor szolgált a CSD-nél 5db. Bobo is, azaz M44.
A nyáron leginkább a 203-as járt. Lehet, hogy most is, ezért látod mindig ugyanazt?... Egyébként mit szólsz ahhoz, hogy minden kívánságod teljesült? Megvan a Dácsia Hontnémetiben, meg a két ex-DR gép Zólyomban ill. Felsőbesenyőn. Még egy mozdonykazánt is láttunk Zólyomban, lehet, hogy a 324-esé...
2005.01.01-től megszűnt a szlovák vasutakon az IC vonatokra a globál díjszabás. A kötelező helyjegybiztosítással közlekedő vonatokon a helyjegyet ára naptól függően 80 vagy 20 korona. Gyors/IC/EC vonatokra a pótjegy ára teljesáru 2. osztályú jegyhez 20 (gyors és IC) illetve 40 (EC) korona, első osztályúhoz 30/60 Sk.
Fakultatív helybiztosítással közlekedő vonatokon (gyors/EC) a helyjegy ára 15 korona.
Majdnem a teljes Búvár-gyűjtemény a www.trains.hu lapon, közte a régi festésű 238-as 2001-ből, a régi táblás 107-es Érsekújvárról, hatvani és somoskői képek itt:
Nem túl nehéz bejutni, a gyalogos aluljáró másik kijáratán keresztül. De lehet a síneken át is. A felvigyázói iroda jobb oldalon egy földszintes épület, ha akarsz, ott kérhetsz engedélyt, lesz, aki ért magyarul. Én eleinte úgy jártam körbe, hogy nem kérdeztem senkitől semmit, legfeljebb köszöntem annak, aki nagyon nézett. Szlovákia számos fűtőházában jártam már, egyedül a poprádiban szóltak rám, hogy mit mászkálok ott...
kisvautas válasz | megnéz | könyvjelző 2004.12.18 16:49:03 (213)
Ilyen is volt, s ha jóltudom egy Árpád 2/3 részben megmaradt kocsiszekrény rozsdásodikvalahol a Kis-Kárpátok tovében Smolenice (Szomolány) kornyékén. Leglább is tavaly november elején még megvolt de az igért kép és leírás, hogy pontosan hol találom a roncsot sajna mind a mai napig nem érkezett meg. Az új évben tervezem, hogy egyszer nyakamba veszem a kornyéket és megkeresem. Állítólaga hajdani kisvasút vonaôától kb. 500m-re az erdo surujében hever,kár lenne érte, ha a nyersanyaggyujtok begyujtenék.
>>Le, de ha voltál Hontnémetiben, tudnád, hogy az út elég messze van az üzemtől,
Még nem voltam, de jó ha_akármilyen_fénykép van (Hontnémeti egy piros 1 mm2 pöttyel<-ez a dácsia) mert ha nincs róla fénykép rögtön elkezdenek hitetlenkedni néhányan.
Az egyszer biztos. Amikor először jártam Kassán, a szomszédos vágányon olyan vonat várakozott amin egyik vasúti kocsi színe sem egyezett meg a másikéval...na persze az ajtóiknak szigorúan narancssárgának kellett lenniük...
Bár ehhez a témához vsz. nem tudok majd hozzászólni, de biztosan élvezettel fogom olvasni. Remélem egy-két éven belül én is tudok egy-egy rövidebb kiruccanást tenni.
Más.
Működő v. elhagyott kisvasutakról tudtok Dél-Szlovákiában? Ezen minden, akármilyen kicsi, ipari, erdei, v. telephelyi kisvasutat értek.
Hogy áll a Hont-Ipolyság átmenet ügye? Tud róla valaki valami biztosat?
Le, de ha voltál Hontnémetiben, tudnád, hogy az út elég messze van az üzemtől, ráadásul egy patak és pár fasor van még előtte, a másik oldalról meg szintén nehéz elcsípni, mert a sínek pont az üzem másik felén futnak, és előtte folyamatosan vannak épületek. Engem már kergetett meg ott kutya, amikor a sínek bejáratától próbáltam fotózni :)
Zólyomban vannak pályás V100 - asok, ha jól emlékszem két darab
Ezek a daruszerelvények részei, valahol van képem róla, de sajnos otthon. 324-essel még nem találkoztam.
Nekem még mindig csak menet közben sikerült találkoznom a Léva-Párkány teherrel (810-ből nehéz fotózni...), gratulálok neked. Hontnémetibe nekem se sikerült bejutnom egyszer se, de már csak idő kérdése :) (talán 31-én).
>>hol az útról láttam egy piros, sárga csíkos Dácsiát!!!
Távolról azért le lehet fényképezni az ilyesmit.
Zólyomban vannak pályás V100 - asok, ha jól emlékszem két darab. Ezeket még nem láttam, se Nálad meg másnál sem. Ugyancsak Zólyom környékén volt/van egy roncs 324 - es. Erről a Gigant klubon is volt fénykép valamikor, de már nincs. Ez a 324 engem nagyon érdekelne.
Azért nyitottam ezt a topicot, hogy sokkal könnyebben juthasson információkhoz az, akit érdekel ez a rendkívül színes vasúti világ. Én nagyon imádom a szlovák vasutat. A kezdeti idegenkedés után már valamennyire megismertem, és akárhányszor erre járok, mindig új élményekkel térek haza. És persze a táj is gyönyörű, vasútfotósként is öröm erre utazgatni.
A mai utam nem volt túl szerencsés, mert havat vártam, helyette esőt kaptam a nyakamba. Ezúttal kocsival utaztunk, Párkány után majdnem végig a Párkány - Léva mellékvonal mellett. Személyvonat híján (délelőtt és dél körül semmi sem megy) eleinte az épületeket fotóztam. Aztán Csatán találkoztam a tolatós tehervonattal, amely majd Léva felé megy majd. Egy régi festésű Bardotka (751 075) volt a tolató személyzet lakókocsijával. Első meglepi...
Léván nem volt semmi extra, két Laminátka állt bent, 240 081 magányosan, 080 pedig a 11:40-kor induló érsekújvári személyvonattal. A tartalék a szokásos 721 078 volt, és bent állt még egy Vasaló is, 210 010. Párkány felé pedig 810 504 indul majd jó sokára, ő is bent állt az állomáson.
Selmecbányára mentünk várost nézni, de az állomást sem hagytam ki, éppen 812 035 indult Felsőbesenyő (?) vagyis Hronská Dúbrava felé. Hol vannak már a jó kis 851-esek... A rossz idő miatt vonali kép nem készült, így kicsit rosszkedvűen indultunk haza Hontnémeti felé, ahol jött a második meglepi...
Hiába szűnt meg az Ipolyság - Zólyom vonalon a személyforgalom, a vonal attól még él! Van egy üzem Hontnémetiben (Hontianské Nemce), ahol az útról láttam egy piros, sárga csíkos Dácsiát!!! Sajnos az őrök nem engedtek be, így nem tudtam lefotózni, viszont ott állt az állomáson ez a zöld Čmežak, vagyis Dongó a vonal egyetlen járatával, a hét hat napján közlekedő Ipolyság - Zólyom tolatós tehervonattal.