Keresés

Részletes keresés

Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155107

Itthon ezt elég meleg lenne megcsinálni.
Az átlag kuncsaft a tévképzeteivel ( pontos, mint a doxa )
rákiabálná a szakira, hogy lusta, hülye, vagy csaló, és olcsón akarja
megvenni az ő kitünő műemléki státuszú ketyegőjét.

Ugyanúgy, ahogy autószerelőtől sem fogja senki azt hallani,
hogy kár a féltengellyel tökölni, mert ez úgyis szétesik, tessék másikra gyűjteni...

A fotózás alapvető lehetne a szakmában.
És itt csikicsukiföldön biztos lenne, aki szívesen megfizetné a különbözetet 
a garantáltan elvégzett munka dokumentációjáért cserébe.
Akár feláras opcióként is, de jó lenne ilyen szolgáltatás.

Aki meg nem igényli ezt, az úgysem minőségi szolgáltatásra, hanem olcsóságra vadászik,
vagy már megtalálta álmai szakemberét, és tökéletesen elégedett.

Ami a Rolex nagyszervíz árfekvést illeti, szerintem nemigen érdekli őket az,
hogy az ügyfél moduláris felépítésű árlistával jobban is járhatna.
Egyrészt gondolom, az órájukat újonnan vett vásárlók simán kifizetik,
másrészt az összeválogatós mutatványból is csak a gond lenne.

Egy későbbi rugótörésnél lenne, aki úgysem azt mondaná, hogy "végülis
nem cseréltek rugót - minusz 20 ezer",  hanem azt,  hogy "na, jól át*** a szervíz".
Kevesebb pénzért kapnának panasz kockázatot.
Persze, hogy eszükben sincs ezzel tökölni.

Másrészt a Rolex szervíz is - ahogyan az autó márkaszervizek is - azoknak van kimondatlanul,
akik újonnan veszik az órájukat, és tized-huszadáron szervizeltetik, nem azoknak, akik a 20-25 évesen
kifogott órájukkal a kezükben sápadnak, hogy bezony a kifizetett pénz egy negyede most ott marad.

Biztosan van, aki élvezi a környezetére tett hatást, amikor kimondja,
hogy "most hoztam el a Sub-ot a Rolex szervízből. Ott is felejtettem 150 ezret. De sebaj, a jó dolgoknak ára van..." :))
Erősíti a brandet is, hogy már a szervízköltségek okán sem lehet bárkinek Rolexe, ahogy Ferrarija sem.
A drága szervíz is egyfajta marketingeszkőz ilyen értelemben.

Előzmény: APT (155103)
Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155106

Itthon ezt elég meleg lenne megcsinálni.
Az átlag kuncsaft a tévképzeteivel ( pontos, mint a doxa )
rákiabálná a szakira, hogy lusta, hülye, vagy csaló, és olcsón akarja
megvenni az ő kitünő műemléki státuszú ketyegőjét.

Ugyanúgy, ahogy autószerelőtől sem fogja senki azt hallani,
hogy kár a féltengellyel tökölni, mert ez úgyis szétesik, tessék másikra gyűjteni...

A fotózás alapvető lehetne a szakmában.
És itt csikicsukiföldön biztos lenne, aki szívesen megfizetné a különbözetet 
a garantáltan elvégzett munka dokumentációjáért cserébe.
Akár feláras opcióként is, de jó lenne ilyen szolgáltatás.

Aki meg nem igényli ezt, az úgysem minőségi szolgáltatásra, hanem olcsóságra vadászik,
vagy már megtalálta álmai szakemberét, és tökéletesen elégedett.

Ami a Rolex nagyszervíz árfekvést illeti, szerintem nemigen érdekli őket az,
hogy az ügyfél moduláris felépítésű árlistával jobban is járhatna.
Egyrészt gondolom, az órájukat újonnan vett vásárlók simán kifizetik,
másrészt az összeválogatós mutatványból is csak a gond lenne.

Egy későbbi rugótörésnél lenne, aki úgysem azt mondaná, hogy "végülis
nem cseréltek rugót - minusz 20 ezer",  hanem azt,  hogy "na, jól át*** a szervíz".
Kevesebb pénzért kapnának panasz kockázatot.
Persze, hogy eszükben sincs ezzel tökölni.

Másrészt a Rolex szervíz is - ahogyan az autó márkaszervizek is - azoknak van kimondatlanul,
akik újonnan veszik az órájukat, és tized-huszadáron szervizeltetik, nem azoknak, akik a 20-25 évesen
kifogott órájukkal a kezükben sápadnak, hogy bezony a kifizetett pénz egy negyede most ott marad.

Biztosan van, aki élvezi a környezetére tett hatást, amikor kimondja,
hogy "most hoztam el a Sub-ot a Rolex szervízből. Ott is felejtettem 150 ezret. De sebaj, a jó dolgoknak ára van..." :))
Erősíti a brandet is, hogy már a szervízköltségek okán sem lehet bárkinek Rolexe, ahogy Ferrarija sem.
A drága szervíz is egyfajta marketingeszkőz ilyen értelemben.

Előzmény: APT (155103)
nickback38 Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155105

Nem, 10e-be nem férnek bele a szépészeti beavatkozások, meg a stift csere, esetleg a lünetta bemarások újrafestése stb. - de szvsz nyugodtan lehet ajánlani.

Némileg más irányból megközelítve az ár kérdését - egyetértve APT fórumtárssal, hogy nem szerencsés "egységárasítani" - viszont a helyzet az, hogy 150-180e pénz egy "alap" Rolex nagyszervize, ismerősöm nemrég kapott ajánlatot a Baross utcában 2500-as caliber-nél 80e-re (cc. 600e volt az óra anno).

A bekerülési érték 10-15%-áról beszélünk úgy, hogy luxus kategóriában vagyunk és márkaszerviz árakról

van szó komplikáció nélküli caliber-eknél. Szvsz 10-15% extraprofit jó eséllyel bejátszik. Ha viszont továbbviszem ezt a gondolatmenetet, akkor pl. egy nem luxuskategóriás, 300e-ért vásárolt óránál márkaszervizben el lehetne kérni cc. 20-30e-t és ennek a felét egy "hagyományos" szervizben pl. egy

2824 esetén.

Ez nagyjából fedi is az általam ismert valóságot, annyi azért van benne, hogy miért lenne lényegesen drágább ugyanazon caliber szervize ha drágább órában van. Érdekes még, hogy hogyan aránylik a szervizdíj a caliber kisker árához. Emlékeim szerint 40e volt a 2824 - SW200 mennyi lehet? -, aminél már meggondolandó, hogy érdemes-e 30e ért szervizeltetni, ha pl. egy 110e-s Steinhart-ban ketyeg? Vagy megy az óra amíg megy, aztán veszek egy új caliber-t - akár SW200-at és kicseréltetem.

 

OFF :

 

Szerintem nem műszaki/szakmai kérdésről van szó, hanem társadalmiról. Saját példámból kiindulva az általam előállított "termékért" cc. ugyanannyit kérnek a vevőtől itthon (5-10% a differencia), mint mondjuk Nyugat-Európában. Csak az én fizetésem olyan 2,5x kevesebb, mint mondjuk egy osztrák kollégának. Ott

magasabbak vmivel az árak, de a 2,5-ös szorzóval ez észre sem vehető és egy osztrák Penny-ben meg merem venni a legolcsóbb felvágottat is. Ez nem egyedi probléma, más hazai munkavállalónál is hasonló a helyzet, vagy még rosszabb. A tendencia pedig végiggyűrűzik - olyan szinten tudom/akarom megfizetni a "nekem dolgozókat", amilyen szinten engem megfizetnek, akiknek én dolgozok. Nem smucig tulajdonos áll szemben a kapzsi órással. Senki sem akarja átverni a másikat, mindenki a saját megélhetését tartja szem előtt.

Tőlünk nyugatra nem állnánk neki ilyesmiről polemizálni, hanem megkapnád a munkád abszolút értelembe vett reális ellenértékét, amiből Te meg tudnál élni és az én sem szívnám a fogam a megélhetésem miatt.

A "Te" és az "én" az egyszerűség miatt került bele, nem gondolom, hogy személyeskedés lett volna a témában.

Előzmény: Wreck Diver (155079)
ronin s8 Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155104

Ezzel egyetértek.

Előzmény: APT (155102)
APT Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155103

Az a helyzet, hogy az elvárásokkal is óvatosnak kell lenni. Én magam is tapasztalom, hogy sok a ködösítés, és nem mondják meg őszintén az ügyfélnek a valóságot.

 

A valóság az, hogy nem, hogy vintage, de sokszor még aránylag újnak minősülő, 10-15 éves órák között is sok olyannal lehet találkozni, amely "annyit kapott", annyira elhanyagolt és károsodott hogy igazándiból már új sosem lesz. Mégis sokaknak nem is titkoltan az az elvárása, hogy beviszik a nagypapa ötvenéves Pobedáját, a papa Cornavinját, DOXA-ját (akár IWC-jét) a szervizbe, és egy hibátlan új állapotú, napi szinten használható órát kapnak vissza.

Ez nagyon sok esetben már nem fog összejönni, a szerkezet annyira elhasznált és kopott, a tok is annyira károsodott, hogy még komoly felújítás, újraaranyozás-krómozás után sem lesz ebből már napi szinten nyúzható óra. Szép gyűjteményi óra lesz belőle, amit alkalmilag nyugodtan fel lehet venni - de nem több. Új óra akkor lenne belőle, ha tokot és szerkezetet cserélnénk.. Alkalmasint számlapot is, meg persze mutatókat, koronát... Ha újra cserélnénk az egészet...

 

Ez van - viszont ezt a legritkább esetben mondják meg őszintén a megrendelőnek. Ez viszont tényleg baj. Nem is kicsi.

Előzmény: Felfedező2 (155100)
APT Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155102

Belehergeltétek magatokat ebbe a témába fölöslegesen...

 

Valóban jó, képzett és gyakorlott szakembert egyébként rettenetesen nehéz ebben a témakörben találni. Ez ténykérdés. Annyira, hogy még a márkaszervizekben sincs feltétlenül garancia erre...

A plexit és a rugót, tokcsövet-koronát pedig adott esetben tényleg nem feltétlenül szükséges kicserélni - ám az ügyfelet tájékoztatni feltétlenül kell. Ráadásul az óra az a terület, ahol ma már egy szakszerviznek is meg kellene különböztetni a napi nyúzásra szánt/használt új órát, és a gyűjtő által behozott, vintage gyűjteményi darabot, amit csak alkalmilag és kíméletesen használnak. Ahogy egy oldtimer kocsit sem a napi munkába járós autóval szemben elvárásokkal közelítünk meg... Viszont ezt a szervizek többsége nem teszi meg.

 

Igazándiból én eleve nem hiszek az "egységáras" megközelítésben, szerintem ennek valahogy úgy kellene működnie, hogy az órára ránézésre már tudható, hogy milyen a külső állapota, ez alapján az, hogy a külső vázszerelvényekkel mennyi munka van, az egy szakember számára tudható. Ha az órát láthatóan nem kell polírozni sem, csak egy tisztításra van szükség - akkor felszámolni sem kell a polírozás árát. Ha meg félig-meddig már széjjel van verve - akkor meg eleve közölni kell az ügyféllel, hogy ebből új óra még sok munkával sem lesz már, legfeljebb sokkal szebb és jobb...

A szerkezetnél is rögtön prognosztizálható, hogy mennyi munka egy normál alapszerviz. A járulékos problémák viszont járulékos költségek - és nem kell egyen-árban felszámolni mondjuk egy rugót, ha egyszer arra egyáltalán nincs is szükség (de ez csak a rugóház kinyitása után fog kiderülni), ellenben még látszólag jól működő óránál is kiderülhet, hogy komoly problémák vannak, például tengelyt kell cserélni, stb... Ezekkel akkor kell előállni - ha valóban adott gondok. Nem pedig átalányban ráteríteni mindenkire.

 

Ehhez viszont egyrészt tényleg dokumentálni kellene magát a szervizt, másrészt komoly bizalmi viszonyra volna szükség. Én már annyi, teljesen nyilvánvalóan megbontás nélkül, egyben pucolt (neves/márka szervizből, és bizony drágán kijött) werkkel találkoztam, hogy sajnos teljesen meg tudom érteni, ha sokaknak már nincs bizalma. Ezen lehetne segíteni azzal, ha dokumentálnák a szervizelést - de nem szokás, annyira, hogy csak én csinálom ezt, hobbiból...

Előzmény: ronin s8 (155099)
APT Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155101

Annyit fűznék hozzá, hogy érdemes végiggondolni: komplexitás, felépítés tekintetében mondjuk egy 2892 és egy Rolex 3135 között igazán semmi különbség sincs. Annyira nem, hogy valójában a Rolex lényegesen jobban (és könnyebben) is szerelhető. Nem akkora kínlódás például a kilincset a helyére tenni, sosem ugrik szét a felhúzószerkezet - ami megy annyira jellemző az ETA-ra, hogy teljesen köznapi, hogy emiatt összeszereléskor újra vissza kell bontani...

És mondjuk egy normális acél Tissot/Certina tokot-csatot rendbe tenni, tisztítani, átpolírozni is pontosan ugyanaz a munka, mint egy Oyster tokot. Persze, ha rendesen megcsinálják.

 

Mégsem jöhet szóba olyan vállalási összeg ez utóbbiak esetében, mint az elsőre, még a fele sem nagyon. Mindenki tudja miért. Azért, amiért egy használt Zsigulit sem lehet új Merci árban javítani-szervizelni, még akkor sem, ha a valóságban akár több is vele a munka...

 

Még egyszer: a luxusipar nem költségalapú árképzést alkalmaz, és pont.

Előzmény: Navigare necesse est (155097)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155100

A baj a rossz tapasztalat. Én korábban tanulópénzként fizettem 20-asokat, majd ötvenest egy Omega rossz szervize miatt, ami a végére több lett a szakszervizes árnál. Nem tudom, mi alapján tudnék válogatni, hogy ne misztifikáljam túl a dolgokat, de igenis drága mulatság a próba-cseresznye, egyszerű - nem gyűjtő, csak egy-két-darabot tulajdonló - felhasználóként pedig inkább beleteszem a havi 3 sör, vagy két mozijegy árát, hogy gondmentesen viselhessem a karórámat. Lehet, hogy lerántanak, mint az élet sok más területén, triviálisabb esetekben is, de Rolexet viselni tényleg nem kötelező. Viszont legalább kiszámítható. Egyébként Rajtad kívül még nem nagyon olvastam magyar fórumon órásról, akihez az említett márkát, vagy komolyabbakat bárki nyugodt szívbel leadott volna. Az egyik itt sokszor hype-olt szervizzel pl. nekem volt személyes - nem jó - tapasztalatom... 

Előzmény: APT (155095)
ronin s8 Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155099

Bocs, Maestro, de hol van hülyités abbah, amit írtam...? 

Konkrét eseteket tudnék sorolni, mikor az amúgy tisztességes, jónevű órás, akihez nem egy órát vittem, és vettem is tőle, megkérdezte, hogy mennyi lenne egy DateJust szervize az LBS-ben. Meghallván az árat, beígérte a felét, miközben biztos vagyok benne, hosszasan győzködne, hogy nem kell se főrugót, se plexit cserélni (amiben lehet, hogy igaza van, de a Rolex szervizben ez is benne van, és így kerek a mellbevágó ár!). És még ki tudja, mit miért csinálna?

Neveket természetesen nem mondok, de ne keverjük már, és főleg ne tegyünk egyenlőségjelet egy "független" órás, és egy félévente Svájcba utazó, ott tanuló, vizsgázó márkaszervizes között, akinek egészen más dologi háttér áll a rendelkezésére. És itt nem a tisztességről van szó, de egy kicsit arról is.

Szóval, minden tiszteletem a Tiéd, de hol van itt a hülyités?

 

Előzmény: APT (155095)
Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155098

Az ideális óragyűjtő feleség. Nem elég, hogy nő,

és érdeklik az órák, de le is szervizeli őket. :D

Előzmény: Navigare necesse est (155089)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155097

Értem az álláspontod és elfogadom, én csupán azért kapcsolódtam be a témába, mert nyomon követem a fórumot és szembe jutott a korábban olvasott cikk, amit kicsit idevágónak éreztem. Jómagam továbbra sem hordom sehová a nem létező Rolexem szervizre. :))

Előzmény: APT (155094)
Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.10 0 0 155096

Nálunk az a faramuci helyzet, hogy sokszor az otthon dolgozó mester komolyabb munkát

ad ki a keze közül, mint a belvárosi szalonok órásai.

Nem feltétlen ár vagy helyfüggő ez ( megfelelő keretek közt persze ).

Az annó lefotózott - össze-vissza madársz*rt - Rolex boltelő kapcsán írta valaki,
hogy itt a legkomolyabb cégek is "hungarizálódnak" ugye...

Nem tudom, vajon a BMW márkaszervíz ügyeskedik-e Münchenben,
vagy X márka szakszervize Baselben, de valahogy kétlem.


Előzmény: APT (155090)
APT Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155095

Sokáig nem szóltam hozzá, de most elkezdtétek egymást szó szerint hülyíteni...

 

Ne feledjétek: a luxusipar soha nem költségalapú árképzéssel dolgozik. Megbeszéltük ezt már sokszor... A többit rátok bízom...

Előzmény: ronin s8 (155092)
APT Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155094

Nem vagyok "egyéni vállalkozó szakember" (van hobbiból szerzett órás végzettségem, de csak magamnak és hébe-hóba barátoknak-ismerősöknek csinálok ezt-azt), viszont például van egy Rollsom, és bizony egy kis műhelybe hordom, ahol ezerszer jobb munkát végeznek, mint amit szerintem az egyébként nem is létező hivatalos hazai márkaszervizben végeznének...

 

Kicsit fárasztó a sok meddő misztifikáció, a nem szenteltvízbe mártott csavarhúzó is használható, és nem kizárólag az adott órához ötvenszeres áron adott célszerszámokkal (amelyek ugyanazok a közönséges csavarhúzók-csipeszek, csak felcímkézték őket xx-nek...) lehet egy werket szétszedni.

Az pedig, hogy egy adott típusra ki kell képezni és gyakoroltatni a "mestereket", az abból adódik, hogy a szakmunkások többségének sajnos nincs kellő mélységű alapképzettsége, általában motiváltsága sem. Míg pl: egy gyakorlott mérnök, pláne, ha még értő szerelmese is az adott szakterületnek - első ránézésre tudja, mivel áll szemben, és miért.

 

Nem sznobizmus kérdése, de egyszerűen ténykérdésként mondom, hogy sem az 5-7 ezres, sem a 150 ezres sem nevezhető "normálisnak". Az elsőért egyszerűen nem lehet normális munkát végezni - a második meg vagy döbbenetes lehúzás, vagy az ár kétharmadát nem a szervizért fizeted, hanem mondjuk az überpuccos helyen lévő, mahagónival burkolt helyiség bérleti díjáért... Tedd, ha akarod, a te dolgod, a te pénzed - és természetesen elhitetheted magaddal, hogy sokkal jobb szolgáltatást kaptál ezért, mint egy disztingváltabb körülmények között, a szakmailag teljesen fölösleges, indokolatlan sallangok nélkül, de ugyanolyan jól elvégzett munkával.

Én viszont pontosan tudom, hogy nem...

Előzmény: Navigare necesse est (155091)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155093

Apropó márkaszerviz: vajon egy Vacheron vagy PP alapmodell mennyi lehet? És egy komolyabb komplikáció?

ronin s8 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155092

Szerintem nincs ez túlmisztifikálva. ;-)  Nagyjából-egészében tömören leírja az elvégzendő lépéseket. Néhány, itthon "nagyvonalúan" kihagyott lépés is ott figyel: pl. lünetta lepattintása, új főrugó, rotortengely esetleges cseréje. Azt nem olvastam, hogy a korona/tokcsövet is cserélné, de átfutom még egyszer. Lényeg, hogy ez egy tisztességes, alapos szervíz leírásnak tünik, függetlenül a száraz v. vizes tesztertől. :-)

itthon meg dobálóznak 40-60 ezer forintokkal "független" órások, de sokszor még ők maguk sincsenek tisztában, hogy csak elfelejtettek lényeges momentumokat belekalkulálni a szervizbe, vagy valóban olcsóbbak a puccos szervizeknél...

Előzmény: APT (155085)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155091

Názd, nekem smmi bajom a Hozzád hasonló egyéni vállalkozó szakemberekkel, és abszolút elismerem a tudásukat / - otokat, DE (!) azért egy Benteley-t sem a sarki szervizbe visz az ember,  bármilyen jóhírű legyen is az, mert nem kockáztat és egy esetleges későbbi eladás során is van akit érdekel, hogy csak márkaszervizben járt az autó vagy éppen óra.
Nem sznobizmus, de igaz,, aki ennyiért vesz órát, az 5-7 évente nem fog sajnálni 150.000 Ft-ot a minőség (és érték) megőrzésre.

Előzmény: APT (155090)
APT Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155090

Tisztességes szakember simán helytáll, ha valami gond adódik - amúgy meg fogalmatok sincs az egészről...

 

Magánban tudnék mesélni arról, mi zajlik az agyonhype-olt márkaszervizek egyikében-másikában, mik kerülnek sajnos néha akár ilyen helyről is ki, ujjvédőt használót meg én ilyen helyen még nem láttam... Egyébként nem is kell, normális esetben, megfelelő ügyességgel dolgozva nem ér hozzá az ember a hidakhoz.

 

Most egy ideje már saját magatokat győzköditek...

Előzmény: Navigare necesse est (155088)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155089

Hajháló? Nem tudom, de bizonyosan ezért rövid és zselézett a haja. :)

Előzmény: Wreck Diver (155086)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155088

Pontosan. Nem beszélve arról, amit előttem többen mondtak: ha megsérül szerviz közben a 1,5+ MFt-os óra, akkor tessék behajtani sufniszervizen - még ha ad is számlát! Megnézném, akinek ez sikerül. Ellentétben a márkaszerviz garanciájával ilyen esetekre is.

Előzmény: Felfedező2 (155087)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155087

na kb. ezért lehet 150 egy hivatalos Rolex szervizben egy GMT, Sub, Explorer II. Szintű óra időszakos karbantartása. Aki ezt tudja adni egy-két 10 Ezresért nem mond igazat.

Előzmény: Navigare necesse est (155084)
Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155086

Csak egyetlen kérdésem van: Hajháló van rajta közben? :DD

A viccet félretéve a lényeget kiválóan kiemeli az íromány.
És - részemről - ennyi munkáért a 400x dollár nem igazán tünik soknak.

Itthon nyilván lenne aki 15 ezerért elvállalná - triplán, mer' Rolex - persze. Amúgy egy ötös lenne.


Csak az így nézne ki kb.:

A változat:

- Rugó leenged, szerkezet kiszed.
- Tok átdörgölése fogkefével, vagy nem (rosszabb esetben polírozási kísérlet kitünő *osztrák* strauss gépen )
- Szerkezet teljes szétszerelése; óramosóban, elmában átforgatása ( rosszabb esetben majdnem komplett járat megy a mosóba )
- Rugóház marad egyben, az a biztos. Még a végén kipattan a rugó...


- Mosás után átforgatás egy benzinben, szárítás ( esetleg fűtés nélkül, mert az 52 éves mosó felgyújtja az asztalt és/vagy a műhelyt )
- Összeszerelés, olajozás egy olajjal végig. Luxusként esetleg egy vékonyabb is bevetésre kerül ( ujjvédő minek, majd a rodico leszedi a zsírt )

- Számlap, mutatók vissza ( szigorúan csipesz másik végével, ahogy videón is láthattuk ), fújkálás fújkálóval
- Összeszerelés, horométerhez vagy computikhez szabályzás 1-2 pozícióban azt szevasz.

B menü: Járat félig szétszed, ázik 3 órát benzinben, kicsapkod, szárad, WD40 magic, irány a tok.

Az "A" változat egy kezdő hobbistától gyűjteményi doxához még elégséges is lehet.

Ehhez képest az általad posztolt leírás kőkemény rocket science, az ára meg csak meki ahhoz képest. :)

Előzmény: Navigare necesse est (155084)
APT Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155085

A pőre valóság viszont az, hogy ezen a szinten meg már túlmisztifikálják a dolgot. És persze, el lehet költeni egy száraz tömítettség-teszterre akár több milliós összeget is, csak tudod ezek a teszterek - miközben a legdrágábbak - bár gyorsan és kényelmesen dolgoznak, meg szép nyomtatott logot adnak - csak éppen azt nem tudják megmondani, hogy ha a tok megbukott a teszten - akkor hol is eresztett..

Ilyenkor kerül elő a jóval olcsóbb karos vizes teszter, ahol látni is a buborékokat, látni, hol ereszt a tok - hogy lehessen javítani...

És közben az überpuccos márkaszervizekben legtöbbször pl: eszterga nincs, igaz, ott nem is végeznek olyan munkát, amihez kellene. Bármivel gond van, azt úgyis cserélik.

Előzmény: Navigare necesse est (155084)
Navigare necesse est Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155084

A szerviz kérdéshez ajánlom az alábbi fórum témáját, melyet néhány hónapja olvastam:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=70528

Kiemelném ide az órás hölgy részletes leírását a szervizről:

"Some common questions I hear a lot: "What does a service include?" "Why does it cost so much?" "How long does it take to service a Rolex?"
I'm sorry if the answer is a bit long, but this is what, why and how long:




This is what I do when I service a Rolex….

I open the case and remove the rotor.
I remove the movement from the case. I continue to take off the hands and remove the dial and date disc. The mainspring gets unwound and at this point the movement goes into the cleaner.

I continue with taking the case apart; removing the bezel, and crystal.
I change into a different lab coat, put on gloves and a face mask to start the refinishing of the case and bracelet.
First I buff the case with a hard wheel and a certain compound which makes the case so hot that the wheel starts smoking. I then clean the case in the ultrasonic cleaner and continue with a different polishing wheel that’s softer. I will high-polish the bezel and case back and the bracelet if applicable.
Once the case back is clean in the ultrasonic, I will now high-polish that one as well.
I will change the polishing wheel once more to a soft wheel and again a different compound and give it the finishing super high polish on the parts needed.
While all those finished parts are in the cleaner, I will brush polish the clasp with a hard wheel, followed by a softer brush wheel.
Then I tape off the polished areas on the bracelet to brush-polish the rest of it. When that’s done I change back to the high-polish wheel to polish the side of the bracelet and clasp.
I steam clean all the parts of the case and put them on a dryer. Once the case is dry, I put the final brush polish to the lugs and case back with a special filing technique.


The movement (let’s say a 3135) has finished the pre-cleaning process, and can now be checked and disassembled.
The date parts are first, flowed by the automatic mechanism: I first check the end-shake* on all wheels.
I then take out all (3) screws and put them in the small cleaning baskets. I will check the rotor axle and replace it when necessary. I continue with the disassembling of the movement.
I first check the end-shake on the balance wheel. Then I remove the shock-absorbent jewels. The balance wheel is carefully removed and put aside after I unscrewed the 2 screws that hold the bridge in place. I proceed with the pallet fork. Again I check end-shake and remove 2 screws to take off the bridge and remove the pallet fork. At this point I check the freedom of the train with winding the mainspring just a little bit. Then I check all the gears’ end-shakes and remove the 3 screws that hold the train bridge to remove the escape wheel, second wheel, third wheel and great wheel. I then check every wheel meticulously to check for worn pivots, and replace the one that are not perfect anymore with new ones.
When at any moment the end-shake wasn’t satisfactory I then move the jewels up or down to correct the error and reassemble the wheel to check again until it's perfect.
I proceed with removing the screws on the ratchet wheel and bridge to remove the barrel with the mainspring. Now I can open the barrel and remove the mainspring which goes straight into my garbage can.
I proceed with taking the rest of the watch apart, including the winding mechanism. I put the balance back onto the main plate to prevent the hairspring from getting tangled up while it’s cleaning.
Now the disassembled movement goes into the cleaner again to get its full cleaning. In the mean time I’ll have a coffee, and I will assemble the case with crystal and bezel.

When the movement is clean I put on some finger cots, and start with putting the reversing wheels, pallet fork and escape wheel into a special liquid lubricant.
I apply grease on the inside of the barrel wall and put a new mainspring in it. I close the barrel and check the end-shake of the arbor to make sure it’s free.
I continue with taking the reversing wheels, pallet fork and escape wheel out of the special lubricant and dry them with hot air from a hairdryer. Now I can take the balance back of the main plate and start putting the watch back together. Again the watch has 6 different lubricants and every lube has a very specific role into making the watch run as perfect as possible. When a grease or oil gets applied too much or too little, or at the wrong location within the watch, the amplitude and timing of the watch won’t be as it should.
Once the watch is assembled (and I’m not going to explain every single step as this is already getting way to long) I put it on my timer to check the beat, amplitude and time. Everything gets adjusted accordingly if necessary and I time the watch in 6 different positions to be within -1 to +4.

Once that’s achieved I assemble the dial and hands (when the date jumps at 12) and put the movement in the case. At this time I do the final timing at full wind and half wind, and adjust if necessary.
Then I assemble the automatic mechanism and check for freedom of the rotor.

Once that’s all up to standard, I close the case with new gaskets and put it on a dry pressure test. When it passes (or not) I proceed with the wet test, and make sure the watch doesn’t leak.
I can then put the bracelet on, set the time equal to my atomic clock and store it in my safe with the crown left, until the next day.
Then I check the time again compared to the atomic clock and note the amount of seconds it’s + or -.
Then I put it on my automatic winder for a day, check again and finally I put it dial up in my safe again to check the next day, and the day thereafter to see when the watch stopped to check the power reserve.
At this time, if everything is within standards I call the customer that his/her watch is ready. If not, I have to find the problem, possibly adjust or start over! This all comes with a 2-year warranty on the work performed.

The tools and materials needed to work on Rolex watches and to keep the account in positive standing are about a $30,000 investment. Plus we have to maintain them and pay rent for the work space. I have gone to a 3-year full-time watchmaking school and undergone many hours of specialized training to do this job.

So now, let’s see… hmmm I guess the four hundred-something dollars I charge might not be enough if I think about it…


*end-shake: the free longitudinal movement of arbors or the like between bearings.
That means I have to evaluate the amount of movement of a wheel between the jewels. Some can be 0.01mm others 0.02 up to 0.06mm. This can only be determined by the experienced, and louped watchmaker's eye!


Vanessa __________________
"

APT Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155083

A szervizelés egy óránál alapvetően bizalmi kérdés. Akinek komolyabb órái vannak - az keressen valakit, akiben megbízik.

 

Az ár nagy "kín", mert ha tényleg a világon semmi komplikáció sincs, akkor egy 2824 vagy 2892 szervize 2-3 órás munka. Ennyi azért megvan - a tok szimpla tisztításával együtt. Több ebbe nem fér bele. És azért ez is igényel óramosót, vegyszereket, középszintű szerszámozást, vibrográfot. Egészen alap szinten, még használtan vett mosó/vibró mellett is százeres nagyságrendű beruházást - és persze szakértelmet.

Ha bármi komplikáció van (és azért nem ritkán van),  bármit cserélni-javítani kell, ha a tokot-csatot komolyabban megbontani, polírozni is kell - akkor mind időben, mind eszközben tovább nyúlik a büdzsé...

 

Hogy ez kinek mennyiből "jön ki" - esetleges. Kvázi "haveri alapon" be lehet ezt vállalni 15-20 ezres nagyságrendben, de aki ez alá megy, az valószínűleg nem lesz rentábilis, még saját maga számára sem. Vagy nem végzi el a munkát rendesen...

Itt jegyezném meg, hogy a félreértések és visszaélések elkerülésének legjobb módja, ha az ember az elvégzett munkát dokumentálja. Ma már nem kunszt befotózni egy szervizt (én folyamatosan ezt csinálom, ami amúgy is jó, mert érdekes esetek kiváló cikkalapot jelentenek) - ám így dolgozni természetesen még lassabb, még nehézkesebb, simán a duplájára tudja akár nyújtani az időbeni ráfordítást egy tucat kép megfelelően beállított elkészítése-ellenőrzése...

Kicsit furcsállom egyébként, hogy a komolyabb (és drágább) szervizek miért nem nyújtanak ilyen szolgáltatást (bár az ok sok esetben elég prózai és kínos - nem maguk végzik a munkát, komplett szerkezetet cserélnek, stb...).

 

Mindent összevetve sok érvet lehet felhozni pro és kontra minden mellett és ellen - de nem véletlen, hogy (túl azon, hogy máig élvezem, jól szórakozom vele) inkább kitanultam én is a szakmát...

Előzmény: Wreck Diver (155079)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155082

Természetesen a karcmentesség az, ami csak a hordatlansággal garantálható!

Előzmény: Felfedező2 (155081)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155081

Ja és a polírozás pl. kizárólag az óra árának a tudatában árazható, hiszen egy esetleges hiba is érték-csökkentő lehet (sőt sok esetben a polírozás ténye is, bár sztem egy szépen, szakszerűen rendbentartott tok jobb, mint a karcos, karcolódás meg csak a hordatlan daraboknál lehet, de az eredeti állapot tényleg elvész a polírral). Szóval én már csak ezért sem adnék be egy több százezres, milliós órát pár ezres szervízre! Ki az aki ennyiért képes fezlelősséget vállalni, ami számon is kérhető?

Előzmény: Felfedező2 (155080)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155080

Persze Magyarországon nem biztos, hogy bátran nemet mondana egy órás arra, amihez nem ért - tisztelet a kivételnek. Én inkább olyan példákat tudok, hogy bevállalja, próbálkozik kollégáknál, hátha tudnak ócsóért segíteni, végül, ha sikerül "szakembert" találnia ráteszi a jutalékát, ha nem, két-három hét múlva valami kamu dumával visszaadja a megbontatlan órát (pl. "ehhez már nem gyártanak u-alakú kis zafírkövet, ami kell" vagy ilyesmi... 

 

A polírozás sztem önmagában bizalmi kérdés, ami nem 1-2 ezer forintos tétel és ha elszúrják...

Előzmény: Wreck Diver (155079)
Wreck Diver Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155079

Nekem személy szerint egyszerűen nem tünik kivitelezhetőnek 15 ezer alatt.
Ez magánvélemény természetesen, de szerintem túl drága a rodico,
és a szabadidő egy rendesen elvégzett 2824-2 szervízhez.
Biztos, hogy neki nem állnék hétezer forintért.

Bár olyan kérdésekről sem beszéltünk a nagyszervíz kapcsán,
hogy béfoglaljuk-e a tok szakszerű polírozását, a stiftek rutinból újra cserélését stb.

Mert nem mindegy, hogy 100 ezerért szétszedik apró darabokra azt a bretyó tokot,
és gyári állapotúra frissítik, vagy 10 ezerért csak werk ki - szét - elma - benzin - benzin - szárít stb.

( Kérem a hivatalos Breitling képviselőt, meséljen erről részletekbe menően. Köszi ;-) )

Az Óra magazinban volt egy remek cikk erről.

Ami meg a képzett órást illeti, nézz szét a fórumon.
Rengeteg a panasz felszántott hátlapokról, szöszös számlapokról,
kísértet módjára visszajárkálás több alkalommal, félig elvégzett tisztítások...

Szerintem komolyabb szerkezet szervízét ( mondjuk egy percütős LeCoultre kronóét )
2 kézen megszámolható mennyiségű emberrel végeztetheted el teljes lelki nyugalommal itthon.

Bár ahogy hallottam, más országokban is előfordul, hogy egy komolyabb darabbal
városról városra kell mászkálni, hogy legyen, aki egyáltalán hozzányúl...


Előzmény: nickback38 (155076)
Felfedező2 Creative Commons License 2014.09.09 0 0 155078

Persze az is igaz, hogy a garancia érvényesítése, érvényesíthetősége sem egyszerű, de az már másik történet.

Előzmény: Felfedező2 (155077)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!