Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Virtuálisan könnyű mindent gyűjteni... :-))) Nekem a fő irány a CPRail, CN, Santa Fe, de nekem is tetszik a CSX. Meg a Rio Grande, NS, SOO, SP, BN, BNSF, CB&Q, GN, NP, D&H, NYC, PRR, B&M, N&W.... Egy párat biztosan kifelejtettem. :-))) ...csak H0-ban mindezt gyűjteni egy kicsit hely- és pénzigényes.
Ja, tényleg, azt tudod, hogy melyik Phase-t mikortól van? Ezt igazából sehol nem írják le rendesen. Ha jól sejtem a Phase 1 csak rövid ideig volt, a Phase 4 meg mintha kb. 1995-től lenne.
Azt viszont külön köszönöm Neked (nektek), hogy ezet a témakört ilyen alaposan kifejtettétek, mert ebben nem vagyok annyira otthon... Persze, gyűjtögetem én is a képeket, rajzokat egyebeket, látom én is a változásokat és jó is lenne érteni, tudni őket, de hát ez ugye, hatalmas anyag...
Egyébként én először a Phase-ekkel akkor kerültem kapcsolatba először, mikor a GG1-es mozdony történetével foglalkoztam.
de mindig korszakot (idötartományt jelent), mégha más más a DR-en meg más a MÀV-on.
A Phase meg mindig jármüváltozatot, amit idötartományhoz is lehet kötni, de az amerikai vasutak káotikus fejlödésében ez az idötartomány lehet 1 év , vagy akár több évtized is és csakis az adott társaságra vonatkozik.
Mifelénk az Epoche mindig évtizedekböl áll össze, és ezekbe az idötartományokba kell berakni a vonatokat kivitelükkel, festésükkel, szokásaikkal.
Valószínűleg a vasútbarát lányok alacsony száma miatt van annyi agglegény vasútbarát :-)
Inkább azért, mert talán nekünk vasútbarátoknál 1-2 vontatómotor ki van kötve :-) És ez átlagos női szemmel nehezebben tolerálható. Bár szerintem jobb, mint seggrészegen' halálravált arccal, baltával kézben a ház körül kergetni a családot :-)
A vasútbarát lányokról nem tudok nyilatkozni... ott gondolom az 1-2 vontatómotor hiányán kívül kardinálisabb problémák lehetnek :)
De ha mondjuk előtte gyakorolhatnék ilyen jó kis 4-6000 tonnás vonatokkal mondjuk a Tehachapi Pass-on, vagy a Kootenai River Sub.-on..., az más lenne...!
Azokat nem is kell vezetni... szólnak, hogy indulj, utánna meg 4-6 óra múlva, hogy most kezd lassítani, mert hamarosan odaérsz'. Nem a vonatvezetésől szól... max alvás meg olvasás :-)
Ez az Epoche beosztás Európában is zűrösebb, tisztán a német vasuton alapszik. Pl. a MÁV-nál az Epoche 4 és 5 között semmi különbség nincs, de az Epoche 1 és 2 között sincs. Van több példa is, de ez itt nagyon Uff... illetve Off...
Egyébként értem a változások jellegét. Hasonló ez, mint nálunk volt, vagy tán inkább még van is... bár lehet, hogy a DB jobb példa erre. Ott szépen végig lehet követni ezeket a változásokat.
csak pontositanám a leirtakat. az egyes fázisok (Phase) között nem egyforma idö telik el, igy amig Europában az epochok idöszakot jelentenek, Amerikában jármü (festés) változatot.
S ami lényeges az adott fázis csak az adott jármüre vonatkozik, azaz mellette a vágányokon levö jármüvekre már nem. Ezért nem jelenthet a mi felfogásunk szerinti idöszakot, mert ez más és más lenne mondjuk az AMTRAKon meg a Santa Fe-n, igy azok egymás mellett könnyen találkozhatnak más más Phasebol, de nem más korszakbol.
Egyébként, ha ma egy nő lehet autóversenyző (sőt az F-1-ben a Williams vezető szárnyait tervezheti nő!), lehet kamionos, lehetűrhajós, akkor mért nem lehtene mérnök... (mint én)?
Egyébként van itt topic, ami kifejezetten leányzóknak van nyitva, nem? (bár én már egy kicsit messzebb vagyok a leányzó-ságtól...
A Phase 4-nél azt a "vékoncs"-ot hogy csináltam? :-)))
Van már Phase 5 is, ez az Acela-val jött be, itt nincsenek csíkok az ablaksávban, hanem mindenféle hullámos ábrák meg ilyesmik. Ezenkívűl vannak lokális festések, mint pl. Northeast Corridor, meg Amtrak California, de ez már nekem is sok... :-)))
A mozdonyokon a csík ugyanaz mint a kocsikon, kivéve a Phase 1, ilyen a korábban betett FP45 fotó, ahol nincs csík, csak egy nagyméretű Amtrak logó, és a Phase 5, de erről keressen fotót más...
Hááát..., én egy kicsit félnék a személyvonatozástól úgy elsőre..., bár biztos megoldanám...
De ha mondjuk előtte gyakorolhatnék ilyen jó kis 4-6000 tonnás vonatokkal mondjuk a Tehachapi Pass-on, vagy a Kootenai River Sub.-on..., az más lenne...!
Csak néha én sem tudom eldönteni, hogy a hegyekbe, vagy a prérire vágyom inkább...(már vezetni)
Biztos, hogy érted? :-)))) Egyébként volt egy gyanúm, hogy te leányka vagy, igaz ez? Szerintem az amcsi topikon még nemigen irogatott egyik lány sem...
Na szóval Phase, nem csak neked, hanem mindenkinek... Az amcsi vasutaknál nem ismerik az itt megszokott Epoche vagy korszak fogalmát. Szinte minden vasútnál vannak korszakok, amikor változott a festés vagy feliratozás, de hivatalosan nincs rájuk elnevezés. Kivéve az Amtrak-ot, ahol alapvetően a személykocsik ablaksávjában lévő csík alapján sorolják be.
Phase 1: vastag piros és kék csík, középen vékony fehér csík, a szélén az Amtrak logója
Phase 2: ugyanaz, mint a Phase 1, csak elmarad az Amtrak logó
Phase 3: egyenlő szélességű piros-fehér-kék csíkok. A felratok (Pl. Coach, Sleeper) a fehér sávban jobban olvashatóak.
Phase 4: vastag kék csík, fölötte vékoncs piros és fehér csík
Nagyrészük unalmas lenne. Akkor talán egy jó kis sűrűn lakott Northeast Corridor, metroliner kocsik Acela HHP-vel ráncigálva :-) De megunnám hamar... Meg ott nem tudnám kimagyarázni, hogy miért nem tudtam időre beérni reggel :)
Bár úgy látom nekünk alapvetően csak egy q***va nagy bajunk van...:
Mért nem "ott" vagyunk??
Igaz, ha holnap valaki azt mondaná: Figyelj, Kiccsilag! Holnaptól mehetsz mozdonytvezeti az USA-ba és még a Társaságot is megválaszthatod!
Azt hiszem, kicsit gondban lennék... Hirtelen lehet, hogy nem is tudnék választani. A nagytöbbségüket szeretem valamiért. Egyiket ezért, másikat azért...