Úgy néz ki, hogy megoldódott a probléma. Mégis csak a szegnyereggel volt gond amit azért nem tudok mire vélni, mert én személy szerint még nem használtam ezt a módszert kúp esztergálásra, mert nem követelte meg még semmilyen helyzet szóval ha csak nem ment odébb magától amit kétlek akkor nem kizárt, hogy édesapám mókolt rajta valamit és elfelejtette vissza állítani... Más tippem nincs.
Szeretném megköszönni a segítséget és a válaszokat! :)
Mivel a tengelyt 2 fogásból tudom elkészíteni ezért a menete a következő volt: Adott az előgyártmány 20mm átmérőjű köracél (olcsó bili acél) 150mm hosszú pontosabban 152 a ráhagyás miatt... Az első felfogásnál 40mm-t hagytam kilógni a tokmányból (3 pofás) majd 40mm hosszan az átmérőt 19mm-re szedtem. Ezután 30mm hosszan 17mm-re itt nem volt gond... Végig 17 lett, majd 10mm en leszedtem az átmérőt 10mm-re. Ezután ki fogtam az anyagot a tokmányból megfordítottam és a már említett módon 5mm-et hagytam kilógnj, oldaztam, központot fúrtam, majd a már elkészített 10mm hosszon 10mm-es átmérőnél fogtam meg a tokmánnyal és a másik oldalról támasztottam meg a csúccsal. Ez után a ,,maradék" 110mm-t kellett volna 17mm átmérőjűre szedni csak ugye bár itt már benne volt az a 0,4mm különbség.
Az én tudásomhoz talán még túl komoly is ez a gép... Igazából az a baj, hogy rengeteg helyen lehet hiba, mert eléggé sokat állt amikor vásároltuk és a főhajótőműben is csattog valami (nem törött fogas kerék hanem a motorhoz ér hozzá valamilyen lemez) ezt leszámítva oda bent minden tökéletesen működik viszont a szánokon volt vakrosda is bőven... A szegnyereg teljesen be volt ragadva + csapágyat is kellett benne cserélni. Ezeket mind itthon különösebb hozzá értés nélkül oldottuk meg. Lehet rá férne egy szakszerű szervizelés is a gépre. Minden esetre szét nézek még a szegnyereg környékén meg megpróbálkozok a gyorsacél késsel is.
A jelen esetben jobb megoldás lett volna ha a csúcsfuratot akkor fúrod amikor kifogtad az anyagot megfelelő hosszra és azt már nem mozdítod az esztergálás során.Lehet hogy a szegnyerget el kell állítani{jelen esetben magad felé húzni} az elállítás mértékét legjobban mérőórával lehet követni.Van egy egyszerű megoldás a kúpozás beállítására,a forgócsúcs szárának azon oldalára papír csíkot kell tenni ,amelyik oldalról el akarod nyomni.
Sok ötletem nincsen . Még lehetne felverődés vagy beszorult forgács a csúcs és a szegnyereg kúp csatlakozásánál . Ez látszik , félretolja a csúcs az anyagot ha megszorítod a szegnyereg csúccsal az anyagot .
Rákerestem ,komoly gépnek látszik , Még egy éles gyorsacél késsel próbálkoznék esetleg megtámasztás nélkül .
A késválasztás ,és a késelhelyezési szög is sokat számít .
Azt azért hozzáteszem hogy én sem vagyok gyakorló esztergályos , csak érdekes a problémád .
Központ furatot természetesen fúrtam. Úgy szoktam, hogy a tokmányból úgy 5mm-re hagyom kilógni az anyagot és úgy leoldalazom és ezután fúrok központ furatot, mert ha jól tudom így lesz a legpontosabb. Ebben az estben is így jártam el.
Igen meg volt! A lapka frissen lett cserélve. Amit viszont elfelejtettem említeni és fontos lehet, hogy a csúcsnál 17,45mm volt míg a tokmánynál már 17mm. Nem tudom, hogy az anyag mit és mennyiben befolyásol de sima bili acélról van szó és a leglasabb előtolási sebességnél lehetett észlelni, hogy 0,1mm-es fogás mélységgel a darab csúccsal megtámasztott részénél alig keletkezett leválasztott forgács míg a tokmánynál már a megszokott alakú és vastagságú keletkezett azt leszámítva, hogy a kiindulási ponttól már 0,4mm-el többet szedett...
Segítséget szeretnék kérni egy olyan ügyben, hogy rendelkezem egy Shenyang SK360-as esztergával amin a minap egy hosszabb 160mm-es tengelyt kíséreltem meg elkészíteni... A kiindulási méret az 20mm volt és ezt a 20mm-t 80mm hosszon 17mm-re szerettem volna szedni. Eddig nem is volt gond ám az első próbálkozás után kiderült, hogy az egész kúpos lett és a két végpontja között 0,4mm az eltérés. A szegnyereg nem volt eltolva szóval nem igazán tudtam mire vélni az ilyen mértékű eltérést... 1-2 éve kezdem el esztergálgatni hobbi szinten, mert megtetszett a gépgyártástechnikusi szakon ott viszont nem foglalkoztunk behatóan az esztergák működésével, beállításával szóval ilyen téren bőven vannak hiányosságaim.
Megnéztem, 1,5 kW-s 1440 1/min. Valami mókolás van, mert az eredeti tengely simán átjön a csapágyfedélen, a képeiden meg mintha csapágy lenne a fedélben. Estére lefényképezem neked az eredeti kialakítást.
Hogy ez milyen, azt nem tudom, ebben nem tudok segíteni, meg kell nézzed személyesen.
Azt tudom, hogy az enyémen a toldás tuti, és kívül esik a házon, mégpedig azért, mert leszerelésével a gép percek alatt átalakítható bakköszörűnek, ha megvan hozzá az eredeti kővédő ház összes alkatrésze. Ezért annyira kilóg a motor tengelye, hogy még a követ is fel lehet rá fogatni. És igen, bazi vastag a tengely, legalábbis ami a házból kilóg. Ha megnézed a fotóidat, ott van a váll, és a négy furat a motorház homlokán. Oda kell felfogatni a kővédő házat. Szerintem ez is lecsavarós/hosszabbítós, mint az enyém.
A teljesítményt nem tudom az enyémen, meg kéne nézni, de eléggé el van ásva. A barátom hasonlóan nagy méretű gépén is 1,5kW a motor. Ezek a motorok egész napos kínzásra vannak építve, emiatt akkora nagy dögök. Ha melegedne is a folyamatos terheléstől, legyen benne sok fém, legyen emiatt nagy a termikus időállandó, legyen felület kívül, ami kihűti. Gondold el: ebben nincs légáramlás, ez teljesen zárt motor.
Apám fémcsiszoló volt, az a munka nagyon megkínozza a motort, de túl nagy teljesítmény nem kell hozzá, mert kézből nyomod a melót. De azért volt, hogy a nem egészen arra való 2,5kW-os motor simán leégett a kezei között.
Nem értem! Azt mondjátok, hogy a villanymotor tengelye eredetileg rövid és csak rá van csavarva ez a hosszú tengely? Kívül ennek nem látszik nyoma, igaz ha pontos az illesztés, az adott fényviszonyok mellett nem láthattam a kosztól. Esetleg dupla csapágyas és a szélső csapágyon belül van a toldás? Nem tartom valószínűnek, hogy a forgórészen ilyen vastag tengely menjen keresztül. Az eredeti tulaj is 1,5kW-ot emlegetett telefonban, ezt én hitetlenkedve fogadtam, mert van két másik bakköszörűm, sokkal kisebb átmérőjű hengeres motorházzal és azok 3,6kW-sak?! Én ezt a mérete miatt még 7,5kW-nak is el tudnám képzelni, de akkora teljesítmény meg miért kellene egy köszörűnek? A teljesítményt a rendelkezésemre álló kismegszakítók miatt kérdezem. Ez is ~1440/min. fordulatú, mint az ilyen nagy méretű bakköszörűk? Nagyon foglalkoztat a dolog, köszönöm, ha felvilágosítotok!
A példa érthető bár szerintem a számoknál inkább azt kéne mondani hogy ha készre munkáló fogást akarsz venni akkor pontosabban be tudod állítani a méretet mivel egy osztásnyi elfordítása a mozgató orsónak feleakkora fogást vesz, így a végső méretet könnyebben pontosabban be lehet állítani, mert kvázi az osztásaid feleződtek az elfordítás miatt.
Ha régi képeket megnézel, szinte sose áll merőlegesen a késszán, és nem azért mert éppen kúpot esztergálnak.
rferi szépen leírta a lényeget.
Csak két számpélda (ezt szokták felhozni az esztergályos tankönyvek is):
Ha a késszán 30°-ban áll, akkor pontosan kétszeresére növelted az eszterga pontosságát: egy adott értékkel elmozdítva a késszánt éppen feleannyit fog befele mozdulni a kés. Tehát, ha 1mm mozgatsz előre a késszánon, akkor az 0.5mm-es fogást jelent, vagyis az átmérő 1mm-rel fog csökkennni.
Ha pedig 60°-ban áll, akkor tengelyirányban mozdul el fele annyit a kés. Ez homlokfelületek (vállak) méretre munkálásakor jön jól.
2.
Okos enged alapon a ricniző követi a recét.
De azért nem mindig sikerül tökéletesen, néha fele-méretű recézés lesz. Ilyenkor, ha tovább szorítod a recézőt, általában valamelyik árokba beletalál és akkor azt mélyíti ki tovább.
Elforgatott késszánnal a paláston úgy esztergálunk, hogy a szánt mozgatjuk, nem a késszánt. Előtolásnál amúgy is azt viszi a gép, tehát semmi extra nincs.
A késszánnal viszont ilyenkor lehet finom fogásokat venni, finomabbat, mint a keresztszánnal, mivel a szögbeállás miatt kisebbet mozdul befelé/kifelé a kés ugyanakkora tekerésre.
Ha pedig pontos értéknyi fogást akarunk venni, akkor a keresztszán nóniuszát továbbra is lehet értelmezni és használni.
Külön eset, amikor menetet esztergálunk. Erre létezik egy elterjedt módszer, amikor a késszán megfelelő szögű beforgatásával a menetvágáskor csak a késszánnal vesznek fogást, és emiatt a menetvágó késnek csak az egyik éle vág mindig. Ez szebb menetprofilt képezhet, és kevésbé is terhel.
Szeretnék kérdezni esztergályozással kapcsolatban (kezdő amatőr vagyok):
1. youtube videókat nézegetve, sok helyen azt látom, hogy a kés-szán el van forgatva kb. 45 fokba, és így esztergálnak nem kúpot, hanem sima átmérőt, furatot,stb. Én eddig az összes gépműhelyben azt láttam, hogy a kés-szán párhuzamosra van állítva a hossz-szánnal. így ugye pontosan lehet finoman fogást venni,a kés-szán nóniusza szerint. viszont, ha el van állítva szögbe, akkor ugye a nóniusz már használhatatlan. A kérdés az lenne, miért csinálják így? Főleg amerikai videókon látom.
2. recézéssel kapcsolatos kérdés: Ha jól láttam, senki sem foglalkozik a recézendő anyag átmérőjével, hanem csak simám nekimegy az anyagnak a recézővel.
Az nem világos, hogy ha a recézendő anyag kerülete, nem egész számú többszöröse a recéző kés "fogtávolságának", akkor hogy nem "nyalja el" a recézést?
Megnézve recézett munkadarabokat, szép körkörös a recézés, nem látni megcsúszást, rece ugrást.
Jobban megnézve lehet, rferinek van igaza, a tengely utólag van felcsavarva. Az eredeti nincs ilyen vastag, talán 25mm lehet. Estére ezt is meg tudom otthon nézni.
Ez egy EVIG gép, 1,1 vagy 1,5 kW-s. Otthon meg tudom nézni, ha pontosan kell. Eredetileg kúpos + menetes a tengely vége, felfűző tárcsák vannak hozzá. Valószínű, hogy kicserélték benne a tengelyt.