Én is így vélem. Egyelőre még megvan, külön tettem karanténba a WC-be ( :-D). Ha nem tér magához, visszaviszem az eladónak (elég nagy macera, mert elég messze van).
Ha jól csinálod a rovarölőzést és nem lesz a gyümölcsön sérülés akkor a monília sem tud bejutni a gyümölcsbe. De ha mindenáron gombaölőt is akarsz akkor a Teldort javaslom.
köszi a válaszokat. Hát poloska az van, de inkább a paradicsomon és a paprikán. Akkor még egyszer lepermetezzük a birset is, jóllehet már nagyon nem akartam. Mospilannal nyakon csapom, és talán teszünk bele egy Topast. De nálunk a virágzás utáni monília nem fordul elő, csak ilyenkor ősszel a már kialakult kifejlődött gyümölcsöt mumifikálja. A tavaszi lemosó, az megvolt.
Sajnos mostanában a szúrásokért a poloska is felelős ! A szilvámból vagy 40 kiló tönkre ment ,mert akkor jöttek a szemetek amikor már kék volt a szilva, nem volt már mivel megpermetezni annyira előrehaladott volt az érés !
A moníliára nagyon érzékeny a birs ezért ez ellen már tavasszal a lemosó permetezéssel kell kezdeni a védekezést ez lehet pl Bordoilé Neo vagy Nevikén majd a virágzás előtt és a virágzás végén is pl Chorus, nálam a Mirage 45 vált be legjobban . Ha ez a védekezés nem sikerül akkor a kicsi megtermékenyült gyümölcsök talán dió nagyságú korban lehullanak és az ágvégén levő levelek megsárgulnak illetve barnulnak majd le is hullanak. Némelyik fertőzött gyümölcs ilyenkor nem potyog le akkor éréskor ha leszedjük és kettévágjuk akkor a belseje világosbarna podvás ehetetlen. De a gyümölcs héján is apró sötétebb kicsit besüppedő foltok vannak. Vegetációs időben is néha szükséges permetezni itt már használhatunk réztartalmú szereket pl Championt vagy Cupozat FW-t. Az érés előtti körkörös rothadást is a monília gomba felelős de ilyenkor valamilyen fizikai sérülés a fő kiváltó ok. Ha jól megfigyeled a rothadás középpontjában kezdeti időszakban ott van a szúrás nyoma ami később már nem is látszik. Ezért a permetezés során mindig kell rovarölő is pl Karate Zeon vagy Mospilan.
Nem monilia miatt, de nálam 5-6 centis korában gyakori a hullás.
Sajnos vannak fajták, amik érzékenyek. Nekem egy fám van, de abban kétféle birs. Az egyik alma alkú kisebbre növő, a másik nagyobb körte alakú. Minden évben az alma alakú összehesonlíthatatlanúl több gyümölcsöt lehullat, mint a másik.
Sziasztok, az lenne a kérdésem, hogy ilyenkor ősszel a birs termését mivel lehet megvédeni a monília ellen? A Chorus jó rá? vagy az csak virágzáskor védi meg a virágot és az apró, moníliára hajlamos gyümölcsöket? Sajnos minden évben ősszel előjön nálunk ez a probléma. a birsen nem látszik sem molyrágás, sem más mechanikai sérülés, mégis fogást talál rajta a monília. Kimegyek a telekre, és első héten 4-5 darabot látok moníliásat, következő héten már 20-at, és imádkozni kell, hogy érjen már be a maradék, hogy ne legyen nagyobb károm.
Novemberben rostált komposztot ,vagy granulált trágyát szórni ki rá szerintem nem drágább mint a műtrágya ! És csak 1 szer kell egy évben vele foglalkozni ! A fűnyírást is érdemes mulcsolva vágni ,évente 1-2 gyeplazítani és olyan lesz mint a sportpálya tőle a fű !
TILOS a bekevert (vízben oldott) vegyszert tárolni, utólag felhasználni!
Ezt itt nagyon sokszor leírtuk.
Nem azért, mert ez szabály, hanem mert mindannyiunk érdeke.
A növényvédőszerek kifejlesztésénél egyik fontos paraméter, hogy azok reális időn belül maradék nélkül, vagy ártalmatlan összetevőkre lebomoljanak. A lebomlást elsősorban a vízbe keverés indítja el, de természetesen más tényezők is közreműködhetnek, pl az UV sugárzás.
Tehát ha Te bekevered vízzel a vegyszert, akkor a hatoanyag fokozatosan lebomlik, egyes esetekben ez pár óra, más esetekben napok esetleg pár hét. Még utóbbi esetben is egy csökkent hatékonyságú szert fogsz kipermetezni pár nappal később... A természetes kiválasztódás pedig teszi a dolgát, a túlélő kártevők gyorsított ütemben rezisztensekké vállnak, hála a felelőtlen embereknek.
Pont úgy, mint ahogy pl az embereknél az antibiotikum rezisztens TBC baktérium is egyre több gondot okoz a félbehagyott kezelések miatt.
Így is nagy gond a rezisztencia, magunk is tapasztaljuk, hogy egyes szerek néhány év alatt egyre hatástalanabbá vállnak. Nem kell konteókat gyártani a gyártók hatóanyagcsökkentő összeesküvéséről!
A porokból könnyű dizedrészt is 'kimérni' ha 1 literhez szánod. Kiszórod egy síma papírlapra vékony csíkban, megfelezed, harmadolod, ötödölöd, ha kell tizedeled és pl. csak egy tizedet használsz el. (A feloldott vegyszer oldatban nem tárolható.)
Nálam az a gond ezekkel a 10 g-os porokkal 10 liter vízhez, hogy van 2-3 leanderem, amihez ha bekeverek egy kis permetezős (1 - 2 literes) szert, képtelen vagyok kimérni azt a pár grammot, így sacra beöntöm, aztán az is 5x-re ha elfogy. Van, hogy 1 hónap múlva is permetezek még a bekevert vízzel. Ez milyen gondot okoz ? Hatása szokott lenni, úgy vettem észre.
Ezt a Monsterát most kaptam egy disznövénykertészetből:
Az eladó azt állítja, hogy azért ilyen, mert dugvány, és nem beteg. Én úgy gondolom, ilyen állapotú növényt eleve nem lenne szabad eladni, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy valójában nem beteg. Mi a véleményetek? Mivel hazánkban nagyon ritka faj, ha nem beteg, megtartanám.
Tavaly volt először, hogy műtrágyáztam. Idén tavasszal, meg nyáron egyszer.
Nincs kialakult szisztéma, időszakonként elballagok a helyi gazdaboltba és tanácsot kérek a tulajtól. Ő kertépítéssel is foglalkozik. Kb. mindig más gyártó termékét ajánlja.-)
Több évig termeltünk régebben tulipánhagymát a szőregi ÁFÉSZ-nek.
Ha van még szaporítóanyagod, ültesd el szept. végén-okt. elején. Talajt töltsd fel bőségesen tápanyaggal, mert szereti a tápdús földet. Pl. 3x15 NPK,0,5-0,8 kg/10 m2.
Jövőre virágzásig, majd virágzáskor szelektálni kell, a korán sárgulók biztos, hogy betegek, a tarka virágúak pedig vírusosak, minden beteg hagymát kis lapáttal kell kiemelni, kuka, vagy elásás.
Szelektálás után a virágfejeket le kell törni.
Felszedés optimális időpontja, mikor a virágszár kb. fele már beszárad, a levelek szürkülni kezdenek. Ebben a fázisban már kezd a hagymahéj is sárgulni, de az új hagymák még nem esnek szét.
Levéllel-szárral együtt szellős, árnyékos helyen, vékony rétegben utóérlelni kell, nem szabad szétszedni!
Mikor teljesen elszáradt a zöldje, akkor kell szétszedni, tisztítani, a betegnek látszókat kidobni.
Az egészséges hagymák ekkor szép barna, és főleg ép héjúak lesznek, amit nem szabad leszedni!! Ha pikkelyesen leválik, az se baj.
Ekkor lehet csak raschel zsákba rakni, de jobb ládában, vékony rétegben elterítve, száraz, de hűvös helyen tárolni az őszi ültetésig. Padlás túl meleg, pince meg párás, egyik se jó.
Őszi ültetés előtt csáváztuk Previcur L-el, Topsin M-el. Jó a Dithane M45 is.
Akkor még nem volt Amistar, biztos jó az is.
Azok a pici rovarok, amit írtál, biztos nem kártevők, valami korhadékevő állatka lehetett.
Ha folyamatosan víz éri a törzset és nedves marad körülötte a talaj, akkor megjelenhet a Phytophtora gomba is. Ami aztán legyengíti a fát és jönnek a szúk.
A csepegtető öntözést is úgy célszerű elhelyezni, hogy a fák tövétől legalább 1-2 méterre csepegjen ki a víz oda, ahol aktivak a gyökerek. Vagyis a csurgóba.