Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Ha engedéllyel akarsz bemenni, akkor írni kell x címre, be kell fizetni y koronát, és elküldik az 1 évig érvényes engedélyt.
Ha engedély nélkül, akkor egyszerűen besétálsz és kész. Most nem tudom, hogy én vagyok-e különösen szerencsés, de eddig (majdnem) végigjártam az összes szlovák és sok cseh fűtőházat, de még soha sehol nem volt gond, hogy nem volt engedélyem (tudom ugyan, hogy másoknak más tapasztalatai vannak).
Szlovák vasútak szakértői: információim szerint az Erzsébet-híd (közúti híd Komárom és Komárno között) közelgő felújítása miatt személyvonati mozgás várható a hídon, tehát a tehervonatokon kívül lesz személyvonat is. Remélem nem szlovák Bz. Ezt az értesülést meg tudja valaki erősíteni?
Hát, szlovákiában nem sok IC van, a vonatok nagy része gyorsvonat (Jó, azokat nálunk már rég IC-nek hívnák, és elég sok gyors megy IC minőségű kocsikkal is)
És gondolom az IP hátránya ott is érvénes lenne: minden IP egy személyvonati menetvonalat vesz el a mellékvonalon, amire szükség van. Lásd itthon a 135-ös vonalat, ahol személyvonat helyett kellett berakni az IP-t, az egyik járatnál mindennapos az utaslemaradás...
afféle szlovák Interpici utánérzés. csak éppen rájöttek, hogy Ausztriába úgyse engedik be őket, belföldön meg nincs kereslet rá, így maradt a proto egyedül.
ha érdekel valakit, itt egy 812-es átalakítási lista (a xx8-as gépek elvileg luxus verzióra tervezett gépek légkondival, IC ülésekkel stb., de csak a 008 valósult meg).
:)))))))))))) Jaj, bocsánat! Én néztem félre, pont a betett képem után jött a kérdés, nem néztem az előzményt. Természetesen nem Kő-Felsőnél, hanem Poprad Tatry állomáson vagyunk ;)
Kösz a térképet, de melyik kép tartozik hozzá? Mert a berakott képeken egy szlovák motrovonat látható, valamint a fekete-fehér kockás peronszegély, ami nálunk nem jellemző, megy egy nagy épület a vágányok felett keresztbe. Érdekes módon nem találkoztam még ezek egyikéve sem Keleti és Kőfelső között. Régen jártam már arra? :)))
A Közlekedési múzeum pénztárában (Az állomással majdnem szemben van a múzeum, a volt darabáruraktárak helyén. van némi cuccos. Leporellók, képeslapok. Videókazettát is láttam. Mellesleg a múzeum is megtekinthető (40 Sk+20 Sk a fotózás) 2/3 részt autók, 1/3 részt vasúti relikviák, meg néhány vasúti jármű a szabadtéren. Az anyatopikban írtam erről részleteket.
Elnézve a decemberben kiadott menetrendet a közlekedés eddig sem volt túl jó. Összesen 5 vonatpár, amelyből 2 a reggeli, és 3 a délutáni csúcsidőben közlekedett, hétfőtől szombatig.
Visszakerestem az1990/91-es csehszlovák menetrendben: Ezen a 14 km-es zsákvonalon, akkor napi 14 (!) vonatpár közlekedett.
Nem sokáig bírta. :((( Miért kellett bezárni, amikor olyan drága a gázolaj? Ha a járművek nem voltak öregek, akkor még mehettek volna, ha meg öregel voltak, akkor úgyis kell helyettük buszokta venni.
Ez az eddigi legutóbbi Skoda mozdony, a 163-as sorozat utódjának tekinthető. Univerzális mozdonynak készült, gyors- és tehervonati szolgálatra. Az első prototípus 1994-ben készült el, egy darabig a CD-nél próbálták, de végül nem rendelték meg. Ezután a két protót az SD-KD vette meg, majd rendelt további két mozdonyt, ezek 1999-ben készültek el.
A Tatranské lanové dráhy, a.s. 185 millió koronáért megvásárolja a ZSSK-tól a Magas Tátrában található drótkötélpályáit. A TLD egyébként már 2004 óta üzemelteti azokat. ZSR, ZSSK és CD arcképes igazolvánnyal rendelkezők továbbra is kedvezményes jegyet válthatnak.
Na igen, jó is az amikor az első vágányon átdönget a "kopasz" tehervonattal, miközben az utasok épp másznának át az érkező gyorshoz, vagy hogy a gyorsvonatok nem férnek be az állomásra, ha egyszerre érkeznek :)
Több kocsihoz kevés lenne a kraft (pláne, hogy az első osztály már klímás), a nyáron többször is volt 8 kocsis a vonat, de ahhoz már 2 dízelmozdony kell (és abból az osztódás óta nem dúskál a ZSSK).
Pedig jól láttad. Ott az emberek nem a hetihetes előtt görnyednek cigarettaködbe burkolózva, teszkógazdaságos szalonnát zabálva, hanem rendesen hágják a hegyeiket. A Horehronyec elég zsúfolt vonat oda- és vissza egyaránt, de úgy vettem észre, hogy némely állomás peronhossza miatt nem lehet hosszabb, mint 5-6 kocsi. Pl. Henriktelep (Chvatimec, a Feketebalogi Kisvasút végállomása - igaz, ott csak május 1-től szeptember közepéig, a kisvasút üzemidejében áll meg a Hh)
Sziasztok! 29.-én vonatoztam egyet Szlovákiában . Fülekről indultam 8 27-től a "Sitno"-va, majd Zólyomban átszáltam a Pozsonyból-Kassáig menő "Horehronec"-re, ami talán az egyik legszebb és ha jól tudom a normál nyomtávu vonalak közül a legmagasabban vezető szlovák vasútvonalon jár(Besztercebánya-Breznóbánya-Dedinky -tó). Tudja valaki, hogy hány méteren van ennek a vonalnak a legmagasabb pontja? Gyönyörű havazás volt végig a mesés havas tájon. Kassáról az "Ipel"-lel jöttem Fülekig amelynek egész jó csatlakozása van Somoskőújfalu felé. A nagy hó ellenére egész pontosak voltak a vonatok. Egyedül Horehronec hozott össze kb. 25 percet, de ezt is annak köszönhetően, hogy Zólyomról 20 perc késéssel indultunk. Ha jól láttam a szembejövő besztercebányai személlyel volt probléma mert előfogatolva késve jött. Ami meglepett, hogy a vonat tele volt hátizsákos síelőkkel. Tudom nehéz a hazai helyzettel összehasonlítani az eltérő adottságok miatt, de a hazai síelőkről nehezen tudnám elképzelni, hogy vonattal menjenek többnapos síelésekre. A Képeken (ha sikerül beillesztenem) a Horehronec látszik a Dedinky-tó környéki szakaszon.
Igen, ez az a BRKS :) És tényleg busz SEM lesz. Mondjuk állami támogatást nemigen kaptak, és piaci alapon nem tudták eltartani magukat. A jövőben tehát kizárólag a teherszállításra koncentrálnak.
Valahol Pozsonyban laknak, azt hiszem valahol a Vychod depó felé.
Kishírek:
- 121 001 (E496.101) elhagyja Szlovákiát, továbbiakban Lengyelországban koptatja a síneket, több társához hasonlóan.
- a Tátrai Villamos Vasúton immár az összes jármüvön van jegykiadó automata, illetve három állomáson is elhelyeztek ilyet, a jegyváltás megkönnyítésének érdekében
- a 140-es sorozatú villanymozdonyok az idei menetrendben nem csak egy pár gyorsvonatot (332/333 Goral) továbbítanak Lengyelország felé, hanem munkanapokon egy személyvonatpárt is Zsolna és Rózsahegy között (7852/7857)
Ma Kassán jártam, megvettem az új szlovák menetrendet. Selejtújhelyről kishatárjeggyel utaztam Slovenské Nové Mestoig, onnan személlyel, a 44-es Pantográffal az élen. Visszafelé a 8807-tel jöttem, ami meglehetősen hosszú szerelvény volt (2 Pantográf összekapcsolva). Így is tömve volt, ennyi emberrre nem számítottam. Indulás előtt már egy órával benn állt, pontos és tiszta volt, szóval a szlovák vasútban ismét nem csalódtam.
Jöjjön néhány kép sajnos nem a legjobb minőségben :-(
A nemrég megjelent gorillás könyv szerint van mit behoznia. Mindegyik gép 5 millió km körül jár, ennek meg még csak 3,5 van. (Otthon megnézhetem pontosabban, remélem, hogy nem írtam nagy hülyeséget - az arány viszont stimmel)
Megnyugodhatsz, mivel az én engedélyeim ebben az évben jártak le. Már tavaly is 2 engedélyt adtak ki de gyakorlatilag a ZSR-es semmire sem volt jó. ZSSK -t viszont mindenhol elfogadták.
Egyébként sok helyen fogják kérni ,meg szokták is kérni. A keleti részeken talán kevésbé. Kivéve a határállomásokat.....
Beszerezni lehet nekem könnyebb volt mivel itthon a vasútnál dolgozok. Egy kérelemet írtam nekik, mire válaszoltak. Küldjem el nekik a mozd. vez. jogsim, és az orvosi engedélyem fénymásolatát. Ez utóbbi arra kell mivel náluk az engedély nem egy lehetőség amellyel vagy megendedik a belépést/fotózást, hanem kötelező jelleggel bír. Így biztosítják be magukat, hogy te jól látsz, hallasz.
Zólyomi vontatáson találkoztam olyannal, hogy mondták itt nem engedik a fotózást (a strojmajsternek rossz hangulata volt épp...) mire elolvastattam vele az engedélyt : belépési és fotózási engedély (-és nem lehetőség ).......
A homonnaiban sem fogsz csalódni. Én két éve voltam, papír nélkül, és a főnök vitt körbe. Hasznos az ilyen kalauzolás, különben fogalmam sem lett volna, hogy a csarnokban álló, kopott 810-es Mátyócnál szolgált a széles nyomtávon, és akkor szerelték át normál nyomtávra, Homonnán.
Fütőházba a ZSCS engedélye kell (kivéve a poprádiba, mert az a ZSSK-é), ha jól tudom valami 30 koronáért mérik a papírt, a forgalmi és az állomási területek viszont már a ZSR fennhatósága.
De olyan komolyan nem veszik mint itt, én a homonnai kivételével végigjártam az összeset, de még sehol se kérték.
A szlovák/cseh vasutak jelzési utasítása (D1) kellene elektronikusan pdf formában. A neten keresgéltem. Eredmény 1 azaz egy darab website a cseh jelzési utasításról. Ha valaki netalán a fent említett formában talál azt kérem küldje el nekem!
Modellborze van Pozsonyba is de inkább az autómodellezok vannak tulsulyban ezeken. Van persze vasútmodell téma is de kevesebb, ill . nem olyan mennyiségben és minoségben. Általánosságba véve ezekn a borzéken tobb az ugyeskedni próbáló"modellezo " mint a valódi.
Pozsonyban nézz be a Spitálska 32-be . Az egy modellbolt,de fogsz találni néhány dolgot. Ha több időd van Prágában havonta vannak vasúti tematikájú modellbörzék. Na azok ott vannak a topon......
Ilyenrol eddig nemtudok. Lehet néha kapni állomásokon néhány dolgot mint. pl. a múzemvasut gépeinek leporello szeru kiadványai, vagy egy-egy képeslapot de ennyivel van ennyi. Legtobbet a vasutmodellezok - Pozsonyiak vagy Komáromiak mozgó terepasztal kocsijában lehet találni. Itt vannak konyvek is, trikók is stb.
Az első személyel (164/6301, Fülek indul 4.48) akartam jönni, ami a Polana-tól csatlakozik, de idéntől, gondolom a vissza irány, az új Hatvan-Miskolc személy miatt már nem jön át Somoskőújfaluba, csak Siatorska Bukovinkáig jár:(
Viszont így a gyaloglással együtt lehet, hogy ugyanakkor érnék Salgótarjánba, mint a Zr395 Zólyom-Bp. és a hajnali sötétben lehet, hogy inkább ez utóbbit választom.
A cseh Pendolinók szolgálatba állásával kevesebb Gorilla jár majd át Csehországba, így többet fognak járni belföldi gyorsvonatokkal, illetve 2 személyvonatpárt fognak továbbítani Hidasnémetibe/ből.
Köszi szépen a tanácsokat, jól jöttek. Eddig csak egyszer voltam Kassán, akkor szerencsém volt nekem is, mert többnyire tudtak magyarul. A jövő hét még fősulis hét, majd csak utána tudok felmenni (remélem addig nem kapkodják el).
miután leszállsz a vonatról, legyalogolsz a főútra (vagy 50m lefelé), ott jobbra, kb. 2 km a határ, és már csak pár lépés a buszmegálló. de miért nem jössz át Somoskőújfalura vonattal? A szlovák kalauzt nem fogja izgatni, mivel mész tovább, a magyar meg csak Somoskőn száll fel.
Van esetleg valakinek közvetlen tapasztalata közületek, hogy Siatorska Bukovinka megállóhelytől Somoskőújfalu, országhatár (a salgótarjáni 11-es helyijárat végállomása) milyen messze van és milyen az oda vezető séta (pl. erdőn át, falun át, stb.).
Vigyázz, a menetrendkönyvet Kassán sem a pénztáraknál árulják, hanem az egyéb ZSR dolgokat (esernyő, bögre, stb. is árusító irodában , ami egyben közlekedési szövetségi bérletpénztár is lett.
Az egyetlen hely, ahol hétvégén vehetsz napijegyet a városban! A múltkor hölgy tudott magyarul is. Legutóbb hétfőtől vasárnapig naponta 7.30-12.00 és 12.30-17.30-ig volt nyitva ez a kassai iroda. Az állomásépületben bent, ha a vonatoktól jössz,akkor a csarnokban, a csarnok túloldalán, jobbra, közvetlenül a jobb oldali kijárat elérése előtt.
Vágányzári munkálatok miatt dec. 13-21-ig a Hatvan - Miskolc személyvonatok csak Fülekig illetve Bánrévétől közlekednek, Feled és Rimaszécs között vonatpótlózás lesz.
Megvettem az új menetrendet, és benne van, hogy a 70-esen több személyvonat megy ki Érsekújvárig, Párkányon át. (pl. a 8.55-s zónázó, a Nyugatiból.) Nemrégen rákeresek az elvira.hu-n, és ott a 8.55-s csak Szobig közlekedik. (de egyetlen személyvonatot sem ismer az elvira a Budapest-Párkány viszonylatban.)
Na most akkor szerintetek melyik érvényes holnaptól?
Sziasztok! Ma vonatoztam egy kicsit Szlovákiában mert délelött amikor Füleken próbáltam menetrendet venn azt mondták csak Losoncon lehet kapni, így délután immár tömegközlekedve megjártam Losoncot is. Oda busz vissza vonat Somoskőújfalutról. Miután sikeresen megvettem a menetrendet vettem egy Új Szót, amely mai számának melléklete a teljes!! szlovák vasúti menetrend volt. Ez utóbbit szívesen felajánlom annak aki egyébként nehezen jutna igazi menetrendhez és megelégszik ezzel az újságpapírra nyomott változattal. Visszafelé Fülekről induló BZ-n kezdetben 9-en voltunk, de Somosig csak én utaztam.
Rajz található minden mennyiségben, elolnézeti is van, majd beviszem a épbe és kuldom, van kulonben teljes fém modell is az ára viszon kb a 3x. a mugyantának, ha érdekel utánnanézek.
Attól fugg, HO vagy TT -ben akarod készítteni, mert sok munkától kíméled meg magad, kapható jó minoségui mugyanta karoszéria forgózyámolymaszkal + uzemanyagtartállyal. Ára postakoltségekkel kb 9400Ft.
Valamelyik hétre akkor betervezek egy kassai utazást. Lehet hogy Hidasnémeti felé megyek ki, arrafelé még nem voltam. Még jó, hogy van Miskolctól 5 eurós viszonylati kedvezmény, így nem sokkal kerül többe, mintha a Pantográffal mennék fel szlovák teljes áru jeggyel :-)
Lenne pár kérdésem: kapható-e már Szlovákiában az új menetrend?
Az ára kb hány korona lehet?
Sátoraljaújhely környékén lakom, a 190-es vonal állomásain be lehet-e szerezni, vagy messzebb (Kassa) kellene utaznom érte? Azért kérdezem, mert tavaly a két ünnep között S.újhely gyártelepen érdekődtem, de nem tudtak adni (lehet, hogy nem is árultak?).
A jól sikerült év eleji osztozkodás után most megy a "korrekció", a személyszállítás nemrég vásárolt (vissza) négy 750-es Búvárt a Cargótól, most 3 db 240-es Laminátka tér vissza a személyvonatok élére.
Az új menetrendben az eddig Párkányig közlekedő vonatok érsekújvárig fognak járni. Ezek is EU regio vonatok lesznek, és lesz Párkányban gépcsere, vagy a Szili el tud menni Érsekújvárig? Visszafele ingában jön, vagy rááll az elejére a gép? Ha szlovák lesz a gép, az tudja ingában hozni?
Vasutas dolgozók és családtagjaik szabadjegye Európa országaiba. Olaszország az egyik olyan volt, ahová a hozzátartozók is 100%-od kedvezményt kaptak. Ezért nagy kár, hogy kilépnek.
Jaj, ez ugye nem azt jelenti a vlaky.net oldalon, hogy az olasz vasút kilép a FIP egyezményből?
"FS Trenitalia končí vo FIP 14.11.2005 15:10, Autor: Addams Diskusia: 26 FS Trenitalia k 31.12.2005 končí svoje členstvo v zdruení FIP. Po tomto dátume nebude na tratiach v RFI (FS) iadny doklad FIP uznaný za platný, bez ohžadu na platnos? uvedenú na doklade. Kto chce navtívi? Benátky, Rím, Miláno, či Sicíliu by tak mal urobi? čo najskôr, pretoe lístky FIP s nárokovos?ou z roku 2005 je nutné poadova? iadankou odoslanou do 18.11.2005, príp. do 30.11.2005 s podpisom vedúceho organizačnej zloky za dvojnásobne spisné osobne vo výdajni FIP."
Mennyivel jobban csinálják a szlovákok, hogy nem selejtezik az öreg gépeket, hanem felújítva túladnak rajtuk és nem ócskavas árat kapnak értük mint a csehek...
Ostravában a 18x-eket selejtezgetik mostanában, Ústiban pedig a 12x és 141-eseket (kinek mi van). A végén úgyis mindegyik találkozik Ceska Trebovában...
Ha kijossz a Fopályaudvarról és elindulsz a jobbkézre eso betonkeríttéseel párhuzamosan, ami egy kisebb dombocska tetején húzódik, elballagsz a városi autóbuszok megállójn, mindig csak párhuzamosan ezzel a keríttésl , kiérsz egy forgalmas útkeresztezodéshez de nemkell rajta átkelned, hanem bár a keríttés már eltunik de találsz egy impozáns épuletet, ezt megkerulod,- a járdán maradva továbbra is, gyalogos feluljáróhoz érsz de továíbbra is jobbra tartasz, mignem meglátsz egy vaskaput és mogotzte lépcsot, ezek vezetnek a muzeumhoz- ami lényegébe a kezdettol fogva kovetendo betonkerítés tuloldalán található. A lépcsok elején azthiszem kinn van a tábla is hogy Múzeum Dopravy .
Sejtettem, hogy a BRKS lesz a vevő, de akkor biztos nem Záhorská Ves felé akarja őket üzemeltetni. Hiszen oda a két háromrészes vonat sok lenne. Esetleg elnyertek valami regionális megrendelést?
Friss (nemhivatalos) hírek szerint a szlovák Cargo 4 darab Búvártól (750) válik meg, melyet egy meg nem nevezett, valószínűleg Szlovákiában működő magánüzemeltető vesz meg.
valahol még korabeli fénykép is van a Rozsnyói régi állomáson várakozó Aranyvonatról- jó lenne megtalálni de egyenlore ugy néz ki hogy a tobségi nemzethez tartozó rokonaink elvitték, és vagy túladtak rajta- a jobbik eset volna , vagy megsemisítették.
Sajna egyenlore nem volt szerencsém ezt felfeezni, amit viszont elég gyakran láttam az ugy kb felé egy hosszu tehervonet Dobsina felol - tobbszor találkoztam a 751 - Bardotka vontatta szerelvénnyel a a Rozsnyóba betéro foutról- jókora kanyar - lehet azt látni, ill. szembe jon itt a vonat.
a T 678- voltak a tehervonati gépek tehát gozfutés nélkul, a T 679 pedig a személy ésgyorsfolgalmú gépek jelolése volt. Az uzemanygtartály a T 678 egyszerubb nincs a goz eloállításához szukséges 2-3000l víz cipelésére kulon rész. Amúgy a két gép nagyon hasonlítt, és elso ránézésre nehéz megmondani melyik-melyik- Narancs- Pomaranč és kész. Szép emléku gyoprsvonatozásaimat jutattják az eszembe, amikor a nyári szunidobe ezek vittek a Nagyihoz.
Mondjuk Narancs esetén logikusabb lett volna a gőzfűtésest számozni T678-ra, hogy a vonatfűtés nélküli gépek egy csoportba kerüljenek - de abba is hagyom mielőtt belezavarodnék...
A régi sorozatjelölés nehezen áttekinthető és eléggé logikátlan volt: olyan gépek kerültek egy sorozatba - és ezen belül csupán 0-ás, 1-es, stb. alsorozat különböztette meg őket - amelyeknek két közös alkatrészük nem volt.
Köszi!:) Reméljük jó lesz! Igazság szerint én is közvetlenül a Keletiből mennék Prágába, de majd a társaság többi tagja dönt. Lehet ezt a sörmegvonás dolgot elhallgatom tőlük!:)
Annyira nem vagyok otthon a jegyáras témában, de van mindenféle üzletpolitikai kedvezmény, talán Budapest és Prága között is, ezért nem biztos, hogy sokkal olcsóbb, viszont sokkal fáradtságosabb gyalogolni a Dunán át. A 4. Indóházban írnak a prágai jegyárakról, majd otthon megnézem.
Én a helyetekben biztos, hogy nem gyalogolnék... Legfeljebb kettővel kevesebb sört isztok majd Prágában ;)
Egyébként Prága nagyon jó ilyenkor. Én két hete voltam. Nincs már az a tömeg, mint nyáron, és sötétben is gyönyörű. Mint egy mese.
A "saját vonattal" rossz kifejezést használtam. Jelesül arra gondoltam, hogy a MÁV-nál nem voltak készségesek, amikor a szlovákiai belföldi (nem az ő kasszájukat növelő) járatokról érdeklődtem. Érthető, hiszen nem is az ő dolguk... Megéri Átsétálni a Dunán Komáromba v. Párkányba és úgy utazni? Olcsóbb?
Komárom és Komárno között már nincs személyforgalom, tehát vagy
Budapest - Párkány - Prága, vagy
Budapest - Komárom - Rajka - Pozsony - Prága, vagy pedig
Komárom - Komárno busszal / gyalog, aztán onnan Prága.
MÁV saját vonat, mint olyan, nincs. Itt nincsen annyi társaság, mint a buszközlekedésben. A nemzetközi információ minden vonatot megad. Nincs olyan sok. Van a három nappali, meg az egy éjszakai.
November 2.-án Prágába szeretnék utazni Pestről egy 15 fős csoporttal. Vonattal szeretnénk utazni, mert nincs elegendő autónk. Ennek azonban bürokratikus akadályai vannak. A MÁV nemzetközi jegypénztár nem hajlandó csak a saját vonatairól tájékoztatni, de én szeretném tudni, van-e más megoldás. Kérdés: Milyen lehetőségei vannak mondjuk egy Komárom/Párkány-Prága vonatozásnak, mennyibe kerülhet? Már azt is megköszönöm, ha mondtok nekem egy olyan oldalt, ahol megnézhetem a menetrendet, árakat találhatók. A ZSSK honlapján tegnap ugyanis nem működött az angol verzió.
Akkor elég rosszul esett hogy engem útálnak Meciar miatt. (Vajon szándékos volt a kisbetűs írásmód?) Gondoltam, mit finnyáskodnak ezek, a ti rokonaitok nem az enyémek...
Sajna a nagy utálkozást is magával hozta a mečiar féle szétválás, igaz a csehek addig is inkább olyan kis hulyének tartották a szlovákokat- nep épp minden alap nélkul de alaposan eltulozva, itt is ott is van mindennek tetje meg alja. Még sorkatonai koromból emlékszem néhány cseh fiúra akiktol bizony keresni se lehetett volna tompábbat-de nem Mihályt-. Sajnos a tapasztalat az, hogy ha a magyarok ellen kell valamit kiugykodni képesek osszefogni, bár amúgy a csehek a magyarokat szerették. 0s azt se feledjuk hogy csehországba is van egy kb. 40000fot számláló magyar kissebség akik a kitelepíztések után nem tértek vissza szulofoldjukre.Saját tapasztalotom az is, hogy mindkét nép fiai azt képzelik a másik tudja a nyelvuket de készakarva nem beszéli, ezt gondolja a cseh is meg a szlovák is. Ezért néznek néha keresztbe arra aki nem ugy szól ahogy ok várták. Ezt viszont lassan meg kell szokniuk, ugyanis a kozos állambneli szabad mozgás adta viszonyok mára a mult, és tetszik nem a magyar szót is el kell viselniuk. Ahogy a német meg a tobbi idehen nyelv nem iritálja oket ugy egyszer csak eljon az az ido is, hogy a magyarra se lesznek alergiások. Megyek behúzom az igért képeket, ezzel is elosegítve lehgalább a vasútkedvelo kozt a kolcsonos toleranciát!!!
Európa utolsó tisztán gőzüzemű fűtőháza (na jó, nagy ritkán betéved egy dízel is), amely menetrendszerinti gőzüzemet tart fenn a környező vonalakon. Ide mindenképp elmegyek egyszer. Szerintem nem bánod meg:
Idén nyárom és ősszel igen pozitivan csalódtam mind a cseh, mind a szlovák népben. Udvariasak, kedvesek, és egyetlen egy emberke kivételével (és az is csak a száját húzta, de készséges volt) senkit sem zavart, hogy magyar vagyok.
Igaz, egyre ritkábban hallok magyar szót Felvidéken. Pl. Feketebalogon egyedül Muka Pista érti a szót (bár ő is dunaszerdahelyi), de a jópofa kézzel-lábbal kommunikációt, és a kedves fogadtatást nem feledem.
Pl. a tátrai fogason tavasszal már úgy fogadott az egyik kaller (persze miután látta, hogy fényképezek, és beazonosított), hogy "ááá, mádárszká kollégá", és nyújtotta a mancsát pacsira.
-------------------------------
Más:
1.
van egy november közepén lejáró PKP-fipem, és nem szeretném szűzen archiválni. Kisebb felfedező túrának mily helyszineket javasoltok?
(vagy hosszabbítassam meg, és várjam meg a telet a lengyel Tátra okául?)
2.
hova kerülnek azok a holland puffancsok? Lehet már tudni? És mikortól állnak hadrendbe?
Hát jó neked ha ilyen jól beszéled a nyelvet, nekem ez a "könnyebb" a nehezebb.
Azt a cseh-szlovák zagyvalékot amit én beszélek(?) hallaná Bernolák és Stúr, agyvérzést kapna. '93-ban egy prágai pénzváltónál dovidenia-val köszöntem el, úgy néztek rám mintha gumicsizmában lennék...pedig azelőtt nagyon hangsúlyozák a nagy testvériséget, most meg útálják egymást?
A teherautósok magyarok voltak, a vasúti rendőr viszont szlovák. Tisztán szlovák területen számomra könnyebb a helyzet, hiszen egyből szlovákul szólítom meg őket, míg a határ közelében még megkockáztatok "egy beszél magyarul?" kérdést. Onnan általában elég nehéz jó mederbe irányítani a beszélgetést, de sokszor sikerül.
Egyébként nekem még soha nem volt velük rossz élményem. Ha meg valaki bunkó, akkor feltételezem, hogy az nem a magyarságomnak szól, hanem mindenkivel szemben olyan.
A történelmi sérelmekkel meg szerintem csak a magyarok törődnek, a szlovákoknál azt már felülírták a csehek :) Ja, meg van néhány ottani őstulok magyar nemzetiségű, akikkel bizony joggal kiabálnak... Némelyiket igen erősen szégyellném, mint nemzettársat...
Hű, ilyen is van? Talán azért olyan barátságosak mert ott sok magyar él. Ahol viszont tisztán szlovák lakosság van, ott nem szólalok meg magyarul. Nem szégyellem, de könnyen előjönnek a történelmi sérelmek amiről egyik nép sem tehet, a politikusok bűne. Ilyen helyeken próbálok szlovákul beszélni, hibásan mert sokszor a cseh megfelelőjével keverem -láthatóan nem örülnek neki de megértik. Ha egyik sem ugrik be, akkor németül, ennyit még elnéznek egy külföldinek. Sajnos kerültem már kínos helyzetbe a magyar szó miatt, sőt olyat is hallottam (Meciar-korszak) hogy a magyar utasokkal kiabáltak a vonaton, mert nem adták át a helyet, miközben a szabad ülőhelyeket a falusiak csomagjai foglalták el.
Melyik cég venne ilyet? A BRKS-nek a Záhorská Ves-i (magyarfalvi) vonalra sok a két háromrészes motorvonat (hacsak nem kaptak valamelyik régiótól valami másik vonalra megbízást)
Szívesen megnézném őket az Ipolyság - Zólyom vonalon :)
Arról sajnos semmit nem tudok, hogy kik, és milyen célra vették meg őket, de (ha jól értettem a holland szöveget) a 125 és 151 pályaszámú szerelvények útra is keltek szlovákia felé.
Nekem az volt a legkedvesebb élményem, amikor a zólyomi teherpályaudvaron megkértem a vasúti rendőrt, hogy hadd fotózhassak már a sínek közül, mert onnan jobb volt a fény, meg háttérként látszott az épület. Nagyon rendes volt. Csak úgy mehettem, hogy velem jött, megvárta, amíg megcsinálom a képet, aztán a végén még kezet is nyújtott, és boldog új évet kívánt. Ilyet mikor látsz egy hazai vasútőrtől?
A másik kedves élmény pedig most történt. Losonc és Fülek között fotóztam egy tehervonatot (tehervonatos topik), de a magasra nőtt fű miatt nem lett volna jó a kép. Az útátjáróban állt egy platós AVIA, megkértem a vezetőjét, hogy hadd mehessek fel a platóra fotózni. Megengedte, sőt, amikor már fent voltam hátraszólt, hogy menjek fel a vezetőfülke tetejére, onnan még magasabról tudom fotózni.
Na ne vicceljetek, szerény személyem ugyan csak 1 éve járkál Felvidékre, és még csak pozitiv tapaszatalataim vannak. A végén kezdek félni ...
OFF
Mellesleg tegnap az egyik kedvenc városomban, Szögeden fogtam ki egy "droidot" a buszállomáson. De a végén egy kissé erélyesen, de udvariasan rendre utasitottam, megfenyegettem a TiszaVolán vezérigazgatójára hivatkozva - és eléggé megszeppent a koma.
OFF2
Állítólag a MÁV-nál is vannak időnként afférok, de az arcképest nálam mindig elfogadják. Pedig eddig még sose volt fényképezési engedélyem...
Akkor jól sejtettem -valahogy megérzés volt- hogy Kassán ilyen szigorúság van, 516 sz.hozzászólásomban a 4.kép ezért készült nappal szemben: az 1.peron olyan ramaty állapotban volt hogy nem tudtam, ez most építési terület vagy csak elhanyagolt. '91-ben még éreztették is a szigorúságot a határon. A 6.kép viszont tényleg építési területről készült, ekkor volt egy nagy építkezés a Hlavnín, reméltem a csehek lazábbak mint a szlovákok. ("Minél keletebbre mész, annál kevesebb az ész.") Szóval nem is erőltettem a fűtőházi fotózást, ha rendőrségi ügyet csinálnak belőle, lekésem a vonatot, nem érek haza időben, elkésem a munkából, igazolatlan szolgálat, stb. rágondolni is rossz.
Oszinte részvétem, hogy egy ilyen balfácánra akadtál, sajnos elég sokan vannak, engem ma Breclav állomáson kísérgetett egy állandóan telefonálló CD munkás és nézett mint a moziban, hogy mit tudok az OBB 1014-004 fényképezni, nemszólt de már szinte zavaróan koslatott a nyomamba. már mondani akartam neki hogy peronjegyem nincs mert a pénztárosholgy aztmondta o olyat nemtud adni de aztán kicsit elmélázott a koma és nemtudott utánnan jonni az egyes peronhoz mert kozénk befutott a bécsi személy. Kulonben egy ismerosomet nyáron Kassán azért buntették meg mert az átépíttés alatt levo 1 peronról fémyképezett ahol mellesleg senki és semmi nemdolgozott, de állítólag az akkor nemvolt a nyilvánosság számára járható terulet. Szegény srác spórolt mint egy méhecske hogy a nyárból 1 hetet vasúton tolthessen, és erre két gumiagyú megteszi a magáét. Engem egyszer Pozsonyba kísérgettek a rendorok - én ugyanis csaknem 6ó. voltam kénytelen várni a vonatomra mert az elozot a csatlakozó gyorsvonat nemérte el. vettem egy nagy adag pattogatott kukoricát és míndig oda mentem ahova valami érkezett vagy indult. Aztán egyszer látom hogy 2 a hátammogott 2 meg elottem szembe . Mindenesetre udvariasak voltak, csak a jegyemet akarták látni ami viszont a csomagmegorzobe leadott táskámba volt, így oda is elkisértek és amikor látták minden OK. bocsánatot kértek és aznap este tobbet nemláttam oket.
Hát ha előre tudom...akkor leghátul megyek be a 121-eseknél, de nem ez a jellemző. Az állomáson a rendőrautók mellől fotóztam, senki nem szólt érte, se rendőr se állomási dolgozó. Sőt némelyik mozdonyvezető még mosolygott is. Egyébként a Goralt mindig a 045-ös viszi vagy 001, 067 is lehet? Azt nem tudom, hogy a 001 áramszedője alkalmas-e PKP-s közlekedésre. Vagy ez csak olyan félnosztalgiagép, tartalék tartalékja?
Hát ehhez szerencse is kell ami nekem nincs. Tegnap jártam Zsolnán. A Goral indulását sikeresen fotóztam (140 045) majd bementem a fűtőbe. Az objektumot a fűtőház sarkához vezető gyalogos ösvényen közelítettem meg. Legnagyobb balszerencsémre az első pillanatban összetelálkoztam egy idegbeteg főnökkel, aki a fűtőházi váltókezelővel kiabált. Alaposan leb..letolta majd ellenségesen nézett hogy ki ez és mi a fenét akar. Ráköszöntem a saját nyelvén, a nagy dobrígyenyekre biccentett a fejével és aszonta hogy "hö". (Érdekes tájszólás.) Ha már lebuktam, megkérdeztem hogy "mozno fotografovát' lokomotivi?" "Nefotografovaj! Nemozno!"
Így aztán otthagytam Zilina RD-t egy perc alatt. Muszáj volt bejelentenem miért jöttem, láthatóan az a tipusú ürge volt aki minden apróságból ügyet csinál, inkább önként megyek el mint rendőri kisérettel. Velem ne kiabáljon egy ilyen idióta. Egyébként a felújítás alatt levő barna gépet próbálgatta, miközben fel-alá szaladgált és szitkozódott. A szegény bakter akit letolt, csak ült a sínen és mosolygott maga elé. Ha nincs a közelben a főnök, valószínűleg a saját beosztottja kiröhögi. Azért sajnáltam hogy lemaradok a 121-esekről. Pedig délelőtt mentem...
Sp. Nová Ves-ben a fűtőházi portás nénik viszont kedvesek voltak. Először nem értették ki az a Bobina akit fotózni akarok (ez női név?) aztán mondtam hogy az öreg villanygép, be is engedtek egyből.
kedves gozmozdikedvelok!! A Pelsoci -Pleivec 556-039 stokert szombaton elvontatták Zólyomba, állítólagos javításra mivel ez egy még komplet gép így érdemes megorizni. Állítólag a pelsoci depót- futoházat felszámolják ill. már csak mellék státusza van ezért ez volt a legjobb megoldás. Jól informáltak szerint a javított 556-039 iránt éreklodést mutat az Ágcsernyoi és a Haniskai futoház. Sajnálom...:-((( Pedig azt hittem marad valami nosztalgia illat a ôakóhelyem kozerlébe is, még ha jelenleg innen távol is vagyok.
A CD-nél is van furcsa festés: http://lokotky.vlakpage.cz/130033-4a.JPG . Vajon mit akart a gép oldalán ábrázolni a "művész"? Pszichológusok mutatnak ilyen képeket, hogy mit lát az ábrán? Én gigantikus farkasfejnek látom ablak-szemekkel és tábla-orral. De lehet hogy beteg vagyok:)))
Az orra erősen MÁV-osra sikerült, oldalt a nagy "plecsni" még a géptérablakra is jutott. Ezek a "modernizáló" festések úgy néznek ki rajta, mint veterán autón a műanyag lökhárító...ez bizony esztétikai stílustörés. De azért nem akkora, mintha lángvágóval esnek neki, akkor inkább a festékszóró.
Igen , mégpedig ezt " laminátka :-) Loko radu 140 po oprave smer Požsko- tehát a 140 gépek javítás után Lengyelhonba irányulnak. Csak nem Te írtad a választ gw ? !
Akkor ezt sikerült fotóznom, nem túl jó minőségben, ők mentek kb.40-nel, a Rákóczi gyorsvonat kb. 80-nal. Biztos hogy a PKP veszi meg vagy valami magánvasút? Állami vasúttársaságok általában nem vesznek öreg gépeket vagy legalábbis nem jellemző.
Üzleti ügyben mivel a korábban említett e-mailek elérhetetlenek, hogy felvehessük a kapcsolatot, légyszíves írj a lajkakutya @chello.hu címre, köszönöm.
Még valami a számodra! 7. októbra 2005 boli ruňovým vlakom 44642 prepravené bobiny 140 042-3 a 140 062-1 zo st Čierna nad Tisou do st Vrútky. " Mindez azt jelenti hogy : Október 7-én a 44642 sz. mozdonyvonattal a 140 042-3 és 140 062-1 gépek Ágcsernyobol a Rutkai állomásra lettek továbítva. Eddig nemkaptam rá választ mi lesz a sorsuk, valószinu PKP- gépekké alakulnak. Ha valami kozelebbit tudok értesítlek.
Igaz, most hogy kinagyították a képet látható hogy az elsőn volt pályaszám mert látható a tábla árnyéka az oldalán. De a másodikról már le volt szerelve. Így csak a hátsó gép volt az üzemen kívüli mozdony.
jött két 140-es gépmenetben, mikor utolértük őket akkor meg lekanyarodtak az állomás előtt jobbra. Ami igazán furcsa volt hogy egyiken sem volt pályaszámtábla, de még felfestett szám sem mint az átszámozás idején. Csak nem az utolsó menetük volt?
Hát akkor az elég szabálytalan lehetett... Kivéve, ha vontatta őket valami, de ahogy leírtad ez nem így volt.
Én kb. 10 év óta multhéten jártam megint a kassai pályaudvaron. Tényleg sokat fejlodott de a 10 évvel ezelotti forgalomnak nyomát se láttam- de hiába ez van. A 460 villany-motorvonat a váltóáramú560 változatban is ilyen hangos induláskor- ezeknél u´gyanis a forgóvázak a vonat kozepén elhelyezett villanymotoroktól kardánnal kapják a meghajtást, itt lehet némi nyoma az elhasználódásnak s talán ezért ilyen dormogo a hangjuk. Amúgy ezek is az egyik kedvelt tipust alkotják a szlovák vasút kotelékében, kár hoygy a cseh szomszédainktól eltéroen itt nálunk csak minimális modernizációt hajtottak rajtuk végre ezidáig- legalább is az 560 egységeken. Ez viszont pl. olyan dolgokból állt, hogy az egyik áramszedot eltávolították mindkét motorkocsiról, a homoktartályokat a forgóvázakrol szintén, az utastérbe viszont az eddig erosen lopott alumínium poggyásztartók helyére jól méretezett vas szerkezetet helyeztek. Amúgy ennek a szerelvénynek a modellj is már vagy 3 éve készulget a muhelyembe. Szeretném olyan szinten megcsinálni a prototipust-mesterdarabot, hogy kisszériás gyártáshoz alkalmas legyen formakészítéshez. Hát ennyi, amúgy az e-mail címemet biztosan megtudod Csíkos vagy Georgie topiktárstól.
Tegnap történt 140-es ügyben: Kassán jártam és fotóztam kettőt. (Sajnos hagyományos filmes géppel.) Pár km-rel az állomás előtt odakanyarodik egy vonal a 169-es vonal mellé, jött két 140-es gépmenetben, mikor utolértük őket akkor meg lekanyarodtak az állomás előtt jobbra. Ami igazán furcsa volt hogy egyiken sem volt pályaszámtábla, de még felfestett szám sem mint az átszámozás idején. Csak nem az utolsó menetük volt?
(Komolyan véve a vonatka.hu-n levő figyelmeztetést üzemi területre nem mentem, csak ahol "normális" nem vasútmániás utasok járnak.)
Amúgy sokat fejlődött Kassa, a gépi hangosbemondás érthető, lassan, tagoltan, még a vonatszámot is bemondják. Sőt, nemzetközi vonatnál a magyar "pályaudvar" szót hiba nélkül! Ezt nem gondoltam volna mondjuk 13 éve a szlovákokról. Még a határőrök is udvariasabbak. Határozottan fejlődnek.
A 460-as motorvonat gyorsításkor mély morgó hangot ad. Gyárilag ilyen vagy fogaskerékkopás miatt?
És még valamit elfelejtettem, ugyanez a konyvkiadó tervezi jovo év elején kiadni a két Ganz motorvonat monográfiáját is. Ezek pedig a valamikori CSD nél állományba levo M295 Hargita és M298 Hungária-Vindobona motorvonatok voltak. Amúgy a Bobinoról szólo konyv ára kozel 700cseh korona. Ha jellegrajz kellen vagy valami a modellépítéssel kapcsolatba tudasd, még olyan apróságok is elérhetok mint. pl. maratott fémtáblák, feliratok, teto szigetelok, áramszedok stb.
Szakirodalom terén tényleg jók a csehek, ez a konyv azthiszem szakirodalom terjesztésével is foglalkozó konyvesboltokban kapható.Amúgy a konyvnek lenni kellene folytatásának is a 2 rész felolel minden egyes gépet, a gyártól egészen a szétvágásáig ill. jelenlegi állapotát. A Potulky s párou konyv nekem is megvan tényleg jó. Ami a modell építését illeti, a PIKO Gorilla alól majdnem mindent felhasználhatsz, a forgócsaptáv kivételével - de ezt konnyen lehet változtatni. A forgóvázak tengelytávja inkább a Bobino méreteihez van kozelebb mint a Gorilláéhoz. Mugyanta kasznit pedig tudok kerítteni amúgy elég igényes kidolgozásút forgóvázmaszkokkal természetesen. Arról hogy Rozsnyón jovo héten Gozos meg Pomaranč is lesz nemrég értesultem, jólenne ottlenni családostól de majd meglátjuk.
Köszönöm a kimerítő választ Kisvautasnak (ezek után a nagybetűs írásmód jár neki!) nem titkolt célom hogy megépítsem H0 méretben a modellt mivel ez tetszik leginkább a Skoda-mozdonyok közül. Csak most még anyagot gyűjtök hozzá.
Hol kapható ez a könyv? Tizenvalahány éve Prágában a Masarykovo nádrazí ("maszaricska") mellett voltam egy vasúti könyvesboltban, olyan választék volt amit nálunk vasúti (pl.MÁV Nosztalgia) boltban soha nem láttam. Pár képeslapot vettem (Pomeránc meg Hektor) de azt a boltot megjegyeztem ám magamnak.
Vagy egyszer kölcsönkaptam egy gőzösös fotóalbumot (Toulky s párou?) szuper képekkel, nálunk ilyet kiadni a 80-as években elképzelhetetlen volt.
Errol azátalakításról nemszól a konyv részletesebben, csupán megemlítti, hogy a 140-067 gép el lett látva még + 2db helyzetjelzó lámpával, és van egy foto a vezérállásról is, ahol látható a csupa billentyu meg LCD kijelzoju mikkroszámítógép. Azthiszem ilyet láttam egyszer Pozsonyba is egy Gigantba- ha jóltudom AEG márkáju. Még ennek a gépnek az érdekessége az is, hogy a pályakotrót kicsit rovidebbre szabták ezáltal a sínkorona szintjétol távolabb van- de az okot itt sem említik.
Nos, az okos konyv szerint is csak a forgóvázak ill. a mozdony alsó-futó részei származnak licenszvásárlásból. A licencszvásárlás elhatározásánál két svajci céggel kezdték meg a tárgyalást, mégpedig a Zurich-i MFO cég visszalépett- mivel fennált a kémkedés lehetosége- ugyanis ennek a cégnek az élén egy hajdani Brno-i egyetemi tanár állt. Az eredeti elképzelés szerint a mozdony fo részeit licenszvásárlásból származó megoldásokkal kivánták megvalósíttani. Az említett cég visszalépés miatt már kevesebbel is kénytelenek voltak beérni. A Genf-i SAAS céggel torténo tárgyalások után viszont sorkerult a szerzodés más országok számára szállítandó mozdonyokra való kiterjesztésére i és segítséget kaptak a mozdony elektromos gépészeti részeinek tervezésénél- méretezésénél is, valamint a magasfeszultségu gépi berendezések gyártása is eladott dokumentáció alapján készult. Hasonlóan a lamellás tengelykapcsolókhoz- melyek a motorokról viszik át a forgatónyomatékot a kerekekre. Az SLM mozdonygyár pedig eladta a már említett forgóváz licenszét. Amúgy létezett jónéhány szinnezésbe ez a gép, az elengánsaktól egészen a túl uniformáltakig. Képet ide nemtehetek de magánba ha publikus a mail címed elkuldhetem oket. Amúgy a svajci Ae4/4 BLS gép viseli magán a hasonlóság jeleit.
Kissé megváltozott a külseje mióta utoljára találkoztam a tipussal. A két felső fényszórót miért tették rá? Talán a PKP előírta hogy a fényerőt az ő hatalmas fényszóróikhoz kell igazítani? Vagy csak olyan "négylámpásítás" mint V43-nál hogy legyen vörös is?
így igaz, irányváltás és gépcsere. a lengyel bizber tényleg nem szereti a modernebb gépeket, a 163-asok csak Zwardonig járnak át (pl. a Báthoryval), tovább csak a Bobinák mehetnek.
Én is érdeklődéssel várom az információkat a 140-esről. Készülök "Zilinára Bobinát fotografoválni" vagyis kimegyek a Goral indulásához, ha jól sejtem a menetrend alapján ott a 15 perc tartózkodás gépcserére lehet. Hogy miért ők járnak át a PKP-hoz, talán a tirisztoros gépek zavart okoznak a biztosítóberendezésben?
Tegnap este, 23:34-kor, 41p késéssel értem hazai talajt a dácsiával. (Bécsben arra a nyamvadt szürkésfehér böszme hosszú kígyóra vártunk, aki/amely vagy 50 percet késett - állítólag ez már rendszeres). És 1094 képet töltöttem le. Ezt nem panaszként mondom :-) Imhol az útitervem, amit gyakorlatilag végig tartottam:
2005.09.30, p: BpK - Brno - Pardubice - Hradec Králove - Zelezny Brod - Tanvald.
2005.10.01, szo: Tanvald-Harrachov oda-vissza - Jablonec - Liberec.
Itt van nálam egy cseh konyv errol a bizonyos Bobino-ról, átnézem és kozzéteszem mi is készult igazánból licensz alpján és mi nem. A cseh nyelv kicsit eltér a szlováktól ezért némi turelmet kérek.
A 141-esből ez év augusztusban már csak 10 volt forgalomban. Néhány éven belül teljesen eltűnnek. Nyilván a '80/90-es évek nagyszámú 162-163-as beszerzése is ezt a célt szolgálta, csak a csehek túl takarékosak ahhoz hogy azonnal kidobják.
A 141 001-es mint egyedi példány és a 004-es biztosan megmarad.
A szlovák Bobinák száma tovább fogyatkozik, bár a 140 074 tovább fog dolgozni, csak már lengyel színekben. Viszont a maradékra még tovább számít a Cargo.
A maroknyi cseh 141 viszont nem mondhatja el magáról, hogy köszöni jól van...
Köszi szépen. Közben utánanéztem a CD 141-eseknek, hát ezek is félelmetesen megfogyatkoztak. Azt hiszem annyira szigorúan nem választható szét a ZSSK/ZSR és CD téma, ez látható a weboldalakon is.
(Mellesleg a CSFR és CSD szétválását erőltetett mesterséges dolognak tartottam, ami pár komolyan sem vett hőzöngő vidéki politikusnak kellett hogy feljebb kerüljön és gyűjthesse a villára valót. Tudom off téma, ha butaság tessék törölni- én így látom magyarként.)
Az egész gép svájci tervezésű? Én azt hittem (a mozdonyos könyvem azt írja) hogy csak a forgóváz. Az általad említett "ménkű nagy" vöröscsillag helyett a 80-as évekbeli képek szerint később normális méretű festett csillagot alkalmaztak. Mikor lehetett az átállás? Eddig négyféle színváltozatot találtam:
1. kék-fehér (vagy inkább vajszínű)
2. zöld-vajszínű felül
3. zöld-világoszöld felül
4. zöld, vastag sárga csíkkal (hasonló mint 162/163 festése)
Régen jártam arrafelé, így utoljára amit láttam a CSD-korszak végén felül még világossárgák voltak. A csillag helye lemázolva, egyiken zölddel, másikon szürkével. És olyan "láthatóságnövelő" csíkokat festettek rájuk citromsárga, narancssárga színben. A felső része világossárga helyett mióta lett világoszöld? És létezett-e olyan festés mint a TT-mozdonyon, hogy kék festésű de piros díszcsíkkal?
Ha jóltudom akkor a BOBInóról érdeklodsz. Nos ezek a jelenkeg is létezo szinezés megfeleojeként léteztek kék-dehér kombinációban is, hatalmas veres csillagal az orrukon. Kulonben ez a gép is svájci licensz- ezt tavaly mondta egy a Pozsonyi vasutasnapon egy ilyen géprol nyugdíjbavonult mozdonyvezeto. Ez logikus is hisz amikor ezek a gépek készultek, még folyt a gozmopzdonygyártás is- lás az 556-036 Stoccker, van errol a géprol képem majd holnap felteszem.
Köszi az infót. Addig akarok még egy párat fotózni amíg lehet. Szerintem a legszebb Skoda-mozdony, kár hogy a 141-est és a további változatait már elrontották esztétikailag a szögletes géptérablakokkal. Szóval a csehek néha olyan gépeket is kihoztak ami nem egy "esztétikai szépség" ahova szállítottak ez nem is volt szempont. De a 140-es formája telitalálat, ezt még az agyonkopott festés sem rontja le.
(OFF: volt egy régi csehszlovák film, egy postásról szólt akitől egy ismerős gyerek ellopott 300 koronát mert a kinézett magának egy TT-s E499.0 sor.gépet. A pénzt egy fa odvába rejtette, de végül meglett a pénz...)
tehát nincs gépmenet, a Gorillák a Keletiben éjszakáznak (úgy mint korábban a Nyugatiban tették). Magyar gép nincs, csak ha a magyar szakaszon van döglés, de általában akkor is csak Szobig mennek, max. Párkányig.
Erre a kérdésre nem kaptam választ a Főtopikban. Itt esetleg tud valaki infót adni?
"Meg tudja mondani valaki, hogy van a 70-es vonalakon a 3 nemzetközi vonatnak a "szlovák" mozdonyfordája?
Vannak gépmenetek, vagy a Keletiben éjszakázik 3 szlovák gép?
A Hasek gépe jön először, utána a Hungária majd a Hamburgi.Másnap ezek úgy mennek vissza, hogy a Haseké viszi a Hamburgit, a Hungária a Hungáriáét, és a Hamburgi a Hasekét? Ezeken a vonatokon sosincs magyar gép? "
Igen, járnak még, ma Zsolnán én is láttam hármat, ebből egy valószínüleg lengyel export lesz, szürkére volt fújva. Menetrend szerint Zsolnáról a Goral gyorsvonattal járnak át Lengyelországba.
Elvileg kéne engedély, valami 30 koronáért vesztegetig, de hozzám még hozzám se szóltak fűtőházi fotózáskor, nemhogy engedélyt nem kértek :)
Lehet-e még találkozni (nem nosztalgia, rendes forgalomban) 140-es körablakos Bobinával ? És ha igen akkor hol érdemes keresgélni? Fűtőházi fotózáshoz ha egyénileg megy a fotós kell-e valamilyen engedély? Utoljára 1992-ben voltam Kassán, akkor még javában mentek a 140-esek, bár a fűtőben volt felaprított példány is. A NET-en láttam nem régi, két hónapos képeket hogy Zsolnán kettő is volt egyszerre.
Hát a Bobó nem egy vonali gép, ez most is kiderült :)
Odafele kímélték a gépet, mert volt valami probléma, már Párkányból +20-al indultunk, utána meg eléggé vonszolta csak magát az emelkedőkön.
Zólyomban bütyköltek rajta valamit, így már sokkal jobban ment (meg segített, hogy visszafele az emelkedőkből lejtők lettek). Viszont (hála a fotómegállónak a hídon) túl későn értünk Csatára, így meg kellett várni mindkét irányból a személyvonatokat, így ott állt a vonat 1 órán át :)
Aztán meg Rákosrendezőn lerobbant, így Szili tolta be a Nyugatiba...
Végre kezdik észrevenni ezeket a kisebb korridorokat. Pld. Csizfürdőn szívesen áztatnám magam egyszer. Ha jól tudom Losonc és Kalonda között a forgalom szünetel. Pedig ha megnyitnák Ipolytarnóc felé egészen Balassagyarmatig lehetne jutni , a hiányzó 6,3km-rel Ipolyságig. Szerintem ez tök baba lenne.
Sajna a délig való észjárás - bár nem akarok senkit sérteni sokszor igaz még délelott is, tanuja vopltam amint egyszer Kassán a Pirossapkás-állomásfonok kioktatta a szlovákul nemtudó ám németul jól beszélo a magyar kb 70 év koruli bácsikát hogy a Rákóczit ne az állomáson keresse hanem a Kassai dóm kriptájába. Pedig a gyorsvonat az orra elott állt, igaz nagyon koszosan mint ahogy már novemberben ez nem is lehet másképp, de a kék szurke Máv szinezés azért szembetuno volt a kocsin. ha valamit szeretnétek tudni nyugodtan kérdezhettek, amint idom engedi válaszolok, elég sokat utazom vonattal rendszeresen Pelsocrol a munkahelyemre Jókut (Kúty mellé így van némi tapasztalatom. talán nem ide való de nemhagyhatom szónélkul, biztosan voltak kozulôwetek is néhányan az elmult héten a pozsonyi vasutas találkozón. A látogatók szerény becslésem szerinti jó harmada a Budapesti kulonvonattal jott és a mozdonybemutaó alatt viszont a folvonultatott gépekról egy szó sem esett magyarul, eleenben a 310 re írt német szoveget még három gozosnél nyugodtan beolvasták. amint tobb idom lesz ezt szóváteszem a rendezoségnek - persze illedelmesen és esetleg segítséget is folajánlva, ellenbemn a jovore tekintve jó lenne ha ti is az utazást szervezokon keresztul igényelnétek a magyar nyelvu kiséro szoveget még akkor is ha sokan kozuletek jól beszélik a németet. Még ha ideát ok is alkotják a tobbségi nemzetet nemlehetnek ennyire bunkók hogy egy nemzetkozi találkozón a résztvevok jelentos hányadának nyelvén elmulasszák az információadást.
A Hatvan-Fülek-Miskolc vonat (szlovák) menetrendjét letöltheted a lent belinkelt oldalon PDF formátumban (160, 163-164-es mező).
Remélem sikerül valamilyen "normális" díjszabást kialakítani, mert ha a Szeged-Szabadka-Kiskunhalas viszonylathoz hasonló lesz, árban sem lesz versenyképes.
Lehet, hogy jobban kihasznált lenne a kedvezőbb időpontban közlekedő Hatvan-Losonc vagy Miskolc-Losonc közvetlen vonat.
2.) Mennyi a különbség árban a személy és a gyorsvonat között?
3.) Hogy van szlovákul a menettérti szó?
Konkrétan a 12:06 (Os 7346)-os vonattal mennék Zólyomból Besztercebányára, vissza pedig a 13:18 (Os 7305)-ös vonattal (ami Vrútky-ból jön) jönnék vissza, ami 13:56-kor érkezik Zólyomba.
Ezzel kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy ezek milyen vonatok szoktak lenni? Itt mozdonyra, kocsikra, esetleg motorvonatra gondolok.
Jegyet Zólyomban kérd angolul és esetleg tedd hozzá , hogy djakujem: Az ember soha sem tudja. Én fül és szemtanúja voltam , hogy Révkomáromban egy idős nénit aki helyi magyar volt egy szlovák vasutas meg sem hallgatott. Egyszer a pénztárban lévő hölgy nem akata érteni hogy Érsekújvár és csak akkor adott jegyet amikor azt mondtam hogy Nové Zamky. A restiben viszont tök rendesek voltak és a csapos nő azt mondta hogy a tótóknak csak délig jár az agyuk. Én kettő körül mentem. Na erről ennyit. A semleges angol a legjobb.
Azt szeretném megkérdezni, hogy a Zólyomban vasúti jegypénztárakban mennyire tudnak magyarul, könnyen meg tudja magát értetni az ember? A következő szöveg:"Obyčajný cestujúci 1.trieda 48,00 Sk 2.trieda 32,00 Sk" a teljesáru jegy árát jelenti 1. illetve 2. osztályra? Köszönöm előre is a segítséget.
Szemelvények az új 2006-os szlovák menetrendtervezetből:
- osztrák-szlovák viszonylatban a vonatok nevet kaptak pl: Marchfeldwiesel, Twin City, Kempelen, Prater, Grassalkovich stb., a Marchfelden át járó vonatok közül minden második Sprinter
- Pozsony és Nagyszombat között általában nő a menetidő...
- Érsekújvár és Párkány között 5 személyvonat hosszabb útvonalon, Budapestig közlekedik (Érsekújvár ind: 4:47; 5:47; 9:37; 14:33; 18:43, visszafele Érsekújvár érk: 7:30; 11:01; 16:04; 19:17)
- EC279 J. Hasek, EC171 Hungária, EC175 fél órával korábban közlekednek
- EC278, EC170, EC174 kb. 40 perccel később járnak
- vasárnapi napokon Párkányból indul a 376-os Devin gyorsvonat Cheb- Frant. Lázne felé
- 2 pár Pozsony-Zólyom-Fülek-Kassa gyorsvonat (Polana és Gemeran) hosszabb útvonalon, Eperjesig/től közlekedik
- 1 pár Miskolc- Sajólénártfalva- Fülek-Hatvan személyvonat
- munkanapokon újra 2 (és egy nem teljes szakaszon közlekedő) pár személyvonat jár Privigye és Németpróna
Miért nem előbb szóltál, most várhatok két hetet? :-((( Amúgy ez a kérdés igazándiból egy haveromat érdekli, én csak felajánlottam neki, hogy itt rákérdezek. Ezért sem jutott eszembe minden lehetséges forrás.
Ahol tegnap este vendégségben voltál, ott van egy könyvecske, igaz, hogy Szlovák de ha elkérted volna a vendéglátodtól, sok mindenre választ kaptál volna
Olyasmi nem volt, hogy pl. típus "tisztítás", azaz mondjuk egy típusból 236 db itt és 18 db ott, a másikból fordítva, akkor csere-bere, hogy egyszerűbb legyen az üzemeltetés és karbantartartás? Na meg az egyenáram/váltóáram ill. kétáramnemű dolog stb. is bekavarhatott.
Üdv, gondolom megyünk páran a hétvégi pozsonyi mozdonytalálkozóra. Egy kis kedvcsináló, vagyis hogy milyen vasúti látnivalók vannak még Pozsonyban... Egy márciusi nap képei itt:
Tudja-e valaki, hogy annak idején milyen elvek szerint osztották szét a CSD járműállományát a CD és ZSR között? Vonatkozik a kérdés mind a mozdonyokra, mind a kocsikra. Feltételezem, hogy valami köze volt hozzá az állomásitásnak, de gondolom nem ilyen egyszerű.
Szombaton (08.27) 10 órától Tátralomnicon (Tatranska Lomnica) lesz egy kis ünnepség és járműbemutató, ahol a (Cseh)Szlovák vasút múltját képviselő dízel motorvonatok lesznek jelen (M274 004, M131 1125, M240 042) , illetve a Tátrai Villamos Vasutat az 1913-ban a Ganz által Budapesten gyártott villamos képviseli. Természetes egész nap nosztalgiautazásokra is lehetőség lesz
Az egész apropója, hogy 110 éves lesz a Kőpatakról (Studeny Potok) Tátralomnicra vezető normálnyomtávú vasúti pálya.
Nem, sosincs így :) csak mivel a gyorsvonat hamar eltüzött, méterekkel mögötte beóvakodott ez a 810-es is (meg még egy 742-es is), ami ugyan személyvonat volt, de nem Csatára, hanem Érsekújvárra ment.
A 242-esek idén még maradnak, 5 napos szlovák fordát járva. Jövőre viszont csökken a Gorillák csehországi futása, így kevesebb kiegyenlítésre lesz szükség, úgyhogy kérdéses még, hogy maradnak-e.
Na meg volt a közel 636 Km -es túra , mely 12 óra volt teljesíthető a 150-172-173-180-170-150 vonalon , Léva - Margecany- Vurtky- BB - Léva körrel.
A Szobati naphoz képest meglehetősen sokan voltak a Horeh Ronecen ( de ezt QW Kolléga is jelezte) , de azért találtunk helyet. Besztercebánya után azért ürült egy kicsit de , volt aki még margecanyban is állt. Volt valami ifjusági fesztivál Milniky -ben ott sok érdekes "szigetes " kinézetű ifjú leszállt. Mivel ez a szakasz volt a leghoszabb ezért itt törekedtünk a kényelemre , de nem volt jellemző a üres fülke sehol .... Itt mégy használják az emberek a vonatokat , nem úgy mint ide haza. Egyet azért nem értettem miért nem raknak több kocsit Zolyóm és Kassa közé ha tudják és látjak a vasuti dolgozok hogy zsúfolt ???????? Ez nagy fa....ság. MIndent Ősszevetve Cervena Skala ig egy kicsit egyhangú hegyes a táj , de utánna mindent kárpotol ...........hat elég mesés. Margecanyban( azt hittük , hogy vaalmi nagyobb település) egy állomás közeli cukrászdában töltöttük el a közel 50 percet a Povazan - ig ami nagyon kellemes meglepetés volt . Perce pontosan 14.48 kor be is futott , és alig felszálltunk már suhant is ki .........hát igen ez is tele volt , de valahogy az asszony ráérzet hogy hová kell beülni a 6 plüss üléses (2. osztály) fülkék közül a középső két ülésre. A következő állomásnál le is szálltak akik az ablaknál ültek és máris királyi helyünk volt. A povazan egy klasszissal jobb mint a Ronec és 140 km/h alatt szinte alig ment. A kocsiknak is a rugózása és a hangszigetelése hibátlan volt. Azt sajnálom hogy a Margecany- Vrutky (186 km ) alig 2 óra alatt letelt , a látvány hibátlan a Lomnic majd 30 percen keresztül látható volt , és a többi látvány se volt elhanyagolható. Az hamar elszállt idő után szinte azonnal Vrutky -ba találtuk magunkat ...Ott fel a 840 -001 re és következett talán Európa alagút / km vidzonylatban az első 3 ban biztos benne lévő vonala. Az 1 órás út is hamar elszállt a vonat ( 840) egyszerűen európai színvonalú teljesen hibátlan még akár szakmai szemmel nézve is ( ugyanis a végzettségem : vasútgépész technikus, igaz nem gyakorlom ) tökéletes. Itt egy kicsit az út előtt izgultam mivel itt 6 percre volt az utólsó csatlakozás Léva felé ( Horeh Ronec ) de Óra mű pontosan beérkeztünk BB re ,és a Ronec Is 18.45 itt volt és 47 kor már huzott is ki a Búvár .....majd Zolyóm ban villany csere és 20.41 kor meg érkeztünk Lévára ahol az autónkat is ott találtuk ahol hagytuk.
Összeségében kellemes , de egy kicsit fárasztó túra volt.
Technické údaje - 182 [183] Výrobce KODA Plzeň Rok výroby 1963-65 [1971] Vyrobeno ks 168 [43] Trakční systém DC 3 kV Délka přes nárazníky 18 940 / 18 800* mm Délka skříně 17 560 mm ířka 2 950 mm Výka se st. sběrači 4 500 mm Rozvor podvozku 4 600 mm Vzdálenost otočných čepů 9 400 mm Minimální poloměr oblouku 125 m Pojezd Co'Co' Sluební hmotnost 120 t Průměr dvojkolí 1 250 mm Rozchod 1 435 mm Nápravový převod 1:4.238 Typ trakčních motorů 2 AD 4346 gT Trvalý proud TM 330 A Hodinový proud TM 355 A Trvalá taná síla 213 kN Hodinová taná síla 236 kN Maximální taná síla 345 kN Regulace výkonu odporová Trvalý výkon 2 790 kW Hodinový výkon 3 000 kW Trvalá rychlost 47.2 km/h Hodinová rychlost 45.8 km/h Maximální rychlost 90 km/h *) 182.001 - 103
>>az autóbusz állomás meg gondolom a cityben van: túrovo,,aut.st.
A Főtéren állnak meg a buszok, aztán az állomás előtt is. Nincs messze a az állomás a várostól, nyugodtan ki lehet menni gyalog is, persze nem ilyen melegben.
az nem gázolajcső, hanem vízcső, a víztartályból vezet be a géptérbe (korábban a PG500-ashoz kellett a víztartály), és kézipumpa segítségével tud a személyzet vizet utántölteni a motor hűtőrendszerébe.
Van egy szlovák mozdonyos könyvem: Hnacie vozidlá zelezníc slovenskej republiky (bocs a megfelelő írásjeleket nem tudom előállítani) amelyben van röntgenrajz a 751-esről és a PG 500-as kazán (parny generátor) a hűtővel ellentétes végén van a gépben (már amelyikben még van) így nem volna ésszerű ott bevezetni. Bár ezek után lehet hogy váratlan fordulattal az ellenkező kazános vége felé megy tovább a cső...
én nem vagyok ugyan gépész, és annyira nem is értek hozzá, de mivel a 752-eseken ilyen vezeték nincs, arra következtetek, hogy ez a 751-esek egykori gőzgenerátorával áll összefüggésben.
Nem tudom, ismeri-e valaki alaposabban a Bardotkát 749/751/752 sor, egy kérdésem lenne róla. Első látásra megdöbbentett a mozdonyszekrényen kívül vezetett gázolajcső, amely a kaszni oldalán levő furaton hatol be a géptérbe. Ezt műszaki ember csinálta vagy Spejdl és Hurvínek? Először átmeneti szükség-megoldásnak gondoltam, de ahhoz túl sok gépen ilyen. Nem tudták ezt normálisabban megoldani?
Érdekes lesz a Hatvan-Fülek-Miskolc közvetlen vonat, Hatvanból kb. a jelenlegi 5810 idejében indul majd (4:05), visszafele érdekesebb lesz, Miskolcról a mostani 5422 és IP 5404 között indulna (közelebb az 5404-hez) 14 óra körül. Kíváncsi leszek, kitalálnak-e rá valami jó díjszabást Bánréve (esetleg ÓZd) és Salgótarján között? :)
Sajnos én sem tudok szlovákul, kis görcsöléssel azért kijött, hogy az állomás: túrovo,,el.st. az autóbusz állomás meg gondolom a cityben van: túrovo,,aut.st.
egyébként meg gw gondolatával abszolút egyetértek:
de egy alkalommal érdemes megtenni gyalog az utat, hogy többször ne jusson eszedbe :)
Kijössz a pályaudvarról és balra indulsz a főúton. Lehet menni busszal is, de egy alkalommal érdemes megtenni gyalog az utat, hogy többször ne jusson eszedbe :)
Egyszer már átmentem gyalog Sturovo állomásról Esztergom állomásra. Hosszú és unalmas séta volt, kivéve persze a hidat és környékét. Ráadásul akkor is rohadt meleg volt. Ma már inkább valami busszal próbálkoznék. Biztosan van busz az állomás és a belváros között. Talán ez segít: http://cp.atlas.sk/
Valami gyors jobb lenne, de így is jobb a semminél. Remélem lesznek jó csatlakozások is. Elképesztőnek tartom, hogy Besztercebányát nem lehet kényelmesen megjárni egy nap alatt. Bár most az késő esti EC-vel vissza lehet jönni, de akkor meg már nincs itthon tömegközlekedés, meg sötétben már nem szeretek vonatozni.
Az ideális az lenne, ha kényelmesen beleférne egy napba Budapestről a Hronska Dubrava - Diviaky - Besztercebánya - Zólyom kör.
Bár nem engem kérdeztél, de nem bírom megállni, hogy le ne írjam: Sturovo állomás nagyon messze van Párkánytól. Én mondjuk nem vagyok kapkodós, de szvsz minimum félóra séta a város szélétől.
igazad van, arcképessel akkor kell vegyél egy Szob határ-Párkány jegyet, de meg nem kérdezd az mennyi, talán HáBé tudja.
azért mert Szlovákiába menet a mezei utas menettérti jegynél a magyar szakaszra 60, a szlovákra 55% kedvezményt kap.
Vidro
pontosat időket ugyan nem tudok, de lesz személyvonat valamikor 8:30-9 körül kifele, visszafele pedig olyan ami du. 5 táján érkezik, a következő este 9-9:30 körül.
Arcképes ig. mellé is meg kell venni mindenképp azt a menettérti jegyet? Aztán azt nem értem, hogy az egy útra szóló jegy miért drágább mint a menettérti? üdv.
Az érdekelne, hogy pontosan mennyibe kerül egy pótjegy a de. 10.10-es EC-re és mennyibe kerül egy Szob-Párkány jegy csak oda útra?
Pótjegy nincs rá, EC-re nemzetközi forgalomban nem kell. Ha a Hungáriával akarsz menni, akkor Bp-Párkány jegyet kell vegyél, mert az a vonat belföldi forgalomban nem vehető igénybe. A menettérti jegy ára kb. 2000 Ft (7,9 Eur), egyirányba nem érdemes, mert az ennél többe kerül.
Újfajta személyivel át lehet menni Szlovákiába?
Igen.
Miért nincs több vonat Párkányba Pestről?
Nincs igazán igény rá, de jövőre így is 3 párral több lesz...
Tervezek egy olyan 1 nap alatt megjárható kirándulást, hogy Szolnok-Bp. onnan kimenni Párkányig vonattal, majd visszajönni Esztergomba. Majd Pest-Szolnok.
Az érdekelne, hogy pontosan mennyibe kerül egy pótjegy a de. 10.10-es EC-re és mennyibe kerül egy Szob-Párkány jegy csak oda útra?
azt elfelejtettem, hogy június 1 óta van egy hétvégi kedvezmény, mellyel egész nap (vagy szombaton, vagy vasárnap) lehet korlátozás nélkül vonatozni csak személyvonattal 299 koronáért. A gyorsvonatra is érvényes változat 599 Sk.
Ami a bibi benne, hogy ez családi kedvezmény, azaz min. 1 felnőtt és 1 15 éven aluli gyerek kell hozzá, míg a maximum 2 felnőtt és 4 gyerek. a jegy csak a váltás napján érvényes, elővétel nincs.
szóval ha szereztek a túrához egy 15 éven aluli gyereket, sokkal jobban jártok :)
A 96/97-es menetrendben már csak a Horehronec megy végig. CSD menetrend már nincs meg, de úgy rémlik, hogy akkor volt több teljes hosszban közlekedő vonat is.
értem, de végülis ezek egybe vannak építve tehát elvileg akár Zólyom - Kassa között is járhatna a BZ, nem feltétlenül Cervana Skalanak kéne a végállomásnak lenni. Szóval össze lehetne vonni a két vonalat nem?
van egyszer a 172-es, melyet 1903-ban nyitottak meg Breznóbánya és Vöröskő között, és másodszor a 173-as, mely már ČSD termék, Červená Skala és Margecany között, első szakasza 1933 óta müködik. :))
Nahh mejártam a Szlovák Paraicsomot, üdv újra mindenkinek..
Dedinkyben pont a vasútra nézett az ablakom, szóval most jól informált vagyok.
Vonatok:
Főként 1 illetve 2 kocsis tunning BZ jár - ez a fehércsíkos ami HB oldalán is van. (példát lehetne venni róla, szép, tiszta kultúrált.) Napi 1-szer megy a Horehronec gyors ami átszeli Szlovákiát.
Ezen általában Búvár + 5 - 6 lehúzható ablakos gyorsvonati kocsi van.
én Dedinkyből utaztam valami Cervana Skala nevű falusi végállomásig.
Érthetetlen hogy miért pont egy poros kis faluban van ennek a vonalnak az átszállóhelye, mindenesetre a vonal gyönyörű. 7 alagút van Dedinky és Cervana skala között, sziklás szurdokok, viaduktok. Bementem a BZ vezető fülkéjébe is, tiszta autómata az egész, nincseken ormótlan karok két gombbal lehet szabályozni hogy merre menjen meg mennyivel. (Szlovákul nem tudok csak láttam) Ja és ami a lényeg, a hegyek között 70-80-al küldik a BZ-t nem tökölnek vele 20-30 al mint itt nálunk, és érdekes módon nem esek le az ülésről, nem verem be az fejem az ablakba a zökkenőknél. Magyarország állítólag fejlettebb, hát nem tudom hogy mi miért nem tudjuk karban tartani a szárnyvonalainkat. (Ezt nem csak erre az egyre értem, Losonc - Utekac vonalon is elég jól tolják az 2 kocsis dobozt, aztán pikk-pakk fenn van a hegyen)
mindegyik jár szombaton is, elsőosztályút nem érdemes, a Povazanon nincs lehúzható ablak az 1.o-n, a Horehronecen meg a folyósóról is lehet kilógni az ablakból :)
mikor mentek végülis, mert engem is érdekel ez a kör :)
Nahát nagyjából igy néz ki a maga kis 636 km vel eggyütt a dolog.
Levice( Léva) 8 óra 33 perc Margecany 13 óra 41 perc R 811 Margecany 14 óra 48 perc Vrutky 17 óra 16 perc R 610 Vrutky 17 óra 34 perc Zvolen 19 óra 10 perc Zr 1843 Turcan Zvolen 19 óra 26 perc Levice 20 óra 41 perc R 810 Horeh Ronec
ha nem késik semmi akkor 12 óra alatt bejárható cirka 650 Sk .- Ért
Ezek a vonatok közlekednek szombaton is ?
Illettve első vagy másod osztályú jegyet érdemesebb e venni ? a R610 minden féleképpen ez lesz remélem...........
a késés nem jellemző. a Turcan menetrendjében van egy kis tartalék a késés miatt, ezért nem valószínű, hogy lekésnétek a Horehronecet. Ha pedig késne, akkor a gyors vár rá max. 10 percet.
megveheted az összes viszonylatos jegyet Léván, max. némileg értetlenkednek :)
igen szorosra állítottam össze a menetrendet .....ebből kifolyólag kérdezném ,hogy menniyre szoktak késni ezek a vonatok ?
mert pl. a : Turcán 18.39 re van hivatalosan BB -én és a Horehronec pedig 18.47 kor akar onanna indulni Zolyóm felé ..........ettől egy kicsit tartok de, reméljük nem késik mert akkor az autót Léván hagynánk és akkor többet lehetne vonattal menni :)
Másik kérdés megvehetem e az összes viszonylatra szoló jegyet reggel léván ?
ha részletesen leirom neki hogy melyik vonattal milyen , viszonylatban akarok menni akkor kiállítja e a jegyet ?
Ez fura. Ugyanis pl. Lomnicon, a kedvenc éttermemben (mala mama - az állomás mögött, fantasztikus, higgyétek el!) az étlapon magyarul is szerepelnek a kaják, viszont a pincérkislány sértődött "NYE"-vel felel, ha megkérdem, beszél-e magyarul.
De általános tendencia, hogy a pénztárakba általában magyarul NEM beszélőket tesznek. De az állomásokon általában találsz valakit, aki tud tolmácsolni. Ez sajna nem igaz a Tátrára.
Az idegen nyelvek (nem)ismeretére klasszikus, és sűrűn emlegetett példám tavaly Csehországban a behynyei jegyvizsgáló: "nye anglecki, nye nyemecki, cseszki, cseszki!" (cseszd ki! :-) )
(Mellesleg ez a jelenség igaz Erdélyre is. Adott Madéfalva állomás. Vasúti csomópont, két színtiszta magyar falu: Madéfalva és Csíkcsicsó falvak között. De a pénztáros csak románul tud. Hogy honnan importálták, nem tudni, de rajta kívül minden cfr-egyenruhás érti az emberi szót)
sajnos Léva már nem olyan, mint Rimaszombat, ahol nem szeretnek szlovákul tudni, ott inkább magyarul nem szeretnek, de azért ha szerencsétek van, ki lehet fogni magyar pénztárost, érteni pedig a többség ért.
helyjegy nem kell, a Horehronec szombatonként elégge tele van, de BB után már biztosan van ülőhely.
klíma a Povazan első osztályán van, nyáron a Turcan (az utolsó vonat Vrútkyból) is ablakos kocsikkal megy, egyébként az klímás (lehúzhatatlan ablakú) motorvonat lenne.
Szinte teljesen reménytelen. Tavaly január közepén, nem sokkal a menetrendváltás után nagy nehezen Kassán tudtam venni. De reggel még ott nem volt, estére vittek egy pici szállítmányt.
Egyik helyen sem tudsz. Csak Bratislava hl. és Petrzalka, Nitra, ilina, Trenčín, Liptovský Mikulá, Vrútky, Koice, Preov, Humenné, Poprad, Zvolen, Banská Bystrica és Brezno állomásokon lehet kapni ha ügyes az ember...
Ez így elég hosszú szakasz, végig természetesen nincs földút. Körmöcbánya környékén végig a hegyoldalban megy a vonal, alkalmanként meg lehet közelíteni a vasutat, de még csak hosszabb szakaszokon se tudsz közvetlen mellette kerekezni.
Zólyom - Körmöcbánya - Ruttka vonal mellett mennyire lehet biciklivel menni? Én még csak vonattal voltam arra, de örülnék, ha Körmöcbánya környékén valami földút lenne a vasút közelében. Van ilyen?
Rozsnyó és Dobsina között rendszeres a teherforgalom, de biztos a személyforgalomra gondoltál... Egyébként ott hatalmas a szintkülönbség, nagyon költséges lenne ott vasutat építeni, a közút (65-ös főút?) pedig nagyon jó minőségű. Gondold el, hogy a körmöcbányai vonal már Hronská Dúbrava után elkezd emelkedni, hogy Felsőstubnyánál gond nélkül elérje az annyival magasabban lévő völgyet.
Köszi..Nem tom hogy olvassák-e ezt is meg azt is, aztán hátha itt több infót megtudok. Hmmm és ezeken a Stadlereken van lehízhatós ablak? Vagy ezen is ilyen modern egybeépített dolog van? :((
Miértnem hozzák át Zólyom - Losonc - Salgótarján - Hatvan - Bp vonalon?
Amúgy Rozsnyó - Dobsina között tényleg nem jár semmi? Pedig azért az forgalmas vonal lenne. (be kellett volna csatlakoztatni a 173-asba aztán valahogy továbbvinni Poprádba, mert elég gáz hogy Poprádról Losoncra végig kell utazni a fél országot holott kocsival kb 130 km)
Vagy csak spórolnak vele és nem kapcslolják be (lásd 86-os busz). Amúgy a régin nem volt klíma szóval elvileg pozitivum az hogz ezen van..de nekem akkor sem tetszenek ezek a modern tátrai villamosok.
Tényleg, hol jár az a kékszínű Desiróhoz hasonlító modern motorvonat szlovákiában???
Ezeken a vonalokon milyen kocsik járnak:
Cervena Skala - Dobsinska - Hnilec - Nálepkovo
Tisovec - Michalova (itt van az a szép völgyhíd???)
Banska Bystrica - Turc. Teplice (itt meg állítólag Szlovákia legtöbb alagúttal tarkított vonala van.)
Melyik vonalat érdemes még megnézni? Van valami kedvencetek??
Miért nem lehet olyan modern vonatokat csinálni ami nem ez a lehúzhatatlan bazi ablak van hanem olyan mint mondjuk az MD vonatokon, hogy legalább mellig le lehessen húzni és ki lehessen látni. Így semmi varázsa nincs az egésznek, mert a madárfütty helyett hallod a vonatzúgást, a szép panorámakilátás helyett meg sötétített ablakon teljesen elromlik a hangulatod mire felérsz... Éljen a régi fogas :))
Amúgy ez a sikló is igen ötletes megoldás...még nem is láttam ilyet.
talán azért nem a régiekkel kezdtek, mert hasonló gondok kezdtek akadni velük mint az MD-kkel (már nem csak az ablakon láttak ki az utasok, stb...). üzemeltetési szempontból se kellemes pátyolgatni 40 éves jármüveket, kell még ok?
a Stadleren is ki lehet nézni az ablakon, sőt, az ablak 2x akkor, kihajolni nem lehet (ez nekem is hiányzik) mondjuk az tény, hogy a klímáját nem egészen ide tervezték.
a pálya max. 60-as, így hiába bírná a 425.9-es 80-at, azt a tesztek óta nem futották meg, viszont sokkal jobban gyorsul, ami az adott pályán sokat számít.az utolsó két megállapítás is helyes: csendesebb is, és kevesebbet is fogyaszt.
infot találsz ékes szlovák nyelven a www.chz.sk oldalon találsz, de szerintem nem olyan nehéz megérteni. 15 éven felüliek "dospeli" azaz felnőtt jegyet kell váltsanak.
Nem tetszik ez az új Tátrai villamos..miért nem a régit újították fel? Az sokkal hangulatosabb, ki lehet nézni az ablakon ezen meg leülsz aztán semmi természetközeliség...Van még olyan régifajta szerelvény is, vagy azokat végleg megszüntették? Mennyivel jobb ez az új? Gyorsabb, csendesebb? kevesebbett fogyaszt?
jah még valami...Vonatozni akarok Szlovákiában és diákom van, az érvényes, vagy milyen kedvezmény érvényes Szlovákoknál? Mennyibe kerül 10 km jegy vagy ott milyen díjazás alapján számláznak?
Feketebalogi kisvasútról kérnék infót... Mennyi rá egy jegy, honnan hová megy, kocsival hol érdemes leparkolni, mit érdemes megnézni Feketebalog környékén..
Valamint mondtak egy vonatot ami a Domivei jégbarlangtól indul és valami jó alagútas tájon megy...Az tényleg szép vonal? Vagy melyik a legszebb vonal szlovákiában? (Hallottam valami Besztercebányai sokalagutas vonalról is..)
Én múlt héten jártam a Magas-Tátrában, túrázsi célzattal; de mint vasútmániás a vasút közelében azért aktív voltam :) Csak tátottam a számat a sokféle gép, motorkocsik és a TE láttán, ömlesztek pár képet, hozzáfűznivalóm nincs sok, mert csak laikus 'néző' voltam.
(bocs, ha kicsit sok :))
http://aeomega.web.elte.hu/tatra05/ <-- itt az úttal kapcsolatos OFF-topik beszámolót olvashatjátok.
Km-bank van igen, 2000 km=2000 Sk. minimum 60 km-t kell utazni vele egy alkalommal, IC-re csak helyjegyet kell váltani hozzá, EC-re az EC pótdíj és a gyorsvonati különbözetét kell megvenni.
Sajnos a pontos felhasználását nem ismerem, de úgy sejtem, neked az induló és a célállomást kell beírjad és a kalauz bejegyzi a megtett km-t, de lehet, hogy ezt előbb a pénztárban kell megtenni, ezt tényleg nem tudom.
2. létezik napijegy, 3- és 7 napos jegy TEZ+OZ 150, 300, ill. 500 Sk-ba kerül.
3. döcögnek, de a régiekről nem tudok, egy szlovákiai barátom a hétvégén próbált bejutni a depóba, de rossz kapust fogott ki és be se engedték
Én is kipróbáltam a múltkor, és optimista voltam, hogy az "odakinn" töltött 12 percbe belefér a fotózás és a jegyváltás is (másnapra a Tátrába). Először mákom volt, mert sor állt a pénztárnál, és hallottam, hogy a kis szöszi pénztáros leány magyarul is beszél, s legalább volt időm fotózni.
És innen kezdődött a szerencsétlenkedés. Össze-vissza telefonálgatott, idegesen lapozgatta a menetrendet, hogy mégis melyik vonal, hány km (mondtam neki fejből, de ő ezt hivatalból nem hiheti el - majd bemutatta, hogy összeadni sem tud), majd kapkodott, közben morgolódott, hogy miért nem tudok korábban jönni, neki erre nincs lehetősége, és miért kell visszamennem a magyar vonattal, stb...
majd nagy nehezen összehányta a jegyemet, -mikozben a forgalmista cseszegette, hogy mennie kéne a vonatnak, amelynek egyedüli utasa én voltam-, s azzal bocsájtott útnak, hogy mégegyszer ilyet ne csináljak, mert nem fog kiszolgálni, és nem is biztos, hogy jól töltötte ki a jegyemet, de megérdemlem...
Mindezt 4 perccel a menetrendi indulás után, amikor már 9 perce szolgált ki...
(namármost 2,5 éve MÁV dógozó vagyok, nagyon elszoktam az ilyesfajta pénztári közjátékoktól).
A fszt még utánam kiáltott menet közben, hogy "igyekezzen má', magára vár a nemzetközi vonat!", na, ekkor már, a bz lépcsőjéről visszakiáltottam, hogy talán nem rám vártak, hanem a pancser pénztárosukra! - majd ajtó be, bz indult, és 3 perc múlva ismét Bánrévén voltam.
Tanulság: Sajólénártfalván NE VEGYETEK ELŐVÉTELBEN JEGYET!
Sziasztok, a múlt héten végre perfektuáltam egy régi tervemet: Irány Selmecbánya! A XX. században már "bekerítettem" Selmecbányát a Léva-Zólyom-Ipolyság-Csata vonalakon, de a 20 km-es szárnyvonal csak most jött össze.