Keresés

Részletes keresés

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.26 0 0 5124

                                                          361??

 

 

késő esti gyúrás közben sok minden eszébe jut egy bodymind buildernek. például bertha bulcsú, csörsz istván, a sejtciklus elképzelhetetlen bonyolultságú ontológiája, logikája, az elemi részecskék szintén elképzelhetetlen teleológiája.....

 

                                                    - kesudió!

                                                    - tessék!?

                                                    - csináltad már a bolerora?

                                                    - nem de a grosse fugére igen

                                                    - sírig tartsd a pofád!

 

 

 

Beethoven: Grosse Fuge Opus 133 (Annotated)

https://www.youtube.com/watch?v=9TjEZ-xpk9o

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.25 0 0 5123

                                                                    362

                                                        achilleus nem halt meg

                                                        faust sem, parsifal sem

                                                        istent meg tudtuk ölni

                                                               őket nem 

                                                        kocsmák és csataterek

                                                        bordélyok és könyvtárak

                                                           gymek után

 

 

 

 Best Spartan Gym Workout Music Mix 2019 // This Is Where We Fight #6

 https://www.youtube.com/watch?v=rCJHUquhMrQ

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.24 0 0 5122

                                                                      363

                                                   könyvtárak és gyúrótermek

                                                                 csontváry

 

Innerhalb eines guten Jahres hatte die Kraftsport Welt gleich mehrere Trauerfälle zu beklagen. Neben Rich Piana und Dallas McCarver, deren beider Tod sich im August 2017 ereignete, war es auch das Ableben von Charles Poliquin, das vor ziemlich genau einem Monat für Schlagzeilen sorgte. Der gebürtige Kanadier, der insbesondere für die Verbreitung des Muskelaufbaus im Breitensport bekannt war und zahlreiche olympische Medaillen produzierte, verstarb im Alter von nur 57 Jahren aus bislang unbekannten Gründen. Am vergangenen Sonntag traf die Szene nun eine weitere Schreckensnachricht, die zunächst aber nicht mit absoluter Sicherheit bestätigt werden konnte!

 

Am vergangenen Sonntag ist Konstantin Konstantinovs, gemeinhin als einer der besten Powerlifter aller Zeiten bezeichnet, überraschend verstorben. Er wurde nur 40 Jahre alt. Unter welchen Umständen der lettische Kraftdreikämpfer zu Tode kam, ist aktuell noch nicht abschließend geklärt.

 

Über die Ursache des Ablebens von Konstantin Konstaninovs gibt es derzeit keine wasserdichten Erkenntnisse. Da der Powerlifter auch als Bodyguard tätig war, gab es erste Gerüchte über eine potenzielle Messerattacke, die zum überraschenden Tod geführt haben soll.

https://www.youtube.com/watch?v=_19kodA-yoA

 

 

- az erős emberek hullanak mint a gyengék - mint a magyar költők. de míg azt erős emberek haláláról világszerte hallanak, a magyar költők nagy része észrevétlen elhullik. ........ csontváry halálának évfordulójáról tudomást vett-e valaki? 

csontvárynál gyakran megfordult parsifal hendrix uránbányász korszakában. sihta előtti, vagy utáni csavargása során gyakran betért tivadarhoz és elücsörgött hatalmas vásznai előtt. 

Csontváry (Huszárik Zoltán) 1979 - részletek

 https://www.youtube.com/watch?v=w2M_75860ew

 

Konstantin Konstantinovs - The Kalashnikov

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.23 0 0 5121

                                                           364

                                               a gyúró terem (után)

                                          „Alles ist Wechselwirkung“.

                                                    „Kosmos“ (Walt Whitman)

                                                    „Kosmos“   ( Alexander von Humboldt )

 

még soha nem fájdultak meg úgy a mellizmai, mint ma. mit csinált túl jól? reggeli edzések előtt , éhgyomorra, még nem vett be soha m stack-et, lehet, hogy ettől durrantak be? szétégtek. bal csuklója fáj már vagy két hete, így kisebb súlyokkal dolgozik, hosszabb sorozatokkal. 

Gegen Ende seines beinahe neunzigjährigen Lebens hatte Alexander von Humboldt einen verrückten, „tollen Plan“: Die ganze Welt wollte er in einem einzigen Buch als „Kosmos“ erfassen und in insgesamt fünf Bänden in ihrer geographischen, geologischen, botanischen, zoologischen und anthropologischen Mannigfaltigkeit darstellen. Nur der letzte Teil blieb bei seinem Tod am 6. Mai 1859 unvollendet, der Rest war eine Art Summe seines meist in französischer Sprache verfassten Riesenœuvres über Amerika und Russland, die Geographie der Pflanzen und Tiere, über Natur, Kultur und Wissenschaft schlechthin. Die Vorträge aus diesem universalen „Kosmos“ vor höfischem und bürgerlichem Publikum in Berlin waren legendär. Ludwig Börne konnte das unaufhörliche „Zuströmen von Menschen und Kutschen“ vor der Singakademie kaum fassen; drinnen war er dann fasziniert, auch wenn er aufgrund seiner „Harthörigkeit“ nicht alles mitbekam.

 Er spricht von seiner sorgfältigen Erziehung durch Privatlehrer im Berliner Elternhaus, den Studien in Göttingen, Frankfurt/Oder und Hamburg, der Reise mit Georg Forster an den Niederrhein, seinen technischen Erfindungen einer Grubenlampe und Atemmaschine für den Bergbau, seinen Experimenten im Bereich der Luftchemie und Nervenelektrizität und von seinem Forschungsprogramm für die vom spanischen König erbetene große Expedition. Solch weitblickende Ideenverknüpfungen sind schon dem ersten publizierten Text des Zwanzigjährigen über den Giftbaum Bohon-Upas anzumerken. Humboldt studiert hier Quellen, prüft Mythen, erforscht Lebensbedingungen, erwägt neue kritische Perspektiven auf eine vielleicht zu Unrecht dämonisierte Pflanze. Die Malaien gewinnen aus deren Stamm mit eingestochenen Bambusstöcken ein tödliches Sekret, das im menschlichen Körper nicht einmal durch sofortige Amputation betroffener Glieder, wohl aber durch Exkremente als Brechmittel bekämpft werden kann.

Tegnap a könyvtárban nem volt rossz, de azért csak melankólia-mélabú-depresszió:

Hát itt (és hasonló helyeken) fogom eztán leélni életem? 

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.22 0 0 5120

                                                                  365

 

                                                         a folyóirat olvasó terem

 

 

40 év után visszakeveredett a folyóiratos terembe. kortárs, magyar filozófiai szemle.ennél tovább nem jutott. ez is elég volt. 

gyerekkori-ifjúkori haverjai között börtöntöltelék volt több is, de irodalommal, főleg filozófiával !!!! foglalkozó srác csak egy volt. a süni. nála egy évvel fiatalabb, természetesen zsidó. lukács györgyöt olvasott, és kortárs, új írás, tiszatáj. megszerette őket. 3. gimi után, nyáron, szokás szerint ment szamosszegre. egy hatalmas bőröndöt megtöltött ezekkel a lapokkal. leendő mostohaanyja csak legyintett. ezeket úgyse fogod elolvasni. mindenesetre elvitte a kővel megtöltött bőröndöt. beugrott a szamosba egy nyakába kötött vas kolonccal. azóta halott a folyó alján? az elmúlt 45 év álélet volt? kortás, 1971, 1972. sarkadi halála. déry pop fesztivál. bólya lepke. juhász ferenc költészete. ady és babits. minden számban bemutatkozott pár sorban  egy ifjú író, költő. tanyasi népművelő, falusi tanító. egyikről sem halott azóta. költők-írók jobban halnak mint a rákosok. ha észhez térnek, elmennek vállalkozónak, politikusnak, ha nem akkor éhen halnak, vagy elviszi őket az alkoholizmus. ő ott imbolyog

valahol a senki földjén. 

sarkadi imre. osztályfőnőke irodalomtanárnő volt. érettségire vett neki egy sarkadi kötetet. akkoriban felvételi volt, érettségi, bulizások. csak néhány év múlva fedezte fel sarkadit. a filmek révén is. kozák andrás. berkesi ilona. latinovits. 

és most itt van hegel, philosophie contra naturwissenschaft? philosophie der renaissance, beginn der naturwissenschaft, husserl, briefe von und an hegel,

2019.06.22  19:00 - 21:32  Bartók RádióTV-MŰSORKoncert - EBUGiuseppe Verdi: Simon Boccanegra - London 2018.12.10.

Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra

Háromfelvonásos opera előjátékkal

Szövegét Antonio García Gutiérrez drámája nyomán Francesco Maria Piave írtaVez.: Henrik NánásiKm.: Covent Garden Operaház Ének- és Zenekara(karig.: William Spaulding)Szereposztás:Simon Boccanegra - Carlos Álvarez (bariton), Jacopo Fiesco - Ferruccio Furlanetto (basszus), Amelia Grimaldi - Hrachuhi Bassenz (szoprán), Gabriele Adorno - Francesco Meli (tenor), Paolo Albiani - Mark Rucker (bariton), Pietro - Simon Shibambu (basszus), Amelia komornája - Dervla Ramsay (mezzoszoprán),Az íjászok kapitánya - Simon Davies (tenor)(London, Royal Opera House, 2018. december 10.) 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.21 0 0 5119

parsifal hendrix

iker

júniusi csávó

egyik fő feladata

ne büntess haragodban uram!

a filozófia régi problémájának

test és lélek

megoldása

és itt duvamis

megérkezett

miközben 

ars nova

ahonnan

amydala

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.21 0 0 5118

 

2019.06.21  22:00 - 23:00  Bartók Rádió



Ars nova- a XX-XXI. század zenéjeMini Fesztivál 2018 - részletek a CAFé Budapest Összművészeti Fesztivál hangverseny-sorozatából (VI/4. rész)Szerk.mv.: Bánkövi Gyula(Köv. rész: holnap, 22.00) 

 

 

kecskés d balázs arany jános enyhülés

 

                                                                                           van-e egyáltalán

                                                                                            vané

                                                                                             vané enyhülés

 

 

gehlenscheler

 

                                             freudlorenzkurtlewinvigotszkíjlurija

 

                                                                                                           durkheimsimmel

 

 

micsoda káosz

micsoda feszültség

                                                        és még hozzájuk jönnek heisenbergék

                       és driesch és frege és waddington és watson

 

                                     és chirico dali picasso

                                                    schönberg zeppelin cream hendrix

bortnyikkassák

                                                                                     feketeistvánkosztolányibólyapéter

 

                                                a szénmolekula középszerűsége

 

horváth márton levente a világosság megbékélés háza olvasmányai

 

LARS VON TRIERS „MELANCHOLIA“:Was ist rund und wird niemandem fehlen, wenn es weg ist?

elmegy nyugdíjba és él mint egy csavargó mint egyetemistaként és hátha megfejti a a létet hic rhodos hic salta

Felix Rothenhäusler bringt Lars von Triers Weltuntergangsspiel „Melancholia“ auf die Bühne der Münchner Kammerspiele und pflanzt zwischen Angst auch Komik und Optimismus in die Köpfe der Zuschauer.

„Die Erde ist schlecht“, erklärt Justine in Lars von Triers filmischer Endzeit-Elegie „Melancholia“. Und dann sagt diese junge, schöne, erfolgreiche Frau mit dem vom Lebensüberdruss unterkühlten Herzen den einen erstaunlichen Satz, der den Film auch ohne seine starken Bilder unvergessen gemacht hätte: „Niemand wird sie vermissen.“ Was für ein Paradox.

Acht Jahre später lassen Regisseur Felix Rothenhäusler und sein Dramaturg Tarun Kade an den Münchner Kammerspielen den Untergang der Erde im Präsens nacherzählen – von denjenigen, die ihn erlebt und damit eigentlich nicht überlebt haben. Insofern kann das Münchner Ende nicht das Ende sein. Noch nicht. Nur eine Warnung, die ohne Zeigefinger auskommt und ohne Special Effects.

 

szaravilágszaravilágszaravilág

                                                   mondta gyakran az anyósa

                                                                                    és nagyanyjának is hasonló volt a véleménye bár nem hangoztatta annyiszor

                    tegnap a főnöke kifakadt, hogy a világ őrült, a magyarok bolondok, pedig ő aztán egy minden hájjal megkent életművész törtető

                                   ő meg amint tehette elbújt, elmenekült a világ elől

 

Mit hyperaktiver Fröhlichkeit versucht ihre Schwester Claire Justines Schwermut und ihre eigene Furcht zu überspielen. Was wohl differenzierter gewirkt hätte, müsste Eva Löbau nicht permanent gegen ihr Pomeranzen-Outfit anspielen – ein hellblau aufgeplustertes Faltenkleid zum blonden Vokuhila-Schopf. Majd Feddah gibt Claires reichen Gatten John als Saubermann des Weltuntergangs, der jedoch in seinem Selbstmord von allen der Feigste sein wird. Jeden seiner Auftritte beginnt er mit breitem Lächeln und messianisch ausgebreiteten Armen. Ihren kleinen Sohn Leo spielt Gro Swantje Kohlhof als Emo-Kind, in seiner Phantasiewelt vollkommen gefangen und so auch vor der Angst gefeit.

Sie alle sitzen schließlich am Rand des Münchner Desillusionstheaters – und folgen der Mission, die Rothenhäuslers Inszenierung des Noch-Nicht als gleichsam private Coda eingeplant hat: Sie suchen ihre Bühne in jedem einzelnen Zuschauerkopf.

 

                                 mi lehet hortobágyi lászlóval 

az amygdalát nagyon csipázta parsifal

 

László Hortobágyi - Traditional Music Of Amygdala (1991)

 

https://www.youtube.com/watch?v=gYL5VJDn2Go

Duvamis Creative Commons License 2019.06.21 0 0 5117

EDGAR ALLAN POE

A CSEND SZONETTJE

 

Egynémely létező, testetlenül kisértve,

    Kettős életet él: el- s visszatáncol

Iker-valójába és -semmijébe,

    Anyagból s fényből, alakból meg árnyból.

Van ilyen csend is: tenger s partszegély,

    Test s lélek. Holt vidéket jár az egyik,

    Hol fennkölt bánattal friss fű vetekszik,

Hol az emlékező, könnytelen szenvedély

Már-már megnyugtatás: Ember, ne félj!

E testet-öltött csend csak a "Soha!"

    Csend, mely minden gonoszra képtelen.

De ha szerencséd iker-fátuma

    E csend árnyát veti rád (névtelen

Lidérc! lápján nincs ember lábnyoma):

    Az Isten könyörüljön lelkeden!

 

Tandori Dezső

 

 

Black Sabbath-Sign Of The Southern Cross

 

https://www.youtube.com/watch?v=RgjmxYL04V4

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.21 0 0 5116

                                                         https://www.youtube.com/watch?v=rnNkyWZPXfo

                                                        Bächer Iván író az újlipótvárosi „brandről" 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=p3Bs5ebHdWY

Wagner: Parsifal Act 3 / Hans Knappertsbusch (Bayreuth 1954)

 

 

                                   knapp und furti

 

 

 

heidegger térkutatásai a művészetben

                                  miféle tér van van gogh büdösé, széttaposott bakancsaiban

35 évvel ezelőtt csodálkozott, hogy miért írt gehlen képzőművészetről és hogy egyáltalán miért jelent meg magyarul

néhány napja döbbent rá a megoldásra

rimbaud az egyik legnagyobb költő

rimbaud-verlaine-baudelaire

                                                  a tán legnagyobb költő trió

 

miféle visszataszító dolog

hogy se a tudományban se a filozófiában

                            nem rúghattak labdába hasonló képességű zsenik 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.20 0 0 5115

Dr Adrian Faustus útja:

 

                                                     Slipknot - People=Shit (Live)

                                                    https://www.youtube.com/watch?v=u6ZtHrWiSAk       

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.20 0 0 5114

https://www.youtube.com/watch?v=lCNRasApglg

Babits Mihály: Jónás imája

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 Hull a Hó :D

                                                                         https://www.youtube.com/watch?v=9PfYU2DDA_8

 

 

Ludwig Wittgenstein - Die Wahrheit der Worte (2002)

 

  https://www.youtube.com/watch?v=bz39yHOv8jM 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.19 0 0 5113

                                                                          leib und seele

                                                                            building

                                                                      szamosszegi faust módjára

 

 

                                                  https://www.youtube.com/watch?v=1K-0sf7PfXM

                                                  Martin Heidegger - 'Im Denken unterwegs'               

 

 

 

 

 

 

Reggeli Köptető!! 80 fok!! Sirás

https://www.youtube.com/watch?v=HAq7fz5sGVw                                 2014 highlights Nagyatád-Rendelhető

                                                                                                           https://www.youtube.com/watch?v=KCYRz5zlqpc

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.18 0 0 5112

                                                             leib und seele

                                                                building

                                                          szamosszegi módra

 

 

 

Branch Warren - THE MINDSET

https://www.youtube.com/watch?v=97x3lZVLsrk

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.17 0 0 5111

                                                      a szamosszegi faust

 

 

telemannt hallgat, babitsot olvas

                                                           és eszébe jut az anyja

nem sokat beszélgettek

                                           anyja beteges volt, dolgozott, X.tudós, a hatvanas évek végén milyen élete lehetett a szocializmust építő kisvárosban, mik járhattak az eszében, milyen tervei, álmai, reményei lehettek az anyagi és a szellemi sivárságban amikor az apja nem volt otthon, anyja a két fiával, a kicsivel, az öccsével és vele, a végtelenségig rossz gyerekkel, aki olvasgatott már a koncentrációs táborokról, a szappanokról, a lámpa ernyőkről, a görög mitológiáról, de ugyanakkor telefonfülkéket tört fel, sakkversenyre járt (meg kézilabdára, meg birkózásra) de csavargott is folyamatosan, biciklit lopott az állomáson. Mire gondolhatott parsifal hendrix anyja 3O éves korában, kit szeretett, kiben csalódott és hogy lehet ilyen nyomorúságosan elmúlni ebből a világból, mire gondolt, amikor egyedül vacsorázott.

Anyám magányos óráiban vagy gyermekei közt, ének helyett sokszor szavalgatta a Szép Ilonkát és a Merengőhöz címzett ódát. Ezeknek rímei legrégibb emlékezetemből csengnek vissza, bár értelmüktől kissé függetlenül. Családi polcunkon egy tucat avult és dísztelen «díszkötés» képviselte a költőt. Mindeniken egy «nagytérdű, bőölü» arany múzsa támaszkodott a lantra, amelynek formája époly talányos volt előttem mint a kötetekben található versek némely szava és sora. Én többnyire a hatodik kötetet szedtem ki, a Csongort, és megpróbáltam olvasni mint regét vagy tündérmesét. Ez nehéz volt, mert események és történet helyett inkább színek és villogások áradtak felém a könyv lapjairól. És valami végtelen és végtelenül gazdag muzsika. Vörösmarty nagyságát akkor kezdtem igazán érezni mikor rájöttem hogy a költészetet nem a «mondanivaló» teszi. Nem a prózában leírható mese vagy téma hanem sokkal inkább ép a színek, villogások és zenék.

Hol van már a Gyulai Pál Vörösmartyja, ez a rokonszenves, comme il faut tipusa a becsületes nemzeti költőnek? S hol hajdani önképzőköreink ünnepi bálványa? A mai Vörösmarty más. Még csak nem is a lázas és ragyogó dekadens, a csillagok és messzeségek szerelmese, a világ tarkaságának az a különös mártírja, akivé a mi fiatal és «nyugatos» szemünk bűvölte huszonöt évvel ezelőtt.

A mai Vörösmarty mindezen túl van már. Ő magánviseli, régi évszázadának nyomain túl, ennek a rettenetes utolsó negyedszázadnak jegyét is. Mintha ő is keresztülment volna a világháborún és az emberiség minden válságán amit mi késő olvasók megértünk. Arca mindjobban kezd hasonlítani ahhoz az arcképhez, amelyet az utolsó Vörösmarty-versek maguk festenek költőjükről, s amelyet Gyulai sohasem mert meglátni és hitelesíteni. Annak a költőnek arca volt ez aki minden dolgok végére jutott, mindennek ami emberi, megismerte igazi színét és értékét. A «vén cigány» arca aki túl van már minden borok és zenék mámorán, már nem is maga zenél, hagyja a világot beszélni, és jól tudja hogy a világ énekének refrénje: Nincsen remény!

Véred megsűrűdött,
agyvelőd kiapadt,
fáradt vállaidról
vén gunyád leszakadt...

Ime egy nemzet legnagyobb költőjének önarcképe! De még rettenetesebb az a belső arckép ami az utolsó hat év verseiből kegyetlen erővel égeti magát belénk:

Sötét eszmék boritják lelkemet,
Szivemben istenkáromlás lakik
...
Kivánságom: vesszen ki a világ
s e földi nép a legvégső fajig.

Micsoda költőarc az amelyet e megdöbbentő szavak fölfednek? És mégis ez a Vörösmarty-arc tekint ma reánk legelevenebben. Ezt a legvégsőt érezzük az igazinak, a legjellegzetesebbnek. Minden más, régebbi úgy tűnik föl mintha csak ennek a legsötétebbnek embriója és előkészítője lett volna. Az élet és emberség öröme, a tarka világ gyönyörű útvesztője, a munka szent lelkesedése, a gondolat merész szárnycsapása, a honfiérzés büszke rajongása végső fokon ebbe a határtalan kétségbeesésbe vitt. Érthető ez? Nekünk már érthető és logikus. Iszonyú kort éltünk és élünk még, apokaliptikus rettenetek korát, s mi meg tudjuk érteni a hazájavesztett költőt, aki csalódott Istenben s emberben.

Az anyja sokat mosolygott. Őszintén. Tóth Árpád. (Parsifallal irodalomról, költészetről sosem beszélt, a vad kisgyerek elhárította volna ). Császármorzsa, gomba leves. 

 

Régi Zenei Napok 2016"Telemannia"Erik Bosgraaf (furulya), Dmitry Sinkovsky (hegedű) és Alexandra Koreneva (csembaló) Georg Philipp Telemann-műveket játszik1. a-moll triószonáta TWV.42., 2. Ouverture burlesque - szvit csembalóra TWV 32:2. (ea.: Koreneva), 3. F-dúr triószonáta TWV 42:f8., 4. g-moll szonáta hegedűre és basso continuora TWV 41:g3. (ea.: Sinkovsky, Koreneva), 5. d-moll triószonáta TWV 42:d10., 6. B-dúr duó TWV40:111. (ea.: Bosgraaf, Sinkovsky), ráadás: Telemann: Andante az F-dúr triószonáta-ból TWV 42: F8. (Fertőd, Esterházy-kastély, Haydn-terem, 2016. június 28.) 

 

Ars nova2019.06.17-i adás

Ars nova- a XX-XXI. század zenéjeLemezbemutató Arvo Pärt szimfóniái a Wrocławi Filharmonikus Zenekar előadásában Vez.: Tonu Kaljuste (II/1. rész)1. I. szimfónia, 2. II. szimfónia, 3. III. szimfóniaSzerk.-mv.: Bánkövi Gyula(II/2. rész: jövő hétfő: 22.00

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.16 0 0 5110

                                                    a szamosszegi faust               

 

."ahogy jöttek,úgy hullottak....amikor jött a 6 rendőr azokat is sorban elvertem,már le akartak lőni"!

 

 

ő nem a csecsemőgyilkos nővel érkezik el a bűn világába, hanem a hortobágyi csikóssal, és nem egy anmutige gegendben ébred fel hanem a veszprémi buszmágálló hajnali utasai lábai alatt, nem a császár udvarába kerül, hanem oxfordba, konstanzba, nem nem .......................nem....................nem .....................

 

https://www.youtube.com/watch?v=uoGdx3I3dPE

Patti Smith - Because The Night

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.16 0 0 5109

                               a  kisújszállási levélírási iskola és a nyelvfilozófiai iskola nemzetközi bólya péter találkozója

 

 

 

Egyéb idegességeim mellett - amelyeket elég jól ismersz - előkelő helyet foglal el a levélírásra való képtelenség. Mióta itt vagyok, sokszor és nagyon gondoltam rád, s ezer és ezer mondanivalóm van számodra: de most hogy itt a fehér papír előttem, úgy érzem: semmi mondanivalóm sincs, amit ezen a papíron el lehetne mondani.

Igazában: a mondanivalóim egészen hangulatiak, amiket bajos lenne józan prózába önteni. Mert valami szóval elmondható, történetileg elbeszélhető érdekes dolog nem esett itt velem. Itt korai, de nagyon szép tavasz van - (ami nem akadályozta meg hogy néha egészen rossz hangulataim ne legyenek) - délelőttönként gyakran az udvaron sétálok, a napon már rügyező orgonafák között - délután a szöllőbe megyek ki (ami csak egy negyedóra séta) a gyengéd, párás, kék dombok közé. Majdnem változatlanul magam vagyok. Kerülöm az embereket, pedig magamnak sem vagyok valami jó társaság. Azelőtt az emberek nem hagytak dolgozni: most én magam nem hagyom dolgozni magamat. (Az egész idő alatt csak gépies és ostoba munkát végeztem, mesterember-munkát. Különben mostanában veszedelmesen úgy kezdem érezni magamat mint egy irodalmi mesterember...) Újságot nem olvasok, s a pesti élettől egészen elmaradtam. Barátaim ugyan voltak olyan kedvesek, s értesítettek a Petőfitársaságból való kidobatásomról. Ennek még inkább örülnék, ha itt Szekszárdon eleven példákon nem látnám: mit jelent ez a mai „intelligencia" többségének a szemében. De nem érdemes erről beszélni sem. Az emberek most alaposan bosszút állnak rajtam azért mert egy pillanatra kénytelenek voltak különbnek elismerni. Képzelem, Pesten is azóta mennyit mocskoltak, gúnyoltak, lesajnáltak, „megbocsátottak"... lassankint annyi mocsok tapadt rám, hogy nem szégyellek semmit, sőt magam keresem a piszkot, és mikor végére érek a vesszőfutásnak, akkor visszafordu- lok és újra átmegyek a vesszők között... Én vagyok az az ember aki csupa seb, és épen azért már érzéketlen. Harcolni nem tudok evvel a csőcselékkel, és védtelenül vagyok kiszolgáltatva barátaimnak, akik nem tudják, ki vagyok, és ellenségeimnek, akik nagyon is tudják... Bánom is én! Kedves Csinszkám, bocsáss meg hogy magamról beszéltem - de hát - magam vagyok! Nemsokára, alig várom, te is fogsz nekem magadról beszélni: élőszóval! Addig is minden szeretettel köszönt ölelő Mihályod 

 

 

 

 

Hozzám már hűtlen lettek a szavak,
vagy én lettem mint túláradt patak
oly tétova céltalan parttalan
s ugy hordom régi sok hiú szavam
mint a tévelygő ár az elszakadt
sövényt jelző karókat gátakat.
Óh bár adna a Gazda patakom
sodrának medret, biztos útakon
vinni tenger felé, bár verseim
csücskére Tőle volna szabva rim
előre kész, s mely itt áll polcomon,
szent Bibliája lenne verstanom,
hogy ki mint Jónás, rest szolgája, hajdan
bujkálva, később mint Jónás a Halban
leszálltam a kinoknak eleven
süket és forró sötétjébe, nem
három napra, de három hóra, három
évre vagy évszázadra, megtaláljam,
mielőtt egy mégvakabb és örök
Cethal szájában végkép eltünök,
a régi hangot s, szavaim hibátlan
hadsorba állván, mint Ő sugja, bátran
szólhassak s mint rossz gégémből telik
és ne fáradjak bele estelig
vagy mig az égi és ninivei hatalmak
engedik hogy beszéljek s meg ne haljak.

 

  Bólya Péter 1993-ban hunyt el, 49 évesen. Addig az írás mellett pl. a Nők lapja orvosi rovatát vezette a 80-as években. Közben folyamatosan írta a kocsmás történeteket és az olcsó krimiket. Halála után 10 évvel lassan kezdték felfedezni, kisebb kultstátuszba került. Bár nem minden novellája könnyű olvasmány (a C.dúr, Fisz-moll pl. nem túl olvasóbarát nyelven íródott), mégis szívesen ajánlom mindenkinek, aki rajongója az irodalomnak.

"...A Kis Hungiban kezdtem. Fröccsöt kértem, a pincér félóra múlva már hozta is, és bizonyos undorral tette le elém. Megkérdeztem tőle, hogy mi az apja faszát fölényeskedik velem, ha otthon zűrje van, ne a vendégeken töltse ki a mérgét.

- Nézze, uram, nem vitatkozom - mondta ijedten - De többet semmit nem tudok hozni.

Színjózan voltam.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TySsiA1PUW0

 

 

Hortobágyi csikós a szegedi börtönben.

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.15 0 0 5108

                                                kisújszállási nyelvfilozófiai iskola

 

tandori

                     térey

                                      és róluk eszébe jutott borbély

 

 

a nyár legmelegebb napján meló, könyvtár, strand.

 

a könyvtárban csak ő és a négy könyvtáros

                      aztán a folyóirat olvasóban megjelent egy olasz tanár és a tanítványa, maszek óra

                      nem dantéról beszélgettek, de még csak nem quasimodóról sem, annuzióról sem

 

 

magyar hang, és

 

 

                                                   a borzalmasan ostoba, kilátástalan, gerinctelen magyar lét

 

péterfyék

 

                           a strandon ott kellett lennie a rohadt mobiljának, amit csak nagyon tart magánál, de ma kellett

 

nyelvjátékok, szójátékok

                                               játékok

                                               jatékok, halálok, bomlások

 

nyelvhalálok, szóhalálok

 

                                              az ige halála

                                              a tett halála

 

5-6 évente egyszer a strandon bedugul a füle

-ez megtörtént ma is

                                           egy csodás világba került

                       napozott a végtelen csendben

                 nem hallotta a primitív, ostoba strand rádió kisújszállási reklámjait, migránsozó ostobaságait, cotont a cotonboltból

                 nem hallotta a strandolók ostoba vicceit, csámcsogásaikat, böfögéseiket, különféle sorozatok megbeszéléseit

nem hallani isteni ajándék

 

Öt éve halt meg Borbély Szilárd...........

Lentről indult és még lejjebb jutott: a szülei ellen 2000 karácsonyán elkövetett rablógyilkosság után olyan privát pokolban fagyoskodott, amelyből (tudtam, ő is tudta) nincs menekülés. Vagy ha van, az nem lehet más, csak az önként vállalt halál.

Pedig nem volt egyedül. Abban reménykedtem, hogy a felesége és két kislánya vissza fogja tartani Szilárdot attól, hogy a végzetes lépést megtegye, s mégis, amikor öt évvel ezelőtt, azon a rettenetes februári reggelen jött a telefon, hogy Szilárd az éjjel meghalt, nem lepődtem meg. Zokogtam, de meglepetés nem ért. Éppen Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében autóztam az ukrán határ felé, azon a kitaszított, kitagadott vidéken haladtam tehát, ahol Szilárd gyerekeskedett és felnőtt.

Szemérmes gyűlölet izzott benne a szülőföldje iránt, nemigen beszélt róla, pedig Debrecenben 2004. októbere (akkor ismertem meg) és 2013. augusztusa között (akkor láttam utoljára) rendszeresen beszélgettünk. Az utolsó években volt olyan hét, hogy kétszer-háromszor is találkoztunk, vagy ha személyesen nem tudtunk összejönni, akkor e-mailt váltottunk vagy telefonoztunk, beszéltünk helyi és országos politikáról, irodalomról, Debrecenről, kivándorlásról, sok mindenről, de azt mégsem tudtam sokáig, hogy a magyar-román-ukrán szorításába ékelt, és a paraszti elmaradottságába, a saját kulturálatlan archaikusságába beleragadt Túrricsén nőtt föl. Erről a településről mintázta a Nincstelenek faluját, amelynek a könyv a nevét nem, csak a GPS-koordináta adatait adja meg. Megkérdeztem Szilárdot, hogy ha a koordináták ott vannak a borítón, akkor a név miért nincs ott, mire elárulta, hogy a falu nevét, ahonnan alig tíz éves korában szinte menekülniük kellett, nem ejtette ki a száján úgy harminc éves koráig.

 „Már csak az érdekel, hogy a kislányokat kimenekítsem innen Nyugatra”, mondogatta, én pedig a „kislányokba” nem csak a gyerekeit, hanem a feleségét is beleértettem. Túl voltunk a kétharmados győzelmen és a köztársaság fölszámolásán, láttuk az orbáni hatalom megállíthatatlan rombolását (amit ő is nemzeti katasztrófának tartott), szóval megértettem a kivándorlási ambícióját.

Azt mondta, a német nyelvterület a fő irány, hiszen a felesége tökéletesen beszéli a németet. Sikerült egy féléves bécsi ösztöndíjat nyernie, és 2013 szeptemberében a családjával együtt elköltözött az osztrák fővárosba. Megkérdezte, hogy az üresen maradt debreceni lakásukba nem költözünk-e be. Sajnos nemet mondtam, amit azóta is bánok. Úgy érzem, tán „minden” másképpen alakult volna, ha kibérlem azt az üres lakást, és így ugyanolyan szoros kapcsolatban maradok vele, mint korábban.

Ezt csak azért mondom, mert 2013. novemberétől a levelei elmaradtak. A hogyléte felől érdeklődő e-mailekre nem válaszolt. Nem tudtam, de éreztem a hallgatásból, hogy „nem embernek való nagy kínok késeivel” játszik azon a bizonyos szigeten, ahol csak ő lakott egyedül. S amely 2014. február 19-e óta lakatlan. A lakója elrejtőzött a szemünk elől, 

 

a body buildinget mindig utálta. gyomorforgatónak találta, amint túlgyúrt férfiak pucsítanak a színpadon. azt se tudta elképzelni, hogy valaha lesz komondora. s lám 2 és fél éve gyúr táplálékkiegészítőkkel és vannak komondorai. 

            tervek, álmok, halálok

a gyúrást űzi, de taoistaként. az út számít a cél semmi. a gyúrás, a gyúrás, a gyúrás. olyan mint az olvasás - gondolkodás, meditálás. l'art pour l'art olvasás és gyúrás. 

fehérgyarmat, túriscse, szamosszeg.

 

őt szamosszeg formálta (és az onnan hozott gének)

szerette

                                          borbély utálta(?) túriscsét

parsifal anyját a kommunizmust építő szarházi kispolgárság ölte meg , apját meg ez a csürhe formálta saját képére

így parsifal 2O éves korára énekelhette

nincsen apám se anyám

 

                                                                    https://www.youtube.com/watch?v=1grhmdzoHrw

                                                                    Motrhead God was never on your Side

 

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.14 0 0 5107

Ars nova2019.06.14-i adás

Ars nova- a XX-XXI. század zenéjeTribune Internationale des Compositeurs 2019 - San Carlos de Bariloche (Argentína) - válogatás a seregszemle kiemelkedő műveiből (VI/5. rész)Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula 

 

a fák hangja 

                            napkelte nyugaton

diltheygehlenschelerhusserlheidegger

                                                                      minden szójáték

                                                         véres játék

                                               nem is játék

                                          nem is semmi

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.13 0 0 5106

                                                        WAGNER NAPOK

                                               KISÚJSZÁLLÁSON ÉS BUDAPESTEN

 

 

 

 

   A Rajna kincse - MÜPA 2019.06.13.

                                    Bámuljuk  a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

                                                   Budapesti Wagner-napok

Richard Wagner: A Rajna kincse - zenedráma négy képbenKm.: Magyar Rádió Szimfonikus ZenekaraMűvészeti vezető és vezényel: Fischer Ádám

Szereposztás:Wotan - Johan Reuter (bariton),Donner - Haja Zsolt (bariton),Froh - Brickner Szabolcs (tenor),Loge - Christian Franz (tenor),Alberich - Kálmán Péter (bariton),Mime - Gerhard Siegel (tenor),Fricka - Schöck Atala (mezzoszoprán),Freia - Horti Lilla (szoprán),Erda - Gál Erika (mezzoszoprán),Fafner - Walter Fink (basszus),Fasolt - Per Bach Nissen (basszus),Woglinde - Wierdl Eszter (szoprán),Wellgunde - Fodor Gabriella (mezzoszoprán),Flosshilde - Kálnay Zsófia (alt)    

 

Két év múlva, már szabad csavargóként, müpa, müpa, müpa

                                                                                            csak már nem a legjobb helyeken

                                                                                       hanem a huszadik emelet fiastyúk szegletében

wagnerhez visszatér parsifal

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.12 0 0 5105

                                                   dogo argentino pampa kalifa

                                                        kisújszálláson

 

 

 

 

Ars nova2019.06.12-i adás

Ars nova- a XX-XXI. század zenéjeTribune Internationale des Compositeurs 2019 - San Carlos de Bariloche (Argentína) - válogatás a seregszemle kiemelkedő műveiből (VI/3. rész)Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula 

 

 

na persze

 

már másfél évet sem kell dolgoznia. főleg ha leszámítjuk a sétáló időt, a rengeteg szabadságát. de lesz-e ereje 65 éves korában neki esnie az óm igazi feltárásának, felmutatásának? 

 

ezer kettedik mese

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=0xmpQXCanV8

N. Rimski-Korsakow: SCHEHERAZADE (1/4), dirigiert von Leopold Stokowski

Die See und Sindbads Schiff (Teil 1 und 2)

 

 

                                                                                  mesék, küzdelmek, álmok, halálok

                                                                                  na persze

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.10 0 0 5104

                                                         komondor kalifa

 

 

sikerült szunyókálnia valamennyit. jól van, csak kis izomláz a felső testben. fulladás-nehézlégzés: eszébe jutott valami: kb. 2 éve volt ott egy srác, aki nagyon rámenősen lábazott, rendszeresen. Egyszer elcsípett egy beszélgetést: a többi izommal ellentétben, inkább a második nap jelentkezik az izomláz. És akkor néha ő is fulladt. A lábizmok a legnagyobb izmok, és ha oda a regeneráció során beáramlik a vér, szinte úgy elnyelik a vért, mintha vérezne a páciens. Kevesebb(nek tűnő ) vér, oxigén hiány. 

általános iskolás társai nem nagyon hagytak benne mély nyomot. az irén, akivel később maszek latinra járt, aki zongorázni tanította, és akivel 2O éves korában párszor alaposan berúgott. 

tomi, akinek a legokosabb volt az osztályban, de nem tanult tovább - mindenki legnagyobb megdöbbenésére (szakács lett)

a gimis társai? ők már komolyabb kapcsolatok. a nándi, a karesz és a boris már meghalt. ők hárman és a z angliába disszidált péter voltak legjobb barátai . négyből három halott, nem rossz arány. (ő is meghalhatott volna párszor) 

 

 

Slipknot - The Devil In I (LIVE)

https://www.youtube.com/watch?v=8Dic5RWvuOM

 

persze azért

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.10 0 0 5103

                                                            rosszul aludt

 

 

 

rosszul aludt, hülyeségeket álmodott -és ami még nem volt: mintha nehezen légzett volna. reggel jól volt, bedurrantók és utazás a gyurodába. ekkor megint jelentkezett a nehézlégzés. a gyúrás alatt nem, de az első két óra vacakul ment. 

itthon megint jelentkezett. tüdőrák? cukorbaj valamilyen hüjje tünete? a táplálék kiegészítők mellékhatása? 

gyúrás után is több mint 13 a cukor. aztán csak evett egy keveset -fagyit is persze. aztán lefeküdt délutáni alvásra. nem érezte magát túl fényesen. fölkelt. babitshoz menekült - vele is foglalkozik már vagy 35 éve, és még mindig nem tud róla semmit. 

valamiért eszébe jutott a gólyakalifa. miről szólhat? 

 

Össze akarom állítani életem aktáit. Ki tudja, mennyi időm van még? A lépés, melyre elszántam magam, talán végzetes lesz. Lassan, biztosan múlik az éj. Majd egyszer csak jön, lábhegyen, mint egy gyilkos, a fekete Álom, és nesztelen mögém áll. Hirtelen a szememre szorítja tenyerét. És akkor nem vagyok többé a magamé. Akkor megtörténhetik velem akármi.

Össze akarom állítani életem aktáit, mielőtt még egyszer elaludnék.

Mindenről pontos jegyzeteim vannak. Az életem olyan volt, mint egy álom, és az álmaim olyanok, mint az élet. Az életem szép volt, mint egy álom; ó, bár lett volna az életem szerencsétlen, és az álmaim lettek volna szépek!

...Tizenhat éves koromban kezdődött.

Különösségek voltak azelőtt is. De egyáltalán nem feltűnő dolgok: tiszta gyerekességnek lehetett őket tartani. Például a tislérrel[1]. Mindennap a tislér mellett jártam el, iskolába menet. Sokszor megálltam a szűk ablak előtt. Ez a sötétnek látszó műhely lassanként a rejtelmek színhelye lett fantáziámban. Minden ok nélkül elképzeltem magamnak, hogy ott, a jámbor tislérség örve alatt nagy gonosztevők, pénzhamisítók, talán gyilkosok is manipulálnak, vagy ártatlan fiúkat kínoznak... olyanokat, mint én. Sőt ezt a hitemet valahogy néhány pajtásomra is rászuggeráltam, úgyhogy egy valóságos doktor Holmesi[2] titkos társaságot alapítottunk ennek a rejtélynek a kikutatására. A társaság, mint a rejtély is, magától megszűnt, de én továbbra is mindig érthetetlenül megborzongtam, valahányszor enyvszag csapott meg az asztalosműhely ablakából, mintha ismerős illat volna ez, mintha ilyen műhelyben éltem és szenvedtem volna magam is sokáig.

Pedig úrifiú voltam, gazdag fiú, és a legjobb tanuló a gimnáziumban.

Volt aztán két iskolatársam, akikhez nagyon különös érzelem fűzött.

Általában nagy fölényben voltam a társaim fölött. Szerettek, bámultak, mert szép voltam és ügyes fiú, okosabb és erősebb is, mint ők, mert szép ruhában jártam, és mindig volt zsebpénzem, és főleg mert csöppet sem törődtem velük, és egyáltalán nem tulajdonítottam értéket a barátságuknak. Valóságos Sonntagskind voltam; kényeztettek, örült, akire mosolyogtam, gyönyörködött, aki csak rám nézett, és én legkisebb koromtól a szeretetnek ily bőségében fürödve, egyáltalán nem ismertem a szeretet értékét, mindenkivel kedves voltam, de senkivel sem gondoltam valami nagyon. Annál többet gondoltak velem: féltékenyen kapaszkodtak a karomba, és például a görnyedt, csöndes Horváth Iván valósággal szerelmes volt belém.

Őt még csak eltűrtem, mert feljebb járt nálam, és okos fiú volt, filozofáltam vele, francia könyveket adtam neki kölcsön, és néha számonkértem:

- Még mindig csak tizenöt lapot olvastál?

Tudtam, hogy csak azért tanul franciául, hogy előttem szégyenben ne maradjon.

- Könnyű neked - panaszkodott ilyenkor. - Te már kiskorodban tanultál a bonnetól.

- Ugyan mit tanul az ember a bonnetól? Muszáj legalább néhány könyvet végigszótározni.

Nagyon szerettem a könyveket. Érteni akartam mindent, tudni mindent, bejárást biztosítani az eszemnek mindenhova. És megvetettem a többieket, akiknek ilyen vágyaik nem voltak. Megértettem, természetesnek vettem a bámulatukat, de azért terhemre voltak. Éreztem, hogy fájdalmat okozok annak, akivel közönyös vagyok, akinek az érzelemnyilvánításait nem jutalmazom; s közönyöm és vidám fölényem csak annál nagyobb lett. Nem volt bennem rosszakarat, sőt képes voltam minden gyengédségre és szeretetre, de erős voltam, és gyengédségem nem akart testvére lenne a gyengeségnek.

Mégis volt kettő a társaim közül, akikkel szemben gyengének éreztem magam.

Mind a kettő egész közönséges, ostoba fiú. Hódi Karcsi mindig szélesen kacagott, én mindig zavarba jöttem, és úgy éreztem, mintha énrajtam kacagna. Sehogy se tudtam leküzdeni ezt a kellemetlen érzést, megmagyarázni még kevésbé. De hisz minden ember megfigyelhet önmagán ilyeneket, senkinél sem nyernek azok oly értelmet, mint nálam.

A másik volt Fazekas. Ez a nagy, kelletlen legény egy kocsmárosnénál kvártélyozott, borbélysegédes frizurát viselt, poros, lógó, fekete ruhában járt, és sápadt volt mindig. Rossz érzések szálltak meg, ha ránéztem, mintha valami rosszra emlékeztetett volna.

Sok minden olyan volt, mintha valami iszonyú dolog lenne valahol, az emlékezetem mélyében - valami, ami mindjárt más színben mutatná az egész világot -, csak nem tudtam, hogy mi.

De azért diák voltam én is, egyformán boldog a labdatéren, a tánciskolában és a könyveim közt: még vidám, játszó gyermek, és máris egy kis komoly filozóf. Szerettem a matematikát, mindent, ami nehéz és szigorú, ahol fiatal eszemnek korrekt élességét ragyogtathattam önmagam előtt. A tanáraim megbecsültek, sőt egy kicsit ők is úgy voltak velem, mint a társaim. Mind főleg előttem akartak jó színben feltűnni, előttem restelltek minden tudatlanságot, gyengeséget, szinte féltékenyek voltak rám, kit szeretek és tisztelek jobban. Sőt, tekintély voltam előttük: Köbgyök Miska engem szólított fel, ha valamit maga sem tudott tisztán. - És így múltak az évek.

 

 

- gyúrás közben az immunglobulinok termelésének kialakulásának csodájára gondolt. a génreguláció ontologikus csodájára. 

hazaérkezés után tv szörfözés. aztán megunta a mocskot. heidegger kant elemzése. 

most meg a gólyakalifa.

mihály halála. agytekervényeinek alkotó tendenciája, filozófiai és költészeti mezői. alkoholizáló mezők. 

 

mire lesz időm? mire lesz erőm? 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.09 0 0 5102

                                 az újlipóczai kisújszálláson ( a karl kraus utcában)

 

 

Koncert - EBUA Szlovén Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenye - Ljubljana 2018.11.15.

A Szlovén Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenyeVez.: Fabrice BollonKm.: Michala Petri (blockflöte)1. Arvo Pärt: Fratres, 2. Antonio Vivaldi: C-dúr blockflöteverseny RV. 443. (Petri), ráadás: Variációk egy dán népdalra (ea.: Petri), 3. Bartók Béla: Concerto(Ljubljana, Gallus terem, 2018. november 15.) 

 

reggel visszautaztak. tegnap inkább ő volt nyomott, ma reggel viszont a felesége. neki macskája van. (és viszonylag sok ruhája, amelyeknek pesten nem nagyon lesz helyük)

hazaértek, a kezdődő forróságban elment a strandra, óriási tömeg.

valahol írták, hogy goethe egyik legnagyobb csodája, hogy bízott abban, hogy lesz elég ideje (lesznek évtizedei bőven), hogy befejezhesse a faustot. hendrix bízik , hogy neki is meglesz az ideje. mindenki addig él, amíg a feladatait el tudja végezni. Ha nem tudja feltárni, felmutatni a leib-seele , az élan vital , a gén reguláció, a harmadik geometria, a pulzáló gömb ..... ontológiáját, akkor nem is érdemli meg. 

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.08 0 0 5101

                                                  az újlipóczai bodymind builder

 

 

 

 

a felköltözés első napja. ő csak könyvei, német jegyzetei, naplói egy kis részét pakolta be. (mit mást visz egy költő a költözéskor?) Mivel a szobájában ujjnyi vastag por (itt-ott egy két komondor szőrgomoly csomó) , megkérte feleségét, hogy 

tisztítsa le őket, hogy az új lakóhelyen ne ott folytassák, ahol kisújszálláson abbahagyják. pozsonyi út, balzac utca. megrendülten sétált. 4O éve itt iddogált számtalanszor Tamással. (mi lehet vele?). Pista bácsinál lakott, abban a házban, ahol a híres-nevezetes kultúr irányító(diktátor?), Aczél György lakása is volt. A kapubejáratnál rendőr örs. Őt már könnyedén beengedték.Kádárt persze még könnyedebben, amikor ultizni ment Aczélhoz. 

Ebben a lakásban a lánya lakott, mielőtt pHd keresés céljából európát kezdte el járni. Mióta megszületett a második gyereke, azóta nem is volt itt. Ő kb. 15-10 évvel ezelőtt járt ide. A fő cél a piálás volt és még valami wagner. Szeretett a szombat esti wagner tivornya után korán kelni és nekivágni a városnak. Pl. a lehel téri piacon bevásárolta, elmentek a városligetbe és ott

sörös reggeli. (Egyszer másfelé mentek, ismeretlen terep, se piac, se kaja, se semmi. a szemei már lángoltak az éhségtől. 

Egy elhagyatott cukrászda akkor nyitott. Nyitogatott. Berobogtak a feleségéval, és vidám-kétségbeesett- vagánysággal (akkoriban még tudott ilyen lenni) kért reggelit a cukrászcsajtól. Az elkezdett motyogni, hogy ez cukrászda, nem étterem és különben is, még ki se nyitottak, de aztán esdeklő tekintetét (mely lángolt) látva és a dumáját hallva, elnevette magát és csinált nekik reggelit. Még sört is adott nekik, pedig 9 előtt akkor nem lehetett piát adni.

A lakásban sok-sok könyv - amiket a lánya tőle lopott hajdanán. Főleg költészet és képzőművészet. Kassák, szabó lőrinc, ady, barok, gótika, románkor, menuhin, kosztolányi, a hesperidák kertje, krúdy, gita govinda, mindenféle eposzok és legnagyobb medöbbenésére :arnold gehlen:az ember. 

Persze a teljes költözés még legalább másfél év -nyudíj ésésésésésésé

                               a kutyák, kutyák, kutyák. 

amíg ők élnek, addig nincs költözés. A kutyái halálára várva- ez úgy ahogy van borzalmas.Simogatja imádott kutyái fejét, vakargatja hasukat, a lélek ontológiájára gondol, mi az ami közvetít a kutya és az ember között, mi segít ennek a megismeréséhez (Hegel? gehlen? eccles? freud ?, lorenz?...........) és közben arra is, hogy meddig élsz még te drága kundy,

belenéz az őt imádóan bámuló komondor szemekbe)

 

 mert innen jár majd a könyvtárakba, hogy 7O éves korára megtudhassa, hogy mi az élet? mi a kémiai létezés ontologiája? 

.............................

 

'Bodybuilding is a lonely sport. You're on yourself most of the time. You have to decide how much you train.. You have to decide how much pain you inflict on yourself.. You have to decide how much you eat, how much you drink.. And how far you're willing to go with your body and how you're willing to sacrifice.'' -Nasser

 

- nos akkor mennyivel szogorúbb a bodymind sport, főleg ha annak költészet-tudomány- filozófia-vallás ágazatát műveled!!!!!!!!!!!!!???????????

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=LvVUxRNPMDY

 

 

 

 

Am 20. März 2013 erlag Nasser El Sonbaty einem Nierenversagen.

Größe: 182 cm Oberarmumfang: 63 cm Brustumfang: 162 cm Oberschenkelumfang: 94 cm Gewicht Offseason: 150 kg Wettkampfgewicht: 122–131 kg

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.07 0 0 5100

                                        a pápa rádöbbent, megvilágosodott és visszavonult, írt

 

 

 

 

 

kilógott az évezredes sorból. nem kefélt mint a nyulak, nem nyalt segget se élvezetből se a füstért. nem volt a kommunisták/ antikommunisták küldötte sem. olvasott volt, különösen a történelem, az irodalom. beszabadult a titkos, évezredes iratok közé. és értette is őket. és akkor talált egy evangélium töredéket. leveleket. titkos utasításokat. gyilkosságokat, árulasokat, álnokságokat olvasta , habzsolta őket, mint goethe bújta a gyerekgyilkos nő bírósági anyagát. de ő és rádöbbent, hogy az egész másként volt. ........................................................................................ és ő is megírta, mint goethe a faustot. 

 Cream - Sitting On Top Of The World

https://www.youtube.com/watch?v=HAji6fEsmzg

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.06 0 0 5099

                                                                     „Im windes-weben“

                                                                     „Der siebente Ring“ 

                                                                           „Träumerei“ 

 Dada-Dur! Dada-Dur! Dada-Dur! Dada-Dur!

 

„Acht-Punkte-Proklamation des poetischen Actes“„Acht-Punkte-Proklamation des poetischen Actes“„Acht-Punkte-Proklamation

 

 

Der gelernte Schuhmacher und geborene Wiener H. C. Artmann schrieb mit kleinen Buchstaben die größten lyrischen Kopfwelten. Zwischen diesen dicht gefügten Zeilen hört man das Pfeifen im Dunkeln der Zeit.

 

 

 

Der Dichter als Erzieher. Zieht sich Masken übern Kopf. Und 

legt reimweise die Kinder, die in seinen Lesern stecken, übers Schreckensknie. Wobei er ihnen Luftschläge mit der Mythenrute verabreicht, die er zuvor mit schwärzestem Scherzöl eingerieben hat (tut ja gar nicht weh, gibt aber einen herrlich sirrenden Ton in Dada-Dur!). Im Jahr 1967, als alle Welt sich im anbrechenden gesellschaftlichen Fortschrittsrausch befindlich glaubte (nur noch zwei Jahre bis zu „Mehr Demokratie wagen“!), schrieb der geborene Wiener H. C. (Hans Carl) Artmann (1921 bis 2000), gelernter Schuhmacher und gewordener Poet, Wörtergerber und Dichtungsvernäher, Surrealitätsreimspieler und Phantasieraumvermesser, der kleingeschrieben die größten lyrischen Kopfwelten „med ana schwoazzn dintn“ (so übertitelte er seinen berühmtest gewordenen Gedichtzyklus von 1958) hintuschte, die Gedichtsammlung „allerleirausch“. Die er mit einer „zueignung“ einleitete. In welcher er, der noch 1953 mit seiner „Acht-Punkte-Proklamation des poetischen Actes“ die Lyrik-Moderne der sogenannten „Wiener Gruppe“ definiert hatte, dergestalt, dass „man Dichter sein kann, ohne auch irgendjemals ein Wort geschrieben oder gesprochen zu haben“, dieser Art von lichter Lyrik eine hohnlachende Selbst-Absage erteilte: „schreibe nicht ein licht gedicht,/weiß schreibt nur der böse Wicht“. Jetzt gehe es darum: „krauchen solls/durch blut und bein/bis ins herzens/kämmerlein“: mit der „schwoazzn dintn“ im Katechismus des lachgekitzelten Schreckens.

Krauchen soll’s durch Blut und Bein bis ins Herzens Kämmerlein

 

 

Viel ist über diese zwölf kurzen, zweihebigen Verse schon geschrieben worden, die unter den „Liedern“ in Stefan Georges umfangreichstem Gedichtband „Der siebente Ring“ von 1907 stehen; viel mehr Worte, als das Gedicht selbst umfasst. Besonders prominent, aber auch reichlich kompliziert hat sich dazu der Philosoph Theodor W. Adorno geäußert. Bevor wir uns seiner Deutung zuwenden, wollen wir kurz vergegenwärtigen, was das Gedicht von sich aus sagt.

In seinem ersten, drei Zeilen umspannenden Satz ist von einer Frage die Rede, die der Sprecher rückblickend als „Träumerei“ einstuft; sie zielte auf etwas, an das er selbst nicht glauben konnte; zumindest erscheint es ihm so, nachdem die Antwort des mit Du angeredeten Menschen nur ein Lächeln war (und dieses Lächeln auch schon alles, was das Du dem Ich zu geben hatte). Der Sprecher kommt sich jetzt ziemlich dumm vor, und nun schlägt auch noch das Wetter um – „Aus nasser nacht / Ein glanz entfacht – / Nun drängt der mai.“

Erst diese Einordnung in den Jahreslauf macht recht deutlich, was wir unter der träumerischen Zeitangabe „Im windes-weben“ zu verstehen haben: das vorbereitende Wirken des Frühlingswinds, der bei Hofmannsthal durch „kahle Alleen“ läuft und dessen Tun schon bei Uhland (einem Dichter, den George gar nicht schätzte) als Weben bezeichnet wurde: „Die linden Lüfte sind erwacht,/Sie säuseln und weben Tag und Nacht.“ Der nahende Mai nun bringt es mit sich, dass sich die Lage des Sprechers zur ausweglosen Sehnsucht auswächst, in der ihm die sinnliche Nähe des oder der abwesenden, abweisenden Geliebten umso schmerzlicher vor Augen steht – was für andere ein Wonnemonat zu sein verspricht, hält für ihn nur Qualen bereit. Liebende können das leicht begreifen.

Einfache Klage eines Schüchternen

 

és eltünt  a dülledt szemű kecske, pedig ő nagyon kereste és pankának is hiányzott egy kissé

                                     az állatsimogatót máshová tették, de oda már nem volt erejük elmenni

                                                   lehet, hogy ott van a dülledt szemű

a hétfői edzés nagyon szarul ment

 

 

                                                     a mai annál jobbanl 

 

                                                                                          a halálán van

a fiú unokája is egyre jobban kötődik hozzá

 

                                                                    de mit fognak szólni, ha jó tíz év múlva rádöbbennek, hogy a nagypapa egy semmirekellő semmirevaló

                                                     költő filozófus tudós teológus

 

akinek nem jelent meg 156 könyve 56 drámája nincs életműve de még könyve se jelent meg nincs

                                           nemhogy 56 díja de egy se

                                                            nem fogott kezet egy rohadt politikussal se

 

nem volt egy mocskos tévéadásban se és egy vadkutya falka patkány hiéna folyóiratnak se seggnyaló tagja

 

 

 

DEBAUCHERY - Teutonic Hell (Official Video 2018)

 

  https://www.youtube.com/watch?v=mOobj2XK2YU                                                                                           

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.04 0 0 5098

                                               Philosophie und Theologie (no meg a költészet és a tudomány) sind eins

                                                    PERSZE PARSIFAL HENDRIX ÉPOSZÁBAN

                                                           wagner, coltrane maszkjában           

 

gustav mahler

 

                                  alban berg

walt whitman

                                                                    schrödinger macskája, eliot macskái (akiket már vagy 35 évvel ezelőtt felfedezett) 

                                                                         Platon, Thora und Talmud

                                                                         Platon, Thora und Talmud

                                                                         Platon, Thora und Talmud

 

 

Hermann Cohen war der letzte Philosoph, der Athen und Jerusalem verbunden hat

 

                                                                                                           Kant war nicht Anfang, sondern Gipfel einer langen Entwicklung: Hermann Cohens Denken kreist um den grössten Philosophen der deutschen Aufklärung. Und er gewinnt ihm unerwartete Erkenntnisse ab.

 

                                                                

                                                                                            In der Geistesgeschichte des Westens kam es hin und wieder zu einer Synthese von klassischer und jüdischer Philosophie: Philo von Alexandrien, der im ersten Jahrhundert n. Chr. lebte, übernahm griechisches Denken, um die jüdische Theologie zu erhellen; Maimonides (1135–1204) hat die jüdische Lehre im Sinne des Aristoteles systematisiert; und der führende deutsche Aufklärer, Moses Mendelssohn (1729–1786), hat in seinem Hauptwerk, «Phaidon oder die Unsterblichkeit der Seele» (1767), die Lehren Platons aufgegriffen.

                                                     

 

                                                                   Vielleicht der Letzte in dieser brillanten Linie war der deutsch-jüdische Philosoph Hermann Cohen (1842–1918). Cohens Hauptverdienst war es, die sogenannte Neukantische Schule zu gründen, gleichzeitig aber Kants Philosophie mit Tora und Talmud zu verbinden. Diese Synthese von Athen und Jerusalem, wie man es nennen könnte, gehört zu den grössten denkerischen Leistungen in Deutschland um die Jahrhundertwende. Hermann Cohen nahm auch zunehmend eine Stellung als Intellektueller im öffentlichen Diskurs ein, nicht zuletzt in politischen Debatten, wenn es auch starke Gegner gab, die ihn allerdings, wie Martin Heidegger, nicht immer begriffen.

 

 

                                                                          Als Erstes zeigt Beiser, wie Cohen das Studium von Kant auf eine völlig neue Basis stellte, indem er auf die historische Stellung des bedeutenden Philosophen einging. In seinem ersten Hauptwerk, «Kants Theorie der Erfahrung» von 1871, stellt Cohen das Werk Kants in die Tradition von Platon, Descartes und Leibniz.

 

 

                                                                               Dadurch erleichtert er den Zugang zu Kants Ideenwelt. Diese wirkt nicht mehr wie ein vollkommen neues Konstrukt, sondern als Kernpunkt in einer jahrhundertelangen Bemühung. In seiner Argumentation wirft Cohen erstaunliche Schlüsse auf: So glaubt er, die Totalität der Erfahrung beruhe auf einem Zufall, auf einer Kontingenz. Durch diese Interpretation rüttelt er an den Grundsätzen der kantischen Philosophie. Die Gewissheit, die Kant mit seinem System herstellen wollte, stellt Cohen infrage.

 

 

 

 So erweist sich Cohens Rechtfertigung Kants als eine Vorwegnahme des Existenzialismus, der im 20. Jahrhundert zum Hauptprinzip modernen Denkens wurde. Was Beiser hier wohl übersieht, ist die Konsequenz, die Cohen aus dieser Position zog. Von nun an basiert die heutige Philosophie nicht mehr auf metaphysischen Prinzipien, sondern auf Werten. Mit Cohens Beitrag entsteht die neuzeitliche Wertephilosophie. Die Einsicht übernahmen die anderen Neukantianer jener Zeit. Sie fand am Anfang des 20. Jahrhunderts grosse Verbreitung durch einflussreiche Denker wie Georg Simmel und Max Scheler. Inzwischen liefert dieses Wertedenken den eigentlichen Grundsatz der heutigen Kultur.

 

 

Was Cohen sofort erkannte, war Treitschkes Unterminierung des Staats: Nicht nur die Juden litten unter dieser Attacke, sondern auch der soziale Verband, der Zusammenhalt der Bürger. Genauso wie Moses Mendelssohn im späteren Leben reagierte Cohen auf diese Ausgrenzung durch eine Vertiefung seines Judentums. Es begann seine «Heimkehr». In seinem späten Hauptwerk, «Die Religion der Vernunft», erleuchtet Cohen die Einheit von Philosophie und Theologie: «Der Begriff der Religion soll durch die Religion der Vernunft zur Entdeckung gebracht werden.»

 

 

 

Im Gegensatz zu Marx und Engels sieht Cohen den Grund für den Sozialismus im menschlichen Geist und gar in der Ethik Kants. Laut Cohen hat die Gesellschaft als Ganzes die Gottheit in sich aufgenommen. Das Gemeinwesen enthält das göttliche Wesen.

 

Mit System und mit der ihm eigenen Reinheit durchforscht Cohen die Welt des Judentums. Doch wirklich originell ist die Methode, durch die Philosophie neue religiöse Zusammenhänge zu schaffen. So bedient er sich der radikalen Rationalität, um eine Metaphysik der Offenbarung zu erarbeiten: Sein aktiver Gott ist wie Spinozas mit dem Sein, mit dem ganzen Kosmos identisch.

 

 

Wagner - Parsifal - Good Friday Music (Act III) - Celibudache, MPO (1993)

https://www.youtube.com/watch?v=3hCkOAbPLaw

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.04 0 0 5097

              Der noble Klang der Widersprüche Der noble Klang der Widersprüche Der noble Klang der Widersprüche

                                         Die Geschichte der Wiener Staatsoper 

 

a kisújszállási karl kraus utcából a bécsi ladányi mihály operaházig

                                                                                                         bérletvásárlás

juhász ferenc bérlet a ladányi mihály operaházba

 

          Die Geschichte der Wiener Staatsoper                                                                             Abseits vieler Glanzpunkte gibt es in der Geschichte der Staatsoper auch etliche Schatten. Davon können zahlreiche Dirigenten, die Direktoren wurden, ein Lied singen

Als die Wiener Staatsoper am 25. Mai 1869 in Anwesenheit von Kaiser Franz Joseph und Kaiserin Elisabeth eröffnet wurde, weilten die Architekten August von Sicardsburg und Eduard van der Nüll schon nicht mehr auf Erden. Nüll hatte sich aus Gram das Leben genommen; Sicardsburg folgte per Herzversagen nach. Seine Gesundheit dürfte nicht unterstützt haben, dass das Haus am Ring als "Königgrätz der Baukunst" verhöhnt wurde. Ein trauriger Opernstoff.

Unter den Direktoren des Hauses hatte es zwar keine Suizide gegeben.

Wie schmerzvoll sich der Opernthron jedoch anfühlen konnte, mussten jene Musiker erfahren, die dachten, auch Manager sein zu müssen. Ihre Karrieren endeten immer mit freiwilligen Abgängen. Ab Gustav Mahler wurde dies zum Ritual. Er litt ab 1897 zehn Jahre lang an dem Amt. Vermeintlicher Traumjob Dabei schien es ein Traumjob zu sein. Der Komponist war eigens zum Katholizismus übergetreten, um Direktor werden zu können. Mahler geißelte Tradition als Schlamperei und setzte auch Alltagsrituale vor die Tür. Er verpflichtete Sänger per Ehrenwort, auf die Unterstützung von Claqueuren zu verzichten. Er erließ Einlasssperren für Zuspätkommende. Er domestizierte das Fernbleiben gastspielfleißiger Sänger und forderte Musteraufführungen. "Menschlich mache ich jede, künstlerisch gar keine Konzession", war allerdings ein Motto, das in Zermürbung mündete. Die öffentliche Meinung kippte im Finale mit antisemitischem Unterton ins Gehässige, die Zensur untersagte die Aufführung von Richard Strauss' Salome. "Ich reise eben nach Wien. O weh!", schrieb Mahler an Strauss und demissionierte schließlich, um später zu klagen: Statt ein Ganzes habe er "nur Stückwerk, Unvollendetes" hinterlassen. Die Ära war jedoch folgenreich: Sie definierte jenes Niveau, hinter welches die Oper nicht mehr zurückfallen durfte. Da kam jemand wie Richard Strauss gerade recht, der sich allerdings die Arbeit mit Franz Schalk teilte, was ein Staatsoperngesetz in Erinnerung ruft. Zwei Männer an der Spitze, das geht schief: Aus Verbundenheit wurde Misstrauen, der Konflikt eskalierte im Zuge eines Kompetenzgerangels, Strauss demissionierte. Böhm landet in Wien Großer Komponist hin, arrivierter Dirigent her: Auch die Anwesenheit im Haus blieb Krisenthema. Im Falle Karl Böhms lässt sich festhalten: Dessen Nähe zu den Nationalsozialisten wurde eher verziehen als sein Fernbleiben. Als Böhm bei der Landung in Wien grantelte, er würde seine "internationale Karriere doch nicht für die Staatsoper opfern", waren die Reaktionen ausreichend gnadenlos, um Böhm zu vertreiben. Herbert von Karajan tat es ihm gleich – und dies zweimal: Im Zuge eines Streiks, der das Haus lähmte, arrangierten sich Regierung und Gewerkschaft, ohne Karajan informiert zu haben. Er demissionierte "wegen schweren Eingriffs in die Kompetenzen", wobei man ihn halten wollte. Er hatte internationalen Glanz gebracht, Kooperationen forciert und Starsänger geholt. Doch er ließ sich erweichen und blieb. Nach einem Streit um die Wahl eines italienischen Souffleurs ging Karajan dann aber endgültig. Die vielen Wünsche Kein Wunder, die Staatsoper ist Projektionsfläche für alle und alles. Sie ist ein prunkvolles Erinnerungsstück an ein verflossenes Kaiserreich. Gleichermaßen umweht sie die Aversion gegen elitäre Traditionspflege. Als Repertoirehaus lebt sie zudem im Spannungsverhältnis zwischen Alltagsniveau und der Utopie einer permanenten Sternstunde. Der Direktor sitzt dazwischen auf Subventionstöpfen. Sie gelten den Gegnern als überfüllt, dem Direktor aber als löchrig. Wehe aber, er will das Repertoiresystem aufweichen und auch seine Karriere pflegen wie Dirigent Lorin Maazel. Es setzte eine auch auf seine jüdische Herkunft zielende Gehässigkeit ein. Maazel demissionierte nach nur eineinhalb Jahren. Auch überragende Produktionen schützen nicht, wenn Finanzlöcher entstehen.

 

Direktor Claus Helmut Drese hatte den großen Claudio Abbado an seiner Seite. Letztlich aber gingen beide. Es kamen Eberhard Waechter und Ioan Holender, der als Stimmenkenner nach Waechters überraschendem Tod reüssierte. Das Modell Doppelspitze blieb aber heikel. Dominique Meyer und Dirigent Franz Welser-Möst wurden eilig zusammengespannt. Meyer schwärmte, Welser-Möst würde sich "mit all seiner Erfahrung total einbringen". Mittlerweile ist auch Welser-Mösts Demission Operngeschichte, und auch Meyer deutet an, dass seiner Nichtverlängerung als Auslastungskaiser böse Intrigen vorausgingen. Widersprüchliche Vorgaben Blickt Meyer nun aus Anlass des 150. Geburtstags des Hauses in die Geschichte, wird er vielleicht aber erkennen: Neben der Qualität des Staatsopernorchesters, das als Wiener Philharmoniker gar reisefreudig ist, neben einem guten Ensemble und Stars muss das Haus auch Werke glaubhaft ins Heute übertragen. Die Staatsoper muss eine Zeitgenossin sein, die Historie verlebendigt und kreiert. Es ist ein Haus der widersprüchlichen Vorgaben. Die Widersprüche müssen aber auf künstlerischem Weltniveau ausgelebt werden. Wenn es nicht möglich ist, sie strukturell zu beheben. Der kommende Direktor Bogdan Roscic hat mit Dirigent Philippe Jordan einen Könner an seiner Seite. Musikalisch wird es also spannend. Es wäre allerdings nicht die Staatsoper, würde Roscic nicht schon vorgeworfen werden, noch nie ein Opernhaus geleitet zu haben, obwohl er dieses Schicksal mit dem längstdienenden Direktor teilt. Mit Ioan Holender, der, wie zu hören ist, seine Erfahrung beratend zur Verfügung stellt. 

 

a rózsalovagtól a don carlóig, wagnertől  mozartig, állóhelytől páholyig, sörtől pezsgőig...............

parsifal hendrix és a ladányi mihály operaház történek közös részei

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Hk36X_8jKnc

 

                                                                                       Mythos Geschichte: Lebensraum: Wiener Staatsoper | 28.11.2017/ORF III

 https://www.youtube.com/watch?v=UiHiSdYa_fc

 

 

                                                                                                     Falco - Jeanny (Official Video)

                                                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=Urw-iutHw5E

                                                                                          

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.03 0 0 5096

Whitman, Babits, Bécs, Kisújszállás                                                 A lírikus epilógia  

 

                                                                                  megérkezés az amerikai költészethez

                                                                                     réges-régen

A lírikus epilógia

 

a beat költők aztán a hippik                                                                          A lírikus epilógia

aztán vissza

eliot, pound

és ekkor

whitman                                                                                                        A lírikus epilógia

                                                                                                     poe a novellái miatt már rég megvolt

                                           a bécsi opera

                                        ki tudná jól megírni                                          A lírikus epilógia

                                         az ontológiáját

                                         etikáját

                                        esztétikáját

 

 

 Die Wiener Staatsoper feiert ihre hundertfünfzigjährige Geschichte mit der „Frau ohne Schatten“ von Richard Strauss.

Für eine Kulturinstitution sind hundertfünfzig Jahre beinahe eine halbe Ewigkeit. Zumal die Geschichte der Wiener Staatsoper genaugenommen bis ins achtzehnte Jahrhundert zurückreicht, als der Betrieb des k. u. k. Hofoperntheaters noch im kleinen – nahe beim heutigen Opernhaus gelegenen – Kärntnertor-Theater stattfand. Durch den Bau der Ringstraße wurde schließlich Platz geschaffen für ein von den Architekten August Sicard von Sicardsburg und Eduard van der Nüll entworfenes, großes Wiener Opernhaus. Dessen Fertigstellung im Jahr 1869 gilt heute als Geburtsstunde der Wiener Staatsoper, obwohl diese Bezeichnung erst seit 1938 verwendet wird. Dass nun zum 150-Jahr-Jubiläum „Die Frau ohne Schatten“ gespielt wird und nicht Mozarts „Don Giovanni“, mit dem das Haus 1869 eröffnet wurde, gründet darin, dass Richard Strauss’ monumentale Zauberoper im Oktober 1919, also vor knapp hundert Jahren, im Haus am Wiener Ring zur Uraufführung gelangt war.

Eingedenk der imposanten Geschichte des Hauses, die mit klingenden Namen wie Gustav Mahler, Franz Schalk und Richard Strauss, Karl Böhm, Herbert von Karajan, Egon Seefehlner oder Claudio Abbado verknüpft ist, war die Festpremiere musikalisch erstklassig besetzt worden. Mit Christian Thielemann stand einer der besten Operndirigenten der Gegenwart am Pult des Wiener Staatsopernorchesters. Auch die Vergabe der Hauptrollen ließ kaum Wünsche offen. Dass mit dem Franzosen Vincent Huguet, einem ehemaligen Assistenten des legendären Theatermachers Patrice Chéreau, ein nicht sonderlich erfahrener Regisseur ausgerechnet für eine so komplexe Oper wie „Die Frau ohne Schatten“ engagiert worden war, stimmte indes ein wenig skeptisch.

Leider bestätigte sich diese Skepsis bereits, als sich der Vorhang öffnete: Vor einer Art Voliere, hinter deren Behang die Kaiserin verborgen ist, trifft sich die Amme mit dem Geisterboten (resolut gesungen von Sebastian Holecek). Im Hintergrund ist ein mächtiges, dunkles Gemäuer zu sehen, das sich später als eine Wand aus grauen Styroporfelsen entpuppt. Kombiniert mit den wallenden Umhängen, die alle Protagonistinnen und Choristinnen tragen (Kostüme: Clémence Pernoud), erweckt das Bühnenbild von Aurélie Maestre den Eindruck, als wohne man der Aufführung einer Antikentragödie um 1960 bei. Die statischen Arrangements von Vincent A lírikus epilógia, der weder Chöre bewegt noch die Darsteller die große Bühne mit Leben füllen lässt, verstärken dies noch. Und seine Idee zum Stück erschöpft sich darin, zu zeigen, dass die Kaiserin wohl etwas mehr als bloß Mitleid mit dem vonA lírikus epilógia

der Färberin attackierten Barak empfindet. Erinnert man sich an die aufregende Deutung von Robert Carsen, der vor zwanzig Jahren die letzte „Frau ohne Schatten“ an der Wiener Staatsoper überzeugend als psychologische Selbstfindung der Kaiserin inszeniert hatte, dann sind Huguets konzeptlose Arrangements einfach zu wenig für eine wirklich festliche Aufführung.

 

 

a beat költők, a hippik, ginsbergék átvonultak a kisújszállási templomból a bécsi operába. 

 

 

                                                                                                     a tegnapi négy órás gyúrás után thanatosz tovább pörgette és ma is elkergette a súlyzókhoz. megfájdult a feje, megijedt, hogy agyvérzést kap, így hazaügetett. 120/ 68 Hgmm és 74 a pulzus. (a cukor viszont 19). du mußt dein leben andern. 

 

 

                                                                                                      A lírikus epilógia 

                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=dA9S3ncUraw

parsifal hendrix Creative Commons License 2019.06.02 0 0 5095

 

          Eine «neue Bibel» sollte es werden, Eine «neue Bibel» sollte es werden, Eine «neue Bibel» sollte es werden, 

                                                       «Gesang meiner selbst»

                                                            «Er ist Amerika»,

 

Eine «neue Bibel» sollte es werden, zugleich ein «Gesang meiner selbst»: Der Gedichtband, dessen Parameter Walt Whitman so kühn gesetzt hatte, erschien dann unter dem bescheideneren Titel «Leaves of Grass»

«Er ist Amerika», urteilte Ezra Pound neunzig Jahre später über ihn und meinte dies, entsprechend seinem eigenen Bild der Nation, nicht unbedingt positiv, bekannte jedoch schon bald: «Wir haben einen Saft und eine Wurzel.» Tatsächlich hat wohl kaum ein anderer amerikanischer Dichter den Nerv des 19. Jahrhunderts mit seiner Aufbruchsstimmung, dem Vertrauen in eine unerforschte Zukunft und dem individuellen Freiheitsdrang so stark getroffen wie Whitman.

Mit den «Leaves of Grass» schenkte er den Staaten auch eine Art dichterischer Gründungsurkunde. Beim Erscheinen der ersten, noch recht schmalen Ausgabe jenes Buchs, das ihn weltberühmt machen sollte, im Juli 1855, war Whitman sechsunddreissig und hatte sich bereits in verschiedenen Berufen mit mal mehr, meist weniger Ehrgeiz versucht, unter anderem als Schriftsetzer, Zimmermann, Dorfschullehrer und Journalist. Viele hielten ihn für einen Müssiggänger, weil er sich den bürgerlichen Idealen verweigerte.

 

 

                                                            Ein Mann, ein Kosmos

 

 

Dass der grosse «Gesang meiner selbst» mühsam erarbeitet wurde und ein bedeutender, kühner Schritt nach vorne war, zeigen die erhaltenen Skizzen in den Notizbüchern. Rhetorisch fragte Whitman Ende der 1850er Jahre im Gedichtentwurf «An die Zukunft»: «Soll ich das idiomatische Buch meines Landes schreiben?» Im Juni 1857 hatte sich Whitman allerdings noch weit mehr vorgenommen: «Die Grosse Gestaltung der Neuen Bibel», die aus 365 Gedichten bestehen sollte, weil der Dichter, wie er später triumphierend verkündete, «der wahre Sohn Gottes» ist.

 

 

                                                                  Impulse stiften

 

 

Die Beziehung des Dichters zum Volk bestimmt wesentlich seine Aufgabe. So schrieb Whitman im Entwurf zu einem Vorwort: «Er schenkt euch nicht die gewöhnlichen Gedichte und Metaphysiken. Er schenkt euch den Stoff, damit ihr euch selbst Gedichte, Metaphysiken, Politik, Haltung, Historien, Romane, Essays und alles weitere bildet.» Die Rolle des Dichters besteht darin, Impulse zu stiften, die der Mitarbeit der Leser und der weiteren Umsetzung in deren Leben bedürfen.

Den institutionalisierten Religionen erteilte Whitman eine deutliche Abfuhr. Seine Metaphysik ist die Verherrlichung der Wunder des Daseins, die auf jedem Quadratmeter zu finden sind. Er staunt über eine Maus genauso wie über die sphärischen Weiten des Weltalls. Der Mensch hat sich von den Göttern emanzipiert: «Nichts ist göttlicher im Universum als der Mensch.» Whitmans neue Religion ist die Realität der Phänomene.

  

Whitman wurde von der politischen Realität oft enttäuscht. In der postum veröffentlichten Rede «The Eighteenth Presidency!» sprach er von der «Verknöcherung des Geistes», von einem «kadaverhaften» Zustand, in dem sich die ganze Gesellschaft befinde. Das Lavieren der Parteien, die Korruption (die vor dem Bürgerkrieg gewaltige Ausmasse angenommen hatte) und die Unfähigkeit des Präsidenten geisselte Whitman mit übelsten Beschimpfungen, nannte ihn gar einen Dreck- und Exkrementenfresser.

 

 

 

Walt Whitman -- Song of Myself

https://www.youtube.com/watch?v=5IE17z3NvXo

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!