" ... a melegoldali viszkozitással "büntetlenül" mehetek-e felfelé egy kicsit. .... "
A rendelkezésemre álló információk szerint ehhez a motorhoz egész éves használatra SAE 5W-40-es (annak idején CCMG G5, jelenleg ACEA A3 minősítésű) motorolajat javasoltak. A motor természetes kopásával persze az ideális olaj paraméterei is tolódnak valamelyest a nagyobb viszkozitási értékű olajok irányába, így az általad korábban említett 5W-50-es olaj szvsz ideális megoldás.
Dízelmotor esetében szvsz fokozottan célszerű figyelembe venni a gyári (ACEA B4) követelményt mivel az ACEA CX minősítésű motorolajok teljes bázisszáma (TBN) jellemzően kisebb mint az ACEA A3/B4 minősítésű olajoké, ez pedig ronthatja az olaj koromkezelő képességét.
Ha Castrol olajban gondolkodsz akkor ehhez a motorhoz a Magnatec 5W-30 A3/B4-et javasolom.
Meglehetősen árnyalt kérdést (kérdéseket) tettél fel amire szvsz nehéz fekete/fehér választ adni.
Engedelmeddel nem is javasolok konkrét olajat, mindössze egy felvetésedre szeretnék kitérni.
" ... Azt olvastam, hogy a HTHS érték emelésével a meleg motor átolajozottságát tudom javítani a gazdaságosság rovására. (?).... "
Nekem erről egy kicsit eltérőek az ismereteim, én úgy tudom hogy a magasabb HTHS érték kisebb mértékű (csapágy)kopást és hosszabb motor élettartamot jelent, viszont (a belső súrlódás növelése miatt) rontja az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a leadott teljesítményt.
A Te autódhoz mindenképp legalább 3.5 mPas HTHS értékű motorolajra van szükség amit az ACEA A3/B4 minősítés megléte kapásból szavatol.
* Azt olvastam, hogy a HTHS érték emelésével a meleg motor átolajozottságát tudom javítani a gazdaságosság rovására. (?) Nekem a kenés lenne sokkal fontosabb a kevés futás miatt, viszont kevés olajnál találtam HTHS értéket. Ez követi nagyjából a melegoldali viszkozitás értékét, elég ha csak azt nézem?
* Aztán persze a hidegoldali viszkozitást is szeretném relatíve alacsonyan tartani.
Ezalapján ezeket néztem pl:
Aral MegaTronic 5W50; BMW Special Oil minősítéssel, 18mm2/s @100°C, 117mm2/s @40°C kb. 2200Ft
Motul 6100 Synergie+ 10W40; BMW Special Oil, 15mm2/s @100°C, 100mm2/s @40°C kb. 2800Ft
Repsol Elite Evolution 5W40; BMW LL04, 15mm2/s @100°C, 92mm2/s @40°C kb. 3200Ft
Eneos Premium 10W40; BMW Special Oil, 14,7mm2/s @100°C, 100mm2/s @40°C kb. 1400Ft
LiquiMoly Leichtlauf High Tec 5W40; BMW LL01, 14,7mm2/s @100°C, 90mm2/s @40°C kb. 3800Ft
Szeretném a véleményeteket és esetleg alternatív javaslatokat kérni.
Az érdekesség kedvéért,a 9. filter cserét végeztem el nem rég.Jelenleg több mint 130 000km-rt motorolaj csere nélkül/ csak pótóltam az olajat kb0,6dcl/.Dinamikus viszkozítása az olajnak 40 fokon 130,4cp 85 fokon 25,3cp ja víz 0
Most már tényleg elnézést a sorozatos OFF-olásért .....
Én nem lennék teljesen laikus az ügyben, mert tanultam valamennyi kenéstechnikát és mivel foglalkozok komolyabb gépek üzemeltetésével és itt-ott még volt lehetőségünk a különféle olajokkal, zsírokkal "játszani" is, ezért egy kis tapasztalatra is szert tettünk, ezért kicsit utána tudnék nézni, hogy mi hibádzik a gázolajjal. De azzal a mondással, hogy "a gázolaj minősége nem megfelelő" nem tudok mit kezdeni, és a laikusok képtelenek definiálni a hibát. Mondom, üzemanyagokkal én nem foglalkozok, de volna hova fordulni, ha jobban körbe volna írva a történet.
Amúgy volt kollégám, akinek Dália 1,5dci-je volt, 68LE, ő második tulajként ötvenvalahányezer km-nél ment a rönósokhoz kipurcant befecskendezőkkel, hogy garis cserét kér, de elsőre elküldték, mert már tizenezer km-nél komplett garis üzemanyagrendszer csere volt a gépén - tehát a probléma számomra is teljesen ismert, de azon a vonalon se jött be hasznosítható infó. Aztán megjött a kollega esze és azóta skodával jár. ;-)))
No.... valahol valaki ismét feltalálta a spanyolviasz de luxe-ot....
Az imént hallottam egy reklámot a TV-ben (ez is bőven elég volt, nézni már felesleges lett volna) egy olyan adalékról ami MINDENFÉLE (akár kézi kapcsolású akár automata) váltóba jó(?).
Jó esetben placebo, mert az legalább nem árt... amúgy a kopásgátlón kívül nem tudok olyan adalékról ami mindenféle váltóhoz egyformán alkalmas lenne.
Véleményem szerint azért mindegy, mert a dCi-knél tapasztalt meghibásodások nem voltak összefüggésben a szürő minőségével, és a csere gyakoriságával.
Én is full laikus vagyok, én csak annyit látok az egészből, hogy az előírt időben gyári szűrő kerül a kocsiba, az ember kúton egy forgalmas tankol, és mégis behal a rendszer, a szervíz meg azt mondja, hogy a gázolaj minősége miatt van a probléma. Ilyen esetben az egyszerű halandó (mint pl én) mit tehetne még?
Ugyanis ha a probléma mechanikai jellegű, akkor az egyszeri júzer tud tenni ellene, pl odafigyel az üzemanyag szűrő cserére, vagy akár a gyenge gyári helyett beépíthet jobb minőségűt, etc. De ha a baj kémiai, akkor nehezebb az ügy, mert maga a probléma beazonosítása is szinte megoldhatatlan, nemhogy a kezelése. Én dolgozok gázolajjal és még egy üzemi minőségellenőrző laborral a hátam mögött sem tudunk beazonosítani kénen és néhány a mi szempontunkból érdekes szennyezőn kívül más , üzemanyag szempontjából érdekes káros vegyületeket - mert nem vagyunk rá felszerelve. Meg nem is tudjuk, hogy mit kellene keresni, mert csak a duma hallható, hogy probléma van, de nem mondja senki, hogy miféle. Egyedül a kenőképesség szokott nevesülni, de annak mérése szintén megoldhatatlan.
Szóval mi is az a paraméter, ami nem jó? És mennyi? És mennyinek kéne lennie?
Egyidőben sokat autóztam és közel jártam el a horvát határhoz. Átjártam tankolni, egyrészt mert 40-50 Ft-al olcsóbb egy liter gázolaj, másrészt a BS Class típusú gázolajuk (ami 5 lipával ~ 2 Ft) annyival jobb minőségű, hogy 6-8%-al kevesebbet fogyasztott belőle az autó. Mindezt a MOL tulajdonában lévő INA kutaknál kapni...
Nálunk a "sima" és a "prémium" gázolajok ára között 20-30 Ft különbség van, de kétlem, hpgy ekkora különbséget lehetne tapasztalni. Valahol egyszer olvastam is egy ADAC tesztet, amiben az derült ki, hogy a nagy forgalmazók (ÖMV, SHELL, MOL) ilyen prémium üzemanyagai (benzin vagy gázolaj, mindegy) sehol nem érik meg az árukat.
Ja és Horvátországban kapni biogázolajat is (blue-kék gázolaj), majdnem feleáron. Sajnos ez az Opelembe nem használható, pedig azt tankoltam volna bele.
Igázság szerint tök mindegy, hogy kémiailag, vagy egyéb más ok, pl. a szennyeződések miatt, de egy a lényeg: nem megfelelő.
Jártam én is egy ilyen felújító műhelyben, és elmondtam nekik az EU SZABVÁNYT, meg a MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI ÉS ELLENŐRZÉSI RENDSZERT a Mol-os gázolajjal kapcsolatban... Még mindig rajtam röhögnek.
Az a baj, hogy sokan még mindig úgy állnak a dolgokhoz, hogy biztos kannázol, vagy nem jó kútra jársz.
Kapcsolódó gondolat: Mi a fenének van a finomszűrő a gázolajrendszerekben, ha ilyesmi történhet? Ez a "koszos" a gázolaj nekem rosszul hangzik, merthát azt a koszt KI KELL TUDNI SZŰRNI. Ha nem szűrődik ki, az az autógyártónak is a hibája. Én nem hiszem, hogy mechanikus szennyeződés lenne a probléma, inkább a kémiai összetétel lehet a ludas a dologban.
Lehet, hogy rosszul fejeztem ki magam. Elemeztek egy mintát, amiben találtak ezt-azt. A Mol reakciója erre az volt, hogy kérem ezzel a mintával semmi baj nincs, mert ugyan van benne ez-az, de a magyar szabványt teljesíti. Igazság szerint engem az dühít, hogy vannak hangzatos szlogenek az eu szabványokról, meg a minőségbiztosítási és ellenőrzési rendszerről, de mégis tudvalevő, hogy a magyar gázolaj nem éri el minőségben a Rábafüzestől nyugatra levő gázolajét. Megveszi a paraszt a nyugati autóját, megad neki mindent, és egy fél millás javítás során közlik vele, hogy öcsém, ebbe nyugati gázolaj kellene, nem a minden igényt kielégítő Mol-os. Itt több hibás is van. Az ember, aki megveszi a kocsit (minek vesz ilyen szart), az autógyártó, aki engedi ilyen rendszerrel az országban fogalmazni a terméket, és a Mol a fenti okok miatt.
Szia! Ismeretségem volt ott ill. haszongépjármű flotta miatt. Mol-nak is dolgoztam nem volt egyértelműen és bizonyíthatóan minőségből fakadó problémánk. Ismerve a minőségbiztosítási és ellenőrzési rendszert számomra eleve furcsának tűnik, pláne az olyan kijelentés hogy mi nem mondtuk hogy nem koszos. Ilyet egy sarki zöldséges sem nagyon mond, nem hogy hivatalból bármelyik energetikai cég. Ennyire leromlott volna a rendszer? Nem tudom mit higyjek. Ha valóban nem egyediek az esetek akkor pedig a szervíznek lenne érdeke vizsgálatot kezdeményeznie és tisztázni ezt a helyzetet.
Egyébiránt hogyan hajtsam be a kúton a dolgot, ha maga a Mol mondja, hogy a gázolajnak semmi baja, hiszen teljesíti a magyar szabványt? Senki nem mondta, hogy az x, vagy y kút gázolaja szar, tehát erről a kút nem tehet.
Ha volt mintavétel fel lehet használni, át lehet hárítani a költségeket a forgalmazóhoz (töltőállomásra) akár per útján is. A kedves ügyfelek fogjanak össze ha vannak egyezések az eseteik közt jó eséllyel meg is nyerik. Debreceni Renaultosokhoz jártam egy időben Ám de nagyon elkanyarodtunk. :)
-Kovács úr, az ön autójának a becskendező rendszere a gázolaj minősége miatt meghibásodott, a javítási költésg 428,000,- Ft. Erre nem él a garancia. Tudunk az ilyen problémáról heti szinten több kocsit is hoznak a szervízünkbe ilyen gonddal.
Ha neked ezt mondták volna, biztos te is legyintesz, és azt mondod, itt a 428 ezer, én egy egyedi eset miatt nem kiáltok békát.
Én nem azt mondtam, hogy ezt egy rendszer se bírja, hanem hogy erre a dCi különösen érzékeny.
Nem mellesleg egyuttal az EU szabványoknak is megfelel, a szilárd szennyeződések tartamát is rögzíti.
Persze ez nem azt jelenti hogy nem kerülhet bele kosz a szállítás, viszonteladás folyamán. Egyedi eset(ek) kár békát kiálltani.
Ugyanakkor akik probléma nélkül használják a hasonló gépjárműveket több száz ezer kilómétert mennek vele azok biztosan mind házi finomítóban titkos recept alapján tankolnak.
...Megfelel szabványoknak, persze ezt (ön)jelölt kémikusok/szakemberek felülbírálhatják...
Hát éppen ezt mondta hivatalosan a Mol is, mikor a Renault küldött mintát neki abból a gázolajból, ami miatt tönkrement egy magas nyomású rendszer.
Arról én nem tehetek, hogy a magyar szabvány nem éri el azt a szintet, hogy a rendszer nem menjen tönkre.
A Mol kijelentette azt is, hogy ők egy szóval nem mondták, hogy a magyar gázolaj nem koszos. Ők csak annyit mondtak, hogy a szabványnak megfelel. Szar a szabvány. Ennyi.
A motorolajok fém-, kén- tartalma nem éppen barátai. Elenyésző? Lehet. Nem ma, holnap mutatkozik a hatása de minek öregíteni hamarabb tönkretenni ha nincs szükség rá?