Kompos túrához nem árt egy autó, mert a buszos megközelítés sok helyen nem megelelő, biciklit meg nem rakhatsz fel a buszra, vonat meg nincs sok helyen.
Amúgy érdekesség, hogy Mezőtúr és Szarvas között vasút híd van, de közúti nincs, így ott kompolni kell, ha valakin arra jár. Viszont vonaton víz érintése nélkül juthat át a túlpartra.
Én eddig szisztematikusan nem kompoltam.
Utazások: Szántód-Tihany egyszer autós kirándulás egy irányba, egyszer meg oda-vissza csak úgy, közel 20 éve. Nagymaros-Visegrád kiránduláskor, jó 15 éve. Vácon 4-5 éve sokkot kaptam a jegyártól. Meg a meghirdetett félórással szemben csak órás követés volt... Így az elmaradt. Mohácson viszont 3-4 éve volt egy oda-vissza út, ha már egyszer Mohácson jártunk...
Szóval nekem ennyi volt. De felkeresnék néhány kisebb Tiszai köteles kompot. Amit sajnálok, hogy kimaradt, és elvileg el is tudtam volna menni, az Újpest-Megyer átkelőhajó, ami már nincs, és a szegedi komp, ami még van. Viszont még van a Csepel-Molnár sziget komp, azt is kéne próbálnom.
Voltam pár éve Balsán, de akkor már nem közlekedett a kisvasút végállomásán lévő komp, így nem volt alkalmam kipróbálni. :( Nem tudom azelőtt mi értelme volt kis távolságra a másiktól, amikor a túloldalon már 2x éve nem volt vasút...
Miért nincs egy egységes kompadatbázis valahol? Több adatbázis is van itt-ott, de a legtöbb pontatlan, vagy hiányos.
Pedig a komp, mind közforgalmat ellátó közlekedési eszköz hatóásgi felügyelet alatt áll. (Hajózási felügyelet?) Miért nem gyűjtik be egységes adatbázisba a fontosabb adatokat, és publikálják egy helyen az összes kompról?
Kösz, érdekes. Én korábban azt hittem, hogy a köteles komp olyan, hogy egy csörlő az egyik partról húzza át a másikra a kompot. De ezekszerint a dolog némileg bonyolultabb...
Ez a tisza kanyarulától is függ meg a vízállástól,pl: Nagykörűnél. Fegyvernekről jövünk a nagykörűi oldalra motor nélkül át lehet jönni attól függ h milyen a sodrása ,de már az elején kicsit rá kell segiteni a kompnak be kell tolni h belekapjon a sodrás,meg hogy menniyre van kiengedve a manőver kötél.De már vissza ez már nem müködik oda már motor kell!Tiszasűlynél egyenes a tisza folyása igy ők így a roffiak tudnak ott motor nélkül is közlekedni már!Vezsenynél szintén.
Ez hogy lehet? Látni lehet több fényképen is, hogy nem egymással szemben vannak a kikötők kialakítva, hanem kissé ferdén, azaz az egyik kissé lejjebb van a folyón, a másik meg feljebb.
A komp beáll a partra, majd ha elindul a révész letekeri a kötelet a csörlőről, aminek a másik vége a kifeszített kötélen csigán mozog.
Az áramlás befelé viszi a kompot, majd amikor kb. fél távon van a komp, akkor pedig elkezdi a révész visszafelé tekerni a kötelet a csörlőre, és így közelít a másik parthoz, ha kell akkor motor is van, azzal rásegít az elindulásnál meg a kikötésnél.
Érdekes.
mondjuk nem sok kompon mentem át eddig a Tiszán: a vezsenyin (régebben) a nagyrévin, a tiszatardosin (ez motoros komp) és Lónyánál tavaly.
Magyas volt még akkor mert a kép 27-én készült,mai vízállás alapján inulhatna a komp "üzemelhetne" addig nem tud indulni míg a kötél tartó bak alatt nincs vagyis 450 vízállásnak kell max hogy legyen aztán kiállítja a munkából
Jóestét!Egy újabb infó a Nagykörű kompról! Felújítás befejezödőtt!Fedélzeti lemez és padló csere,teljes ujra festés!Átkelő engedély megadva.Műszaki a hónap végén kapja meg mikor lejönnek a minisztériumból vizsgáztatni személyesen megtekintik s sikeres felujitását!Előre láthatólag Április elején üzemel!!
Na ja. Nem értem, miért nincs egy kompos oldal, ahol mindig aktuális infók lennének, és nemcsak elavultak! Valamilyen módon kötelezni kellene a révészeket, hogy egy közös adatbázisban legyenek benne a kompok naprakész adatai! (érintett települések, üzemidő, teherbírás, menetrend, díjszabás, egyéb fontos infók...)