"Az oltásra természetesen külső vizet használtak... "
Természetesen? Igaz, ez a "gyermekkorom téveszméi" topikba tartozik, de a nekem kiskoromban egy film megtekintése után egész hetes dillemmát okozott, hogy mit csinálnak az égő hajón, ha elfogy a víz?! :)
Amúgy Kegan: A tengeri hadviselés történetében (remélem jól írtam a nevét, de úgyis mindenkinek megvan:)) a Jütlandi angol veszteségeket leginkább a damage control szinte teljes hiányára vezeti vissza. A németek pár baleset után megtanulták, hogy mindenhova víz és tűzzáró falakat kell rakni, míg az angoloknál, ha a hajó bekapott egy találatot, akkor a tűz gyakran meg sem állt a lövegtorony raktáráig.
Amúgy még modern hajókon is használtak lékponyvát, ami minimalizálja a szivárgást.
Nameg az is számít, hogy a hajó héja pufferként viselkedhet, mert pl. adott esetben az üzamanyagtartályok elnyelik a robbanások erejét.
A Blucher-re gondoltam. A Norveg kampany elott a fo fegyverzetebol, illetve a torp.veto csoveibol meg probaloveseket sem adtak le! Valamint a nemet eloiras az volt, hogy egy uj hajoval 6 honapon keresztul gyakorlatozni kell, mielott harckepesnek nyilvanitjak. Ez nem nagyon tortent meg.
sajnos amilyen válaszokat Neked tudnék adni, az gyakorlatilag a nullával egyenlö. Bár érdekel a technika, különösen a hadihajók szerkezeti és gépészeti megoldásai, ebben a témában az ismereteim majdnem ugyanolyan mélyek, mint a kvantumfizikai tudásom.
Szerencsére Bócman jóval autentikusabb a témában nálam.
Túl összetett szerkentyü ahhoz egy nagy hadihajó, hogy legyen olyan idöszak, amikor minden müködik rajta. Már a nagy számok törvénye alapján is sok eszközböl biztosan van olyan, ami nem éppen nem müködik.
Én, mint abszolúte laikus, és mint technikai antitalentum, úgy gondolom, a teljesen hadrafogható ebben az esetben azt jelenti, hogy a hajó ki tud futni, és képes teljes értéküen részt venni egy ütközetben.
"Damage controll" alatt összetett rendszert kell érteni. A lékesedés, a tűz, robbanás, és a mechanikai sérülések elleni védekezés egyaránt ide sorolható.
1.: Lékesedés:
A modern kor hajói vízzáró válaszfalakkal készültek, amelyek több rekeszre osztják a hajót.
Lékesedés esetén az érintett rekeszeket lezárják, és - amennyiben a lékesedés mértéke ezt lehetővé teszi - a beépített mentőszivattyúkkal megkezdik a víz eltávolítását. Minél nagyobb hajót vizsgálunk, annál nagyobb teljesítményű, és egyre komplexebb mentőrendszerrel találkozunk.
A II. vh-s hajókon a legegyszerűbb megoldás a gőzszivattyúk beépítése volt. A mai, modernebb hajókon az elektromos rendszer a legelterjedtebb.
Természetesen minden hajón van hordozható, robbanómotoros eszköz is, nagyobb hajókon fix beépítésű is.
Az oltásra természetesen külső vizet használtak...
Elárasztást leginkább akkor alkalmaztak, ha behatárolt lékesedés volt, és a hajó dőlése olyan mértékű-jellegű volt, ami a biztonságos hajózást veszélyeztette.
(Pl erős orrtrimm esetén a propulzió és a kormány jelentősen veszíthet a hatásfokából, így azt mindenképpen "illik" ellensúlyozni...)
Azért van valami, amit nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni ebben az eszmefuttatásban!!!
Nevezetesen arra célzok, hogy egy hajó szinte sosem nevezhető "teljesen hadrafoghatónak".
Olyan összetett, bonyolult gépezetekről van szó, amelyeken valami mindig "lóg".
Az egyes hiányosságokról leginkább csak akkor esik szó, ha valami rendkívüli esemény következik be!!
Ha a hajó rendkívüli esemény nélkül befut a célkikötébe, akkor már a kutya se fog arról beszélni, hogy ez hiányzott, az nem működött, emez elromlott, amazt meg még be se szerelték...
Van egy spéci kérdés Neked az rpg.hu-n, kellene egy jó kis válasz...
"Kíváncsi volnék rá, hogy miképp is működött vajon az I.-II. világháborús hadihajók "damage controll system"-e. Tudom, hogy volt bennük szívattyú, beépített meg tán hordozható is - de vajon mi hajtotta ? Villamos gerhedelem ? A főgép közvetlen mechanikus áttétellel ? Valamiféle segédüzem ? Tudom, hogy ha tűz volt, oltották valamivel. De mivel ? Tengervízzel ? Porral, habbal, vödörbrigáddal ? ... Tudom, volt ellen-oldali elárasztás... mikor, hogyan csinálták, mióta, mennyit segített ..."
Én személy szerint nem hallottam arról, hogy a németek valaha is nem teljesen harcra kész hajóval futottak volna ki.
Viszont a Pr. of Wales esete megtörtént az elsö világháborúban is, amikor 1914 novemberében úgy küldték ki az Invincible-t és az Inflexible-t a dél-amerikai partokhoz von Spee ellen, hogy még az egyiken rajta dolgoztak a felújítást végzö hajógyár munkásai.
Én úgy gondolom, a szükség hozott ilyen kényszerü döntéseket. Mindkét esetben sürgösen annyi hajót kellett a németek ellen küldeni, amennyit lehetett.
A németek voltak a kezdeményezö felek, a briteknek pedig villámsebesen kellett reagálniuk. Ezért küldhettek a tengerre nem teljesen hadrafogható páncélosokat.
Talaltam valamit, ami a kerdesedhez kapcsolodik, de meg mindig nem a valasz, mivel Te a Warspite-ot kerdezted. 1940 jun 7.-ei "B-Service" jelentes szerint nehany angol hajo tartozkodasi helye: Renown es Repulse cirkalok, rombolok kisereteben Iceland kornyeken uldoztek a "szellem" Scharnhorst-ot es Gneeisenau-t (meleyek valojaban nem ott voltak). Valiant, Ark Royal, Glorious, Devonshire, Southampton,Coventry,+15 rombolo Norvegis kornyeken.
Azonban egy dologban tevedtek, mivel a Valiant Scapa Flow-tol eszakra tartozkodott.
A Warspite-rol semmi:(
Forras:Cajus Bekker:Hitler`s Naval War
Gondolom sokan tudjak, hogy a mikor a Bismarck ellen csataba vonult a Prince of Wales a Hood-dal, meg nem igazan volt hadrafoghato allapotban...Tud valaki hasonlo peldat mondani a masik oldalrol is? Csak a "tervszeruen cselekvo" nemetekre szol kerdesem, s nagy felszini egysegekre.
Néhány információmorzsa a témához, háttéranyagnak:
A spanyolok rendelkeztek a világ legkisebb dreadnought-jaival. Az Espana-osztály két tagja még az elsö világháború idején elkészült (Espana, Alfonso XIII), míg a harmadik egység (Jaime I) a háború után állt szolgálatba.
Az Espana 1923-ban Marokkó partjainál a ködben partra futott, és súlyosan megrongálódott. Bár minden mozdíthatót leszereltek róla, a hajótestet nem sikerült megmenteni. A hajótestet késöbb egy vihar zúzta szét teljesen.
Az Alfonso XIII-at 1931-ben keresztelték át Espana-ra. A polgárháborúban Franco oldalán harcolt, és 1937. április 30-án aknára futott, majd elsüllyedt.
A Jaime I a köztársaságiak oldalán küzdött. 1937-ben partra futott, de sikerült levontatni. A további harcok során három bomba találta el. A hajót vontatókötélre vették, de június 17-én löszerrobbanástól elsüllyedt.
(Lehet, ha a páncélos túléli a csatározásokat, végül ezt is Espana-ra nevezték volna át, de mint látható, az Espana-k nem éltek hosszú életet...)
Spanyol polgárháború:
A francóisták arra számítottak, hogy az arisztokrata tisztikar miatt a flotta csatlakozása a lázadáshoz nem lesz kérdéses, de meglepetés érte őket, mert a gyorsan megalakuló matróztanácsok ezt megakadályozták. Így a Gibraltári-szoros térségében végül csak a Churruca romboló és a Dato ágyúnaszád maradt, ráadásul az előbbit gyorsan elfoglalták a köztársaságiak... Így gyakorlatilag majdnem meghiúsult Francó erőinek, az Afrika Hadseregnek Európába szállítása! A mentőkötelet a németek dobták akik JU-52-es repülőgépekkel megszervezték a történelem első légihídját. A szorost közben a Deutschland és az Admiral Scheer biztosította...
A kezdeti csatározások után a következő helyzet állt elő - saját gyűjtés (zárójelben X-szel a háborúban elveszett hajók):
Köztársaságiak:
Csatahajó - Jaime I. (X)
Nehézcirkáló -
Könnyűcirkáló - Miguel de Cervantes, Libertad
Rombolók - Almirante Valdes, Sanchez Barcaiztegui, Juan Ferrendiz (X), Gravina, Almirante Antequara, Lepanto + legalább 3 egység
Késöbb az olasz flotta legalább 4 tengeralattjárót és egy cirkálót (Tarantó) átadott Franconak.
A kezdeti harcok után jellemző a francoista erők blokádja volt, a német és olasz egységek támogatásával, sőt részben a brit flottával együttműködve - és ez elég hatásosnak bizonyult. Érdekesség, hogy a német Leipzig könnyűcirkáló és a Deutschland zsebcsatahajó is megsérült az összecsapásokban.
A legkomolyabb ütközet 1938 március 5-én volt, Cartagena és Parma de Mallorca között a Földközi-tengeren, amikor a Baleares elsüllyedt...
Kozvelemenykutatas: Olvastunk valamit GEORGIE-val, ami egyik topictarsunk forditasa, az amcsi csatahajoknak Pearlnel elszenvedett serulseirol, s hatasaikrol. Nagyon erdekes, reszletes. Erdekelne meg valakit?
Mas: Uj tema felvetese: Van valakinek valami epkezlab otlete, magyarazata arra hogy a nemetek miert aproztak annyira szejjel a felszini flottajukat a WWII-ben?
Megegy kedes: Barkinek, barmi info, tudas, egyeb arrol, hogy a spanyol polgarhaboru folyaman `30-as evekben, a spanyol flotta egysegei milyen harccselekmenyekben vettek reszt, esemenyek, stb?
Harc Európáért? Naná, hogy ismerem. Nagy kedvenc volt. Sőt legjobb barátommal elkezdtük megcsinálni a harc a világért című kibővített verziót. Fél szoba méretű térképpel és milliónyi egységgel. Sose próbáltuk ki... :-))
Amúgy örök gondjaink voltak a szabályok értelmezésével. Egy-egy parti rendszerint jogászkodásba fulladt. :-)
Én már eléggé belegabalyodtam a nevezéktanba.
Korábban azt hittem, hogy a Jamatót és a Muszasit híres személyekröl nevezték el (hiszen voltak ilyen nevü híres emberek), de voltak ilyen nevü tartományok is.
Ahogy csákányoztam a nevek után, nekem úgy tünt, tartották magukat ahhoz, hogy sorhajóikat és csatahajóikat régi tartományokról nevezték el.
De a fene sem tudja, kéne keríteni egy echte japán hadtörténészt, talán ö választ tudna adni kérdéseinkre.
Más.
Tud valaki valamit a Graf Spee múlt héten (vasárnap) megkezdödött kiemeléséröl?
Mar egyezkedek egy masik sraccal, e-mailben valo jatekra.Beszallnal? Sms nem nyert, mert 100 ft darabja! Nem baj, ha lassan megy a dolog:) Megoldas a problemaidra: Vidd be a munkahelyedre, s ott nem szedik szeta lanyaid, s fordulot is tudsz lepni a nettel! Na, ugye milyen jo otleteim vannak? :)
(Nemcsak hajomaniam van, hanem strategia, tortenelem, haditechnika,pc stb. is!)
Hali Csecse! Nekem is megvan, de nem ismerek Rád!:-))) Nincs benne semmi nagy tengerészeti csata!:-))) (Kivéve ha a németek a spanyol és török flottával megerősítve inváziót kísérelnek meg ködös Albion ellen). Én gondom inkább az, hogy nem tudom a lakásban olyan helyre rakni, ahol a lányaim nem cincálnák szét, illetve nincs még otthoni netem. Majd sms-ben küldjük a lépéseket, mint a sakkban:-))))
Miert? En is jatszanek ujbol, de e-mailen keresztul szeretnem (lokalizaciom miatt). Mert unom mar, hogy minden jatekot gep ellen jatszom, felesegemre meg ebben nem szamithatok.:) Nekunk egyebkent 6 szett van/volt. Momentan nincs nalam semmi belole, de ha legkozelebb hazamegyek, elhoznek egyet Angliaba, ha erdemes lenne.
Hm?
Sajnos ez nekem teljesen kimaradt (de szerencsére a History Line-nal anno sokat játszottam!). Mivel a piacon nem találok normális stratégiai társasjátékot (a Tikal-t kivéve, bár az sem "harcos" stratégia), már külhönba kacsintgatok, és arra gondoltam, esetleg onnan kéne rendelni. 35-40 USD környékén vannak, szinte minden történelmi korból.
Hat persze hogy ismerem, kamaszkorom nagy-nagy kedvence :) Meg most is itt figyel a szekreny tetejen, a multkor beszeltuk, hogy elo kene szedni (3 peldany van a tarsasagban) es egy hatalmasat jatszani :)
Miert kerdezed ?