Valóban , a mopedautós észjárás ettől némileg eltér -- az autópótlékokon minden másképp van .
Ezekhez nem kapni egy tankolás áráért üveget . A leggyakoribbhoz (Aixam) a kínaiak egyszer gyártottak egy szériát , amíg az volt addig lehetett tizenezer Ft-ért venni . Azóta a gyári új szélvédő ötvenezer fölött jár , az utángyártott is jóval több mint 30 ; vagyis postával-beépítéssel 40-45 .
A mopedautók bontott szélvédői drágábbak , mint az elterjedt gépkocsikhoz az újak .
Külön árnyalja a képet , hogy bizonyos kifutó régebbi típusokhoz egyáltalán nem lehet üveget kapni -- úm. Erad , de sejtésem szerint ide sorolható a Tasso , a Canta , és valószínűleg a 15 évnél öregebbi Aixamek (pl. Twin) és Ligierek is .
További csavar a dologban : itt nem fenyeget az időszakos műszaki réme , lényegében csak egyszer kell makulátlan legyen a verda , utána a tulaj tűrőképességén múlik , hogy mekkora repedést visel el .
Innentől nézve egy mopedesnek megéri kísérletezgetni , mert ha a rendszámos verdáján egy fúrással-ragasztással meg tudja állítani a repedést , és csak egy-két csík marad valahol az ablak szélén akkor azzal még évekig eljár . Egy Eradosnál meg szinte létkérdés , hogy megoldást találjon .
Sajnos bátyám kislámpás 400-asában nagyon túl van már minden elviselhetőségen a repedések száma , úgyhogy nagyon baráti áron érdekelne egy bontott pótlás .
De Árpi bácsi JDM Titanja is tovább reped -- tavasszal vette , akkor az eladó állítása szerint évek óta stagnált -- úgyhogy arra is vadászunk .
Megváltás a háromkerekűjeimben a síküveges szélvédő ...
Délelőtt fotóztam le a telefonommal ezt az Aixam 400 as mopedautót az orvosi rendelő előtt de Osztrák papíros volt és nem rendszámos kislámpás típus az volt a hátsó szélvédő alá ki rakva hogy Imre.
Azért van 4 is az az 1. Nem Mopedautós az észjárás. Az említett szélvédő hibával már bukik az autó a vizsgán. Ezért nem kísérleteznek. A 4 re még dobnak kettőt, meg van a beragasztás, 15 körül meg már szinte mindenhez van új üveg (kamerásérzékelőshövédősfütőszálas nem ide sorolandó, de az autók 85%-a nem ilyen. Még kamionba is (ezen mondjuk akkor elcsodálkoztam)) Egy több száz ezres, esetleg milliós autónál meg mit számít egy tank benzin ára?!
A parkolós szaki is kb. ennyit tett volna, csak profibb eszközökkel, pl. kisebb átmérőjű furatot csinált volna és speciális ragasztóval töltötte volna fel. De az is lehet, hogy pillanatragasztóval, háromezerért.
Nagyon érdekes terület ez a ezzelmárnemlehetsemmitkezdenieztmindenképpencserélnikell illetve kármegpróbálnimertúgysemleszjó meg a fölöslegeskísérletezniezjavíthatalan és efféle szerelői huhogások .
Hát nézzünk néhány példát . Az , hogy mi jó , mi megfelelő valakinek , milyen kompromisszumokat vállal be egy adott technika használatánál az nagyon szubjektív .
Amikor Bandi barátom megvette a VW Passatot ( nagyjából 80 Ft/kg-os áron ) akkor már erőst kattogott a féltengely . Fordult be az eredetiségvizsgálóhoz , aki mindjárt mondta : ezt sürgősen cserélni kell , mert ez bármelyik pillanatban megadhatja magát . Ennek 8 éve , azóta a kocsi világot megkerülte ( olykor rogyásig terhelve utánfutóval , a tetőn csónakkal miegymással ) és még mindig ugyanaz a halálraszánt féltengely kattog benne . Tavaly áprilisban tettem fel róla képet , azzal hoztam haza a Ligier Nova-t is . Mellesleg a diagnózist adó Gábor jó anyagi körülmények között élő vállalkozó , pöpec újszerű járgányokkal mászkál -- és hogy annak idején a híres botrány alkalmával ( amikor a szalonból újonnan vett autókra is akartak eredetiség vizsgálatot , és vissza is fizettek párszáz milliót ) kihúzták az eredetiség vizsgálók alól a munka egy részét akkor átment a Bárdi alkatrészkereskedőhöz területi vezetőnek . Az ő számára nyilván mást jelent az elfogadható műszaki állapot , mint számunkra .
WooDoo kidolgozta a variátorok felújításának a módszerét , olyan tárcsákat használunk hosszú évekig gond nélkül amiket egy akkreditált márkaszervizben ( külföldön éppen úgy mint nálunk ) első kézből kidobnak .
A Ligieremben SOSEM működött a feszszabályzó , szimpla egyenirányító van benne -- hogy ne menjen fel a feszültség állandóan égetni kell a lámpát . Más autókból kiselejtezett akksikat használok benne , gond nélkül eljárok ezzel a megoldással .
Az üvegragasztás is hasonló . Bandiék Aixam szélvédőjén is volt egy repedés , a szélvédősök szerint nem lehet eltüntetni , illetve csökkenteni a láthatóságát . Azért megpróbálhatta volna egy darabján , hogy egyáltalán mennyit változtat .
Egy olyan üvegen , amiről letettek a szakik és cserésnek ítélték azon minden kísérletezgetés megengedett .
Most a sivító-visító difikkel foglalkozom . Kockázat minimális , úgyis csereérett , elrontani már nem lehet . Ha meg bejön akkor meg jó .
A kis Ligieremmel úgy néz ki mindig történik valami. Végre talán szerkezetileg minden helyreállt, hát miért is ne egyik napról a másikra mos meg a szélvédő repedt meg. A repedés meg napról napra feljebb kúszik.
Gondoltam egyet, (lehet hogy hülyeség) hogy a repedés végén megfúrom és talán akkor nem mászik tovább.
Esetleg erről tapasztalat valakinek?
Végül is már mindegy, mert megcsináltam. Lesz ami lesz alapon, gondolván rosszabb már úgy sem lehet.
Az eljárásról fotókat is készítettem, ha valakit érdekel és talán hozzá szeretne szólni.
A repedés ...
A repedés végén lyuk készítése ...
Íme a lyuk, amit csak a második üvegrétegig fúrtam (a repedés is csak az első rétegen van)
Tisztítás után meleg-ragasztóval feltöltöttem a lyukat ...
Tudom nem ez az ide illő anyag, de hát ez volt otthon ...
Száradás után szikepengével síkba vágtam az üveggel.
Hát ez lett a végeredmény. Nagyon bízom benne, hogy nem szalad tovább a repedés.
Ha mégis, legalább megpróbáltam. De ha szerencsém van egy darabig még kihúzom csere nélkül :)
Ezzel a módszerrel akarom én is csináltatni a kúpokat, csak még azt nem döntöttem el, hogy ugyan azt a méretet csináltassam-e a primerhez és a szekunderhez.
Mondjuk ha nem csináltatunk merevítő peremet a tárcsák szélénél, akkor lehet nagyobb is az acél lemez kúp, és a ragasztás/szegecselés után le lehet esztergálni a felesleget...
Üdvözlöm a hegesztőket:-(( Igaz nem repedést, hanem dörzsölődést amit a törött összekötő lemez okozott, simán meg hegesztettem.Szelepfedélről letört fület is egyszerüen vissza hegesztettem.Ami még fontos nem vagyok profi hegesztő csak ezt is megtanultam és csinálom.
Nem tudom milyen aluminium ötvözetből készült az Aixamom váltó háza de erre hivatkozva több hegesztő sem vállalta a repedés meghegesztését igy ragasztva lett, szétszedéssel összerakással 10.000.- :( reméljük jól megcsinálták.
Egy darabig túlórázhatnak a karosszériások , mire olyan állapotba hozzák, hogy a bakonykörnyéki mopedautó-viszonteladók meghírdethessék jó állapotú járgányként .
Ilyen a fizika , tudomásul kellene venni . Bár nem jellemző az ilyen sebességgel történő betonfalas frontális ütközés , de tudni kell : az az egyik véglet . Főleg az kalkuláljon ilyesmivel , aki szeret-szokott ilyen tempóban közlekedni .
Talán Diana is jobban jár , ha inkább rákerül arra néhány paparazzis fotóra . De ők is túlságosan bíztak a technikában -- az erős autóban -- meg saját magukban .