Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Prágába alapból 40% os menettérti kedvezmény van. Múl évbe míg a MÁVDIREKT-et el nem érte a végzet, addig ott nyomattam a nemzetközi infót, akkor 18. 000 Ft körül volt egy menettérti jegy.
Igazad van, csak egy probléma van, főleg azoknál a vasútaknál, amelyeknél a xxx xxx-x (tehát a 6 jegyű+ önellenörzö szám esetében. A bibi ott van, hogy a pályaszámoknak 11+1-nek kell lennie. Na most azt találták ki az okosok (mivel ezek csak 10+1 pályaszámot eredményeznek), hogy 5. számként egy kiegészitő számot kreálnak, és igy a hosszú, és a rövid pályaszám önellenörző száma azonos marad.
Példának okáért egy szám:
maradjunk a cseheknél illetve a szlovákoknál, de ez vonatkozna a német, szlovén, olasz stb... járművekre is
CSD 781 460-1 amelynél pillanatnyilag az önellenörző szám helyes
De ha eléteszzük a kiegészitő számokat amely a CSD esetében 96 volt + az 54 CSD kód akkor ez már megváltozna, azaz 7 lenne, amely különbözik a röviditett pályaszám önellenörző számával, ráadásul 10+1 lenne a teljes pályaszám, és a 11+1-re beállított leolvasó állandóan hibát jelezne.
Ezért az 5. számjegyként egy kreált számjegy lett bevariálva jelen esetben a '0', és ezáltal a mozdonypályaszáma ténylegesen nem változik
96 54 0 781 460-1 egyenlő lenne 781 460-1-el
Ha a mozdony 93 után a CD állományában lett volna akkor a teljes pályaszáma ez lett volna, de a mozdony 93.01.01-vel a ZSR állományába került. A pályaszámon nem akartak változtatni (nem is változtattak), de a ZSR besorolási kódja 56 lett, ezáltal az első kétszám jegy is megváltozott 94-re.
Maradjunk az elöző példánál:
781 460-1
94 56 781 460-1 az még 10+1-es szám azaz nem lenne egyelőek az önellenörző számok a hosszú illetve rövid pályaszámok esetében.
tehát a megoldás a következő, itt is bevan kreálva az 5. kreált szám, igy a teljes pályaszám az igy néz ki
94 56 0 781 460-1 egyenlő a 781 460-1
természetesen mivel itt már 11+1 a pályaszám a számitást 2 1 2 1 levezetéssel kel véghez vinni
A példának vett mozdonyt amugy 99.09.01-én selejtezte a ZSR
Még furcsább a helyzett a Bolgárnál, ott a mozdonyoknak 5 jegyű a pályaszámuk azaz 5+1 ezt kell kivariálni 11+1-re.
A rövid ill. a hosszú pályaszámból számolt önellenörző szám között nincs eltérés. Az eggyel kezdésben sem, hiszen 12 12 1. A megoldás kulcsa a második számjegy: azt úgy választják meg, hogy a funkcionális 1., 3. és 4. számjeggyel a rövid ill. a hosszú pályaszámra az önellenörző szám azonos legyen. pl. 95 55 10-47 001-1 de 90 43 10-47 505-1
elköltöztek Csehországba, előbb-utóbb remot lesz belőlük, Ceska Trebován és Letohradban vannak most (vicces is jelenleg a ZSSK logóval a cseh magánmozdony).
Azóta rájöttem, hogy ezek a pályaszámok mind-mind szerepelnek a 753-as tartományban, úgyhogy ez már igy OK.
Ami még kérdés (egyelőre):
1. a 810-esek
2. a 812-xx8-asok (tudod, amiről a múltkor telefonon bezéltünk)
3. az önellenőrző kiszámításával nincs gond. Csak úgy vettem észre, hogy a pl. MÁV-nál 95 55 1043 005-x helyett itt imigy működik: 00 00 0754 071-x. Azaz csak a rövid pályaszámból számitgatnak, és azt is (természetesen) 1-el kezdik szorozgatni.
4. elküldöm Neked a napokban az excel-táblámat, kérlek, ahol tudod, egészítsd majd ki!
Szerintetek az önellenőrző szám kikalkulálásához (a módszere természetesen ismert) miféle számsorokat alkalmaznak a vontatójárműveken hogy pl. 754-071-9 jöjjön ki.
Olyat is hallottam, hogy nemes egyszerűséggel csak a 754071-et szerepeltetik, s a fehernegyzet.fw.hu segedelmével (kinullázva a maradékot) = kitűnően ki is jön, több pályaszámmal is megpróbáltam.
2.
A kölcsönkapott (akkor még) ZSR állományjegyzékben, amely 1998-ban az 1993-as állapotokat szerepelteti, nem szerepelnek az alábbi 810-es (Bz) motorkocsik, amelyek jelenleg vagy 810-xxx-es, vagy már korszerűsítve, 812-xxx-es pályaszámukkal szerepelnek a friss állományokban:
Tudnátok segíteni, hogy a Miskolc-Bánréve-Fülek-Hatvan nemzetközi Csörgős személyvonat megszűnik e május 28-tól, vagy még közlekedik menetrendváltásig?
Bp-PHA mttire Szobon át 63,2-t ad ki, a díjszabás szerint viszont 68,8. A dijszabas.uw.hu-t ismerem, s tudok minden olyan díjszabást, ami a MÁVnál fellelhető, de van ZSR-CD City-Star is, s nekem most az kellene. (Így olcsóbban kijönnék egy Pozsonyi átszállással)
"Rákerestem egy Bp-PHA mtti árra, de nem ugyanazt adta ki, mint ami a MÁV díjszabásaiban van. Egyszer régen vmi szlovák lapon láttam City-Star díjszabást pdf-ben, csak sajna nem emlékszem hogy hol. Ezt nem tudod véletlenül?"
Mennyi volt a különbség? Számol a program a mtti kedvezménnyel, ha minimális a különbség, az a km kerekítések miatt lehet.
CityStar:
Díjszabást a díjszabási honlapról :))))
dijszabas.uw.hu/
itt az alap dijszabasok között találod a City Start. Csehországba egy főre 84 euró, innen a csoportot már ki tudod számolni. 5 főre naygon megéri (252 euró) olcsóbb, mint a pozsonyi, átszállásos trükközéssel. Ja...és minden magyar állomástól megváltható.
Rákerestem egy Bp-PHA mtti árra, de nem ugyanazt adta ki, mint ami a MÁV díjszabásaiban van. Egyszer régen vmi szlovák lapon láttam City-Star díjszabást pdf-ben, csak sajna nem emlékszem hogy hol. Ezt nem tudod véletlenül?
Hol találok a neten Szlovák-Cseh forgalomra vonatkozó nemzetközi árakat? (Főleg Pozsony-Prága érdekelne, de lehet, h megyünk messzebbre is. Sokan is vagyunk így hát csoportos kedv. City-Star, minden érdekelne!)
Kölcsön kaptam BahnScorper kollegától egy "Zeleznice kol'ajove vozidlá na Slovensku" c. könyvet, amely igen érdekes, szétcsócsálandó olvasmánynak ígérkezik. Az adatok feldolgozása közben asszem lesz néhány kérdésem. Íme az első:
Meg tudná valaki mondani, hogy mi a manó az a 892-es sorozatú motorkocsi? 1983-as évjáratúak, és a jelenlegi állománylistákban már nem szerepelnek.
Hihetetlen, de május elején megkezdődött Eperjes (Presov) állomáson a peronok építése. Az építkezés két fázisában összesen két magasperon fog megépülni (egy hosszabb, és egy rövidebb-az állomásépülethez közel), ennek megfelelően 2 vágányt fognak elbontani, illetve az állomás Kassa felőli oldalán a rakodóvágány is megrövidül.
Holnap pedig indul Poprád (Poprad-Tatry) állomás átépítése is.
A szlovák és cseh vasutakon a váltakozóárammal villamosított vonalak állomásain is, a vonalhoz igazodva, a két átmenő fővágány eltérő táplálású. Az átmenők között a váltók feletti felsővezetékbe épített szakaszszigetelőkön áthaladó áramszedő a két különálló áramkört összekötné, ami villamos védelmi okokból nem megengedhető. Más kitérőkön haladáskor nincs áramszedő leeresztési kötelezettség. A fázishatárokon az áramszedő leengedése a más rendszerű vonalfeszültség ellenőrzés, eltérő főmegszakító-áramszedő működési sorrend miatt alakult ki, követve az egyenáramú vomtatásnál kialakult elveket, ott ugyanis segédüzemet, fűtést, vontatást kontaktorokkal kapcsoltak ki, azok erre amúgy is alkalmasak, az egyenáramú gyorsmegszakítót nem bolygatták, ha nem muszáj.
1980. február 24-én történt, hogy Garamfőnél (Telgárt) szembemenesztés/elbambulás miatt a T679-1123 és 1126 (Breznó) frontálisan ütközött. A mozdonyokat selejtezték, de a személyzet hál'Istennek túlélte az esetet.
Egyébként a szlovák főmegszakitó lényegesen hangosabb a mi mozdonyaink nagy részén lévő BBC DBTF tipusú megszakitónál.Hidasnémetiben van lehetőség hallgatni:-)
A Keletiben is,mikor megáll a Gorilla a megszokott falrengető csattanás helyett negyven centis kénköves láng csap elő az ereszkedő áramszedő és a drót között.
Hogy van ez?
Majd jól el lesz verve a masiniszták kis keze! Mert elmondtam típusismereti tanfolyamon, hogy álló lokomotívnál, pláne, ha előbb-utóbb úgyis mennek a géptérbe, kapcsolják ki a főmegszakítót előbb. Különösen a Keletiben, mert az utasriogató "kénköves láng"-gal addig nyalatják ugyanott a drótot, míg valakire rászakad a plafon és exmv is mérges lesz.
Mert nem kapcsolják ki, nincs függés, ezért is látod az ívet. Csak akkor kapcsolnak ki, ha be kell menni a géptérbe (az ajtózár függésben van vele) vagy üzemen kívül helyezik a mozdonyt.
Újabban feltűnt,hogy a szlovák villanygépeknél nem hallani a főmegszakító kikapcsolását,mielőtt lehúzza a csápot.(pl Stúrovo)
A Keletiben is,mikor megáll a Gorilla a megszokott falrengető csattanás helyett negyven centis kénköves láng csap elő az ereszkedő áramszedő és a drót között.
Kár a 149-ért én sajnálom,megbízható gép volt!Nem tudod véletlenül,hogy hol történt a tűzesete?Én bízom benne,hogy még feltámasztják!Azt sem értem,hogy a megbízható 111,132,202-t miért adták el a CD-nek?!
Megveszik a lengyelek a Dongókat?Nem semmi?Melyikeket vették már meg?
Szeretném még megtudni,hogy melyikeket selejtezték már Zólyomban,ha nem okozna Neked gondot!
Azért nem járnak át (sajnos) mert a szlovákok csak a gorillára adtak tipusismereti engedélyt a MÁV felé:
Ez így tulajdonképpen nem igaz! Š Dr. Torgyán.
Amikor előnyös lett volna az átjáró mozdonyok nagy száma miatt, még kevés 362 sorozatú szlovák mozdony volt. Ma pedig kevés gépcsere nélküli vonat van, így nincs értelme típusismeretet szerezni, illetve a 362 sorozat esetében a 350-hez hasonlóan vonatbefolyásoló gondok lennének - amit esetleg az oldana meg, ha az ÖBB 1216 sorozatra engélyeztetnék a MIREL VZ vonatbefolyásoló berendezést, mint MÁV pályán is működőképes szerkezetet.
A 162.es 140Km/h-ra képes a 163-as csak 120-ra. A 362 és a 363-at ugyanez külömbözteti meg. Azért nem járnak át (sajnos) mert a szlovákok csak a gorillára adtak tipusismereti engedélyt a MÁV felé:(
A négy gép között összefüggés van.
Eredetileg nem volt 362-es sorozat. úgy jött létre,hogy a 162-es forgóvázait kicserélték a 363-assal és igy a 363-as 140km/h-ás lett, de új sorozatot kapott-362. A 162-es a 363-as forgóvázaival már nem 140.es gép, tehát beszámozták 163-asnak folytatólagosan a gyári psz-okat követve.
"a jelen állás szerint a 376/377 Budapest és Drezda közt fog járni (nemcsak közvetlen kocsikat kap majd Budapestről), megmarad a Pannonia is"
Nahát, a Metropol megszűnte után, ha nem is Berlinig, de legalább Drezdáig/tól ismét lesz Szlovákia-Csehország útirányon át Kelet-Németországba közvetlen éjszakai gyorsvonat Budapestről?
Ráadásul olyan figurával, hogy Budapest felé Holesovice-n is, és Hl.n.-n is megáll, Drezda felé viszont csak a Hlavní-n.
Egy litkei sráctól tudom, hogy 742-es jár,de rendszertelenül. jó volt anno a 752.essel utazni:)) Neked sikerült?:)) Bgyarmatról lehet menni Kishalomra és ha szerencsés napod van, szivesen elvisznek Losoncra:)) 2x volt ilyen alkalmam,igaz nemsokszor fordulok meg ott:(
Nemigen hiszem hogy tovább viszik a drótot Besztercebányától Túrócszentmártonig, mert az összes alagutat át kellene építeni. Legfeljebb Breznó felé tudnak tovább menni, de remélem nem tervezik. Hajrá dízelek!:)
Kassán kiégve a 460 036-os:((( részleteket nem tudok.
Tegnap a HERNÁD IC-t Hidasnémetiből Kassára a 750 128-as vitte:)))
Ezt így merész kijelenteni. A jelenlegi állapotában is megtakarítást fog hozni, ha meg majd egyszer elkészül a teljes vonal villamosítása Túrószentmártonig, akkor már tényleg meg fog látszani az értelme.
Ha jól tudom a 460-asnak kicsivel nagyobb a teljesítménye és több az ülőhely is...
A helyzet hasonló az MD-hez, a motorkocsikban és a mellékkocsikban mindkét változatban ugyanannyi az ülőhely, az egyes esetekben az ülőhelyszámban az okoz eltérést, hogy mennyi mellékkocsi van besorozva, illetve Csehországban elkezdték modernizálni a mellékeket, mely során ülőhelyeket szüntettek meg, hogy ott kerékpárszállítóhelyeket alakítsanak ki.
Szia M62 001! még nem készült el a felsővezeték BBánya állomáson. Értelme nemsok van annak a villamosításnak!Ha elkészült, utána Fülek felé mennek drótot húzni:(((
Néhány kép a tegnapi Kassa-i menetről ill a kassai fűtőházban készített képeim!
tegnap Hidasnémeti állomáson, személyyel érkezik a 350 020-4 -es Gorilla
majd előfogatolt a Kassa-i menet lerobbant 20-as Nohab gépét
következzék pár kép a kassai fűtőház környékéről
'Búvár' vezállás
innentől Kosice Vychod:)
A 420-as Excelsior nemzetközi gyorsvonat élén a 163 111-8 as. A gyorsvonat Kosice-Praha hl.n.- Cheb között közlekedik, közvetlen háló- és fekvőhelyes kocsikat továbbított Frantiskovy Lazne állomásra.
128-1-es Búvár fogatolta elő a 020-as Nohabot Kosice-Hidasnémeti között!
Pontosabban Savniknál (Spiský tiavnik - 10 km-re Poprádtól) fejtette le a 362 005 a drótot, a 605-ös Dargov gyorsvonattal (amely egyébként 177 percet késett emiatt).
Szia! Az RD rövidítés RUSNOVÉ DEPO-t jelent. ez szószerint annyi, hogy géptelephely. De a Gépészeti Főnökség megfelelő. A VP azaz Vikonné Pracovisko azt jelenti, hogy Külső Szolgálati Hely. Én rengeteget utazom a Szlovákoknál. A keleti rész izgalmas! Üdv! 754 053 B.
Hát, a csehek 380-asa még odébb lösz, alighanem:-D vmi 2008 körülre ígérték az első darabot, ha jól emlékszem.
Megj.: többek között ezt nagyon bírom a csehekben, van bennük annyi kurázsi, hpogy mennek a saját fejük után, és nem a nyugati dömpingcumót veszik meg...bár, remélem, hogy a 380-as vmivel jobban startol majd, mint a pendolino
Bocs, csak a bátyám élvezkedik :S (Utálja a vonatokat) 1216osok lesznek a prágai, meg Berlin-Hamburgi EC-k élén? Ez télleg komoly??? Elfogynak a Gorrillák? :'(
Hiánypótló lista került fel a vlaky.net-re, jelesül az aktuális szlovák állomásítási jegyzék , cégenkénti bontásban (az utóbbi időben való törléseket is tartalmazza, mint pl. a komplett 121-es sorozat kivonását...):
Ha végigviszi a vonatot, akkor sem kell belőle erre a viszonylatra, csak 6 plusz tartalék, ezért írtam, hogy valszeg máshol is alkalmazni fogják őket! (Ahogy te is írtad.) Egyébként ha komolyan gondolják, felmatricázzák, mint a GYSEV! Nomeg osztrák 1216-osok a tervek szerint tudtommal nem jönnének Mo.-ra, csak így, a szlovákok által. Ezekkel együtt én hiányolni fogom a gorillákat az EC-k éléről...
Akkor azt hiszem más EC-ken is azokat használják majd, mert arra a 3 vonatpárra nem kell 20 mozdi. :-) Szlovák 1216-osok a keletiben, jó fotótéma lenne...
Már elérhető a neten az első cseh menetrendtervezet a jövő menetrendi évre (ami még messze van a véglegestől, de már valami, lehet rajta vitázni legalább!)
Minket érintő dolog az EC-k időbeni eltolódása, a jelen állás szerint a 376/377 Budapest és Drezda közt fog járni (nemcsak közvetlen kocsikat kap majd Budapestről), megmarad a Pannonia is, így pl. hajnal 2 és 5 óra között 3 vonat is indul majd Budapest felé Brnoból :)
Nagy változás, hogy Ostrava felé a Pendolino forgalmat nyomatja a CD, emiatt a Szlovákia felé tartó EC-k (3 pár) Horni Lidec-Púchovon át közlekednek majd, elkerülve Ostravát. A tervek szerint eggyel csökkentik a Kassa-Prága éjszakai gyorsok számát.
A nagy változásokat jelzi, hogy a Railtrans magántársaság RT Expressz néven kétóránként IC vonatokat indít Prága és Ostrava között, közvetlen versenyt állítva a CD-nek. Több körzetben még kérdeses az üzemeltető kiléte, bár már szinte biztos, hogy Karlovy Vary-Marianske Lázne között decembertől végre átveszi az üzemeltetést a Viamont-Vogtlandbahn páros. Több más vonalon Ústi környékén még nem eldöntött a kérdés, így akár a CD, a Connex, a Railtrans vagy a Viamont is lehet nyertes.
Tehát ami biztos, az a bizonytalanság, és az, hogy a korábbiaknál sokkal nagyobb verseny várható Csehországban.
Múlthét pénteken valamivel 3 óra után egy ilyen szlovák mozdony haladt át Kőbánya-Kispesten. Ferencváros irányából érkezett, majd a szadabjelzés után továbbhaladt Szolnok felé. Körülbelül 6 db a képen látható tartálykocsi volt mögé sorozva. Kaphatnék infókat erről a menetről? Honnan hova ment, mit szállított stb.?
Én nem ezen közlekedtem,hanem ennek a bal oldalán van egy két és félszer szélesebb és világos színű híd,amiről minden peronra lépcső vezet le.
Nics piktogram,nincs tiltó felirat,hogy ne menjen fel senki,a hátsó rész pedig le van rekeszteve keresztben valami fa tákolmánnyal,de ennek még a közelébe sem mentem,hanem a személypu felett voltam.
Én azért nem mentem föl a felüljáróra, mert feltételeztem hogy szolgálati célra épült és nem utasforgalomra- arra ott az aluljáró. Ezek szerint jól sejtettem. Párkányban vigyázni kell, ne a szolgálati átjárón a síneken át közlekedj, két rendőr azt figyelte hogy lelépek-e, így az aluljárót választottam. A fotózásból nem csinálnak ügyet, ha egyébként szabályosan közlekedsz.
Utánanézve a tervekben a következő években 9 BRcm étkezőkocsivá alakítása szerepel, továbbá 14 Bc átépítése B-nek.
Az elkövetkezendő 2 évben szintén tervben van 29 Bmee kocsi modernizálása (zárt rendszerü WC, fütés átalakítása, légkondicionálás stb.) yből az első 2 kocsi még az idén elkészülhet.
Új kocsi beszerzéséről nem hallottam (bár ettől még rendelhettek új kocsikat is).
Én ugyan nem vagyok egy szakértő, de ezen vonatok a megfelelő megfékezettség hiányábaban (141 százalék alatt) is 155 km/h-val továbbíthatóak, ami azt hiszem annyira azért nem nagy probléma :)
(ráadásul a menetrend is 155-re van írva, az általad említett vonatoknál is, a tiszta 160 csak a Pendolinok kiváltsága).
Nincs, mindegyik IC szlovák kocsikkal megy. A vonatok összeállítását megnézheted egyébként a www.zelpage.cz lapon. Bal oldalt kettints a Razeni Vlaku linkre, onnan elég egyértelmű :)
"Mert akkor már eggyel kevesebb garnitúra kell."
Igazából szerelvényenként egy-két új kocsi elég a 160-ra való megfékezettséghez, így a 10 kocsi akár elég is lenne az IC-k 160-ra való megfékezettségéhez. A csehek ezt fogják csinálni az idén érkező 26 új kocsijukkal: nem homogén szerelvényeket raknak össze belőlük, hanem szétszórják őket az összes, régebbi kocsikkal menő IC, EC vonatba (jut belőlük a Hasekbe is), hogy e vonatok meglegyenek 160-ra fékezve. Ezért jár például egy ÖBB kocsi a cseheknél az IC540-IC143 vonatokban.
Ha jól emlékszem, 12 Ft volt Losoncig és vissza, de ez nem biztos. Sajnos nem tettem el a jegyet. Egyébként nincs közvetlen vonat reggel, Somoson mindenképp át kell szállni. Új vonatra pedig mért ne vehetnék új jegyet?
Ha emlékeim nem csalnak, a 80-as években a nemzetközi jegyek olcsóbbak voltak mint a belföldiek.
Ma is megteheted, hogy elmész Somoskőújfalura, ott veszel új jegyet Fülekig. Bár ez a MÁV szerint szabálytalan, Somoskőújfalutól szlovák kalauz van, akit az ilyesmi nem érdekel.
Na igen, a régi szép idők, amikor még 11 Szergeje volt Füleknek... Mára már a maradék hat tengelyes Dongók is csak kiállítási tárgyként vannak ott, bár 3 minden további nélkül mükődőképes.
Valamikor réges-régen, még a '80-as években utaztunk úgy Fülekre, hogy Somoskőújfaluig a belföldi jegyeünket használtuk, ott pedig - pár forintért - a pénztárban vettünk kishatárforgalmi (?) jegyet. Tudja valaki, hogy van-e most is hasonló lehetőség?
A Pozsony-Kassa fővonal kezdődő átépítése kapcsán jutott eszembe:
Pár év múlva (a tervek szerint 2008-ra) ott lesz a 160-as pálya Pozsony és Vágújhely között. De mivel fogják ezt kihasználni? A Gorillák alkalamasak 160-ra, de jelenleg nincs olyan kocsija a ZSSK-nak, amivel 160-ra megfékezett vonatot ki tudna állítani (Az IC kocsik 160-asok, de a megfékezettségük kevés, hasonló a probléma mint a mi 67-es kocsijaink nagy (>120 km/h sebességű közlekedésénél). Szóval új kocsik nélkül ez nem fog menni.
Olvasva a Railvolutiont, Ruttkán készülnek új kocsik, amik alatt Siemens SF300-as forgóvázak lesznek: a hír 20 forgóvázról szól, ez 10 kocsihoz elég. Terveznek szomszédaink valami más beszerzést is?
A Laminátkán pl. nekem se tetszik, de a kocsikon speciel szerintem nem áll rosszul (max. az róható fel az egységesítésnek, hogy nem lehet már messziről megmondani melyik is a hálókocsi :) ).
A település mai neve Stakčín (196-os szlovák mező).
Az Homonna-Takcsány vonalról annyit tudok, hogy a 2. világháború alatt a vonal nagyobbik része szlovák területen maradt, de egy pár km-es szakaszt és Takcsány települést ismét Magyarországhoz csatolták Kárpátalja részeként.
(A 1943-as menetrend szerint szlovák motorvonatok közlekedtek Humenné-Stakčín között).
A környékbeli keskenynyomközű vonalak története megtalálható ezen a szlovák nyelvű oldalon, sajnos túl sokat én sem értek belőle :-((
Laminátban nekem a Beige-vörös jobban tetszik,de ettől függetlenül ez az új szín nagyon hülyén mutat rajta. A személykocsikon meg főleg. De ez magánvélemény:-)
nem tudom, az uraknak mi a véleménye, de ez az új festési séma igencsak agyonvágta az eddig tarkaságával messze kirívó szlovákokat....A gorilla még csak kinéz vhogy, de a Laminát....
Sziasztok! Segítséget kérnék! A Sátoraljaújhely-Mezőlaborc vonalról egy szárnyvonal vezet Takcsányba (ép. ideje 1909). Sajn nem tudom a szlovák nevét. Ennek a településnek mi lehetett a jelentősége ? 1941-ben nagy sürgősséggel - v.milyen okból épült itt kisvasút is. Volt (van) itt valamilyen bánya? Kis F.
Szlovák !autóútmatrica! egyhetes, 150 korona helyett 100 koronáért vagy 700 ft-ért eladó. A matrinyát márc 15-én váltottam, tehát 22-ig jó! Ha valakit érdekel, írjon: david1@freestart.hu !
Hétvégi síelőknek ideális, mi is ezért váltottuk, csak mi egy napra mentünk!
Köszi Mindkettőtöknek, de közben az ÖBB-s menetrend alapján meg is terveztem a túrát. Nem Szlovákián keresztül megyek, hanem Bécsen át, és így mindkét helyen tudok fotózni!! -:) 6.47-kor indulok az EUREGIO-val, és 21.22-kor érkezek szintén az EUREGIO-val.
Nagyon köszönöm a tippet! Azt hiszem Brno-t sem hagyhatom ki. Meglátom, hogyan érek ki időben. Igazából úgy lenne jó, hogy nagyon korán elindulni, és későn érkezni. 1 napba bele kell férnie a túrának. Mit javasolsz? Úgy nézegettem, hogy ha Komárnoból felmennék Érdekújvárra, akkor lenne esélyem.
Fantasztikus képeid vannak, úgyhogy Brnonak szerepelnie kell az úticéljaim között. -:))
meglehetősen sok fotózásra érdemes vonat van, hiszen erősen érződik, hogy határállomásról van szó. Ausztriából bejön Taurus és Sissy emeletes ingával és EC-vel, Szlovákiából Gorilla, 560-as motorvonat, a helyiek közül pedig gyakran látható 731, 742, 810, 842, M131 (áprilistól hétvégenként), 230,240 tehervonattal (ezek inkább csak a rendezőn és a depóban), 210, 242, 362,363, 560, Pendolino illetve mivel a környéken pályépítés is van, előfordulhat mindenféle építkezős szerelvény is.
Fotózni lehet szinte korlátozás nélkül, nagyon sokan teszik is Csehországban, ezért ott ehhez hozzá is szoktak.
Hozzád fordulok, mint szlovák és cseh vasutak ismerőjéhez ( -:) ):
Szóval szeretnék majd körülnézni Breclav-ban, ami ha jól nézem a térképet, már Csehország területén van. A kijutást pedig Pozsonyon vagy Bécsen keresztül tervezem. Nem is ez a lényeg (bár ezzel kapcsolatban is szívesen veszem a tanácsot), hanem az, hogy érdemes-e kiruccanni oda? Milyen vonatok vannak ott, ami fotózásra érdemes? Gorilla, cseh Laminatka, Persing, stb. Illetve milyenek a csehországi fotózási körülmények? Szólnak-e, vagy nyugodtan lehet fotózni. Azért Breclav, mert az talán 1 nap alatt megjárható Győrből, és anyagilag sem megy rá a gatyám. -:)
Sziasztok! Lehet nem ide vág, de nem tudtam hol feltenni ezt a kérdést. Tudja valaki, hogy Szlovákiában elfogadják-e a nemzetközi diákigazolványt vasútra vagy buszra? Fontos lenne... Előre is köszönöm!
> Az első motorkocsik (810 656 és 812 051) már az új színterv szerint lettek lefestve, őket néhán személykocsi követi, mozdonyok közül márciusban az esedékes javításon részt vevő 350 011 és 754 033 kapja meg az új színeket.
Igen, az Eurotakthoz való illeszkedés miatt. Így legalább az EC175 is emberibb időben érkezik majd haza, mostanában ha távolról jövök haza, inkább a Hungáriát választom emiatt.
Az EC278/279 továbbra is kilóg, a szlovákok szeretnék ha Galántán és Malackán is megállna majd.
"az EC170/171 és EC174/175 korábban közlekedik majd, Budapestről az indulás várhatóan 5:55 és 9:55 lesz, ehhez hasonlóan az érkezés 18:26 és 22:26. "
Kíváncsi vagyok, hogyan alakul át majd az egész Hamburg-Prága-Budapest/Bécs EC vonal menetrendje. Jól sejtem, hogy a 2 órás ütem el lett tolva egy órával?
Most nem kap közvetlen kocsikat Budapestről, csak annyi van vele, hogy vasárnaponként Párkányig jár.
Régebben egyébként vitt a Dévény pesti kocsikat is, a megboldogult Bem gyorsvonaton voltak Bp-Cheb kocsik, ezek mentek Pozsonytól emlékeim szerint a Dévénnyel.
Ez a Devin nevü éjszakai gyorsvonat, mely jelenleg Pozsony és Cheb/Frantiskovy Lázne között jár. A tervek szerint ilyen viszonylatra a jövőben is visz majd közvetlen kocsikat, de a fő irány Drezda lesz (közvetlen kocsikat nem csak Budapestről gyüjt majd, hanem Kassáról, Zólyomból és még az is lehet, hogy Bécsből is).
ide is egy kis menetrendi pletyka (Magyarországot érintő része) :)
az itt leírtak erősen terv állapotban vannak, a megvalósulási esélyük egyenlőre nem megjósolható, de az 100% hogy nem pont így fog kinézni a december kiadandó menetrend. az adatok nyilvános (külföldi) forrásból származnak.
az EC170/171 és EC174/175 korábban közlekedik majd, Budapestről az indulás várhatóan 5:55 és 9:55 lesz, ehhez hasonlóan az érkezés 18:26 és 22:26.
374/375 Pannonia, nem várható nagy változás, viszont lehetséges, hogy a nyári szezonban plusz vonat közlekedik Pozsony és Bulgária közt 1374/1375 számban, hetente 5x
376/377 részletesen az osztrák topikban, a vonat Pozsony és Drezda közt fog közlekedni, közvetlen kocsikkal Budapestről/re
394/395 Urpin, itt elég zavaros a helyzet, még bármi lehet, az is, hogy a vonat csak Fülekig/től jár majd
IC536/537 Hernád: Kassa felé kb. 3 órával később járna, Budapest felé kb. 1 órával később. A nyári szezonban a vonat végállomása Keszthely lenne Budapest helyett
IC1536/1537: a Rákóczi után (Budapest felé az előtt) közlekedő IC vonat, Budapest és Poprád között, csak a téli szezonban
Igen, kb. 2010-1-re homogén lesz az állomány, addig viszont átmenetileg még színpompásabb lesz.
Az átfestési akció természetesen nem vonatkozik a Cargós járművekre, illetve a magánüzemeltetőkre (bár a BRKS is egyre kevésbé színes, már Dongókat is elkezdtek kékre festeni).
A szlovák személyszállító vasút (ZSSK), a megújulás jegyében új színtervet készített járműveinek. Az elkövetkező években folyamatosan festik majd át az érintett eszközöket, melybe beletartoznak a személykocsik, mozdonyok, motorvonatok.
Az első motorkocsik (810 656 és 812 051) már az új színterv szerint lettek lefestve, őket néhán személykocsi követi, mozdonyok közül márciusban az esedékes javításon részt vevő 350 011 és 754 033 kapja meg az új színeket.
A színösszeállítás: felül szürke, középen vörös (kb. mint a mostani IC kocsi színezés), majd fehér sáv, végül alul ismét szürke.
Megszűnik a szín szerinti megkülönböztetés is, az egyetlen kivétel a 460-as motorvonatok lesznek, melyek egyenlőre zöldek maradnak.
A mellékelt kép éjszaka készült, ezért annyira nem látszanak a színek (és mellé egy fikció Gorilla) :)
Február 27-től kb. május közepéig felújítás miatt a selmecbányai alagút le lesz zárva (itt legutóbb 1982-ben volt nagyobb karbantartás), azonban nemcsak ezen a szakaszon, hanem a teljes Selmecbánya (Banska Stiavnica)-Felsőbesenyő (Hronska Dúbrava) vonalon autóbuszokkal pótolják a vonatokat.
Ők se kapásból jutottak el ide, hogy ilyen legyen a jegyük, kellett hozzá egy hosszú folyamat (bár a MÁV-énál azért rövidebb).
Meg azért, hogy a gép se jelent mindent: ma 10 percet töltöttem Füleken a pénztárnál, pedig csak egy sima Pozsony - Karlovy Vary jegyet vettem :)
A cp-nek elvileg ugyanaz az adatbázisa, mint az idos-nak, különbség csak annyi, hogy a felület szlovákul van :) és az "angol" verzióban kevesebb minden van lefordítva.
Szlovák jegy: én is ezzel ostromlom a "hozzáértőinket", hogy tessék! Igy kéne kinéznie egy menetjegynek. Semmi felesleges, vagy hiányos infó. Frappáns, érthető és áttekinthető!
Úgyhogy hatalmas puszi a ZSSSK-nak! :-)
Szlovák menetrendi kereső: ha jól látom, gyakorlatilag megegyezik az idos.cdrail.cz-vel, amely szintúgy a kedvencem.
TLD butikokban keresd! Pl. Tarajka, sikló vá, Kőpataki-tó, lanovka pályaudvar. Én személy szerint a Lomnici csúcsi büfében leltem rá.
Tavaly Tarajkán vettem potom 20 SK-ért egy 1987-es kiadású erőteljesen szoci izű, de igen szinvonalas lanovkás könyvecskét. Sajna idén már nem volt belőle. Lehet, hogy én vittem el az utolsót...?
Óóó! Fincsi lehet! Hó végén megint kiruccanjak arrafelé?
Mikor is van ez a tolatós menet?
Más:
Odakünn kapható egy TLD gondozásában megjelent DVD potom 99 SK-ért "Príbeh jednej lanovky" címmel. Ez egy dokumentumfilm a lomnici lanovkákról, magyar feliratozás is választható a főmenüben. Gyönyörű és archiv felvételek, főként a Lomnic - Kőpataki öreg kabinosról.
Korábbi rémhírterjesztésemmel ellentétben nem selejtezték a 420.966-os psz-ú CKD EMU-t, igaz, üzemképtelen. Helyi vasutasokból kifacsart infó szerint CKD EMU-k már csak nyáron, július eleje és augusztus vége között közlekednek. Illetve télen, üzemi menetben, amikor a Freza-t tologatják havat köpködni:
Aranyos történet vala a legutóbbi felvidéki utamon, amikor 21:04-kor a csacai túrámról visszaértem 812-vel Lomnicra, a kedvenc helyi éttermemben megvacsiztam, s mire végeztem, már réges-rég elment az utolsó tuja Ótátrafüredre. Kijöttem, és az áldott tátrai csendben a közeli fénysorompó kolompolására lettem figyelmes. Na, sebtiben állvány összerak, fotogép élesít, és HB csak vár, csak vár... Hátha jön egy jó kis szaftos üzemi menet. Eltelt 15-20 perc, a fénysorompó kolompolt, de nem jött semmi. Szép lassan, de felkészülve a visszarohanásra, elbattyogtam a szállásig. Sajnos csak a fénysorompó ragadt be az utolsó vonat után. :-)
Ezek a Wagon Service Travel kocsijai, tavaly futtottak pl. a Bécs-Passau közti Erlebniszugon, idén többek között eddig Róma-Katowice chartervonatban is voltak.
A bécsi ER vonatokat felosztották egymás közt a kiegyenlítés miatt, a sprinterek Herkulessel járnak, a napközbeni "sima" ER vonatok Búvárral, a kihasználatlanabb időszakban és Gänserndorf fele meg osztrák motorkocsik.
Az, hogy IC kocsik járnak ki, az az osztrákok követelménye volt, mert a tavaly használt Bc kocsikat már nem szerették volna látni, és ez felelt meg a minőségi követelményüknek. Egyébként szívesen látták volna a 840-es motorvonatokat is, de azokra másutt volt szükség.
Az, hogy IC kocsik járnak ER forgalomban, viszont némi minőségemelkedést jelent belföldi forgalomban is, mivel így a közvetlen személyvonatok révén Komáromba és Párkányba is elmennek.
Ja, erről jut eszembe: a mai nosztalicskás Valentin-napi különvonaton volt egy ZSR szalonkocsi. Persze hülye fejemmel nem írtam fel a pályaszámát. Festésre megegyezett a BUDAPEST étkezőkocsival.
Akkor nem is éri meg az IC, ha kell rá pótjegy. köszi
Pozsony-Bécs között nemzetközi forgalomban az IC-k díjszabása ugyanaz. Másrészt az IC a Westre megy, a sima vonat meg Südre. A két vonatnak más a szerepe: az IC a nyugati csatlakozásokra hord rá, míg a többi vonatnak inkább elővárosi szerepe van.
A múltkor nézegettem a szlovák menetrendben. Az a vonat visz kocsikat Magyarországról, Ausztriából és Csehországból Lengyelországba, Ukrajnába és Oroszországba is.
Hány perc az út vonattal Pozsonyból Bécsbe? Több útvonal van?
Több útvonal is van, az egyik vonal vonatai Ligetfaluból (Petrzalka) indulnak, és Parndorfon keresztül a Südbahnhofra érkeznek. A főpályaudvarról Dévényújfalu-Marcheggen át szintén Wien Südre mennek a vonatok, ezen a határátmeneten vannnak vonatok Gansendorfba.
Petrzalka felé villanygépes ingák járnak, általában Taurussal, meg itt megy a napi 3 IC is a Westbahnfhofra.
Marcheggen át vagy Búvár plusz szlovák szerelvény, vagy (most már) Herkules +CS inga jár át, illetve van 5047-es motorkocsikkal is vonat.
Terjeszkedik a szlovák BRKS magánvasút, 14 dízelmozdonya mellett immár 1db 230-as és 2 db 182-es villanymozdonnyal is rendelkezik.
Kelet-Szlovákiában is új fuvarokat szereznek, 1 pár vonatot mától ők továbbítanak Palocsa és Enyicke (Plavec és Haniska) között, 3 géppel (a Cargo ezt egy 131-es párral oldotta meg), a dolog további érdekessége, hogy Palocsáig lengyel magánszolgátató viszi a vonatot, a ZSSK-tól vásárolt 140-essel...
Rövid verziót a balesetekről ezen topik 269-es és 270-es hozzászólásainál találsz:
gwválasz | megnéz | itt a könyvjelző 2005.06.19 19:31:50 (270)
Akkor jöjjön a másik, ha még érdekel:
350 010- 1977.06.28.-án a 271-es számú Meridian gyorsvonatot vontatva (Pozsonyban) kisiklott, mindössze a vonat utolsó kocsija maradt a síneken. Élt összesen 2 évet.
350 009- 1989.11.10-én a 372 Balt-Orient Expresszvonatot vontatva utolérte a 9622 számú személyvonatot Nové Kopistynél (Roudnice és Lovosice között). A személyvonat 460 081+082 villamos motorkocsik által hajtott szerelvény volt, a 081-est két mellékkocsival együtt szintén selejtezték és szétvágták.
A Magyarországra került két BN 60 típ., normál (1435 mm) nyomközű, kéttengelyes, diesel mozdonyokról van-e valakinek infója? Egy régebbi CKD könyvben láttam egy listát amely szerint ebből a fajtából 2 db 1952-ben Magyarországra került, csak azt nem írják, hogy hová.
Nagyon szép képek, csak nagyon rég jártam arra és nem sok minden dereng. Tudnál írni élménybeszámolót, hogy melyik kép hol készült és a különböző szerelvények merre járnak? Köszönöm!
Klassz út lehetett, látom sikerült elkapni a Bobinát is (egyébként a héten egy beugrott Púchov és Horni Lidec között is, így újra láttak Csehországban 140-est menetrendszerinti vonattal).
A 2007-es menetrendváltástól várhatóan Zólyom és Besztercebánya között 560-as motorvonatok fognak közlekedni, fél-, illetve csúcsidőn kívül órás ütem szerint (bár ez még eléggé terv szinten van).
A 750 377-nek még 2004-ben volt balesete, az egyik vezetőállása selejtes, a másikat a 365-ös kapta meg, de ha jól tudom még nem lett hivatalosan selejtezve!
A bordó tetős az 753-as, azt nem kérdezted :)
A 753 147 szintén még 2004 júliusában balesetezett, Zólyomban várja sorsa valamilyen irányba való fordulását.
A 111, 132, 202, 204 elköltözött Csehországba, a többi rendben jár.
A 149-es tűzesetéről nem is tudtam,pedig Somoskőújfaluban lakom.Hajtó Bálint honlapján láttam egy jópár képet,amik Zólyomban készültek.Ott láttam felaprított,selejtes és kiégett Búvárokat.A legtöbb kék színű ,de bordók is voltak köztük.
A 149-es egyébként hol égett ki?Nagyon súlyos?Pedig jó gép volt.
Konkrétan nem láttam régen:110,111,132,202,093,094,128,182,198,271 és 272.sz gépeket.
Még nem selejtezték őket, ott üdül 770 026,029,052,053,054 és a 771 022 Füleken. A 771 022-t kivéve mindegyik müködőképes, viszont igény és főleg akarat nincs már a közlekedtetésükre.
Emiatt jár a Somoskőújfalura közlekedő tehervonatokkal a losonci 752 041 vagy 047 illetve valamelyik 751-es (Pelsőcről decemberben jött Fülekre a 751 036).
Ha engedéllyel akarsz bemenni, akkor írni kell x címre, be kell fizetni y koronát, és elküldik az 1 évig érvényes engedélyt.
Ha engedély nélkül, akkor egyszerűen besétálsz és kész. Most nem tudom, hogy én vagyok-e különösen szerencsés, de eddig (majdnem) végigjártam az összes szlovák és sok cseh fűtőházat, de még soha sehol nem volt gond, hogy nem volt engedélyem (tudom ugyan, hogy másoknak más tapasztalatai vannak).
Szlovák vasútak szakértői: információim szerint az Erzsébet-híd (közúti híd Komárom és Komárno között) közelgő felújítása miatt személyvonati mozgás várható a hídon, tehát a tehervonatokon kívül lesz személyvonat is. Remélem nem szlovák Bz. Ezt az értesülést meg tudja valaki erősíteni?
Hát, szlovákiában nem sok IC van, a vonatok nagy része gyorsvonat (Jó, azokat nálunk már rég IC-nek hívnák, és elég sok gyors megy IC minőségű kocsikkal is)
És gondolom az IP hátránya ott is érvénes lenne: minden IP egy személyvonati menetvonalat vesz el a mellékvonalon, amire szükség van. Lásd itthon a 135-ös vonalat, ahol személyvonat helyett kellett berakni az IP-t, az egyik járatnál mindennapos az utaslemaradás...
afféle szlovák Interpici utánérzés. csak éppen rájöttek, hogy Ausztriába úgyse engedik be őket, belföldön meg nincs kereslet rá, így maradt a proto egyedül.
ha érdekel valakit, itt egy 812-es átalakítási lista (a xx8-as gépek elvileg luxus verzióra tervezett gépek légkondival, IC ülésekkel stb., de csak a 008 valósult meg).
:)))))))))))) Jaj, bocsánat! Én néztem félre, pont a betett képem után jött a kérdés, nem néztem az előzményt. Természetesen nem Kő-Felsőnél, hanem Poprad Tatry állomáson vagyunk ;)
Kösz a térképet, de melyik kép tartozik hozzá? Mert a berakott képeken egy szlovák motrovonat látható, valamint a fekete-fehér kockás peronszegély, ami nálunk nem jellemző, megy egy nagy épület a vágányok felett keresztbe. Érdekes módon nem találkoztam még ezek egyikéve sem Keleti és Kőfelső között. Régen jártam már arra? :)))
A Közlekedési múzeum pénztárában (Az állomással majdnem szemben van a múzeum, a volt darabáruraktárak helyén. van némi cuccos. Leporellók, képeslapok. Videókazettát is láttam. Mellesleg a múzeum is megtekinthető (40 Sk+20 Sk a fotózás) 2/3 részt autók, 1/3 részt vasúti relikviák, meg néhány vasúti jármű a szabadtéren. Az anyatopikban írtam erről részleteket.
Elnézve a decemberben kiadott menetrendet a közlekedés eddig sem volt túl jó. Összesen 5 vonatpár, amelyből 2 a reggeli, és 3 a délutáni csúcsidőben közlekedett, hétfőtől szombatig.
Visszakerestem az1990/91-es csehszlovák menetrendben: Ezen a 14 km-es zsákvonalon, akkor napi 14 (!) vonatpár közlekedett.
Nem sokáig bírta. :((( Miért kellett bezárni, amikor olyan drága a gázolaj? Ha a járművek nem voltak öregek, akkor még mehettek volna, ha meg öregel voltak, akkor úgyis kell helyettük buszokta venni.
Ez az eddigi legutóbbi Skoda mozdony, a 163-as sorozat utódjának tekinthető. Univerzális mozdonynak készült, gyors- és tehervonati szolgálatra. Az első prototípus 1994-ben készült el, egy darabig a CD-nél próbálták, de végül nem rendelték meg. Ezután a két protót az SD-KD vette meg, majd rendelt további két mozdonyt, ezek 1999-ben készültek el.
A Tatranské lanové dráhy, a.s. 185 millió koronáért megvásárolja a ZSSK-tól a Magas Tátrában található drótkötélpályáit. A TLD egyébként már 2004 óta üzemelteti azokat. ZSR, ZSSK és CD arcképes igazolvánnyal rendelkezők továbbra is kedvezményes jegyet válthatnak.
Na igen, jó is az amikor az első vágányon átdönget a "kopasz" tehervonattal, miközben az utasok épp másznának át az érkező gyorshoz, vagy hogy a gyorsvonatok nem férnek be az állomásra, ha egyszerre érkeznek :)
Több kocsihoz kevés lenne a kraft (pláne, hogy az első osztály már klímás), a nyáron többször is volt 8 kocsis a vonat, de ahhoz már 2 dízelmozdony kell (és abból az osztódás óta nem dúskál a ZSSK).
Pedig jól láttad. Ott az emberek nem a hetihetes előtt görnyednek cigarettaködbe burkolózva, teszkógazdaságos szalonnát zabálva, hanem rendesen hágják a hegyeiket. A Horehronyec elég zsúfolt vonat oda- és vissza egyaránt, de úgy vettem észre, hogy némely állomás peronhossza miatt nem lehet hosszabb, mint 5-6 kocsi. Pl. Henriktelep (Chvatimec, a Feketebalogi Kisvasút végállomása - igaz, ott csak május 1-től szeptember közepéig, a kisvasút üzemidejében áll meg a Hh)
Sziasztok! 29.-én vonatoztam egyet Szlovákiában . Fülekről indultam 8 27-től a "Sitno"-va, majd Zólyomban átszáltam a Pozsonyból-Kassáig menő "Horehronec"-re, ami talán az egyik legszebb és ha jól tudom a normál nyomtávu vonalak közül a legmagasabban vezető szlovák vasútvonalon jár(Besztercebánya-Breznóbánya-Dedinky -tó). Tudja valaki, hogy hány méteren van ennek a vonalnak a legmagasabb pontja? Gyönyörű havazás volt végig a mesés havas tájon. Kassáról az "Ipel"-lel jöttem Fülekig amelynek egész jó csatlakozása van Somoskőújfalu felé. A nagy hó ellenére egész pontosak voltak a vonatok. Egyedül Horehronec hozott össze kb. 25 percet, de ezt is annak köszönhetően, hogy Zólyomról 20 perc késéssel indultunk. Ha jól láttam a szembejövő besztercebányai személlyel volt probléma mert előfogatolva késve jött. Ami meglepett, hogy a vonat tele volt hátizsákos síelőkkel. Tudom nehéz a hazai helyzettel összehasonlítani az eltérő adottságok miatt, de a hazai síelőkről nehezen tudnám elképzelni, hogy vonattal menjenek többnapos síelésekre. A Képeken (ha sikerül beillesztenem) a Horehronec látszik a Dedinky-tó környéki szakaszon.
Igen, ez az a BRKS :) És tényleg busz SEM lesz. Mondjuk állami támogatást nemigen kaptak, és piaci alapon nem tudták eltartani magukat. A jövőben tehát kizárólag a teherszállításra koncentrálnak.
Valahol Pozsonyban laknak, azt hiszem valahol a Vychod depó felé.
Kishírek:
- 121 001 (E496.101) elhagyja Szlovákiát, továbbiakban Lengyelországban koptatja a síneket, több társához hasonlóan.
- a Tátrai Villamos Vasúton immár az összes jármüvön van jegykiadó automata, illetve három állomáson is elhelyeztek ilyet, a jegyváltás megkönnyítésének érdekében
- a 140-es sorozatú villanymozdonyok az idei menetrendben nem csak egy pár gyorsvonatot (332/333 Goral) továbbítanak Lengyelország felé, hanem munkanapokon egy személyvonatpárt is Zsolna és Rózsahegy között (7852/7857)
Ma Kassán jártam, megvettem az új szlovák menetrendet. Selejtújhelyről kishatárjeggyel utaztam Slovenské Nové Mestoig, onnan személlyel, a 44-es Pantográffal az élen. Visszafelé a 8807-tel jöttem, ami meglehetősen hosszú szerelvény volt (2 Pantográf összekapcsolva). Így is tömve volt, ennyi emberrre nem számítottam. Indulás előtt már egy órával benn állt, pontos és tiszta volt, szóval a szlovák vasútban ismét nem csalódtam.
Jöjjön néhány kép sajnos nem a legjobb minőségben :-(
A nemrég megjelent gorillás könyv szerint van mit behoznia. Mindegyik gép 5 millió km körül jár, ennek meg még csak 3,5 van. (Otthon megnézhetem pontosabban, remélem, hogy nem írtam nagy hülyeséget - az arány viszont stimmel)
Megnyugodhatsz, mivel az én engedélyeim ebben az évben jártak le. Már tavaly is 2 engedélyt adtak ki de gyakorlatilag a ZSR-es semmire sem volt jó. ZSSK -t viszont mindenhol elfogadták.
Egyébként sok helyen fogják kérni ,meg szokták is kérni. A keleti részeken talán kevésbé. Kivéve a határállomásokat.....
Beszerezni lehet nekem könnyebb volt mivel itthon a vasútnál dolgozok. Egy kérelemet írtam nekik, mire válaszoltak. Küldjem el nekik a mozd. vez. jogsim, és az orvosi engedélyem fénymásolatát. Ez utóbbi arra kell mivel náluk az engedély nem egy lehetőség amellyel vagy megendedik a belépést/fotózást, hanem kötelező jelleggel bír. Így biztosítják be magukat, hogy te jól látsz, hallasz.
Zólyomi vontatáson találkoztam olyannal, hogy mondták itt nem engedik a fotózást (a strojmajsternek rossz hangulata volt épp...) mire elolvastattam vele az engedélyt : belépési és fotózási engedély (-és nem lehetőség ).......
A homonnaiban sem fogsz csalódni. Én két éve voltam, papír nélkül, és a főnök vitt körbe. Hasznos az ilyen kalauzolás, különben fogalmam sem lett volna, hogy a csarnokban álló, kopott 810-es Mátyócnál szolgált a széles nyomtávon, és akkor szerelték át normál nyomtávra, Homonnán.
Fütőházba a ZSCS engedélye kell (kivéve a poprádiba, mert az a ZSSK-é), ha jól tudom valami 30 koronáért mérik a papírt, a forgalmi és az állomási területek viszont már a ZSR fennhatósága.
De olyan komolyan nem veszik mint itt, én a homonnai kivételével végigjártam az összeset, de még sehol se kérték.
A szlovák/cseh vasutak jelzési utasítása (D1) kellene elektronikusan pdf formában. A neten keresgéltem. Eredmény 1 azaz egy darab website a cseh jelzési utasításról. Ha valaki netalán a fent említett formában talál azt kérem küldje el nekem!
Modellborze van Pozsonyba is de inkább az autómodellezok vannak tulsulyban ezeken. Van persze vasútmodell téma is de kevesebb, ill . nem olyan mennyiségben és minoségben. Általánosságba véve ezekn a borzéken tobb az ugyeskedni próbáló"modellezo " mint a valódi.
Pozsonyban nézz be a Spitálska 32-be . Az egy modellbolt,de fogsz találni néhány dolgot. Ha több időd van Prágában havonta vannak vasúti tematikájú modellbörzék. Na azok ott vannak a topon......
Ilyenrol eddig nemtudok. Lehet néha kapni állomásokon néhány dolgot mint. pl. a múzemvasut gépeinek leporello szeru kiadványai, vagy egy-egy képeslapot de ennyivel van ennyi. Legtobbet a vasutmodellezok - Pozsonyiak vagy Komáromiak mozgó terepasztal kocsijában lehet találni. Itt vannak konyvek is, trikók is stb.
Az első személyel (164/6301, Fülek indul 4.48) akartam jönni, ami a Polana-tól csatlakozik, de idéntől, gondolom a vissza irány, az új Hatvan-Miskolc személy miatt már nem jön át Somoskőújfaluba, csak Siatorska Bukovinkáig jár:(
Viszont így a gyaloglással együtt lehet, hogy ugyanakkor érnék Salgótarjánba, mint a Zr395 Zólyom-Bp. és a hajnali sötétben lehet, hogy inkább ez utóbbit választom.
A cseh Pendolinók szolgálatba állásával kevesebb Gorilla jár majd át Csehországba, így többet fognak járni belföldi gyorsvonatokkal, illetve 2 személyvonatpárt fognak továbbítani Hidasnémetibe/ből.
Köszi szépen a tanácsokat, jól jöttek. Eddig csak egyszer voltam Kassán, akkor szerencsém volt nekem is, mert többnyire tudtak magyarul. A jövő hét még fősulis hét, majd csak utána tudok felmenni (remélem addig nem kapkodják el).
miután leszállsz a vonatról, legyalogolsz a főútra (vagy 50m lefelé), ott jobbra, kb. 2 km a határ, és már csak pár lépés a buszmegálló. de miért nem jössz át Somoskőújfalura vonattal? A szlovák kalauzt nem fogja izgatni, mivel mész tovább, a magyar meg csak Somoskőn száll fel.
Van esetleg valakinek közvetlen tapasztalata közületek, hogy Siatorska Bukovinka megállóhelytől Somoskőújfalu, országhatár (a salgótarjáni 11-es helyijárat végállomása) milyen messze van és milyen az oda vezető séta (pl. erdőn át, falun át, stb.).
Vigyázz, a menetrendkönyvet Kassán sem a pénztáraknál árulják, hanem az egyéb ZSR dolgokat (esernyő, bögre, stb. is árusító irodában , ami egyben közlekedési szövetségi bérletpénztár is lett.
Az egyetlen hely, ahol hétvégén vehetsz napijegyet a városban! A múltkor hölgy tudott magyarul is. Legutóbb hétfőtől vasárnapig naponta 7.30-12.00 és 12.30-17.30-ig volt nyitva ez a kassai iroda. Az állomásépületben bent, ha a vonatoktól jössz,akkor a csarnokban, a csarnok túloldalán, jobbra, közvetlenül a jobb oldali kijárat elérése előtt.
Vágányzári munkálatok miatt dec. 13-21-ig a Hatvan - Miskolc személyvonatok csak Fülekig illetve Bánrévétől közlekednek, Feled és Rimaszécs között vonatpótlózás lesz.
Megvettem az új menetrendet, és benne van, hogy a 70-esen több személyvonat megy ki Érsekújvárig, Párkányon át. (pl. a 8.55-s zónázó, a Nyugatiból.) Nemrégen rákeresek az elvira.hu-n, és ott a 8.55-s csak Szobig közlekedik. (de egyetlen személyvonatot sem ismer az elvira a Budapest-Párkány viszonylatban.)
Na most akkor szerintetek melyik érvényes holnaptól?
Sziasztok! Ma vonatoztam egy kicsit Szlovákiában mert délelött amikor Füleken próbáltam menetrendet venn azt mondták csak Losoncon lehet kapni, így délután immár tömegközlekedve megjártam Losoncot is. Oda busz vissza vonat Somoskőújfalutról. Miután sikeresen megvettem a menetrendet vettem egy Új Szót, amely mai számának melléklete a teljes!! szlovák vasúti menetrend volt. Ez utóbbit szívesen felajánlom annak aki egyébként nehezen jutna igazi menetrendhez és megelégszik ezzel az újságpapírra nyomott változattal. Visszafelé Fülekről induló BZ-n kezdetben 9-en voltunk, de Somosig csak én utaztam.
Rajz található minden mennyiségben, elolnézeti is van, majd beviszem a épbe és kuldom, van kulonben teljes fém modell is az ára viszon kb a 3x. a mugyantának, ha érdekel utánnanézek.
Attól fugg, HO vagy TT -ben akarod készítteni, mert sok munkától kíméled meg magad, kapható jó minoségui mugyanta karoszéria forgózyámolymaszkal + uzemanyagtartállyal. Ára postakoltségekkel kb 9400Ft.
Valamelyik hétre akkor betervezek egy kassai utazást. Lehet hogy Hidasnémeti felé megyek ki, arrafelé még nem voltam. Még jó, hogy van Miskolctól 5 eurós viszonylati kedvezmény, így nem sokkal kerül többe, mintha a Pantográffal mennék fel szlovák teljes áru jeggyel :-)
Lenne pár kérdésem: kapható-e már Szlovákiában az új menetrend?
Az ára kb hány korona lehet?
Sátoraljaújhely környékén lakom, a 190-es vonal állomásain be lehet-e szerezni, vagy messzebb (Kassa) kellene utaznom érte? Azért kérdezem, mert tavaly a két ünnep között S.újhely gyártelepen érdekődtem, de nem tudtak adni (lehet, hogy nem is árultak?).
A jól sikerült év eleji osztozkodás után most megy a "korrekció", a személyszállítás nemrég vásárolt (vissza) négy 750-es Búvárt a Cargótól, most 3 db 240-es Laminátka tér vissza a személyvonatok élére.
Az új menetrendben az eddig Párkányig közlekedő vonatok érsekújvárig fognak járni. Ezek is EU regio vonatok lesznek, és lesz Párkányban gépcsere, vagy a Szili el tud menni Érsekújvárig? Visszafele ingában jön, vagy rááll az elejére a gép? Ha szlovák lesz a gép, az tudja ingában hozni?
Vasutas dolgozók és családtagjaik szabadjegye Európa országaiba. Olaszország az egyik olyan volt, ahová a hozzátartozók is 100%-od kedvezményt kaptak. Ezért nagy kár, hogy kilépnek.
Jaj, ez ugye nem azt jelenti a vlaky.net oldalon, hogy az olasz vasút kilép a FIP egyezményből?
"FS Trenitalia končí vo FIP 14.11.2005 15:10, Autor: Addams Diskusia: 26 FS Trenitalia k 31.12.2005 končí svoje členstvo v zdruení FIP. Po tomto dátume nebude na tratiach v RFI (FS) iadny doklad FIP uznaný za platný, bez ohžadu na platnos? uvedenú na doklade. Kto chce navtívi? Benátky, Rím, Miláno, či Sicíliu by tak mal urobi? čo najskôr, pretoe lístky FIP s nárokovos?ou z roku 2005 je nutné poadova? iadankou odoslanou do 18.11.2005, príp. do 30.11.2005 s podpisom vedúceho organizačnej zloky za dvojnásobne spisné osobne vo výdajni FIP."
Mennyivel jobban csinálják a szlovákok, hogy nem selejtezik az öreg gépeket, hanem felújítva túladnak rajtuk és nem ócskavas árat kapnak értük mint a csehek...
Ostravában a 18x-eket selejtezgetik mostanában, Ústiban pedig a 12x és 141-eseket (kinek mi van). A végén úgyis mindegyik találkozik Ceska Trebovában...
Ha kijossz a Fopályaudvarról és elindulsz a jobbkézre eso betonkeríttéseel párhuzamosan, ami egy kisebb dombocska tetején húzódik, elballagsz a városi autóbuszok megállójn, mindig csak párhuzamosan ezzel a keríttésl , kiérsz egy forgalmas útkeresztezodéshez de nemkell rajta átkelned, hanem bár a keríttés már eltunik de találsz egy impozáns épuletet, ezt megkerulod,- a járdán maradva továbbra is, gyalogos feluljáróhoz érsz de továíbbra is jobbra tartasz, mignem meglátsz egy vaskaput és mogotzte lépcsot, ezek vezetnek a muzeumhoz- ami lényegébe a kezdettol fogva kovetendo betonkerítés tuloldalán található. A lépcsok elején azthiszem kinn van a tábla is hogy Múzeum Dopravy .
Sejtettem, hogy a BRKS lesz a vevő, de akkor biztos nem Záhorská Ves felé akarja őket üzemeltetni. Hiszen oda a két háromrészes vonat sok lenne. Esetleg elnyertek valami regionális megrendelést?
Friss (nemhivatalos) hírek szerint a szlovák Cargo 4 darab Búvártól (750) válik meg, melyet egy meg nem nevezett, valószínűleg Szlovákiában működő magánüzemeltető vesz meg.
valahol még korabeli fénykép is van a Rozsnyói régi állomáson várakozó Aranyvonatról- jó lenne megtalálni de egyenlore ugy néz ki hogy a tobségi nemzethez tartozó rokonaink elvitték, és vagy túladtak rajta- a jobbik eset volna , vagy megsemisítették.
Sajna egyenlore nem volt szerencsém ezt felfeezni, amit viszont elég gyakran láttam az ugy kb felé egy hosszu tehervonet Dobsina felol - tobbszor találkoztam a 751 - Bardotka vontatta szerelvénnyel a a Rozsnyóba betéro foutról- jókora kanyar - lehet azt látni, ill. szembe jon itt a vonat.
a T 678- voltak a tehervonati gépek tehát gozfutés nélkul, a T 679 pedig a személy ésgyorsfolgalmú gépek jelolése volt. Az uzemanygtartály a T 678 egyszerubb nincs a goz eloállításához szukséges 2-3000l víz cipelésére kulon rész. Amúgy a két gép nagyon hasonlítt, és elso ránézésre nehéz megmondani melyik-melyik- Narancs- Pomaranč és kész. Szép emléku gyoprsvonatozásaimat jutattják az eszembe, amikor a nyári szunidobe ezek vittek a Nagyihoz.
Mondjuk Narancs esetén logikusabb lett volna a gőzfűtésest számozni T678-ra, hogy a vonatfűtés nélküli gépek egy csoportba kerüljenek - de abba is hagyom mielőtt belezavarodnék...
A régi sorozatjelölés nehezen áttekinthető és eléggé logikátlan volt: olyan gépek kerültek egy sorozatba - és ezen belül csupán 0-ás, 1-es, stb. alsorozat különböztette meg őket - amelyeknek két közös alkatrészük nem volt.
Köszi!:) Reméljük jó lesz! Igazság szerint én is közvetlenül a Keletiből mennék Prágába, de majd a társaság többi tagja dönt. Lehet ezt a sörmegvonás dolgot elhallgatom tőlük!:)
Annyira nem vagyok otthon a jegyáras témában, de van mindenféle üzletpolitikai kedvezmény, talán Budapest és Prága között is, ezért nem biztos, hogy sokkal olcsóbb, viszont sokkal fáradtságosabb gyalogolni a Dunán át. A 4. Indóházban írnak a prágai jegyárakról, majd otthon megnézem.
Én a helyetekben biztos, hogy nem gyalogolnék... Legfeljebb kettővel kevesebb sört isztok majd Prágában ;)
Egyébként Prága nagyon jó ilyenkor. Én két hete voltam. Nincs már az a tömeg, mint nyáron, és sötétben is gyönyörű. Mint egy mese.
A "saját vonattal" rossz kifejezést használtam. Jelesül arra gondoltam, hogy a MÁV-nál nem voltak készségesek, amikor a szlovákiai belföldi (nem az ő kasszájukat növelő) járatokról érdeklődtem. Érthető, hiszen nem is az ő dolguk... Megéri Átsétálni a Dunán Komáromba v. Párkányba és úgy utazni? Olcsóbb?
Komárom és Komárno között már nincs személyforgalom, tehát vagy
Budapest - Párkány - Prága, vagy
Budapest - Komárom - Rajka - Pozsony - Prága, vagy pedig
Komárom - Komárno busszal / gyalog, aztán onnan Prága.
MÁV saját vonat, mint olyan, nincs. Itt nincsen annyi társaság, mint a buszközlekedésben. A nemzetközi információ minden vonatot megad. Nincs olyan sok. Van a három nappali, meg az egy éjszakai.
November 2.-án Prágába szeretnék utazni Pestről egy 15 fős csoporttal. Vonattal szeretnénk utazni, mert nincs elegendő autónk. Ennek azonban bürokratikus akadályai vannak. A MÁV nemzetközi jegypénztár nem hajlandó csak a saját vonatairól tájékoztatni, de én szeretném tudni, van-e más megoldás. Kérdés: Milyen lehetőségei vannak mondjuk egy Komárom/Párkány-Prága vonatozásnak, mennyibe kerülhet? Már azt is megköszönöm, ha mondtok nekem egy olyan oldalt, ahol megnézhetem a menetrendet, árakat találhatók. A ZSSK honlapján tegnap ugyanis nem működött az angol verzió.
Akkor elég rosszul esett hogy engem útálnak Meciar miatt. (Vajon szándékos volt a kisbetűs írásmód?) Gondoltam, mit finnyáskodnak ezek, a ti rokonaitok nem az enyémek...
Sajna a nagy utálkozást is magával hozta a mečiar féle szétválás, igaz a csehek addig is inkább olyan kis hulyének tartották a szlovákokat- nep épp minden alap nélkul de alaposan eltulozva, itt is ott is van mindennek tetje meg alja. Még sorkatonai koromból emlékszem néhány cseh fiúra akiktol bizony keresni se lehetett volna tompábbat-de nem Mihályt-. Sajnos a tapasztalat az, hogy ha a magyarok ellen kell valamit kiugykodni képesek osszefogni, bár amúgy a csehek a magyarokat szerették. 0s azt se feledjuk hogy csehországba is van egy kb. 40000fot számláló magyar kissebség akik a kitelepíztések után nem tértek vissza szulofoldjukre.Saját tapasztalotom az is, hogy mindkét nép fiai azt képzelik a másik tudja a nyelvuket de készakarva nem beszéli, ezt gondolja a cseh is meg a szlovák is. Ezért néznek néha keresztbe arra aki nem ugy szól ahogy ok várták. Ezt viszont lassan meg kell szokniuk, ugyanis a kozos állambneli szabad mozgás adta viszonyok mára a mult, és tetszik nem a magyar szót is el kell viselniuk. Ahogy a német meg a tobbi idehen nyelv nem iritálja oket ugy egyszer csak eljon az az ido is, hogy a magyarra se lesznek alergiások. Megyek behúzom az igért képeket, ezzel is elosegítve lehgalább a vasútkedvelo kozt a kolcsonos toleranciát!!!
Európa utolsó tisztán gőzüzemű fűtőháza (na jó, nagy ritkán betéved egy dízel is), amely menetrendszerinti gőzüzemet tart fenn a környező vonalakon. Ide mindenképp elmegyek egyszer. Szerintem nem bánod meg:
Idén nyárom és ősszel igen pozitivan csalódtam mind a cseh, mind a szlovák népben. Udvariasak, kedvesek, és egyetlen egy emberke kivételével (és az is csak a száját húzta, de készséges volt) senkit sem zavart, hogy magyar vagyok.
Igaz, egyre ritkábban hallok magyar szót Felvidéken. Pl. Feketebalogon egyedül Muka Pista érti a szót (bár ő is dunaszerdahelyi), de a jópofa kézzel-lábbal kommunikációt, és a kedves fogadtatást nem feledem.
Pl. a tátrai fogason tavasszal már úgy fogadott az egyik kaller (persze miután látta, hogy fényképezek, és beazonosított), hogy "ááá, mádárszká kollégá", és nyújtotta a mancsát pacsira.
-------------------------------
Más:
1.
van egy november közepén lejáró PKP-fipem, és nem szeretném szűzen archiválni. Kisebb felfedező túrának mily helyszineket javasoltok?
(vagy hosszabbítassam meg, és várjam meg a telet a lengyel Tátra okául?)
2.
hova kerülnek azok a holland puffancsok? Lehet már tudni? És mikortól állnak hadrendbe?
Hát jó neked ha ilyen jól beszéled a nyelvet, nekem ez a "könnyebb" a nehezebb.
Azt a cseh-szlovák zagyvalékot amit én beszélek(?) hallaná Bernolák és Stúr, agyvérzést kapna. '93-ban egy prágai pénzváltónál dovidenia-val köszöntem el, úgy néztek rám mintha gumicsizmában lennék...pedig azelőtt nagyon hangsúlyozák a nagy testvériséget, most meg útálják egymást?
A teherautósok magyarok voltak, a vasúti rendőr viszont szlovák. Tisztán szlovák területen számomra könnyebb a helyzet, hiszen egyből szlovákul szólítom meg őket, míg a határ közelében még megkockáztatok "egy beszél magyarul?" kérdést. Onnan általában elég nehéz jó mederbe irányítani a beszélgetést, de sokszor sikerül.
Egyébként nekem még soha nem volt velük rossz élményem. Ha meg valaki bunkó, akkor feltételezem, hogy az nem a magyarságomnak szól, hanem mindenkivel szemben olyan.
A történelmi sérelmekkel meg szerintem csak a magyarok törődnek, a szlovákoknál azt már felülírták a csehek :) Ja, meg van néhány ottani őstulok magyar nemzetiségű, akikkel bizony joggal kiabálnak... Némelyiket igen erősen szégyellném, mint nemzettársat...
Hű, ilyen is van? Talán azért olyan barátságosak mert ott sok magyar él. Ahol viszont tisztán szlovák lakosság van, ott nem szólalok meg magyarul. Nem szégyellem, de könnyen előjönnek a történelmi sérelmek amiről egyik nép sem tehet, a politikusok bűne. Ilyen helyeken próbálok szlovákul beszélni, hibásan mert sokszor a cseh megfelelőjével keverem -láthatóan nem örülnek neki de megértik. Ha egyik sem ugrik be, akkor németül, ennyit még elnéznek egy külföldinek. Sajnos kerültem már kínos helyzetbe a magyar szó miatt, sőt olyat is hallottam (Meciar-korszak) hogy a magyar utasokkal kiabáltak a vonaton, mert nem adták át a helyet, miközben a szabad ülőhelyeket a falusiak csomagjai foglalták el.
Melyik cég venne ilyet? A BRKS-nek a Záhorská Ves-i (magyarfalvi) vonalra sok a két háromrészes motorvonat (hacsak nem kaptak valamelyik régiótól valami másik vonalra megbízást)
Szívesen megnézném őket az Ipolyság - Zólyom vonalon :)
Arról sajnos semmit nem tudok, hogy kik, és milyen célra vették meg őket, de (ha jól értettem a holland szöveget) a 125 és 151 pályaszámú szerelvények útra is keltek szlovákia felé.