Nekem szerencsére könnyen ment igaz próbáltam az illetőn keresztül megismerkedni a nyomtató határaival azért lett ilyen az alapmodell is. sőt még így is nagyon vissza kellett butítanom a kereket is, mert nem bírta a nyomtató, és amint látható az összeszalagozott makett is még 4 részből állt össze, hogy PLA barát legyen a modell, mert amúgy rengeteget elhasznált volna a nyomtató. az sem mindegy melyik oldalára fektetve nyomtatom ki meg hasonlók. Elég körülményes, lényegében a makett alapja már ki van nyomtatva és mint látható a beltér is sokat haladt a kerekekkel együtt (ez nem látható). Azóta megállt a dolog, mert nagyon időigényes én meg még nem vagyok nyugdíjas, a kis szabadidőm meg vagy a bringa és kirándulás vagy a barátnőm. :) Kicsit tartok is attól hogy felcsiszolás, alapozás, festés mivel a makettezés nálam eddig számítógépen ment.
Igen, azt hiszem az a baj vele, hogy a sárvédő ív csak kifelé görbül, holott legkívül már befelé kerekedik.
A másik: a hátsó rendszámvilágítás keresztmetszete teljesen íves, nincs sík felülete. Van is egy képem róla:
Itt is láthatod, amit többször kifogásoltam: a valóságban az indexlámpa laposabb. (Meg a helyzetjelző is természetesen.)
A hátsó lámpák alatt miért van díszléc? Én nem emlékszem ilyenre, az újjáépített 9101-esen sem látok ilyet. Valamit rosszul tudok, vagy Te tévesztetted el?
Úgy vagyok vele, hogy először legyen egy minél jobb modell, aztán majd kiderül, mit hogyan kell/érdemes lebutítani. (Attól is függ, mit milyen technikával fogok kinyomtatni.) Nem beszélve arról, hogy ha egyszer arra ébredek, hogy 1:43-ast akarok csinálni, ne elölről kelljen kezdeni!
Nem kötekedés csak szimpla érdeklődés. H0-ban miként kívánod ezt a részletességet elérni? Én csináltam 3D-ben ( vagy legalábbis elkezdtem ) 1:40-1:50 méretarány között egy buszt de sok komromisszumra kényszerültem. ilyen apró méretben hogy? vagy ezt majd millió darabban lézervágva rakod össze?
A nagyobb felbontású képen már jobban látszik, hogyan csináltad. Azt hiszem, hogy az a baj vele, hogy túlságosan kiáll az oldal síkjából. És a kiálló perem sem sík a külső oldalon, hanem lekerekített. FAV 20 kolléga képén jól látható az eredeti kialakítása. Azt hiszem ezek így összességében adják a szerkesztett változat eltérést az eredetitől.
A díszlécnél úgy tűnt, mintha túl magasan lenne az, amelyik az első ajó előtt van, de nézegetve a képeket is, valószínűleg csak optikai csalódás az ezüst csík hiánya miatt.
Arról nem tudtam, hogy az idexeket magasabbra tették egy műhelyi javítás során. De elhiszem, hogy így van, mert jobban utánajártál ezek szerint a dolgoknak. Nekem a gyerekkori emlékeimből az arányok a magasabban elhelyezett indexekről maradtak meg. A képeken is igazából most tűnt fel csak a különbség.
Viszont az indexek túlságosan kilógnak a lemezek síkjából, azon tényleg kéne változtatni szerintem.
A busz hátáról nem teszel be képet? Mert azt is szívesen megköpködjük... :-)))
Egyébként milyen méretarányban tervezed kinyomtatni? 1:43? 1:87? 1:120?
(Ha lesz 1:87-es változat eladásra is, akkor szinte biztosan fog 1-2 db érdekelni, mert egyrészt gyerekkorom meghatározó autóbusztípusa volt [az 556-oson,180-ason kívül], másrészt ezt a korszakot vasútmodellezem.)
Szigetszentmiklós-Gyártelep HÉV-állomástól nem messze, a körforgalom felé van egy raktárszerű áruház*, én ott vettem úgy két évvel ezelőtt viszonylag nagyobb mennyiségben új ICO kapcsolókat, különböző színben és piktogrammal. Valami kft telephelye, talán még megvan most is. Nem igazán néz ki boltnak, de készséggel foglalkoztak velem is, pedig csak úgy "beestem az utcáról".
* Most nézem a guglin: talán a Gyümölcsös utca legeleje. A szürke tetejű, hosszú épület.
A volán kk is szerez be ilyeneket még tehát biztos van egy cég ami gyárt után. A kérdés hogy már csak ajtónyitókat e vagy mást is. Mert mást nemigen tudtam felvenni az évek alatt csak nyitó és záró kapcsolókat. ( mondjuk azok minősége is olyan hogy inkább hagyjuk... Egyszerhasználatos, egy nyomás után kiakad, vagy már gyárilag kontaktos az izzó benne, vagy épp az izzó kiégeti a műanyagot felette, vagy a piktogram kopik le gyorsan vagy szorul a kapcsoló és nem billen vissza )
Ennyire sima átmenettel egyelőre nem sikerült megcsinálnom. (Lehet, hogy ezt is glett fogja megoldani.) De nem is egyszerű hengerfelület. Közelről így néz ki:
A segítségeteket szeretném kérni Ikarus billenő kapcsolók beszerzésében. Zöld és piros már bőven (ajtó nyitó-záró), most azonban más színűre és esetleg más piktogramosra lenne szükségem.
pl. zöld - belső világítás piktogrammal
vagy kék - reflektor piktogrammal
lényeg, hogy 24V -os működő belő világítású legyen.
Csatolnék néhány képen, melyek már itt a fórumon megjelentek és utólagosan is de köszönöm, hogy a demonstrálás miatt betehetem őket ide.
Létezik az, hogy ezeket boltban meg lehet vásárolni, vagy csak valamilyen adok-veszek oldalon fogok ilyeneket találni?
A homlok oldali index: A gyárilag kerek indexes verzió (66-tól) így nézett ki gyárilag. A főműhelyben kerek indexesítetteknél volt magasabban az index. (Felújításkor a 66 utániaknál is feljebb került.) A modell az utolsó (70-es) évjáratot ábrázolja _majdnem_ gyári állapotban. Majdnem, mert csak egy ablaktörlője lesz, kerek tükre, és ködlámpák sem lesznek rajta.
A díszléceket igyekeztem pontosan belőni. Mi a gondod vele? A középső oszlop azért nem elég markáns, mert ez a modell terve. Itt az egész szélvédő átlátszó anyagból lesz, de a középső oszlop majd le lesz festve utólag a tető színére. (Ennyire már nem akartam belemenni a látványterv szerkesztgetésébe).
A sárvédőív profijlját próbáltam rekonstruálni, amennyire lehetett. Nem csak egy sima kiálló henger, de persze a látványterv felbontása is korlátozott. Lehet, hogy majd csinálok közeliket, hogy meg tudd ítélni, ilyenre gondolsz-e. (Kíváncsi vagyok, te milyenre emlékszel)
Biztos, hogy a homlokoldali két idexlámpa ennyire közel volt a fényszórókhoz? Emlékeim szerint távolabb volt. Bár van egy képem a GA 95-11-ről, ahol tényleg elég alacsonyan van az indexlámpa. Szóval attól is függ, melyik évjáratot akarod megszerkeszetni. De azért célszerű olyat választani, amelyikből sok készült. Viszont az index búra nagyok kiáll.
Oldalt a díszlécek magasságait is ellenőrizzed le, mert mintha valami aránytalanság lenne. Persze lehet, hogy csak azért tűnik így, mert a kék-ezüst csík nincs rajta.
Középen a szélvédő közötti elválasztó merevítő nem elég markáns, vagy inkább átlátszó.
A kerékjárati ív pereme csak egy kiálló hengerfelületként van megszerkesztve, de az nem olyan volt. Nem tudom geometriai felületként leírni, de a képek alapján talán meg tudod pontosabban szerkeszteni.
(A fortepan.hu-n sok képet találni a 620-as Ikarusokról, nem tudom, mennyire nézegetted azokat. Az ott látható képek alapján az arányokat tudod is ellenőrizni.)
Teszek be 1-2 képet:
Úgy hirtelenjében ennyit láttam... De azért gratulálok, mert szép munka!
Egyébként fikázzátok bő nyállal, ami belefér! Azért is teszem fel: több szem többet lát. (Eddig is sokat segítettetek már, mindenkinek köszönet!). Most még mindig könnyebb bármit kijavítani, mint ha már ki lesz nyomtatva, meg elkészül az öntőforma.
Ja, és a másik két észrevételed! Zászlótartó mindenképp lesz. Ablaktörlő is, csak még nem tudom, hogyan. Maratva, drótból hajtogatva, nyomtatva, stb. De szigorúan csak egy!
Az a két kapaszkodó határeset. Csak tömörre lehetne megcsinálni, (A kilincs is határeset. Még lehet, hogy azt is.) Azon tűnődöm, hogy a két kapaszkodó tömör formában ártana, vagy használna az összhatásnak. Az ajtók melletti fogantyúkon is töröm a fejem. Lehet, hogy külön darab lesz, lehet, hogy tömören "ragad" a falra.
Egészen picit tényleg túl ballonosnak tűnik a gumi, amennyire a némileg kontrasztosított renderkivágáson meg lehet állapítani a felni határát. Ettől függetlenül szép modell.
Az ajtónál volt műbőr, ha a kapaszkodót fogtad és rácsukódott a kezedre az ajtó akkor nem fájt. Itt látszik is. Tegyél még rá zászlótartót, ablaktörlőt.
ELN-ézést az OFF-ért, a kérdés továbbra is nyitott maradt:
Rendszám: YAX-979 Gyártmány: EGY.JÁRMŰ KTSZ Típus: - Szin: ÉLÉNKPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Rendszám: YAX-980 Gyártmány: EGYEDI Típus: - Szin: ÉLÉNKPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Rendszám: YBL-726 Gyártmány: EGY.JÁRMŰ KTSZ Típus: - Szin: ÉLÉNKPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Rendszám: YGV-214 Gyártmány: EGYEDI Típus: - Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Nem könnyű ugyanazt a szöget eltalálni. (Másik program is ráadásul).
Tok-lámpa. Számomra ez a 620-as. (A gomb-lámpás). A tok-lámpás csak egzotikumként fordult elő az én gyerek koromban már. De későbbre tervezek egy "modul rendszerűt" cserélhető hátfalakkal, sárvédőkkel és tetőkibúvókkal. Sajnos a viszonylatjelzőt nem nagyon tudnám cserélhetőre megcsinálni, úgyhogy az a felújítás utáni magasított négyzet lenne. De ez még odébb van!
Szoknyalemez.
64-ig volt lelógó szoknyalemez, utána ilyen. (Persze ennyire nem lehetett alá látni. Árnyék, alváz, futómű, stb). Később a felújításkor visszakapták, de ez az utolsó sorozatot ábrázolja gyári állapotban. (További részleteket lásd: http://vitanyi-ivan.hu/reszek/modell/ikarus-620.html )
Mutass egy képet abbol a szögből is, ahonnét korábban. Azon jobban látszott a tető. Jónak látszik. Miért nem a "skatulya lámpásat" csináltad meg? (nagymamám hívta "skatulya lámpának")
Ez a tetőív téma azért nincs még elintézve... A hátulja pl kicsit szögletes. Azóta bütyköltem rajta, de azt hiszem a végső formáját (a digitális technika dicsőségére) glett és csiszolópapír által fogja elnyerni.
Hát igen, elég drága anyagokról tárgyalok mostanában :-) Amilyen mintadarabokat mutattak, azok sehol nem voltak csíkosak. (Ha az én modellem az lesz, az már csak a fájl hibája lehet).
A tetőívekkel nagyon sokat sz@kodtam. Nagyon nehéz rekonstruálni. Rengeteg képet csináltam a 91-01-ről, meg a tatabányai 630-asról is. És még többet nyálaztam át, amit fórumokról Fortepánról (stb) töltögetek lefelé évek óta. A 91-01-en méricskéltem is, bár sajnos csupasz állapotban nem volt módom. De nem merem azt mondani, hogy nekem van igazam. Kíváncsi vagyok, hogy kézbe fogva, forgatva milyen benyomást kelt majd.
Hát még én milyen kíváncsi vagyok! :-) A CarSystem engem annyira nem izgat (nincs terepasztalom sem), de ha valaki ebben utazik, és szívesen konzultál velem a peremfeltételekről, (helyigény, rögzítés, stb), én semmi jónak nem leszek az elrontója. (Csak jussunk el odáig!!!)
Erről az jut eszembe amikor 1996-ban eladtam 2 db Ik-211-t, az egyik csak 4 vagy 5 éves volt és 34.000 km volt benne, azt egy nem orosz hanem szibériai*** fószer vette meg.
A Népligetből lábon vitte Irkutszkba. !!
*** = külön kikérte magának, hogy Ő nem orosz, hanem szibériai.
Jó.
Mi ráhagytuk.
A buszunk jó állapotban volt, adtunk hozzá neki egy-két ékszíjat, megtankoltuk.
Ő vett hozzá még egy pótkereket, pedig egyet ugye mi is adtunk hozzá, meg vett egy plusz akkumulátort és elindult.
Pedig az az út biza 7000 km.
Betankolt konzervekből, volt nála 2 db tíz literes műanyag kanna teli vízzel, egy matrac, két pléd és mint egy nomád, tök egyedül nekiindult.
Nekem a tetőív egy kicsit alacsony. Lehet, hogy csak optikai csalódás. De a hátsó sarkánál is úgy látom.
Gondolom 3D nyomtatás. Nem könnyű feladat, mert a szokásos anyagokkal nem lehet elég részletgazdagon elkészíteni, a finom munkához való akril anyagok viszont drágák. Az előnyük, hogy átlátszóak, tehát nem kell üvegezni, csak festeni. Viszont a ferde szélvédő csíkos lesz... Kíváncsi leszek rá, ha elkészül. Lehet bele tenni Faller Car System mechanikát és akkor megy is.
A Volvok kapcsán az első 34 db-os 2004-es Alfa Regiokra gondol. Itt valóban van a "B" tengely előtti kereszttartón egy olyan törés, amely már a sorozat minden darabjánál, többször előjött. A gyár megszűnése után az Ik Járműtechnika vette át ezeket a javításokat, és sajnos igaz, hogy ezek 1-3 év alatt újra előjönnek, olyankor újra áll hetekig a kocsi. Itt ez a sztori lett kiszínezve és felnagyítva.
Úgy mellesleg, ő azokat is fogja alkalmazni, akik ezeken a kocsikon is dolgoztak, tehát valahol a helyzet vicces. Még viccesebb, hogy akit ezért tartanak felelősnek, az pont nála dolgozott tovább:)
" A Volvóknál lehetett hallani például alváztörésekről, valamint hogy rosszak a motorjaik, ebből adódóan sok jármű áll a telephelyen, felújítás nélkül. Szakembereink korábban már végeztek más típusokon alváztörésből eredő felújításokat. Nem értem, hogy ötven-hatvan, rendszámmal rendelkező és sok pénzért vásárolt autóbusz miért kerülhetett használaton kívülre. De említhetném a BKV által működtetett Mercedes Citaro típusú buszokat, amelyeknél lényeges karosszéria-elemek körülbelül tíz év alatt olyan mértékben elrozsdásodtak, hogy a buszok üzemben tartását veszélyeztetik. Szerencsére az Ikarusnál még rendelkezésre áll az a szakértelem, amellyel ezeket a hibákat ki tudjuk javítani. Viszont meg kell említeni, hogy míg a BKV autóbuszonként kétmillió forintot szánt ezeknek a hibáknak a kijavítására, sajnos a szerelés alatt kiderült: annyira jelentősek ezek a problémák, hogy nem két-, hanem tizenkétmillió forintot kellett az autóbuszok felújítására költeni, amit a BKV szakemberei is elismertek. A felújítás ugyanakkor nagyon fontos, mivel a használtan vásárolt Citarók élettartamát így jelentősen meg lehet növelni."
Valami egy ideje nem hagy nyugodni, történetesen az MTZ-970 forgalomba állása kapcsán írt Origo-cikkben egy mondat: "Az eredeti ferihegyi darab kezdetben GD 93-11, majd BU 24-21 rendszámot hordott, ráncajtóval, szovjet A és C-tengelyekkel, csővázas felnikkel, Prága automataváltóval és szívódízel Rába-MAN motorral teljesített szolgálatot."
Vajon ezek szerint az MTZ-be utólag tett gyári táblán álló vázszámhoz (280.15.1980.1405) pont ezek a rendszámok tartoztak?
"NDK-ba (is) szállított kivitelek voltak.
Van köztük 66.5 jelölésű rajz (1-2-1 ajtók, 27 ülőhely, kalauzasztal a 2.
ajtóval szemben, "lóversenypálya"
hűtőrács), ezért gondolom, hogy a
németekhez is kerülhetett belőle."
Asszem a BVG-nél van most is 1 ilyen 66-os, és az echte német kocsi volt.
A fene tudja, meglehet. Viszont olyan előfordult, hogy a dokumentáció több reláció számára készült egyben, ezért lehetett benne több jellegrajz. Például Belföld-NDK, vagy Belföld-SZU, NDK-LNK stb.
Talán a német Ikarus-fórumról töltöttem le anno jópár jellegrajzot. Egy része 2 megsárgult könyvből/füzetből származott, ezekben kivétel nélkül NDK-ba (is) szállított kivitelek voltak. Van köztük 66.5 jelölésű rajz (1-2-1 ajtók, 27 ülőhely, kalauzasztal a 2. ajtóval szemben, "lóversenypálya" hűtőrács), ezért gondolom, hogy a németekhez is kerülhetett belőle.
No jó, ezt jó tudni. (Habár olyan történet ez, hogy a célozgatásokból senki emberfia nem jön rá.)
Viszont akkor egyvalamit nem értek: ezek szerint magamban jól sejtettem azután, hogy leírtad, hogy van egy 1972-es 55.14, egy 1967-es 55.21 papírjaival, no de hogy jön a képbe a GA 69-78?
Nos ez a kocsi eredetileg az Ikarus saját kocsija volt,utána került Tengelicre.A Kapos innét vette meg.(A roncsot személyesen én mutattam meg nekik).A forgalomba helyezéshez a GC 06-02 forgalmiját használták fel.
Nos, ez meglehetősen hihető, viszont akkor volna három kérdésem:
- az általam beinkelt GA 70-23 is piros volt, ami 1963-as, nem lehet, hogy máskor is érkezett piros gép?
- lehet-e esetleg valódi 200-as ablakokat megvagdalni ekkorára?
- hogy jön akkor ide adminisztratíve a GA 69-78 (a 63129 számmal) és a GC 02-06 egyszerre egy harmadik buszhoz?
Lehet, hogy én komplikálom túl, vagy a felfogásom tűnik lassúnak egy kicsit, de már elég fáradt vagyok ma este.
200-as ablakgumival szerelt ablakok,ami csak az 1972-es 55.14-es szériánál került alkalmazásra.Nos a Faros -1 ilyen ablakokkal van szerelve. Amúgy az eredeti színe pedig halvány piros volt.Folytassam vagy összeáll végre,hogy valójában ez egy 72-ben épült kocsi.
Aaz összes '63-as AKÖV-ös kocsinak (a 620-630 típuspárt kivéve) ilyen jellegű alvázszám van megadva. Az ok valószínűleg rég a feledés homályába veszett.
Az első szállítmánynak biztosan nem volt, de 1960-tól, azaz a második és a harmadik adagnak már kellett ilyennel rendelkeznie. (Egyébként szerintem elképzelhető, hogy az NDK kivitellel voltak azonosak.)
Visszatérve a GWV-885-re (hogy még bonyolítsuk a dolgot :D), hogyhogy ez volt a gyári szám? Tudom, bármi bármikor megtörténhet, de annak fényében, hogy a már említett, pár évvel idősebb FAÜ 66-osoknak már 66.xxxx volt a vázszámuk, nem tűnik túl konzekvensnek a dolog.
Nem, várj. Úgy néz ki a 66.5 is NDK-s. Most vagy a FAÜ rendeltetésű és egyes NDK kocsik ugyan azon a számon futottak (lévén mindkettő középső kalauzpultos kivitel), vagy a FAÜ kocsik a listában nem szereplő számon futottak, esetleg - mivel pont a pontszámok bevezetése körül készültek - a pesti kocsiknak nem is volt altípus megjelölésük.
66.78 1-0-1 (h-0-h) Saurer 4F, bal oldalon hármas, jobb oldalon kettes ikerülések (58 ülőhely), tetőhajlatban oldalt is tekerős viszonylatjelző, egyszerűbb díszlécezés, teljes magasságban elhúzható ablakok (1967) KT
Rendszám: EZY-690 Gyártmány: IKARUS Típus: 66/62 Szin: KÖZÉPSZÜRKE A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Két üzemképes Ik66-os? OT 53-00, és melyik a másik? Kész van az EZY? Fungék kocsija még biztos, hogy nincs kész... A németeknél van megmaradt '60-as szériás Ik66-os, Bordez Christian nem olyan régen azt mondta, hogy ismeri is a tulajt, ha FAÜ 66-os kellene, legkönnyebben abból lehetne összehozni. Nem véletlenül linkeltem múltkor egy Totalcar videót.
Minden megmentett járműnek örülni kell, más kérdés, mi lesz a sorsuk? Haladás, hogy a lángvágótól megmenekülnek, de a szabadban még amortizálódnak. Én 2db üzemképes Ik.66-osról tudok, és több bespájzolt üzemképtelenről. A BKV elődjénél, a FAÜ alatt jártak 66-osok, de azok 3 ajtós kivitelben. Persze jobban örültem volna, ha a múzeum pl. egy Ik.60-ast vesz meg felújításra, vagy legalább egy régi fajta 620-ast. 200-as sor. járművet nosztalgiában járatni egyelőre nem szerencsés, még sok ilyen sorozatú busz fut útjainkon. Ezért a népnek nem poén, még troliban sem. Nagyobb attrakció pl. egy FAÜ csuklós összeépítése volna. Itt kérdezem meg, mi volt a Kilián garázsban félretett FAÜ csuklós rendszáma, amelyet 1987-ben szétvágtak? GA-86-??
A GA 69-78 rendszámú busz 1963.05.29-én került a 13. AKÖV-höz, gyári sorszámnak 63129 van megadva - altípust nem szerepeltet hozzá a táblázat.
A buszban lévő gyári tábla szerint 1967-es IK55.21-es, mégpedig 55.21.022.67 alvázszámmal. Ez az alvázszám a 13. sz. AKÖV részére 1967.02.18-án átadott GC 02-06 rendszámú kocsihoz tartozik.
Az 55.13,illetve az 55.14 is Szovjet kivitel volt. A széria vége tényleg itthon maradt. Az 55.14 -nél már a 200-as széria ablakgumi megoldását használták,illetve az ülésrögzítés változott az 55.13-hoz képest.
- nem inkább az 55.22 a belföldi 55 Lux (GA 89-40 és társai), és az 55.14 inkább egy szovjet kivitel?
De igen, a felvázolt logika szerint. Viszont nekem úgy rémlik valahonnan, mintha arról lett volna szó itt korábban, hogy a legvégén elkészült néhány darab Lux itthon állt forgalomba 55.14-es típusként. A Szovjetúnió 1962-től 1971-ig az 55.13-as altípust kapta.
Az 55.22 az echte belföld, semmi kétség, bár szerényebb felszereléssel, mint a ruszki.
Adataim szerint 55.2-1962-től, 55.20-1964-től, 55.21,22-1968-tól volt.
Ami a szériajelölést illeti: igen, az 55/66, 620/630 és hasonló korú típusok gyártása alatt vezethették be a szériajelzést, nagyjából a 60-as évek elején. A 30-asok, 31-esek (de a 311-eseknél már igen) esetében nem is fordultak elő külön szériajelzések.
Amit jómagam ezidáig összebugáztam törekedve a teljességre több-kevesebb sikerrel:
A típusokat 1959-60-ig általánosságban a fő típussal jelölték, a specifikációk nem nagyon jelentek meg külön a műszaki dokumentációkban. Nekem úgy tűnt, hogy az amúgy is többnyire egységes műszaki tartalmű fő típusokról készítettek egy műszaki leírást és azt fordították le különböző nyelvekre. az Ik-30-asból pl. semmilyen részletes doksit nem láttam még, pedig tudható, hogy abból is több féle variáció készült. 1960-tól lehet találkozni pontszámokkal, ahol eleinte egy, azután kétjegyű altípus számokat használtak. Eleinte elég nehéz kibogarászni, hogy melyik pontszám milyen relációt takar, de később - a kétjegyűek esetén - már felfedezhető némi rendszer, amiben a pontszám első számjegye utal(hat) a relációra. Legalábbis szerintem.
Ezután a kis 'felszopó után jöjjenek az általam eddig megismert altípusok és főbb jellemvonásaik:
Még egy kis magyarázat a jelöléseimhez:
1./ ajtóképletben a szám a sávokat a betű az ajtó típusát jelöli 1-0-1 (sz-0-sz) jelentése: elöl-hátul egysávos szárnyas(kilincses) utasajtó, középen nincs ajtó
2./ három féle üléstávolsággal találkoztam 940, 870/850, 730, ami az egymás mögött levő ülések elejének távolsága milliméterben, vagyis egy ülés és a mögöttes lábtér együttes hossza. Az ülések lehetnek dönthető háttámlás minőségi, vagy egyszerűbb ikerülések. Ha páholyt írok, az alatt a kerékdobok után elhelyezett, szembe fordított üléspárokat értem asztallal.
Ikarus 55
55.1 1-0-1 (sz-0-sz) 30 minőségi ülés (940) + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább NDK
55.2 0-1-0 (0-sz-0) 40 iker ülés (730) + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább belföld
55.4 1-0-0 (sz-0-0) 32 minőségi ülés (870), hátul ruhatár, hűtő, a sorülés helyén kalaptartó és italtároló, középen két kísérő részére ülőhely, tetőablakok és tetőcsomagtartó - Lux
55.6 1-0-1 (sz-0-sz) 38 iker ülés (730) + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább NDK
55.8 1-0-1 (sz-0-sz) 38 iker ülés (730), ebből 3 páholy + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább NDK
55.9 1-0-1 (sz-0-sz) 38 iker ülés (730), ebből 3 páholy + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább NDK
55.10 1-0-1 (sz-0-sz) 30 minőségi ülés (940) + hátul négyes sorülés, tetőablakok és tetőcsomagtartó - inkább NDK
55.12 1-0-0 (sz-0-0) 32 minőségi ülés (870), hátul ruhatár, hűtő, a sorülés helyén kalaptartó és italtároló, középen két kísérő részére ülőhely, homlokfényszóró - CCCP Lux
55.13 1-0-0 (sz-0-0) 32 minőségi ülés (870), hátul ruhatár, hűtő, a sorülés helyén kalaptartó és italtároló, középen két kísérő részére ülőhely, homlokfényszóró - CCCP Lux
55.14 1-0-0 (sz-0-0) 32 minőségi ülés (870), hátul ruhatár, hűtő, a sorülés helyén kalaptartó és italtároló, középen két kísérő részére ülőhely - belföld Lux
Sok évvel ezelőtt az egyik Veterános újságban megjelent róla pár sor. Akkor azt írták, hogy télen elszállítják egy telepre, míg a nyári dinnyeszezonra kihúzzák a mező szélére lakóbusznak.
Ugyan miért? Ne keverjük már össze a múzeologiát a divatos nosztalgiával! Ez a busz pont az utóbbit látja el, igen hatékonyan, és nagyon közkedvelt is.
Most eszembe jutott erről az évjárat vitáról: 1982-ben még párszor volt szerencsém 66-oson utazni aztán innen Dorogról ki is vonták őket az évben. Akkor a 200-asok mellett réginek, elmúló dolognak tűnt, 9-10 évesek lehettek. Ma Dorogon a legfiatalabb buszok 8 éves Credok és fut még pár azokból a 200-asokból melyek néhány évvel a farosok kivonása után érkeztek.......
Egyébiránt a Közlekedési Múzeum honnan veszi, hogy IK66.62-esük van?
Ha igaz az általuk megadott 1973.04.03-i forgalomba helyezés, akkor csak a legutolsó Volános szállításként a 14. sz. Volánhoz érkezett GC 64-81 és GC 64-90 közötti tíz darab IK66.23-asnak az egyikéről lehet szó. Ez az altípus volt az AKÖV/VOLÁN vállalatoknál a második legelterjedtebb 66-os. Míg a helyközi 66.22-esből ~1900 db, addig a kétajtós városi 66.23-ból ~500 db került a vállalatcsoporthoz.
IK66.62-es egyébként az AKÖV-ökhöz csak 1968-69-ben érkezett, kb. 100 db-os mennyiségben.
Kérdés az, hogy mennyire múzeális. Ha jól értem, az új alkatrészek beszerelése, régiek erőteljes kiegészítése önmagában nem akadálya a múzeális minősítésnek. A hangsúly a hogyanon van. Érdemes beleolvasni a KM évkönyveibe, tobb leírás is van múzeális felújításról.
Tudod, az a baj, hogy valahogy mi mindig elindulunk. De annyiszor, hogy erősen gyanús, hogy a mi sok-sok elindulásunk egytől-egyig kurva nagy lefulladásokba torkollhat, különben nem kéne ennyit elindulni.
A konkrét intézmény átépítése kb. a 19-20. század fordulójának múzeumi felfogását tükrözi, azóta meg ugye eltelt vagy 120-130 év. A teljes múzeumi szakmai fogja a fejét az ilyenek miatt. Igen, a totál laikusok meg örvendeznek, hogy milyen szép lesz (ha tényleg sikerül).
A konkrét járműfelújítás kapcsán ugyanez körvonalazódik a számomra.
Az a probléma, hogy az újszülött nem lila, hanem egy szürreális vénember-szülemény.
Most van valami pályázati lehetőség, amit mi a kis vidéki könyvtárral akarunk megpályázni. Főnöknéni fogja is a fejét, hogy mekkora baromság. Bővíteni lehet az intézményt, de sem fel nem újíthatjuk, sem el nem költöztethetjük. Pedig nekünk nyílászárót és tetőt kéne cserélni, a fölázásokat kijavítani, festeni, a vizesblokkot felújítani. Akadálymentesíteni lehet, de nem lehet átépíteni. És persze, kimondottan nagyvárosi intézmények a célcsoport, valószínűbb, hogy nem nyerünk vele mást, csak tapasztalatot. Lehet, hogy ők is kaptak valami hasonló címen pénzt, amit csak logikátlannak tűnő dolgokra lehet költeni.
Hasonlónak tartom a problémát, mint amikor a felújított típus hátsó lámpáját vízszintesen építi be a felújítást végző társulat, holott az összes kocsik kizárólag függőlegesen beépített hátsó lámpákkal futott. Lehet mondani, hogy hurrá, hogy van ilyen típus, meg lehet -jogosan- elégedetlennek lenni, hogy ennyi pénzből ez lehetett volna jobb is. Pláne közpénzből.
A KM kezdje, ha 66-ossal kezd, .22-essel. A KM-nek a leggyakoribb járműveket kellene bemutatnia, így például a 260.54-es is furán jönne ki, ha 260-assal kezdenének. Marha jó, hogy szórjuk a pénzt fölöslgesen a Horthy-nosztalgiára, de nem lehetett volna mondjuk a tárlatra költeni azt a pénzt ahelyett, hogy egy erre a célra nem megfelelő épületet építünk újjá, mert csak? Fejlődni persze, fejlődhet a múzeum, de ha nem arra az épületre költenének, akkor még sokkal többet. Miért nem kerülhetett inkább egy új épület például a Füsti mellé?
Nem értem az embereket, végre elindult valami a km-ben amire én már 30 éve várok. Mivel nulláról kezdik nyilván el kell indulni, és minek okán az emberek az 55 és 66 ikarusokat kedvelik, ezért jogos ezzel a típussal kezdeni. Sokan mondanak véleményt úgy, hogy semmilyen háttérinfóval nem rendelkeznek. Például itt senki nem említi a föld alatti kiállítóteret, aminek köszönhetjük a gyüjtemény bővülését. Azt sem említi senki, hogy a kezdeti szint alatti kiállítóteret jelentősen megnövelték. Belemegyünk restaurálási kérdésekbe, holott aki csinált már ilyet az pontosan tudja hogy alapból padra kell tenni, a párhuzamok és átlók miatt, és itt már sinen is van a gép. Ráadásul a szétlőtt és szétbombázott épületet, eredeti formájában állítják helyre. Szerintem ez nagyon jó dolog, és az sem kizárható, hogy egyszer épül majd egy kinti múzeumi lerakat, mondjuk sinsheimi példaként. Hangsújozom elindult valami, ne rúgjuk már fejbe az újszülöttet mert olyan lila. Rózsaszín lessz az majd, csak idő kell.
A valóság sajna az, hogy nincs rendesen meghirdetve, publikálva. Nem mennek az utas elé a lehetőséggel, hanem az érdeklődőknek kell utánajárni, mikor, mivel, hol utazhat. Így nem lehet új "kuncsaftokat" szerezni.
A trolis nosztalgia járatok csúcsterhelése kb 2 fő. Nem gondolnám, hogy nem a hétvége a legalkalmasabb, hogy az ember elmenjen és utazzon egy jót valamint fényképezgessen. Az érdeklődők többsége hétvégén ér rá. Azt sem tartanám helyén valónak, hogy mezei forgalmi kocsiként lakják le a csúcsidőben.
Szerintem nem kéne megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Sajnos ez a valóság.
Valószínűleg kevésbé az a probléma hogy ez a kocsi ebben az állapotában egyajtós-e vagy sem, hanem hogy olyan állapotú-e hogy tényleg gazdaságos felújítani, a más egyéb még elérhető (megvehető?) 66-osokhoz képest. A korábbi hozzászólások szerintem ezt vetették fel. De ha lesz elég pénze a múzeumnak, akkor ez sem számít, (majdnem) mindent helyre lehet hozni, javítani, pótolni, a végeredmény úgyis olyan lesz amilyennek akarják. Egy dolgot viszont be lehet látni, a "nagyüzemi" veteránbuszgyártás általában sosem hozza meg a kívánt eredményt, mindig lesz mibe belekötni, mert szerintem a munka sokszor nincs koordinálva, nincs elég megelőző kutatómunka és gyorsan, látszatra kell elkészíteni a járműveket.
Btw volt az Ikarus 66-osnak egy ajtós altípusa, úgy hívták, hogy 66.77. Valaki írta korábban, hogy néhány készült belőle főleg közületek részére. Így nézett ki:Ha jobban megnézzük, még hasonlít is a méhészre.
Mondjam, hogy ezt aláírom? Nem látok számokat, nem is érdekelnek a számok. Ha a KM kikerülhetett volna a Ligetből, egy legalább olyan térbe, mint a Füsti, akkor fogadhatna a jelenleginél jelentősen több látogatót. Ha egyszerre lehetne a légi, vízi, szárazföldi és vasúti közlekedést bemutatni (mindet teljes szeletben nyílván nem lehet, de lehetett volna törekedni rá) akkor fogadhatna több látogatót. Én az épületben és a Ligetben látom a fő korlátot, most ezen lehetett volna változtatni. Meglátjuk, mennyire fog sikerülni, én mindenesetre kevéssé hiszem, hogy egy igazán "élő" múzeumot össze lehetne ott rakni.
Azért azzal te is tisztában vagy, hogy ha csúcsidőben történik a találka más a kép? Csak fordaszervezés kérdése, hogy egy adott kocsit le tudsz kapni utas nélkül vagy épp zsúfoltan. És ezen belül is lehet kihasználtabb, illetve érdektelenebb irány és időpont.
Oké, általában nincsenek sokan a KM-ben, mert baromi unalmas egy hely, mert rossz múzeum -
--------------------
Vagy 15-20 éven, az állami kulturpolitikusok legnagyobb bánatára, bosszúságára a Közlekedési Múzeum messze-messze több látogatót fogadott évente, mint bármelyik magyarországi másik múzeum, gyűjtemény.
Ez erősen egyéni kérdés. Én kimondottan élveztem anno a Km.et pedig 2x éve jártam ott. igencsak függ az élmény attól, hogy milyen elképzelésekkel sétálsz be és mivel találod magad szembe. ha csak simán érdeklődőként léped át a küszöböt érhet komoly sokk, de ha konkrét elvárásokkal indulsz könnyen hoppon maradhatsz.
Ilyen végig kellett rohanni dolog miatt rettenet utáltam a Terror Házát osztálykiránduláskor. Az nem végigrohanós... Nem tudom adott esetben nálatok mennyi ideje volt a gyerekeknek. Eddig én voltam vagy háromszor-négyszer a KM-ben, annyira nagyon nem utáltam, de kicsi, és kellemetlen volt, pláne, hogy "nepiszkáld" hangulata volt. Szemben mondjuk a Berlini Technikai múzeummal (tudom, nem ugyanaz, a berlini több, nagyobb...) szóval, az szerintem sokkal jobb helyzetben lévő múzeum, mert többet enged a látogatóknak.
Most erre majdnem mondtam valami cifrát, aminek a lényege polidili, meg utasszámlálás, meg menetrendnyírbálás, meg vonalbezárás lett volna, de nem tettem. A nosztalgiajáratokat megfelelően kell szervezni, és erről az utasokat megfelelően tájékoztatni. btw oké, ne legyen üzemképes, de ne ugyanaz legyen a be és a kijárat. Ha 66-os, akkor legyen .22-es, mert az pont van elérhető, több is, és az gyakori altípus volt. Ebből a .62-esből mennyi készült, öt? Ha érkezik egy család, s az "felszáll", akkor a következőnek meg kell várnia az ő leszállásukat ahhoz, hogy zavartalanul tekinthessék meg a "tárlatot". Ugyanakkor szerintem továbbra is minimális a különbség az üzemképesre/igazán kiválóan kiállíthatóra felújítás között. Elképzelhetőnek tartom, hogy az elszenvedett sérülések miatt nem üzemképesre is drágább lesz ezt felújítani, mintha valamelyik másik 66-os roncsot vették volna meg.
Nálunk volt olyan diákcsoport, amelyik látványosan unta a tárlatvezetést két gyereket kivéve. És az a két gyerek még aznap visszajött, a kolléganő jóval záróra utánig végigmutogatott mindent, elmesélve az összes tudnivalót. A fejünk tetejére is állhatunk, de egy érdektelen látogató érdektelen látogató marad akármilyen interaktív egy kiállítás.
A Múzeumok unalmassága az interaktivitáson, a változó tárlaton, a látogatókhoz való hozzáálláson, és sok más apróságon múlik. A KM eleve hendikeppes, mert egy erre alkalmatlan épületben van egy erre alkalmatlan helyen, sokkal jobb helyzetben lett volna, ha áttelepül az Északiba. De.
Igen, de a gyártott darabszámot tartom elsődlegesen fontosnak, ha egy adott típust meg akarunk jeleníteni, ezért volt pofám a .00-ás altípust megnevezni.
A múzeum unalmassága vagy érdekessége javarészt a látogató hozzáállásán múlik. Ha eleve így állsz hozzá, soha a büdös életbe ne menj be semmilyen múzeumba. Az ilyen látogatókat mi, múzeumi és könyvtári alkalmazottak sem szeretjük, mert csak fölöslegesen raboljuk egymás idejét.
Kb. 20 éve jártam utoljára a Közlekedési Múzeumban, 10 éve Szentendrén. Mindkettő pozitív élményként él bennem.
És mi van, ha nem BKV-s kocsi marad fenn? Nem hízik tovább az ország vízfeje? Tudod Mo nem a BKV-ből áll, az ikarus meg a volánoknak is gyártott sokkal emblematikusabb példányokat.
Autentikus lenne még egy 266-os is a jövőbeni múzeumba. Reméljük V. Dávid erre is gondol majd. Ez a típus mindenki kedvence, megérdemelné a kiállítást.
Öt év múlva, tíz év múlva, húsz év múlva mennyi lesz? Merek becsülni... A maszeknál megőrizve van, de az egyáltalán nem biztos, hogy azt is jelenti, hogy fennmarad a kocsi. Illetve, ugye a .00/.06 altípusok voltak a legjellemzőbbek az országban, így máris nem a BKV jelenlegi kocsijai közül kerülne be valamelyik a múzeumba...
Kevés embert is fel fog tartani a mozgásképtelen kiállítási tárgy egyajtóssága, és ezen kevés embernek is bosszúságot fog okozni az, hogy nem normális a "látogatóáramlás". Egy-egy osztálykirándulás esetén meg pláne fenomenális helyzetet fog eredményezni. Például két család már nem fér el rajta...
Másrészt hegyekben állnak a maszek ex BKV-és 260 és 280-asok. Ha az lenne, akkor meg az lenne a baj, hogy minek azt, mert abból is annyi van, mint a szemét.
Dönts el, hogy unalmas hely és a kutya nem látogatja, vagy sokan vannak és kevés lesz az egy ajtó a buszon, mint a reggeli csúcsban? Vagy csak kötekedsz, mert...
Akkor végképp nem értem, mégis mit akar Vitézy. Egy ilyen, egyajtós kocsi, mint állandó, mozgásképtelen díszlet, a látogatók számára csak bosszúságot/nehézséget okoz. Oké, általában nincsenek sokan a KM-ben, mert baromi unalmas egy hely, mert rossz múzeum - ez nagy eséllyel nem fog változni - de ez a kocsi már pár embert is fel fog tudni tartani. Szentendrén városi kocsik vannak, ott nem jelent gondot ha több ember van egyszerre a kocsin, mert nem egy leszállóhely van. Itt ez baj lesz. Így maximum Múzeumbuszként lenne jó, de annak is mehh... a KM-nek, ha az Ikarust akarja elkezdeni bemutatni, akkor egy 260/280-assal kellene kezdenie, de ha feltétlenül 66-ost akar, akkor meg egy kétajtóssal. Azért, mert az volt a legáltalánosabb.
Okay, de a 66.62-es az nem NDK-s kétajtós típus? Akkor készült Volánoknak egyajtós 66-os? Eddig azt hittem, amik a Volánokhoz kerültek, azok exportos maradványok...
66-osból jelenleg Magyarországon egy működőképes, és kettő van felújítás alatt, ha nem tévedek. Ezek alapján tehát 66-os felújításának van létjogosultsága, de... Most akkor döntsük más el, hogy húúú, de szupi, mert minden fődarab megvan, így nem lesz komoly meló felújítani, és ha már megcsináltuk, logikusan használni is kellene, például ezzel szállítani az utasokat, vagy be akarjuk borítani díszletnek, merazjóazúgy? Eleve, ha KM, akkor az első (az 556-os tuti nem az övék?) Ikarusa legyen már jól megválasztva. Az Ikarust a 200-as tette igazán naggyá - és buktatta el -, tehát sokkal inkább azzal kellett volna kezdeni. A CLK még megvan, azt felújítani több értelme lenne. Vagy a 695-öst, ami elég nagy ahhoz, hogy be lehessen mutatni benne az Ikarust, és senkit nem lepne meg, ha nem mozogna többet. Ott nem lenne érthetetlen az üzemképtelenség. Itt az. Ráadásul megint, közpénz, háborogni nem jog, hanem kötelesség. Csak azért, mert ez az utolsó tíz kocsi egyike, még nem kellene érthetetlenül nagy összeget rákölteni, ha az "eredetisége" amúgy sem maradhat meg.
A faros Ikarus, és a 424-es mozdony egy média által évtizedekig épített (részben hamis) hirverés áldozata.
A népszerűség nem a hírveréssel arányos, hanem az eladott darabszámokkal és azokkal kapcsolatos élményekkel.
Annyi esküvő, nosztalgia út, falunap pedig nincs egy évben idehaza, amennyi ennyi újjáépített farost munkával látna el.
Ha racionálisan nézzük, minden egyes megmentett példány ablakon kidobott pénz. Nincs fizetőképes igény egy darabra sem.
Ugyanis ha egy cukrász/cipész/halász/madarász felújíttat egy újabb farost, hogy legyen az országban a meglévő 12 mellé egy 13. is, akkor ciccegek egyet, de szódával elmegy.
Mit szólnál hozzá, ha tudnád, hogy kb 40 ex BKV-és Ikarus 260-as van ma magánkézben, ami várja sorsa jobbra fordulását? Ne szólj semmit, senkinek nem vagy a főnöke, még csak nem is a te fizetésed költötték el. :P
Sajnos ez a lista, még fel nem újított buszokról, elég hosszú.
Lásd ugyanebben a topikban ez ügyben született régebbi hozzászólásokat.
Ugyanitt leírtam, hogy billentyű koptatás helyett mindenkinek van lehetősége a tettek mezejére lépni :P
Rendszám: EUC-494 Gyártmány: IKARUS Típus: 548-03 /ÁTALAKITOTT/ Szin: PIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Ugyanis a roncsra később felhasználandó állami forintokat sajnálom.
De nagyon.
Pláne egy Közlekedési Múzeumtól.
Ugyanis ha egy cukrász/cipész/halász/madarász felújíttat egy újabb farost, hogy legyen az országban a meglévő 12 mellé egy 13. is, akkor ciccegek egyet, de szódával elmegy.
De ha egy múzeum teszi ?....................:-((
Ha pedig ez a múzeum a Közlekedési Múzeum, akkor meg........................:-(((((
-----------------------
A faros Ikarus, és a 424-es mozdony egy média által évtizedekig épített (részben hamis) hirverés áldozata.
A civil a laikus, az amatőr azt hiszi, hogy az volt "az" autóbusz, az volt "a" mozdony.
Nem.
-----------------------
Annyi esküvő, nosztalgia út, falunap pedig nincs egy évben idehaza, amennyi ennyi újjáépített farost munkával látna el.
---------------------
Helyettük lefotóztattam volna a már (1995-2015 között) mások által felújított farosokat, készíttetnék, egy adatbázist, hogy a hazai felújított farosok:
- hol vannak ?
- kinél vannak ?
- elérhetőségeik?
és a 13. faros felújítás helyett, helyre állíttatnék egy olyan magyar buszt, melyet még senki nem csináltatott meg.
Sajnos ez a lista, még fel nem újított buszokról, elég hosszú.
Lásd ugyanebben a topikban ez ügyben született régebbi hozzászólásokat.
Annak örülők, hogy ez a busz is "megmenekült", és jól emlékszem a 90-es években, az M7 autópálya mellett lehetett látni Budaörsnél. De a Közlekedési Múzeum koncepcióját nem tudom értelmezni? Eddig sem volt, és ezután sem lesz, csak olyan belekapok mindenbe effektust látok. Amúgy régi Ikarusból soha nem elég, de a farosok, meg a IK311(31)-ből, már nem lehet akkora régi-újdonságot kihozni, hisz ezekből lett a legtöbb rendbe hozva. Most ne menjünk bele, az 55 és a 66 összehasonlításába, és a 311, 31 szintén, na meg ennek itt volt ilyenje annak meg ott volt olyanja!
Kertészeti és földmérési szakközépbe jártam Zuglóba (Asztalos J., most Varga M.), 1976-1980. közt. E suli a GATE-hez tartozott, osztálykirándulásokra mindig ezt a kék-fehér 66-ost kaptuk. Tehát akkoriban minden évben utaztam e busszal, a tavaszi osztálykirándulásokon. Érdekessége, hogy 1978. tavaszán megjárta Csehszlovákiát és Lengyelországot, mint középiskolás kirándulójárat! Osztályunk elhatározta, hogy a tsz. almaszedési munkánk bérét nem adjuk a KISZ-nek, hanem abból kimegyünk külföldre osztálykirándulni. Mivel erre csak 3 nap volt, a tavaszi szünetből hozzátettünk még 3-at, így bejártuk Krakkót, Zakopane-t, Kassát, stb.
A Közlekedési Múzeumhoz került Ik. 66-os az 1980-as években Töviskes Állami Gazdaságnál szolgált (Szeghalomtól 11-12km-re, Karcag felé). Innen 1990. táján komplett buszként Török Lajos szeghalomi méhész vette meg, aki háromszög rendszámot kapott rá, DO-... számmal. Ő 5 éve elhunyt, a busz Jász-Nagykun-Szolnok megyébe került (cím nem publikus), itt fotóztam 2013.10.17-én. Innen került a kocsi a Múzeumhoz.
http://bright-cars.com/photo/ikarus-66/12/default.html Ha nem tévedek, akkor a két kocsi megegyezik. Ha mégis, abban az esetben nem. Fura, ez a második olyan magyar 66-os, ami egyajtósan maradt fenn. Minek volt köszönhető az átépítés hagyománya?
A határ úti 290-es került Csepelre és lett volna vevő rá,de ennél sokkal bonyolultabb volt a helyzet.A busz vámterületen állt le volt foglalva,fel is lett véve a kapcsolat többször is a NAVVAL de mindhiába ,a terület gazdát cserélt egyik napról a másikra és a Vízügy kezébe került ahol is a főnök egyből eltakarította a buszt és sóval hintette be a területet. Minden igyekezet ellenére a busz bevégezte.
Sziasztok! Érdeklődnék,hogy az ex Somlós 405-ösnek tudja e valaki az alvázszámát és a gyártási évet. Olvastam olyat is,hogy ő az egyetlen 405.04-es kivitel,szerintem pedig 04-es nincs ez inkább 06-os lehet.Ha valakinek van fotója a gyári adattáblájáról annak is örülnék.
Tudtommal csak "radikalizálja", avagy "visszanyesegeti. (Nem hinném, hogy megszünteti, hiszen nem rég még arról írtak, hogy akárhány megrendelése van külföldről is.)
Meg lehetne a nulláról... Használhatsz ezt-azt egy donor 200-asból de magának a testnek köze nincs hozzá. De az meg zártszelvény, 200-as méretekkel... Persze gondolom eredeti terv nincs így méretezgetni kéne...
Ha lenne rá valakinek 100 millája, meg lehetne csinálni :)
Mit keres egyáltalán a listában 216-os? Kuwaitnak készült és mindegyik ki is ment. Ha valaki motivált a dologban Kuwaitban esetleg talál még belőlük, de ez ugyanúgy elmondható egy iraki 577-esről, egy indonéz 247-esről vagy egy kanadai 286-ról is.
Ugyanígy a Steyr (és nem Steyer..) kooperációban épült buszok. Ahova készültek, ott még maradt belőlük. 663-ból több is és esélyes hogy 669 is van még.
Ugyanígy, ha mindenképp kellene pl. egy 290-es, akkor egy e-mail/telefon Maputoba és máris kiderül "maradt-e meg" belőle és ha igen, hazahozva lenne megint "magyar 290"-es..
mivel ez Ikarus topik, csak az Ikarusok amiből nem maradt meg :
- Ik-60,
- Ik-601,
- Ik-M5,
- Ik-620 csuklós,
- Ik-303,
- Ik-305,
- Ik-404,
- Ik-557,
- Ik-Steyer,
- Ik-601 csuklós,
- FAÜ-csuklós,
- Ik-526.....................................bár ebből lehet, hogy maradt.
- Ik-506,
- Ik-190,
- Ik-290,(?)
- ik.216,
- Ik-253,
- IK-669,
- Ik-552/554,
- plusz az egyedi vagy kis szériás járművek, de ezekből én se hiszem, hogy elraknék, pont az egyediségük miatt.
Amiből tényleg nem maradt (303, 305, 290, magyar 190-es, magyar 216-os, magyar Steyer, az vagy kisszériás, egyedi jármű, vagy külföldi piacra készült, és itt vagy egy darab sem, vagy maximum két-három darab közlekedett). 290-es is lehet még, bár annyira halvány az esély rá, minthogy a Lanta képes összerakni egy hibátlan (nem vagyok szegecsszámolgató) veteránbuszt.
A segítségetekre lenne szükségem. Mint én is gyerekként s most is nagy rajongója vagyok a márkának. Emiatt csináltam pár rajzot egyes típusokról.
Kedvelt buszom a BOP-351-es rsz. autóbusz. 2006-ban ezzel mentünk Ált. Iskolai osztálykirándulásra a Mátrába. Sok élmény köt a buszhoz. Emiatt szeretnék egy rajzot készíteni róla. Sajnos fényképek hiányában ez szinte lehetetlen. Így ha tudtok egy 2007 előtti fotót küldeni róla annak nagyon örülnék.
Gondolom itt alapos, hozzáértők lakoznak. :) Azt szeretném megkérdezni, hogy az IK266-osnak keskenyebb a "szoknyalemeze" elöl, és a szélvédője is alacsonyabb a 260-ashoz képest? Vagy a kasztni van lejjebb ültetve? Nézegetem, de nekem mintha a 266-os pofája alacsonyabbnak tűnne - vagy hosszabb, azért tűnhet úgy(?). Makettépítéshez kéne vélemény, van egy 260-as kasztnim, abból szeretnék 266-ost átalakítani.
A vasas és a kereskedő nem fog egy határ fölé menni. Van bőven maradék kocsi. Szerintem x összeg felett biztosan magánszemély licitált túl. Melyik ez a kocsi? Most már nincs tétje.
3. Bőven túllicitáltam. Persze az is lehet, hogy pont arra a járgányra vadászott más is, és pont a második fordulóban licitált hirtelen egy jó magasat... A leírt infót nem én találtam ki, belső embertől jött, persze lehet benne torzítás.
1. senki kedvéért nem fognak buszt selejtezni, ezért értelmetlen bárminemű letárgyalásról beszélni. 2. meg lehet keresni a BKV-ét, hogy neked ez vagy az a busz a favoritod. Jó eséllyel ha eljön az ideje akkor járműként lesz értékesítve és kapsz egy értesítést, hogy át lett adva értékesítésre. Noha garanciát nem vállalnak, de nem lesz megbontva. Vegye mindenki tudomásul, hogy a BKV (is) mindig a legalja kocsijaitól válik meg és azt garantálom, hogy mindegyiknek lesz töménytelen mennyiségű nyűgje. Ezt a vevőnek kell leküzdenie, ha szeretne egy jó kocsit. Nem lehetetlen. 3. a vaskereskedők beadnak minden buszra egy "egység árat", általában ezt kell túl licitálni. Aki a vasárat nem tudja meglépni az inkább ücsörögjön tovább otthon a fotelban. Aki itt vaskereskedőzik, az szerintem nagyon fordítva ül a lovon... 4. a mostani licitáláson is számtalan busz fog gyűjtőkhöz kerülni...
... már ha sikerül egyáltalán "letárgyalni". A belső haverok la BKV-nál liciteléskor leadják a drótot az ismerőseiknek/megrendelőiknek az addigi legmagasabb árról, azok meg utolsó éjfél előtt röviddel nyomnak egy kicsivel jobb ajánlatot. És sajnos ezek nem gyűjtők, inkább fémgyűjtők :(
A határidő nekem az, hogy ha a felelős személy kijelenti, hogy Podpalád község kelet 2 km-re felépítjük az Eiffel tornyot 2017.03.15-re és ahhoz kell 150 új, csuklós busz, akkor nem azon beszélget mindenki, hogy inkább halasszuk el kétszer-háromszor annak a nyüves toronynak az építését, mert az ángyom térgyekalácsának unokaöccse csak 2018 év végére tudja leszállítani a kért új, csuklós buszokat.
Nem.
A csuklós busz nem cél hanem eszköz.
A példában a toronyépítés mellék eszköze.
A metrófelújítás mellékeszköze.
Ne attól függjön már egy metró felújítás megkezdése, hogy a pártnak kedves akárki, mikorra tudja leszállítani a saját új csuklósait.
Nem, akkor nem zengene semmitől, mert a Credo mutatna valami hajlandóságot a fejlődésre. 2010 óta 700+ Citadellt adhattak volna el Pestre, ha akartak volna, és ha nyertek volna a tendereken. Még csak nem is akartak Pesten - tisztességes formában - megjelenni.
Nem, ha a Kravtex beadott volna vitarendezési kérelmet, akkor attól zengne a fórum, hogy hogyan mernek megtámadni egy olyan tendert ami nem rájuk lett kiírva? Mellesleg valamily ok folytán azok a tenderek mégis mentek a kukába... Nem biztos, hogy Krisi cikkei nyomán gondolták meg magukat a tenderkiírók.
Jó, akkor ha a Kravtex akarná (az elmúlt 17 évben nem tűnt fel, hogy bármit is akartak volna, kivéve talán a Citadellek és Econellek esetén, azokon látszik, hogy szándékosan rosszak, az Econell az EN12-höz képest is visszalépés) akkor lehet, hogy menne nekik az évi 300db-os termelés. Nem, ha beadtak volna egy vitarendezésit, az azt jelenti, hogy ők akarnak valamit, de ott is, mint 17 éve minden beszerzés esetén, látszott, hogy a Credo nem akar semmit tenni azért, hogy a buszait eladja.
Csak nem az előbb említett két cég valamelyikénél dolgozol, hogy ily pontosan tudod a gyár kapacitását? Vagy otthon a fotelben ülve megmondod, hogy mekkora a kapacitása egy adott cégnek? Zseinális. Jó, oké. Mészáros cégével kapcsolatban igazad van. Eléggé túlbecsülték magukat. Azonban ne mondd azt, hogy pont a Kravtex ne tudna egy év alatt legyártani 300 db buszt. Főleg gyárbővítés után. Te sem gondoltad komolyan. Még beszerzési stop idején is komótosan legyártott a raktárra cirka 100 buszt évente.
Nem beszélve arról, hogy elég jól áll a szénájuk mostanság kormánykörökben. Kinek lesznek jók szerinted a Volán Buszpark által levezényelt gigatenderek? Na kinek? Nem kell kitalálni. Elérkezünk majd oda, hogy nem éveket fognak állni az udvaron a buszok, hanem csak hónapokat.
Úgyhogy ne gondold azt, hogy nem gondolták már ők ezt komolyabban. Nem hiába lett gyárbővítés, nem hiába van folyamatos felvétel, nem hiába van portfóliószélesítés.
Ami meg a hírös egy centis tendert illeti: Ha beadtak volna vitarendezési kérelmet pont a Credóék, most azon sírnál, hogy 'eztőkmosthogymerészelik'?
Feltételezhetően azért, mert azoknak, akiknek a "vegyünk magyar buszt, mert ez hűdejódolog ám" el lehet adni, nagytöbbségben egyszerű prolik, akik nem nagyon látnak túl Budapesten. Amikor évi 2-300db Credot vesz az állam, mert az összeköti az embereket, akkor is hisztiznek a BKVhoz érkező 15db Conecto miatt, hogy "demééénemmmadzsar". Szóval a vegyünk magyar buszt dolognak csak akkor van elégséges propagandatöltete, ha a magyar busz Pestre kerül.
Na, mit tudsz? A puszta határidő szó az értelmező kéziszótárban már 150 darab / 5 hónapot jelent automatikusan?
Szerintem nem. Ha jelen vízállás szerint a BKV és a BKK új csuklósok nélköül vagy csak a 30 ITK-ssal és új szólókkal, átcsoportosítással megoldja, akkor hova is volt a nagy sietség és miért is? :)
Ezért írtam le n+1-szer (kaptam is érte a p......-ra eleget érte), hogy hiba a kormánynak erőltetni Mészáros csuklósát M3-as metrópótlóba.
Nem fogja tudni határidőre legyártani.
-------------------------
De !
Ha :
- Salgótarjánnak 15 db-t,
- Egernek 15 db-t,
- Nyíregyházának 30 db-t,
- Békéscsabának 10 db-t,
- Szolnoknak 20 db-t,
- Székesfehérvárnak 30 db-t,
- Dunaújvárosnak 20 db-t,
- Tatabányának 20 db-t,
- Zalaegerszegnek 15 db-t,
- Nagykanizsának 15 db-t,
- Veszprémnek 20 db-t,
- Szombathelynek 10 db-t,
- Győrnek 40 db-t,
megrendel a kormány a Modulo 168d-ből akkor azt Mészáros, szépen, lassan, csepegtetve letudja gyártani.
Azt nem értettem soha, hogy Sezszták/Lázár/Vaga hármas miért Budapestre akarja erőszakolni Mészáros (egyébként kimondottan jó) csuklósát, amikor a kormány közvetlen alárendeltségében lévő 24 Volán társaság közül, vagy 10-11-nek azonnal kellene vagy 250 ilyen csuklós?
Még 2008-2009-ben (amikor még javában dübörgött a pannonpuma és a nagy córesz sem gyűrűzött be hozzánk), kierőszakolta a székesfehérvári autóbuszkarosszáló üzem, hogy ő gyártsa le a Cívis városnak a 100 szóló autóbuszt. A csukikkal meg se próbálkoztak, azokat egyszerűen csak átmatricázták. A lengyel gyár pikk-pakkra leszállította a 40 csuklóst, de a székesfehérvári üzemet a 100 karosszálás teljesen romba döntötte. Sokadik határidőre sikerült csak leszállítani a vállalt termékeket, amelyek garanciális javítgatásait a gyártójuk már nem érte meg.
Tehát egy MABI-méretű, valóditőke-hiányos piciny járműgyárat a nagytenderekkel teljesen tönkre lehet tenni.
Az nem támogatás. Az erőszakos kísérlet a felszámolásra. Credoék, bár nehezen, de lehet, hogy tudnák teljesíteni mondjuk a 300 felét, évente, Mészároséknak a tizede sem megy a 200-nak. Illetve, miért rendeljen? Eddig sem akadályozta komolyabban semmi egyik gyártót sem a tendereken való indulásban. A híres egy centis tenderre a Credo adhatott volna be vitarendezésit, ha akart volna, de a sajtó érdeklődésére olyasmi választ adtak, hogy ez a lehetőség őket nem érdekli.
Az ilyen 160-210 millió támogatás egy komolyabb busz gyárnak bakfitty.
Nem utasítják vissza, de inkább jelképes.
az állam ne azzal támogassa a hazai autóbuszgyártást, hogy csöppentett két évente pár fillért, hanem rendeljen meg a Kravtextől évi 300 db helyközi buszt a Volánoknak, Mészárostól meg 200 városi csuklóst a megyeszékhelyek (állami) csuklós parkjának cseréjére.
Köszi! Mivel mostanság (legalábbis én, főleg Észak-Buda, Észak-Pesti közlekedő) már csak kb. éjszaka látok 280-ast (lehet, hogy tévedek, én már szabályosan vadászok rájuk napközben), lehetsèges, hogy a metrópótlás után, aminek persze ki tudja mikor lesz vége, selejtezésre/eladásra kerülnek jobb állapotban lévő darabok?
Egyébként más jellegű kérdés: azt írtad, hogy még metrópótlónak sem lennének jók. Ezek szerint a műszakilag megbízhatatlan buszok is közlekednének a metrópótlásban? Nem lenne kicsit cink, ha mondjuk lerobban egy a Bajcsyn a buszsávban, és feltart maga mögött 20 másikat? A kérdést arra értem (nem ismerem a metrópótlás tervezetét, de ha az elmúlt egy év cirkuszából indulok ki, szerintem még a BKK sem), hogy inkább oda, vagy inkább a külvárosi vonalakra teszik ezeket a buszokat?
A kasznimunkát nem tudod "csak kicsit" megcsinálni. Ha nekiállsz akkor borul bele a lóvé....
Igyekezz inkább letárgyalni egy relative jobb kocsit magadnak, ami még ellesz egy darabig. Amiket most árul a BKV azok olyanok amik még metrópótlónak se jók...
Egy BKV által eladásra kínált (pl. a mostani sokdarabos selejtezésből) 280-as felújítása úgy, hogy vállalható műszaki állapotban legyen (értsd motor, váltó hibátlanul működjön, fékek működjenek, stb, az esztétika lényegtelen a kasztnin lévő rozsdát leszámítva, bár azt szerintem nyugodtan vehetjük a műszaki részhez), kb. milyen összegben lenne? Tudom, hogy ez így hülyén hangzik, mert látni kellene hozzá egy adott buszt, satöbbi, de aki ért hozzá, és nagyjából ismeri ezeknek a selejtezett (de még üzemképes) buszoknak a műszaki állapotát, az milliós, vagy inkább tízmilliós összeget tippelne rá? Természetesen nem az eredeti állapotot gondolnám visszaállíttatni, inkább egy megbízhatóan működő járművet alakítani belőle, ami max. pár száz kilométert (talán még annyit sem) tenne meg hetente.
Üdv érdeklődnék nincs e valakinek eladó Tachográfja! vagy nem e tud olyan helyet,helyeket,busz bontót ahol belehetne szerezni több darabot.Ha valakinek van eladó kérem jelezze vagy itt a fórumon vagy a +36-30-9630667 es számon Köszönöm
hogy valami fogalmunk legyen a Budai Jármű Ktsz-ről, az 1976-os KPM Országos Járműstatisztika évkönyvben, 3391 db olyan utánfutó/pótkocsi szerepel magyar rendszámmal, amit ez a "gyár" gyártott.
Ez a 3391 db, 14 különféle típusú volt.
Ha egy olvtárs megtudja mondani a képeden látható utánfutó fantázia nevét, akkor én hozzá tudom társítani, hogy abból 1976-ban mennyi viselt magyar rendszámot.
más
Ez a Budai Járműgyártó igen szorosan együttműködött akkoriban a székesfehérvári KÖFÉM-mel. Több gyártmányuknak alumínium a felépítménye.
A Vászló (Vaslui) Megyei Tanács 2016. 03. 17-én kelt 64/2016. sz. határozata alapján a Barládon fészkelő S.C. INTERTRANS ROGIGI S.R.L. társaság VS 005 RGG és VS 002 RGG rendszámú járművei engedélyt kaptak a 009. számú menetrend szerinti különjáraton (Tomești és Puiești között) történő közlekedésre. Az útvonalengedély a határozat hatályba lépésének napjától 2016. 06. 15.-ig (volt) érvényes.
Egy Spanyolországi kisváros autósiskolájának portálján láttam meg az autóbuszvezető képzést, ezzel a képpel. Ugyan kissé lapítottnak látom a képet, de a busz homlokfala (a fényszórókat leszámítva) erőteljesen hajaz a 200-asokra (szerintem). Ez vajon csak hasonmás vagy valami átépítés Ikarus elemekkel? Köszönöm a véleményeiteket.
Hmm, azt mondja, hogy nagyjából 180 Ikarus van még az országban, és ebből csak 50 körüli a működképes. Bakker, ha valamelyik szász pajtából előkerülne egy 190-es Ikarus...
Azért kérdezem, mert az egyetlen általam ismert (HB féle, remélem nem változik mostanában a linkje) kép alapján kétségeim voltak:
-Az összes általam ismert 546-os más kialakítású tetővel, ragasztott oldalüvegezéssel és magasabb szélvédővel rendelkező, jobb első ajtó nélküli kocsi.
-Az Ikarusra egy típusnál sem volt jellemző ez a furgonos tolóajtó.
-Az 546.11 (így a 11A is) tudtommal a soha el nem készült, városi, alacsony hátsó peronos kivitel lett volna. Bár ettől még kioszthatták a számot másik kivitelre is.
Délelőtt eltöltöttem némi időt Renault kisbuszok keresgélésével, sikerült több, az FHV-642-vel hasonló kialakításút, de eltérő hosszúságú kocsi mellett több azonos kialakításút is fellelni:
egyébként valaki tudja:az ex ccv 660 még forgalomban van?azt tudom hogy a nógrád volánnál selejtezése után megvette valaki, de mást nem tudok, előre is köszi
Ezekből a JÁFI motorokból maradt fenn 1 működőképes példány is valahol...? (Úgy tudtam, sosem forrt ki igazán, nem volt megbízható, így kevés készült.)
Esetleg tudna valaki segíteni? Cimborámmal kipofozunk egy 256-ost és ilyen függönyt keresek 1 vagy több darabot. Elsősorban a vezető mögötti üvegre szeretnék egyet, de az se baj ha a többi ablakra is lenne. Tudom,hogy kicsi rá az esély, de hátha...Valakinek lenne esetleg még elfekvőben?
A vége még jól is elsülhet. Az összes Ikarus már a felszámolónál, csak a BPV-093-at és az említett Ikarus 246-ost sikerült megmenteni az enyészettől. Megőrzésre fenntartva mindkettő. Ezt adták pingálásra, mert "kellett", de fel lesz újítva. Nincs jelentősége a pancsolásnak, közlekedni úgy sem fog.
Igazából tök mindegy, agyhalott volt az is aki kitalálta, hogy a járműveket össze kell baszni. Vegyenek OSB lapot és basszák össze azt. Az meg, hogy az egyetlen 246-ost hányták össze, sikerült a legalját is alulmúlni.
Festékszóróval fújták, de szerintem le lehet szedni. Este vissza vitték a helyere, nem hiszem hogy ott leszedték volna, mivel úgy őrzik a helyet, mint a Nemzeti Bankot...
Tippre ez az egyetlen mozdítható Ikarus, Max néhány újabb 280as lehet még...
Szerintem meg ez olyan eset hogy nyugodtan kimondhatjuk hogy a b.....s k......a a.......t annak aki ezt a cégnél intézte. Százával rohadnak ott tényleg semmitérő buszok ahonnan ez jött.
És ugyebár ha jol láttam a régi gazdája vitte oda a buszt, aki évekig volt a gazdája és vigyázott rá. Neki milyen rossz lehetett látni, hogy kipingálják!!!
Lehet maradi vagyok,de személy szerint nekem nagyon nem tetszenek ezek a legális buszfirkálásos ötletek.a végeredményről nem is beszélve.De kinek a pap ,kinek a papné...
Attól tartok, hogy a betűzésen és egy hátsó szellőző formáján kívül más különbség nemigen van. (Persze az altípusok között továbbra is vannak különbségek.)
A kocsi 1972-től a '90-es évek közepéig dolgozott az eredeti rendeltetési helyén, aztán megvásárolta egy maszek. Egy ideig ott is csinált egy-két járatot (helyiben és helyköziben is), de végül lecserélték egy modernebb (:D) 255-ösre. 1977-től a 2000-es évek közepéig egy helyben állt, de aztán jött valaki, aki fel akarta volna újítani (2007-ig még az egész busz megvolt). Azonban jött a gazdasági válság, kellett a pénz meg a hely a telepen (ahol most megtalálták), és szépen fokozatosan elkezdett fogyogatni belőle minden. Előbb a motor, majd egyéb dolgok is eltűntek, végül megmaradt a busz eleje. Tkp. ennyi a lényeg, azóta meg a gyűjtök elszállították, mostmár normális körülmények közöttvan.
Az egy másik volt. Ezt viszont szépen megcsinálták! A levágott elejű farost ha jól rémlik az a csapat kutatta fel, amelyik az erdőből előhúzott faroson dolgozik. Szerintem kitermelték belőle a hasznosítható alkatrészeket a képek alapján.
Régi történet. Azóta ez a kocsi már egyszer fel lett újítva. Vagy két éve volt a sztori, hogy Moszkva melllett az erdőben találtak egy farost, és utána voltak képek is a felújításról. Akkor ezt újították fel. https://www.drive2.ru/l/6150298/ Innen kalandozva akad egy csomó kép. A levágott vezetőfülkének mi a története? Nem értek oroszul, azzal mi történt? Moldáv faros: https://www.drive2.ru/b/1415369/
Elkészültem a legújabb rajzommal, hosszú idő után. Nem ragaszkodtam száz százalékban az alapképhez, de próbáltam a lényeges dolgokhoz hű maradni. :) Fogadjátok szeretettel. A hibákat természetesen nyugodtan le lehet írni, biztosan van.