A BMW sajat maga tervezi es gyartja a motorjait, de volt olyan idoszak amikor mastol is vett, es jelenleg is ad el masnak is. Vannak fuggetlen motorfejleszto es gyarto cegek is, tehat mar ma is lehetseges lenne minden tovabbi nelkul motorfejlesztesi tudas nelkul autot gyartani.
Mint ahogy ezt a japcsik es a koreaiak reszben meg is tettek Europaban a dizelmotorokkal.
Próbálj már ki egyszer életedben egy tényleg normális kocsit, amiben egy tényleg normális méretű kijelzővel párosított rendes gyári navigáció van - aztán rájössz, miért is jobb ez, mint a mobiltelefonod...
A nagy többség az automata váltót is úgy köpködi - hogy életében még csak nem is vezetett ilyen kocsit.. De azért tudja, hogy ez xar... Meg xar a légrugó is. Meg minden, amit nem ismer, és neki nincs.
Szimpla josolás "kuruzslás" amit ugye mindenki tud.
"komfortos, szép, jól felszerelt belterű autókat fognak keresni, fontosabb lesz mondjuk a beépített audiovizuális rendszer ("meg web-böngésző képessége"), mi a mano ez? és minek
Mar jo nehanyszor leirtam, hogy szerintem az EV km-összköltsege rövid idön belül alacsonyabb lesz, mint a hagyomanyos autoe. Ehhez jön meg az autonomia (nincs mar messze, 2020 tajekan mar egeszen maskeppen nez ki a helyzet), ami ismet harmadolja, negyedeli ezen költsegeket. Ezen elemekböl (es az IT, internet, smartphone-ok fejlödeseböl) elöallo "alkatreszekkel" teljesen mas jellegü rendszerek epithetöek ... ami igen gyorsan oda vezet, hogy a hagyomanyos autokazas jelentös resze tulhaladotta valik ... ez pedig egy paradigmavaltas, amelyet a disruptive technologiak konvergalasa gyorsit be. A kedves polgarok nem lesznek többe (annyira) foglyai a lehetösegeiknek, hanem szinte mindenkinek alaphangon jar majd az uj lehetösegek tömkelege. Feltetelezve persze, hogy nem lesz nagyobb gazdasagi összebicsaklas, vagy politikai dülöngeles, esetleg tarsadalmi összerogyas ...
Egy auto gyartasanak az egyik legfontosabb parametere a gyartasi melysege. A GM azert allt fejre, mert tul sok kacatot akart sajatmaga legyartani. Ha a gyartasi melyseg radikalisan csökken, akkor a gazdasagi szetterites optimalisabb. Pl. a Streetscooterrel közel 0% gyartasi melyseget szeretnenek megvalositani. Az pedig azt jelenti, hogy MINDENT mastol vasarolnak ... ök csak összetakoljak egy egyszerü gyartosoron ... es ehhez elegendö egy kicsi, max. közepmeretü vallalat is.
~10 evvel ezelött 2006-2007 volt. Akkoriban az volt a topik lelkes armageddonistainak a velemenye, hogy 2012 möge nem lehet latni ... az lehetetlen ... valamint az, hogy 10 ev mulva csak elvetve lehet majd egy-egy katonai repülöt latni, a polgari legiforgalom teljesen megszünik.
Én igazándiból nem is ezt tartom lényegesnek, hanem az önvezetés potenciális térhódítását - végül meghatározóvá (kötelezővé ???) válását.
Megjegyzem, a Daimler főnöke is pontosan ezen aggódott egy legutóbbi interjújában, egészen meglepett, hogy tőle is azokat a gondolatokat hallottam vissza - amiket én itt már egy-két éve mondogatok. Az EV az egy dolog, de azért lássuk be, hogy a meghajtás ma csak egy elem egy autóban. Ettől még nagyon más komfortot, futóművet tudnak készíteni - példának okáért igazán jó sportkocsit nem túl sokan tudnak gyártani. Vannak túlmotorizált izomautók elég nagy számban - de ezek egy versenypályán pillanatok alatt elvéreznek egy valóban jó sportkocsival szemben. És ma azért elég sokan és elég sokat hajlandók fizetni ezekért a dolgokért - még akkor is, ha végül sosem fogják a potenciált kihasználni.
Ám az önvezetés, még ha ezzel veszítünk is egyet, s mást - a "vezetési élmény" fogalmát ki fogja küszöbölni, és "utazási élménnyé" fogja átalakítani. Ráadásul a mindig szabályosan és nem a lehetőségek határait életveszélyesen feszegetve vezető automatikák mellett nem is lesz semmi értelme (szerintem igazándiból ma sincs..) ezer lóerős kocsikat, meg extrém kanyarsebességeket tudó, meg fejet letépő fékezéseket/gyorsításokat produkálni képes szörnyetegeket gyártani - az sem kizárt, hogy ezek versenypályákon kívül nem is lesznek legálisak (simán el tudom képzelni, hogy hogy mondjuk 160-200km/h-ben maximálják az autók elméleti csúcssebességét, és például limitálva lesz a súly/teljesítmény arány is, akár alulról és felülről is, pont azért, hogy a jól szervezett automata forgalom gördülékenyen tudjon haladni). Az emberek ezek után kényelmesen rugózó, csöndes (az EV ezt alapból úgyis kínálja), komfortos, szép, jól felszerelt belterű autókat fognak keresni, fontosabb lesz mondjuk a beépített audiovizuális rendszer meg web-böngésző képessége, mint a 0-100 gyorsulás...
Ez viszont egy olyan terület, amely nem a hagyományos autógyárak territóriuma...
Nagyon tanulságos szerintem is ezen jóslatok kielemzése. Viszont utólag azért rendre az is nagyon szépen rekonstruálható, hogy ha valami nem jött be - akkor az miért nem jött be.
A píkolaj-geddon egészen konkrétan pont a technológiai fejlődés miatt nem jött be. Ugyebár 15-20 évvel ezelőtt senki (a szakértők sem !!!) számoltak azzal, hogy a nem konvencionális/shale készletek hirtelen gazdaságosan hozzáférhetővé válnak, mert olyan fúrási technológiákat tudnak kifejleszteni, amiről fél évszázada még a legnagyobb olajmérnökök sem álmodtak. Nem számoltak sokan azzal sem, hogy a technológiai fejlődéssel nagyban megnő az energiahatékonyság is - és messze nem nő úgy a gazdasági fejlődéssel az energiaigény, mint gondoltuk.
Végeredményben a píkolaj-geddonos jóslatok bukásának pont az az oka, hogy a technológiai-tudományos fejlődés sokkal többre volt képes, mint amit feltételeztünk róla.
Most a megújulók további térnyerésének lehetőségét, vagy az EV "hatalomátvételi potenciálját" görcsösen tagadók megint csak ugyanezt csinálják - a ma elérhető, pillanatnyilag ismert, piacon lévő technológiai színvonallal számolnak, és azt feltételezik, hogy innen már nem lesz/lehet semmiféle előrelépés, továbbfejlődés - és mivel ezen a bázison még tényleg kétséges a problémák megoldhatósága, hát kihirdetik a verdiktet, hogy a problémák akkor márpedig megoldhatatlanok - és örökre azok is lesznek.
Én 20-25 évvel ezelőtt jóval szkeptikusabb voltam ezen a téren, mint ma - most már azt gondolom, hogy akár már e század közepére akár véget is érhet az olaj/gáz/nuki kora. Ha szerencsénk van, megérjük - majd meglátjuk...
Bercinek valamiért az a rogeszmeje, hogy senki nem tud belsőégésű motort gyártani az autógyárakon kívül. Pedig számtalanszor el lett neki magyarázva a valóság, de akkor se...
Jelenleg is tudnak a nagyobb beszállítók gyártani perifériákat. Hajtásláncokat, elektronikus rendszereket. Ez legfeljebb növekedni fog, de szerintem eddig sem volt másként. (Lásd ZF, Bosch, Continental, stb)
Egyedül a motor/váltó gyártása lesz erősen érintve az áttérés hosszú ideje alatt. Annyira leegyszerűsített legózás szerintem nem lesz a közeljövőben. Most is építőkockázás folyik az olcsóbb és jobb gyártásért.
itt vizsgálta már valaki,hogy a 13-10-5 évvel ezelőtt ebben a topicban 2020-ra vagy korábbra tett jóslatok mennyire jöttek be, mennyire valószínű hogy bejönnek?
gondolom sokan írták hogy mi lesz 5-10-15 év múlva...és mennyire jöttek be ezek a jóslatok?
A cikkben szereplö 174 GWh/evnel sokkal több lesz 2020-ban. Ha 2025-re a kiszallitott autok negyede lenne (20-25 millio) atlagban ~50 kWh akkuval ellatva, ... akkor 8 ev mulva mar ~1200 GWh akkura lenne szükseg. Ehhez jönnek meg a hazi tarolok, halozatjavito akkuk, ...
Gyakorlatilag egy közepes meretü gyarto kepes e-motorokat, egy masik teljesitmenyelektronikat, egy harmadik akkut gyartani, ... a karosszeria összetakolasa se lesz az IR 4.0-ban lehetetlen ... ugyhogy az autogyarak könnyen elveszthetik "kiemelt" statuszukat (csak ök tudnak motorokat gyartani, csak ök kepesek karosszeriat kesziteni). Ugyhogy elkepzelhetö az is, hogy az EV gyartasa Lego-szintre "süllyed", ... ami nem lenne mas, mint egy uj (decentralizalt, distributed) gyartastechnika, amely elömunka igenye sokkal alacsonyabb lesz, mint korabban elkepzelhetö lett volna ... mint pl. elsö lepeskent a Streetscooter probalkozas ... Pl. a PC is egy ilyen összelegozott szerkezet ... amelynek különbözö elemei a vilag legkülönbözöbb csücskeiböl, gyartoitol szarmaznak.
Azért van ám ennek a kijelentésnek egy nagyon érdekes - általunk már korábban sokszor felvetett - áthallása is... Nevezetesen az, hogy kezd a "lényeg" kicsúszni az autógyárak kezéből, korábban az olajáron kívül ugyan mi más "szűk keresztmetszetre" hivatkozott bármelyik autógyár is?
Ki fog csúszni az autógyárak kezéből a totális kontroll.
Az a tanulmány hibás, illetve alábecsülik Muskot, 2020-ra 174 GW-al számolnak világszinten, Musk maga akar 150-et gyártani, amiből ha 100 összejön, már maga többet fog termelni mint egész Kína.
Azt viszont még nem tudják, hogy a Gigafactory kapacitása 150GW lesz, így az általuk számolt mennyiséghez csak 10 db. Gigagyár szükséges, amiből 4-et Musk akar felépíteni, 2025-ig.
A Volkswagen ugyanis azzal számol, hogy 2025-re termelésének negyedrészét villanyautók teszik majd ki, ami nagyjából 2,5 millió autót jelentene. Eichhorn azonban egy kicsit tovább számolt, és azt mondja, ha minden autógyár csak termelése negyedét állítja át tisztán elektromos járművekre, akkor a szükséges akkumulátor-mennyiség 1500 gigawatt-óra lenne, aminek a kielégítéséhez legalább további negyven Gigafactory méretű üzemet kellene felhúzni a következő nyolc év során. Ha ez nem történik meg, akkor viszont akkumulátor-hiánnyal kell számolni, ami miatt emelkedhetnek az árak, és megtorpanhat a villanyautók terjedése.
Elég sok épül egyébként, de tényleg lehet átmeneti szűk keresztmetszet, ami viszont a saját akkugyárral rendelkező OEM-eket hatalmas előnyhöz juttathatja.