Mármint, hogy az MI az egyetemes igazságot hirdeti, TEHÁT elfogadjuk, így akadékoskodás minden 3 mondatnál hosszabb (körkörös) kérdéssor, és mint ilyennek, helye nincs (a tényleges döntésben legalábbis).
A dolgozó véleménye ugyan szabad, de a munkahelyen diktatúra (demokratikus centralizmus).
Más szóval: diktatúra a munkahelyen, demokrácia a politikában, kánaán az áruházban.
Ha nem oldotta volna meg, akkor lenne remény (menekülőút). :(
(pontosan mit is oldott meg?)
De egyébként nem oldotta meg.
A software-es általában egy zárt világban old meg jól dolgokat, a baj mindig akkor jön, amikor a buta felhasználó azt mondja, hogy "dehát ezt én nem csak laptopon akarom használni, fel akarok venni még amolyan adatot is, kezelni akarok amakkora adatmennyiséget is, szinkronizálni kéne még ezeket azokkal, időben megváltozik az adat ott meg amott, így osztódással szaporodik az adatbázis emitt. Stb.
Egy zárt, körülhatárolt pályán megoldani, az annyi, hogy jól játszol a játékvasutaddal a szobádban.
világújdonságként egy, a rendszám alá beépített lézerszenzort is használ, amely 80 méteres távolságban, 145 fokos tartományban tapogatja le az útburkolatot, és olyan dolgokat is észrevesz, amit a többi szenzor nem.
Tehát 80 m.... nagyjából egy másodperc alatt teszi meg végsebesség környékén, ahol a fékút 200 m körül van. Ez bizony nemigen vette volna észre a kamiont keresztben, de ha igen, akkor sem lett volna jelentősége.
Parasztvakítás, nem ez a "szeme" az autopilotnak, legfeljebb alacsony sebességnél, precíziós manővereknél használható segédberendezés.
A Tesla radarja 160 méterre, a kamera 250 méterre "lát".
Persze elképzelhető, hogy valami MI a mélytanulással megváltoztatja (ugyan mitől?), és majd kiugrik belőle valami lyen kívánságvezérelt sw, mint a pallasz Athéné a Zeusz fejéből.
Képzeld el, bemegyek a bankba, igazolom magam biometrikusan (ez az EU irányvonal) és közlöm, milyen hitelszerződésre gondolok kb, és a rendszer feltölti ezt adatokkal.
Eredöben vagy igen, vagy nem ... de inkabb nem. Ugyanis a "taxisok" befektetett elömunkajanak csökkenesevel szemben (mondjuk leesik a tizedere ... csak az öreg beteg nenit kell szoban is istapolni) all a kedves utazgatok arelönyenek összege (nekik ugyanis sokkal kevesebbe kerül az autokazas).
Hogyan lehet vajon azt megakadályozni, hogy egy ilyen autonóm autót hackerek ne programozzanak át autóbombává? Vagy egy autonóm, esetleg távirányítású repülő szerkezetet (drónt) repülő bombává? Belerakná-e valaki egy ilyen autonóm kocsiba a gyerekét, hogy iskolából vigye el úszóedzésre ( a kocsi a gyereket), aztán meg vigye haza?
Előfordulhat-e az, hogy milliós kütyüket sóznak rá a tájékozatlan autóvásárlókra, miközben önvezetés (autopilot) nincsen, és belátható időn belül nem is lesz? Újabb lehúzási kisérlet az autógyárak részéről.
A helyzet rosszabb lesz: amennyiben nem a szelepsapka-csere dokumentálás lesz a leolvasás lényege, hanem hogy ne építhess be ellenőrizetlen szelepsapkát, persze tisztára a te védelmedben*.
Ezért a kerékpár központi vezérlője le fogja tiltani az indítást.
Én is utálom ezt.
Csakhogy ennek nem az a lényege, hogy ez lesz (mert igen, ez lesz).
Hanem az hogy a vezérlő** és ügyviteli software-k sosem lesznek egyszerűek. Sem az államigazgatásban ("kevesebb államot, az állam rosszgazda, fuj-fuj"), hanem a szent hatékonyságot zászlajára (ISO9000 minőségpolitikai nyilatkozatára) tűző magánszervezeteknél sem
Az ügyviteli sw is mindig más, mindig bugos, és főleg: mindig küzd a háttér-adatbázisok pontatlanságaival.
Szóval Ludd tábornoknak az ipari forradalom 4.0-ban is van dolga (konzervatív ellenforradalmi lázadás a szabadság lehetőségéért);
De nem a tökéletes Halálcsillaggal lesz dolga, hanem egy fuldokló, éppenhogy működő rendszerrel (sőt, nem is eggyel, hanem egymásba fércelt rendszerekkel).
*a lopott szelepsapkák kereskedelmét vissza kell szorítani.
A leresztett kerék balesetet okoz, a kerékpárbaleset akár halálhoz is vezethet.
Emellett összeomlik a világegyetem, a Föld a Napba zuhan.
**Itt nem a gépi kódban vagy assemblerben megírt folyamatvezérlőkre gondolok (vegyipari üzem szelepnyitogatói, kapcsolóközpont (adatközpont, telefonkpt) alrendszerek, CNC vezérlők).
Esetleg megnö a biztositasa az ember altal vezetett jarmünek, mert a felelötlen, kiszamithatatlan, hösködö, idönkent ideggörcsbe zuhano, vagy reszeg, kabszeres, szedülö, begyogyszerezett ... ember sok hibat követ el.
A felelős gondolkodású, kiszámítható, megfontolt, idegrendszeri zavaroktól mentes emberek kapnak jogosítványt és részegen, kábítószer hatása alatt, szédült állapotban és begyógyszerezve azok sem vezethetnek.
Ha ezeket akarja valaki kiküszöbölni az önvezető autóval, az elmeorvoshoz menjen, de gyalog!
Aztan valszeg hasonlo lesz, mondjuk egy gyarban is. Nehany embör felügyel egy rakas gepre, reagal, ha valami rendkivüli esemeny törtenik (eltörik egy esztergakes, leborul egy raklap ...). Az emberek szama nem csökken hirtelen 100-rol 0-ra, hanem mondjuk folyamatosan, egy evtized alatt 100-rol 20-ra.
Jelenleg, csak az USA-ban 33 ceg görcsöl az autonomian (vilagmeretben valszeg vagy 80-100). Majd kiforrja ez is magat. Addig fogjak piszkalgatni a temat, amig az emberi vezetönel sokkal jobb eredmenyre nem jutnak. Utana is lehet meg mit tökeletesiteni, ... de a legeredmenyesebb tovabblepes az emberi vezetök kiküszöbölese lesz. Esetleg megnö a biztositasa az ember altal vezetett jarmünek, mert a felelötlen, kiszamithatatlan, hösködö, idönkent ideggörcsbe zuhano, vagy reszeg, kabszeres, szedülö, begyogyszerezett ... ember sok hibat követ el.
Akkor majd nehanyan ücsörögnek a call-centerben, tessekelik az utasokat, esetleg vicceket mondanak neki (addig, amig a viccmondo app-ra nem kapcsolnak at) ... nehanyan meg otthon a laptop-pal keszenletben lesznek a csucsterhelesre (es ök kapjak meg a hirtelen felbukkant 28. utas stream-jet, ha csucsterheles van). Nincs kizarva (különben kar, hogy te mindenröl meg tudod mondani, hogy miert hülyeseg ... a vilagot ellenben az mozgatja, amikor valaki azt tudja megmondani, hogy mit fogad el a szeles "közönseg").
Megoszlanak a vélemények. A lidar nem lát szignifikánsan jobban mint a kamera. Rossz látási viszonyok között elhal. A radar+kamera+ultrahang mellé nem tud sokat tenni. A radar képes rossz látási viszonyok között is megbízhatóan működni, a kamera pedig információgazdagabb mint a lidar.
Megjegyzem, hogy például a Mobileye 3 amivel a Tesla elvétette a kamion oldalát még monokróm kameraképet elemzett, van hova fejlődni.
A buszok is égnek. Nemrégiben ismerősőm gyereke gyerekszállító busszal ment valahova külföldre, csak úgy porig égett... vele minden holmijuk... szerencsére bajuk nem esett.
A turbó elég nagy rizikófaktor többletet jelent szerintem.
A szorgalmasak nem fognak. Pl. ha a BMW 2021-re minden modelljet kinalja majd EV/PHEV verzioban is, ... akkor a kedves vasarlokon, meg az "egyeb" ösztönzökön, esetleg az üzemanyag arakon mulik majd, hogy milyen gyors lesz az eltolodas az EV/PHEV iranyaba.
Szerintem Europaban betarthato lenne, hogy 2030 utan ICE nelküli autokat lehessen csak eladni (esetleg itt-ott meg PHEV-t is). Akkor pedig ~2035-2040-re visszaesik az europai folyekony fosszilis eredetü üzemanyagfogyasztas a mostani ertek töredekere (mondjuk negyedere).