Hát én nem tudom a 80-at,de a 62 az biztos! Láttam MTZ gumi méretűt is hirdetve pl,de vékony kerekeset is (sorművelős)! Nézted a Német Merci trakis oldalt? Amire akarnád használni azt biztos bírná itt felénk nagy pótokat húzgálnak velül!
A 70-es, 80-as években szinte minden gyártó fejlesztett Trac rendszerű gépeket, például a Deutz, akitől a konstrukció ötlete származik. Az iskolateremtő gépük az Intrac:
80-nal? Azzal meg is kéne állni. Szóval, nézegettem a JD-okat is, persze tizenéves használtakat. De az áruk némileg magasabb, mint az MB-é. Ráadásul ezeknél a motorjavítás több, mint 1 millánál kezdődik (idén 1,5-ért csináltuk meg a nagy JD-ét). A váltó meg állítólag olyan 4 misi. Gondoltam az Merci trakijé jóval olcsóbb lehet, ha ilyan probléma adódik.Plusz jóval gyorsabb, mint a jd. Nem szántanék vele, csak könnyebb munkákra fognám be: szállítás, műtrágyaszórás, hengerezés és esetleg vetés, permetezés. A gumijai megegyeznek az MTZ-ével? Úgy látom az ikerkerék nem túl gyakori ezekhez a tipusokhoz, pedig az is nagyon fontos lenne!
Az MB tracok a kommunális munkák mellett főleg az erdészetben voltak kedveltek Németországban, így nem csoda, hogy egy másik cég is folytatta a gyártását, a Werner Forst- und Industrietechnik. Ők WF Trac néven készítik a speciális erdészeti gépeiket az MB trac bázisán.
Kaptam én is egy pár könyvet most :-) Többek közt azt az 1967-es gépkatalógust amiben ezek a képek szerepelnek. Kedvet kaptam tőled a gyűjtésükre (pár db eddig is volt). Dutrancs mester remélem azért olvasgatod az MTZ topikot is. Tettem fel pár képet. Nem igazi veteránok, de egy részük dolgozni már az :-) Majd rakom fel a többit is. Nézd meg őket! Üdv.
Egyébként a Mercedes már nem gyártja, profilt tisztított és a traktorgyártást abbahagyta. De azért nem maradt utód nélkül, mert átadta a dokumentációkat a Schönebecki Traktorgyárnak (akik az NDK időkben a ZT traktorokat gyártották). Ők akkoriban fejlesztettek ki egy kisebb, de hasonló konstrukciót, amit Systra néven gyártottak. A Mercedestől átvett típusokkal teljes lett a típus-soruk. Az LTS gyár nem sokáig működött önállóan, beolvadt a Doppstadt cégbe és ezen a néven gyártotta tovább a traktorokat is. Systra:
Gondolom a neten már körülnéztetek és sok képet találtatok róla, ezért inkább csak pár különlegességet rakok fel. A típust egyébként az Unimoghoz hasonlóan számtalan feladatra használták és sok speciális célokra átalakított változata is létezik. Vasúti vontató:
Szívesen használták nagyteljesítményű növényvédőgépek bázisgépeként:
Szervestrágya és talajjavítóanyagok kiszórásával foglalkozó vállalkozások is speciálisan átalakított változatokat alkalmaztak:
Egy kicsit késve kapcsolódok a témához, de ha már így megszólíttattam, akkor valóban megsorozlak benneteket képekkel :-) Magáról az MB tracról közvetlen tapasztalataim nincsenek, felénk nem voltak, inkább csak a cukorrépatermesztéssel foglalkozó üzemek közül a gazdagabbak engedhettek meg maguknak ilyen gépeket. Így aztán saját fotóm sem nagyon van róluk, csak egy régi Agromasexpós kép és pár újabb egy német tulajdonú gazdaságból.
A merci traktor és unimog témához, van egy MB a közelünkben a trafipax gyorshajtásért megbüntette, állítólag 80-al ment. Egyszer trágyát szort nekem, úgy elindult az árokból, mint egy személyautó. Jó pár éve belevoltam szerelmesedve az unimogba, szétjártam érte Németországot, végül is egy zöld 406-ost vettem Szendendrén. 20 éves volt 10 000 km és 1500 üzemóra valóban, vasúti vontató volt. Beszereztem hozzá mindent, traktor mintás kerekeket, agrár felszerelést, hogy az ekét húzhassa, stb. Beszereztem az irodalmat hozzá a mercedes vezérképviseletnél, ahol egy önindító 150 ezer Ft. Minden nagyon drága, de kivédhető a robur megeggyezik, a felnik is.
Lassan elkezdték széthordani a gépet, valószínű a nálam dolgozó székelynek mondott legények, önindító, plató billentő torony, kardáncsonkok tüntek el róla. Egyértelmű volt az orgazda is, most fuvaroznak a tornyommal.
Egyébként az ilyen univerzális gépek sok mindent tudnak, az RS is valami 80 eszközt bír. Ellenben azt a bizonyos egy valamit nem tudják úgy. Pl. az unimog remek egy off road versenyen a nagy hasmagasságával a nagyon hosszú rugóútjával, amikor ezekkel szántani kell, minden baja van.
Szabolcsba vitték el az unimogom amit egy csöppet sem bánok, marad nekem a dutra.
Akkor azért vágtad rögtön-helyből nekem a címet amikor Unimog alk. után érdeklődtem.(20 000,-ért már lett volna darabja az ablaktörlő karoknak.)Aztán kiderült,hogy a tavalyi gazdája szedte le róla és hazavitte,mert egyszer már ellopták.
Nem annyira aranyár, de van valóban olyan, ami sok, és még több, ami nem sok, hiszen marha sokáig bírják. [Mi hozzuk be az Unimog cuccokat, (nem Pappason keresztül), 2011-ig biztosan...]
Nos MB trac! Jó gépek szállításra különösen kiváló mivel zöme 62 km-t tud,és a kisebb méretű gumik alatta az MTZ 82-es hátsó gumijai de abból 4 van alatta! Talajmunkára is éppen megteszi de a szántásnak annyira nem örül a váltója,de ha csak magadnak csinálod és nem olyan sokat akkor bírja! Hát,hogy milyen árban és hol vannak alkatrészek hozzá azt nem tudom de van hozzá "cucc" ha jól tudom! 4-5 milla körül már van elfogadható persze ehhez is kell szerencse mert ennél is mellé lehet nyúlni!