Én úgy hefteltem meg a szét, hogy rajta volt a tengelyen a tárcsával és így a röpsúlyok megadták a pozíciót. A hefteléstől meg nem forrósodik fel annyira, hogy megolvadjon a műanyag súlytartó.
(azért a biztonság képpen az öregebb tartalék súlyokat használtam)
Ilyen lemezeket, mint amik képeken vannak a harangba szegecselve, tudok lézerrel vágatni, és CNC élhajlítóval hajlíttatni. Pár száz Ft-ból kijönne szerintem.
Csak azt kell kitalálni, hogyan lehet pontosan egyformán kiosztani a lemezeket. A rögzítést én inkább ponthegesztéssel csinálnám, a popszegecselés nekem nem szimpatikus, bár a célnak végül is megfelel.
Nekem is van 482-es motorú járgányom , de én is egyértelműen csak a tócsák fölött tapasztaltam csúszást . Illetve ez az Evo , ha kinn áll éjszaka az esőben akkor a reggeli indulás első 20-30 métere bőgő motorral lépésben zajlik . Utána semmi gond . Hogy a tócsán felfröccsen a víz azt értem -- de hogy álló jármű , lecsukott motorháztetővel bevizezze az erőátvitelt ?
---
Én se tapasztaltam csúszást normál üzemben , de a fordulatszámmérő egyértelműen dobja , hogy valami nem stimmel .
A forgás ellen meg kísérletezni kell , a módszered jó , és tényleg nem irreverzibilis átalakítás .
Még nem vettem észre, hogy megcsúszna a szíj, pedig az én motorom kicsit erősebb, mint 4 kW. A szíj kopását sem növeli, hogy könnyebben tud elfordulni a mozgó tárcsa a golyóscsapágyakon, mint a szénkarikákon. Emiatt nem is lenne érdemes a tárcsa forgását megakadályozni, de ha egy felkeményedett megcsúszó szíjnál ilyen drasztikus javulást lehet elérni a tárcsa forgásának megszüntetésével, akkor érdemes lenne rendesen megcsinálni.
Ha leveszem a komplett primer variót a lendkerékről, szerintem awival rá lehet úgy hegeszteni az anyát a harangra, hogy utána még egy dugókulccsal meg lehessen fogni. A ragasztás bőven elég a nyomaték átviteléhez, ezzel a harang rögzítése meg is van oldva.
A röpsúlyok megvezetéséhez sajnos nekem nincs egy feláldozható tárcsám, de majd kitalálok rá valami megoldást. Lehet vágatok 3 db kb. 5 mm vastag trapéz alakú kúpszeletet, amiket 2-2 csavarral rögzítek a haranghoz, annyi már elég lehet, hogy ne tudjanak elforogni a röpsúlyok.
Valóban , elnéztem , kicsi a felület a furkáláshoz -- nem vettem elő variátort , emlékezetből pedig a szekunder végével kevertem össze .
De valamilyen megoldás található a harang rögzítésére . Jó poén , hogy fáradtságos munkával átalakítjuk golyóscsapágyasra a variátort , és utána meggátoljuk a forgást ...
Rekord !!!! Bizonyára olvassák a fórumot , és megtudták, hogy leszóltam a vezethetőségre írt baromságaikat . Erre levitték az árat 550-ről 480-ra , és az alábbi szöveggel kelleti magát az L7e kategóriás ( tehát nagymotornak vizsgáztatott , 4 személyes 9 kW-os járgány ) :
----
Eladó egy aixam tipusú moped autó 2 hengeres kubota diesel motorral,fokozatmentes automata váltóval!Aluminium alváz,műanyag karosszéria,elektromos ablak,központi zár!akár rendszám nélkül is vezethető segédmotoros jogosítvánnyal is 14 éves kortól!
És a forrás , ha valaki eredetiben szeretné élvezni :
""Ilyenkor nyílik ki a zsebembe a bicska és bosszant, hogy nem lehet az ilyen hirdetéseket letiltatni.""
A használtautó.hu egy fokkal rugalmasabb. Az előző esetben ha küldessz egy hibabejelentőt, hogy az nem Casalini gyártmány hanem Ligier, 3 napot adnak a hirdetőnek hogy módosítsa a hirdetést, különben törlik. Meglátjuk hogy ez hány napig lesz fent Casalini Ydeaként.
..oké, én értettelek félre, nem olvastam figyelmesen el amit írtál, nagyon kerestem az "ajánlatodat" .. de igen mind a két lemez ricnis minden robogónál..
Sokat fejlődött a gépipar az elmúlt 20 évben, érdemes élni az új technológiákkal. 10 éve még a lézervágás is csúcstechnikának számított, ma meg már teljesen hétköznapi dolog. Talán megérem még azt is, hogy 3D-s nyomtatóval fogom kinyomtatni a pótalkatrészt a kocsimhoz.
Elforduló mozgó tárcsával sem lenne szabad ennyire csúszni a szíjnak, lehet érdemes lenne felrakni egy új szíjat. Érdekes, hogy ilyen sokat számít nálad, ha nem tud elforogni a mozgó tárcsa a haranghoz képest. Lehet én is átalakítom a harangot ha legközelebb szétszedem. Még annyi előnye is lenne ha meggátoljuk a forgást, hogy lassabban kopnak el a röpsúlyházak. Mert a műanyag háznak az a része, ami a haranghoz ér, már rég elkopik, amikor a másik oldala, ahol csak le-fel csúszik még teljesen jó. A régi röpsúlyházakat még át lehetett forgatni, hogy egyenletesen kopjanak, de az újak már csak egyféleképpen mennek a helyükre. Azt még nem néztem, hogy ha kicsit reszelünk a röpsúlyház szélességéből, akkor bemegy-a fordítva.
Ha azért módosították a röpsúlyház formáját, hogy sűrűbben kelljen cserélni, az nagy aljasság, de a mai világban, amikor a tervezett avultatáson egy csomó mérnök dolgozik, már semmin sem lepődünk meg.
Ez nem kezdő nepper, bizonyára szándékos elírás a könnyebb eladhatóság érdekében. Ez a telefonszám már sok mopedautó hirdetésnél szerepelt, többek közt Ligiert és Casalinit is hirdetett már, tehát mindkét típust ismeri. A Casalinit nem is olyan rég adta el, aki tőle vette meg hirdeti most repedt szélvédővel 550-ért. A forgalomba helyezése sem 15 ezer Ft, ez is egy szélhámos faszkalap.
Megértem, nem is azért írtam mert neki akarok esni flexel :)
Vannak ennél precízebb megoldások is, mit ahogy te is írtad. Én csupán a ragasztásban kételkedtem, mivel erről a technikáról lemaradtam vagy 20 évet. Akkor alkalmaztam először és utoljára, több kevesebb sikerrel a fémragasztást. Azóta biztos, hogy a ragasztóanyagok is jócskán fejlődtek. Csak én kimaradtam belőle.
Egyébként visszatettem az eredeti harangot, mert féltem hogy a használatkor megfordul a tengelyen és valamit szétdarál. De így csúszik és nem a harangnál, hanem a két tárcsa szépen forog és a szíj szinte áll. Ezt előremenetben félig behúzott kéziféknél, a motortérben gázadáskor figyeltem meg. Lehet hogy a szíj is szar? Talán megkeményedett?
A flex persze viszi a legjobban megedzett acélt is, de azzal csak vágni lehet, nem tudod vele elég precízen megcsinálni a lapolást. Egy kötésnek viszont nem lehet holtjátéka, mert pillanatok alatt ki fog verődni, mivel motorféknél ellenkező irányú a forgató nyomaték. Szikraforgácsolóval lehetne tökéletes lapolást csinálni, az annyira nem is űrtechnika, biztosan találnál a közelben egy gépműhelyt, ahol van huzalszikra.
De szerintem kísérletezni sokkal jobb a ragasztás, nem tudsz vele "maradandó" kárt tenni a tengelyben. Én már régóta csak felragasztom a tengelyekre a fogaskerekeket, és nem fordult meg még egy sem. Korábban a fogaskerékbe huzalszikrával vágattam a hornyot, a tengelybe meg marógépen készült a reteszhorony, aztán pár év alatt mégis csak kiverődött a retesz, az oda-vissza hajtás miatt. Ezzel szemben egy 3e Ft-os agyrögzítő ragasztó nekem elég egy évig, pedig még csavarrögzítésre is azt használom. Egy hosszabbítóval még egy beragasztott anyát is le lehet tekerni hidegen is, de 200 foknál már a hőálló Loctite ragasztók is megolvadnak, szóval nem olyan nehéz azért szerelni.
A ragasztás amúgy nem bizalom kérdése, egyszerűen ki lehet számolni egy kötés teherbírását. Egy 10 mm széles, 20 mm átmérőjű henger felülete 628 mm2, a Loctite 638 rögzítő nyírószilárdsága 25 N/mm2. 628 x 25 = 15700 N, azaz kb. 1,5 tonna! Mivel a ragasztandó felület nem sík, hanem menetes, még erősebb a kötés, a nagyobb felület miatt, de ezt tudjuk be a biztonsági tényezőnek.
A Kubota motor forgatónyomatéka 12 Nm, a 20 mm-es tengely 1 cm-es erőkarjával számolva a nyíróerő 1200 N, ami kevesebb mint egy tizede annak, amit a ragasztás bír. Szóval nem kell félni a ragasztástól, elég erős az, és nem mellesleg nem keletkeznek káros feszültség csúcsok a szerkezetben, amik repedést okozhatnak. Nem véletlen, hogy a repülőgépeknél is egyre több helyen ragasztást használnak a szegecselés helyett. De már az autóiparban is egyre több helyen láthatunk ragasztást, pl. épp a múltkor néztem, hogy az új Mercedes Sprinter rakterében a merevítő bordák nem ponthegesztve vannak a karosszériához, hanem ragasztva.
Ja és a leszedés...
A 10mm széles ragasztott 20-as anyát kb. 165 Nm nyomatékkal lehet letekerni. Ez 50 cm-es hosszabbítóval 314 N erő (bő 30 kg), ami azért nem vészes...
"de a tengely cementálva van, azt reszelni, fúrni, házilagosan nem nagyon lehet."
Azért annyira kemény csak nem lehet, hogy pl. egy flexel ne lehessen belevágni két vájatot a villás alátét részére. A ragasztásban én speciel nem bízok, de meg ha mégis jól megfogja, akkor legközelebb kín leszedni.
Ha a 20-as anyát 2 v. 4 lapjánál ráhegeszted a harangra, úgy, hogy utána még meg tudd fogni egy villás kulccsal, akkor ragasztóval lehet rögzíteni az anyát és ezzel együtt a harangot. A helyszínen kellene rácsipkedni az anyát a harangra, hogy a központosság jó legyen, aztán meg lehet varrni rendesen is, ha leveszed.
Ha esetleg a ragasztás mégsem lenne elég erős, majd lehet kísérletezni valami más módszerrel, de a tengely cementálva van, azt reszelni, fúrni, házilagosan nem nagyon lehet.
Nem tudom, hogy aki valamit el akar adni, az csak írni tud, olvasni nem? Van akinek minden mopedautó Aixam. Ennek a hirdetőnek meg Casalini. Nem tudja elolvasni, hogy mi van ráírva.
Én őszintén máshogy gondoltam. A tengely válla (pereme) elég kicsi, hogy megfelelő átmérőjű lyukat fúrhassak rá (ha csak nem 1-2 mm -re gondoltál).
Az én elképzelésem az lenne, hogy a tengelyt a harang és az anya közti részen két oldalról bevágnám és egy villás alátétlemezzel rögzíteném, amin a két kiálló csap a harangon készített két furatba beleül.
Gratulálok , nagyon gyors voltál -- és elmondásod szerint eredményes is . Reméljük nem rázkódik szét semmi , nem verődik ki a cucc .
Most azon agyalok, hogy lehetne a harangot rögzíteni a tengelyhez, hogy esetleg ne forduljon meg.
Mivel túl nagy nyomaték nincs , mivel csak a szlip megfékezése volt a cél , ezért szerintme elég , ha a primer variátor végébe tengelyirányból (ahova a harang támaszkodik ) fúrsz néhány ( én 3-ra gondoltam ) kicsi gödröcskét . És fúrsz a harang belsejébe is , pontosan velük szembe . És beleteszel egy megfelelő méretű kis csapágygolyót a gödröcskébe , ráteszed a harangot -- majd meghúzod a csavart .
A Simson 51-es váltója is ilyen csapágygolyós megoldással viszi át a nyomatékot . Egy bordástengely tolja be alulról-belülről a fogaskerék alá a golyót és az biztosítja a nyomatékátvitelt .
ALL CAR CHARLY-hoz váltóra való kuplungot, vagy azt a kis műanyag három darab csúszkát ami benne van.
Én soh anem láttam még ilyet . Egyébként ez nem a kuplung -- az általunk használt nevezéktan szerint -- hanem a szekunder variátor . A kép nem jó , mert pont a hiányzó csúszkát ( köröm ) , pontosabban annak helyét nem ábrázolja jól kivehetően . A mopedautókban szinte egyeduralkodó IBC variátorokban kétféle köröm használatos . Ezek , az egyik alkatrészkereskedő honlapjáról leszedett képeken így néznek ki :
Van ugyebár egy ricnis tengely , ez egyértelműen együtt mozog a főtengellyel , am blokk , mindenestül .
Erre van ráhúzva a variátor fix oldala (sajnos nincs róla képem ) , ennek van egy csőszerű vastag nyúlványa . Erre a nyúlványra húzzuk rá a variátor mobil oldalát , aminek belsejében valóban egy bronzpersely van , ami szabad elforgást és oldalra csúszkálást biztosít .
Azonban van három körme , a képen be is karikáztam őket . És erre a mobil oldalra jön rá egy tárcsa ( a mi mopedautóinkon a harang szerepét betöltő ) , ami a bordás tengelyre ricnivel csatlakozik ( lásd : piros nyíl ) , vagyis a főtengelyhez képest nem tud elfordulni . Csakhogy erre is van téve három kis befogó árok , amikbe pontosan beleillik a primer tárcsa mobil oldalának -- a fenti képen karikázással kiemelt -- három körme . A befogó árkok kis műanyag csúszkával vannak bélelve . Elfordulni nem engedik a primer tárcsa mobil oldalát a ricnis tárcsához ( és ezzel együtt a főtengelyhez ) képest , de oldalra ( tengelyirányban ) mozoghat , vagyis ki tudja tolni a szíjat a peremig , de a primer két tárcsaoldala a főtengelyhez képest fix , együtt kell forogjanak .
.. bocsi , kis tévedés van, a variátor itt is csak a kézben tartott lemez( 3.kép) "ricnijein" viszi át a hajtást, a mozgó elem amiben a görgők vannak csak forog egy csőtengelyen, a képen látható másik csavarozott elem a főtengelyen az az önindító szabadon futója, ilyen a minarelli féle megoldás kinaiasítva, a morini blokkok (suzukirobogók) úgyan olyanok mint az autó, bendix-esek, és a variátor külső vagyis a ricnis részen van a fogaskoszorú...