Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
"Ami csak közvetve érint: Pozsonyba és Bécsbe is járnak majd a Pendolinók (belföldi forgalomban Supercityként, borsos felárért, nemzetközi forgalomban EC-ként)"
megjelent a cseh "végleges tervezet" a jövő évi menetrendről.
számunkra újdonság lehet a 376/377 vonatpár, mely Pozsony és Drezda között közlekedik, közvetlen háló- és fekvőhelyes kocsival Budapestről. A Pannonia a rémhírek ellenére megmarad; továbbá nyaranta immár egy normál, menetrendszerinti gyorsvonat naponta jár majd vonat Prága és Split között, mégpedig Pozsonyon és Rajkán keresztül! Kérdés persze, hogy hol áll meg majd Magyarországon...
A Prága felé menő/felöl jövő EC-k mint már korábban is szó volt róla, jóval korábban járnak majd.
Ami csak közvetve érint: Pozsonyba és Bécsbe is járnak majd a Pendolinók (belföldi forgalomban Supercityként, borsos felárért, nemzetközi forgalomban EC-ként), illetve valósággá vált a CD-nek a belföldi IC konkurrencia Prága és Ostrava között. Kíváncsi lennék, milyen lenne egy hasonló Budapest-Debrecen-Nyíregyháza között. :)
Ha jól veszem ki a vízbű a zokszigént, ez azt jelenti, hogy 07.29-én különvonat lesz Hanuovice Staré Město pod Sněníkem és umperk Hanuovice között?
No, hazatértem cseh földről. Most fajlagosan nem készítettem annyi fényképet, mint szoktam, mert Párommal "nyaraltunk", de azért a fotógépem sem unatkozott.
Az átnevezgetés előtt imhol egy szedett-vedett galériácska csekély 68 képpel:
Mennyi a Keleti-Párkány távolság a körvasúton keresztül kilométerben? Lehetséges, hogy 97 km lenne? Nekem picit soknak tűnik, hogy 17 kilométerrel hosszabb, mint a Nyugati-Párkány.
Hallottatok a reggeli tragikus vasúti balasetről!? Párkány (túrovo) közelében történt a szerencsétlenség. Reggel már hallotam a rádióban, most este pedig a TV is mutatta. Tehát: Bz ütközött egy szemetesautóval. Az autó sofőrjét nagyobb sérülésekkel kezelik a kórházban. Ezen kívül több utas is megszólalt a kamerának a kórházban. Az egy, halálos balesetet szenvedő egyén pedig, hogy kirepült a vonatból és ha jól hallottam a vasúti kocsi és az autó közé esett.
SAJTÓKŐZLEMÉNY
Az elsö nemzetközi amatőr vasuti film verseny RAILFILM 2006 a zároszakaszába érkezett.
A versenyre 6 országból 25 film érkezett, amelyeket most a zsüri értékeli.
A zsűri elnöke a világhirű vasuti ujságiró Bob Symes úr Angliából. Vezetése alatt a zsüritagok Nagy Britanniából, Svájcból, Németországból, Ausztriából, Magyarországról valamint Szlovákiából sorrendbe állitják a legjobb 10 alkotást, valamint kiválasztják a legjobb operatört.. A nyertesekre értékes dijak várnak, a fődij egy kitünő minőségű SONY videokamera, a legjobb operatőr a BahnTV által felajánlott dijat egy további video kamerát kapja, az első 10 filmet az SH-Produktion jelenteti majd meg DVD-n.
A nyilvános dijátadó est 2006. Szept. 2.-án lesz Pozsonyban, Szlovákiában az ottani Vasutasnapok keretében a pozsonyi Muzeum fűtőházban, Bratislava-Vychod-on.
További informáciok a Railfilm honlapján taláalhatok: www.railfilm.net.
A gálaestre mindenkit szeretettel várnak a szervezők.
RAILFILM
és partnerei:
SONY, BAHN-TV, SH-PRODUKTION, VLAKY.NET, MDC BRATISLAVA, JDSU AUSTRIA, CENTRON SLOVAKIA, KABELKON
Valamelyik bécsi döntés után az új magyar határt Betlérnél húzták meg, vagyis Rozsnyó és Pelsőc visszakerült hozzánk, a három innen induló mellékvonal pedig zsákvonallá lett. A szlovákok ennek nagyon nem örültek, hiszen fontos bányák lettek elvágva a hálózatuktól. Ilyen volt az alsósajói vasérc (?), ma: Siderit, és a lubeník-i (nem tudom most magyarul) magnezitbánya. Érthető, hogy kellett a vasút.
Pár hete vettem a Kálvin téren egy nagyon részletes szlovák atlaszt, ha jól emlékszem 1:100.000-es, az egész országról. Még szintvonalak is vannak benne, úgyhogy vasútfotózáshoz tökéletes lesz. Jelzi a Nagyszabos és a Tiszolc közötti alagutat, a térkép szerint földút megy benne. Azért nem semmi, hogy van egy baromi hosszú alagút, az erdő közepén, sehonnan sehová :) Az erdész bácsi biztos örül, hogy nem kell átmennie a hágón :)
A nagyszabosi és a rőcscei kivételével mi van még?
Ugyan Nagyszabos és Nagyrőcze között lettek kész a legtöbb munkával, de Murány és Tiszolc között is látható még valamennyire a nyomvonal.
Egyebek mellett Késmárktól kezdtek építeni pályát Lendakon át a lengyel határ fele, de az nagyon hamar megrekedt, pedig elég sok földmunkát elvégeztek már. Az első pár kilométere viszont ma is üzemel, igaz csak teherforgalom van rajta Szepesbéláig.
egyébként Szlovákiában van még más be nem fejezett vonal is, olyan is ahol már viaduktok és alagutak is megépültek már, annak is az tett be, hogy vége lett a háborúnak.
a 2. vh alatt kezdték el építeni, befejezni viszont érthető okokból nem sikerült, azután meg már nem forszírozták az építkezést. a maradványok ma is láthatóak (ezek szerint a magasból is).
Jablánc jókúti végében ott figyel egy töltés, ami pont ennek a vonalnak a becsatlakozásához lehetne az alépítmény. Az összekötésre a szándék mindenképpen megvolt (603-asként jelölik).
A korábba belinkelt képen a VW gyár van? Erre gondoltál?
A másik: tovább nézegettem a térképet, és Detrekőszentmiklóstól Jabláncig végig vezet egy nyomvonal, és mintha még műtárgyak is lennének rajta. Elképzelhető, hogy össze akarták kötni, csak félbe maradt? Tud erről valaki valamit?
Megszületett festésügyben az első (de talán nem az utolsó) kivétel a ZSSK-nál, a 350 007-t a ruttkai jármüjavítóban ugyan újrafestették, viszont a régi színterv szerint...
Igen, én is a fülke miatt gondoltam, meg a fülke mögött, a tetőn lévő különböző műszereknek, berendezéseknek látszó kütyük miatt. Na ezt megmondtam. :)
1.kép: Az első Szlovák állomás Szob után. Még peron sem volt, a földről szálltak föl az emberek.
2.kép: A 018-as Laminátka járt rá a vonatomra (2120), amivel jöttem...
3.kép: ..és indult vele tovább Érsekújvárra.
4.kép: Személykocsik pihennek.
5.kép: Párkány szépen rendben tartott felvételi épülete.
6.kép: V43 1157 indulásra készen Budapest felé. (A vezér ott engedte ki a légtartályból a lecsapódott vizet, hát volt benne bőven...)
7.kép: Teher pu.
8.kép: ,,A nagyedik vágányon tolatást végeznek, a vágány mellett kérjük vigyázzanak!''-Nálunk ezt mondanák. Amit ott szlovákul mondtak, azt nem értettem, de valószínű, hogy a tartalom megegyezett...
9.kép: 742-Randa mozdony-Szép kocsi. :)
10.kép: A 742-es gonoskodott a friss, üde levegőről... :)
11.kép: Honfitárs! A V43 1205 gépmenetbe érkezett, majd beállt a felvételi épület elé. Bocsánat az árnyékos oldalért, de a másik oldala se volt napos, mert a perontető beárnyékolt.
a másik vonal az egykori Bécs-Pozsony-Budapest fővonal Dévényújfalu (Devinska Nova Ves)-Marchegg szakasza. Valaha valóban kétvágányú volt, de már rég nem az, villamosítását 2010 után tervezik. átlag félóránként van személyvonat rajta, de tehervonat is jó sok.
Pozsony után a 110esen kiágazik egy asszem kétvágányú villamosított vonal, és egy felüljárón átmegy a jókúti vonal felett. Most nézem a Google Earthön, hogy valami üzemhez megy, ami elég komolynak tűnik. Mi van ott?
Tehát, néhány kép a lőcsei különmenetekről. (A szarabbik időt felmutató, szombati napon készültek. Az utolsón különösen "pusztított" valami sűrű, apró szemű, ködszerű eső-féleség.)
Most, hogy így mondod meg mutatod... :) Majd visszahallgatom a diktafonból, a számaikat is "feljegyeztem".
Mikor voltál szombaton
A 10:36-kor Iglóra érkezőben kevesen voltak, a 11:20-kor onnan indulón szintén. Miközben lefelé gyalogoltam, még 3 fotóhelyet találtam, tehát a 14:24-es, lefelé jövő volt az utolsó kint a vonalon. Iglón még épp elkaptam a 15:20-ast. Ezek közül egyiken sem volt komoly telítettség. (A 15:59-es személlyel mentem le Kassára.)
Hanca nemrég tért vissza javításból egy kamionos találkozó után
És hol volt az a találkozó, a szepesváraljai vonalon?
Az utóbbi évekhez hasonlóan ezen a hétvégén ismét feltámad az Igló-Lőcse (Spisska Nova Ves-Levoca) vonal...
A szombati felállás: két 731-es között 4 termeskocsi. Mindkét gép húzott, szóval egy alkalmi hajtófejes motorvonatot kreáltak a fiúk. Az érdekes formációt sajnos nem túl sok utas vette igénybe, ebbe az időjárás valószínűleg rendesen belejátszott. Többfelé is lehetett látni "fotós hiénát", mint például engem is. Borult, esős időjárást sikerült kifogni, akik vasárnap próbálkoztak, azoknak már lényegesen jobb lehetőségeik adódtak. Képek azért készültek szép számmal.
Vasárnapra időjárásfüggő terveket állítottam fel, amiből végül az lett, hogy a másik zsákvonalat is bejártam gyalogosan, visszafelé pedig a "Hanca" egyéni nevet viselő motorkocsi jóvoltából.
A kirándulásról majd készül egy képes riport, csak előbb még befejezem az előző, szintén szlovákiai kétnapos leírását. Este, ha lesz egy kis időm, felteszek pár képet a mostani hétvégéről.
Ma reggel nem tudott bejönni a reggeli csörgős postabéhávés vonat,mert alámosta a töltést a tegnap esti vihar füleknél. A bánrévén dolgozó szlovák vasutasok is kocsival jöttek dolgozni.
Ismét van egy-két kérdésem. A Bánréve-Lenartovce vonatok mozdonyvontatásúak? Ha igen, mi viszi őket? Mennyire sűrűn fordulnak elő szlovák gépek Bánrévén?
Az utóbbi évekhez hasonlóan ezen a hétvégén ismét feltámad az Igló-Lőcse (Spisska Nova Ves-Levoca) vonal, a lőcsei búcsú alkalmából. Szombaton 7, vasárnap 6 pár vonatpár közlekedik majd, várhatóan idén is motorkocsik bonyolítják majd a forgalmat.
Van tán szó villanymozdony beszerzésről is? Mert egy közel 50%-al megnövekedett élettérhez az is szükségeltetne. Ugyanis a 121-eseket kidobálták, a 140, 182-es szériának sincs sok hátra.
S az "áramnem" átalakításáról sem hallottam még. Tán GW uram, Hozzád jutottak már el efféléről infók?
Símán (tapasztalat). Sőt, még fotózni is marad időd egy picit Párkányban, ugyanis 16 perc van néki adva a Szob-Párkány távra, amely 10-12 perc alatt teljesíthető.
Azt hallottam, hogy a Púchov - Zsolna - Kassa szakasz felújítása során a villamos felsővezetéket 25 kV-osra építik át. Olcsóbb ugyanis a fenntartása. Persze majd kétáramnemű járművek is kellenek hozzá, de ahhoz a SR-nek nincs már sok köze.
A másik nagy villamosítási projekt a Zólyom - Losonc - Fülek - Kassa, előkészítése most folyik. A vonal rekonstrukciót csak 2012-20 között tervezik, tehát egy kicsit még odébb van...
Dejó, hogy erre jársz! BRKS állomány ha jól látom, nincs a vlaky.net-en. Van valahol egyáltalán? Ugyanis ha jól tévedek, a BRKS-nek még honlapja sincs...
Nagyjából, de a BRKS még arra sem veszi a fáradtságot, hogy átszámozza őket, sőt, általában még fényezést sem kapnak. Ez utóbbi csak általánosságban igaz, ugyanis vannak már olyan dongóik, amelyek már elég különleges színösszeállításban virítanak.
Inkább úgy képzeld el, mintha a Hajdú Kft szergejei még a MÁV-tól származó ütött-kopott küllemben lennének, a pályaszáma is nem A62-003, hanem M62-069 lenne, csak a MÁV betüszócska helyett a MÁV Hajdú Kft. szerepelne.
A csehek persze külön is kiadják a módosítást, aztán lehet kivagdosni, meg ragasztgartni mint a hazai kultúrvasútnál. Én eddig csak egyszer váltottam ki, de mivel egy bazi nagy lepedőre van nyomtatva, és összevissza hajtogatva, inkább lemondok a módosítások átvezetéséről...
1. Párocskámmal -aki még nem a hitvesem, úgyhogy néki nincs még fipje- készülünk július közepe táján a csehekhez.
Ő miféle kedvezményt élvezhet? (Magyar állampolgár, EU állampolgár és 26 éven aluli, de már nem diák). Van a cseheknél egy oly kedvezmény, hogy a 26 éven aluliak 50%-os, korlátlannal utazhatnak. Kérdés: ez csak a cseh honpolgárokra vonatkozik, vagy ki vagyon terjesztve az EU-s tagállamokra is?
Ha nincs más kedvezménye szegénykémnek, akkor marad a kilométerbank (2000 km = 1400 CZK, azaz 0,7 CZK ~7 Ft/km, ami szintúgy nem olyan vészes)
2-3: kerestem a vlaky.net-en de nem lelem a cseh és szlovák menetrendi pótlékokat. Tudna ebben nekem valaki (pl. GW barátom) segíteni?
Csehországban nagy baleset van Vranovice állomáson (Brno és Breclav között).
Két Laminátka nagyon összetört: 230 017 és 230 080-as a 363 012-es még valahogy megúszta a gyorssal, egyetemben a személyvonatos 242 273-al. Sok infót nemtok, csak annyit, hogy két tehervonat ütközött és még a személyvonat is beletrafált.
Júl.végén tervezek egy Amicus (odafelé) visszafelé EC171 túrát! /háttér: Royal Hungarian Express lesz az Amicus-hoz csatolva megy ki Prágába a külön menet is, némi fotózás Sturovó-ba és irány vissza EC 171-el./
Azt szeretném kérdezni, hogy mennyiből járhatom meg 26 év felett odafelé Amicus- Visszafelé EC 171-el?
Ha kimész vonattal Kassáról Alsómislyére, akkor ott van közel az a hely, ahol a széles átmegy a normál felett. Tőketerebesen (Trebiov) szintén könnyű megközelíteni, ott rögtön az állomásépület előtt megy el. A fűtőház meg Enyickén van, de oda mi kocsival mentünk. De nem lehet túl messze az állomástól, oda Kassáról kimennek a Pantográfok.
Szeretnék kérdezni néhány dolgot: Létezik-e még Miskolc és Kassa között viszonylati kedvezmény? Kassa állomáson ha peronon fotózgat valaki, szólnak-e azért?
Ez az Enyickéről kiinduló széles nyomtávú vonal feltételezem valahol keresztezi a Hidasnémeti-Kassa vonalat. Itt ennek a közelében van valami állomás, megálló? Egyébként hogyan lehet megközelíteni ezt a széles nyomtávú vonalat?
Üdv! Voltam Plavecben és Popradon is. Úgy van ahogyan írtad, de az a búvár nem a 754 056-os? Csak azért. mert rendszeresen láttam a napokban Hidasbémetiben ezt a gépet. A reggeli (7202) személlyel Kassára, hátul 362 002(!) volt. Napközben is fordul egyet ez a búvár Hidasba.:) A Crakoviát (hál' Istennek) lesz alkalmam kipróbálni, mert egy hét múlva kolégáimmal megyünk Krakkóba:)))
A félre értések elkerülése végett a két képet nem a mozdonyok, hanem a pályaszámuk miatt tettem be.
A CSD-nek egyedüli jogutodja a CD lett (ő viheti tovább az eredeti számokat), hiszen a szétválást nem ő kezdeményeszte, hanem a szlovákok, ezáltal a CD járművein megmaradtak az erdeti pályaszámok, (egyedüli javitás a CSD-ből kivették az S betüt. Mig a szlovákoknak a járműállományukat átkellett számozni, hiszen új vasúti kódot kaptak (56), ez pedig magával hozta az önellenörző szám változást is. A mozdonyok esetében azért nem látszik, mert meglehetett hagyni a törzsszámot, ez elé tették be az 56-os kódot, majd első két számjegyként, olyat kellett találni amely a pályaszám számitás esetében, az önellenörzső számot helyesen adja ki. Ez pillanatnyilag a két mozdonyon nem látszik, pedig a szlováké átvan számozva, és a CD az eredetit viszi.
Természetesen ezek röviditett pályaszámok, amelyeket pillanatnyilag nem lehet megkülönböztetni, de a teljes pályaszámok esetében már ténylegesen mutatkozik a különbség.
Példának a fenti két pályaszám:
70 54 755 001-5 CD
78 56 755 001-5 ZSR
(ki lehet őket számitani)
Ezért mertem az elöző hozzászólásaimban ezt megemliteni.
Természetesen a más dolog az, hogy mennyire igazságosan osztozkodtak, vagy sem, de ez maradjon meg az ő problémájuk
Annyi kivétellel, hogy a második képen látható ujszeru dobozba zárt Búvár nem sokat futott, ellenben az ára horibilis osszeget tesz ki- legalább is egy hozzáérto cikkje szerint. Az akkori kormány Tegyuk ismerté Szlovákiát -programjának keretén belul sok korona ELGURULT amíg elkészult így tobb nem is épult belole...Voltak olyan ominózus tervek, hogy majd egész európa toluk fogja rendelni az új mozdonyokat... Nem vált be ez a hozzáértok egyontetu véleménye...
Igazad van, nem kell túl dramatizálni, csak egy dolog a jogutódnóknak a
CD-nek meg maradt az 54 régi kódszáma a pályaszámoknál, mig
a ZSR 56-ost kapott amely érvényes a mozdonyaira is
ezáltal, hogy a mozdonyokon szereplő pályaszám ne változzon a teljes pályaszámokat átkellett variálni (természetesen jelen pillanatban ez a gépeken nem látszik, hiszen csak a röviditett pályaszám szerepel rajtuk)
Az állományba vétel rovatában szerepelt dátumok a CSD időszakra vonatkoznak, abban az időben nem volt ZSR.
88.01.01>lettek a computeres pályaszámok, természetesen nem egyszere számozták át a gépeket, hanem egy bizonyos idő eltelt, ezeknek a végrehajtására.
93.01.01>van ZSR, tehát a mozdonyok állományba vétele ettől a naptól számit
Ezeket az észrevételeket szerintem egy megjegyzés rovatként, fel lehet tüntetni, mert e téren igy eléggé zavarosnak hat azoknak, akik esetlegesen nem ismerik a tényleges dolgokat
Lenne egy kérdésem, hogy hogyan lehet legcélszerűbben eljutni Trencsénbe most vasárnap? Ugyanis lesz egy osztrák különvonat, ami elvileg 16.15-kor fog visszaindulni onnét, és Trencsén-Pozsony szakaszon szlovák gőzös fogja vinni.
Nem tudok róla, minden terelés Poprád megy. Két 131-es jár Plavec és Muszyna között a tehervonatokkal, onnan három pár Bardotka (1 pár 751-es, 1 pár 752-es, és egy vegyes páros) viszi a tehervonatokat Poprádra.
A személyvonatokat Plavec-Lipany között buszokkal pótolják, kivéve a Cracoviát, mely ugye Poprád fele jár, és Búvár húzza (aminek egyébként összesen ennyi dolga van egész nap, így napközben Poprádon áll).
mivel tegnap véletlenül sikerült összefutni Kuruc úrral, remélem sikerül majd tisztázni a nyitott kérdéseket :)
amire konkrétan rákérdeztem, azok a 810-esek voltak, arról elmondta, hogy utólag kapták a 2003-as állományból hiányzókat a csehektől, az arányosság miatt, tehát nincs szó átépítésről.
Öszintén megmondom, hogy kiesik az érdeklődési körömből úgy a szlovák mint a cseh vasút, ezért nem igen vásárolgatok e téren könyveket ezekből. De biztosan vannak itt olyanok akik tudnak segiteni.
szétváláskor a 810-esből 107+2 szélest mellé köritésnek 37 db 820-ast, és 35 db 830-ast, 21 db 851-est, kapott a ZSR.
Ha figyelembe vesszük a kb. 3700 km-es vasúti hálozatot, akkor nem is olyan rossz arány, a mi 200 akármennyi Bzmotorunkhoz képest.
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a ZSR mellékvonalai ahol ezeket használják, 70%-ban zsákutcás vonalak, ahol pedig fővonalat kötnek össze, ott azért járkálnak a nagy gépek is.
Továbbá azt is figyelembe lehet, sőt kell, hogy a lakosság száma kb 5 millió.
Nálun nem igen lehet kapni, esetleg egy egy gyüjtötől, de úgy a cseheknél, mint a szlovákoknál rengeteg ide vágó vasúti könyvet lehet kapni. Sokkal jobban elvan látva e téren a vasútbarát tábor, mint nálunk.
Próbálok kullogni az események után és szivacsként szivom magamba az infókat.
Az általad említett 810-es helyzetnek viszont picit ellent mond, hogy javarészük ma is 810-esként, kvázi eredeti állapotukban üzemel, illetve a 2000-es évek elején váltak 812-essé.
Vagy az is lehet, hogy egy rakás 810-esről a könyv nemes egyszerűséggel megfeledkezik?
Ezen a Ladislav Kuruc könyvön kivül van még a témába vágó, fellelhető szakirodalom?
A szétválás előtt is két vasút igazgatóság működött az országban, az elosztás pedig a 92.12.31-i állapotnak megfelelően osztották szét, állomásítások alapján, úgy a vontató, illetve vontatott járműveket. Tehát egyetlen egyegy fütőháznak (vontatási telepnek) ezáltal nem változott az állaga. Olyan volt, hogy 92 őszén átépítésre kerültek szlovákiából, csehországba járművek, ilyenek voltak zömében a 810-es motorkocsik, amelyek mint 811-es, vagy jöttek vissza szlovákiába. Ezért lehetséges az, hogy sem a 810-esnél, mert akkor már nem volt szlovákiában, sem a 811-esnél mert még nem volt szlovákiában, ezért nem jegyzi a könyv. Ugyan ez vonatkozik a személykocsikból átépített 812-es sorozatra is.
Hangsúlyozom, a könyv egy indulási alapnak nagyon jó, de 100%-ban nem lehetséges onnan az adatok felhasználása, ehhez ismerni kell egy egy járműsorozatnak az addigi életútját is, csak igy lehet követni pontosan a dolgokat.
Épp ezért kérek -ha lehet-, minél több konkrét adatot, kiegészítés gyanánt.
Pl. egy csomó 810-es motorkocsi (a múltkorjában részleteztem) nem szerepelt az ominózus könyvben, tehát a cseh-szlovák szétváláskor a szlovák vasút állományában. Valószinüleg utólagos kompenzáció volt a csehek részéről.
Most több nem jut eszembe. Talán még annyi, hogy már a 781-eseknél tart a lista. Lehet, hogy ma este be is fejezem.
Hát akkor kezdjük, és majd a végén eldöntőd, hogy érdemes volt e ezt a táblázat adathalmazt nyilvánosságra hoznod.
Ladislav Kuruc "Zeleznicné kolajové vozidlá na Slovensku" könyv adatait tetted be ide a táblázatodba, ami nem is lenne baj, csak éppen azt nem vetted figyelembe, hogy a könyv kiadása 1998-ban történt, és az 1993.01.01-i Csehszlovák szétválás adatait tartalmazza, egy-egy selejtezési dátummal köritve. Azóta az eltelt pár év alatt egy csomó gépet selejteztek, illetve át is építettek, amelyeket ez a könyv nem tartalmazza. Ezáltal táblázataidban sokkal több mozdony jármű szerepel, mint amennyit ténylegesen a ZSR az elosztáskor kapott. (természetesen, más adatokat is felhasználtál, igy alakult ki a plussz mennyiség, de ebbe nem akarok belefolyni).
Ami szerintem a nagyobb baj, hogy ezt momentán közkincsé is tetted, (függetlenül, hogy segitségért kiáltottál), és rengetegen le is fogják menteni, rossz adatokat és ez fog bizonyos körökben elterjedni.
Hát ennyit ezekről a táblátzatokról, amúgy elég szép munka lehetett ezt megcsinálni, ahhoz pedig gratulálok.
igen, kicsit más a kultúra. nekem a csúcs a tavasszal az volt, amikor Studénka mesto és Studénka állomás között (1 km), a kalauz 8 embernek adott ki jegyet (az összes felszállónak).
Annakidején a villamoskalauzoknak ennél rövidebb idejük volt két megálló között, mégis elég sok jegyet ki tudtak adni Budapesten is!
igen, kicsit más a kultúra. nekem a csúcs a tavasszal az volt, amikor Studénka mesto és Studénka állomás között (1 km), a kalauz 8 embernek adott ki jegyet (az összes felszállónak).
Ezt elfelejtettem feltenni. Szóval, itt a "kérjünk minél kisebb távolságra jegyet" mozgalom indulása. :))) A kallerhölgy nem mondta, hogy x korona zsebbe, vagy hogy hagyjam a fenébe, hanem rendesen, korrektül kiadta.
Természetesen elfogadom véleményedet az SZD esetében, de az irásom inkább a két vasút akkori CSD, illetve a MÁV-ra korlátozodott, pontosabban a Szergejek exportjára, hogy előtte főleg a CSD esetében elég szép tarkaság volt (szinileg), és ezen mozdonyok megjelenésével változtak meg ott a (egyenszinek), hála isten ez már jelen jelek szerint a múlté. Most már várnám az esetleges MÁV-os szinskálát is.
Először saját magam vásároltam Slovenské Nové mestoban. Itt a kishatárforgalmi jegyet TCV űrjegyen adták ki. Érdeklődésemre elmondta, hogy csak Budapestre és Sátoraljaújhelyre adhat ki jegyet. Emellett a Railfaneurope-on is találtam, ezért is érdeklődtem. Szlovákiában kiadott Eurodomino érdekelne. Ha érdekel, e-mailben el tudom küldeni a képet.
Szerintem a sötétvörős Szergejeket (természetesen a különböző szinárnyalatokkal) igy tudták az oroszok exportálni...
Hááát... A SzU-ban anno a tehervonati mozdonyok általában zöldek, a gyorsvonatiak általában piros vagy bordó (vörös stb.) színűek voltak. Egész sorozatokra kiterjedő, rengeteg kivétellel persze (lásd pl. a gyorsvonati TE7-est, amely kék, vagy a gyorsvonati CsSz2-est, amely zöld, vagy a gyorsvonati CsSz7, CsSz8-asokat, amelyek ugyancsak zöldek voltak, illetve részben manapság is ilyenek).
Az M62 tehervonatinak számít, az SZD Szergejei ennek megfelelően gyárilag zöldnek készültek. A TE3, 2TE10l, amelyek a Szergej megjelenése előtt, vagy akörül már sorozatban készültek, ugyancsak zöldek. A két M62 prototípus színe viszont érdekes lehet. "Életükben" voltak zöldek és vörösek egyaránt, de hogy a gyárból hogyan jöttek ki, arról sajnos nincs infóm.
Egy-két helyen láttam kézzel írt szlovák nemzetközi jegyet.
Ezzel kapcsoltaban érdeklődnék, hogy jelenleg hol lehet ilyennel találkozni? Akinek esetleg van képe szlovák Eurodominoról, kérem, tegye vagy küldje már el!
igazad van, 128-ig a Búvárok se voltak eredetileg vörösek.
akkor kiindulhatunk abból, hogy minden tábla alapvetően vörös volt, és más színre csak valamilyen átfestés alkamából mázolták át. ezt láttam már pl. cseh 810-eseknél, ami fehér-kék színezést kaptak, ott az oldalsó pályaszámtábla is kék lett, amikor megkapta a mai színterv szerinti fényezést, a tábla ismét kivörösödött.
Köszönöm a válaszodat, igy értem már, de ha nem haragszol a sötétvörős szin csak a Szergejek megjelenésével lett azoknál alapszin, mivel én még jóval a Szergejek megjelenése elött, igen csak szines mozdony kavalkádokat láttam az akkori CSD járműparkjában úgy mint gőzmozdonyok esetben is. Szerintem a sötétvörős Szergejeket (természetesen a különböző szinárnyalatokkal) igy tudták az oroszok exportálni, ezalól csak a lengyelek bújtak ki a zöld szinűkkel, de ők tudtak e téren egy kicsit diktálni, mivel hozzájuk kerűlt ebből a sorozatból a legtöbb. Lásd példának még a magyar dieselek is zöld szinnel kerültek ki a gyárból, M44, M46, Az M61, M63-at már bordóként, ipari mozdonyokat kékként is lehetett látni, úgy mint az akkori CSD-nél
úgy tudom ez a jármüvek eredetileg színezésével függ össze, a pályaszámtábla is annak a színét kapta. az átfestéseknél a tábla színe általában maradt, de néha azt is átpingálták. (és mivel ugye a régi CSD alapszín a sötétvörös volt, ezért a legtöbb tábla a mai napig vörös alapú)
Már többszőr megszerettem volna kérdezni, hogy úgy a CD, mint a ZSR fotókon, mint élőben is látok szines pályaszámtáblákat (piros alap, kék alap, sárga alap ...stb.) Ez tulajdonképpen mit takar??, mi a tényállás e téren???
Az egyik kulonbség az, hogy a 753-ban meghagyták a goz vonatfuttésre futtogenerátort, vagy ha már tonrement akkor ballasztot tettek beléjuk, a 750 azok megujult 753-ok de ezekbe beépítték az elektromos vonatfuttés berendezéseit . Teljesíétményuk valamivel kisebb mint a 754 sorozaté amely már a gyárat is elektromos vonatfuttéssel felszerelve hagyta el.. A 753 sorozat egyes tényleg régi mozdonyokon csak 3 lámpás homlokvilágíttást találsz, a kulonálló voros zárlámpa hiányzik.
Köszönöm, hogy a segitség kérésemre reagáltál, de sajnos nem találtam meg amire kiváncsi voltam, hiszen ezek CD-s mozdonyok lettek, és az általad küldött táblázat az ZSR-es.
De azért át tanulmányoztam, igaz, hogy csak futólag a táblázatot, és sajnos szomoruan kell közölnöm, hogy úgy jártál (igaz nem tehetsz róla), mint a rák, hátulról probálsz előre haladni (legalábbis a táblázatotból ez derül ki.) Egy bizonyos pontig ez lehetséges is, de rövid időn belül belekerülsz a 22-es csapdájába, amiből aztán a későbbiek folyamán nem igen, vagy csak nagyon nehézkesen (új táblázat készítéssel, illetve az új adatgyüjtéssel kell kezdeni) lehet kikecmeregni.
A Skoda gyár kivételével nincsenek feltüntetve a gyártók, ezáltal eléggé áttekinthetelen a táblázat, hiszen a szocializmusi szférában több mint 10 gyár gyártott különböző tipusú mozdonyokat, és nem beszélve arról egy-egy szériát több gyártó is gyártott, sőt a különböző átépítéseket végrehajtó cégek pl. a ZOS Nymburk is, új gyári számot adott a felújitott (átépített) gépeinek, ami bizonyos mértékben nagyon megneheziti az utólagos nyomozást hátulról előre.
Az 1900 soros táblázatodat ezáltal nagyon nehéz igy visszamenőleg végig ellenőrizni, de esetlegesen magánban egy-egy mozdony adatait meg tudom számodra küldeni, természetesen már amivel rendelkezem (hiszen nem erre speciáltam magam), de általában nem szoktam eldobálni, a már megszerzett adataimat egy-egy mozdonyról. De mivel sajnos az időm egyéb elfoglaltságok, és kötelezettségeim miatt korlátozott (itt a topikon is vannak a levelezőpartnereim, pontosabban gyüjtőpartnereim felé kötelezettségi elmaradásaim), ezért nem igen tudok momentán ilyen mennyiségű adatokat pillanatnyilag átszenvedni. Ezért kérlek az esetleges egy-egy gép adatáról az érdeklődésedet a novoka@freemail.hu cimre küldeni
Cserébe nekem is lenne 1-2 kérésem: ha vannak a listámból hiányzó adataid, pl. állományba vételi dátum, átalakítási dátum, satöbbi, kérlek, valami elütő színnel, pl. lila háttérben biggyeszd bele, és légy szives küldd el a címemre: balint - felado - com!
akkor még erősen koncepciókról volt még csak szó, de ez a tervezet se a végleges állapotot tükrözi. a nemzetközi vonatokról szóló tárgyalások is csak a napokban zárulnak le.
"végleges tervezet", ami már sokkal közelebb áll majd a megvalósuló menetrendhez majd augusztus 31 után várható.
Búváros gyorsvonat a 720/721-es vonatpár is Privigyéről, igazi kuriózum, mert Lipótvár és Pozsony sincs gépcsere. (Nové Mesto indul: 6:45; visszafele Petrzalka érkezik: 18:10).
Érsekújvárról az összes Privigyére (Prievidza) menő személyvonat Búváros, illetve a Nyitrára reggel és délután induló személyvonatok.
Az lenne a kérdésem, hogy Szlovákiában hol van esélyem Búváros személy és tehervonatot fotózni, ami Győrből jobban megközelíthető? Pozsony, Érsekújvár környéke érdekelne.
Tegnap Nohabpetivel átugrottunk Komáromba, hogy megnézzük azt a cseh gépet, de már nem volt ott. -:((
Nem is értem, hogy' maradhatott ki eddig az életemből ez az Enyicke-Mátyóci széles vonal. Jópofa, izgalmas, egzotikus. És Enyickéről Kassára "enyickélve" volt szerencsém szóba elegyedni 2 mozdonyvezetővel, akik közül az egyik értette az ékes magyar szót. Jól kifaggattam a a vonalról, már ami belefért abba a néhány percbe.
Hát először is:
- Enyicke - Mátyóc irányban konkrét menetrend szerint közlekednek: Enyicke ind: 1:40, 6:30, 8:26, 11:20, 13:40, 15:30 (ez csak igény szerint), 17:55, 20:36, 23:17. Mátyócról operatívan indulnak vissza a vonatok.
- Állomások (azaz inkább csak forgalmi kitérők): Enyicke (Haniska pri Kosiciach), Kisszalánc (Slancik), - (Cervev dvor), Tőketerebes (Trebisov) -> ez utóbbi az állomás után Bánóc fele kb. 1,5 km-re - Butka (Butkovice) - Vaján (Vojani) - Mátyóc (Mat'ovce).
- kicsit döcögős a tempó, 40-50 km/h az átlagos utazósebesség, de a max. is csak 65. 3-4 óra alatt érnek Mátyócra, és 10-12 óra múlvára kell visszaérniük Enyickére.
Esetleg, GW Uram, ha lenne eme vonalról valamiféle szolgálati menetrendecskéd, nagyon megkönnyítené a vonali fotózgatás tervezgetését :-)
Természetesen az eddigi segedelmeidért is hálás köszönet!
Napjainkban töltik be a 30. évüket a 125-ös sorozat példányai. Például ma (05.28-án) a 125-831 és a 832. Épp tegnapelőtt sikerült röptében (vonatból) lekapnom őket Terebestől nem messze a széles állomáson. A képek minőségéért ezúton kérek elnézést!
A legfrissebb pletykák szerint decembertől ismét fel szeretnék függeszteni a személyszállítást a Sellye-Negyed vonalon (Sal'a-Neded), viszont Üzbég és Radosna (Zbehy-Radosina) között újra lenne napi három pár személyvonat.
Természetesen ez még bárhogyan változhat, ez most részint politikai kérdés is...
Sziasztok! Az iránt érdeklődnék, hogy idén nyáron indít e különvonatokat a ZSSK Pozsonyból Splitbe, és ha igen, akkor mennyibe kerül rá egy menettérti jegy Pozsonytól Splitig. Előre is köszönöm a válaszokat. Egy link beírását is köszönöm. Üdv M412192
Én a helyedben nem tenném, a gerjesztett részecskék ugyanis a fölös energiáikat fény formájában sugározzák ki, és ha ezek a részecskék diffúzan visszaverődtek a mozdonyról, majd ezután kezdenek sugározni, akkor mindenféle szivárványszínű csíkok és felhők fogják kitakarni a mozdonyokat! Szóval, csak óvatosan (ha még ráadásul van egy kis rádioaktivitás is a közelben...)!
Az excel-táblát javítottam, mert a vlaky.net is selejtezte azóta a 121-eseket, egy néhány bobinával karöltve. Kérlek, fusd át, ha lesz reá időd, a szokott helyen leled meg.
Más:
És most reszkessetek ZSSK és ZSCS járgányok, mert indulok, ellopom és jól rögzítem a rólatok visszaverődő gerjesztett részecskék sokaságát!!! :-)
Prágába alapból 40% os menettérti kedvezmény van. Múl évbe míg a MÁVDIREKT-et el nem érte a végzet, addig ott nyomattam a nemzetközi infót, akkor 18. 000 Ft körül volt egy menettérti jegy.
Igazad van, csak egy probléma van, főleg azoknál a vasútaknál, amelyeknél a xxx xxx-x (tehát a 6 jegyű+ önellenörzö szám esetében. A bibi ott van, hogy a pályaszámoknak 11+1-nek kell lennie. Na most azt találták ki az okosok (mivel ezek csak 10+1 pályaszámot eredményeznek), hogy 5. számként egy kiegészitő számot kreálnak, és igy a hosszú, és a rövid pályaszám önellenörző száma azonos marad.
Példának okáért egy szám:
maradjunk a cseheknél illetve a szlovákoknál, de ez vonatkozna a német, szlovén, olasz stb... járművekre is
CSD 781 460-1 amelynél pillanatnyilag az önellenörző szám helyes
De ha eléteszzük a kiegészitő számokat amely a CSD esetében 96 volt + az 54 CSD kód akkor ez már megváltozna, azaz 7 lenne, amely különbözik a röviditett pályaszám önellenörző számával, ráadásul 10+1 lenne a teljes pályaszám, és a 11+1-re beállított leolvasó állandóan hibát jelezne.
Ezért az 5. számjegyként egy kreált számjegy lett bevariálva jelen esetben a '0', és ezáltal a mozdonypályaszáma ténylegesen nem változik
96 54 0 781 460-1 egyenlő lenne 781 460-1-el
Ha a mozdony 93 után a CD állományában lett volna akkor a teljes pályaszáma ez lett volna, de a mozdony 93.01.01-vel a ZSR állományába került. A pályaszámon nem akartak változtatni (nem is változtattak), de a ZSR besorolási kódja 56 lett, ezáltal az első kétszám jegy is megváltozott 94-re.
Maradjunk az elöző példánál:
781 460-1
94 56 781 460-1 az még 10+1-es szám azaz nem lenne egyelőek az önellenörző számok a hosszú illetve rövid pályaszámok esetében.
tehát a megoldás a következő, itt is bevan kreálva az 5. kreált szám, igy a teljes pályaszám az igy néz ki
94 56 0 781 460-1 egyenlő a 781 460-1
természetesen mivel itt már 11+1 a pályaszám a számitást 2 1 2 1 levezetéssel kel véghez vinni
A példának vett mozdonyt amugy 99.09.01-én selejtezte a ZSR
Még furcsább a helyzett a Bolgárnál, ott a mozdonyoknak 5 jegyű a pályaszámuk azaz 5+1 ezt kell kivariálni 11+1-re.
A rövid ill. a hosszú pályaszámból számolt önellenörző szám között nincs eltérés. Az eggyel kezdésben sem, hiszen 12 12 1. A megoldás kulcsa a második számjegy: azt úgy választják meg, hogy a funkcionális 1., 3. és 4. számjeggyel a rövid ill. a hosszú pályaszámra az önellenörző szám azonos legyen. pl. 95 55 10-47 001-1 de 90 43 10-47 505-1
elköltöztek Csehországba, előbb-utóbb remot lesz belőlük, Ceska Trebován és Letohradban vannak most (vicces is jelenleg a ZSSK logóval a cseh magánmozdony).
Azóta rájöttem, hogy ezek a pályaszámok mind-mind szerepelnek a 753-as tartományban, úgyhogy ez már igy OK.
Ami még kérdés (egyelőre):
1. a 810-esek
2. a 812-xx8-asok (tudod, amiről a múltkor telefonon bezéltünk)
3. az önellenőrző kiszámításával nincs gond. Csak úgy vettem észre, hogy a pl. MÁV-nál 95 55 1043 005-x helyett itt imigy működik: 00 00 0754 071-x. Azaz csak a rövid pályaszámból számitgatnak, és azt is (természetesen) 1-el kezdik szorozgatni.
4. elküldöm Neked a napokban az excel-táblámat, kérlek, ahol tudod, egészítsd majd ki!
Szerintetek az önellenőrző szám kikalkulálásához (a módszere természetesen ismert) miféle számsorokat alkalmaznak a vontatójárműveken hogy pl. 754-071-9 jöjjön ki.
Olyat is hallottam, hogy nemes egyszerűséggel csak a 754071-et szerepeltetik, s a fehernegyzet.fw.hu segedelmével (kinullázva a maradékot) = kitűnően ki is jön, több pályaszámmal is megpróbáltam.
2.
A kölcsönkapott (akkor még) ZSR állományjegyzékben, amely 1998-ban az 1993-as állapotokat szerepelteti, nem szerepelnek az alábbi 810-es (Bz) motorkocsik, amelyek jelenleg vagy 810-xxx-es, vagy már korszerűsítve, 812-xxx-es pályaszámukkal szerepelnek a friss állományokban:
Tudnátok segíteni, hogy a Miskolc-Bánréve-Fülek-Hatvan nemzetközi Csörgős személyvonat megszűnik e május 28-tól, vagy még közlekedik menetrendváltásig?
Bp-PHA mttire Szobon át 63,2-t ad ki, a díjszabás szerint viszont 68,8. A dijszabas.uw.hu-t ismerem, s tudok minden olyan díjszabást, ami a MÁVnál fellelhető, de van ZSR-CD City-Star is, s nekem most az kellene. (Így olcsóbban kijönnék egy Pozsonyi átszállással)
"Rákerestem egy Bp-PHA mtti árra, de nem ugyanazt adta ki, mint ami a MÁV díjszabásaiban van. Egyszer régen vmi szlovák lapon láttam City-Star díjszabást pdf-ben, csak sajna nem emlékszem hogy hol. Ezt nem tudod véletlenül?"
Mennyi volt a különbség? Számol a program a mtti kedvezménnyel, ha minimális a különbség, az a km kerekítések miatt lehet.
CityStar:
Díjszabást a díjszabási honlapról :))))
dijszabas.uw.hu/
itt az alap dijszabasok között találod a City Start. Csehországba egy főre 84 euró, innen a csoportot már ki tudod számolni. 5 főre naygon megéri (252 euró) olcsóbb, mint a pozsonyi, átszállásos trükközéssel. Ja...és minden magyar állomástól megváltható.
Rákerestem egy Bp-PHA mtti árra, de nem ugyanazt adta ki, mint ami a MÁV díjszabásaiban van. Egyszer régen vmi szlovák lapon láttam City-Star díjszabást pdf-ben, csak sajna nem emlékszem hogy hol. Ezt nem tudod véletlenül?
Hol találok a neten Szlovák-Cseh forgalomra vonatkozó nemzetközi árakat? (Főleg Pozsony-Prága érdekelne, de lehet, h megyünk messzebbre is. Sokan is vagyunk így hát csoportos kedv. City-Star, minden érdekelne!)
Kölcsön kaptam BahnScorper kollegától egy "Zeleznice kol'ajove vozidlá na Slovensku" c. könyvet, amely igen érdekes, szétcsócsálandó olvasmánynak ígérkezik. Az adatok feldolgozása közben asszem lesz néhány kérdésem. Íme az első:
Meg tudná valaki mondani, hogy mi a manó az a 892-es sorozatú motorkocsi? 1983-as évjáratúak, és a jelenlegi állománylistákban már nem szerepelnek.
Hihetetlen, de május elején megkezdődött Eperjes (Presov) állomáson a peronok építése. Az építkezés két fázisában összesen két magasperon fog megépülni (egy hosszabb, és egy rövidebb-az állomásépülethez közel), ennek megfelelően 2 vágányt fognak elbontani, illetve az állomás Kassa felőli oldalán a rakodóvágány is megrövidül.
Holnap pedig indul Poprád (Poprad-Tatry) állomás átépítése is.
A szlovák és cseh vasutakon a váltakozóárammal villamosított vonalak állomásain is, a vonalhoz igazodva, a két átmenő fővágány eltérő táplálású. Az átmenők között a váltók feletti felsővezetékbe épített szakaszszigetelőkön áthaladó áramszedő a két különálló áramkört összekötné, ami villamos védelmi okokból nem megengedhető. Más kitérőkön haladáskor nincs áramszedő leeresztési kötelezettség. A fázishatárokon az áramszedő leengedése a más rendszerű vonalfeszültség ellenőrzés, eltérő főmegszakító-áramszedő működési sorrend miatt alakult ki, követve az egyenáramú vomtatásnál kialakult elveket, ott ugyanis segédüzemet, fűtést, vontatást kontaktorokkal kapcsoltak ki, azok erre amúgy is alkalmasak, az egyenáramú gyorsmegszakítót nem bolygatták, ha nem muszáj.
1980. február 24-én történt, hogy Garamfőnél (Telgárt) szembemenesztés/elbambulás miatt a T679-1123 és 1126 (Breznó) frontálisan ütközött. A mozdonyokat selejtezték, de a személyzet hál'Istennek túlélte az esetet.
Egyébként a szlovák főmegszakitó lényegesen hangosabb a mi mozdonyaink nagy részén lévő BBC DBTF tipusú megszakitónál.Hidasnémetiben van lehetőség hallgatni:-)
A Keletiben is,mikor megáll a Gorilla a megszokott falrengető csattanás helyett negyven centis kénköves láng csap elő az ereszkedő áramszedő és a drót között.
Hogy van ez?
Majd jól el lesz verve a masiniszták kis keze! Mert elmondtam típusismereti tanfolyamon, hogy álló lokomotívnál, pláne, ha előbb-utóbb úgyis mennek a géptérbe, kapcsolják ki a főmegszakítót előbb. Különösen a Keletiben, mert az utasriogató "kénköves láng"-gal addig nyalatják ugyanott a drótot, míg valakire rászakad a plafon és exmv is mérges lesz.
Mert nem kapcsolják ki, nincs függés, ezért is látod az ívet. Csak akkor kapcsolnak ki, ha be kell menni a géptérbe (az ajtózár függésben van vele) vagy üzemen kívül helyezik a mozdonyt.
Újabban feltűnt,hogy a szlovák villanygépeknél nem hallani a főmegszakító kikapcsolását,mielőtt lehúzza a csápot.(pl Stúrovo)
A Keletiben is,mikor megáll a Gorilla a megszokott falrengető csattanás helyett negyven centis kénköves láng csap elő az ereszkedő áramszedő és a drót között.
Kár a 149-ért én sajnálom,megbízható gép volt!Nem tudod véletlenül,hogy hol történt a tűzesete?Én bízom benne,hogy még feltámasztják!Azt sem értem,hogy a megbízható 111,132,202-t miért adták el a CD-nek?!
Megveszik a lengyelek a Dongókat?Nem semmi?Melyikeket vették már meg?
Szeretném még megtudni,hogy melyikeket selejtezték már Zólyomban,ha nem okozna Neked gondot!
Azért nem járnak át (sajnos) mert a szlovákok csak a gorillára adtak tipusismereti engedélyt a MÁV felé:
Ez így tulajdonképpen nem igaz! Š Dr. Torgyán.
Amikor előnyös lett volna az átjáró mozdonyok nagy száma miatt, még kevés 362 sorozatú szlovák mozdony volt. Ma pedig kevés gépcsere nélküli vonat van, így nincs értelme típusismeretet szerezni, illetve a 362 sorozat esetében a 350-hez hasonlóan vonatbefolyásoló gondok lennének - amit esetleg az oldana meg, ha az ÖBB 1216 sorozatra engélyeztetnék a MIREL VZ vonatbefolyásoló berendezést, mint MÁV pályán is működőképes szerkezetet.
A 162.es 140Km/h-ra képes a 163-as csak 120-ra. A 362 és a 363-at ugyanez külömbözteti meg. Azért nem járnak át (sajnos) mert a szlovákok csak a gorillára adtak tipusismereti engedélyt a MÁV felé:(
A négy gép között összefüggés van.
Eredetileg nem volt 362-es sorozat. úgy jött létre,hogy a 162-es forgóvázait kicserélték a 363-assal és igy a 363-as 140km/h-ás lett, de új sorozatot kapott-362. A 162-es a 363-as forgóvázaival már nem 140.es gép, tehát beszámozták 163-asnak folytatólagosan a gyári psz-okat követve.
"a jelen állás szerint a 376/377 Budapest és Drezda közt fog járni (nemcsak közvetlen kocsikat kap majd Budapestről), megmarad a Pannonia is"
Nahát, a Metropol megszűnte után, ha nem is Berlinig, de legalább Drezdáig/tól ismét lesz Szlovákia-Csehország útirányon át Kelet-Németországba közvetlen éjszakai gyorsvonat Budapestről?
Ráadásul olyan figurával, hogy Budapest felé Holesovice-n is, és Hl.n.-n is megáll, Drezda felé viszont csak a Hlavní-n.
Egy litkei sráctól tudom, hogy 742-es jár,de rendszertelenül. jó volt anno a 752.essel utazni:)) Neked sikerült?:)) Bgyarmatról lehet menni Kishalomra és ha szerencsés napod van, szivesen elvisznek Losoncra:)) 2x volt ilyen alkalmam,igaz nemsokszor fordulok meg ott:(
Nemigen hiszem hogy tovább viszik a drótot Besztercebányától Túrócszentmártonig, mert az összes alagutat át kellene építeni. Legfeljebb Breznó felé tudnak tovább menni, de remélem nem tervezik. Hajrá dízelek!:)
Kassán kiégve a 460 036-os:((( részleteket nem tudok.
Tegnap a HERNÁD IC-t Hidasnémetiből Kassára a 750 128-as vitte:)))
Ezt így merész kijelenteni. A jelenlegi állapotában is megtakarítást fog hozni, ha meg majd egyszer elkészül a teljes vonal villamosítása Túrószentmártonig, akkor már tényleg meg fog látszani az értelme.
Ha jól tudom a 460-asnak kicsivel nagyobb a teljesítménye és több az ülőhely is...
A helyzet hasonló az MD-hez, a motorkocsikban és a mellékkocsikban mindkét változatban ugyanannyi az ülőhely, az egyes esetekben az ülőhelyszámban az okoz eltérést, hogy mennyi mellékkocsi van besorozva, illetve Csehországban elkezdték modernizálni a mellékeket, mely során ülőhelyeket szüntettek meg, hogy ott kerékpárszállítóhelyeket alakítsanak ki.
Szia M62 001! még nem készült el a felsővezeték BBánya állomáson. Értelme nemsok van annak a villamosításnak!Ha elkészült, utána Fülek felé mennek drótot húzni:(((
Néhány kép a tegnapi Kassa-i menetről ill a kassai fűtőházban készített képeim!
tegnap Hidasnémeti állomáson, személyyel érkezik a 350 020-4 -es Gorilla
majd előfogatolt a Kassa-i menet lerobbant 20-as Nohab gépét
következzék pár kép a kassai fűtőház környékéről
'Búvár' vezállás
innentől Kosice Vychod:)
A 420-as Excelsior nemzetközi gyorsvonat élén a 163 111-8 as. A gyorsvonat Kosice-Praha hl.n.- Cheb között közlekedik, közvetlen háló- és fekvőhelyes kocsikat továbbított Frantiskovy Lazne állomásra.
128-1-es Búvár fogatolta elő a 020-as Nohabot Kosice-Hidasnémeti között!
Pontosabban Savniknál (Spiský tiavnik - 10 km-re Poprádtól) fejtette le a 362 005 a drótot, a 605-ös Dargov gyorsvonattal (amely egyébként 177 percet késett emiatt).
Szia! Az RD rövidítés RUSNOVÉ DEPO-t jelent. ez szószerint annyi, hogy géptelephely. De a Gépészeti Főnökség megfelelő. A VP azaz Vikonné Pracovisko azt jelenti, hogy Külső Szolgálati Hely. Én rengeteget utazom a Szlovákoknál. A keleti rész izgalmas! Üdv! 754 053 B.
Hát, a csehek 380-asa még odébb lösz, alighanem:-D vmi 2008 körülre ígérték az első darabot, ha jól emlékszem.
Megj.: többek között ezt nagyon bírom a csehekben, van bennük annyi kurázsi, hpogy mennek a saját fejük után, és nem a nyugati dömpingcumót veszik meg...bár, remélem, hogy a 380-as vmivel jobban startol majd, mint a pendolino
Bocs, csak a bátyám élvezkedik :S (Utálja a vonatokat) 1216osok lesznek a prágai, meg Berlin-Hamburgi EC-k élén? Ez télleg komoly??? Elfogynak a Gorrillák? :'(
Hiánypótló lista került fel a vlaky.net-re, jelesül az aktuális szlovák állomásítási jegyzék , cégenkénti bontásban (az utóbbi időben való törléseket is tartalmazza, mint pl. a komplett 121-es sorozat kivonását...):
Ha végigviszi a vonatot, akkor sem kell belőle erre a viszonylatra, csak 6 plusz tartalék, ezért írtam, hogy valszeg máshol is alkalmazni fogják őket! (Ahogy te is írtad.) Egyébként ha komolyan gondolják, felmatricázzák, mint a GYSEV! Nomeg osztrák 1216-osok a tervek szerint tudtommal nem jönnének Mo.-ra, csak így, a szlovákok által. Ezekkel együtt én hiányolni fogom a gorillákat az EC-k éléről...
Akkor azt hiszem más EC-ken is azokat használják majd, mert arra a 3 vonatpárra nem kell 20 mozdi. :-) Szlovák 1216-osok a keletiben, jó fotótéma lenne...
Már elérhető a neten az első cseh menetrendtervezet a jövő menetrendi évre (ami még messze van a véglegestől, de már valami, lehet rajta vitázni legalább!)
Minket érintő dolog az EC-k időbeni eltolódása, a jelen állás szerint a 376/377 Budapest és Drezda közt fog járni (nemcsak közvetlen kocsikat kap majd Budapestről), megmarad a Pannonia is, így pl. hajnal 2 és 5 óra között 3 vonat is indul majd Budapest felé Brnoból :)
Nagy változás, hogy Ostrava felé a Pendolino forgalmat nyomatja a CD, emiatt a Szlovákia felé tartó EC-k (3 pár) Horni Lidec-Púchovon át közlekednek majd, elkerülve Ostravát. A tervek szerint eggyel csökkentik a Kassa-Prága éjszakai gyorsok számát.
A nagy változásokat jelzi, hogy a Railtrans magántársaság RT Expressz néven kétóránként IC vonatokat indít Prága és Ostrava között, közvetlen versenyt állítva a CD-nek. Több körzetben még kérdeses az üzemeltető kiléte, bár már szinte biztos, hogy Karlovy Vary-Marianske Lázne között decembertől végre átveszi az üzemeltetést a Viamont-Vogtlandbahn páros. Több más vonalon Ústi környékén még nem eldöntött a kérdés, így akár a CD, a Connex, a Railtrans vagy a Viamont is lehet nyertes.
Tehát ami biztos, az a bizonytalanság, és az, hogy a korábbiaknál sokkal nagyobb verseny várható Csehországban.
Múlthét pénteken valamivel 3 óra után egy ilyen szlovák mozdony haladt át Kőbánya-Kispesten. Ferencváros irányából érkezett, majd a szadabjelzés után továbbhaladt Szolnok felé. Körülbelül 6 db a képen látható tartálykocsi volt mögé sorozva. Kaphatnék infókat erről a menetről? Honnan hova ment, mit szállított stb.?
Én nem ezen közlekedtem,hanem ennek a bal oldalán van egy két és félszer szélesebb és világos színű híd,amiről minden peronra lépcső vezet le.
Nics piktogram,nincs tiltó felirat,hogy ne menjen fel senki,a hátsó rész pedig le van rekeszteve keresztben valami fa tákolmánnyal,de ennek még a közelébe sem mentem,hanem a személypu felett voltam.
Én azért nem mentem föl a felüljáróra, mert feltételeztem hogy szolgálati célra épült és nem utasforgalomra- arra ott az aluljáró. Ezek szerint jól sejtettem. Párkányban vigyázni kell, ne a szolgálati átjárón a síneken át közlekedj, két rendőr azt figyelte hogy lelépek-e, így az aluljárót választottam. A fotózásból nem csinálnak ügyet, ha egyébként szabályosan közlekedsz.
Utánanézve a tervekben a következő években 9 BRcm étkezőkocsivá alakítása szerepel, továbbá 14 Bc átépítése B-nek.
Az elkövetkezendő 2 évben szintén tervben van 29 Bmee kocsi modernizálása (zárt rendszerü WC, fütés átalakítása, légkondicionálás stb.) yből az első 2 kocsi még az idén elkészülhet.
Új kocsi beszerzéséről nem hallottam (bár ettől még rendelhettek új kocsikat is).
Én ugyan nem vagyok egy szakértő, de ezen vonatok a megfelelő megfékezettség hiányábaban (141 százalék alatt) is 155 km/h-val továbbíthatóak, ami azt hiszem annyira azért nem nagy probléma :)
(ráadásul a menetrend is 155-re van írva, az általad említett vonatoknál is, a tiszta 160 csak a Pendolinok kiváltsága).
Nincs, mindegyik IC szlovák kocsikkal megy. A vonatok összeállítását megnézheted egyébként a www.zelpage.cz lapon. Bal oldalt kettints a Razeni Vlaku linkre, onnan elég egyértelmű :)
"Mert akkor már eggyel kevesebb garnitúra kell."
Igazából szerelvényenként egy-két új kocsi elég a 160-ra való megfékezettséghez, így a 10 kocsi akár elég is lenne az IC-k 160-ra való megfékezettségéhez. A csehek ezt fogják csinálni az idén érkező 26 új kocsijukkal: nem homogén szerelvényeket raknak össze belőlük, hanem szétszórják őket az összes, régebbi kocsikkal menő IC, EC vonatba (jut belőlük a Hasekbe is), hogy e vonatok meglegyenek 160-ra fékezve. Ezért jár például egy ÖBB kocsi a cseheknél az IC540-IC143 vonatokban.
Ha jól emlékszem, 12 Ft volt Losoncig és vissza, de ez nem biztos. Sajnos nem tettem el a jegyet. Egyébként nincs közvetlen vonat reggel, Somoson mindenképp át kell szállni. Új vonatra pedig mért ne vehetnék új jegyet?
Ha emlékeim nem csalnak, a 80-as években a nemzetközi jegyek olcsóbbak voltak mint a belföldiek.
Ma is megteheted, hogy elmész Somoskőújfalura, ott veszel új jegyet Fülekig. Bár ez a MÁV szerint szabálytalan, Somoskőújfalutól szlovák kalauz van, akit az ilyesmi nem érdekel.
Na igen, a régi szép idők, amikor még 11 Szergeje volt Füleknek... Mára már a maradék hat tengelyes Dongók is csak kiállítási tárgyként vannak ott, bár 3 minden további nélkül mükődőképes.
Valamikor réges-régen, még a '80-as években utaztunk úgy Fülekre, hogy Somoskőújfaluig a belföldi jegyeünket használtuk, ott pedig - pár forintért - a pénztárban vettünk kishatárforgalmi (?) jegyet. Tudja valaki, hogy van-e most is hasonló lehetőség?
A Pozsony-Kassa fővonal kezdődő átépítése kapcsán jutott eszembe:
Pár év múlva (a tervek szerint 2008-ra) ott lesz a 160-as pálya Pozsony és Vágújhely között. De mivel fogják ezt kihasználni? A Gorillák alkalamasak 160-ra, de jelenleg nincs olyan kocsija a ZSSK-nak, amivel 160-ra megfékezett vonatot ki tudna állítani (Az IC kocsik 160-asok, de a megfékezettségük kevés, hasonló a probléma mint a mi 67-es kocsijaink nagy (>120 km/h sebességű közlekedésénél). Szóval új kocsik nélkül ez nem fog menni.
Olvasva a Railvolutiont, Ruttkán készülnek új kocsik, amik alatt Siemens SF300-as forgóvázak lesznek: a hír 20 forgóvázról szól, ez 10 kocsihoz elég. Terveznek szomszédaink valami más beszerzést is?
A Laminátkán pl. nekem se tetszik, de a kocsikon speciel szerintem nem áll rosszul (max. az róható fel az egységesítésnek, hogy nem lehet már messziről megmondani melyik is a hálókocsi :) ).
A település mai neve Stakčín (196-os szlovák mező).
Az Homonna-Takcsány vonalról annyit tudok, hogy a 2. világháború alatt a vonal nagyobbik része szlovák területen maradt, de egy pár km-es szakaszt és Takcsány települést ismét Magyarországhoz csatolták Kárpátalja részeként.
(A 1943-as menetrend szerint szlovák motorvonatok közlekedtek Humenné-Stakčín között).
A környékbeli keskenynyomközű vonalak története megtalálható ezen a szlovák nyelvű oldalon, sajnos túl sokat én sem értek belőle :-((
Laminátban nekem a Beige-vörös jobban tetszik,de ettől függetlenül ez az új szín nagyon hülyén mutat rajta. A személykocsikon meg főleg. De ez magánvélemény:-)
nem tudom, az uraknak mi a véleménye, de ez az új festési séma igencsak agyonvágta az eddig tarkaságával messze kirívó szlovákokat....A gorilla még csak kinéz vhogy, de a Laminát....
Sziasztok! Segítséget kérnék! A Sátoraljaújhely-Mezőlaborc vonalról egy szárnyvonal vezet Takcsányba (ép. ideje 1909). Sajn nem tudom a szlovák nevét. Ennek a településnek mi lehetett a jelentősége ? 1941-ben nagy sürgősséggel - v.milyen okból épült itt kisvasút is. Volt (van) itt valamilyen bánya? Kis F.
Szlovák !autóútmatrica! egyhetes, 150 korona helyett 100 koronáért vagy 700 ft-ért eladó. A matrinyát márc 15-én váltottam, tehát 22-ig jó! Ha valakit érdekel, írjon: david1@freestart.hu !
Hétvégi síelőknek ideális, mi is ezért váltottuk, csak mi egy napra mentünk!
Köszi Mindkettőtöknek, de közben az ÖBB-s menetrend alapján meg is terveztem a túrát. Nem Szlovákián keresztül megyek, hanem Bécsen át, és így mindkét helyen tudok fotózni!! -:) 6.47-kor indulok az EUREGIO-val, és 21.22-kor érkezek szintén az EUREGIO-val.
Nagyon köszönöm a tippet! Azt hiszem Brno-t sem hagyhatom ki. Meglátom, hogyan érek ki időben. Igazából úgy lenne jó, hogy nagyon korán elindulni, és későn érkezni. 1 napba bele kell férnie a túrának. Mit javasolsz? Úgy nézegettem, hogy ha Komárnoból felmennék Érdekújvárra, akkor lenne esélyem.
Fantasztikus képeid vannak, úgyhogy Brnonak szerepelnie kell az úticéljaim között. -:))
meglehetősen sok fotózásra érdemes vonat van, hiszen erősen érződik, hogy határállomásról van szó. Ausztriából bejön Taurus és Sissy emeletes ingával és EC-vel, Szlovákiából Gorilla, 560-as motorvonat, a helyiek közül pedig gyakran látható 731, 742, 810, 842, M131 (áprilistól hétvégenként), 230,240 tehervonattal (ezek inkább csak a rendezőn és a depóban), 210, 242, 362,363, 560, Pendolino illetve mivel a környéken pályépítés is van, előfordulhat mindenféle építkezős szerelvény is.
Fotózni lehet szinte korlátozás nélkül, nagyon sokan teszik is Csehországban, ezért ott ehhez hozzá is szoktak.
Hozzád fordulok, mint szlovák és cseh vasutak ismerőjéhez ( -:) ):
Szóval szeretnék majd körülnézni Breclav-ban, ami ha jól nézem a térképet, már Csehország területén van. A kijutást pedig Pozsonyon vagy Bécsen keresztül tervezem. Nem is ez a lényeg (bár ezzel kapcsolatban is szívesen veszem a tanácsot), hanem az, hogy érdemes-e kiruccanni oda? Milyen vonatok vannak ott, ami fotózásra érdemes? Gorilla, cseh Laminatka, Persing, stb. Illetve milyenek a csehországi fotózási körülmények? Szólnak-e, vagy nyugodtan lehet fotózni. Azért Breclav, mert az talán 1 nap alatt megjárható Győrből, és anyagilag sem megy rá a gatyám. -:)
Sziasztok! Lehet nem ide vág, de nem tudtam hol feltenni ezt a kérdést. Tudja valaki, hogy Szlovákiában elfogadják-e a nemzetközi diákigazolványt vasútra vagy buszra? Fontos lenne... Előre is köszönöm!
> Az első motorkocsik (810 656 és 812 051) már az új színterv szerint lettek lefestve, őket néhán személykocsi követi, mozdonyok közül márciusban az esedékes javításon részt vevő 350 011 és 754 033 kapja meg az új színeket.
Igen, az Eurotakthoz való illeszkedés miatt. Így legalább az EC175 is emberibb időben érkezik majd haza, mostanában ha távolról jövök haza, inkább a Hungáriát választom emiatt.
Az EC278/279 továbbra is kilóg, a szlovákok szeretnék ha Galántán és Malackán is megállna majd.
"az EC170/171 és EC174/175 korábban közlekedik majd, Budapestről az indulás várhatóan 5:55 és 9:55 lesz, ehhez hasonlóan az érkezés 18:26 és 22:26. "
Kíváncsi vagyok, hogyan alakul át majd az egész Hamburg-Prága-Budapest/Bécs EC vonal menetrendje. Jól sejtem, hogy a 2 órás ütem el lett tolva egy órával?
Most nem kap közvetlen kocsikat Budapestről, csak annyi van vele, hogy vasárnaponként Párkányig jár.
Régebben egyébként vitt a Dévény pesti kocsikat is, a megboldogult Bem gyorsvonaton voltak Bp-Cheb kocsik, ezek mentek Pozsonytól emlékeim szerint a Dévénnyel.
Ez a Devin nevü éjszakai gyorsvonat, mely jelenleg Pozsony és Cheb/Frantiskovy Lázne között jár. A tervek szerint ilyen viszonylatra a jövőben is visz majd közvetlen kocsikat, de a fő irány Drezda lesz (közvetlen kocsikat nem csak Budapestről gyüjt majd, hanem Kassáról, Zólyomból és még az is lehet, hogy Bécsből is).
ide is egy kis menetrendi pletyka (Magyarországot érintő része) :)
az itt leírtak erősen terv állapotban vannak, a megvalósulási esélyük egyenlőre nem megjósolható, de az 100% hogy nem pont így fog kinézni a december kiadandó menetrend. az adatok nyilvános (külföldi) forrásból származnak.
az EC170/171 és EC174/175 korábban közlekedik majd, Budapestről az indulás várhatóan 5:55 és 9:55 lesz, ehhez hasonlóan az érkezés 18:26 és 22:26.
374/375 Pannonia, nem várható nagy változás, viszont lehetséges, hogy a nyári szezonban plusz vonat közlekedik Pozsony és Bulgária közt 1374/1375 számban, hetente 5x
376/377 részletesen az osztrák topikban, a vonat Pozsony és Drezda közt fog közlekedni, közvetlen kocsikkal Budapestről/re
394/395 Urpin, itt elég zavaros a helyzet, még bármi lehet, az is, hogy a vonat csak Fülekig/től jár majd
IC536/537 Hernád: Kassa felé kb. 3 órával később járna, Budapest felé kb. 1 órával később. A nyári szezonban a vonat végállomása Keszthely lenne Budapest helyett
IC1536/1537: a Rákóczi után (Budapest felé az előtt) közlekedő IC vonat, Budapest és Poprád között, csak a téli szezonban
Igen, kb. 2010-1-re homogén lesz az állomány, addig viszont átmenetileg még színpompásabb lesz.
Az átfestési akció természetesen nem vonatkozik a Cargós járművekre, illetve a magánüzemeltetőkre (bár a BRKS is egyre kevésbé színes, már Dongókat is elkezdtek kékre festeni).
A szlovák személyszállító vasút (ZSSK), a megújulás jegyében új színtervet készített járműveinek. Az elkövetkező években folyamatosan festik majd át az érintett eszközöket, melybe beletartoznak a személykocsik, mozdonyok, motorvonatok.
Az első motorkocsik (810 656 és 812 051) már az új színterv szerint lettek lefestve, őket néhán személykocsi követi, mozdonyok közül márciusban az esedékes javításon részt vevő 350 011 és 754 033 kapja meg az új színeket.
A színösszeállítás: felül szürke, középen vörös (kb. mint a mostani IC kocsi színezés), majd fehér sáv, végül alul ismét szürke.
Megszűnik a szín szerinti megkülönböztetés is, az egyetlen kivétel a 460-as motorvonatok lesznek, melyek egyenlőre zöldek maradnak.
A mellékelt kép éjszaka készült, ezért annyira nem látszanak a színek (és mellé egy fikció Gorilla) :)
Február 27-től kb. május közepéig felújítás miatt a selmecbányai alagút le lesz zárva (itt legutóbb 1982-ben volt nagyobb karbantartás), azonban nemcsak ezen a szakaszon, hanem a teljes Selmecbánya (Banska Stiavnica)-Felsőbesenyő (Hronska Dúbrava) vonalon autóbuszokkal pótolják a vonatokat.
Ők se kapásból jutottak el ide, hogy ilyen legyen a jegyük, kellett hozzá egy hosszú folyamat (bár a MÁV-énál azért rövidebb).
Meg azért, hogy a gép se jelent mindent: ma 10 percet töltöttem Füleken a pénztárnál, pedig csak egy sima Pozsony - Karlovy Vary jegyet vettem :)
A cp-nek elvileg ugyanaz az adatbázisa, mint az idos-nak, különbség csak annyi, hogy a felület szlovákul van :) és az "angol" verzióban kevesebb minden van lefordítva.
Szlovák jegy: én is ezzel ostromlom a "hozzáértőinket", hogy tessék! Igy kéne kinéznie egy menetjegynek. Semmi felesleges, vagy hiányos infó. Frappáns, érthető és áttekinthető!
Úgyhogy hatalmas puszi a ZSSSK-nak! :-)
Szlovák menetrendi kereső: ha jól látom, gyakorlatilag megegyezik az idos.cdrail.cz-vel, amely szintúgy a kedvencem.
TLD butikokban keresd! Pl. Tarajka, sikló vá, Kőpataki-tó, lanovka pályaudvar. Én személy szerint a Lomnici csúcsi büfében leltem rá.
Tavaly Tarajkán vettem potom 20 SK-ért egy 1987-es kiadású erőteljesen szoci izű, de igen szinvonalas lanovkás könyvecskét. Sajna idén már nem volt belőle. Lehet, hogy én vittem el az utolsót...?
Óóó! Fincsi lehet! Hó végén megint kiruccanjak arrafelé?
Mikor is van ez a tolatós menet?
Más:
Odakünn kapható egy TLD gondozásában megjelent DVD potom 99 SK-ért "Príbeh jednej lanovky" címmel. Ez egy dokumentumfilm a lomnici lanovkákról, magyar feliratozás is választható a főmenüben. Gyönyörű és archiv felvételek, főként a Lomnic - Kőpataki öreg kabinosról.
Korábbi rémhírterjesztésemmel ellentétben nem selejtezték a 420.966-os psz-ú CKD EMU-t, igaz, üzemképtelen. Helyi vasutasokból kifacsart infó szerint CKD EMU-k már csak nyáron, július eleje és augusztus vége között közlekednek. Illetve télen, üzemi menetben, amikor a Freza-t tologatják havat köpködni:
Aranyos történet vala a legutóbbi felvidéki utamon, amikor 21:04-kor a csacai túrámról visszaértem 812-vel Lomnicra, a kedvenc helyi éttermemben megvacsiztam, s mire végeztem, már réges-rég elment az utolsó tuja Ótátrafüredre. Kijöttem, és az áldott tátrai csendben a közeli fénysorompó kolompolására lettem figyelmes. Na, sebtiben állvány összerak, fotogép élesít, és HB csak vár, csak vár... Hátha jön egy jó kis szaftos üzemi menet. Eltelt 15-20 perc, a fénysorompó kolompolt, de nem jött semmi. Szép lassan, de felkészülve a visszarohanásra, elbattyogtam a szállásig. Sajnos csak a fénysorompó ragadt be az utolsó vonat után. :-)
Ezek a Wagon Service Travel kocsijai, tavaly futtottak pl. a Bécs-Passau közti Erlebniszugon, idén többek között eddig Róma-Katowice chartervonatban is voltak.
A bécsi ER vonatokat felosztották egymás közt a kiegyenlítés miatt, a sprinterek Herkulessel járnak, a napközbeni "sima" ER vonatok Búvárral, a kihasználatlanabb időszakban és Gänserndorf fele meg osztrák motorkocsik.
Az, hogy IC kocsik járnak ki, az az osztrákok követelménye volt, mert a tavaly használt Bc kocsikat már nem szerették volna látni, és ez felelt meg a minőségi követelményüknek. Egyébként szívesen látták volna a 840-es motorvonatokat is, de azokra másutt volt szükség.
Az, hogy IC kocsik járnak ER forgalomban, viszont némi minőségemelkedést jelent belföldi forgalomban is, mivel így a közvetlen személyvonatok révén Komáromba és Párkányba is elmennek.
Ja, erről jut eszembe: a mai nosztalicskás Valentin-napi különvonaton volt egy ZSR szalonkocsi. Persze hülye fejemmel nem írtam fel a pályaszámát. Festésre megegyezett a BUDAPEST étkezőkocsival.
Akkor nem is éri meg az IC, ha kell rá pótjegy. köszi
Pozsony-Bécs között nemzetközi forgalomban az IC-k díjszabása ugyanaz. Másrészt az IC a Westre megy, a sima vonat meg Südre. A két vonatnak más a szerepe: az IC a nyugati csatlakozásokra hord rá, míg a többi vonatnak inkább elővárosi szerepe van.
A múltkor nézegettem a szlovák menetrendben. Az a vonat visz kocsikat Magyarországról, Ausztriából és Csehországból Lengyelországba, Ukrajnába és Oroszországba is.
Hány perc az út vonattal Pozsonyból Bécsbe? Több útvonal van?
Több útvonal is van, az egyik vonal vonatai Ligetfaluból (Petrzalka) indulnak, és Parndorfon keresztül a Südbahnhofra érkeznek. A főpályaudvarról Dévényújfalu-Marcheggen át szintén Wien Südre mennek a vonatok, ezen a határátmeneten vannnak vonatok Gansendorfba.
Petrzalka felé villanygépes ingák járnak, általában Taurussal, meg itt megy a napi 3 IC is a Westbahnfhofra.
Marcheggen át vagy Búvár plusz szlovák szerelvény, vagy (most már) Herkules +CS inga jár át, illetve van 5047-es motorkocsikkal is vonat.
Terjeszkedik a szlovák BRKS magánvasút, 14 dízelmozdonya mellett immár 1db 230-as és 2 db 182-es villanymozdonnyal is rendelkezik.
Kelet-Szlovákiában is új fuvarokat szereznek, 1 pár vonatot mától ők továbbítanak Palocsa és Enyicke (Plavec és Haniska) között, 3 géppel (a Cargo ezt egy 131-es párral oldotta meg), a dolog további érdekessége, hogy Palocsáig lengyel magánszolgátató viszi a vonatot, a ZSSK-tól vásárolt 140-essel...