Az első felvetésedet kitárgyaltátok. A másodikra viszont épp Te adsz több lehetséges megoldást is. Ebből a legutolsó, a betonoszlop-tábla pótlás nem működik. Sokkal gyorsabb és hatékonyabb a jelzések az említett tereptárgyakon történő elhelyezése.
Továbbá, ha a letérésnél tereptárgy hiányában nem lehet jelezni, lehet alkalmazni az előjelző nyíl jelzést.
Oszlop áthelyezés még abban az esetben sem történt meg, amikor az idei jelzés felújítási pályázatok megsegítésére kértek ilyen helyek megadását. Januárban, hóban, fagyban, szűk határidővel került sor a pontos helyszínek, koordináták felmérése, de a kért jelzésoszlopok a mai napig nem kerültek kihelyezésre. Pedig a pályázati határidők már szeptember elején lezárásra kerültek. Az áthelyezésekről azért sem lehet szó, mert ezek a projekt szerint lettek telepítve. De ezt már sokszor kitárgyaltuk, nem érdemes újra kezdeni.
A +1 pontban leírt új bélyegzőhely szerintem fölösleges. Terény előtt, után mindkét irányba 5-6 km-re van bélyegző. Ilyen sűrű bélyegzésre nincs szükség már csak azért se, mert Terény megkerülésével nem juthatna előnyhöz a túrázó.
Itt is javaslom, ha észrevételeidre esetleg megoldást is vársz, akkor nem itt, hanem az erre rendszeresített hibabejelentő talán célszerűbb lenne. Itt csak virtuális megoldások születhetnek.
Látszik a képeken, hogy amikor készültek, akkor is többen kapujelzésnek nézték a két jelet a két egymás melletti fán, látszik az kijárt ösvény befelé. Szerintem bőven elég lenne az egyik fán az úttal párhuzamosan egy jel.
Asciimo, ígérem megírom ha sikerül megtalálni a gazdáját, Hörpölin nagyon hasznos tanácsot adott!
Simulacrum:
Ez a szakasz állatorvosi ló, mióta a régebbi, a Csukori-erdőben vezető nyomvonalról el kellett terelni egy kompromisszumra mérsékelten hajlandó magángazda miatt.
Én egyébként a végső megoldást itt az aszfaltútban látom, gyalogoltam már végig Terénytől Szandaváraljáig ezen a kicsiny forgalmú, mondhatni hangulatos kis aszfaltúton, azt gondolom nem lenne rossz megoldás itt. Vannak esetek mikor nem feltétlenül üdvözítő az aszfaltot kikerülő útvonalvezetés.
Ez egy ilyen eset.
Ha már nem lehet visszaállítani a 2008 előtti állapotot.
2008, Csukori-erdő, Balassi-erdő
2011
Ezen a földes úton nem csak a jelzések elhelyezése nehéz, hanem sokszor a haladás is, mivel ez egy szántó.
Két jelzésproblémát jeleznék Szandaváralja után Terény felé.
1. Itt két egymás melletti fán van fönt a kék jel az egyik az egyik irányba, a másik a másik irányba menők számára, de annyira szerencsétlenül sikerültek, hogy ebben az irányban haladva úgy tűnik, mintha itt letérne a kék a földútról be az erdőbe. Itt elég lenne szerintem az egyik jel.
2. Itt viszont, aki nem tudja ezt a leágazást simán továbbmegy elkanyarodás nélkül, mert nincs semmilyen jelzés, igaz, nem is nagyon van mire jelezni. Balra az első villanyoszlopon van kék jel, de egyrészt messze van a kereszteződéstől, másrészt tiszta rozsda és nem jól látható. Van egy nagyobb kő itt, arra esetleg fel lehetne festeni egy kék nyíl jelet, esetleg lehetne ide a betonoszlopokból vagy táblákból elhelyezni egyet.
+1. Régen Terényt nem érintette a kék, viszont ha most már erre halad, akkor ide is lehetne egy pecsétet elhelyezni. Az Orsós Magnó Múzeum meg egy csoda.
Köszi, bár a kohászkékes kis tábla keresése volt a mániám, kéktúrás jelvényt találtam, hát ennek lehet hogy még annyi esélye sem volt. :-)
No, de ha valaki a facebookon megtenné hogy utánanéz az említett úrnak azt megköszönném, bár ha a jelvényt 1970-ben adták ki akkor nem biztos hogy meglesz még a gazdája.
Ahogyan elnézem sokáig nagy becsben tarthatták, és azóta (lehet hogy nem is túl régóta) viselte meg a sors, vagy egy autó kereke mióta elvesztették. Pár hónapra tippelnék, amióta az úton/út mellett heverhetett.
Nem hiszek a véletlenekben, azt gondolom minden okkal történik.
De azért ma a Mátrában, Vörösmarty turistaház előtti buszmegállóban a buszra várva, és az avart rugdosva nekem is tátva maradt a szám, szemem gúvadt mint a csigának mikor egyszer csak egy kéktúrás jelvényhez hasonló valamit láttam meg a levelek közt...:-O
Aztán kotorásztam még egy picit, és vazz, tényleg: a 975-ös számú, 1970-ben kiadott kéktúrás jelvény hevert a földön, a tűje nélkül, gondolom ezért is veszhetett el!
Elég rossz állapotban van, de szívesen visszaküldöm a gazdájának, ha sikerül kideríteni ki ő, és érdekli még a jelvénye.
Aki foglalkozik valószínűségszámítással azért kilogikázhatná hogy ennek mi az esélye, hogy a Mátra közepén, az avarban, éppen ott rugdosok ahol egy kéktúrás jelvény hever... :-)
Most eszembe juttattad a régebbi kéktúra útvonalat amely légvonalban csupán pár száz méterre húzódik a maitól, mi tagadás, nekem az a kedvesebb, mindkét kéktúránkon még azon mentünk.
Hangulatosabb volt, nyilvánvalóan régi kék jelzéseket sokat lehetett látni a fákon, egy-egy szép kilátás onnan is akadt, és a Nyírjesi erdészház egy nagyon-nagyon hangulatos kis bélyegzőhely volt. Szerettem azt az utat, persze ma is ugyanúgy fel lehet keresni, ha van kedve az embernek.
1.-2. kék jelek
3. Visszanézve a Nyírjes-bércről Galyatető még tisztán látszott
4. előtérben a Vércverés a mai útvonal, mögötte a Keleti-Mátra
A Nyírjesi-erdészház bélyegzőhely 2008-ban és 2011-ben
A nosztalgia ellenére azonban azt kell mondjam hogy a túrázók nyertek a módosítással, a mai Mátra gerincen futó csodás kilátások tucatjait nyújtó útvonal brutálisan szép, éppen erről írtam valamelyik nap a Turista Magazinban is:
Feltétlenül beszámolok, és így, hogy jelezted, ha látok valami (számomra) kirívónak tűnő esetet (jelzésnél), akkor le is fotózom (a gps koordinátát, meg megjegyzem). Ígérem, nyitott szemmel járok. :-) :-)
Ennyi idő után bizonyára sok változást tapasztalsz jó és rossz irányba is. Ha kérhetlek, majd számolj be ezekről. Engem főleg a túrautak állapota, jelzései érdekelnek. A Telkibánya-Rostalló-Középhuta S sáv és a Rostalló-Kőkapu S4 jelzés ez évben lett felújítval, de z ördög nem alszik.
algoritmus tervezte (bár ezt is lehet íróasztal mellettnek hívni, mert helyismeret nem tartozott hozzá, az igaz)
ez amúgy egy tök jó ötlet, mert ha változik a tábla helye, tábla darabszáma (mert az volt a lényeg hogy X darab tábla ki legyen helyezve nem pedig az, hogy minden csomópontba kerüljön tábla, klasszikus gombhoz a kabát probléma) akkor egy pillanat alatt újragenerálható a tartalom
volt azonban néhány "pöti malőr", a jelzésváltás nem lett kijelezve
néhány értelmetlen célpont is fel lett véve
nomeg a kerítés háta mögül olvasható tábla, talán ez sem került az algoritmusba
ezekből a legelső a legdurvább
ezt azonban kb annyi lett volna kiküszöbölni, hogy gyártás előtt megmutogatják egy átlagjános kéktúra teljesítőnek. Rögtön kiszúrta volna! Dehát nem mutatták senkinek, mert tutira biztosak voltak benne, hogy nem tévedhettek. Tévedtek.
Már többször írtatok az új MTSZ jelzőtáblákról és én is tapasztaltam már rosszul kihelyezett, értelmezhetetlen táblákat, de most az AKT keretében volt időm gondolkodni a kialakulásukról. Persze ez teljesen szubjektív vélemény, remélem legalább 8 mínuszos:
Ezeket a táblákat valaki íróasztal mellett, a térképet nézve, és talán némi helyismerettel rendelkezve, - bár ez utóbbit kétlem -, megtervezte.
Legyártották és kiszállították a megadott helyre.
A helyszínen vannak bizonyos korlátok, hogy hová lehet leásni az oszlopot (út közepére: nem, ahol traktor kiszánthatja: nem, …)
Így eshet meg, hogy az oszlop túloldalára tervezett és felszerelt táblát nem láthatjuk csak akkor, ha bemászunk egy kerítésen, ha behatolunk a legnagyobb dzsindzsásba…
A rossz oldalon lévő tábla nem helyezhető át a látható oldalra, hiszen vagy a nyíl mutat ellenkező irányba (ilyen sajnos mégis van), vagy fejjel lefelé lesz, és ugyebár nem várható el egy turistától, hogy fejre álljon, és úgy olvassa el (bár néha ha elolvassa, akkor úgyis fejre áll).
Az oszlopfeliratok egy másik tészta. Néha ismeretlen helyek, még a legrutinosabb, helyismerettel rendelkező turistának is (gondolom az íróasztalon lévő térképen szerepelt). Ezekbe most nem mennék bele.
A jelzésekbe már annál jobban: sokszor a kéken lévő távolabbi célpont van kilométerben közelebb, mert van egy rövidebb út oda, mondjuk a pirosra történő áttéréssel. Csakhogy ezt, mint régen tették, most nem jelölik, csak kék jel szerepel (nincs mellette piros). Márpedig a kéken nem annyira van.
Például a képen a Bánki arborétum 20km, viszont az utána következő Fancsika kilátó csupán 16,6km, nem is beszélve a Halápi csárda 8km-ről!
A megoldás a következő táblán szerepel, ahol feltűnik a piros jelzés.
A kövek: Miért üresek a jelzéshelyek? Legalább az egyik jelzéshelyre fel lehetett volna előre festeni a kéket, hiszen úgyis a kékre lesznek kihelyezve.
Aztán a kövek elhelyezését azt hagyjuk, inkább túratársamat idézem: „Három kőből lehetett volna egy padot csinálni, annak sokkal több értelme lenne, mondjuk négy kilométerenként.”
Szó mi szó, egy kezdő turista minden kedvét elveszíti, ha nem készül fel megfelelően és a táblák után megy, ne adj isten, azok alapján kalkulál a távolsággal és az idővel.
Idézet a legfrissebb,papíralapú Turista Magazinból:
..."Galyatető azok számára is viszonylag könnyen elérhető,akik a tömegközlekedést választják,és persze az Országos Kéktúra 20.szakaszán vándorlók is jó helyzetben vannak,hiszen a kék sáv a turistacentrumot érnitve kanyarog tovább a Nyírjesi erdészház,illetve Mátraszentistván felé"...
Megjelenés előtt nem lektorálják a cikkeket,mikor is változott az útvonal?A cikket ráadásul a lap egyik vezető újságírója jegyzi...