Köszönöm! Véleményem szerint inkább csak jól áll neki a távolság :D
A nagyon mállós pergő részeket lekopogtattam, a gödröket kétkomponensű gittel kihúztam, felcsiszoltam, aztán hammerite kalapácslakkal kentem ecsettel végig(talán középzöld színelnevezése van), nagyon nem mélyedtem bele a dologba, átcsiszoltam elötte pár soron. Azt hozzá kell tenni, hogy würtös alvázmosóval adtam a pofájának meg nagynyomású vízzel, az a lötyi olyan erős, hogy a gyengébb festéket is leoldja(Meg a mosó is iparinak nevezhető, kb 250 bar üzemi nyomással) utolsó mosásnál átfújtam, aztán acélgyapottal jó durvával sikáltam át 2 soron, az levitte a gép 2. festését, meg az olajsarat is Bekerült a műhelybe, egyből kaptam szét mindenét, nehogy összerozsdáljon
Egyébként ezt a szöveget már sokszor megkaptam, hogy fél évszázada nem használják...
Nos, ez így ebben a formában nem igaz, mivel pótlásnak állandóan kell. Az az ország - és pár egyéb másik is - dugig van olyan gépekkel, amiben ilyenek vannak. Én már legalább ötször-hatszor hozattam/vettem innen-onnan BSW csavarokat.
Hát annyira valóban nem rossz az állapota, de inkább úgy fogalmaznék, hogy lehetne rosszabb is. Az látszik hogy az anyát cserélték már, és a kotyogás csökkentése érdekében aláméretezték, mert ahol nem jár a gép, oda az anyát sem lehet ráhajtani még mm eket sem tulajdonképp annyira kopott, hogy a 2,5 mm es profil vissza van kopva 1.7 re az orsón, meg nyilván az anya is hazaért, aztán úgy döntötem, hogy megcsinálom a gépet faszára, úgyis főorsó csapágyakat meg orsóház csapágyak egy részét is cseréltem, szerencsére filléres dolgok voltak. Addíg szeretném megcsinálni, míg meg tudok oldani rajta mindent, valószínűleg csak hónapok mulva állnék neki egyátalán, addig biztosan elszöszölök, hogy a helyén legyen és a többi része is jó legyen. Egyrész nem szeretek másnak könyörögni, hogy csinálja már meg, másrészt meg nem akarom megvárni, míg átszakad valamelyik alkatrészen a profil
A lötyögés nem biztos, hogy probléma! Ezeken lehet állítani! A "szíj" helyett hidraulika boltból lehet venni különböző méretű "O" gyűrűket. Nekem meglepően jól bírják.
Ezeken előszőr egy végtelenített rugó vitte át az erőt. Az alu tárcsákat gyönyörűen kikoptatva.
Én is azon agyaltam hogy olcsóbb is, meg jobb is, kb 8000 körül van az új orsó + még az anya hozzá másik annyi sztem, aztán már csak össze kell valahogy illeszteni a többi résszel, most jutott eszembe, hogy a meglévő orsón vannak olyan méretek is, amely egy normál trapézorsóból nem hozható ki, de igazából egy hosszú csappal össze lehet azt engedni, lefogatva végigvarrni, visszamunkálni hogy jó legyen, aztán nem is nagyon kellene ütnie sem elméletben.
Idő közben adódott még egy kérdés, az előtolás működtetésére szolgáló hornyot is bele kellene marni a menetprofil teljes hosszában a menetárok teljes mélységét ki kell szedni egymással 180 fokban naggyából 4 mm szélesen. Erre is kellene valami frappáns ötlet. Arra gondoltam, hogy amikor veszem a bronzanyát, veszek egy acélt is, félbehasítom, aztán abból csinálom a leszorítót, így nem sérül a menet sem. aztán meg fűrésztárcsával vagy íves reteszhez való maróval szép lassan kívülről is meg a gép felől is végigmarogatnám100-200 mm enkénti sávokban, aztán szorító odébb és megint.osztófelyem és csúcsom is van, viszont stabilabbnak tartom ekkora hosszon, ha V profilokba van illesztve az orsó közvetlenül az asztalhoz. ha készülékkel volna támogatva, akkor szerintem 50 mm enként szorítózni kellene az elmoztulás-elhajlás ellen. Ki hogyan csinálná?
A marógép asztalmozgása 500 mm, így ígyis-úgyis odébb kell rakni 1x legalább az egész tengelyt Tisztogatáskor leméreteztem a tengelyt, csak nem emlékszem a méretekre, a rajz meg nincs elöttem, ezért elnézést
Bár egyiket se készítettem még, de azért egy új nóniusz készítése szerintem kevésbé bonyolult mint egy jó tengely/anya párosítást elkészíteni. Ráadásul amit készen lehet kapni kvázi méterre az szerintem olcsóbban jön ki, időben is, mintha te állsz neki készíteni egy sajátot. Ráadásul ha egyszer kellene majd megint cserélni akkor kvázi leveszik neked a polcról.
A multkorjában raktam fel egy fotót egy marógépről azonosítás céljából, aminek azóta boldog(talan) tulaja lettem Azóta kapott egy kis tisztítást az évtizedes kosztól, egy-két csapágycsere is volt meg olajozás, kapott festéket is Érdekes egy masina, ő az a szerencsétlen, ahova a colos csavar kellett, mert minden csavar ami gyári területen van, az colos, a mozgatóorsók metrikusak, nóniuszok metrikusak.
Egyenlőre még javítás alatt áll, olajzást kell befejeznem, egy-két beállítás, ez-az-amaz aztán jöhet a villamossági szaki megcsinálni a kapcsolótáblát rá Egész megszerettem a masinát, jó sok cucc érkezett vele, modulmaró hegyek, ujj és hosszlyukmarók, tárcsamarók, fűrésztárcsák meg mindenféle számomra kacat is. Arra gondoltam a költségvetés szűksége miatt de az eredményesebb használat érdekében vásárolok fém vonalzókat, amik a saccolást segítenék a késöbbi munka megkönnyítésére további állapotjavítás céljából az asztal orsóját ki kell cserélnem anyástól mindenestől. gondolkodtam abban, hogy vásárolok méteres c45 trapézorsót bronzanyával, aztán abból alakítom ki az egész orsót vagy a menetes részt cserélem ki, viszont a gépben lévő orsó 20*5 ös talán trapéz lehetett. Viszont a 20 as trapézmenetes orsónak nincs ekkora emelkedése, a 22 es nek van, viszont az nem fér bele, mert az előtolás is erről az orsóról történik edzett hüvelyen reteszen keresztül. tehát a kérdés, hogy elsőkörben milyen anyagokban kellene gondolkodni, ami elég kopásálló a hosszútávú használathoz, és strapabíró is, másrészt az, hogy kinek mi a véleménye a nóniusz faragásról, mert ugye ha egy szabvány 20 as orsót rakok bele, akkor a nóniusz nem passzol a megtett úthoz, Az is egy megoldás ha az egész orsót 1 darabból alakítom ki, akkor nem kell a nóniusszal bajlódni, csak akkor esztergálni kell a trapézmenetet is. Végeredményben az egy darabból történő készítés felé hajlok jobbára, csak az volna az igazi, viszont ott továbbra is szempont az anyagminőség, mert akkora tengelyt biztosan nem tudok felhevíteni, 700 mm a mozgatómenet+kb 500 az egyéb megmunkálandó hossz(illesztett felület, menet, horony minden kutyafüle van rajta) Szóval a lényeg: vonóorsónak milyen anyagminőséget ajánlotok , illetve az, hogy kinek mi a véleménye az ilyesfajta tengelytoldogatós "mókolásról"
Épp a héten vettem a szögkerben 3/8 os csavart(UNC) hirtelen le kellett ülnöm, potom 100 forint volt darabja, de nem tudok vele mit csinálni, 3 anyáért nem állok neki késtfaragni ennyiért, hogy aztán a következő 5 évben ne kelljen csinálni Viszont coll menetemelkedésű csavart nem találtam náluk, az is kellett volna, de ujrafelhasználtam aztán kész.
Be kell menni egy jobb csavarboltba, és megkérdezni, meg tudják-e rendelni. Ilyet nem fog tartani senki, emiatt nincs találat a neten.
Esélyes, hogy Angliából hamarabb és olcsóbban lesz, mint itthon. Faborinál biztosan kapható, de egyrészt nagyon drágák, másrészt nem tudom, hogy a nagy hátraarc óta van-e nekik egyáltalán kiskereskedelmük Szolnokon?
Amúgy tudni kéne milyen 1/8 coll kell, mert ha amerikai szabványú, akkor az egészen más csavar, mintha a brit szabványú Whitworth-ból kéne.
Ha ilyet keresel a "kici occo" kínai gyártónak kell küldeni pár száz vagy inkább pár ezer levelet, (hogy üzleti lehetőséget lásson benne) és rögtön legyártják Neked. (A maradék 99 999 darabbal meg majd csinálnak valamit)... :D
A tolómérők általában egy kapacitív szenzort használnak, ami 1/10coll osztású szokott lenni. ezzel szemben van az azonos osztású mozgó érintkező. Elvileg lehetne más osztásút készíteni de a mozgó nyákon ott a vezérlő ic ami bondolt ragasztott szóval nem szerelhető. Ha nagyon kell akkor lehetne az eredeti szegmenseket kidrótozni egy öcsi nyákra és akkor végül is megoldható de jelentős kínlódást igényel a dolog. Vagy megcsinálod magadnak akkor pár tízezer Ft a két nyák, vagy keresel valakit aki bevállalja akkor pár százezer lehet az ár.
Egy lehetőséget tudok elképzelni: A tolómérőkből kiolvasható digitálisan a méret, ezernyi arduinos megoldást találhatsz rá a neten. Választasz egyet, és a programjába beleírsz egy 2.63 osztást. Ha nagyon profi vagy akkor még a bolond amerikai kijelzést is megírhatod mert milyen szép is azt látni hogy a méret kettő egész negyvenhét harmincketted stb. :- ))
A saját példámat nézve én se állok ki fogásból visszatekerésnél. Bele is szánt a felületbe. De ez általában nem gond, ugyanis legalább meg lehet mérni mekkorát vitt a kés (mekkora lett a méret), és lehet korrigálni adott esetben. Így az utolsó befejező fogás már jó méreten van (általában :) ). A késsel csak az utolsó fogás után állok ki, így a kész méretet nem karistolom össze.
Késhegy lepattanásom emiatt még nem volt. (Más miatt meg bőven, de ezt hagyjuk :D. ) De én nem ezzel keresem a kenyerem....