Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29324

No szóval a gyakorlatomban ez úgy működik, hogy sajna a "normál" 14w-40-es olajtól nem tökéletes a kuplung. Ha teljesen új szett van a gépbe, akkor ideig-óráig nem csúszik meg, de már használt lamelláknál nem tudsz annyit ügyeskedni ...

 

... kell az a Jaso MA-2 és akkor nincs probléma, legalább is olaj , miatt. Én a Castrol Power1 ( 4T 10w-40 ) olajat használom, de biztos találsz más márkából is megfelelőt. Persze mint szerelő, nem biztos, hogy konyítok is érdemben hozzá!

Előzmény: kisp113 (29320)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29323

Miért nem dobod fel a kérdést a sportmotor fórumában... ott napi használatban lévő DT-k tulajai válaszolnának neked... Amúgy szinte teljesen biztos, hogy egy SAE 10-40-es olaj elég ehhez a dologhoz...

 

Nincs akkora nyomatéka a motornak, hogy a Jaso-Ma előírás kelljen a kuplung miatt...

Előzmény: kisp113 (29320)
SLX-350 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29322

" ... 4 féle 2 ütemű gépem volt, de az összesnek olajban futott a kuplungja. ... "

 

amint (azt hiszem) írtam is: az esetek többségében.... :D

Előzmény: kisp113 (29320)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29321
Igazad van,pl az én kalifornia jawamon is olajban futó kuplung volt.
Előzmény: kisp113 (29320)
kisp113 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29320

Nemigazán sikerült átmennie a kérdésnek és szerinem  itt beszélünk el egymés mellett:

"míg a kétütemű motorok váltóinál - ahol az esetek többségében ugyanolyan száraz kuplung van beépítve mint az autóknál"


Nekem ugyan csak régebben és csak 4 féle 2 ütemű gépem volt, de az összesnek olajban futott a kuplungja.

Kézikönyvet az itt tárgyalt DT80-hoz ugyan csak az LC változatokhoz találtam hirtelen, de a "Lamellenkuplung im Ölbad" kifejezés mintha mást sejtetne. ;)

 

Előzmény: SLX-350 (29319)
SLX-350 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29319

" ... a motorkerékpár specifikus cuccnál annak meg mindegy hogy 2T v 4T, az itt is ugyanabban az olajban fut nem? .... "

 

Nem, mivel a kétütemű motorok kenési rendszere alapjaiban eltér a négyütemű motoroktól, ennek megfelelően az erre alkalmas olaj más mint a négyütemű motorok olajai. A 2T olajok semmiféle váltó kenésére nem alkalmasak.

 

" ... valójában mitől függ, hogy kell-e spec csúszásgátló adalékolt olaj? ... "

 

a jellemzően négyütemű motorokban használatos többtárcsás olajban futó - a motorral és a vátóval azonos olajkörben dolgozó - kuplungokhoz mindenképp csúszásgátló adalékkal ellátott (az esetek többségében JASO MA minősítésű) olaj szükséges, míg a kétütemű motorok váltóinál - ahol az esetek többségében ugyanolyan száraz kuplung van beépítve mint az autóknál - kizárólag a váltó kenésére alkalmas "mezei" olaj is elegendő.

Az egy más kérdés hogy az adott váltóhoz a konstrukciótól függően API GL-3, 4 vagy 5 besorolású hajtóműolajat is előírhatnak (a motorolajok alkalmasak az API GL-3-as hajtóműolajok kiváltásra).

Előzmény: kisp113 (29318)
kisp113 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29318

Akkor még be is néztem kicsit. 

Ellenben eredetileg a kuplung volt a lényeg a motorkerékpár specifikus cuccnál annak meg mindegy hogy 2T v 4T, az itt is ugyanabban az olajban fut nem? (csak most a forgattyúsház dolgai kimaradnak)

Tehát valójában mitől függ, hogy kell-e spec csúszásgátló adalékolt olaj? Az átvinni kívánt nyomtéktól esetleg?

Előzmény: SLX-350 (29317)
SLX-350 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29317

" ... Jó az a 10W40 általában, de a lényeg hogy a kiválasztott termék speciálisan motorkerékpárolaj legyen ... "

 

Ebben az esetben még ez sem szempont mivel kétütemű motorról van szó (vagyis a motor és váltó kenését nem ugyanaz az olaj biztosíja), így a Yamaha sem JASO MA (csúszásgátló adalékkal ellátott) hanem egy "sima" API SE minősítésű olaj használatát írja elő.

Előzmény: kisp113 (29316)
kisp113 Creative Commons License 2013.01.14 0 0 29316

Jó az a 10W40 általában, de a lényeg hogy a kiválasztott termék speciálisan motorkerékpárolaj legyen! Ugyanis az autókkal ellentétben bringáknál a kuplung is ugyanabban az olajban fut(kivéve a szárazkuplungos iskolacsengőket pl Ducati), így egy sima gy.k. "autós" motorolajtól csúszni fog a kuplungod!

Előzmény: krisz_c (29314)
rob19 Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29315

berdinazzi-val felesleges szájtépésbe kezdeni, csak magadat tudod felidegesiteni vele :)

néha SLX is nekilát, de érdemi előrelépés sose történik :)

a berdinazzi autói amugy is tesco-s olajjal mennek, azokba meg ugye nem árt az adalék.

persze ha rendes olajat venne, nem valami szutykot, akkor nem kellene adalékolni - de hát mivel a kiindulás az, hogy "minden olaj ugyanaz" igy ezt elég nehéz lenne megértetni vele.

Előzmény: Balthazor Hellman (29306)
krisz_c Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29314

Szerintetek egy Yamaha DT80-as motor váltójába milyen olajat tegyek ha a könyve csak azt írja, hogy 10W40? A szakik azt mondják, hogy egy jó minőségű 10W40 motorolajat, de én inkább valami spec. olajat tennék.

baal Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29313

ááá pl a difibe sima difiolajat raktam, és bele a xado adalékot.

most a szervónál is normál szervóolaj, és xado adalék megy bele

 

Előzmény: Törölt nick (29298)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29312

"kuplungszervó-dugattyú, vízpumpa."

 

- az elsőt nem értem de ha a munkahenger dugattyújára gondosz, az lehetett egyszerűen azért is mert nem cserélték a folyadékot rendesen.

-vízpumpa: nos az ékszíj sajnos rendesen tudott nyikorogni ezeken a típusokon, és sok tapasztalatlan szerelő ezt úgy kompenzálta, hoyg iszonyatosan megfeszítette... e miatt a vízpumpa sajnos elég hamar tönkrement. Amúgy a mai autóknál is bevett szokás, hogy a vízpumpát a vezérléssel együtt cserélik. Volt olyan L300-as amiben 480.000 km környékén még az eredeti vízpumpa volt...

 

Az ékszíjat rendszeresen szappanozni kellett, és csöndes maradt... ez egy L-200-as esetében nem nagy gond, de a 300-asnál már nem olyan egyszerű

 

Amúgy a klasszikus 2000- körüli L-200-asokkal rengeteget mentem. A mai napig jó emlékeim vannak...

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (29310)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29311

A maradiságnak azonnal határt szab fönők, vagy a tulajdonos... amikor eurómilliókat költenek a fogyasztáscsökkentésre, CO emisszió csökkentésre, akkor miért nem mennek el az "adalékboltba" és vesznek valami lónyálat, aztán tesztelgetik egy kicsit... Adott esetben ez meg is történhet, mert amikor gyári jóváhagyást kap egy kenőanyag akkor volt együttműködés.

 

Fontos elkülöníteni egy adlékgyártó kenőolajait, meg magát az adalékot ami még a higított pakurából is veresnyautóba való olajat csinál... De nekem az sem rémlik, hogy bárhol kaphattam volna a kereskedelemben alapolajat meg adalék csomagot külön...

 

Amikor édesanyám összerakja a húslevet nem megyek oda és öntök bele még egy tasak levesport, pedik annak is rá van írva a csomagolására, hogy hűdejó, meg hűdefinom...

 

Mint írtam, a fémet semmi nem pótolja, és a "pozítív tapasztalatok" időtartama meg sem közelítheti a normál használati időtartam töredékrészét sem...

 

A kopás miatt a megnövekedett illesztési hézagok, az erőhatásoknak köszönhetően még nagyobb kopást generálnak... ezt a folyamatot lehet lassítani, de visszafordítani nem... Azutólagos adalékok hatása pedig egyértelmű: csökkentik az alkatrészek öntisztulását, illetve egyenletes hővezetését. A zajcsökkentést csak úgy lehet elérni, ha két egymással "érintkező alkatrészt még jobban elszigetelünk egymástól" nos itt azonnal felmerül pl a dugattyúgyűrűk, és a dugattyú hűtésének problémája.

 

Egy leharcolt motor esetében ha beletöltjük a csodaturmixot az olajba mi történik? Ideig óráig jobbnak tűnik, aztán bekövetkezik egy komolyabb alkatrész sérülés. Ilyenkor az ember meg már csak legyint, hogy úgyis szar volt... aztán a motor megbontása, felújítása után elmaradnak a csodaszörpök ... és ismét visszaáll minden ez eredeti kerékvágásba...

Előzmény: Kara_kán (29309)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29310

12 év leforgása alatt elnyűttünk a kollégákkal (5 fö) 11 db 4D56 motorral szerelt (régi) L-200- ast.

 

A kocsik vegyes  használatban voltak (műút + terep), motorikusan egyikkel sem volt soha semmi baj.  330 000 km lefutása után viszont a segédberendezésekben ritkán előadódtak hibák, elsősorban: kuplungszervó-dugattyú, vízpumpa.

A 7 500 km- es olajcsere periódust viszont szigorúan betartottuk, az ugyan néha előfordult hogy hosszú utak miatt  a periódust 500 km- el túlléptük, de olyan nem volt, hogy 7 500 helyett mondjuk 9000 - nél került volna sor az olajcserére.

 

Amíg megvolt, a Bp. XIV. Füredi úti Mitsubishi Denzel- be hordtuk szervizeltetni a kocsikat. Itt a fórumon sokat szídják a márkaszervizeket, hát ez egy ellenkező példa volt. Nagyon  rendes társaság volt, szívesen emlékszem vissza Vitanov Tamás munkafelvevőre, aki egy igen korrekt ember volt.

 

Azután beköltöztek sajnos az Autóvárosba, ahol egy kollégámat mindjárt (majdnem) át is vágták. Nekitolatott vidéken egy csajszi egy furgonnal, az első lökhárítója ketté törött. Én mentem el a megjavított kocsiért. A régi lökhárító ügyesen meg volt szegecselve, persze a számlán cserével új darab szerepelt...

:-)

Előzmény: Balthazor Hellman (29307)
Kara_kán Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29309
Azért tisztázzunk valamit:
Attól, hogy valamit nem használnak a nagy cégek, még lehet jó.
A multik egyébként is lassan vezetik be az újításokat, sok maradi ember van náluk is.
mantec Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29308

T berdinazzi!

 

" ...nák ..."

nék

Előzmény: Törölt nick (29304)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29307

A pontosítás kedvéért: az olajcsereperiódust emlékeim szerint az importőr ajánlotta a szervizeknek, méghozzás a gyártói előírások alapján. Fokozott terhelésnél akár 5000 km-re is lemehetett ez az érték, de a 7500 az aranyközépút volt. Ráadásul a "köztes" olajcserénél szűrőt nem csak 5,5-6 liter olajat kellett lecserélni. Elvileg közúti használatban a 10000-es csere szűrővel is elfogadható lett volna. Többen is hátatfordítottak a gyári ajánlásnak, de rendszerint a nem megfelelő karbantartás miatt hamar bekövetkezett a ballansztengely csapágyazásának hibája... Ez rendszerint eltépte a ballansz szíjat, ami összeakasztotta a vezérlést. Ballansztengely nélkül is eljárt az autó, de szélsőséges esetben forgattyústengely töréshez is fezetett...

Egy terepjáró legtöbbször nagyobb terhelésnek van kitéve mint egy szgk, így a 7500-as érték nem is volt olyan rossz...

 

 

Ugyanez a motor volt a Hyundai Galopper, H-100 típusokban is...

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (29305)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29306

Sajnálom, én akartam, de nem tudtam megállni...

 

De ha már itt tartunk, kérlek fejtsd ki bővebben az álláspontodat...

Szeretném, ha más is megértené, azért mert ide ír egy felsorolást és azt mondja, hogy jó, az nem több annál, mintha egy 6 éves kisikolás mondaná...

 

Szóval, mielőtt butaságokat beszélünk felnőtt létünkre, kezdjünk el ilyeneket is olvasgatni:

 

http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/23_Mobilitas.pdf

 

Ha a sokadik ilyen cikken átrágtad magad, lehet megérted, hogy a xado az a mazohisták játékszere... többnyire.

Előzmény: Törölt nick (29304)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29305

"Egy 4D56-os Mitsubishi motor 600.000 km-en felül is megbontás nélkül futott erdészek autójában"

 

Ezt én is aláírom, ez egy renkívüli módon kiforrott motortipus volt. Mi is évekig használtuk mint cégesautókat  ezzel a motorral szerelt L-200- asainkat.

Azt viszont feltétlenül hozzátenném, hogy a Mitsubishi Motorsnak ezzel a motorral szerelt kocsijainál (L-200; L-300; Pajero) az előírt olajcsere periódusa 7 500 km volt.

:-)

Előzmény: Balthazor Hellman (29302)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29304
Nem azért nem válaszolok, mert nem tudnák, hanem nem érdemes...,...! vágod ?
Előzmény: Balthazor Hellman (29300)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29303

A benzin ólomtartalmáról dióhéjban:

 

Kenéstechnikai szempontokból előnyös volt, illetve kopogásgátló hatása volt.

- Ma már a kopogástűrűsét a tüzelőanyagoknak más adalékolással de megoldják.

- A szelepek, szelepülékek, szelepszárak kenésének hiányával kapcsolatos problémákat más anyagok alkalmazásával, illetve a tüzelőanyag adalékolásával lehet megoldani. (egy dízelmotornak soha nem volt ilyen igénye, ott csak levegő áramlott - esetleg az olajtükrös levegőszűrőkből jutott valamennyi olaj ezekre a helyekre)

 

Megfelelő minőségű üzemanyagok kellenek, illetve úgy kell használni egy járművet, ahogy a gyártó előírja.

 

Fontos: Az üzemanyag gyűjtőfogalom, magába foglalja a kenőanyagokat, tüzelőanyagot, hűtőfolyadékot stb...

Előzmény: Kara_kán (29301)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29302

Mégvalami:

 

A marketing duma rám is" hat", meg is nézek minden új dolgot, ami csodaszerként van hirdetve, de egészen addig amíg valamelyik nagy gyártó fel nem vásárolja az utolsó morzsáig az egész céget, vagy nem áll mögé, és támogatja, addig hiteltelen az egész...

 

Egy 4D56-os Mitsubishi motor 600.000 km-en felül is megbontás nélkül futott erdészek autójában kizárólag Castrol GTX-3 -as olajjal anno (2002-ben láttam utoljára az autót)... jó sofőr, és karbantartás kérdése az egész... Na ez a tapasztalat, a többi csak duma...

 

a háromgyerekes háztartásbeli anyukánek el lehet ezeket adin a teleshopon keresztül, de egy valamire való ténylegesen hozzáértő ember ilyenkor lehalkítja a tv-t...

 

 

Kara_kán Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29301

Én e téren laikus vagyok, de kérdezek azért valamit:

Mindenki tudja, hogy a benzin ólmozása nagyon jótt tett a motornak, és csak a környezet- és egészségvédelmi szempontok miatt hagytak fel vele.

Nos, ha lenne valami, ami kiváltja az ólmot, de nem egészség- és környezetkárosító, az nagyon jó lenne. Pl. ezüst, de az ugye drága, bár, ha jól belegondolok, az egyik ezüstgyűrűm, amelyet ráadásul nem is használok, 2000 ft-ba került, és szívesen lemondanék róla, ha ez évente egyszer jót tenne a motorocskámnak.

Nagy hülyeséget írtam?

:-)

Előzmény: Balthazor Hellman (29300)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29300

A motorolajgyártók által alkalmazott szakemberek, mérnökök, marketingesek mind hülyék... ezt tudjuk jól, és nagyon régóta... Az előbb felsorolt anyagokat egyszerre alkalmazva üzemanyagot termel az autó, méghozzá úgy, hogy a folyamatot megfordítva, kipufogógázt szív vissza, és friss szűrt levegőt termel melléktermékként.

 

Komolyra fordítva a szót: mindig felbukkan valaki aki tapasztalatokról beszél és így, megy úgy de megmondja a tutit... és mégis hol van ez a tapasztalat ahhoz, amit egy autógyár és egy olajgyártó mérnökei a többmillió jármű 30-40 éves múltra minimum visszatekintő használható adatok végtelenhez közelítő mennyiségét létrehozták, elemezték stb...

 

A motorolajnak 5-6 fontos feladata van:

- kenés

- zaj(mechanikai rezgés) csillapítás

- hőelvezetés

- tömítés(hengerfal és a dugattyúgyűrűk, esetleg forgó- álló alkatrészek között is)

- korróziógátlás (saját oxidáció mérséklése is)

- szennyeződések lebegtetése, elszállítása(beleértve a lerakódás gátlást)

 

Teljesen mindegy, mit töltesz bele az olajba (tésztafőző vizet, vagy aranyport) megbontod azt az egységet amit a gyártó megalkotott... Ha bármilyen jól, és gazdaságosan használható találománnyal előállna valaki, azt azonnal megvásárolná egy tőkeerős, és piaci helyzetét erősíteni kívánó gyártó...

 

Semmilyen adalékot nem javaslok senkinek, aki nem szeretné, hogy az egyenletes hővezetést meggátló rétegeket henjönk a hengerfalra, esetleg az majd nagyobb darabokban, lemezkékben onnan leváljon...

 

Eszem megáll a hittérítőktől...

Előzmény: Törölt nick (29299)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29299

Felsorolom azokat a motorolaj adalékokat, amit nyugodtan használhattok, tapasztalatból-------Engine restorer,  rimet, slick50, és a xado . De ezek közül a legjobb szerintem a rimet, A rimet adaléktól, a motorolajhoz adalékolva , pár száz kilóméter után  sokkal erősebb a motor, Több rimet aki ezt alkalmzta azt vallotta , hogy bronz szinű lessz tőle a motorbelső. Tehát olyan védőréteget képez. Gondolom ezt még sokan nem hallották.Vannak itt nagy olajguruk, az ilyent tudni kéne nekik. 

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.13 0 0 29298
Ha xadot használsz, az mellett felesleges mást is öntögetni bele. A xado önmaga is megteszi a hatását.
Előzmény: baal (29295)
Balthazor Hellman Creative Commons License 2013.01.12 0 0 29297

Értem...

 

ha nem baj nem állok neki vitatkozni... más véleményen vagyok.

 

 

Előzmény: Törölt nick (29294)
baal Creative Commons License 2013.01.12 0 0 29296

nyugodtan tedd bele.

a csónakomotorok amugy is gyárilag túlhűtöttek.

 

 

 

Előzmény: lapar (29249)
baal Creative Commons License 2013.01.12 0 0 29295

én xado olajat használok, de az összes adalékot is rakom lelkesen

nekem bejött

persze ez semmit nem jelent,másnak lehet más tapasztalata.

 

Előzmény: Kara_kán (29288)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!