Keresés

Részletes keresés

sur5al Creative Commons License 2016.02.14 0 0 761

Bár nem házi, de ennek itt jobb a tisztítási lehetősége:

Előzmény: tinkin (756)
sur5al Creative Commons License 2016.02.14 0 0 760

Azért nem egészen. 800-1000 fok csak a belső mag lehet elvileg, de ahhoz is nagyon jó tűz kell, 1000 fok feletti égési hőmérséklettel. Nem lehetetlen, de ritka.:D

 

Miért akarnánk a kályhában tárolni a hőt? Arra ott a puffertartály, vagy a felületfűtés tömege. Persze azért lehet úgy is.

 

Itt alapvetően a központi fűtésbe kötött csinálmányok a téma, az meg leginkább vízteret jelent, mert a samott nem folyékony.:D Nem mintha az ötlet nem lenne jó és van is itt utalás a belső samott és külső tégla köpeny közé épített hőelvonó lemezekkel tuningolt tömegkályhára, ami így központi fűtés puffereként samottban tárolja a hőt. A lemezekről veszi le a vízkör. Még az elején írtam róla. Talán egy ilyen készült, de csak hírből ismerjük. Akár jó is lehet.

Előzmény: tinkin (758)
sur5al Creative Commons License 2016.02.14 0 0 759

Örülök, hogy hasznodra volt.:D

 

A kazán egy másik történet. Ha kazánom lenne, nem sírnék a tisztítás miatt. Naponta is lehetne. Könnyeben megoldható. Most azzal van a gond, hogy 2-3 hetente a nappaliban kell koszolnom és magam is könyékig kormos leszek. Menne tisztítás nélkül is, de így jobb a hőcsere hatékonyság.

 

Nem véletlen van benne venti. Meg lehet próbálni, igazad van, talán elég lesz, ha erős a huzat. Ha nem, akkor mi lesz? Teszel rá később? Amúgy a videó nagyon jó, profi a cucc, bár jobbak azok a kazánok, ahol 2-3 úton megjáratják a füstöt. Tehát a 8 cső lehetne 2x4 egy felső fordítóval vagy 3x4, így a lenti égető kamrából induló égéstermék fölül lépne ki a kazánból. Kardos néven keress ilyen kazánt a Youtubeon ill. a faelgáz topikban a készítőjét. Venti kell ezekhez a több utasokhoz.

 

Amihez nem kell, az az egyutas valóban, kályhában ilyet pl. a Walltherm tud, volt itt téma többször.

Előzmény: tinkin (756)
tinkin Creative Commons License 2016.02.13 0 0 758

Ami még eszembe jutott, az hogy vita volt itt hogy mi a jobb a hőtárolásra, a víz vagy a tégla?

Namármost, igaz hogy a víznek nagyobb a fajhője, de csak 80 esetleg 90 fokra lehet felmelegiteni addig a téglát 800-1000 fokra lehet felhevíteni.

Ha megfelelő tömegű téglát, samottot rakunk bele a kályhánkba akkor az rengeteg hőenergiát tud magába szívni. Ha jól számolom akkor ugyanannyi tömegű vizet és téglát számítva, a tégla kb.3-4x több hőt tud raktározni.

tinkin Creative Commons License 2016.02.13 0 0 757

Itt a link is ha nem működik direktben a videó.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_-W87mBw7Go

tinkin Creative Commons License 2016.02.13 0 0 756

Sziasztok, én is gondolkozom egy hatékony fatüzelésű kazán épitésén, végigolvastam a hozzászólásokat elejétől végig (: Sokat tanultam, köszönöm mindenkinek, de főleg a topik inditójának. Láttam hogy a hőcserélő tisztitása nagy gond ezeknél a kazánoknál. Nemrég láttam egy videót ahol szerintem ötletesen oldották meg a problémát. Igaz hogy olyan kazánt szeretnék épiteni ami tud működni villamosság nélkűl is, és ez a kazán ventivel működik, de szerintem megfelelő kéménnyel rásegités nélkűl is kellene működjön. Mi a véleményetek?

 

<iframe width="560" height="315" src=" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

piaggioape Creative Commons License 2016.02.13 0 0 755

Autóhűtőnél a víztérre gondoltam, annak alakjával akartam rámutatni a jó hőátadó keresztmetszetre. Ha megnézitek a hűtők foly. oldalának csöveit, azok nem csövek, hanem lapított csövek. Pont a jobb hőátadás miatt. Sokkal egyszerűbb lenne nekik kör keresztmetszetet gyártani, de nem olyat gyártanak. Füstgáz akkor adja át hőjét a hőcserélőnek ha hozzáér. Erre kell gondolni hőcserélő gyártáskor vagy kályha gyártáskor. Minél jobban kényszeríteni kell a füstgázt arra, hogy hozzáérjen a hőcserélő falához. Ehhez pedig minél vékonyabb füstjáratok kellenek.

Előzmény: sur5al (753)
sur5al Creative Commons License 2016.02.13 0 0 754

Néztünk egy kuckót pár napja. Van benne egy régi típusú kandalló. Még régebbi, mint itt volt. Egyből gondolkodni kezdtem az átépítésén.:D

 

 

Ide gondoltam egy klassz kályhát építeni inverz égetővel, mellé berakni egy Quadriga boylert.:D Láttam egész jókat 10e Ft körül. Pont jó lenne az egymás mellé építés az alsó égetés miatt.

 

Mik is annak a paraméterei? Úgy emlékszem a hőcserélő rész 50cm hosszú, hengeres és 2,5"-es csövek vannak benne 9db?

Előzmény: 0l0 (751)
sur5al Creative Commons License 2016.02.13 0 0 753

Amit méretre írtál, 10x30mm kör keresztmetszet esetén 2cm átmérőt ad. 0,01x0,03=d2x3,14/4 képletből. Már ha ehhez akarunk ragaszkodni. Az autó hűtője irreleváns két okból. Az egyiket írta már az olvtárs, ott tiszta a levegő. A másik, hogy a menetszél elég nagy sebességgel nyomja át a levegőt a lemezek között. Ha nem halad az autó, vagy nem elég a menetszél, akkor megy a ventilátor. Ezek hiányában nem mehetünk le tetszőlegesen pici keresztmetszetre.

 

Arra gondoltam, hogy most ilyen a keresztmetszet:

 

Sok benne a "szabad" rész. Persze hegeszteni így sem volt leányálom. Főleg fölül, ahol a füstgyűjtő van.

 

Nekem 7cm-es csövek vannak most. Más gyártóknál láttam ezt a méretet, azért választottam. Ha másnak megfelel a 90% körüli hatásfok, nekem is jó.:D 2,5m2 direkt és 1,5m2 indirekt csőfelületem van a hőcserére. Azért az nem kevés, bár a te rendszereddel 6m2 körül lehetne, ha jól számoltam.

Előzmény: piaggioape (741)
sur5al Creative Commons License 2016.02.13 0 0 752

Persze. A tisztítás egy neuralgikus pont. Szívesen használnék gázos lemezes hőcserélőt is, de a fatűz füstje nem elég tiszta.

Előzmény: 0l0 (751)
0l0 Creative Commons License 2016.02.13 0 0 751

Igazából azt akartam kérdezni, hogy mi a célja a felület-térfogat arány növelésének, csak pontatlanul fogalmaztam. Közben kb kiderült számomra, hogy minél nagyobb hőelvonás a cél normál kályha méretben.

Ha a kényelmes, hatékony üzembiztos tisztítása megoldott és a felmerülő igénybevételnek megfelel, akkor és addig lehet ebbe az irányba haladni.

Nyilván a tűztérnél a minél kisebb helyen történő koncentrált égés fontos, ugyanez nem mondható el a hőelvonó rendszerről. Én inkább a passzívabb vizes, vagy szilárd alapú hőtárolós hőleadást részesítem előnyben az aktív ventilátorossal szemben, de persze vannak esetek, amikor ez utóbbi egy előnyösebb verzió lehet. A hőtárolós nagyobb hőtehetetlenségű rendszereknél nem merül fel a hőelvonó rendszer miniatürizálásának ilyen szintű igénye és könnyebben biztosítható megfelelő felület a hőelvonásra.

Ettől persze bármilyen megoldásnak lehet létjogosultsága, ha nincs olyan, ami minden szempontból felülmúlja...

Előzmény: sur5al (750)
sur5al Creative Commons License 2016.02.13 0 0 750

A felület növelése az átadott teljesítményt növeli, de szerintem ezt tudod és valójában nem ezt akartad kérdezni.:D Inkább olyasmit, hogy van-e értelme a felület végletekig növelésének? Egy túlméretezett felület valóban felesleges, könnyen túlhűthetjük a füstöt, aztán szenvedünk a csöpögő kondenzzel, a kátrányos csövekkel, meg a szétrohadó hőcserélővel. A huzatról nem is beszélve. Anélkül az egész működés képtelen. Mondjuk ezen a legkönnyebb segíteni. Megfelelő vezérléssel a túl nagy hőcserélő problémája bypass szeleppel orvosolható, amin keresztül engedhetünk mindig annyi hőcseréletlen gázt, hogy a kéménybe jutó mix hőmérséklete és így huzata meglegyen. Tiszta füst, érzéketlen kémény esetén viszont direkt kondenzálásig is elmehetünk.:D Ha spéci anyagból építkeztünk. Én mondjuk azon az elven lennék, hogy bypass-direkt út, 1. hőcserélő normál anyagból + 2. hőcserélő savállóból a kondenzációs szakaszhoz sorrendben építkeznék és vagy direkt utat kapcsolnék (begyújtás), vagy csak az 1. menne (normál hőcsere) vagy mindkettő (hőcsere+kondenzálás). A kondenzálós eset szerintem már nem menne plusz venti nélkül.

 

Én is a csöves megoldás híve vagyok, azt is csináltam meg. Most is elég jól hűti a füstöt, mostanában 150-170 körül van a kéménybe távozó. Talán lehetne kevesebb is, mert saválló 250-es csövem van. Ha jobban akarnám hűteni, több vagy hosszabb hőcserélő kellene. Ha ragaszkodom a mostani kivitelhez. Ez is jó, teljesítmény is van, nem kátrányos, de tisztítani sajnos rendszeresen kell. Az automatizáláson töröm már régen a fejem, de nem egyszerű. Itt jön be az olvtárs ötlete. Visszatér a felületek/táskák verzióhoz. A tisztítás ezzel a fésűs megoldással nagyon okés. Ami gond lehet: tulképp táskákat hozunk létre, a füst terítése megoldandó feladat. Nem biztos, hogy minden járatban egyforma mennyiség áramlik és az sem biztos, hogy a járaton belül egyenletes lesz az eloszlás. A másik dolog, hogy ezt meghegeszteni ki fogja? Úgy értem vízzáróan, nyomásállóan. Füst/levegő hőcserélőt lehet csinálni akár hegesztés nélkül is, a vizeshez ez a szint nagyon nem elég. Nekem csak 2x12 csővég volt a feladat a 3-as lemezhez, de nagy szívás volt.

Előzmény: 0l0 (747)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.12 0 0 749

Először is nem vízteresek ezek a kályhák. Írtam már, hogy olyat csak egyet csináltam, de az egy külön történet. Levegős kályhánál addig kell eljutni, hogy a kimenő füstgáz hőmérséklete ne legyen magas, vagy csak annyi, amennyi a huzathoz kell. Ehhez kell a megfelelően nagy felület és normál méretű kályha. Ha megnézed a levegő hőátadó képességét, az 6-20 W m2-enként és kelvinenként gravitációs légmozgás esetén. Egy kályha esetén ezzel kell számolni.

Előzmény: 0l0 (747)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.12 0 0 748

Nem. Annak pont az volt a hibája, hogy a tisztításhoz bontani kellett. Ezt már nem vállalja be senki.

Előzmény: 0l0 (746)
0l0 Creative Commons License 2016.02.12 0 0 747

A tűztérből való hőelvonás egy külön fejezet.

Attól most tekintsünk el, mert itt a füstgázból való hőelvonás a téma, ha jól értem.

A füstgáz átáramlik valamilyen keresztmetszeten, amit valamilyen felületen keresztül változó hőmérsékletű víz hűt.

Itt jön a kérdés, hogy mi is a probléma a hagyományosan a célra alkalmazott legfeljebb 1-2 tucat csőből álló az adott célra megfelelően méretezett becsövezett tartályokkal?

Ezekkel megfelelő méret és kialakítás esetén bármennyire le lehet hűteni a füstöt, ami az adott körülmények között megengedhető.

Ha valaki kisebb méretű vízteret szeretne valamilyen okból (pl helyhiány) lehet növelni a hőleadó felületet az átáramlási térfogathoz képest, amivel az áramlási keresztmetszet nem annyira, de a hőelvonó szakasz hossza jelentősen csökkenthető, de akkor jön pl a vékonyka járatok lekormolódásának és nehézkes tisztíthatóságának a problémája.

A mikor kifizetődő arra vonatkozik, hogy a jelentkező hátrányok mely esetben nem haladják meg az előnyöket...

Nem egészen világos nekem, hogy mi a célja nálad ennek a felületnövelésnek?

Előzmény: piaggioape (745)
0l0 Creative Commons License 2016.02.12 0 0 746

Nem erről írtad azt, hogy a tisztíthatóságon bukott meg?

Előzmény: piaggioape (744)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.12 0 0 745

Csak ez lehet kifizetődő! Ha vennéd a fáradtságot és megnéznéd, hogy egyéb területeken hogyan alakítják ki a hőcserélőket, akkor látnád, hogy ami itt a vegyestüzelés területén érvényesül, az máshol nem. Jó vagy nagyon jó hatásfokra törekszünk úgy gondolom. Akkor nem lehet egy dobozban tüzet rakni és nyugodtan hátradőlni, hogy minden rendben, mert körbevettük a tüzet hőleadó, hőelvonó felülettel, a meleg innentől kezdve nem szökhet el. Kb most ez történik nagyon sok kályhában. Azért működnek ezek a kályhák, mert baromi nagy a deltaT tartalék. Olyan ez mintha vitorláznánk a tengeren, egy vitorlával, állandó erős hátszélben és örülnénk, hogy milyen jól haladunk. De ha ez az erős hátszél átmenne egy gyenge szellőbe, akkor kellene elővenni valami trükköt.

Előzmény: 0l0 (743)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.12 0 0 744

Ez a fajta hőcserélő már nem kisérleti szakaszban van, ez már ki van próbálva. Már nem kell tanakodni, vajon elég lesz-e a huzat stb. Egyetlen gond merült fel csak. A hagyományos tégla kéményekbe nem szabad bekötni, mert már ott van kondenzáció rendes. Vagyis egy fém kémény kell és kondenzvíz elvezetés. Jópár működik az ismerőseimnél, más gond nem merült fel.

Előzmény: 0l0 (742)
0l0 Creative Commons License 2016.02.11 0 0 743

Szóval fatüzelésnél egyszerűen nem cél a felület térfogat arány mértéktelen növelése, mert kis áramlási ellenállásra és nagy helyre (térfogatra) is szükség van a hőcserélés mértékétől függő mértékű lerakódások viszonylag hosszabb távú problémamentes elviselésére.

Lehetne persze egy nagyon kicsi hőcserélőt készíteni, de ahhoz mellékelni kell egy automatikus tisztítórendszert is. Például a sok kis lapos csőbe illeszkedő sündisznószerű elemet, ami a tüskéit időnként beletolja a csőrendszerbe. Kérdés, hogy mikor lehet ez kifizetődő...

Előzmény: piaggioape (741)
0l0 Creative Commons License 2016.02.11 0 0 742

Az ezzel az autóhűtős dologgal a baj, hogy ott tiszta vizet présel át egy megfelelő teljesítményű szivattyú a hűtőn itt meg egy csekély nyomáskülönbség kell áthajtson mocskos füstöt a hőcserélőn...

Előzmény: piaggioape (741)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.11 0 0 741

Nem értem pontosan amit írtál, főleg az utolsó mondatot. Lényeg, hogy a 7 cm-es cső az semmiképpen nem jó hőátadásra. 1 cm ÁTMÉRŐ felett a cső is egyre romlik mint hőátadó keresztmetszet. Minél laposabb profilra kell törekedni. Nézd meg az autók hűtőjét. Ott is lapítják a csöveket, vajon miért?!

Előzmény: sur5al (740)
sur5al Creative Commons License 2016.02.09 0 0 740

Köszi! Fontos volt, hogy akkor nagy nehezen kitaláltam. Ha az elején ezt így leírod, sokkal könnyebb lett volna, de sebaj.:DDD

 

8-10mm? Erős szívószál az csak. Inkább sugár, nem? Amit írsz, 30x10mm metszetben nézve az áteresztés felületét, 10mm-es sugarat ad. Ha el nem számoltam.:D Mondjuk a 2cm sem túl sok. Őrület lehet hegeszteni. Most 7cm körüli csövekkel nyomom. Nem tudom. Biztosan jóval nagyobb lehet a felület, ha kevesebb teret hagyunk az egybe füstnek és az egybe víznek.

Előzmény: piaggioape (739)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.09 -1 0 739

Elnézésed kérem, átsiklottam felette. Vagyis a legkisebb z.szelvényt használom, ami 30x10x1,5 mm   . Ezek vannak élére állítva. Ha volna kisebb az jobb lenne, de én nem találtam. Egyébként ha hőcsere, akkor nézz meg egy forrasztott lemezes hőcserélőt. Ő az etalon. Minden hőcserélőnek rá kellene hasonlítani. Ha cső, akkor max 8-10 mm átmérőig használható hőcserére, felette felejtős. Gondolkodj keresztmetszetben! Mi az ideális keresztmetszet? Csövet csak azért használnak, mert az bírja a nyomást a legjobban. Ha a 2-2,5"  colt jelent, akkor az már nem alkalmas hőcserélőnek.

Előzmény: sur5al (738)
sur5al Creative Commons License 2016.02.09 0 0 738

Már kétszer-háromszor feltettem a kérdést, de nem válaszoltál:

"ha jól írtam le a felépítést. Igen vagy nem? Mi a zártszelvények mérete?"

 

A felület/térfogat arány miért lényeges? Mi lenne ebben az esetben a térfogat? A bruttó befoglaló (külső) méret?

 

A csak két oldalukon hőt cserélő zárszelvényekhez képest a felületben nagy gyereség a cső palást. A külső térfogat nem változik, tehát az általad fontosnak tartott arány javul. Nem vastag csövekkel persze. Szerintem a 2-2,5" pont megfelelő. Profi kazán és kandalló gyártók is így építkeznek. 90-95% közötti (labor) hatásfok!

 

A tisztíthatóság probléma. Meg kell oldani! Tettem már erről be megoldásokat, olvass vissza, talán már olvastad is. Léteznek rá kézi (kar) és automata (ajtó nyitó) megoldások is. Alapvetően a lógatott spirálos mozgatókra gondolok. Én a tisztításra nem gondoltam az elején és nem is igen tudom már belerakni, viszont nagyon kellene. 2-3 hetente végigtolom egy csőkefével. Szerencsére a kátránnyal nincs gondom, mert a fa száraz, a tüzelés nem fojtott, a visszatérő víz nem hideg. Valamennyi korom, pernye és hamu azért van. Jelenleg fenyővel tüzelek. Tölggyel talán kevésbé koszolódna.

 

A saválló anyag a kondisnál alap. Ha nem akarunk kondenzálni, jó a sima vas is. A kondishoz szerintem alap a tökéleteshez közeli égést biztosító lefelé égetés is, amikor a parázságyon áthaladnak a fagázok és plusz levegő hozzáadásával 1000 fok körül égnek ki. Enélkül nem vágnék bele a kondenzációs szakasz megépítésébe. Kátránygyár lenne.

Előzmény: piaggioape (737)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.09 0 0 737

Jól látod a dolgokat, van érzéked ehhez a témához és nyilván érdekel is téged ez a terület. Viszont van egy nagyon fontos szabály, amit minden hőcserélési folyamat kialakításánál szem előtt kell tartani. Vagyis ha hőcserélőt akarunk gyártani. A hőleadó felület és a hőcserélő térfogatának hányadosa minél nagyobb legyen. Ez a lényeg. Ezért nem jók a vastag csövek meg táskák stb. Ha ezt az egyszerű szabályt betartod, akkor már nagyot nem tévedhetsz. Igen, vízteres kazánt is így csinálnék, ha csinálnék. Csináltam már egyet, olyat amilyet te felvázoltál. Most viszem ki a raktárba, vagyis kidobom. Pedig sokat dolgoztam vele. A tisztíthatóságon bukott meg. Le kell szedni a tetejét, kefével tisztogatni stb. Senki nem vállalja be. Csak olyat szabad gyártani, amit egy mozdulattal, bontás nélkül meg lehet tisztítani. Egyik öreg cimborám sportot csinált belőle, rángatja ha kell ha nem, de legalább nyugodt vagyok, hogy a kályha mindíg jól dolgozik.

  Vízteresnél mindenképpen meg kell akadályozni a kátrányosodást, ott ennek sokkal nagyobb a veszélye. Van erre már technika, de egy kicsit megbonyolítja a helyzetet. Természetesen egy vízterest már csak rozsdamentesből csinálnék ha csinálnék. Ez meg az árát dobja meg rendesen. Szóval nem egyszerű a történet.

Előzmény: sur5al (736)
sur5al Creative Commons License 2016.02.08 0 0 736

Értem. Akkor jobb a helyzet. Viszont a tökéletlen égés és a vizes fa még nehezítő körülmény marad.:D

 

Amúgy az ötlet tetszik. Mármint, ha jól írtam le a felépítést. Igen vagy nem? Mi a zártszelvények mérete?

 

Vizeset is lehetne belőle gyártani. Egyből kondisat.:D Ha a zárszelvények, köztük lévő záróelem saválló anyagból vannak, valamint vízzáróan és nyomástartóan körbe van hegesztve a két oldal + a közösítő részek, a levegő be- és kilépési pontokat szűkebbre véve és vízcsonkkal helyettesítve kiváló füst-víz hőcserélő gyártható. Fő előnye a kis helyigény és persze a valószínűsíthető jó hőcsere hatékonyság.

 

Bár nem is tudom. Nem tetszik neked a cső, de itt a zárszelvényeknek csak két oldala dolgozik, míg ha a füstöt függőleges csövekben küldjük felfelé és a víztér a csöveket körbeveszi, akkor az egész felületük hőt cserél. Tisztítani nehezebb, de nagyobb lesz a hőcsere felület.

Előzmény: piaggioape (735)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.08 0 0 735

Kályhában nem engedem kondenzálódni a füstgázt ill. a benne lévő párát. A füstcsőben egy kicsit és a kéményben van kondenzáció. Kályhából kilépő füst 60 C környékén.

Előzmény: sur5al (734)
sur5al Creative Commons License 2016.02.08 0 0 734

Ja most olvasom. Igen, én is erre jutottam. Azt írtad neked így is kondenzál, nem? Pedig csak levegő hűti. Ha kondenzál és nem tökéletes az égés (marad a füstben elégetlen anyag), hogyan kerülöd el a kátrányt?

Előzmény: piaggioape (732)
sur5al Creative Commons License 2016.02.08 0 0 733

Amiket leírtam, azok a tények. Kipróbált dolgokról van szó, számítások és mérések vannak mögötte. A könyvekben is azért van leírva, hogy ne kelljen mindenkinek a vizes fával szívnia. Előnyben azok, akik tudnak olvasni.:D

 

Én magam is sok mindent kipróbáltam, kátrány, vizes fa, vízzel hűtött tűztér ügyben itt is írtam, fényképekkel dokumentálva.

 

A táskát azért használják, mert egyszerűbb meghegeszteni és nem kell hozzá huzat fokozás. A csövet azért, mert jobb a hőcsere, de venti kell hozzá. A te módszered a vékony résekkel is kitűnő, de tisztítás igényes és eléggé rontja a huzatot.

 

Megpróbálom kitalálni.

 

Ver1. A felülnézet alapján azt gondolom, neked függőleges táskáid vannak, amik között áramlik a füst felfelé. A táskák úgy tűnik csak a szélüknél vannak távtartókkal összekötve, ezektől a távtartóktól tűnik úgy, mintha a táskákban vízszintes és négyzet keresztmetszetű csatornák lennének a levegő áramlásához.

Ver2. Téglalap keresztmetszetű zárszelvények vannak egymásra fektetve a keskenyebb oldalukon, ezeken megy át a levegő vízszintesen. Az keletkező zárszelvény-oszlopok között a levegő be- és kilépési oldalánál van egy függőleges záró szelvény, ami az oszlopok között így egy függőleges "táskát" képez a füst számára. Így van?

 

Ezek a táskák viszonylag könnyen takaríthatóak valóban. Abban az egy esetben, ha nem lesz kátrányos, ami nem tökéletes égés és vizes fa esetén kizárt. Volt valaki, talán a Cserépkályhás topikon régebben, függőlegesen tette a zárszelvényeket, jó sokat egy vizes hengerbe/csőbe. Elég hamar eldugult neki, addig viszont kitűnő volt a hőcsere és persze kondenzált is sajnos. Sajnos, mert nem így akarta ill. az anyag sem volt saválló.

 

Előzmény: piaggioape (731)
piaggioape Creative Commons License 2016.02.08 0 0 732

Még eszembe jutott valami. Ezek légteres kályhák, amiket csináltam. Vízteresnél is ezek a szabályok vannak, ott azért kicsit bonyolítja a helyzetet a kátrányosodás elkerülése. Vannak erre megoldások, jók, kevésbé jók stb. Ott is minél vékonyabb réseken engedni el a forró levegőt, hogy csak ideális hőfokú füstgáz távozzon a szabadba. Persze ezeket a vékony járatokat is naponta tisztítani kell, de ha elkerültük a kátrányt, akkor ez nem lesz gond.

Előzmény: piaggioape (731)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!