Keresés

Részletes keresés

Soká Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38473

Kedves Urak, a kérdésem eléggé elméleti, de gyakorlatias válaszra várnék. :) Arra vagyok kíváncsi, hogy a különféle telepített gépek vázszerkezete mennyire kellően merev? Arra gondolok, hogy amikor van egy sokmázsás vagy tonnás gép, akkor annak a váza mindig kellően merev-e vagy azért okozhat gondot az, ha egy gépet nem szakszerűen szállítanak (nem leejtésre gondolok), mozgatnak, telepítenek és mondjuk deformálódik a konstrukció. Ez létező probléma vagy csak az én fantáziám színes?
(ma láttam fotón egy nagy, faipari szabászgépet és egy teljesen egyenetlen aljzatra volt letéve én meg kicsit azt éreztem, hogy mi van, ha a konstrukció a saját súlyánál fogva deformálódik? Vagy ezek a gépek úgy vannak méretezve, hogy nem lehet gond abból ha a négy lábból (már ha négy lába van egy ilyen gépnek)  egy a levegőben lóg?) Szinte biztos vagyok benne, hogy bizonyos gépméret felett óhatatlanul jelentkezik a deformáció, amit elképzelésem szerint a telepítés során kell ügyesen kalibrálni.

Nemozoli Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38472

Nekem is ilyen Dávidom van, én meg vagyok vele elégedve, mondjuk hobbi felhasználásra... 

 

Előnye, hogy voltaképpen ingyen kaptam, egy csomó felszereléssel és tartozékkal (állóbáb, 3-as és 4-es tokmányok, menetvágáshoz rengeteg fogaskerék, egy zsák HSS kés és nyersanyag késköszörüléshez stb.)

 

A gépkönyvben (ami nekem is csak PDF-ben van meg) van opcióként oszlopos maró-rátét, de az külön kivitel, tehát nem ebből a szettből "hiányzik".

Előzmény: BTJ (38471)
BTJ Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38471

Az Emco unimatoknál is így volt megoldva,

mivel marógéppé is át lehetett szerelni egy

hozzá adott függőleges oszloppal és így lehetett

y irányú fogást adni.

 

Mondjuk az unimatok egy nagyságrenddel

kisebb gépek, ennek a Dávidnak meg eléggé

húsosnak tűnik a főorsó háza ahhoz, hogy 

át lehessen szerelni, de még akár ez is megeshet,

viszont akkor az oszlop hiányzik a készletből.

Előzmény: jalpar (38469)
Sunny65 Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38470

Nekem volt ilyen Dávid esztergám, pár éve adtam el, szinte minden gyári tartozéka volt hozzá.

Akkor 180-ért vitték mint a cukrot. Szerethető kis gép, de mégis csak inkább tényleg hobbi gép. Az árából azonnal vettem az EMU 250-et, amit azóta is nagyon szeretek, azért a kettő nem egy kategória.

Ha ebből a mostani hirdetett David árához még kicsit hozzá tesz valaki, azért már vesz mondjuk egy E2N-t.

 

 

Előzmény: occseb (38467)
jalpar Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38469

Csak nézegetem ezt a Dávidod azóta is.

Jól látom, hogy azzal a kétkaros tekerővel az egész főorsót mozgatja előre-hátra, mint egy fúró-maró mű?

 

Előzmény: jalpar (38466)
occseb Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38468

A két rudas szerkezet nekem akkor sem kerek teljesen. Elméletben az egyiknek kéne pozícionálnia Y és Z irányban (mivel 2-2 pontpárról van szó, lekötve a tengelyük körüli forgást is), és egy elfordulást kellene megakadályozni az X tengely körül.

 

Előzmény: Csuhás (38463)
occseb Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38467

Igazad van, tényleg egy szép és jól felszerelt gép. Az ára sem annyira elrugaszkodott ahhoz képest hogy mik vannak hozzá.

Előzmény: jalpar (38466)
jalpar Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38466

Azért van egy-két szerethető dolog is ezen a Dávidon.

Pl. elég szépen fel van szerelve tartozékokkal.

Meg nagyon praktikus, hogy a főorsó elforgatható. Alig egy-két esztergán van ilyen. Hirtelen a Sherline-on kívül más nem is jut eszembe.

 

Előzmény: jalpar (38464)
kart E1 Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38465

Szia! Neked EMU , vagy EMUS géped van?

 

Sebességváltós , vagy laposszíjhajtás?

Előzmény: Adumbledore (38457)
jalpar Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38464

,,A Dávid esztergákon úgy tudom a szán és a szegnyereg is letámaszkodik a rudak alatti síkra, így a rudak inkább csak oldal irányú vezetésre szolgálnak.''

 

Az így sokkal jobb, de akkor se az igazi.

 

,,Az orosz gép elég zömök, de jobb lehetett volna ha a vastag rúd inkább az átlagos késtartó pozíció alá kerül.''

 

Nem a késtartó alatt van az ideális hely, hanem a tengelyhez közelebb, kés hegye alatt, ahol forgácsolunk.

Előzmény: Csuhás (38463)
Csuhás Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38463

A Dávid esztergákon úgy tudom a szán és a szegnyereg is letámaszkodik a rudak alatti síkra, így a rudak inkább csak oldal irányú vezetésre szolgálnak. Az orosz gép elég zömök, de jobb lehetett volna ha a vastag rúd inkább az átlagos késtartó pozíció alá kerül.

Előzmény: jalpar (38462)
jalpar Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38462

Órás esztergapadokon (pl. Bolein) kimondottan gyakori a hengeres "ágy", ráadásul csak egy darab, nem is párban.

Aztán ott van ezeknek a nagy testvére, a sokak által dicsért orosz Universal:

 

http://www.lathes.co.uk/russian/

 

http://www.lathes.co.uk/russian/page2.html

 

Ennek a Dávid esztergának az ágyával szerintem nem is az a legnagyobb baj, hogy hengeres, hanem, hogy nem túl merev a kialakítása: nagyon nyurga és nincs kapcsolat az első és a hátsó rúd között.

 

Nézd meg a fenti Universalt, mennyivel robosztusabb a kialakítása. Sokkal vastagabb henger az ágy, pedig talán fele akkora lehet a csúcstáv.

És az is okosan van kitalálva, hogy a teherviselés nem két független elem (rúd) között oszlik meg, hanem egy darab vaskos rúd a fő teherviselő elem - majdnem teljesen a főorsó alatt. A hátsó vezeték (ami sík) egy hosszú erőkaron keresztül pozicionál.

Előzmény: occseb (38459)
Nobody1 Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38461

Némi infót és pár képet találhatsz itt is:

 

https://veteran.forum.hu/forum/cseveg%C5%91/bemutatkoz%C3%A1s/216685-emu-160-m%C5%B1szer%C3%A9sz-esztergag%C3%A9p

 

Az egyik hozzászólás szerint az Országos Széchenyi Könyvtárban megvan és pár oldalt lehet fénymásoltatni is belőle. Talán megérne pár látogatást és 4-5 oldalanként lemásoltatni - ha közel laksz a könyvtárhoz... :)

Előzmény: Adumbledore (38457)
Törölt nick Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38460

Elég sok ceruzát ki kell hegyezni hogy elkopjon de valószínűsítem hogy át is lehet fordítani és az alig használt vége kerül a tokmány oldalra.

Előzmény: occseb (38459)
occseb Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38459

https://www.jofogas.hu/borsod_abauj_zemplen/Eszterga__muszeresz_eszterga_gep_elado_113256605.htm

 

Bár sose láttam még ilyen gépet és sosem dolgoztam vele, de valahogy nem szimaptizálok ezzel a hengeres szánrendszerrel. 

Gondolom itt ha kopik a lineáris megvezetés akkor egy az egyben cserélik, a szekrényben lévő ellendarabjával egyetemben.

Csuhás Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38458

Ezt évek óta keresik sikertelenül. De egyszerű gép gépkönyv nélkül is el lehet vele boldogulni.

 

Előzmény: Adumbledore (38457)
Adumbledore Creative Commons License 2020.12.08 0 0 38457

Szép napot mindenkinek!

 

EMU160-as műszerész esztergához keresek gépkönyvet. Tudna esetleg segíteni valaki?

Előre is köszönöm.

 

Adumble

halaloszto Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38456

Erre mondtam, hogy lehet hozzá egyedi kijelzőt csinálni, és átszámolni. Csak egy vezetékes tolómérőt gondolom értelmetlen használni.

Viszont kiderült, hogy van amelyiken van bluetooth, küldi BT-n az értéket. Na ahhoz már értelmes dolog lenne csinálni egy külön kijelzőt, amit oda rak az ember, ahol kényelmes.

 

A készülék belső kódját nem találtam hogy bárki megtörte volna, saját elektronikát építeni rá praktikus kivitelben esélytelen.

 

Vajk

Előzmény: KART EMG (38454)
Red Man Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38455

Na, akkor megoldódni látszik a probléma! Örülök neki! A Unimat3 az egy fehér csoda volt, főleg, ha faszekrényes kivitel volt az összes tartozékkal. Sajnos ritka, mint a fehér holló!

Előzmény: BTJ (38441)
KART EMG Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38454

És ez tényleg megoldható: pár másodperc alatt eljutottam ehhez a videóhoz: https://youtu.be/utqzaYbE8NA

Az én nagyan-nagyon gagyi Uni-Max tolómérőm paneljén ott van a  4 kivezetés az I2C kommunikációhoz, amit kiolvasva bármilyen egységekben ki lehet iratni a hosszúságot.

Előzmény: Csuhás (38418)
Pijepapa Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38453

Szia!

 

Ma már a digitális világban a col méretek tört részeit tizedes azaz száz ezredes pontosággal adják meg.

Miért nem ezt az egyszerű számítási módot használod? A bécsi col értékét hozzá adod a memoriához és csak azzal osztod a mért mm-t. 

Más a gond ha cifrázni akarod, meg adva az egészet majd a vonalakat és a pontokat. Vagy ne adj isten 1/64... 1/16.. 3/8.. stb. alakban.

 

https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/Ma%C3%9Fe

 

A linkben meg találod a bécsi col pontos méretét és egységeit. De lehet, hogy ezeket már láttad.

El mondanád, hogy adod meg col-ban a méretet?

 

Előzmény: MUM.21 (38448)
rferi Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38452

Vazze, vettem egy ilyen kerületes mérőt, nem vettem észre, hogy ilyen.

De kurvára utálom!

Rendszeresen megnyomom nullázás helyett, és csak lesek, mint a malac a zsebórára.

Előzmény: default6 (38451)
default6 Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38451

Tényleg, a kerület gombnál a pi szorzót nem lehetne átírni?

Előzmény: halaloszto (38450)
halaloszto Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38450

Hűű. Simán van kínából olyan, amiben van bluetooth. Vagy már van is hozzá app, amiben lehet állítani konstans szorzót, vagy lehet írni. És akkor egy telefonon vagy hasonlón látod az átszámolt értéket azonnal.

 

Vajk

Előzmény: halaloszto (38449)
halaloszto Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38449

A kínai tolómérőből digitálisan kiolvasható a mért értek. Utánna ez átszámítható, kijelezhető. Viszont használhatóra nem tudom hogyan lehetne megcsinálni. Drót lóg belőle, vagy rá van szerelve pluszegy elem, kijelző, ezek egy műhelyben értelmetlenek.

Előzmény: MUM.21 (38448)
MUM.21 Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38448

Szia Csuhás !

 

Köszönöm a válaszodat ... Ha van még ötleted a dologra kérlek írd meg . Az idő 3/4-e átszámolgatással telik , egy átalakított tolómérő gyorsítana a játékon .

 

Köszönettel  MÜM.21

Előzmény: Csuhás (38418)
rejkov Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38447

Sajnos nem állítható a tengelytáv. És 3 kerék van sorban. Kezdődik a vizszintes orsón levő kerékkel, azután van egy köztes tengely, ami a vésőfej lassítását adja, és ez hajtja a vertikálfej behajtó kerekét is. Ha át akarnám szerelni az egészet egyenes fogazatra, akkor 3 kereket kellene cserélni, és a tengelytáv fix. Ráadásul ferde fogazatok, szóval tuti, hogy nem találnék passzoló fogszám-modul arányt egyenesből. 2.5/cos10fok a homlokmodul most. És ehhez van igazítva a tengelytáv. Esetleg kihagyhatnám a vésőfej tengelyét, és felhajthatnék lánccal, vagy ékszíjjal. De ez meg már túl nagy kokecolás lenne, inkább próbálnék megfelelő fogaskereket keresni, vagy gyártatni először. Bár ékszíjjal felhajtani nem is hangzik akkora hülyeségnek. Az a fordulatot is birja, és sima esztergályos melóval megoldható. Viszont olajos térben van, és az ékszíjank nem barátja az olaj sajnos.  

Előzmény: Csuhás (38445)
occseb Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38446

Üveges sört szoktam inni..... :P

Viccet félretéve, köszi a meglátást!

Előzmény: Csuhás (38443)
Csuhás Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38445

Upsz, a tengelytáv állíthatósága az MSU-ra lehet hogy nem igaz. De a nyers fogazott kerékből akkor is elkészíthető a hajtás.

Előzmény: Csuhás (38444)
Csuhás Creative Commons License 2020.12.07 0 0 38444

Ott végül is szabadon állítható a tengelytáv, így van egy kis mozgástered. Magam vettem előgyártott egyenes fogazású kerékpárt és azt használtam. Nem lett nagyon zajos..

Előzmény: rejkov (38440)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!