Kedves Urak, a kérdésem eléggé elméleti, de gyakorlatias válaszra várnék. :) Arra vagyok kíváncsi, hogy a különféle telepített gépek vázszerkezete mennyire kellően merev? Arra gondolok, hogy amikor van egy sokmázsás vagy tonnás gép, akkor annak a váza mindig kellően merev-e vagy azért okozhat gondot az, ha egy gépet nem szakszerűen szállítanak (nem leejtésre gondolok), mozgatnak, telepítenek és mondjuk deformálódik a konstrukció. Ez létező probléma vagy csak az én fantáziám színes? (ma láttam fotón egy nagy, faipari szabászgépet és egy teljesen egyenetlen aljzatra volt letéve én meg kicsit azt éreztem, hogy mi van, ha a konstrukció a saját súlyánál fogva deformálódik? Vagy ezek a gépek úgy vannak méretezve, hogy nem lehet gond abból ha a négy lábból (már ha négy lába van egy ilyen gépnek) egy a levegőben lóg?) Szinte biztos vagyok benne, hogy bizonyos gépméret felett óhatatlanul jelentkezik a deformáció, amit elképzelésem szerint a telepítés során kell ügyesen kalibrálni.
Nekem is ilyen Dávidom van, én meg vagyok vele elégedve, mondjuk hobbi felhasználásra...
Előnye, hogy voltaképpen ingyen kaptam, egy csomó felszereléssel és tartozékkal (állóbáb, 3-as és 4-es tokmányok, menetvágáshoz rengeteg fogaskerék, egy zsák HSS kés és nyersanyag késköszörüléshez stb.)
A gépkönyvben (ami nekem is csak PDF-ben van meg) van opcióként oszlopos maró-rátét, de az külön kivitel, tehát nem ebből a szettből "hiányzik".
Nekem volt ilyen Dávid esztergám, pár éve adtam el, szinte minden gyári tartozéka volt hozzá.
Akkor 180-ért vitték mint a cukrot. Szerethető kis gép, de mégis csak inkább tényleg hobbi gép. Az árából azonnal vettem az EMU 250-et, amit azóta is nagyon szeretek, azért a kettő nem egy kategória.
Ha ebből a mostani hirdetett David árához még kicsit hozzá tesz valaki, azért már vesz mondjuk egy E2N-t.
A két rudas szerkezet nekem akkor sem kerek teljesen. Elméletben az egyiknek kéne pozícionálnia Y és Z irányban (mivel 2-2 pontpárról van szó, lekötve a tengelyük körüli forgást is), és egy elfordulást kellene megakadályozni az X tengely körül.
,,A Dávid esztergákon úgy tudom a szán és a szegnyereg is letámaszkodik a rudak alatti síkra, így a rudak inkább csak oldal irányú vezetésre szolgálnak.''
Az így sokkal jobb, de akkor se az igazi.
,,Az orosz gép elég zömök, de jobb lehetett volna ha a vastag rúd inkább az átlagos késtartó pozíció alá kerül.''
Nem a késtartó alatt van az ideális hely, hanem a tengelyhez közelebb, kés hegye alatt, ahol forgácsolunk.
A Dávid esztergákon úgy tudom a szán és a szegnyereg is letámaszkodik a rudak alatti síkra, így a rudak inkább csak oldal irányú vezetésre szolgálnak. Az orosz gép elég zömök, de jobb lehetett volna ha a vastag rúd inkább az átlagos késtartó pozíció alá kerül.
Ennek a Dávid esztergának az ágyával szerintem nem is az a legnagyobb baj, hogy hengeres, hanem, hogy nem túl merev a kialakítása: nagyon nyurga és nincs kapcsolat az első és a hátsó rúd között.
Nézd meg a fenti Universalt, mennyivel robosztusabb a kialakítása. Sokkal vastagabb henger az ágy, pedig talán fele akkora lehet a csúcstáv.
És az is okosan van kitalálva, hogy a teherviselés nem két független elem (rúd) között oszlik meg, hanem egy darab vaskos rúd a fő teherviselő elem - majdnem teljesen a főorsó alatt. A hátsó vezeték (ami sík) egy hosszú erőkaron keresztül pozicionál.
Az egyik hozzászólás szerint az Országos Széchenyi Könyvtárban megvan és pár oldalt lehet fénymásoltatni is belőle. Talán megérne pár látogatást és 4-5 oldalanként lemásoltatni - ha közel laksz a könyvtárhoz... :)
Erre mondtam, hogy lehet hozzá egyedi kijelzőt csinálni, és átszámolni. Csak egy vezetékes tolómérőt gondolom értelmetlen használni.
Viszont kiderült, hogy van amelyiken van bluetooth, küldi BT-n az értéket. Na ahhoz már értelmes dolog lenne csinálni egy külön kijelzőt, amit oda rak az ember, ahol kényelmes.
A készülék belső kódját nem találtam hogy bárki megtörte volna, saját elektronikát építeni rá praktikus kivitelben esélytelen.
Na, akkor megoldódni látszik a probléma! Örülök neki! A Unimat3 az egy fehér csoda volt, főleg, ha faszekrényes kivitel volt az összes tartozékkal. Sajnos ritka, mint a fehér holló!
Az én nagyan-nagyon gagyi Uni-Max tolómérőm paneljén ott van a 4 kivezetés az I2C kommunikációhoz, amit kiolvasva bármilyen egységekben ki lehet iratni a hosszúságot.
Hűű. Simán van kínából olyan, amiben van bluetooth. Vagy már van is hozzá app, amiben lehet állítani konstans szorzót, vagy lehet írni. És akkor egy telefonon vagy hasonlón látod az átszámolt értéket azonnal.
A kínai tolómérőből digitálisan kiolvasható a mért értek. Utánna ez átszámítható, kijelezhető. Viszont használhatóra nem tudom hogyan lehetne megcsinálni. Drót lóg belőle, vagy rá van szerelve pluszegy elem, kijelző, ezek egy műhelyben értelmetlenek.
Köszönöm a válaszodat ... Ha van még ötleted a dologra kérlek írd meg . Az idő 3/4-e átszámolgatással telik , egy átalakított tolómérő gyorsítana a játékon .
Sajnos nem állítható a tengelytáv. És 3 kerék van sorban. Kezdődik a vizszintes orsón levő kerékkel, azután van egy köztes tengely, ami a vésőfej lassítását adja, és ez hajtja a vertikálfej behajtó kerekét is. Ha át akarnám szerelni az egészet egyenes fogazatra, akkor 3 kereket kellene cserélni, és a tengelytáv fix. Ráadásul ferde fogazatok, szóval tuti, hogy nem találnék passzoló fogszám-modul arányt egyenesből. 2.5/cos10fok a homlokmodul most. És ehhez van igazítva a tengelytáv. Esetleg kihagyhatnám a vésőfej tengelyét, és felhajthatnék lánccal, vagy ékszíjjal. De ez meg már túl nagy kokecolás lenne, inkább próbálnék megfelelő fogaskereket keresni, vagy gyártatni először. Bár ékszíjjal felhajtani nem is hangzik akkora hülyeségnek. Az a fordulatot is birja, és sima esztergályos melóval megoldható. Viszont olajos térben van, és az ékszíjank nem barátja az olaj sajnos.
Ott végül is szabadon állítható a tengelytáv, így van egy kis mozgástered. Magam vettem előgyártott egyenes fogazású kerékpárt és azt használtam. Nem lett nagyon zajos..