Igen, kék-piros szemüveggel, én csak normál képet csinálok amit egy ingyenes panorámanéző progi szépen körbescrolloz a képernyőn. Egyébként simán meg lehet csinálni qt-ben is, de azzal nem foglalkozok most.
A balról és jobbról való képkivágásos technikát láttam már valahol, de ahhoz tényleg rengeteg kép kellene.
Egyebkent en nem tolnam el a gepet (jobbra+balra), sot csak egy kepsort csinalnek mint egy hagyomanyos panoramat, viszont a kepeket nem a kepek kozepebol vagnam hanem az egyik szemnek valot kicsit balra, a masiknak valot kicsit jobbra tolva (persze ez jo sok elemi kepet feltetelez, mint nalam). Igy saccra a hatasa ugyanaz lesz, ki kene probaszni (a nodalis pont meg csak belterben kozelei targyak fotozasanal erdekes, nehany meterre levo cuccnal mar nem szamit csak kinlodas, nopersze ha valakinek megvan hozza a cumoja akkor jo).
Egyebkent mivel nezed ? (kek/piros szemuveg?)
Meg kene csinalni qt-ben is, kek/piros szemuvegesre, az baro lenne.
Köszi, de már sikerült csinálnom egy tesztpanorámát és elégedett vagyok az eredménnyel, bár, ha ezt a bázistávolságos dolgot konkrétan leírnád, azt megköszönném. Elképzelhető, hogy én is így csinálom most, csak a magam megnyugtatása kedvéért.
Elég kényes dolog, sok cucc kell hozzá.
Gyakorlatilag két panorámaképet kell elkészíteni úgy, hogy a nodális ponttól adott bázistávolsággal balra, illetve jobbra van a forgási tengely.
Vagy két gépet használsz, vagy kell egy racsnis panorámafej, hogy ugyan oda tudd pozicionálni a második sorozatot, mert a sztereo kép nagyon érzékeny a hibákra.
Az illesztéseknek tökéletesen egyformáknak kell lenniük.
Szerintem nem éri meg a sok cseszekedést, hacsak csak nincs pár százK HUF-od, a cuccokra.
Nem készített véletlenül valaki sztereo panorámákat, (piros-kék szemüveggel nézhető változatra gondolok) mert nagyon érdekelne, hogy miként lehet ilyeneket csinálni?
Erre kell a függőón, azzal mérem be a padló egy pontjához képest a pozíciót. A nodális pont körüli forgatás azért fontos, hogy a különböző távolságban lévő tárgyak egymáshoz képest ne mozduljanak el. A padló pontjai általában hasonló távolságban vannak, ezért ott pár centi gépelhelyezési differencia jobban belefér. Pesze, jobb lenne, ha itt is meglenne a mm-es precízió, de aránytalanul több munka lenne azt biztosítani, mint az összefűzéskor korrigálni a fenti módszer pontatlanságait.
Majdnem jól, csak nem eltolni érdemes az állványt, hanem elforgatni (persze közben a gép a helyén marad). És az előre hajtott gép valószínűleg lejjebb is kerül egyúttal, amit az állvány kihúzásával kompenzálni kell.
Köszönöm, utánanézek. Ezt a dupla képet Magic Arm nélkül is meg lehet csinálni, nem?
Megcsinálom az összes képet. Majd lehajtom az állványt, hogy a gép lefelé, a földre nézzem. Az elkészült kép alján ott lesz az állvány. Ha ekkor hátrébbviszem x centit az egészet, akkor le tudom venni az állvány "alatti" helyet, majd a képekből összeillesztek. Jól gondolom?
Ha már Manfrotto, akkor Magic Arm a Te barátod. Ez egy masszív, gömbcsuklós kar, pont ilyesmikre kitalálva. Az állvány szárára fogatod, a végére a gépet, egy függőón segítségével beállítod a megfelelő pozícióba, és exponálsz (miközben remegve nézed, ahogy a drága gép ott lóg a már majdnem boruló állvány végén, objektívvel lefelé... :-) Hasznos ilyenkor egy háromfólű tatyó, amit az állvány lábaira lehet akasztani, és valami nehezet tenni bele.
Még valami: a szellemkép lehet attól is, hogy csak a 'b' korrekciós tényező volt kipipálval az optimalizálásnál, és így nem lettek tökéletesen kiegyengetve a képek...
Kedvcsinálónak egy
panorámafelvétel a Hangyás-völgy széléről (Börzsöny). Kézből készült (nesze neked, nodális pont! :-), és persze PanoTools-szal. Kontroll pontokat csak a horizonton használtam, 3-4 darabot képenként. Az eget csak a fa csúcsánál tudtam hozzákapcsolni két képhez, még jó, hogy nem voltak felhők...
Így látatlanban arra tippelek, hogy jó sok kontroll pontot jelöltél ki a normál fajtából, ám elhanyagoltad a függőleges egyeneseket (két kép között, meg egy képen belül is). Olyankor szokta a program nagyon szépen öszeilleszteni a pontokat, csak éppen némi gyűrés árán... A lencse korrekciós tényezőid közt feltehetőleg van 1 feletti abszolút értékű is. Az nagyon durva torzítást ad, jó esetben ezek 0.0xxxx kinézetűek.
Feltéve persze, hogy az állvány, nodális pont meg ilyesmik rendben voltak. Ha nem teljesen, akkor próbálj meg olyan kontroll pontokat kijelölni, amik nagyjából azonos távolságra vannak a térben, az segít pár hibát kiküszöbölni.
A Panorama Tools profi eszköz, én semmi pénzért nem cserélném le holmi modern izékre, amik helyettem akarnak gondolkodni. Illetve, ha nagy tömegben kellene panorámákat gyártanom, akkor talán igen, de a precíz kézműves munkához megfelelő eszköz is kell. Szóval, HAJRÁ LOTHT!!! :-)
Hát én ma kipróbáltam a PanoramaTools-t a PTGui-val. Nem vagyok elragadtatva, biztos, hogy valamit rosszul csináltam.
A control pontok kijelölése után azt mondta: very good, azonban az eredmény katasztrófális lett. Hullámos, szellemképes, ismétlődések fordulnak elő a képen.
Gyakorlok még, biztassatok, ha nem megy, befizetek a PF3-ra...
-Szoftver: a Photostich csak alapszolgáltatásokat tud ráadásul elég kényes. Pl. horizontális panorámánál sem a ’lefelé’, sem a ’felfelé’ fotózást nem tolerálja (ahogyan a programok többsége);
-nem függőleges állvány: lásd az előbb;
-nem nodális pont: ez csak közeli tárgyaknál lenne probléma;
-kézből fotózás: ez önmagában szintén nem probléma.
Próbáld ki a PanoTools-t (ingyenes) a PTGui-val (SW, de 30 napig full - és bőven megéri az árát, ha komolyan akarsz panorámázni), azzal egész jó eredményt lehetne kihozni a képeidből.
A 199-ben említett Manfrottót tegnap megvettem, jelentem nagyon tuti! A 141-es fej valami SL, és ahogy néztem még "L" fordítót sem kell vennem, mert az oldalirányú döntésnél 100 fokig skálázva van, ergo be tudom dönteni pont függőlegesbe. Ráteszek 2 helyre kis vízmértéket, és kész is.
Az oldalirányú forgatás nem racsnis, de 15 fokonként be van jelölve, azt hiszem ez elég lesz. Kösz E-10! Már csak a rendelt halszemem érkezhetne meg végre...
A lefele fotózásban van valami, az akartam, hogy minél több látszódjon a Sághegyből. A szoftver a Canon Photostich. Hiába változtattam a látószöget nem változott semmi.
Ferdén lefele fényképeztél, ráadásul különböző mértékben. Vízszintesen fényképezve nem görbül be a horizont, a fölösleges eget pedig utólag is le lehet vágni.
Sürgősen kellene nekem tanács, hogy mivel tudnék panorámaképből QTVR movie-t csinálni, amin hot-spotokat is el tudok helyezni.
Pénzt is szánnék rá, szal nem kell free.
Most lattam a soos-nal egy hasznalt manfrotto 190d allvanyt, es hozza egy 141-es cseretalpas fejet (26eft egyutt). Szerintem ez tokeletes lesz neked, vizszintesen el lehet forditani a fejet, skala is van rajta. Ha meg tovabb akarsz lepni akkor a manfrotto tartozekokat hasznalhatod hozza (amibol rengeteg van meg direkte panorama cuccok is). A hamaval osszevetve eg es fold a kulonbseg.
Szerintem az a Hama állvány megfelelő lesz, én is ilyet használok, némi ügyeskedéssel és kis barkácsolással minden megoldható. Egyébként olyan állványt olcsón úgysem fogsz kapni ami panorámázáshoz pontosan beállítható, valószínűleg venned kell (vagy csinálnod) egy panorámafejet. Én például csináltam magamnak.
Na én még csak nagyon gyatrán próbálkozom... van egy canon G3-asom nem tudom mennyire jo nem jo a dologhoz mivel csak utobb kezdett érdekelni a dolog (a www.egeronline.com képei voltak hatással rám) Szval vettem egy hama állványt ami most asszem gyorsan eladok :) de mit vegyek 10-20e Ftért?