Annyi pénzből, 3 év alatt nem lehetne ott a városligetben egy modern múzeumot csinálni? Rég jártam már ott, a parkoló rovására, a kint levő hídelemeket (úgyis csak eszi őket a rozsda a szabad ég alatt) elpakolva nem lehetne terjeszkedni?
Sziasztok!Két gőzmozdonyt repróztam ki a Nagyvasút vontatójárművek Magyarországon c. könyvből. Azt szeretném kérdezni Tőletek, hogy ezen két mozdony milyen típusra hallgat szülőországában?
A Dunai vasmű mozdonyát a MÁV 319-es sorozattal illette, a másiknak még sorozatot sem adott, mindössze nevet: GRETE.
A 319-est Lb - KM, Potsdam-Babelsberg gyártotta, a másikat a Maffei (München).
(Érdekesség: a 319-esnek volt egy nagyon hasonló párja, a 318-as. Akinek megvan a könyv, az láthatja. További érdekesség, hogy ha jól látom, kisvasúti vonó-és ütközőkészülék is van a 319-esen.)
Szerintem most jött el az ideje, hogy a 424 001 működőképesen felújítva beálljon nosztalgia menetekre! :-D
(Ok, bilibe lóg a kezem... Azt sem tudom, mennyi alkatrész hiányzik róla, ill. ami rajta van, mennyiben használható. De egy állapotfelmérést megérne a dolog. Mégis csak az első 424...)
Pedig szükség lenne vmi állandó, modern múzeumra, mert pl. a Petőfi csarnokot is lebontják - tehát nem lesz többé repüléstörténeti kiállítás... Pedig az direkt úgy lett kiépítve, hogy a nagy helyet foglaló repülőgépek bemutathatóak legyenek.
Megközelíthetőség szempontjából jó helyen van a múzeum. Az más kérdés, hogy kinőtte magát, de minden múzeum kinövi magát és vagy szelektálni kell, vagy új épületet emelni (kibővíteni), hogy aztán kezdődjön minden elölről.
Rákosrendezőn lenne hely, viszont a jelenlegi megközelíthetősége borzalmas a -tömegközlekedést választóknak mindenképpen. Komoly átalakításokra lenne szükség, az egész környéket fel kéne robbantani, a csöveseket, putrikat kirakni, utakat rendbe tenni és újakat építeni, netán vasúti megállóhelyhez úgy igazítani, stb... a vonatok általi rázkódást meg valahogy ki kéne küszöbölni, mert nem igazán tesznek jót a műtárgyaknak, lásd Iparművészeti és a metró esetét.
A kiállított mozdonyok és az Istvántelken rohadók felújítása csak nekünk csípi a szemünket, az átlag embert nem különösen izgatja. Esetleg akkor, amikor a drágalátós kicsi fia, lánya felmászik valamelyik szobormozdonyra és leesik, beüti a fejét, kezét vagy lábát, mert szétrohadt a gép és leesett a gyerek. Akkor valószínűleg feltámad benne a felháborodás, hogy hogy lehet ilyen balesetveszélyes "mászókát" kirakni.
Ha már kicsit jobban belemélyedtünk a múzeumépületbe, tegyük fel a kérdést, hogy hol lehetne egy, a jelenlegi ismeretek alapján megfelelő közlekedési múzeumot felhúzni, ami nincs kint a határban és jól megközelíthető? A "valamelyik plázát ledózerolni és a helyére "gondolat nem rossz, de semmi esélye, úgyhogy más helyszín? Ja, és amit a jelenlegi közlekedési infrastruktúrával is megfelelően el lehet érni, mivel a múzeum látogatóinak nagy részét a kisgyerekes családok, nagyszülők teszik ki!
Amúgy hogy áll a Füsti a váltóház és pft-projekttel?
Ez mind szép, de abból a 15 milliárdból, ami erre el lesz költve, mennyi mozdonyt, kocsit lehetne restaurálni? Legalább egy részét fordítanák ilyen célra...
Én nem látok ellentmondást abban, hogy egy múzeum legyen szép is (és talán az sem baj, ha visszakapja eredeti kinézetét), valamint hogy megfelelő kiállítótérrel és a tudományos munkához, állagmegóváshoz, raktározáshoz megfelelő terekkel rendelkezzen...
Legyünk őszinték, nem az épület kinézetén, ill. mit lehetett volna helyette csinálni még-en vérzik el a műszaki emlékek megőrzése. Bármilyen hipermodern, a legkorszerűbb építészeti/muzeológiai elveknek megfelelő épület egy marék tehénlepényt sem ér, ha rossz a szakembergárda és/vagy nincs pénz állagmegőrzésre, gyűjtésre.
Az ok hogy visszaállítják az eredeti épületet, de ez azt is jelenti, hogy ledozerolják az üvegkalicka jeligére épült garázsszörnyet?
Még mindig jobb és szemet gyönyörködtetőbb a régi épület visszaépítése, mint a vaskefe mellé a két dobókocka. Ha szépen csinálják meg, és netalán a másik szárny helyére is valami stílusában hozzáillő épületrész kerülne, akkor sokat dobna a környék látványán, illetve maga az épület is lehetne turisztikai érdekesség. Az hogy ennyi pénzből mit lehetne még csinálni... ius murmurandi, amíg csókos nem lesz valaki.
Ami pénzt elpazarolnak erre, abból lehetett volna egy modern, minden muzeológiai követelménynek megfelelő épületet emelni, ahol a legértékesebb járművek mind fedett helyen vannak.
Lesz egy cifrapalota, ami a 19. sz-i elveknek felel meg.
Jellemző Baán kormánybiztos, aki művészettörténész, és szinte borzongva mondta a riportban: "Neem, ebből az épületből nem fog mozdony kijönni"
Mondjuk a jelenlegi állapot (a megcsonkított "tornyos habos-babos neobarokk mesekastély") kifejezetten ronda. A milleniumra épített épület szép volt. Jellemző Magyarországra, Budapestre. Szerintem annak nincs alternatívája. Egy modern üvegpalotának semmi helye nem lenne ott.