A munkatársam elment a szerelőhöz az autójával,beszélgettek.....azt mondja a szerelő: kezd elegem lenni,lassan már csak motort cserélni jönnek az ermberek mert szépen betartják a 30000 vagy 50000-es olajcserét,amit persze a gyártó is ír,pedig a megfelelő olajat töltik bele de addig nem bírja a motor.
Nem tudom mit gondoljak,kicsit sántít a dolog de nem ismerem az újabb konstrikciójú autókat,ha olaj van benne,még ha régi vagy sokat futott is,károsodni károsodhat de megállnia nem kéne,én 10-15 ezrenként biztos kicsrélem bármilyen újabb autóm is lesz.
" ... az autógyártóknak kötelessége lenne tesztelni egy adott típust a különböző olajtípusokhoz, ... "
Az autógyártók (és általában a különboző részegységgyártók) természetesen nem vakra adják ki az adott motorhoz, váltóhoz alkalmazható kenőanyagokra előírt jóváhagyásokat, minősítéseket. A fejlesztés során adott esetben akár 20 különböző kenőanyagot is alaposan tesztelnek amíg eljutnak odáig hogy kiadják az adott egységhez alkalmazható kenőnayagra vonatkozó követelményeket.
" ... A gyártók persze nem térnek át a sok éven át támogatott olajukról egy másikra mert az jobb, ez valószínűleg lehetetlen kérés lenne ... "
Az autógyárak és a kenőanyaggyártók együttműködése szerintem kézenfekvő , sőt szükségszerű. Egyetlen autógyár sincs berendezkedve kenőanyagok fejlesztésére és gyártására, így természetes hogy egy új részegység fejlesztése során kenőanyaggyártót is bevonják a munkába. Mivel ezek az együttműködések többnyire hosszú távúak az esetleges váltás (vagyis másik kenőanyaggyártó bevonása) nem lenne egyszerű, hisz az évek során összegyűlt tapasztalatokat nehéz lenne pótolni.
Persze minden kenőanyaggyártó előtt ott áll a lehetőség hogy az adott követelménynek megfelelő kenőanyagot fejlesszenek és gyártsanak, de a részegység fejlesztése során összegyűlt tapasztalatok a részegység fejlesztésében résztvevő gyártó számára természetesen lépéselőnyt jelentenek.
Egyetértek de az autógyártóknak kötelessége lenne tesztelni egy adott típust a különböző olajtípusokhoz,bár úgy néz ki ez megtörténik de mégsem a gyári olajat használják a legtöbben az autójukhoz.
A gyártók persze nem térnek át a sok éven át támogatott olajukról egy másikra mert az jobb, ez valószínűleg lehetetlen kérés lenne.
Holnap bejelentené a Citroen,hogy nem a Totál a legjobb az autójukba hanem a Mobil 1 :-).....ha ilyesmi megtörténne, az nem olaj hanem pénz kérdés lenne....
" ... a technika fejlődik és megfelelő berendezések állnak a kutatók rendelkezésére a vizsgálatokhoz,mégis mintha még nem forrot volna ki ez a dolog.
Sok az adat meg a mérés de egyértelmű válasz nincs. ... "
Persze, de gondolj csak bele: igaz hogy nagyon sokféle olaj áll rendelkezésre de ha nagyon szőrözünk akkor - ha csak a magyar utakon guruló néhány millió autóra gondolunk - nincs két egyforma autó sem, az olajfogyasztás pedig az adott motor és az adott olaj "együttműködése" során alakul ki, vagyis erre szvsz egyértelmű recept, a kérdésre egyértelmű válasz sosem adható.
Köszönöm a választ. Én úgy vélem,annak ellenére, hogy a technika fejlődik és megfelelő berendezések állnak a kutatók rendelkezésére a vizsgálatokhoz,mégis mintha még nem forrot volna ki ez a dolog.
Sok az adat meg a mérés de egyértelmű válasz nincs.
Azt mondjuk észre vettem,hogy nagyon nem mindegy milyen olajat veszek,volt,hogy az egyik fajtát jobban ette mint egy másik gyártóét.
Ezen magam is meglepődtem,viszont ember legyen a talpán aki megmondja kémiailag mi a különbség a két olaj között.
Persze figyelembe kell venni az autó korát,futott km-et,és még a motor gyártási technológiáját is,és utána ki lehet bogarászni a rengeteg olajválaszték közül melyik a legmegfelelőbb,jó türelmi játék ha a tökéletességre törekszünk.
Igaz a gyártók megadják mi kell bele de aztán megint jön valaki és jobbat ajánl de ,hogy tényleg jobb e? ;-)
Jó kérdést vetettél fel amire szvsz nem is lehet egyértelmű választ adni. A dolog egyik oldala hogy a SAE osztályok nem konkrét viszkozitási értéket hanem csak egy viszkozitási tartományt jelölnek ki, ezen belül a SAE 5W-X-es besorolású olajok 100 oC-on mérhető viszkozitása jellemzően kisebb mint a 15W-X besorolású olajoké. Az olajfogyasztás "anatómiája" is meglehetősen szerteágazó, hisz a klasszikus résveszteségből eredő olajfogyasztás mellett ott leselkedik a párolgási veszteség is, itt viszont - a SAE osztálytól függetlenül - a jobb minőségű (HC és teljesen szintetikus) alapolajból készült motorolajoké az előny, mivel párolgási hajlamuk kisebb mint az ásványi olajoké.
A kérdést (illetve az arra adható választ) tovább bonyolítja hogy az ásványi (jellemzően 15W-40-es) motorolajok nyírási stabilitása gyengébb mint a HC és teljesen szintetikus motorolajoké, ezért fordulhat elő hogy egy 15W-40-es olajjal az olajcserét követő első 3-4 ezer kilométer során szinte meg sem mozdul az olajszint majd az olaj fokozatos lenyíródása során (ami a viszkozitás csökkenésével jár) a motor egyre inkább elkezdi csipegetni az olajat, ugyanez a jelenség egy HC vagy teljesen szintetikus motorolajnál pedig később és kisebb mértékben jelentkezik.
Időről időre benézek a fórumra,mindíg kézséggel válaszolnak kérdéseimre.
Egy valami viszont nem hagy nyugodni,tudom lerágott csont de még kielégítő választ sosem kaptam és baráti körben ismét előkerült a téma:
Köztudott és saját tapasztalat is, hogy egy régi vagy sokat futott autó olajfogyasztása nagyobb egy 5w40-es olajjal mint mondjuk 15w40-el.
Viszont olajszakik írják,hogy melegen mind két olaj ugyanolyan mert a 40-es érték határozza meg a melegoldali viszkozítását.Tehát ebből következtetve melegen nem eheti meg,akkor talán hidegen...?
Az sem lehetséges mert az olaj "sűrűbb" hidegen mint melegen,tehát ha melegen nem eszi meg akkor hidegen sem eheti,pláne az alatt a pár perc alatt.
Na most akkor miért eszi meg egy bizonyos autó jobban az 5w40-et mint a 15w40-et vagy a 0w40 -et mint a 10w40-et ?
Ehhez a modellhez normál (15 ezer km-es) szervizciklus mellett mindkét általad említett motorolaj alkalmas mivel mindkettő rendlkezik az erre az esetre előírt VW 502 00 jóváhagyással.
Amennyiben a motor nem csipegeti különösebben az olajat és többnyíre rövid távokon jársz az autóval akkor inkább az Edge 0W-30, egyébként pedig inkább az Edge 5W-40 A3/B4 lehet az optimális megoldás.
Számomra úgy tűnik hogy a(haéppolyankedvedvanakkor)amit és ahol csak lehet, időnként még ott és azt is amit nem lehet.
a BP Visco 7000 0W-40 nem rendelkezik semmilyen VW jóváhagyással
emellett már pusztán apróság: ezt a terméket a Castrol Hungária Kft. immár több mint 2 éve nem forgalmazza így nem tartom valószínűnek hogy a viszonteladóknál lenne még belőle készleten.
Az 1.6 16v 77 Kw (105LE, BCB motorkód, benzin) golfomnál olajcsere lesz (200.000Km van az autóban), eddig a CASTROL EDGE SAE 0W-30-at használtam, továbbra is maradhat ez, vagy mást ajánlotok (esetleg Castrol Edge FST 5W-40 A3/B4 / 4 literes)
Köszönöm nektek tisztelettel a gyors és hasznos válaszokat!
Már megrendeltem a castrolmintabolt webshopból, amit mantec ajánlott. "VW 502 00-t teljesítő, 0W-40" A viszkozitás és a szervíz (ha élhetek ezzel a szóval)"szükségtelenség" (persze csak egy ideig gondolom) miatt.
Ti személy szerint milyet használtok? illetve az említett webshoppal kapcsolatban van e tapasztalatotok? Csak mert nem szokásom magamnak venni az olajat, főleg nem az interneten. De egy próbát megér, mert sok időt spórolok :)
Sziasztok! Pár oldal vissza olvasás után rájöttem hogy az amit az olajokról tudok az kb a 0val egyenértékü :D ezért kérném a tanácsotokat . egy 93as honda civicbe szeretnék olajat cserélni a motorkódja d15b2 ,milyent ajánlanátok ti(márkák stb)? 10w40 et olvastam ,de igy pár oldal után szó szerint felhomályosultam hogy ez nem ilyen egyszerű :)