Keresés

Részletes keresés

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58834

Hűha, akkor:

MÁV 410,606 + S > fotó alapján

MÁV 410,610 + S > Wikipédia

 

A háború alatt a GYSEV állagába több olyan osztrák és német eredetű mozdony került, melynek tartós üzemeltetése gazdaságtalan lett volna, viszont jó cserealapot biztosíthatott a MÁVrészére, hogy a nyugatra került mozdonyait hazakérje. Ezért a GYSEV 1952-ben az 501 és 41 pályaszámú mozdonyaiért cserébe a MÁV-tól átvett és állagába sorozott két 323 sorozatú, valamint a 410,610 pályaszámú mozdonyt. A mozdony a MÁV-pályaszámán üzemelt a GYSEV-nél egészen 1957 január közepéig, amikor egy nagyobb mozdonycsere keretében visszakerült a MÁVhoz. Valószínűleg ezen időszak alatt e mozdony szerkocsiját S jellegű szerkocsira cserélték. 1954. és 1962. között – kölcsönmozdonyként – egyszerre egy-két hónapos időtartamban több más 410-es is üzemelt a GYSEV-nél: például a 410,606 (ezt a mozdonyt onnan is selejtezték ki), a 410,609 és a 410,612 pályaszámúak.

1960-tól a tehervonati légfékezés bevezetése nyomán a mozdonyok és a szerkocsik fékrendszerébe, a gyorsműködésű kormányszelep és a fékhenger közé tehervonati/személyvonati (Gz/Pz, illetve G/P) váltót szereltek.

1961-től a 410 sorozatú mozdonyokon jelentős ráfordítást (például új gőzhenger öntését) igénylő javítást már nem hajtottak végre, hanem ilyen esetben a mozdony selejtezésére került sor. Három mozdony jutott 1961. tavaszán erre a sorsra. Ugyanebben az évben két mozdonyt, a 410,612 és 410,614 pályaszámúakat a diósgyőri Lenin Kohászati Művek vásárolta meg.

MÁV az utolsó két 410-esét, a 410,610 és 611 pályaszámúakat 1963. végéig törölte állagából. Az LKM két 410 sorozatú mozdonyát 1969-ben, illetve 1972-ben selejtezte.

 

Előzmény: alkotasu (58833)
alkotasu Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58833

Köszönöm. Akkor ezek szerint a 606-os futkosott valamikor S típusú szerkocsival:

 

Előzmény: rm40 (58832)
rm40 Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58832

> Ez lenne az S?

 

Nem, ez az S jelleg.

Előzmény: alkotasu (58831)
alkotasu Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58831

Nem tudom, hogy ismered-e ezt a képet, ha nem, akkor hátha segít ez a Rákosi címeres táblás fotó:

 

 

A szerkocsi típusokat nem ismerem. Ez lenne az S?

Előzmény: Felek Ferenc (58827)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58830

Nem tudom. Viszont eredeti kazánnal van még egy víznyomás próba dátum: 1936.X.14. (Lányi Ernő gyűjtése)

Előzmény: MGHLTM (58829)
MGHLTM Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58829

A mozdonyról fellelhető adatokban ez a kazán nem jelent meg sehol! Lehet a bánya elhasználta azt a kazánt másra? 

 

Előzmény: Felek Ferenc (58828)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58828

Jens Merte úr gyűjtése alapján (ha jól értelmezem) a gyár adott hozzá egy cserekazánt is 1925/4130 gyári számon. 

Előzmény: MGHLTM (58826)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.01.24 0 0 58827

Uraim!

A MÁV 410,610 psz. masina S sorozatú szerkocsijának mi volt a pályaszáma? Az eredeti mozdonyé maradt, vagy S410,610?

Írja az Egyesület honlapján a mozdonylista, hogy a MÁV 410,601 psz. lokomotív a MÁV-nál bérben volt 1916.X.24.-1919. között. Kik lehettek a társai? Nem is tudtam erről. csak a Svájci vásárlásról és Osztrák mozdonyokról bérléséről volt ismeretem.

MGHLTM Creative Commons License 2015.01.23 0 0 58826

Ennél többet a mozdonyról nem sikerült megtudnom, mint alant látható ez a pár adat is 7 forrásból ered, ha valakinek van újabb adata a mozdonyról szívesen látom:

 

Grete

Három kapcsolt kerékpárral ellátott szertartályos mozdony. 1925-ben gyártotta a müncheni Maffei gyár, gyári száma: 4129. A MÁV állagban számot nem kapott. (1;2;3;4;10) Az utolsó olyan gőzmozdony volt, amelyet ajkai megrendelésre készítettek. Ezután a bánya már csak használt, felújításra szoruló gépeket vásárolt. Egyébként ajkai megrendelésre három gőzmozdony készült: Ajka (1876) Csingervölgy (1890) Grete (1925)

Műtanrendőri próba: 1925. 06. 27.(4)
Adatai:
C: C-n2t
Q:
V:
D:
M:
A:
L:
P: (2)

A mozdony állomásítási helyei:
1925. 06. 27-től 1952. 02. 19-ig Ajkai Szénbányák tulajdona.
1952. 02. 19.-én a MÁV átveszi. (4;6)
1952-es állomásítási lista a gépet Ajkán jelenti. (6)
1956. februári kimutatás már Celldömölkön írja, csak úgy mint az 1959-es és az 1961-es. (6)
1965. 12. 01-ig üzemelt a celldömölki fűtőháznál, ahol a rendező-pályadvari teherkocsimosó- és fertőtlenítő telepet szolgálta ki. 1965. 12. 08.-án. selejtezték. (3;4;6)

A mozdony dokumentált nagyobb javításai:
1949. 08. 08. Víznyomás próba. Kazán száma: 4129. (10)
1952. 09. 17. Főjavítás. Kazán száma: 4129. (10)
1954. 09. 24 Műhelyben: Szombathely Vas-sík csőfal I. hosszlemez új. Kazán gyáriszáma: 4129. (7)
Kelte: 1959. 12. 24 Műhelyben: Szombathely Vas-sík tűzszekrény új. Kazán gyáriszáma. 4129. (7)

 

Foto:

            1. kép. Grete mozdony. (1)

            2. kép. Grete a teherkocsi mosón (2) (6; eredeti kép reprója Egervári József felvétele Lányi Ernő gyűjteménye)

            3. kép. Egervári József felvétele Lányi Ernő gyűjteménye

            4. kép. Lányi Ernő gyűjteménye. Az eredeti fotó a Közlekedési Múzeumban található: negatív szám 3864.

 

Felhasznált irodalom:

 

1. Kozma Károly: Az ajkai szénbányászat története!

 

2. Közlekedési Múzeum: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon.

 

3. Szombathelyi Vasútigazgatóság: Százéves A Vasútigazgatás Szombathelyen I. rész

 

4. Kirchner Attila: Az ACsvV iparvasúton üzemelő mozdonyok adatai.

 

5. Szombathelyi Vasútigazgatóság: Százéves A Vasútigazgatás Szombathelyen II. rész

 

6. Nagy Tibor Mozdonyvezető gyűjtése.

 

7. Víznyomások, fővizsga elhalasztások, főjavítások nyilvántartási könyve. Istvántelek

 

8. A mozdonyok Különleges Berendezéseire Vonatkozó Adatok Összeállítása 1915 év végén.

 

9. Mohay László gyűjtése.

 

10. Villányi György gyűjtése.

 

11. Kerekes Árpád fénykép gyűjteményéből.

 

12. Mozdonyok különleges berendezések vonatkozó adatok javított. Istvántelek

 

13. Tóth Sándor gyűjtése.

 

Fotókat most nem töltök fel róla a fent felsorolt négy fotón kívül sikerült még ötöt találni róla. 

 

 

Előzmény: Loki1846 (58818)
MGHLTM Creative Commons License 2015.01.23 0 0 58825

GRETE? Az kérem Ajka iparvasúti gőzöse volt.......... aztán került Cellbe. 

Előzmény: Törölt nick (58821)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.23 0 0 58824

 

 

 

Ezt irtad, pontosabban beidézted

 

1955-ben vásárolt a Magyar Államvasutak (MÁV) 25 mozdonyt az ÖBB-től. Húszat ebből ócskavasként rögtön selejteztek és felhasználták nyersanyagnak. A fennmaradó öt működőképest 1957/58-ban 1,5 évig használták 501.001-501.005 pályaszámokon, majd leselejtezték őket."

 

 

Ez ebben a formában szintén nem igaz, már csak azért is, mert a MÁV-nak nem volt külkereskedelmi, engedélye (azaz külkereskedelmi tevékenységet nem folytathatott), és ez által a NIKEX Külkereskedelmi Vállalat vásárolta meg a mozdonyokat, kilós árban, de nem 1955-ben, hanem 1957-ben. Az is igaz, hogy a NIKEX vásárolt 1955-ben is ócskavasat, de ezek vagonban szétvágva jöttek, és azt nem lehet tudni, hogy ebből mennyi volt a mozdony szétvágott cuccosa, illetve egyéb hulladék vas. Azt sem lehet kideriteni, hogyha mozdony szétvágott darabjai voltak a vagonokban, hogy mely mozdonyok voltak korábban ezek.

 

A 25 db.-os 42-es sorozatú mozdonyokból vett ki, a MÁV őt darabot, amelyekben látott fantáziát, amelyeket a legolcsobb áron megérte neki üzemképes állapotba helyezni. Természetesen a MÁV többet is kitudott volna venni ezekből, de az akadálya ennek az volt, hogy ezt a súlyhiányt pótolnia kellett úgy, hogy közben hulladék leadási kötelezettége volt, azaz nem halmozhatott hulladékot,  igy is nagy manővert kellett végrehajtania mozdonyonként számolva 90-100 tonnával, azaz durván 450-500 tonna vasat kellet összeszedni, hogy a NIKEX súlyhiány nélkül azt áttudja adni a kohóknak

 

Amúgy pedig 1957-ben még 20 darab ex BR 52-es gépeket is vásárolt a NIKEX beolvasztás céljából a Fa. Bohmann, bécsi székhelyű cégtől, amelyeket az ÖBB szintén 1957-ben selejtezett

 

A másik ami az idézettedben van, hogy a MÁV selejtezte a mozdonyokat.

 

Ha az ÖBB mozdonyként adja el a mozdonyokat a MÁV-nak, ez esetben a mozdonyok árát neki kellett volna kifizetnie és ezután vámot kellett volna fizetnie függetlenül attól, hogy üzemképes vagy sem. (ráadásul az összesét, hiszen azt nem lehetett megcsinálni, hogy az egyik mozdony hulladékvas, a másik pedig nem). Az ÖBB se kereskedhetett mozdonyokkal, hulladék vassal, úgy mint a MÁV sem, ezáltal az ÖBB leadta a mozdonyokat az osztrák Bohmann cégnek a selejtezések után. Innen vásárolta meg a NIKEX, majd a MÁV kiszedte a mozdonyokat, pótolta a súlyhiányt, majd a kohok fizették ki a hulladék vas után az árat plusz a vámot, amely azért jóval olcsóbb volt mint ha használt mozdony után kellett volna fizetnie a MÁV-nak

 

Tehát a MÁV nem vásárolt, és nem selejtezett semmit sem

 

A NIKEX vásárolt hulladék vasat, amely árát illetve annak vámját kohók kifizették, és mindenki jól járt.

Előzmény: Törölt nick (58808)
fantal Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58823

A német wikipédiás szócikket pedig a Hans Wiegard, Manfred Weisbrod: Die BR 42 Eine Kriegslokomotive. In: EJ-Sonderausgabe. III/99, 1999 alapján írták, ott a wikis szócikk végén a lábjegyzet. Innét terjed a tévedés.

Előzmény: fantal (58822)
fantal Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58822

Ez a wikis 501-es szócikk egy német szócikk fordítása, átvéve annak tévedéseit is. Lásd ezt a baromságot az 501-esek 1,5 éves üzeméről.

Előzmény: Törölt nick (58819)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58821

Sajnos a GRETE-ről nem tudok semmit. 

A 319-esen levő kp. vonókészülékekkel speciális üzemi kocsikat húztak-toltak a Vasműben.

Előzmény: Loki1846 (58818)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58820

A tartalom vetekszik a megfogalmazással a wikin :D

Előzmény: wrn30601 (58817)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58819

Az idézőjelek közti mondatok idézetek a wikiről...

 

http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_501_sorozat

Előzmény: wrn30601 (58817)
Loki1846 Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58818

Köszönöm, így már minden világos!

 

És vajon a GRETE nevű mozdonyról van valami infó? Igazából ezt a mozdonyt sehol máshol nem láttam, csak ebben az albumban, szóval nem lehet egy ismert típus. Sok ebből sem lehetett.

Előzmény: Törölt nick (58810)
wrn30601 Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58817

Itt valami összekeveredett ...

A II. világháború után maradt Magyarországon jócskán 42 sorozatú (és nem osztályú) német hadi mozdony. 1947-ben 38 darabot adott át a Magyarország a Szovjetuniónak.

Előzmény: Törölt nick (58808)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58816

Az LKM gyáriszám kiadásánál egy egy tipust a LE (ahogy ők jelzik PS) alapján határozták meg, és nem a nyomtáv, illetve a tengely elrendezés szempontjából

 

Attán később már 1955 után szétválasztották őket sorozatszém szerint, amelyeket a DR-nek gyártottak ,ajd a dieseleknél tipus számot adatak egy egy eresztésnek  N1, N2, ....V10m V15 stb.....

 

Hasonló volt a német MaK gyár számozása is, csak ők nem bonyolitották ennyire

Előzmény: Törölt nick (58814)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58815

Köszi! Átfutom a listát, bár én inkább magyar iparvasúti dízel-feltárással foglalkoztam kb. jó tíz évvel ezelőttig...

Előzmény: k.novotny (58813)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58814

Ok, igazad van ezt én értettem félre!

A 318-as speciálisan a Sztálin Vasműnek készült, Sztálinvárosba, több nem volt! A 319-esek:

133001/1953 1435    Ch2t   neu  Export - Ungarn „319.001„

133002/1953 1435    Ch2t   neu  Export - Ungarn „319.002„

133003/1953 1435    Ch2t   neu  Export - Ungarn „319.003„

Itt viszont a gyári számok folytatódnak 133057-ig, ugyanilyen jellegű 400 LE-s mozdonnyal. Mind iparvasút számára készült, de hogy ugyanolyan-e, mint a "mi" 319-esünk, azt a fene tudja.

Mondjuk a 700 LE-s Ch2t 318-as 134001-134007/1954-es gyáriszám folytatás 134008-134028-ig 1000 mm-es 1'E1'h2t jellegű mozdony, ugyhogy nem biztos, hogy egy gysz.-csoport azonos típust takar!

Előzmény: k.novotny (58811)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58813

Az adataid külföldi eredetűek? Azért kérdezem, mert hamarosan hozzájutok hiteles dombóvári mozdonykönyvi adatokhoz, ahol selejtezték ezeket a mozdonyokat.

 

Egy négytagú csapat közös gyüjteménye, természetesen rengeteg segitséggel meg spékelve

 

Itt találsz bővebb információt róla

 

http://www.gozmozdony.hu/archivum/adatbazis

 

 

Ezenkivűl mindegyikünk rendelkezik sajáthasználatú adatbázisával

 

Ha esetleg a mozdönykönyvekről tudsz másolatokat késziteni, csapattársaim nevében is megköszönöm, ha elküldöd

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (58812)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58812

Köszi! Ezeket én is hasonlóan tudtam, csak azt nem értem, miért veszi át mindenki ezt a másfél éves hülyeséget? Furcsa is lett volna, hogy amikor Kossa István 1959. szeptember 22-én az MSZMP KB. 1961-65. évi népgazdasági terv irányelveiről szóló ülésén kifejti, hogy kevés a mozdony, akkor hirtelen leselejtezik ezt az öt gépet.

Az adataid külföldi eredetűek? Azért kérdezem, mert hamarosan hozzájutok hiteles dombóvári mozdonykönyvi adatokhoz, ahol selejtezték ezeket a mozdonyokat.

Előzmény: k.novotny (58809)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58811

Hogy semmilyen számon nem jártak MÁV vonalon, az túlzás, ugyanis ahogyan ma is, akkor is jártak az Újállomásnak hívott mai állomáson, ún. menetekért.

 

Olvasd el a kérdését az emberkének:-)))

 

Segitek

 

Mindkettő német mozdony, arra lennék kíváncsi, hogy ez milyen sorozatszámon futott kint.

 

Mivel Magyarországi exportra készültek, ott nem futottak a mozdonyok, a probameneteken kivül semmit sem, tehát semmiféle sorozat és pályaszámot nem kaptak

Előzmény: Törölt nick (58810)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58810

A 318, és 319-es mozdonyokkal kapcsolatban: Mindkettő a Sztálin Vasmű számára készült Babelsbergben. A 318-as, amit a köznyelv anno Nagy-germánnak hívott, 7 db-os széria volt, és jóval nehezebb. A Kis-germán 319-esből mindössze 3db. volt. A mozdonyokat a MÁV személyzettel üzemeltették a VASMÁV (a Vasmű vasútüzemének MÁV neve, mivel akkor a Vasmű vasútüzeme a MÁV-hoz tartozott, hasonlóan a MÁV-BEV-hez). Ez az állapot 1953-tól 1960 december 31-ig állt fenn.

A Vasmúben viszonylag hamar bekövetkezett a dízelesítés, ezért ezek a mozdonyok feleslegessé váltak. A 319-esből kettő át lett alakítva tűznélkülivé. a 318-asok jó része pedig Ózdra került, és ott pöfögött tovább.

Hogy semmilyen számon nem jártak MÁV vonalon, az túlzás, ugyanis ahogyan ma is, akkor is jártak az Újállomásnak hívott mai állomáson, ún. menetekért. Azt tudni kell, hogy valaha a Vasmű nem volt hermetikusan kerítéssel elzárva a Világtól, így a Várostól sem. A Város első vasútállomása is az akkor még bekerítetlen Vasmű területén volt, Sztálinváros-Betonút néven!

Az első képen egy 318-as éppen a Sztálináros, vagy helyi nyelven Újállomás nevű szolgálati helyen tartózkodik. A másik két kép 319-es eredeti, majd tűznélküli kivitelben.

 

 

Előzmény: Loki1846 (58794)
k.novotny Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58809

001. S: 1969.04.02

002: S: 1971.02.23

003: S. 1970.11.09

004. S: 1971.02.23

005: S: 1970.11.09

 

A Wiki-re adatilag ne támaszkodj, mert sokáig buta maradsz

 

Ennél van még sokkal rosszabb a MÁV 201 II förmedvény, ráadásul, hogy hivatkozik forrásként Ingo Hütter könyvére is

 

Na most mivel meg van a könyv Ingo Hütter-től és abban egyáltalán, nem igy szerepel az a két mozdony ami Magyaroszágra került, mert a Wiki csak 1 mozdonyról beszél

Előzmény: Törölt nick (58808)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58808

Üdv mindenkinek!

A MÁV 501-es sorozatával kapcsolatos kutatásaim során a wikin az alábbi dolgot olvastam:

"1945-ben 38 német 42. osztályú mozdony a Szovjetunióban maradt, így a háború utáni első években Magyarországon nem volt belőlük. 1955-ben vásárolt a Magyar Államvasutak (MÁV) 25 mozdonyt az ÖBB-től. Húszat ebből ócskavasként rögtön selejteztek és felhasználták nyersanyagnak. A fennmaradó öt működőképest 1957/58-ban 1,5 évig használták 501.001-501.005 pályaszámokon, majd leselejtezték őket."

Leginkább az utolsó mondat bosszant, ugyanis tudomásom szerint négy mozdonyt 1958 decemberében, egyet 1959 februárjában helyeztek üzembe, Záhony térségében, aztán Dombóvárra kerültek, aholis 1969-71-ben selejtezték. Akkor mi ez a másfél év?

(Megjegyzem, már több helyen is olvastam!)

Mellékelek két képet, amit egy kedves Úrtól kaptam valaha. Az első hátulján az áll: Kaposvár, 1967

501,004

501,005

rezgaras Creative Commons License 2015.01.22 0 0 58807

Ipari mozdony - kizárólag.

Előzmény: Loki1846 (58805)
V43-1123 Creative Commons License 2015.01.21 0 0 58806

Szomorú hír, gondolom sokan ismertétek, vagy hallottatok Róla:

 

In tiefer Trauer muss ich Ihnen mitteilen, dass unser Eisenbahnurgestein, ehemaliger Firmenmitinhaber und Moderator unzähliger BAHNORAMA Filmdokumentationen -

                                                         BOB SYMES

am 19. Jänner 2015, im 91. Lebensjahr von uns gegangen ist.

 

Nach kurzer Krankheit ist er von seinem Mittagsschlaf nicht mehr aufgewacht.

 

   


Wie hat Einstein beim Tod seines besten Freundes gesagt?

„Er ist mir nur vorausgegangen!"

Ich würde sagen: Bob  ist uns nur mit seiner Bahn vorausgefahren!


Ich werde über Termine seiner Verabschiedung in einem weiteren Newsletter informieren. Das heurige 25-jährige Bestehen des BAHNORAMA Verlages wird auch ganz im medialen Gedenken an den von uns allen hoch geschätzten Freund und Wegbegleiter Bob - seines Zeichens Robert Symes von Schutzmann - stehen.

 

Harald Scherz
Geschäftsführer 
BAHNORAMA & SH PRODUCTION


PS: Bitte schreiben Sie mir/ uns Zeilen - wie Sie Bob Symes in Erinnerung haben - wie Ihnen seine Filmmoderationen gefallen haben, und sogar, welche persönlichen Erlebnisse Sie mit ihm hatten. Wir wollen dies in eine umfassende Dokumentation „In Memoriam Bob Symes" einbringen. 
Unsere E Mail Adresse: office@sh-production.com oder persönlich an mich h.scherz@sh-production.com

Loki1846 Creative Commons License 2015.01.20 0 0 58805

És ez mit jelent?

Nem létező mozdonytípus kint?

Előzmény: k.novotny (58804)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!