Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!
Nekem nem mindegy, hogyan.
A HÉV jelenleg ugyanis egészen kultúrált szolgáltatás. Megkockáztatom, hogy a BKV egyik legszínvonalasabb szolgáltatása, a MÁV-val pedig össze sem mérhető. Persze azok, akik addig látnak, hogy "Hú, de öreg az MIX/a, hogy néz ki, le vagyunk maradva, stb.", azoknak ez nem vígasz.
De tény, hogy a HÉV járművek:
- Tiszták, kultúrált megjelenésűek, koruk ellenére jó állapotban vannak
- Arra a távra, amire használjuk őket, kényelmesek
- És ami a létező legfontosabb: a HÉV megbízható. Ez az a fogalom, ami a MÁV-nál egyszerűen arcbahánynak minden nap, de a BKV-nál is csak foltokban létezik ezen üzemen kívül. És ez az, ami miatt engem nem érdekel, hogy 30-50 éves vonat jön: tudom, hogy tényleg jönni is fog, 10 perc múlva pedig letesz a Boráros téren/20 perc múlva a Batyin/40 perc múlva a Vágóhídon.
Nincs az a csodajármű, amiért ez utóbbit beáldoznám.
"Az is csoda lenne, ha a MÁV legalább ezen a szinten tudná tartani a HÉV-et, mint mostani üzemeltetője."
A MÁV még könnyebb helyzetben lenne, mint a Start, mert a HÉV infrastruktúrájá azért nincs annyira lepusztult állapotban, mint sok MÁV-vonal. A Start szívna igazán nagyot a járműparkkal.
FOMA: "Viszont a MÁV leányoknak nem lenne egyszerű egy ilyen szigetüzem integrálása, első körben a legegyszerűbb egy önálló leányvállalatként történő átvétel lehetne."
Integrálásról szó sincs. Az is csoda lenne, ha a MÁV legalább ezen a szinten tudná tartani a HÉV-et, mint mostani üzemeltetője.
MFP508: "Ebben a formában eljárt az idő a HÉV felett, tehát valamit kell vele kezdeni. Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!"
Még ha most, hírtelen egy milliáros cég megvenné a HÉV-üzemet és járműcserével kezdené a probléma megoldását, kb. 3-5 év lenne, mire az első új szerelvény megjelenne, bármelyik vonalon.
Ebben a formában eljárt az idő a HÉV felett, tehát valamit kell vele kezdeni. Nekem teljesen mindegy ki üzemelteti, és hogyan! Csak ne ezekkel a szörnyű szerelvényekkel!
"merthogy itt az infrastruktúra sem nyílt használatú2
Az önmagában még nem megoldhatatlan probléma, ld. a MÁV-START alvállalkozóként történő bevonása a hídzár idején. Viszont a MÁV leányoknak nem lenne egyszerű egy ilyen szigetüzem integrálása, első körben a legegyszerűbb egy önálló leányvállalatként történő átvétel lehetne.
A témában érdemes megemlékezni az 1952 és '58 közötti MÁV-BEV (MÁV-Budapesti Elővárosi Vasutak) időszakról is. Valamiért akkor se jött be a "kiszervezés" - bár azóta jócskán megváltozott sok minden, az utazási szokásoktól kezdve, a szervezeti felépítésen keresztül a finanszírozásig bezárólag.
Persze. Csak ugye itt még komolyabban jön elő az, amiről a buszoknál is sokat beszéltünk, nevezetesen, hogy a bel-budapesti forgalom igen erős mindegyik vonalon. Csak itt még az se nagyon kivitelezhető, hogy a BKK rendezi a Budapesten belüli, a MÁV/Önálló HÉV/Akármi a helyközi forgalmat, merthogy itt az infrastruktúra sem nyílt használatú, ellentétben a közúttal.
Szóval ehhez három részre kéne bontani: pálya, helyközi forgalom, helyi forgalom.
"Az utasok meg csak annyit vesznek észre, hogy pl. a Gödöllőin az Örstől vannak kallerek nem pedig Cinkotától."
Én még ennyi változást sem tudok vízionálni. Szerintem, tényleg csak a zseb felett lévő felirat lesz más (ha lesz). De mint említettem, ha jól megnézzük azt a zsebet, akkor gyakorlatilag ugyanaz a zseb, mint eddig.
A MÁV csak üzemeltetni tudná (így, vagy úgy) a már meglévő eszközökkel és valószínűleg, ez is a cél. Tehát, kb. annyi változna, hogy a MÁV zsebéből történne mindez, nem a fővároséból. De ha elég távolról nézzük, a kettő ugyanaz. Csak ugye, a fővárosnak szabadulnia kell a BKV-tól, ha már királyunk nem akar így konkrétan, a BKV-ra külön pénzt áldozni. Szerintem.
Szerintem nem jó ötlet, elvégre a MÁV mittudna kezdeni a HÉV vonalakkal? Csak púp lenne a hátán, a semmivel sem kompatibilis vontatási feszültséggel, járművekkel, egyetlen egy hasonlóság a nagyvasúttal a közös nyomtáv.
A másik meg, hogy ha integrálják a héveket a BKV hálózatába, ami be fog következni előbb-utóbb (Szentedrei, Csepeli, Ráckevei 5-ös metró része lesz, a Gödöllői meg részben metróüzem) akkor mi lesz?
Az áramszedő mögött ugyanis ot maradt egy hagyományos áramszedő darabja, ugyanakkor a jövő HÉV szerelvényének az áramszedője nem a vágány fölött lévő felsővezetékre van illesztve, hanem az oszlopok közt középen futó egyéb kábelekhez ...