Mellékesen megemlítem, hogy az akkori hatóságok függetlenségét jól jellemezte az, hogy a KPM I. számú főosztálya azonos volt a MÁV vezérigazgatóságával. A közlekedési- és postaügyi miniszter első helyettese a MÁV vezérigazgatója volt. Vagyis saját magának a felügyeleti szerve.
A különféle beszerzések, értékesítések, járművek lajstromba vétele nem valami korrekt szabályozások szerint alakult, hanem pártvonalon hozott ad hoc döntések alapján.
Egyébként meg azért szemfüles volt a MÁV, ha tudomására jutott, hogy a hazai kohászat vett 25 db ócskavas gőzmozdonyt, amiből ötöt még talpra lehet állítani.
Elöszőr is nem 25 mozdony, hanem 45 db. (20 db BR 52-es is) jött az országba beolvasztás céljából.
A MÁV amikor kivette a mozdonyokat, egyáltalán nem gondolt mozdonyokra, inkább fütőgépekben gondolkozott. Ez csak több mint fél évvel később merült fel. (ugy, hogy a KPM is csak 58 novemberében adta ki az 501-es sorozatszám tartományt, amikor látszott sz, hogy mozdonyok lesznek belölűk)
Rengetett cucc, például a rudazatok is hiányoztak a mozdonyokról, stb...
1951-ben a DB 2 db eredeti BR 42-est teljesen átépitett, Franco-Crosti kazánnal látta el a mozdonyokat, de azokat 1959-60-ben selejtezte, részben a diesel, villamos vontatás elterjedése okán
Egyébként meg azért szemfüles volt a MÁV, ha tudomására jutott, hogy a hazai kohászat vett 25 db ócskavas gőzmozdonyt, amiből ötöt még talpra lehet állítani. Hogy rézgaras szavával éljek, biztos a leendő XXI. századi vasútmodellezők miatt volt az egész svindli... :-)
Amúgy mennyivel volt gyorsabb/erősebb az 501-es, mint az 520-as?
Na, erről beszéltem, hogy ezek szerint külön malomban őröltünk. Örülök, hogy végül felismerted. De továbbmegyek:
Nézd meg Felek Ferenc hozzászólását! Szerintem ő is ugyanúgy értelmezte a korábbiakat ahogy én. Biztos, hogy nekünk vannak szövegértési problémáink? Nem lehet, hogy annyira belemerültél a mondanivalód leírásába, hogy valahol nem értetted meg a kérdésemet? Mert szerintem ez történhetett. Ami persze nem bűn, mert mindannyiunkkal megeshet. Pusztán nem kell a másik embert emiatt kvázi hülyének titulálni!
Nem barátom a 1,5 évet a Wikipédia irja, az olvtás csak beidézte
Ha folyamatosan végig olvasod a hozzászólásaimat, akkor megfogod érteni.
Szerintem rajtad kivűl, ha olvasták az irást, megértették.
ezt irtad
"Tehát a MÁV nem vásárolt, és nem selejtezett semmit sem"
Ezt nem értem egészen. Ha nem vett semmit sem, akkor hogyan kaphatott pályaszámot a MÁV-nál egy "rakás ócskavas"? Ha nem selejtezhetett semmit sem, akkor mi lett a pályaszámokkal a nyilvántartásban?
Vagy másképp értetted az inkriminált mondatodat?
1 mutass nekem egy olyan képet amelyen szemmel látható Magyarországon az osztrák pályaszám, ezeken a mozdonyokon
2 mutasd meg a MÁV nyilvántartását ebből az időből
3 Mutasd meg azt a honositási papirt amelyek folytán a MÁV állományába vehette ezeket a mozdonyokat. (KPM re gondolnék)
4 1957-ben nem hülyék ültek a MÁV felső vezetésében, mert abban a pillanatban hogy állományba veszi költségei vannak neki"
Mert én végig az ocskavasként kezdtem, és folytattam az irásomat, és minimális utalásom volt a MÁV által összetákolt mozdonyokra
te meg bekevertél az 501-esekkel. 1957-ről beszéltem, hiszen ekkor hozták be a mozdonyokat, 501-ről, pedig 1958 decemberétől lehet beszélni
Jó, hogy betetted a hivatkozást, hogy mit írtál, így nem kellett keresgélni.
Tehát:
szoz írta: "A fennmaradó öt működőképest 1957/58-ban 1,5 évig használták 501.001-501.005 pályaszámokon, majd leselejtezték őket."
amire te azt válaszoltad, hogy "A másik ami az idézettedben van, hogy a MÁV selejtezte a mozdonyokat.... Tehát a MÁV nem vásárolt, és nem selejtezett semmit sem"
Én erre írtam (az 501,001-501,005 pályaszámú mozdonyokra értve, mivel a pirossal írt szövegben is ezen mozdonyokról volt szó), hogy "Ezt nem értem egészen. Ha nem vett semmit sem, akkor hogyan kaphatott pályaszámot a MÁV-nál egy "rakás ócskavas"? Ha nem selejtezhetett semmit sem, akkor mi lett a pályaszámokkal a nyilvántartásban? Vagy másképp értetted az inkriminált mondatodat?"
Erre te azt írtad, hogy "1 mutass nekem egy olyan képet amelyen szemmel látható Magyarországon az osztrák pályaszám, ezeken a mozdonyokon
2 mutasd meg a MÁV nyilvántartását ebből az időből
3 Mutasd meg azt a honositási papirt amelyek folytán a MÁV állományába vehette ezeket a mozdonyokat. (KPM re gondolnék)
4 1957-ben nem hülyék ültek a MÁV felső vezetésében, mert abban a pillanatban hogy állományba veszi költségei vannak neki"
Ezek után beraktam pár képet a MÁV pályaszámmal rendelkező mozdonyokról.
Mire nekem estél, hogy én nem tudom értelmezni a szöveget. Ebben nem volnék olyan biztos. Mert pont az általad most behivatkozott hozzászólásban ott szerepel az, hogy mely mozdonyokról ment a diskurzus. (Zárójelben: még le is írtam korábban, hogy "Vagy másképp értetted az inkriminált mondatodat?")
Most én is írhatnám, hogy "ha valamely irást nem tudsz értelmez, akkor olvasd el kétszer háromszor". De nem teszem, mert nem óhajtok egy topiktárssal udvariatlan lenni egy félreértés miatt. Szerintem nyugodtan számolj máskor 10-ig, mielőtt nekiállnál vagdalkozni!
De, hogy jobban tudjad értelmezni, behoztak 25 db leselejtezett mozdonyt, amiből a MÁV összetákolt 5 db 501-est.
De ezt a 25 db. mozdonyt hulladék vasként, kilós áron vette meg a NIKEX, és nem a MÁV, ebből lett kiemelve ez az 5 db mozdony, amelynek a sulyát potolni kellett. Erre kezdtél el mindenféle zöccséget összehordani, hogy pályaszámtáa, meg állományba vétel. Erre irtam azt hogy ezeket kéne bebizonyitanod, erre most villogsz az 501-es képével.
Barátom, ha valamely irást nem tudsz értelmez, akkor olvasd el kétszer háromszor
1959.XII.21. 14:55 Tuzsér állomáson váltóellenőrzés elmulasztása miatt az 1799. sz. vonat a szabad III. sz. vágány helyett az 1772. sz. vonattal elfoglalt IV. sz. vágányra járt be és a már visszatoló (menekülő) szerelvény mozdonyára kíméletlenül ráütközött. Az 1772. sz. vonat MÁV 501,005 és az 1799. sz. vonat MÁV 411,140 psz. gépei kisebb mértékben megrongálódtak és szolgálatképtelenné váltak.
Tehát továbbra sem értem, hogy ha nem vett a MÁV semmit sem, meg nem selejtezett a MÁV semmit sem, akkor mi volt a pályaszámokkal - mert azt bizonyíthatóan kaptak...
Akkor be kéne bizonyitanod
Engem például a három fénykép meggyőzött. Elképzelhetetlen, hogy 15 évig MÁV fűtőházakban honos, MÁV pályaszámot kapott, MÁV személyzettel a MÁV vonalain dolgozó, a MÁV által kiszerelt-karbantartott öt ócskavas nem tűnt volna fel senkinek... :-) Ha vicces akarnék lenni, azt mondanám, hogy a téves használatra rádöbbenő szervek gyorsan selejtezték a mozdonyokat, mikor azok illegális mivoltjára rádöbentek, de ez sem igaz, mert akkor egy dátum lenne az öt lokomotívnak...
Már lelki szemeimmel látom, hogy az lesz a kifogásod, hogy a számokat nem tudod elolvasni. Erre a válaszom az, hogy nézd meg a konyha oldalára festett pályaszámokat: fehér keretben vannak elhelyezve, melyek oldalainak aránya hasonlít egy téglatesthez. A MÁV-on (és a GySEV-en kívül) kívül nem tudok ilyenről. A német is, és az osztrák is csak a pályaszámot festette fel amikor nem használt táblát, keretet nem csinált neki. Amit betettél képet, azon is csak az osztrák pályaszám látható.
De remélem az ezüstkönyvben szereplő adatokra sem mondod azt, hogy marhaság...
Remélem, elegendő a bizonyíték az 501-es mozdonyok pályaszámának a létezésére.
Ha jól nézem, ez egy floridsdorfi gyártású fogaskerekű mozdony, amelyet az ózdi vasgyár használt, 1956-tól, úgy 1965-ig, a fogas gépezet nélkül. (Ózd 38)
Amit betettél képet a 97 206-os gép bérleményként került be az országba, majd az Ózdi Kohászati Üzemek vette meg
Igen, bérleményként, és nem GySEV tulajdonként, mai is dolgoznak a GySEV Ludmillái
A kettő nem ugyanaz
Tovább megyek a csehszlovák, páyaszámú gözösök is dolgoztak, bérleményként, sőt Szergelyek is elöszőr bérleményként, majd MÁV állományba került jó pár darab. ráadásul CSD pályaszámon, MÁV tulajdonkéntüzemeltek. Ezek a gépek a cseheknél selejtezés elött álltak, de nem leseljtezett gépek voltak
Megint nem ugyanaz mint amely hulladék vasnak van megvéve
Nem tudom, hogy mit nem lehetett a hozzászólásomban megérteni.
Megjegyzem: az ezüstkönyv szerint a II. vh. alatt a 331II-t is ócskavasként vették meg a kassai vasműtől, majd utána pályaszámot kapott és forgalomba helyezték. Ott mi volt az eljárás?
Háború volt, és ráadásul nem a MÁV vette meg 1944-ben hanem a diósgyőri vasgyár. Ő csinált belőle valójában ócskavasból mozdonyt, amit 1946-ra hozott olyan állapotba, hogy augusztusban mütanrendőri vizsgáztatása is meg lett. A MÁV állományába 1952-ben kerül a nagy MÁV-ositás következtében, de továbbra is Diósgyőrben üzemelt
Tehát a kettő nem ugyanaz
Tehát továbbra sem értem, hogy ha nem vett a MÁV semmit sem, meg nem selejtezett a MÁV semmit sem, akkor mi volt a pályaszámokkal - mert azt bizonyíthatóan kaptak...
Károlyom! Teljesen félreértettél! Én nem a pályaszám táblákat kerestem. Mert az 501-esek is csak festett pályaszámokat kaptak, mint ahogy a MÁV-os 520-asok is.
Nem lehet, hogy ócskavasként megvette a Magyar Állam, majd valami elvtársi segítséggel átminősítették mozdonnyá, és kaptak pályaszámot? Mert akkoriban azért a MÁV igencsak állami vállalat volt, ráadásul szerintem kiemelt állami vállalat, így a VÁM csak az egyik zsebből a másikba ment minden jelentősebb hatás nélkül. Avagy milyen formában kerültek a MÁV-hoz ezek a mozdonyok?
Megjegyzem: az ezüstkönyv szerint a II. vh. alatt a 331II-t is ócskavasként vették meg a kassai vasműtől, majd utána pályaszámot kapott és forgalomba helyezték. Ott mi volt az eljárás?
Tehát továbbra sem értem, hogy ha nem vett a MÁV semmit sem, meg nem selejtezett a MÁV semmit sem, akkor mi volt a pályaszámokkal - mert azt bizonyíthatóan kaptak...
Annyi biztos, hogy még állományból nem törölt, de használaton kívüli mozdonyról van szó: a pályaszámtábla a szerkocsin látható, viszont szemmel láthatóan nem mozgatható a gőzvezeték megbontása nélkül.