Korábban MALWIN hívta fel a figyelmet a Haditechnika című folyóiratban futó "Világháborús roncsok a Duna Paks és Baja közötti szakaszán" című sorozatra, Tóth Ferenc tollából. A IV. rész (szeptember-október) taglalja a Dömös elsüllyedését:
"[1951] ... Június 22-én váratlanul súlyos tragédiát okozott egy mágneses akna. Mohács, Baja, Érsekcsanád kikötőit érintve a Dömös II. (volt JÓZSEF FŐHERCZEG, a DÖMÖS I. Kiskörénél süllyedt el 1944-ben) személyszállító gőzhajó ifjú építőmunkásokat szállított Dunapentelére a vasgyár építkezéséhez. A magas vízállás lehetővé tette a kijelölt hajózási úton kívüli hajózást. A hajó alig hagyta el Fajsz hajóállomását, mintegy tíz perc múlva óriási dörrenést hallottak a hazatérő hozzátartozók. Fadd, Domdori és Fajsz kikötőiből szinte azonnal az utasok mentésére indultak, de már elkéstek, a hajó a kormányállás magasságáig víz alá került. A balesetben legalább harmincan meghaltak, több személyt Szekszárd, Baja és Kalocsa kórházaiba szállítottak. Az akkor kiéleződött jugoszláv külpolitikai helyzet miatt elhallgatták a balesetet. Az áldozatokat Fajsz temetőjében csendben eltemették. Az elsüllyedt roncsot a búvárok átkutatták, majd megkezdték a hajó kiemelését, amit olyan sietve végeztek el, hogy mintegy 20 tonna roncsmaradvány a víz alatt maradt. Ekkor újra felállították az aknaszedő szolgálatot, de a mágneses aknákat a kezdetleges eszközökkel nem lehetett felderíteni..." "... Az utolsó világháborús eredetű roncsok felszínre hozására a paksi atomerőmű építése folyamán került sor. Ekkor emelték ki az első világháborúban elsüllyedt BÁCSKA és az 1951-ben elsüllyedt DÖMÖS gőzhajó víz alatt maradt részeit."
Egy a cikkben szereplő táblázat is megerősíti azt a Várfalvi-könyvben szereplő adatot, hogy a Dömöst "... kiemelés után átépítették állóhajóvá Dunaföldváron, az I. sz. állóhajó, majd a 314. állóhajó jelzést viselte." A cikk a felhasznált irodalomban csak elsődleges forrásokat említ, a Várfalvit nem. Van egy kisméretű kép a József főherczegről 1946-ból, a nyugatról visszatérő hajók oszlopában. A képről úgy vélem, hogy a Szent Gellért hídjáról készülhetett, és három József főherczeg-szerű hajó látszik előtte; nyílván a József főherczeg, Leányfalu és Szent László.
Köszönöm a képet! (Bár nem csak nekem szántad.) Én még nagyon kezdő vagyok a hajós világban, minden újdonság!
Készülök én is az ünnep előtti nagytakarításra, s ha meglesz, akkor másolom-szkennelem. Nem igérem holnapra.
A "TigrisPress" jelenti:
A SOPRON tegnaptól Nagy Fehér Tigrissé alakult. Mielőtt ezt megtette volna elvégeztünk néhány apróbb teendőt, napitartályok feltöétése, fedélzetrend, gépház rend, gépház felmosás stb.
E mellett a két napos strázsálás üres óráit a Hajózástan c. tankönyvvel múlattam, Marcinak hála. Igy nem csak hajósélménnyel, hanem némi szakismerettel is gyarapodtam!
Az "apály" :-) miatt úgy tűnik a hétvégére mindenképpen marad a hajógyárban, hétfő-keddre igértek +10-12 cm vizet. Nem tudom, hogy ez elég lesz-e a kiállíához?
Íme néhány kocka, képfelíratok, az egér rávezetésével jönnek.
Itt még magyar lobogó alatt rakodik a Szabadkikötőben. Biztos ezt is ismeritek, de felteszem, mert ez egy kicsit nagyobb formátumú, mint a Navigare Magazinban lévő képek:
Még egyszer szia Zoli, kicsit megkésve ugyan, de én is csatlakozom Riversea-hez, azaz szintén kérnék egy copy-t abból a cikksorozatból, ha még megvan neked. Előre is kösz! üdv, c
Szia Zoli, régóta készülök válaszolni neked, mert élvezetes stílusban írod meg azt a hangulatot, ami az újságcikkeken keresztül megérintett. Az év végi hajsza azonban idáig nem nem engedte meg nekem a topic-kal való foglalkozást. Ez a Farkas András parancsnok valóban "az" a Farkas András, egy kicsit világosabb hajjal, egy kicsit nagyobb pocakkal ugyan, de még mindig nagyszerű tengerészként. Éppen a múlt hét elején találkoztam vele Izmailban, az ukrán hajózás "fellegvárában", ugyanis capt. Farkas kalandos élete során éppen ott nősült meg, nekem meg volt egy kis dolgom arrafelé. Jó volt vele a hideg és nedves izmaili reggelen a hal- és sajtpiacon csavarogva elbeszélgetni a szakmáról. Sokat emlegette a Székesfehérvárt is, mint egyik kedves hajóját. Felteszek egy képet a hajóról, bár gondolom, ez már sokaknak megvan. Itt még a büszke magyar Duna-tengerjáró család tagjaként feszít. Majd megkeresem azt a képet is, amikor utóljára rakodott a hajó Szabadkikötőben, illetve van egy szomorú képem is róla, amikor már "kibelezve" vontatják szétvágásra (csak a rengeteg CD közül meg kell keresnem ezeket az ünnepek adta szabadidőben). Üdv, c
Magam is láttam a KENESE ms-t Siófokon (ha emlékeznék az időpontra, az is kiderülhetne, hogy éppen a fénykép készítésekor); nagy valószínűséggel akkor éppen siófoki városnézésre vagy egyéb programra vitt üdülői csoportot.
Az, hogy a médiában félreírnak/mondanak valamit, nem újdonság. Mintahogy az sem, hogy majd akkor kezdenek el tettlegességhez folyamodni, hamár ott áll a dolog, hogy ki kéne válogatni a Dunából mondjuk pl. az A'Rosa Bella 10 cm-es darabjait, amik összekeveredtek a Szabadság-híd elemeivel...
de tegyük fel, hogy az egész csak vaklárma, eddig se volt baj, most miért lenne, ej ráérünk arra még:)
Hmm...holtig tanul az ember:) Mert, hogy az uszály nem hajó, azt tudom, és még el is lehet képzelni (bárkánál is, mert ugye az se), nade a toló boxer (és akkor ezek szerint a vontató boxer se) miért nem? Van önálló hajtásuk, mennek vonalban is, és gyakorlatilag csak abban különböznek a nagyobb társaiktól, hogy kisebbek mind méretben, mind teljsítményben.
Szabó Zsóka ( aki az eddigi rendezvényeken az MTV forgatásokat intézte) mostantól a Duna TV csapatát erősíti. Mivel a munkahelye Budapesten van, megkért, hogy nézzünk körül, hátha valaki rátalál egy kedves, olcsó kis garzonlakás albérletre. Neki Sopronból bajosabb ezt intézni. Ha valaki tud neki ebben segíteni, hívja fel Aranyangyalt a 06 20 230 00 70-es mobilszámon !
ON
A Kenese sosem ment menetrendi forgalomban, végig a HM tulajdonában volt.
Eredeti 6 hengeres Csepelek és levegős irányváltó van benne.
Ha az mesélni tudna mi mindent élt már meg. Háros-öböl, egy augusztus 20. az Ybl Miklós téren saját lábon, saját géppel, útvonalengedéllyel, Újpesti-öböl, elsüllyedve egy télen keresztül, aztán kisebb tűzeset rajta....
Ja, és ami a motor előtagot illeti: és ha az szél, vagy gőzgép, vagy turbina?!? Mert akkor az már nem motorhajó, hanem vitorlás hajó, gőzhajó, vagy gázturbinás hajó!!!! Mert ugye azért az még a mi tengerünk mellet is igaz, hogy motorként a belsőégésű dugattyús gépezeteket nevezzük?!?!? :-))))))))))
Mer ugye van ollan, hogy önjáró hajó, meg olyan is, hogy önjáró uszály.
Aztán van ugye önjáró daru is, meg akad ugye önjáró kotró is. Létezik ugyebár önjáró fúrótorny, meg önjáró helikopterleszálló is. Meg van olyan is, hogy önjáró bárka. A minap láttam önjáró hinarazógépet, önjáró nádvágógépet is. (Amelyek úszóművek, azaz tkppen hajók vótak...)
A másik: ugye olyan is akad, hogy toló boxer, ami ugyan hajó, de hát mégsem igazából, mert ugye az azért mégiscsak egy boxer, ami nem hajó...
Ha már így visszakanyarodtunk a fordításhoz: Ramsau kollega elkövette a kezdő vagy (nem lekicsinylő értelmében véve, hanem szakmailag) amatőr fordítók típikus hibáját. Azaz nem "le" fordította magyarra, hanem "át".
Lassan azt hiszem a komp is leáll, elég hideg volt az éjszaka. Pár nap és beáll a Balcsi.
Nem hinném, és az időjárás ismeretében ők sem tervezik. Bár most szerintem fel sem tudnak hajtani az autók a parti jégtől :-)
A kompjáratok 2004. december 24-én (pénteken) Szántód-révből 7.00 órától 14.00 óráig, Tihany-révből 7.30-tól 14.30-ig, 2005. január 1-én (szombaton) Szántód-révből 10.00 órától 17.00 óráig, Tihany-révből 10.30-tól 17.30-ig óránként indulnak a járatok.
Más napokon a kiadott menetrend szerint Szántód-révből 7.00 órától 17.00 óráig, Tihany-révből 7.30-tól 17.30-ig óránként indulnak a járatok.
Kedvezőtlenné váló időjárás esetén a járatok leállításáról tájékoztatjuk a Tisztelt Utazóközönséget.